Klárafalva Község Önkormányzat Képviselő-testülete 4/2021. (V. 30.) önkormányzati rendeletének indokolása

Klárafalva Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadásról

Hatályos: 2021. 05. 31

Klárafalva Községi Önkormányzat 2020. évi költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadásról

Általános indokolás

2020. évi zárszámadási rendelethez kiegészítő, tájékoztató adatok

Klárafalva Községi Önkormányzat 2020.évi eredeti költségvetési rendelet kiadási és bevételi előirányzatának fő összege 86.920 e Ft volt, mely a módosításokat követően 83.634 e Ft-ra változott.

Tárgyévben a tényleges teljesítés a bevételi oldalon 75.303 e Ft-ban, a kiadási oldalon 55.847 e Ft-ban realizálódott 2020. december 31. napjáig.

A bevételek fő összegének teljesítését az alábbiakban láthatjuk:

Az elemi költségvetésben szereplő tételekhez képest a legnagyobb mértékű csökkenés oka, a gépjárműadó elvonásához köthető. A gépjárműadó bevétele a korábbi 40%-ról 0%-ra csökkent 1.500 e Ft összegben. A közfoglalkoztatás támogatására nyújtott összeg, az eredeti előirányzathoz képest 3.165 e Ft-tal csökkent.

Bevétel növekedése elsősorban állami támogatásból származott. Kiegészítő támogatást szociális tüzelőanyag vásárlására 640 e Ft összegben, és rendkívüli önkormányzati támogatást ( ÖNHIKI) 1.955 e Ft összegben kapott az önkormányzat, melyet közvilágítás hátralékának rendezésére fordítottunk.

Az egészséges ivóvíz biztosítása kötelező önkormányzati feladat.

Átmeneti ivóvíz ellátás javításának finanszírozására 2020-ban sem volt lehetőségünk igényt benyújtani. Áthidaló megoldásként Makó Város Önkormányzata tárgyévben is pályázott a környező települések bevonásával az egészséges ivóvíz konténer üzemeltetésének ki nem egyenlített tartozásaira. 2020-ban erre a célra beadott rendkívüli önkormányzati támogatási kérelem pályázata nyert. Átadott pénzeszköz formájában a központi költségvetés támogatja az egészséges ivóvízellátás költségeit, de nem a teljes kiadást, csupán annak 80 %-át, 768 e Ft-ot. A kifizetés és a támogatás átutalása Makó Város Önkormányzatától 2020-ban realizálódott.

Szociális tűzifa juttatásra 640 e Ft értékben 43 rászoruló háztartás támogatását biztosította az állami költségvetés, amelyhez az önkormányzat 351 e Ft önerővel járult hozzá tűzifa beszerzés, szállítás és darabolás formájában.

2020-ban 570 Ft/adag egységáron finanszírozta az állam a rászoruló gyermekek intézményen kívüli szünidei étkeztetését, melyet azok a családok igényelhettek, ahol hátrányos és halmozottan hátrányos helyzetű gyermekek élnek, és ezt a lehetőséget a szülők igénylik. A támogatást természetben, 1 meleg ebéd juttatásával lehet igénybe venni. A vizsgált időszakban 291 adag ételt osztottunk ki.

Pénzbeli ellátás jogcímen 21 rászoruló gyermek részesült kettő alkalommal pénzbeli állami támogatásban az önkormányzaton keresztül 134 e Ft értékben.

Közfoglalkoztatási programban átlagosan 4 fő vett részt a tárgyév folyamán, akiknek bérét és járulékait az állam finanszírozta. 2020-ban a foglalkoztatással kapcsolatos eszköztámogatásra nem sikerült kérelmet benyújtani, mert a tárgyévben a Csongrád Megyei Kormányhivatal Járási Foglalkoztatási és Fogyasztóvédelmi Főosztálya nem biztosított lehetőséget.

A működési bevételek teljesülése 2020-ban 50.374 e Ft, a felhalmozási bevételeknél 13.944 e Ft, a finanszírozási bevételeknél 10.986 e Ft a pénzforgalom.

A Vidékfejlesztési Program keretén belül a Déli Napfény Leader Egyesület működési területére meghirdetett, VP6-19.2.1.-21-A2-17 kódszámú – Helyi energetikai és informatikai szolgáltatások fejlesztése című felhívásra benyújtásra került 1934953734 iratazonosító számú támogatási kérelme alapján 6.239.998 Ft támogatást nyert Klárafalva Községi Önkormányzat 2019.évben A nyertes pályázat az önkormányzat kizárólagos tulajdonában álló, Klárafalva Szegedi utca 28. sz. alatti Faluházban napelemes rendszer kialakítására, fűtésrendszer korszerűsítésére és klímaberendezések üzembe helyezésére nyújtott fedezetet 75 %-os támogatási intenzitással. A „Klárafalva közösségi színtér energetikai felújítása” című projekt elszámolható összköltsége 8.319.999 Ft, a kötelező 25 %-os önerő 2.080.001 Ft. A támogatás utófinanszírozott, ezért az 5.693 e Ft-ot támogatás megelőlegező hitel segítségével tudtuk biztosítani a projekt megvalósításához, amely 2020-ban befejeződött. A megelőlegező hitel a támogatás megérkezését követően egyösszegben visszafizetésre került az OTP. Bank Nyrt. részére. Az adósságot keletkeztető ügyletek kimutatását a beszámoló 13. melléklete tartalmazza.

Tárgyévben pályáztunk az önkormányzatok rendkívüli támogatására. A pályázat sikeres volt, melynek köszönhetően 1.955 e Ft-ot nyertünk.

A Magyar Falu Programban kiírt pályázatok közül kettő projekt nyert: „Orvosi eszközök beszerzése” 2.990 e Ft összegben, valamint „Óvodaudvar fejlesztése-játszótéri eszközök beszerzése” 4.988 e Ft összegben.

Újabb Leader pályázat beadásáról döntöttünk 2020. decemberében, melynek keretében kültéri sporteszközök beszerzésére kerül majd sor A költségvetésbe 2020-ban beterveztük, mert 2021. januárban már be kellett nyújtani a pályázatot. Jelenleg a Déli Napfény LEADER Egyesületnél támogatásra javasolt státuszban van a projekt, várjuk a mielőbbi pozitív elbírálást. Ezen pályázatok tényleges megvalósulása 2021.évre húzódik át.

Kormányzati funkciónkénti bontásban a bevételek alakulása a 2. mellékletben található.

A kiadások csökkenése és egyes sorok növekedése az eredeti előirányzathoz képest a bevételek csökkenésével/növekedésével függ össze, mely a 4. sz. mellékletben látható.

A működési költségvetési kiadások 46.714 e Ft-ban realizálódtak, melyek a kötelező önkormányzati feladatok ellátásával kapcsolatosak.

Felhalmozásra összesen 1.534 e Ft-ot költöttünk 2020-ban. A kisértékű beruházások a kötelező önkormányzati feladatok ellátásához kapcsolódnak: kisgépek, felszerelések, berendezések beszerzése zöldterület gondozásához,- sörpad, sátor, hangtechnikai eszközök a Faluházba, - irodai szék, valamint az elromlott, de szükséges eszközök pótlásának költsége is.

A járdafelújításra felvett önerő hitelt a 2020. évben kezdtük törleszteni, ennek részletezése a 13. mellékletben látható.

A mérleg fő összege összességeben az előző évhez képest csökkent 592 e Ft-tal.

Követelésállományunk nőtt, a helyi adók kintlévősége jelentős. A mérlegben ki kell mutatni a tárgyévet követő évi közhatalmi bevételekből adódó előírást is, ami torzítja a december 31-i időállapotnak megfelelő követelésállományt.

A tárgyév végén a kötelezettségek csökkentek az előző évi állományhoz képest. A költségvetési évet követő kötelezettségek között tartjuk nyilván a hosszú lejáratú hitel törlesztő részleteit.

A pénzkészlet állománya 2019. december 31-i záró összeghez képest nőtt, mert a Magyar Falu Program keretében nyert pályázatok támogatási összegét 2020-ban kiutalták bankszámlánkra, és a kiadási oldalon csak a megvalósulást követően (2021.évben) fognak realizálódni.

Összességében elmondható, hogy a 2020. évben is jellemző volt az önkormányzat gazdálkodására a csökkenő bevételek mellett a kötelező feladatok megfelelő színvonalon történő ellátása, a takarékos és felelős gazdálkodás, továbbá törekvés a fejlesztési célok megvalósítására.