Kincsesbánya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 29.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2025. 02. 02Kincsesbánya Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (I. 29.) önkormányzati rendelete
a Képviselő-testület és szervei szervezeti és működési szabályzatáról
[1] A szervezeti és működési szabályzatról szóló rendelet célja, hogy a képviselő- testület meghatározza saját és szervei működésének részletes szabályait.
[2] Kincsesbánya Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. Az önkormányzat alapjai
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Kincsesbánya Község Önkormányzata (továbbiakban: Önkormányzat)
(2) Az önkormányzati testület megnevezése: Kincsesbánya Község Önkormányzata Képviselő-testülete.
(3) Az Önkormányzat
a) székhelye, pontos címe: 8044 Kincsesbánya, Kincsesi utca 39.
b) működési területe: Kincsesbánya Község közigazgatási területe,
c) törzsszáma: 362203
d) adószáma: 15362209-2-07
e) KSH statisztikai számjele: 15362209-8411-321-07
f) költségvetési elszámolási pénzforgalmi számla száma: 73900164-18211229
g) állami hozzájárulás pénzforgalmi számla száma: 73900164-18211236
(4) A képviselő-testület által létrehozott önkormányzati hivatal
a) megnevezése: Kincsesbányai Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal),
b) székhelye: 8044 Kincsesbánya, Kincsesi utca 39.
(5) Az önkormányzat szervei:
a) a polgármester,
b) a képviselő-testület,
c) a Szociális Bizottság,
d) az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság,
e) Településfejlesztési Bizottság,
f) Kulturális és Sport Bizottság
g) a Hivatal,
h) a jegyző,
i) az önkormányzat tagságával működő Móri Többcélú Kistérségi Társulás
2. Az önkormányzat jelképei, kitüntetései
2. § (1) Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét Kincsesbánya Község Önkormányzata képviselő-testületének az önkormányzat jelképeiről szóló rendelet tartalmazza.
(2) A polgármester gondoskodik arról, hogy a község lakossága a nemzeti és helyi ünnepeket méltó módon megünnepelhesse.
3. § A helyi kitüntetések és elismerő címek alapítására és adományozására vonatkozó szabályokat Kincsesbánya Község Önkormányzata képviselő-testületének Kincsesbánya Község Önkormányzata által alapított elismerésekről és adományozásuk rendjéről szóló 9/2017.(VII.17.) önkormányzati rendelete tartalmazza.
3. Hazai és nemzetközi kapcsolatok(testvérvárosok)
4. § Az önkormányzat hivatalos testvérvárosi kapcsolatot tart fenn Romániában Koronka településsel és Szlovákiában Madar településsel.
4. Önkormányzati bélyegző
5. § Az önkormányzat, a képviselő-testület, a bizottság, a polgármester, a jegyző bélyegzőjén Magyarország címerét kell feltüntetni.
6. § A polgármester, az önkormányzat, a képviselő-testület, a bizottság, a jegyző hivatalos kör alakú pecsétjének körirata:
a) Polgármester 8044 Kincsesbánya, Kincsesi u.39.
b) Kincsesbánya Község Önkormányzata, 8044 Kincsesbánya, Kincsesi u.39.
c) Kincsesbánya Község Önkormányzata Képviselő- testület,
d) Szociális Bizottság Kincsesbánya
e) Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság Kincsesbánya
f) Településfejlesztési Bizottság Kincsesbánya
g) Kulturális és Sport Bizottság Kincsesbánya
h) Kincsesbánya Kincsesbányai Közös Önkormányzati Hivatal Jegyző
7. § (1) Az önkormányzat bélyegzőjét kell használni aláírás hitelesítésre
a) a képviselő-testület által adományozott, helyi kitüntetésről szóló oklevélen,
b) az önkormányzat által kötött megállapodáson, szerződésen,
c) az önkormányzat nevében tett nyilatkozaton,
(2) Az önkormányzat képviselő-testülete bélyegzőjét kell használni
a) a képviselő-testület határozatán,
b) a képviselőt-testület üléséről készült jegyzőkönyvön,
c) önkormányzati rendeleten,
d) a képviselő-testület titkos szavazásához használt szavazólapon.
(3) Az önkormányzat bizottsága bélyegzőjét kell használni
a) a bizottság meghívóján,
b) a bizottság határozatán,
c) a bizottság üléséről készült jegyzőkönyvön a kiadmányozó neve mellett az aláírás hitelesítésére.
8. § A 6. § a) pontja szerinti bélyegző a polgármester, az önkormányzat, valamint a képviselő-testület és szervei működésével összefüggő, saját hatáskörében kiadott dokumentumon használható a polgármester neve mellett, az aláírás hitelesítésére.
9. § A jegyző bélyegzőjének használatára vonatkozó szabályokat Kincsesbányai Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzat tartalmazza.
10. § A jegyző gondoskodik az 6. §-ban használt bélyegzők nyilvántartásáról.
5. Nyilvánosság, lakossági tájékoztatás
11. § (1) A lakosság helyben szokásos módon történő tájékoztatása a községháza hirdetőtábláján valamint a www.kincsesbanya.hu honlapon keresztül valósul meg.
(2) A lakossági tájékoztatás szervezése, saját feladatkörük figyelembevételével, a polgármester és a jegyző feladata.
12. § A lakosság és a közvélemény tájékoztatása érdekében működtetett internetes honlap költségeit az önkormányzat költségvetésében biztosítja.
13. § Zárt ülés esetén a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 52. § (3) bekezdése szerinti nyilvánosságot a zárt ülésen hozott határozatoknak a soron következő nyilvános ülés jegyzőkönyvében történő nyilvánosságra hozatallal kell biztosítani.
6. Együttműködés a lakossággal
14. § (1) A képviselő-testület a rendelkezésére álló eszközökkel támogatja a lakosság olyan önszerveződő közösségét, melynek célja az önkormányzati feladatok, helyi közügyek megtárgyalása, az életminőség, a szolgáltatások javítása, a település fejlesztése, a társadalmi, kulturális élet ápolása.
(2) A képviselő-testület ülésén tevékenységi körükbe tartozó téma tárgyalásakor tanácskozási jog illeti meg a következő társadalmi szervezeteket:
a) Kincsesbányai Polgárőrség
b) Kincs-Kultúra-Sport Kulturális és Szabadidős Egyesület
c) Szikra Sportkör
(3) A lakossággal, annak önszerveződő közösségével való együttműködés célja, rendeltetése:
a) a tervek, fejlesztési koncepciók, programok, akciók ismertetése, egyeztetése,
b) a lakossági szükségletek kielégítését szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek véleményeztetése,
c) a lakosságnak a közügyek intézésébe történő bevonása.
7. Együttműködés egyéb szervekkel
15. § (1) A képviselő-testület feladatai körében - különösen a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, turizmussal, a lakossági közszolgáltatások szervezésével, a társadalom- és gazdaságszervezéssel, valamint a környezetvédelemmel összefüggő ügyekben - együttműködik a területi és országos közigazgatási (államigazgatási) és önkormányzati szervekkel, társadalmi szervezetekkel.
(2) Ennek célja a települést is érintő tervek, koncepciók, programok, akciók kidolgozásában, megvalósításában való részvétel, és azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel.
16. § A rendszeres együttműködés és folyamatos kapcsolattartás, és annak szervezése a polgármester feladata.
8. Helyi ünnepek meghatározása
17. § Az Alaptörvény J) cikkében meghatározott nemzeti ünnepeken kívül a képviselő-testület a következő helyi ünnepeket tartja:
a) Bányásznap szeptember első hétvégéje
b) Szent Borbála nap december 4-e.
Az önkormányzat feladatköre és hatásköre
18. § (1) Az Önkormányzat kötelezően ellátandó fontosabb feladat- és hatásköreinek felsorolását az 1. melléklet tartalmazza
(2) A Képviselő-testület a polgármesterre és a jegyzőre átruházott feladat-és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza. Az átruházott hatáskör gyakorlója az átruházott hatáskörű ügyekben végzett tevékenységéről a Képviselő-testületnek rendszeresen beszámol.
(3) Az Önkormányzat alaptevékenységének kormányzati funkciók szerinti besorolását a 3. melléklet tartalmazza.
(4) Amennyiben az önkormányzat a működési területén lévő vállalkozásokban vesz részt, ezt megelőzően szakértői véleményt kér, valamint (költség-haszon) elemzést végeztet.
(5) Az önként vállalt helyi közszolgáltatások és feladatok tekintetében a képviselő-testület maga határozza meg – a lakosság igényei alapján és anyagi lehetőségeitől függően – mely feladatokat, milyen mértékben és módon lát el.
(6) A képviselő-testület a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások ellátása céljából önkormányzati intézményt, gazdasági társaságot, más szervezetet alapíthat, kinevezi a vezetőiket.
(7) Az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szerv:
a) Kincsesbányai Közös Önkormányzati Hivatal,
b) Kincsesbányai Napraforgó Óvoda,
19. § (1) A Képviselő-testület polgármesterre átruházott feladat- és hatásköre:
a) a közterület-használati engedély kiadása,
b) Rendkívüli behajtási engedély kiadása,
c) döntés a használati, hasznosítási jog átengedéséről, ha a bérleti szerződésben meghatározott bérleti időszak a kettő évet nem haladja meg.
(2) A Képviselő-testület Szociális Bizottságra átruházott feladatköre és hatásköre települési támogatás megállapítása (1993. évi III. törvény 25. § (1) bekezdés b.) pontjában rögzített hatáskör.
(3) A Képviselő-testület társulásra átruházott feladat- és hatáskörei:
a) A Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulásra a hulladékgazdálkodási közfeladatok ellátása (2012. évi CLXXXV. törvény 33-34 § rögzített önkormányzati feladat),
b) A Móri Többcélú Kistérségi Társulásra az 1993. évi III. törvény 86. § (1) bekezdés b) és c) pontjában foglalt feladatok ellátását, valamint az 1997. évi XXXI. törvény 94. § (2) bekezdésében foglalt gyermekjóléti szolgáltatást.
(4) A Képviselő-testület által a jegyzőre átruházott feladat- és hatáskör a házszámok megállapítása.
(5) Az átruházott hatásköröket a címzettek nem ruházhatják tovább, azok gyakorlásáról a Képviselő-testületnek rendszeres tájékoztatást kell nyújtani.
(6) Bármely képviselő írásban kezdeményezheti, hogy a Képviselő-testület vizsgálja felül a Képviselő-testület szerveinek – átruházott hatáskörben – önkormányzati ügyben hozott döntését.
A képviselő-testület működése
9. A képviselő-testület létszáma, ülésformáinak meghatározása
20. § (1) A képviselő-testület 6 fő képviselőből és a polgármesterből áll.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek.
(3) A képviselők névsorát a 4. melléklet tartalmazza.
21. § A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.
10. A képviselő-testület alakuló ülése
22. § (1) A képviselő-testület ünnepélyes alakuló ülésére szóló meghívót az ülés előtt legalább öt nappal kell kiküldeni, és erről a helyben szokásos módon, továbbá az önkormányzat honlapján való megjelentetésével tájékoztatni kell a lakosságot.
(2) Az alakuló ülés összehívásáról és az ülés vezetéséről a polgármester, akadályoztatása esetén a megválasztott legidősebb képviselő, mint korelnök gondoskodik.
(3) Az alakuló ülés meghívójának és az előterjesztéseknek a megválasztott képviselők részére történő eljuttatásáról a jegyző a Hivatal útján gondoskodik.
23. § Az alakuló ülés napirendi pontjai a következők:
a) az alakuló ülés ünnepélyes megnyitása a polgármester által, a Himnusz elhangzása,
b) az alakuló ülés határozatképességének megállapítása,
c) a helyi választási bizottság elnökének tájékoztatója a választás végleges eredményéről,
d) a megválasztott képviselők és a polgármester eskütétele külön-külön, melynek során az eskü szövegét a helyi választási bizottság elnöke olvassa elő,
e) a polgármesteri program ismertetése,
f) a képviselő-testület szervezeti és működési szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet felülvizsgálata, a képviselő-testület döntése alapján annak módosítása vagy új rendelet megalkotása,
g) a képviselő-testület bizottságainak-elnökének, tagjainak- megválasztása
h) alpolgármester megválasztása,
i) az alpolgármester eskütétele, melynek során az eskü szövegét a helyi választási bizottság elnöke olvassa elő,
j) a polgármester illetményének és költségtérítésének megállapítása,
k) az alpolgármester tiszteletdíjának és költségtérítésének megállapítása,
l) a képviselő-testület nem képviselő-testületi tagjainak eskütétele melynek során az eskü szövegét a helyi választási bizottság elnöke olvassa elő,
m) képviselői, bizottsági tagok tiszteletdíjairól döntés,
n) tájékoztatás a képviselői összeférhetetlenségi szabályokról,
o) tájékoztatás a képviselőkre vonatkozó méltatlansági szabályokról,
p) tájékoztatás a vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettség szabályairól,
q) az alakuló ülés bezárása.
24. § Az alakuló ülésen a 24. §-ban meghatározott napirendeken kívül más napirend is tárgyalható a képviselő-testület döntése alapján.
25. § Az esküvevő a helyi választási bizottság elnöke vagy elnökhelyettese, távolléte, akadályoztatása esetén a polgármester, mindkettőjük távolléte vagy akadályoztatása esetén a korelnök.
11. A képviselő-testület rendes ülése
26. § (1) A képviselő-testület a munkatervében meghatározottak szerint évente legalább hat alkalommal tart ülést.
(2) A Képviselő-testület rendes ülést – július és augusztus hónap kivételével, - a hónap második hétfői napján tart 17 órai kezdettel, de kivételesen a polgármester más napra és más időpontra is összehívhatja az ülést.
(3) Ha a napirendi pontok tárgyalása 2 óra időtartam alatt nem fejeződik be, akkor a képviselő-testület egyszerű többséggel hozott határozata alapján az ülés félbeszakítható. Az ily módon félbeszakított ülés le nem tárgyalt napirendi pontjainak megtárgyalására szolgáló új ülés időpontjáról a képviselő-testület a félbeszakítás tárgyában hozott határozatában dönt. Az így megtartott ülést a félbeszakított ülés időpontját követő legkésőbb 3 munkanapon belül meg kell tartani, mely új ülésnek minősül.
12. Munkaterv
27. § (1) A képviselő-testület rendes ülésének időpontjait és a közmeghallgatás tervezett időpontját a képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza.
(2) Az éves munkaterv jogszabályokba foglalt vagy képviselő-testületi döntések alapján előre tervezett napirendeket tartalmazza.
(3) Az éves munkaterv tervezetével kapcsolatosan a tárgyévet megelőző november 15. napjáig javaslatot tehetnek a következők:
a) a polgármester, alpolgármester,
b) a képviselők,
c) az önkormányzati bizottságok,
d) a jegyző,
e) a település országgyűlési képviselője,
f) a kormányhivatal vezetője.
(4) Az éves munkatervet a polgármester állítja össze és terjeszti a képviselő-testület elé a tárgyévet megelőző év december 15. napjáig.
(5) A munkaterv iránymutatás, így annak végrehajtása nem kötelező, annak módosítása nem szükséges abban az eseten, ha a munkatervhez képest időpont vagy napirend tekintetében bármilyen változás történik, így különösen
a) ha eltérő időpontban kerül valamely napirendi pont megtárgyalásra,
b) ha a tervezett napirendi pont megtárgyalása elmarad, vagy
c) ha új napirend kerül felvételre.
28. § Az elfogadott munkaterv az Önkormányzat hirdetőtábláján, illetve a www.kincsesbanya.hu oldalon kerül közzétételre.
13. A képviselő-testület rendkívüli ülése
29. § (1) A képviselő-testület ülése a munkatervben nem szereplő időpontra is összehívható, mely esetben az rendkívüli ülésnek minősül.
(2) A polgármester rendkívüli ülést hív össze, ha azt
a) szükségesnek tartja, vagy
b) jogszabály kötelezővé tesz,
c) a települési képviselők egynegyedének indítványára,
d) a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára.
e) képviselő-testület bizottságának indítványára.
(3) A (2) bekezdés c) pontjában foglalt ülés esetén, az ülés tartását indítványozó az indítványt a polgármesterhez írásban eljuttatja. Ebben az esetben a polgármester a rendkívüli ülést az indítvány kézhezvételétől számított maximum 15 napon belülre összehívja. Az indítvány tartalmazza a kezdeményezés indokát, az ülés javasolt időpontját, a napirendjére vonatkozó javaslatot és a határozati javaslatot.
(4) A Képviselő-testület rendkívüli ülésének tervezett időpontja úgy határozandó meg a kérelemben, hogy az lehetőség szerint hétfői napra essen 17 órai kezdettel. A javasolt időpont a polgármestert nem köti.
(5) A rendkívüli ülés napirendjére vonatkozó javaslat interpellációt, kérdést és egyebek napirendet nem tartalmazhat. A rendkívüli ülés napirendjére vonatkozó javaslatban szereplő napirendi ponton kívül a polgármester más napirendi pontra is javaslatot tehet.
(6) A rendkívüli ülés napirendjére kerülő előterjesztés tárgyalásának – kivéve, ha törvény nem zárja ki – nem feltétele a jelen rendeletben előírt, előzetes bizottsági vélemény beszerzése.
30. § (1) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a rendkívüli ülés meghívója az ülést megelőzően 24 órán belül is kiküldhető. Ez esetben a meghívásra, a képviselők, érintettek értesítésére igénybe vehető értesítési forma a telefon, e-mail, személyes kézbesítés.
(2) Sürgős, halasztást nem tűrő oknak minősül, ha a döntés hiánya valamilyen határidő elmulasztását, vagy jogvesztést eredményez az önkormányzat számára.
(3) A rendkívüli ülésen azt a napirendi pontot, amire a sürgősségi indítvány vonatkozott, meg kell tárgyalni és további napirendi pontok is felvehetők a napirendek közé.
14. Közmeghallgatás
31. § A közmeghallgatásra a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
32. § (1) A közmeghallgatáson a polgármester az elmúlt évben elvégzett feladatokról, és a következő évi tervekről ad tájékoztatást.
(2) A képviselő az Mötv. 32. § (2) bekezdés k) pontja szerinti kötelezettségének, választása szerint, a közmeghallgatás keretében is eleget tehet.
15. A képviselő-testületi ülés összehívása
33. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester az elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint, vagy rendkívüli ülés esetén hívja össze és vezeti.
(2) Ha a polgármesteri tisztség betöltetlen, vagy a polgármester tartósan akadályoztatva van, akkor az alpolgármester látja el az (1) bekezdés szerinti feladatokat.
(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a polgármester és az alpolgármester tartós – 30 napot meghaladó - akadályoztatása esetén az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a képviselő-testület ülését.
(4) A polgármesteri, az alpolgármesteri, az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság elnöki tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós – 30 napot meghaladó - akadályoztatása esetén a korelnök hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését.
34. § Tartós akadályoztatásnak minősülnek a következő esetek:
a) a 30 napot meghaladó betegség,
b) a 30 napot meghaladó szabadság, fizetés nélküli szabadság,
c) a külszolgálat, vagy
d) az Mötv. 70. §-a szerinti felfüggesztés,
e) a képviselő-testület által megállapított önkormányzati képviselő összeférhetetlensége, méltatlansága, kizárása tárgyában hozott képviselő-testületi határozatára vonatkozó bírósági eljárás időtartama a jogerős bírósági döntés napjáig.
35. § (1) A képviselő-testület ülését az önkormányzat székhelyére kell összehívni.
(2) Amennyiben a tárgyalandó napirend vagy más fontos körülmény indokolja, a képviselő-testület ülése a székhelyen kívül máshová is összehívható.
(3) Amennyiben a képviselő-testület ülése a (1) bekezdésben foglalt helyszíntől eltérő helyszínre kerül összehívásra, az ülés megtartásának helyét a helyben szokásos módon, és az önkormányzat honlapján kiemelt helyen közzé kell tenni.
36. § A képviselő-testület ülését az ülés helyének, időpontjának, jellegének - rendes, rendkívüli, közmeghallgatás, nyilvános, zárt - a napirendi pontok tárgyának és előadójának megjelölését, a meghívó kiadmányozójának nevét, kiadásának időpontját, az önkormányzat bélyegző-lenyomatát tartalmazó meghívóval kell összehívni. A meghívóval együtt kell kézbesíteni az írásos előterjesztéseket is.
37. § A képviselő-testület rendes ülésének meghívójában szereplő napirendi javaslatok sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:
a) a rendeletalkotással kapcsolatos előterjesztések,
b) a napirend témájához kapcsolódó meghívottak részvételével zajló előterjesztések,
c) sorrendben azok az előterjesztések, melyek az előzőekben felsoroltak körébe nem tartoznak.
38. § (1) A rendes ülésre szóló meghívót és az írásos előterjesztéseket fő szabályként elektronikus kézbesítés útján kell a képviselők részére megküldeni a képviselő-testület ülésének napját megelőző legkésőbb 5 nappal. Amennyiben valamelyik képviselő ezt írásban kifejezetten kéri, akkor részére a meghívót és az előterjesztéseket postai úton kell kézbesíteni.
(2) A képviselő-testület nyílt ülése meghívottjai részére az ülés meghívóját és az előterjesztéseket kell megküldeni az általuk megjelölt elektronikus vagy postai kézbesítési címre.
(3) A képviselő-testület rendes ülésére szóló meghívót meg kell küldeni
a) a képviselőknek,
b) a jegyzőnek,
c) egyéb, a tárgyalandó napirend kapcsán érintett személynek, gazdasági vagy társadalmi szervezet képviselőjének,
d) az illetékes járási hivatal vezetőjének,
e) mindazoknak, akiknek a meghívását a polgármester indokoltnak tartja.
39. § A képviselő-testület nyilvános ülésére meghívottak közül a képviselő-testület és a bizottságok ülésein tanácskozási jog illeti meg:
a) valamennyi napirendi pont tekintetében a jegyzőt,
b) tevékenységi körükben a 40. § (1) bekezdés c) - e) pontjában meghatározottakat.
16. A képviselő-testület ülésének rendje
40. § A polgármester ülésvezetői feladatai és jogkörei a következők:
a) az ülés megnyitása,
b) a határozatképesség megállapítása,
c) javaslattétel a nyilvános, a zárt ülés napirendi pontjaira,
d) napirendenként
da) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
db) a vita összefoglalása,
dc) az indítványok szavazásra való feltevése,
dd) a szavazás eredményének megállapítása számszerűen,
de) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,
e) az ülés rendjének fenntartása,
f) a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsító személy rendre utasítása,
g) az ülés határozott idejű félbeszakítása, ha a testületi ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi,
h) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,
i) tárgyalási szünet elrendelése,
j) napirendi pontok összevont tárgyalására javaslattétel,
k) felszólalási jog a képviselő-testület ülésén bármikor,
l) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,
m) az időszerű kérdésekről és a két ülés között történt fontosabb eseményekről tájékoztatás,
n) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,
o) tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről
p) az ülés bezárása.
41. § A polgármester vagy bármelyik képviselő jogosult kezdeményezni a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Erről a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
42. § Valamely napirendi pont tárgyalása során egy alkalommal bármelyik bizottság elnökének kérésére tárgyalási szünetet kell elrendelni. E jog minden bizottsági elnököt ülésnaponként egy alkalommal illet meg.
43. § Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a polgármester felszólítja, hogy térjen a tárgyra. A polgármester az eredménytelen felszólítás után a szót megvonja.
44. § Ha a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja, elhagyja az ülésvezetői széket és a képviselő-testület ülése csak a polgármester szóbeli összehívására folytatódik.
45. § A hallgatóság a képviselő-testület ülésén a részére kijelölt helyen foglal helyet és tetszést vagy nemtetszést nem nyilváníthat, az ülés rendjét nem zavarhatja.
46. § (1) A napirendi pontok tárgyalása során az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak jogosultak kérdést intézni.
(2) A vita lezárását, a hozzászólások időtartamának korlátozását a képviselő-testület bármely tagja jogosult javasolni. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
(3) A vita lezárását megelőzően a polgármester felhívja a képviselők figyelmét, hogy jelezzék hozzászólási szándékukat. Aki a felhívásra nem jelzi hozzászólási szándékát, annak a részére az adott napirendhez – ügyrendi kérdés kivételével – hozzászólási jogot a polgármester nem biztosít.
(4) A tárgyalt napirendi pontot érintő ügyrendi kérdésben bármelyik képviselő bármikor jogosult szót kérni és javaslatot tenni. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
47. § Ha valamely képviselő felszólalása során a képviselő-testület tekintélyét, vagy valamelyik képviselőt sértő kifejezést használ, vagy ha a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályokat megszegi, a polgármester rendre utasítja. A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
17. Határozatképesség
48. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább a képviselőknek több mint a fele, azaz 4 fő jelen van.
(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen.
(3) A polgármester határozatképtelenség esetén
a) amennyiben legkésőbb 30 percen belül az ülés várhatóan határozatképessé válik, szünetet rendel el,
b) amennyiben az a) pontban leírt idő elteltével nem lesz határozatképes az ülés, berekeszti azt.
(4) A határozatképtelen ülést 3 munkanapon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.
18. Jegyzőkönyv hitelesítő
49. § A jegyzőkönyv hitelesítő feladata az ülésről készült jegyzőkönyv tartalmának aláírásával történő hitelesítése.
50. § A Képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét 1 fő jegyzőkönyv hitelesítő írja alá. A jegyzőkönyv hitelesítését a képviselők ülésenként, vezetéknevük kezdőbetűi szerinti abc sorrendben látják el. A hiányzó képviselő esetén a névsorban következő képviselő látja el a jegyzőkönyv hitelesítését.
19. Napirend
51. § (1) A polgármester terjeszti elő a napirendi pontokat. A polgármester, a képviselő és a bizottság javaslatot tehet a meghívóhoz képest a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatására, új napirendi pont felvételére, napirendi pont törlésére.
(2) A napirend elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel dönt.
20. Előterjesztések, indítványok
52. § (1) Előterjesztésnek minősül a (2) bekezdésben megjelölt személyek által előzetesen javasolt:
a) rendelettervezet,
b) határozati javaslat.
(2) Előterjesztést kezdeményezhet:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a képviselő-testület tagja,
d) a képviselő-testület tárgy szerint illetékes bizottsága,
e) a jegyző,
f) a kormányhivatal vezetője
g) a 14. § (2) bekezdésében nevesített civil szervezet.
(3) Kizárólag írásban nyújtható be
a) rendeletalkotás,
b) intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,
c) helyi népszavazás kezdeményezése
tárgykörökben előterjesztés.
53. § (1) Az írásos előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a) az előterjesztés tárgyát,
b) a képviselő-testületi ülés időpontját,
c) az előterjesztés készítőjének nevét,
d) a tényállást,
e) annak áttekintését, hogy a téma szerepelt-e már korábban napirenden, s ha igen milyen döntés született,
f) a lehetséges döntési alternatívákat és azok jogszabályi alapját,
g) az előterjesztő megnevezését,
h) a határozati javaslatot, vagy rendelet-tervezetet,
i) amennyiben az előterjesztésről zárt ülést kell tartani, annak jogalapját (Mötv. 46. § (2) a) pont), zárt ülés elrendelésére vonatkozó javaslat esetében annak jogalapját (Mötv. 46. § (2) b) és c) pont) és az erről szóló határozat-tervezetet,
j) rendelet-tervezetet és normatív határozat-tervezetet tartalmazó előterjesztés esetén a jogalkotásról szóló törvényben meghatározott tartalmú előzetes hatásvizsgálati lapot,
k) a határidőt, a végrehajtásért felelős nevét.
(2) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is. Az ülés napján vagy az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.
(3) Az (1) bekezdés c)–g) pontjában foglaltakat az előterjesztő vagy az előadó az ülésen szóban is ismertetheti, írásos előterjesztésük esetén – azokat szóban is kiegészítheti.
54. § Az előterjesztéssel szemben alapvető követelmény, hogy:
a) a téma kifejtéséhez és kellő áttekintéséhez szükséges legrövidebb terjedelemben készüljön,
b) megfogalmazása precíz, tömör, szakszerű és közérthető legyen,
c) csak a téma szempontjából lényeges körülmények bemutatására szorítkozzon elemző és értékelő módon, és
d) ha az ügyben dönteni kell, akkor döntési javaslatot tartalmazzon.
55. § (1) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.
(2) A jegyző a Hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag kézbesítéséről, érintettekhez való eljuttatásáról.
56. § (1) Az ülés összehívását követően a meghívóban nem szereplő, vagy az ülés összehívását követően felvetődött és döntést igénylő témát (a továbbiakban: sürgősségi indítvány) a képviselő-testület ülésén az „egyebek” napirendi pont keretében kell tárgyalni.
(2) A sürgősségi indítványt indokolással ellátva legkésőbb a testület ülését megelőző napon 12.00 óráig a polgármesternél lehet benyújtani. Az indítványt tevő gondoskodik az előterjesztés elkészítéséről, amelyhez a Jegyző a hivatal útján segítséget nyújt, amely azonban a hivatal munkarendjét nem zavarhatja oly módon, hogy ezzel jelentős mértékű rendkívüli munkavégzésre kerüljön sor.
(3) A sürgősségi indítvány felvételében a képviselő-testület a napirend előtt, vita nélkül minősített szótöbbséggel hozott határozattal dönt.
(4) Sürgősségi indítványt szóban is elő lehet terjeszteni, de az előterjesztő részletesen köteles ismertetni az ügy körülményeit, a döntési igény sürgősségét.
57. § (1) A döntési javaslat határozat-tervezet vagy rendelet-tervezet lehet.
(2) A döntési javaslat:
a) egyértelműen megfogalmazott rendelkezéseket,
b) alternatív javaslatok esetében az egyes változatok egymástól elkülönült megfogalmazását,
c) a végrehajtás felelősét és határidejét, és
d) ha a döntésnek költségvonzata is van, akkor a fedezetbiztosításra vonatkozó javaslatot tartalmazza.
21. Határozathozatal
58. § (1) A polgármester előbb a vitában elhangzott javaslatokat, indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében szavaz a képviselő-testület, majd az esetleges módosítások ismeretében a határozati javaslatról, rendelet-tervezetről dönt. Ha a szavazás eredményeként a képviselő-testület végleges döntése eltér az előterjesztésben szereplő határozati javaslattól, a polgármester ismerteti a szövegszerű határozatot.
(2) Minden napirendnél elsőként az adott napirendi pont előterjesztőjét illeti meg a szó.
(3) Az előterjesztő szóbeli kiegészítése maximum 5 perc lehet.
(4) A képviselőknek a napirendhez való hozzászólásra a polgármester adja meg a szót. A hozzászóló mondanivalójának időtartama maximum 3 perc lehet. Ismételt hozzászólásra egy alkalommal van lehetőség, maximális időtartama 2 perc lehet.
(5) A képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz arról, hogy hozzászólási jogot ad-e a képviselő-testület ülésén megjelent nem képviselő személynek. A döntésében meghatározza a hozzászólás maximális időtartamát.
22. A szavazás
59. § A képviselő-testület a döntéseit fő szabály szerint nyílt szavazással, kézfelemeléssel hozza. A szavazás során a képviselő szavazata „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” szavazat lehet. A szavazás során a polgármester először az „igen” szavazatok, majd a „nem” szavazatok, végül a „tartózkodom” szavazatok számát állapítja meg számszerűen, melyet a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
60. § (1) A határozati javaslatról, rendelet-tervezetről vagy egyéb javaslatról, indítványról történő szavazás előtt a jegyzőnek szót kell adni, hogy tájékoztassa a képviselő-testületet arról, hogy:
a) a határozathozatalnak van-e előzetes jogi akadálya,
b) van-e kötelező előírás a szavazás módjára, vagy
c) a határozathozatalhoz egyszerű vagy minősített többségű szavazat szükséges.
(2) Amennyiben a jegyző úgy ítéli meg, hogy a képviselő-testület döntése, működése jogszabályt sért, abban az esetben haladéktalanul, de legkésőbb a jogsértés észlelését követő képviselő-testületi ülésen köteles azt jelezni a képviselő-testület felé.
61. § Az Mötv. 50. §-ában meghatározottakon felül minősített többség szükséges az alábbi döntésekhez:
a) gazdasági program elfogadása,
b) polgármester elleni kereset benyújtása,
c) az önkormányzat vagyonáról szóló önkormányzati rendeletben meghatározott önkormányzati tulajdonról való rendelkezés,
d) kitüntetés, elismerés, díszpolgári cím adományozása,
e) helyi népszavazás,
f) a képviselő-testület hatáskörének átruházása, átruházott hatáskör visszavonása,
g) közfeladat önkéntes vállalása,
h) rendkívüli közmeghallgatás elrendelése,
i) érintettség bejelentése elmulasztásának kimondása, jogkövetkezmény megállapítása.
j) a 80. § (2) bekezdésben foglalt szankció alkalmazása.
62. § A szavazásra bocsátás, a szavazatok összesítése és a szavazás eredményének megállapítása a polgármester, a levezető elnök feladata. Ha a szavazás eredménye felől kétség merül fel, és azt a polgármester, a levezető elnök vagy bármely képviselő kéri, a szavazást egy ízben meg kell ismételni.
63. § (1) Név szerinti szavazást kell tartani, ha az Mötv. 48. § (3) bekezdésben foglaltakon túl azt:
a) a polgármester,
b) az alpolgármester vagy
c) a képviselő-testület valamely bizottságának elnöke
kezdeményezi.
(2) Név szerinti szavazás során a jegyző az írásos névsorról felolvassa a képviselők nevét és a jelenlévő képviselők a nevük felolvasásakor igennel, vagy nemmel vagy tartozkódommal szavaznak. A szavazás eredményét a jegyző írásban felvezeti a névsorra a képviselő neve mellé. A szavazási névsort a jegyzőkönyvhöz mellékletként csatolni kell.
(3) Név szerinti szavazás megkezdése előtt a polgármester szünetet köteles elrendelni annak érdekében, hogy a név szerinti szavazáshoz szükséges névsort (a továbbiakban: névsor) a jegyzőkönyvvezető előkészítse. A névsoron fel kell tüntetni az ülés időpontját, továbbá a napirendi pont címét. A névsort a szavazás lezárását követően a jegyző aláírásával hitelesíti és bélyegző lenyomattal látja el.
64. § (1) A képviselő-testület titkos szavazást rendelhet el a polgármester vagy bármely képviselő javaslatára az Mötv. 46. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben, egyszerű szótöbbséggel hozott döntéssel. A titkos szavazás elrendeléséről a képviselő-testület esetenként dönt.
(2) A titkos szavazás lebonyolításában az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság vesz részt.
65. § (1) A titkos szavazás lebonyolításához szavazólap, üres boríték, urna és a titkosságot biztosító körülmények, így külön helyiség szükségesek. A titkos szavazás megfelelő körülményeinek biztosításában és a technikai feltételek megteremtésében a jegyző a Hivatal útján közreműködik.
(2) A szavazólapok száma a szavazásban résztvevő képviselők számával megegyező. A szavazólapot a képviselő-testület bélyegzőjével kell hitelesíteni annak átadása előtt, a képviselő jelenlétében.
(3) A szavazólap átvételét a képviselő a jegyzőkönyvhöz csatolt névjegyzéken tett aláírásával igazolja.
(4) Az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság tagjai lezárják és lepecsételik az urnát. A titkos szavazás lebonyolítása alatt a szavazóhelyiségben az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság tagjain, a jegyzőn, a szavazó képviselőn kívül más nem lehet jelen.
(5) A képviselők egyenként adják le szavazataikat.
66. § (1) A szavazólap tartalmát a képviselő-testület határozza meg az alábbiak szerint:
a) az eldöntendő kérdést és az igen, nem választási lehetőséget, vagy
b) személyi döntés esetén a megválasztható személyek számát, a jelöltek nevét és jelöltenként az igen, nem választási lehetőséget.
(2) Érvényes a szavazat, ha:
a) az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság által lepecsételt szavazólapon adták le, és
b) a (1) bekezdés a) pontja szerinti esetben a szavazó egy választási lehetőséget jelölt meg,
c) a (1) bekezdés b) pontja szerinti esetben a szavazó legfeljebb a megválasztható személyek számával megegyező számú jelölt neve mellett szavazott igennel.
(3) Amennyiben valamennyi, az ülésen jelenlévő képviselő leadta a szavazatát, az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság a szavazást lezárja, majd felbontja az urnát és megállapítja a szavazás eredményét. A szavazatszámlálásról – a jegyző közreműködésével - külön jegyzőkönyvet kell felvenni, amelyet az ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
(4) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyv tartalmazza:
a) a szavazás időpontját, helyszínét,
b) az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság tagjainak nevét, aláírását,
c) a jegyzőkönyvvezető nevét, aláírását,
d) a szavazásra feltett kérdés pontos meghatározását, személyi döntés esetén a jelöltek nevét,
e) a szavazólapot átvett képviselők számát,
f) az urnában talált szavazólapok számát, ebből az érvényes, valamint az érvénytelen szavazatok számát,
g) az érvényes szavazatok közül az igen és a nem szavazatok számát, a titkos szavazás eredményét.
h) A titkos szavazás szavazólapjai – rontott, érvényes, érvénytelen – a jegyzőkönyv mellékletét képezik.
67. § (1) A szavazatszámlálás befejezését követően a jegyzőkönyvet az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság elnöke átadja a polgármesternek.
(2) A polgármester a szavazás eredményét számszerűen ismerteti és kihirdeti a döntést.
(3) A titkos szavazás lebonyolítása során biztosítani kell a szavazás titkosságát.
23. Bejelentési kötelezettség elmulasztásának jogkövetkezménye
68. § Amennyiben a képviselő, nem képviselő bizottsági tag (a továbbiakban: képviselő) az Mötv. 49. § (1) bekezdésében meghatározott bejelentési kötelezettségét nem teljesíti, első alkalommal a polgármester – a polgármester személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettség elmulasztása esetén az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság elnöke – figyelmezteti, ezt követő minden további esetben a képviselő megállapított tiszteletdíjának folyósítását 1 hónapra a képviselő-testület minősített többséggel hozott határozatával megvonja. E rendelkezés alkalmazása során a Képviselő-testület és a bizottsági munkában való részvétellel kapcsolatos mulasztás külön-külön értékelendő és vizsgálandó.
24. Az önkormányzati rendelet
69. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a képviselő,
b) a tárgy szerint illetékes bizottság
c) a polgármester
d) az alpolgármester
e) a jegyző.
(2) A rendelettervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső szakértőt.
(3) Az önkormányzati rendeletet a jegyző a megalkotásától számított 15 napon belül a jelen rendelet 11. § (1) bekezdésében meghatározott módon hirdeti ki, és az Önkormányzat 11. § (2) bekezdésében nevesített honlapján is közzéteszi.
70. § (1) A képviselő-testület rendeleteit a naptári év elejétől folyamatos, növekvő egyedi sorszámmal kell ellátni. A rendelet megjelölése a Magyar Közlöny kiadásáról, valamint a jogszabály kihirdetése során történő és a közjogi szervezetszabályozó eszköz közzététele során történő megjelöléséről szóló 5/2019. (III. 13.) IM rendelet (továbbiakban: IM Rendelet) 11. § (2) bekezdésében foglaltak szerint történik.
(2) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról.
(3) A rendelet-nyilvántartás formája: rendeletek sorszám szerint, növekvő sorrendben.
(4) A jegyző gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.
25. Az önkormányzati határozat
71. § (1) Az önkormányzati határozat meghozatalát kezdeményezheti:
a) a képviselő,
b) a tárgy szerint illetékes bizottság,
c) a polgármester,
d) az alpolgármester,
e) a jegyző.
(2) A határozattervezet szakszerű elkészítéséről a jegyző gondoskodik, aki e tevékenységébe szükség szerint bevonja a hivatal tárgy szerinti illetékes személyeit, valamint külső szakértőt.
72. § (1) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozat megjelölése az IM rendelet 15. § -ában foglaltak szerint történik.
(2) A jegyző gondoskodik a képviselő-testület határozatainak nyilvántartásáról.
(3) A határozat-nyilvántartás formája: határozat sorszám szerint, növekvő sorrendben.
26. A jegyzőkönyv
73. § (1) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túl tartalmazza a következőket:
a) a távol maradt képviselő nevét,
b) az elhangzott bejelentéseket, kérdéseket és az azokkal kapcsolatos válaszokat, határozatokat,
c) a képviselő külön kérése alapján véleményének szószerinti rögzítését,
d) a képviselő-testület bélyegző lenyomatát.
(2) A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv az ülésen elhangzottak lényegét tartalmazza.
(3) A zárt ülés jegyzőkönyve esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben vannak jelen.
(4) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. Határozat esetében a jegyzőkönyv szövegébe beépítve, rendeletek esetében a jegyzőkönyv mellékleteként. A határozatot a jegyzőkönyv mellékleteként kell szerepeltetni, ha annak terjedelme azt indokolja.
74. § A zárt ülésről készült jegyzőkönyvet a nyílt ülés jegyzőkönyvétől elkülönítve, a Kincsesbányai Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzatában megjelölt szervezeti egységénél kell zárt helyen tárolni.
75. § (1) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell
a) a meghívót,
b) jelenléti ívet,
c) az írásos előterjesztéseket,
d) a jegyzőkönyv szövegében nem szereplő rendeletet, határozatot,
e) a név szerinti vagy a titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet.
(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző mellett a jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.
76. § (1) A képviselő-testület üléséről kettő példányban kell jegyzőkönyvet készíteni.
(2) Az Mötv. 52. § (3) bekezdésében meghatározott betekinthetőségi jog biztosításáról a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát a Hivatalban őrzött irattári példány átadásával csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.
(3) A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülések jegyzőkönyveit beköttetni nem szabad.
Az önkormányzat szervei
27. Az önkormányzati képviselő
77. § (1) A képviselőt - e megbízatásából eredően – az Mötv. 32. §-ában és e rendeletben rögzített jogok és kötelezettségek illetik meg és terhelik.
(2) A képviselő a választókkal való kapcsolattartás céljából minden hónap harmadik hétfőjén 17:00 órától egyénileg vagy más képviselővel közösen fogadóórát tartanak.
(3) A fogadóóra helyéről a képviselő a lakosságot értesíti a helyben szokásos módon.
78. § (1) A települési képviselő – az Mötv. 32. § (2) bekezdés i)-k) pontjában meghatározottakon túl – köteles
a) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,
b) írásban vagy szóban a polgármesternek vagy a bizottság elnökének bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy a bizottságának ülésén nem tud megjelenni, vagy megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van,
c) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni.
(2) Amennyiben a képviselő-testület tagja az (1) bekezdésben meghatározott kötelezettségének nem tesz eleget, úgy a képviselő-testület minősített többséggel meghozott döntése alapján a képviselői tiszteletdíj legfeljebb három havi összegének erejéig dönt a tiszteletdíj csökkentéséről.
(3) A képviselő-testület a (2) bekezdésben rögzített szankció alkalmazásakor mérlegeli a kötelezettség megszegésének súlyát és annak arányában dönt a tiszteletdíj csökkentésének mértékéről és időtartamáról.
79. § A képviselő-testület rendes üléséről igazolt távollétnek minősül:
a) betegség,
b) kórházi ellátás,
c) közlekedési akadály,
d) időjárási akadály,
e) a külszolgálat.
f) a szabadság,
g) a munkahelyi elfoglaltság,
h) külföldi tartózkodás.
28. A képviselő-testület bizottságai, a bizottságok működése
80. § (1) A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében előkészítő, véleményező, javaslattevő, egymással mellérendeltségi viszonyban álló bizottságokat hoz létre.
(2) A bizottság elnökének és tagjainak megválasztására, a bizottság személyi összetételének, létszámának megváltoztatására, a bizottság elnökének és tagjának lemondására az Mötv. 58. § (1)-(3) bekezdésében foglalt szabályok az irányadóak.
81. § (1) A képviselő-testület Szociális Bizottságot, Ügyrendi és Pénzügyi Bizottságot, Településfejlesztési Bizottságot és Kulturális és Sport Bizottságot hoz létre. A Szociális Bizottság tagjainak száma 2 fő képviselő és 1 fő nem képviselő bizottsági tag. Az Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság tagjainak száma 3 fő képviselő. A Településfejlesztési Bizottság tagjainak száma 3 fő képviselő. A Kulturális és Sport Bizottság tagjainak a száma 3 fő képviselő.
(2) A bizottsági tagok névsorát a 6. melléklet tartalmazza.
(3) Az (1) bekezdésben meghatározott bizottságokon túl a képviselő-testület ideiglenes bizottságot hozhat létre meghatározott időre vagy meghatározott feladat ellátására. Az ideiglenes bizottság a határozott idő lejártával vagy a meghatározott feladat teljesítésével automatikusan megszűnik.
(4) Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni, azzal, hogy a tagok létszáma legalább 3 fő képviselő.
(5) A bizottságok ügyviteli feladatait a Hivatal látja el.
82. § (1) A bizottság szükség szerint ülésezik, azonban évente legalább hat ülést tart.
(2) A bizottsági üléseket a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A bizottsági elnök akadályoztatása vagy a bizottsági elnöki pozíció betöltetlensége esetén az ülést az elnök által megbízott bizottsági tag képviselő hívja össze és vezeti. Együttes akadályoztatás esetén az ülés összehívása és vezetése a korelnök feladata.
(3) A bizottságot az Mötv. 61. § (1) bekezdésében meghatározottakon túl össze kell hívni
a) a képviselő-testület döntése alapján,
b) a bizottsági tagok 50%-ának indítványára.
(4) A bizottság ülése nyilvános vagy zárt. A zárt ülésre vonatkozó szabályok a képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(5) Az ülésre szóló meghívót és előterjesztéseket a bizottsági ülés előtt legalább 3 nappal korábbi időpontban kell a meghívottakhoz eljuttatni.
(6) A bizottsági ülésre meghívottak közül a meghívót és az írásos előterjesztéseket a bizottság képviselő tagjaihoz a 40. § (1) és (2) bekezdésben foglaltak szerint kell eljuttatni.
(7) A bizottsági döntéshozatalból történő kizárásra az Mötv. 49. § (1) bekezdése és 60. §-a irányadó.
(8) A bizottság határozathozatalára, szavazati arányára a képviselő-testületre vonatkozó szabályok megfelelően irányadók.
(9) A bizottság a döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza. A bizottsági döntések kiadmányozója a bizottság elnöke.
(10) A bizottság minden esetben alakszerű határozatot hoz a képviselő-testületre vonatkozó rendelkezések szerint.
(11) A bizottsági ülés jegyzőkönyvét a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok szerint kell elkészíteni és őrizni, azzal, hogy a bizottsági jegyzőkönyvet bizottság elnöke és a bizottság által az ülésen választott egy tag írja alá. Amennyiben a bizottság ülését az elnök akadályoztatása miatt az elnök által megbízott bizottsági tag képviselő – együttes akadályoztatás esetén a korelnök – hívja össze és vezeti, úgy a jegyzőkönyv aláírása az összehívó bizottsági tag vagy a korelnök feladata.
83. § (1) Bármely képviselő javaslatot tehet valamely – a bizottság feladatkörébe tartozó – ügy megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
(2) A bizottság évenként beszámol a képviselő-testületnek a bizottság tevékenységéről. A beszámoló előterjesztésének elkészítéséről a bizottság elnökének kell gondoskodnia.
84. § A bizottság feladatköreit a rendelet 5. melléklete tartalmazza.
29. A polgármester
85. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el. A polgármester munkarendje a hivatali munkarend szerinti, fogadónapja hétfőnként 14 órától 16 óráig tart, de egyébként hivatali munkaidőben és azon túl is rendelkezésre áll.
(2) A polgármester illetményének emeléséről, egyéb juttatásainak megváltoztatásáról a Képviselő-testület határoz.
86. § (1) A polgármester Mötv. 67. §-ában meghatározott feladatokon túl
a) segíti a képviselő-testület tagjainak testületi és bizottsági munkáját,
b) meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatait,
c) kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,
d) biztosítja a demokratikus helyi hatalomgyakorlás és a közakarat érvényesülését,
e) gondoskodik a testület működésének nyilvánosságáról, helyi fórumok szervezéséről,
f) együttműködik az egyházakkal, a társadalmi szervezetekkel, a lakosság önszerveződő közösségeivel,
g) fogadóórát tart,
h) nyilatkozik a sajtónak.
(2) A polgármesternek a bizottságok működésével összefüggő feladatai:
a) indítványozhatja a bizottság összehívását,
b) felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület döntésével, vagy sérti az önkormányzat érdekeit.
(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével, dönt az Mötv. 68. § (2) bekezdésben meghatározott esetekben a képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
a) életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet megelőzése, elhárítása vagy káros következményeinek enyhítése,
b) nemzetbiztonsági és honvédelmi, vagy a közbiztonság fenntartása, vagy fontos közrendvédelmi ügy,
c) ha a döntés hiánya jelentős vagy helyrehozhatatlan kárral, vagy a személyiségi jogok jelentős sérelmével jár,
d) ha a döntés közegészségügyi, járványügyi, tűzvédelmi, katasztrófavédelmi okból szükséges.
(4) A polgármester az Mötv. 68. § (3) bekezdése alapján – a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett – dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben
a) olyan pályázat benyújtásáról, amely saját forrást nem igényel, vagy amelynek saját forrását a képviselő-testület előzetesen biztosította, feltéve, hogy az ily módon benyújtott pályázat a biztosított saját forrást nem haladja meg
b) pályázati eljárásban hiánypótlás teljesítéséről, egyéb nyilatkozat megtételéről.
(5) A polgármester átruházott feladat- és hatásköreit a 2. melléklet tartalmazza.
87. § A polgármester utasításban, saját hatáskörben szabályozza a polgármesteri feladat- és hatáskör tekintetében a kiadmányozás rendjét.
30. Az alpolgármester
88. § (1) A képviselő-testület a tagjaiból egy alpolgármestert választ, aki a megbízatását társadalmi megbízatásban látja el. A képviselő-testület tagjaiból választott alpolgármester feladatát a polgármester irányításával látja el.
(2) Az alpolgármesterre megfelelően irányadóak a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(3) Az alpolgármester minden hónap harmadik keddjén 16:00 és 18:00 között tart ügyfélfogadást.
(4) Az alpolgármester az általa ellátott feladatokról a polgármester által meghatározott időközönként beszámol a polgármesternek.
31. A jegyző, aljegyző
89. § A jegyző az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai:
a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a hatáskörét érintő jogszabályokról,
b) tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról, az ügyintézésről,
c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzéséről,
d) előkészíti a képviselő-testületi ülés és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
e) ellátja a testület és a bizottságok szervezési és ügyviteli tevékenységével kapcsolatos feladatokat,
f) biztosítja az önkormányzati rendeletek, a határozatok érintettekkel való megismertetését.
90. § Az aljegyző e munkaköréből adódóan helyettesíti a jegyzőt annak távollétében, vagy akadályoztatása esetén és ellátja a jegyző által részére meghatározott feladatokat.
32. Hivatal
91. § (1) Kincsesbánya Község Önkormányzata, működésével, valamint a polgármester és a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Kincsesbámyai Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
(2) A Közös Önkormányzati Hivatal helyi költségvetési szerv, a költségvetés határozza meg a Hivatal működéséhez szükséges előirányzatokat, működési fenntartási költségeket. A Közös Önkormányzati Hivatal jogi személy.
(3) A Hivatal a Képviselő-testület által jóváhagyott Szervezeti és Működési Szabályzat szerint működik.
(4) A Közös Önkormányzati Hivatal igény és szükség szerint köteles adatokat szolgáltatni és jelentést készíteni a képviselő-testületnek és önkormányzati bizottságnak.
(5) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, munka és ügyfélfogadási rendjét a 8. melléklete tartalmazza.
92. § A képviselő-testület gazdálkodásának belső ellenőrzéséről jogszabályban meghatározott képesítésű ellenőr útján gondoskodik, külön megkötött megállapodás szerint.
33. Az önkormányzat társulásai
93. § (1) A képviselő-testület társulás útján ellátott feladatainak felsorolását az SZMSZ 7. melléklete tartalmazza.
(2) Az ellátott feladatokról a képviselő- testületet évente tájékoztatni kell.
34. Együttes képviselő-testületi ülések szabályai
94. § (1) Az önkormányzati társulás tagjai a társulás valamennyi tagjának döntését igénylő, a társulás működését, valamint az általa ellátott feladat- és hatásköröket érintő döntések meghozatala céljából együttes képviselő-testületi ülést (a továbbiakban: együttes ülés) tartanak, amennyiben azt a társulási megállapodás előírja. Az együttes ülések tartásával kapcsolatban az érintett önkormányzatok polgármesterei és jegyzői együttműködnek.
(2) Az együttes ülés tartását a társulás tanácsa, vagy a társulás bármely tagja kezdeményezheti a polgármester útján. A polgármesterek egyeztetését követően a polgármester a képviselő-testületi ülést az egyeztetett helyre és időpontra hívja össze. Az együttes képviselő-testületi ülés esetén döntést igénylő előterjesztés csak írásban terjeszthető elő.
(3) Az együttes ülést a gesztor önkormányzat polgármestere, akadályoztatása vagy a tisztség betöltetlensége esetén a gesztor önkormányzat alpolgármestere vezeti.
(4) Az együttes ülésen a határozatképességet településenként külön kell biztosítani, megállapítani és a jegyzőkönyvben rögzíteni.
(5) Az ülést vezető elnök tesz javaslatot a napirendi pontokra, megnyitja, vezeti és lezárja az egyes napirendi pontok feletti vitát, megadja a jogot a hozzászólásra, ismerteti a határozati javaslatot, a módosító javaslatokat, és a (6) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével megállapítja a szavazás eredményét.
(6) Az együttes ülésen a szavazás eredményét külön-külön, képviselő-testületenként kell megállapítani. Az ülést vezető elnök megállapítja, hogy a határozatot mely testület fogadta el.
(7) Az együttes ülésről jegyzőkönyv készül, amelynek elkészítéséről a gesztor önkormányzat jegyzője gondoskodik.
(8) A jegyzőkönyvet az ülésen résztvevő önkormányzatok a szervezeti és működési szabályzatukban meghatározottak szerint írják alá.
Záró rendelkezések
95. §1
96. § Ez a rendelet 2025. február 1-jén lép hatályba.
A 95. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.