Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 12.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 13- 2030. 12. 30

Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2025. (II. 12.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.13.

[1] A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, amely alapján finanszírozza és ellátja a jogszabályban előírt kötelező, valamint a kötelező feladat ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatait.

[2] A rendelet célja, hogy Árpádhalom Község Önkormányzata a 2025. évi költségvetési rendelet elfogadásával eleget tegyen az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglalt kötelezettségnek, biztosítsa a gazdálkodás folytonosságát, átláthatóságát valamint a választópolgárok számára megismerhetővé tegye az önkormányzat és költségvetési szervei 2025. évre tervezett bevételeit és kiadásait, pénzügyi-gazdálkodási működését.

[3] Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testületére és szerveire, Árpádhalom Község Önkormányzata irányítása alá tartozó költségvetési szerveire terjed ki.

2. A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete a 2025. évi költségvetését

a) 278 605 769 Ft költségvetési bevétellel,

b) 278 605 769 Ft költségvetési kiadással,

c) 0 Ft költségvetési egyenleggel,

d) 0 Ft - ebből működési (hiány, többlet)

e) 0 Ft - felhalmozási (hiány, többlet)

állapítja meg.

(2) A kiadási főösszegen belül a kiemelt előirányzatokat

a) 217 161 769 Ft működési költségvetés kiadásai;

aa) 109 492 584 Ft személyi juttatások kiadásai;

ab) 11 588 592 Ft munkaadókat terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó kiadásai;

ac) 66 699 876 Ft dologi kiadások;

ad) 500 000 Ft ellátottak pénzbeli juttatásai;

ae) 28 880 717 Ft egyéb működési célú kiadások;

b) 0 Ft felhalmozási költségvetés kiadásai;

ba) 0 Ft beruházások;

bb) 0 Ft felújítások;

bc) 0 Ft egyéb felhalmozási kiadások;

c) 0 Ft tartalék;

d) 61 444 000 Ft finanszírozási kiadások;

jogcímenkénti megoszlásban állapítja meg.

(3) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvényben foglaltak figyelembevételéve a költségvetési címrendjét az 1. melléklet szerint határozza meg.

(4) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete a költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat, valamint a kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban a 2. melléklet alapján határozza meg.

(5) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete a működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 3. melléklet és a 4. melléklet határozza meg.

(6) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradványának felhasználását rendeli el.

(7) A felhalmozási hiány finanszírozása érdekében a képviselő-testület az előző év(ek) költségvetési maradvány felhasználását, valamint a saját bevételek működési kiadások finanszírozásán felüli rész felhasználását rendeli el. A felhalmozási hiány fejlesztési hitelből történő külső finanszírozásához a Kormány engedélye szükséges.

(8) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete a köztisztviselői illetményalapot 105.000.- Ft mértékben állapítja meg.

3. A költségvetés részletezése

3. § (1) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az 5. melléklet szerint határozza meg.

(2) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 29/A. §-ában szabályozott középtávú tervezés részeként az önkormányzat és intézményei 2025. évi költségvetésének tervezéséhez Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény, valamint az adósságot keletkeztető ügyletekhez történő hozzájárulás részletes szabályairól szóló 353/2011. (XII.30.) Korm. rendelet szabályozására figyelemmel a saját bevételeit, valamint az adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek a költségvetési évet követő három évre várható összegéről a költségvetési pénzügyi kitekintő adatokat a rendelet 6. melléklet szerinti tartalommal határozza meg.

(3) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete 2025. évi adósságot keletkeztető fejlesztési céljait a 7. melléklet szerint határozza meg.

(4) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete a beruházások kiadásainak beruházásonkénti részletezését a 8. melléklet szerint határozza meg.

(5) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete a felújítások kiadásait felújításonként a 9. melléklet szerint határozza meg.

(6) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az EU-s támogatással megvalósuló programokat és projekteket, valamint az önkormányzaton kívül megvalósuló projektekhez való hozzájárulást a 10. melléklet szerint hagyja jóvá.

(7) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat bevételeit és kiadásait, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban 11. melléklet szerint határozza meg.

(8) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szerveinek bevételeit és kiadásait, kötelező feladatok, önként vállalt feladatok és államigazgatási feladatok bontásban a 12. melléklet, 13. melléklet szerint határozza meg.

(9) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete a kiadások között 0 Ft tartalékot állapít meg. A tartalékot a Képviselő-testület engedélyével lehet felhasználni, átcsoportosítani.

(10) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek tárgyévi és az előző három év mérlegét a 14. melléklet szerint határozza meg.

(11) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat többéves kihatással járó döntéseit számszerűsítése évenkénti bontásban és összesítve célok szerint a 15. melléklet szerint határozza meg.

(12) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat által adott közvetett támogatások tervezését a 16. melléklet szerint határozza meg.

(13) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat előirányzat felhasználási tervét a 17. melléklet szerint határozza meg.

(14) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat bevételi kormányzati funkciók szerinti jogcímeit a 18. melléklet szerint határozza meg.

(15) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat kiadási kormányzati funkciók szerinti jogcímeit a 19. melléklet szerint határozza meg.

(16) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat céljelleggel tervezett támogatásait a 20. melléklet szerint határozza meg.

(17) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat a költségvetési évet követő három év tervezett bevételeit és kiadásait a 21. melléklet szerint határozza meg.

(18) Árpádhalom Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Önkormányzat és az irányítása alá tartozó költségvetési szervek engedélyezett létszámait a 22. melléklet szerint határozza meg.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(5) Az önkormányzati gazdálkodás során létrejött hiány finanszírozási módja a folyószámla hitelfelvétel a számlavezető pénzintézettől. A folyószámlahitelt 2025. december 31-ig vissza kell fizetni.

(6) A likvid hitelfelvétellel kapcsolatos szerződés megkötésének jogát a képviselő-testület a polgármesterre ruházza át.

(7) A felhalmozási hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő-testületet illetik meg.

5. Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az önkormányzat és a költségvetési szervei bevételi és kiadási előirányzatai év közben megváltoztathatóak.

(2) A képviselő-testület kizárólagos hatáskörébe tartozik a költségvetési rendelet módosítása. Ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, illetve valamely költségvetési fejezet vagy elkülönített állami pénzalap az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatni köteles. A képviselő-testület legalább évenként egy alkalommal - adott év december 31-i hatállyal (a külön jogszabályban meghatározott határidőig) - dönt a költségvetési rendeletének pótelőirányzatok szerinti módosításáról.

(3) Az önkormányzat képviselő-testülete a jóváhagyott kiemelt előirányzatokon belül a részelőirányzatoktól - Az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm.rendeletben foglaltak figyelembevételével - előirányzat-módosítás nélkül is eltérhet.

(4) A meghatározott előirányzatának módosításáról a polgármester saját hatáskörben intézkedhet.

(5) Amennyiben az önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja.

6. A gazdálkodás szabályai

6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodás(ok)ban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szervei szabadon, de az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII. 31.) Korm. rendeletben foglaltak, valamint e rendeletben foglaltak figyelembevételével módosíthatják egyes kiemelt, ezen belül részelőirányzataikat.

(4) A képviselő-testület feljogosítja az önállóan gazdálkodó költségvetési szerveket - s ennek érdekében ezen költségvetési rendeletben a költségvetési szervek eredeti költségvetésében előirányozza - a tárgyi eszköz felújítási, illetve egyéb felhalmozási pénzeszközökkel való önálló gazdálkodásra.

(5) Az önkormányzat költségvetési szervei szabadon használhatják fel a jóváhagyott bevételi előirányzatokon felüli többletbevételüket. A többletbevétel felhasználása a saját hatáskörű előirányzat-módosítás és az azzal egyidejűleg történő - képviselő-testületi - tájékoztatás után történhet.

7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső vállalkozó útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. Záró rendelkezések

8. § E rendelet rendelkezéseit 2025. január 1. napjától kell alkalmazni.

9. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és 2030. december 31-én hatályát veszti.