Csákberény Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2015 (II.27.) önkormányzati rendelete

a pénzbeli és természetbeni támogatások rendszeréről, valamint a személyes gondoskodást nyújtó szociális és gyermekjóléti ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2016. 04. 30

Csákberény Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és

szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (a továbbiakban: Szt.) 1. § (2) bekezdésében,

25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (3) bekezdésében, 45. §-ában, 48. § (4)

bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi

igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (a továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdésében,

29. § (2) bekezdésében, 131. § (1) bekezdésében, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és

szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény (a továbbiakban: KET.) 74. §

(5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:


I. fejezet

Általános rendelkezések

A rendelet célja


1. § (1) E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében

szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások

igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális és gyermekjóléti szolgáltatások

igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és térítési díjairól.

(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult

családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra,

hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk

eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.

(3) E rendelet a Szt-ben és Gyvt-ben foglalt rendeletalkotási kötelezettségnek megfelelően a

Szt. 1. § (2) bekezdés felhatalmazása alapján rendelkezik az Önkormányzat által nyújtható

szociális ellátásokról.

A rendelet hatálya


2. § (1) E rendeletet kell alkalmazni a Csákberény Községi Önkormányzat

közigazgatási területén életvitelszerűen élő

    a) magyar állampolgárokra,

    b) bevándoroltakra és letelepedettekre,

    c) hontalanokra,

    d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre

(2) E rendelet hatálya a Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az

a)-d) pontban foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő

országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.

(3) E rendelet hatálya kiterjed a Szt. 3. § (3) bekezdésében, a Gyvt. 4. § (1) bekezdés b)

pontjában meghatározottakra.

(4) E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken

kívül, Csákberény község területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében

is, ha az ideiglenes hatályú elhelyezés vagy más ideiglenes hatósági intézkedés elmulasztása a

gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.

(5) E rendelet hatálya kiterjed az Önkormányzat együttműködési megállapodás keretében

más önkormányzattal, illetve civil, társadalmi szervezetekkel kötött ellátási szerződése alapján

a személyes gondoskodást nyújtó ellátások esetében az ellátásban részesülő személyekre.

Hatásköri szabályok


3. § Az Szt.-ben, valamint a rendeletben meghatározott feltételek szerint Csákberény Községi 

Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési  Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet (továbbiakban: SZMSZ) alapján átruházott hatáskörében a polgármester dönt a  10.§  (1) bekezdés b.) c.) d.)  pontja szerinti  települési támogatás megállapításáról .

Eljárási rendelkezések


4. § (1) A szociális, gyermekjóléti ellátások iránti kérelmet - az igénylésre rendszeresített

nyomtatványon - egész évben folyamatosan lehet benyújtani a Csákberényi Közös Önkormányzati Hivatalba. 

A személyes gondoskodás keretében nyújtott szociális és gyermekjóléti ellátások iránti kérelmet az intézményvezetőnél kell benyújtani.

(2) A szociális gondoskodás biztosítása érdekében az Önkormányzat, valamint annak

intézményei, továbbá a Községben működő köznevelési, egészségügyi intézmények egymással

és a civil szervezetekkel kötelesek együttműködni, a tudomásukra jutott, gondoskodást

igénylő problémák megoldását kötelesek kezdeményezni.

5. § A benyújtott igazolások, nyilatkozatok tartalmát a hivatal az alábbiak szerint ellenőrizheti:

        a) megkeresheti az illetékességgel rendelkező adóhatóságot,

        b) megkeresheti a polgárok személyi adatait és lakcímét nyilvántartó szervet,

        c) megkeresheti a közlekedési igazgatási hatóságot,

        d) elrendelheti környezettanulmány készítését,

        e) megkeresheti az igazolást kiállító szervet, munkáltatót.

A települési támogatás


6. § A települési támogatást a családi segélyezés elvének érvényesítésével kell biztosítani.

A családban életvitelszerűen együtt élő személyek életmódját, szociális helyzetét, a

rászorultságot egységben kell vizsgálni. A nyújtandó támogatást úgy kell megállapítani, hogy

elősegítsék a család létfenntartási és lakhatási lehetőségeit.


7. § (1) A települési támogatás egészben vagy részben természetbeni szociális ellátás

formájában is nyújtható. A természetbeni szociális ellátás formájáról és módjáról az ellátást

megállapító határozatban rendelkezni kell.

(2) A természetbeni szociális ellátás formái: étkezés, gondozási díj átvállalása, a gyermek

tanulmányaival és a lakhatással összefüggő kiadások támogatása.

(3) A települési támogatás folyósítása készpénzben, természetben vagy a jogosult közvetlen költségeinek átvállalásával történhet.

(4) A készpénzben megállapított települési támogatás felhasználásáról a jogosult az összeg

felvételétől számított 30 napon belül elszámoltatható.

Szociális szolgáltatások


8. § (1) Az ellátás igénylésénél csatolni kell a nyugdíjszerű ellátásban részesülők esetén a

Nyugdíjfolyósító Igazgatóság igazolását a nyugdíjszerű ellátás összegéről, egyéb esetben

előző havi jövedelemigazolást.

(2) A személyi térítési díjak elengedése, mérséklése iránti kérelmet a Vértesalja Önkormányzati Társulás elnökéhez  kell benyújtani, melyhez csatolni kell az igénybevevő és családtagjai

nyugdíjszerű ellátásáról szóló igazolást a nyugdíjszerű ellátás összegéről, előző havi

jövedelemigazolását, továbbá nyilatkozatát, hogy nincs tartásra kötelezett és képes

hozzátartozója, valamint az egészségi állapotról szóló háziorvosi szakvéleményt.

(3) A személyi térítési díjak megállapításához szükséges jövedelemszámításnál a kérelem

benyújtását megelőző havi rendszeres jövedelem vehető figyelembe.

Az ellátások folyósítása


9. § (1) A megállapított támogatás folyósítása elsősorban az ügyfél folyószámlájára

történő átutalással történik.

(2) A természetbeni ellátásként megállapított lakhatási támogatást havonta kell folyósítani.


II. fejezet


A települési támogatás formái

10. § Települési támogatás

a) a létfenntartási gondok enyhítése;

b) a lakhatás támogatása;

c) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulás;

d ) a gyermekek családban történő gondozásának költségeihez való hozzájárulás;

céljából nyújtható.


11. § (1) Rendkívüli Települési támogatás állapítható meg annak a létfenntartási gondokkal

küzdő személynek, akinek családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az

öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, és önmaga vagy családja

létfenntartásáról más módon gondoskodni nem tud, mert

a) tartós betegség vagy rokkantság miatt jelentős jövedelem-kiesése következett be vagy

b) nyugdíj vagy a megváltozott munkaképességű személyek ellátásairól és egyes

törvények módosításáról szóló 2011. évi CXCI. törvény 3. § (1) bekezdése szerint

folyósított ellátás kifizetése a jogosultság megállapításának elhúzódása miatt késik vagy

c) önhibáján kívül legfeljebb 2 havi közüzemi díjhátraléka, halmozódott fel, melyet önerőből nem tud kiegyenlíteni vagy

d) nagyobb összegű, váratlan vagy előre látott kiadásai vannak, amelyeket önerőből nem

tud kiegyenlíteni

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott esetekben a települési támogatás a tényleges költség, de nem haladhatja meg öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-át.

12.§ (1) Különös méltánylást igénylő esetekben - elemi kár, sérelmére elkövetett bűncselekményből anyagi kára keletkezett, baleset következtében – bekövetkező többletkiadások miatt szükséges  rendkívüli települési támogatás iránti kérelem elbírálásánál a 11.§ (1) bekezdés szerinti jövedelemhatártól a döntésre jogosult 200 %-kal felfelé az igénylő javára eltekinthet, ebben az esetben a  rendkívüli települési támogatás összege nem haladhatja meg az öregségi  nyugdíj mindenkori  legkisebb összegét.

(2) Különös méltánylást igénylő esetben a rendkívüli települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható.

(3) A kamatmentes szociális kölcsön megállapítását követően a jogosulttal 15 napon belül kölcsönszerződést kell kötni, mely rögzíti a visszafizetés módját, idejét és egyéb feltételeit. A kölcsönszerződéshez mellékelni kell a támogatást megállapító határozatot.

(4) A kölcsönszerződésnek tartalmazni kell

a) kölcsönt igénybevevő személyi adatait,

b) kölcsön összegét, a visszafizetés idejét,

c) az ügyfél kötelezettség vállalását fizetési kötelezettségének 

teljesítésére,

d) a kölcsönszerződés megszegésének következményeit,

e) az ügyfél nyilatkozatát arról, hogy a visszafizetési kötelezettsége jövedelméből közvetlenül levonható,

f) a szerződő felek és tanuk aláírását.


(5) A kamatmentes szociális kölcsön összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének kétszeresét, visszafizetésének futamideje pedig az egy évet.


(6) Ha a kölcsön összegét a kölcsönszerződésben rögzítettek szerint, vagy határidőn belül nem fizetik meg, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vettnek kell tekinteni és a kölcsönszerződésben foglaltak szerint kell eljárni.


13. § Nem állapítható meg települési támogatás annak az aktív korú személynek, aki

álláskeresőként, illetve akinek a családjában élő személy munkanélküliként a munkahely

keresés céljából nem működik együtt a Fejér Megyei Kormányhivatal  Móri Munkaügyi Központjával és a Vértesalja Önkormányzati Társulás családgondozójával.


14. § (1) A lakhatás elősegítése érdekében települési támogatásként lakhatási  támogatás állapítható meg egy éves időtartamra  annak a személynek, akinek a háztartásában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át

(2) A lakhatási támogatás összege 2.500 Ft

(3) A 14.§ (1) bekezdésben meghatározott támogatás háztartásonként egy személy részére állapítható meg.

(4) Nem jogosult lakhatást elősegítő települési támogatásra

a) aki albérlőt tart, vagy más módon hasznosítja a lakását;

b) olyan jogcímnélküli lakáshasználó, aki elhelyezésre nem jogosult;

c) akinek a lakásbérleti, vagy tulajdonjogára vonatkozóan tartási, életjáradéki vagy öröklési szerződése áll fenn;

d) aki a bérleti szerződésben vállalt rendeltetésszerű lakáshasználattal kapcsolatos

szabályokat, vagy az emberi együttélés szabályait nem tartja be;

15. § (1) Települési támogatásként elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való

hozzájárulás nyújtható annak a személynek, aki a meghalt személy eltemettetéséről

gondoskodott, és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi

nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 350%-át, egyedül élő esetén 550 %-át.

A kérelemhez a kérelmező nevére kiállított temetés költségét igazoló számla másolatát, halotti anyakönyvi kivonat másolatát, jövedelemigazolásokat kell csatolni

(2) Az (1) bekezdés szerinti támogatás összege 10.000.-Ft.

16. § (1) Települési támogatás nyújtható annak a személynek, aki a köznevelési

intézménybe járó gyermekre való tekintettel rendszeres gyermekvédelmi támogatásra nem

jogosult, és a családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj

mindenkori legkisebb összegének 150%-át, a gyermek(ek) családban történő gondozásának

költségeihez való hozzájárulásként a tanköteles gyermekek tanszer, tankönyv ellátásának támogatására;

(2) A támogatás iránti kérelem tárgy év július és augusztus hónapban nyújtható be.

Kötelező melléklete a tanköteles gyermek tanulói jogviszonyának fennállására vonatkozó igazolás;

(3) A támogatás felhasználását számlák bemutatásával kell igazolni.

(4) A támogatás összege gyermekenként 5.000 Ft.


III. Fejezet

Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások


A szociális szolgáltatások formái


17. § Az Önkormányzat a Vértesalja Önkormányzati Társuláson keresztül az alábbi szociális alapszolgáltatásokat nyújtja:

a) étkeztetés;

b) házi segítségnyújtás;

c) családsegítés;

d) gyermekjóléti szolgáltatás 

Ellátások biztosítása


18. § (1) A Társulás elnöke külön eljárás nélkül biztosíthatja az ellátást, ha

a) a kérelmező önmaga ellátásáról részben vagy teljesen nem tud gondoskodni, és nincs

olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna;

b) szociális helyzetében, egészségi állapotában olyan igazolt kedvezőtlen változás

következett be, amely az azonnali ellátást igényli;

c) ha a gyermek elhelyezését azonnali végrehajtást elrendelő határozat alapozza meg.


(2) A szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatás igénybevételének időpontjában az

intézményvezető - családsegítés kivételével - és az ellátást igénybevevő, illetve törvényes

képviselője megállapodást köt, figyelemmel a Szt-ben és a szakmai jogszabályokban

foglaltakra.


19.§ (1) A Vértesalja Önkormányzati Társulás étkeztetés keretében munkanapokon főétkezésként napi egyszeri meleg ételt biztosít.

(2) Étkezésre jogosult

  a) az a 65. év alatti személy, aki

     aa) korhatár előtti ellátásban,

     ab) rehabilitációs- , rokkantsági ellátásban,

     ac) fogyatékossági támogatásban,

     ad) aktív korúak ellátásában részesül,

és egészségi állapota miatt önmaga ellátásáról részben vagy teljesen nem tud

gondoskodni és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról gondoskodna;

b) az a 65. év feletti személy, aki egészségi állapota miatt önmaga ellátásáról részben

vagy teljesen nem tud gondoskodni és nincs olyan hozzátartozója, aki ellátásáról

gondoskodna.

c) Hajléktalan személy, aki bejelentett lakóhellyel nem rendelkezik, kivéve azt, akinek

bejelentett lakóhelye a hajléktalan szállás, és egészségi állapota miatt a népkonyhát nem

tudja igénybe venni.

(3) Egészségi állapota miatt rászorultnak kell tekinteni azt a személyt, aki

a) mozgásában korlátozott,

b) krónikus vagy akut betegségben szenved,

c) fogyatékossága miatt önmaga ellátásáról gondoskodni nem tud,

d) pszichiátriai beteg, szenvedélybeteg, és fekvőbeteg gyógyintézeti kezelést nem igényel,

önmaga ellátására részben képes.

(4) Házi segítségnyújtás célja, hogy az ellátást igénybevevő fizikai, mentális, szociális

szükségleteinek kielégítése saját környezetében, életkorának, élethelyzetének és egészségi

állapotának megfelelően, képességeinek fenntartásával, felhasználásával, fejlesztésével

biztosított legyen.


Térítési díjak

Az intézményi és személyi térítési díjak általános szabályai


20. § Az intézményi térítési díjat a Vértesalja Önkormányzati Társulás gesztor települése,

Csákberény Község Önkormányzat rendeletében állapítja meg


IV. Fejezet

Vegyes és záró rendelkezések

Méltányosság


21. § Az egyedi méltányosságot a képviselőtestület gyakorolja.

Korlátozó rendelkezések


22. § E rendeletben szabályozott ellátások közül egy család ugyanazon évben legfeljebb

kettő, az Önkormányzat Képviselő-testületének hatáskörébe tartozó ellátási formában

részesülhet.



Záró és hatályba léptető rendelkezések



23. § A képviselőtestület  e rendeletben szabályozott  szociális ellátások keretösszegét  éves költségvetési rendeletében határozza meg.

24.§  Ez a rendelet a 2015. március 1. napján lép hatályba. 

25. § Hatályát veszti a 7/2013. (XII. 20.) Csákberény Községi Önkormányzati rendelete a szociális és gyermekvédelmi ellátásokról.

26. § A rendelet rendelkezéseit a hatályba lépését követően benyújtott kérelmek esetén kell

alkalmazni.




          Dr. Vécsei László Vilmos                                           Kovácsné  Szabó Erika

                    polgármester                                                                    jegyző