Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2016. (X.28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról

Hatályos: 2016. 12. 31- 2023. 03. 31

Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2016. (X.28.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat tulajdonában lévő lakások és nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérletéről és elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról

2016.12.31.

Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testülete a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény 3. § (1)-(2) bekezdésében, 4. § (3) bekezdésében, 5. § (3) bekezdésében, 9. § (1) bekezdésében, 10. § (2) bekezdésében, 12. § (5) bekezdésében, 13. § (1)-(2) bekezdésében, 15. §-ában, 17. § (2) bekezdésében, 19. § (1) bekezdésében, 20. § (3) bekezdésében, 21. § (6) bekezdésében, 23. § (3) bekezdésében, 27. § (2) bekezdésében, 31. § (2) bekezdésében, 33. § (3) bekezdésében, 34. § (1) bekezdésében, 35. § (2) bekezdésében, 36. § (2) bekezdésében, 42. § (2) bekezdésében, 54. § (1)-(3) bekezdésében és 84. § (1)-(2) bekezdéseiben kapott felhatalmazás alapján, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § 9. pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § A rendelet hatálya kiterjed minden olyan lakásra, továbbá a nem lakás céljára szolgáló helyiségekre – kivéve az intézmények használatában lévő helyiségeket – amely Baracska Község Önkormányzata (a továbbiakban: önkormányzat) tulajdonában van.

2. Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérletére vonatkozó szabályok, a bérbeadói jogok gyakorlása

2. § (1) A lakásbérletekkel kapcsolatos bérbeadói jogkör gyakorlója – az e rendeletben meghatározott eltérésekkel – Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(2) A Képviselő-testület a bérbeadói jogok gyakorlását részben átruházza

a) a Pénzügyi, Informatikai és Településfejlesztési Bizottságra (továbbiakban: PIT Bizottság),

b) a polgármesterre.

(3) A Képviselő-testület:

a) dönt a lakáspályázatok eredményéről, kijelöli annak eredményeként a bérlőt, bérlőket,

b) dönt lakás közérdekű célból, illetve önkormányzati érdekből történő bérbeadásáról,

c) dönt lakáscseréhez történő hozzájárulás kérdésében,

d) dönt lakásbérleti szerződés megszűnése esetén pénzbeli térítés fizetése kérdésében.

(4) A PIT Bizottság:

a) dönt lakás méltányosságból történő kiutalásának kérdésében,

b) javaslatot tesz a Képviselő-testületnek a (3) bekezdésben meghatározott döntések meghozatalára,

c) dönt a bérleti szerződések meghosszabbítása kérdésében

d) javaslatot tesz a lakbérek és a különszolgáltatási díjak mértékére,

e) dönt a lakások bérbeadásának jogcíméről (szociális, költségelvű, piaci alapú)

f) dönt a bérleti szerződések felmondásáról,

g) dönt tartási szerződés megkötéséhez való hozzájárulás kérdésében

(5) A polgármester:

a) dönt a pályázat kiírásáról,

b) dönt befogadás engedélyezése tárgyában,

c) dönt bérlőtársi, társbérleti jogviszony engedélyezése, folytatása kérdésében,

d) dönt lakásbérleti jog folytatásának engedélyezése tárgyában,

e) dönt bérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetéséről,

f) tudomásul veszi a lakásbérleti szerződés bérlő általi felmondását,

g) engedélyezi a lakbérbeszámításokat, megköti a bérlőkkel az erre vonatkozó megállapodásokat.

3. A lakásbérlet létrejötte

3. § (1) Önkormányzati bérlakás csak lakás céljára adható bérbe.

(2) Lakásbérleti szerződés azzal köthető, aki a (3) bekezdésben felsorolt jogcímek alapján önkormányzati bérlakásra jogosult.

(3) Az önkormányzat a tulajdonában lévő lakásokat az alábbi jogcímek szerint hasznosítja:

a) szociális jellegű bérlakás,

b) piaci alapon történő bérbeadás,

c) költségelven történő bérbeadás,

d) bérbeadás bérlőkijelölési jog alapján,

e) bérbeadás lakáscsere útján,

f) bérbeadás közérdekű célból, önkormányzati érdekből,

g) jogszabályban biztosított elővásárlási jog gyakorlása útján, illetve árverésen kívül, árverési vétel hatályával megszerzett lakóingatlanban élő adós, zálogkötelezett elhelyezésével.

(4) A (2) bekezdés a)-c) pontjaiban meghatározott jogcímeken bérbe adandó lakásra a kérelmezőnek pályázatot kell benyújtania az önkormányzat pályázati felhívását követően.

(5) A kérelmező egyszerre több lakásra is benyújthatja a pályázatát. Ebben az esetben az azonos típusú önkormányzati bérlakásokhoz tartozó melléketeket elengedő egy pályázatban benyújtani.

4. § (1) Önkormányzati bérlakásra vonatkozó pályázati kiírást az önkormányzat hirdetőtábláján, az önkormányzat hivatalos honlapján, valamint az önkormányzat hivatalos lapjában kell közzé tenni. A hirdetőtáblán történő közszemlére tétel 15 napnál rövidebb idő nem lehet. Az önkormányzat hivatalos lapjában történő megjelentetés a pályázati határidő letelte előtt legalább egy alkalommal kell, hogy megtörténjen.

(2) A pályázati kiírásnak tartalmaznia kell:

a) a lakás címét, alapterületét, szobaszámát, komfortfokozatát,

b) a bérbeadás jogcímét,

c) a bérbeadás időpontjában a lakásra érvényes bérleti díj mértékét,

d) a pályázat részeként benyújtandó mellékletek felsorolását,

e) szabadpiaci alapon bérbe adható bérlakás és költségelven történő bérbe adás esetében a fizetendő óvadék összegét,

f) a lakás bérbeadására vonatkozó egyéb feltételeket (helyreállítás, felújítás stb.),

g) a pályázat benyújtásának határidejét, helyét,

h) pályázat eljárásból való kizárás feltételeit.

(3) A pályázatok elbírálást megelőzően vitás vagy kérdéses esetekben a PIT Bizottság bármely két tagja jogosult a pályázó lakáskörülményeit ellenőrizni, ott környezettanulmányt készíteni, melyet a pályázó köteles tűrni, annak során a két bizottsági taggal köteles együttműködni, ellenkező esetben a pályázat a eredménytelenné válik.

5. § (1) Önkormányzati bérlakás – törvény vagy ezen rendelet eltérő rendelkezése hiányában – határozott időre szóló szerződés alapján, 1 évre adható bérbe.

(2) A lejárt bérleti szerződés a bérlő kérelmére ismételten 1 évvel meghosszabbítható, amennyiben a bérlőnek nincs lakbér, üzemeltetési költség és közüzemi díj hátraléka.

(3) A bérleti szerződés meghosszabbítását a bérlő köteles legalább a szerződés lejárta előtt 15 naptári nappal kérelmezni és kérelméhez köteles valamennyi közszolgáltató azon igazolását csatolni, hogy közüzemi díjhátralékkal nem rendelkezik.

6. § (1) Lakás bérbeadásakor figyelembe kell venni a méltányolható lakásigény mértékét a következők szerint:

a) 1 személy esetén legfeljebb 1 lakószoba,

b) 2 személy esetén legfeljebb 2 lakószoba,

c) 5 személyig legfeljebb 3 lakószoba,

d) 6 és annál több személy esetén 3 lakószobánál nagyobb.

(2) A méltányolható lakásigény mértékének megállapításánál a kérelmezőt, a vele egy háztartásban élő kiskorú gyermekét kell figyelembe venni.

7. § (1) A képviselő-testület önkormányzati bérlakás pályázati kiírásban az elbírálás során 35 év alatti, fiatal házas pályázók esetén előnyként jelölheti meg azt a körülményt, ha a fiatal házasok lakásgondja hosszú távú megoldása érdekében Magyarországon bejegyzett pénzügyi intézménnyel – legalább a bentlakás időtartamára – lakáscélú elő-takarékossági szerződést kötnek, és azt a szerződésben foglaltak szerint folyamatosan fizetik. Ez esetben a fiatal házasoknak hozzá kell járulniuk ahhoz, hogy a lakáscélú elő-takarékossági szerződés teljesítését a PIT Bizottság 6 hónaponként ellenőrizheti.

(2) Ha a fiatal házas bérlők az elő-takarékossági vállalást nem teljesítik, a lakásbérleti jogviszonyt a polgármester erre tekintettel – 6 hónapos felmondási idővel – felmondhatja.

(3) Az elvárt lakáscélú megtakarítás éves minimális nagyságrendjét a pályázati kiírásban meg kell jelölni.

(4) A bérleti jogviszony időtartama elő-takarékosság fizetése esetén 5 év. A bérleti jogviszony lejárta után a bérleti szerződés nem hosszabbítható meg.

4. Szociális jellegű bérlakás

8. § (1) Önkormányzati bérlakásra szociális helyzet alapján pályázatot nyújthat be, illetve bérleti szerződés azzal a nagykorú személlyel köthető, aki:

a) valamint a vele együtt költözők bármelyike nem rendelkezik önkormányzati lakás bérleti (bérlőtársi) jogával és nincs részben vagy egészben a tulajdonában vagy haszonélvezetében beköltözhető lakóingatlan, továbbá nem illeti meg lakóingatlanon (lakrészen) állandó használati joga,

b) valamint a vele együtt költöző személyek együttesen 500.000 forint forgalmi értéknél nagyobb ingó, ingatlan vagyonnal, továbbá vagyoni értékű joggal nem rendelkeznek,

c) valamint a vele együtt költöző személyek egy főre jutó átlagos havi nettó jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíjminimum háromszorosát nem haladja meg,

d) legalább 5 éve bejelentett lakóhellyel rendelkezik Baracska Község Közigazgatási területén vagy munkahelye legalább 5 éve a településen van.

(2) Az egy főre jutó havi nettó jövedelem megállapításánál a pályázat benyújtását megelőző 6 hónapot kell figyelembe venni.

(3) Nem jogosult – az (1) bekezdésben foglalt feltételek teljesülése esetén sem – szociális helyzet alapján önkormányzati bérlakásra az a személy,

a) aki Baracska községben önkormányzati bérlakás lakásbérleti jogviszonyáról 5 éven belül pénzbeli térítés ellenében lemondott,

b) akinek bérleti jogviszonya a pályázat benyújtását megelőző 5 éven belül neki felróható okból szűnt meg, illetve 5 éven belül önkormányzat bérlakásból kilakoltatás útján költöztették ki,

c) pályázati eljárás során valótlan adatot közöl, annak tudomásra jutásától számított 2 évig,

d) korábban önkormányzati bérlakást helyreállítatlan állapotban adott vissza, vagy azt elhagyta és onnan ismeretlen helyre távozott, a lakás visszavételétől vagy elhagyásától számított 2 évig.

9. § A PIT Bizottság javaslata alapján a képviselő-testület halasztást nem tűrő esetben önkormányzati bérlakás szociális helyzet alapján történő bérbeadásáról dönthet, különösen amennyiben:

a) elemi csapást elszenvedett család elhelyezése indokolja.

5. Piaci alapon és költségelven történő bérbeadás

10. § (1) Piaci alapon, illetve költségelven bérbe adott lakásnak minősül az az önkormányzati bérlakás, amelyet ilyen feltételek mellett, ezeken a jogcímeken ad bérbe a képviselő-testület.

(2) Nem tehet pályázati ajánlatot:

a) aki Baracska településen önkormányzati bérlakás lakásbérleti jogviszonyával rendelkezik,

b) akinek – az adott lakás pályázati kiírásának időpontjában – Baracska Község Önkormányzata felé lakbértartozása áll fenn,

c) ha a pályázó és a vele együtt költöző családtagjai havi átlagos nettó összjövedelmének 33 %-a kevesebb, mint a megpályázott lakás havi lakbére.

(3) A (2) bekezdés a) pontja alól kivétel abban az esetben tehető, ha a – közüzemi díj hátralékkal nem rendelkező – pályázó önkormányzati bérlakás lakásbérleti jogviszonyával rendelkezik, de kisebb vagy nagyobb lakásba, illetve más komfortfokozatú lakásba kíván költözni. Ebben az esetben a pályázónak kötelezettséget kell vállalnia arra, hogy nyertessége esetén a korábbi bérleményét beköltözhető állapotban visszaadja a bérbeadónak a szerződés megkötésétől számított 15 napon belül.

6. Bérbeadás bérlőkijelölési jog alapján

11. § (1) Az önkormányzati lakás bérlőjének kijelölésére az önkormányzat intézményeivel vagy 50 %-ban tulajdonában lévő gazdasági társasággal megállapodhat abban, hogy részére bérlőkijelölési vagy egyszeri bérlő kiválasztási jogot biztosít.

(2) A képviselő-testület – megállapodás alapján – a (3) bekezdésben meghatározott feltételek mellett, legfeljebb kétszeri bérlőkijelölési jogot biztosíthat más – nem önkormányzati – vállalat, intézmény, társadalmi és gazdasági szervezet részére.

(3) Az egyszeri bérlőkijelölési jog ellenértéke a lakás forgalmi értékének 50 %-a, kétszeri bérlőkijelölési jog a forgalmi érték 75 %-ának megfelelő összeg.

(4) Amennyiben közös megegyezéssel, vagy a lakásbérleti jogviszonyról történő lemondással szűnik meg a lakásbérleti jogviszony, és az önkormányzati bérlakást még mindig bérlőkijelölési jog terheli, a bérlő számára pénzbeli térítés csak abban az esetben fizethető, ha az összeg visszatérítését az önkormányzat részére az ismételten gyakorolható bérlőkiválasztásra jogosult szerv vállalja.

(5) A bérlőkijelölési joggal érintett lakásokra egyebekben jelen rendelet előírásait kell alkalmazni.

7. Bérbeadás közérdekű célból, önkormányzati érdekből

12. § (1) A képviselő-testület közérdekű célok megvalósítása érdekében, illetve önkormányzati érdekből bérbe adhat önkormányzati bérlakást, ha erre:

a) településrendezési célok megvalósítása érdekében lefolytatott kisajátítás,

b) közfeladatot ellátó vagy az önkormányzati alapellátás magasabb színvonalú ellátása érdekében szakember elhelyezése miatt van szükség.

(2) A képviselő-testület a döntés meghozatalakor dönt arról, hogy az érintett lakásbérleti jogviszonyának időtartama alatt szociális, költségelvű vagy szabadpiaci lakbért fizessen.

8. A lakásbérlet megszűnése

13. § (1) A lakásbérleti jogviszony megszűnik a lakásbérleti szerződésben meghatározott időpontban, vagy feltétel bekövetkezésének napján, ha a bérlő és a bérbeadó a szerződés meghosszabbításáról nem dönt. A bérleti jogviszony abban az esetben hosszabbítható meg, ha a bérlőnek nincs lakbér és egyéb költség hátraléka, valamint igazolja, hogy nincs közüzemi tartozása.

(2) A szerződésben meghatározott idő lejárta előtt is megszűnik a lakásbérleti jogviszony:

a) a bérlő halálával,

b) a felek közös megegyezésével,

c) a lakásbérleti jogviszony felmondásával.

(3) A lakásbérleti jogviszony megszűnését követően a bérlő köteles a polgármesterrel a lakás berendezési tárgyainak pótlásáról, karbantartásáról és a lakás felújításáról, valamint a költségek viseléséről megállapodni, ha azt nem rendeltetésszerű használatra, bérbeadásra alkalmas állapotban adja át.

14. § (1) Ha a lakásbérleti jogviszony a bérlő halála miatt szűnik meg és nincs olyan személy, aki a bérleti jogviszonyt folytatná, vagy elhelyezésre tarthatna igényt, a lakásban lakó személy, ennek hiányában a bérlő örököse, vagy hozzátartozója a lakást kiürítve, a lakásban maradt hagyatéki tárgyak elszállításával – a jogerős hagyatékátadó végzés kibocsátásától – vagy a hagyatéki ügyben eljáró hatóságnál – a hagyaték hiányában a hozzátartozók által tett – nemleges nyilatkozat felvételének dátumától számított 30 napon belül köteles a bérbeadónak visszaadni.

(2) Amennyiben hagyatéki eljárás indul, úgy a bérlő elhalálozásának napjától a bérlemény visszaadásának napjáig terjedő időszakra a lakás üzemeltetési és fenntartási költsége, valamint a használati díj a lakás használóját terheli. A használati díj mértéke a jogerős hagyatékátadó végzés kibocsátásától számított harmincegyedik napjától a kétszeresére emelkedik.

(3) Az örökös vagy hozzátartozó nem köteles a bérlő által elmulasztott karbantartási, javítási munkálat elvégezni, illetve azok költségét a bérbeadónak megtéríteni.

(4) Ha az örökös vagy hozzátartozó a hagyatéki tárgyakat a jogerős hagyatékátadó végzés kibocsátásától vagy hagyaték hiányában a nemleges nyilatkozat felvételének dátumától számított 30 napon belül felszólításra nem szállítja el, úgy a bérbeadó – az örökös vagy hozzátartozó költségére és veszélyére – raktában vagy más arra alkalmas helyiségben helyezi el leltár felvétele mellett, és gondoskodik azok őrzéséről legfeljebb hat hónap időtartamig.

(5) Amennyiben a (4) bekezdésben foglalt határidő eredménytelenül telik el, a bérbeadó a hagyatékot értékesíteni jogosult.

15. § (1) Az állam tulajdonából ingyenesen az önkormányzat tulajdonába került önkormányzati bérlakás határozatlan időre szóló bérleti jogviszonya a lakások és helyiségek bérletére, valamint az elidegenítésükre vonatkozó egyes szabályokról szóló 1993. évi LXXVIII. törvény (a továbbiakban: Ltv.) 16. § (1) bekezdése szerinti felmondással vagy közös megegyezéssel úgy is megszüntethető, hogy a bérbeadó másik lakást ad bérbe, vagy a bérlő részére pénzbeli térítést fizet.

(2) A pénzbeli térítés összegét a lakás forgalmi értéke alapján kell meghatározni, melynek alapja az ingatlanforgalmi értékbecslő által készített szakvélemény. A térítési díj mértéke a lakás beköltözhető forgalmi értékének 20 %-a.

9. Az önkormányzat tulajdonában lévő lakások bérlőinek fizetési kötelezettségei

17. § (1) A lakásbérleti jogviszony fennállása idején a lakás használatáért a bérlő:

a) lakbért, valamint

b) a lakásra vonatkozó közüzemi díjakat köteles fizetni.

(2) A jogcím nélküli használat idejére a jogcím nélküli lakáshasználó

a) lakáshasználati díjat, valamint

b) a lakásra vonatkozó közüzemi díjakat köteles fizetni.

18. § (1) A lakások lakbérének mértékét a 10/2014.(IV.25.) önkormányzati rendeletben foglaltak szerint állapítja meg.

(2) A bérlő a lakbért (lakáshasználati díjat) – a bérleti szerződésben meghatározottak szerint – havonta előre egy összegben, legkésőbb a tárgyhó 15. napjáig, tört hónap esetén, vagy amennyiben a számla kézhezvétele későbbi időpontra esik, a számla kézhezvételétől számított 8 munkanapon belül köteles megfizetni.

(3) A szociális helyzet alapján bérbe adott lakás lakbérének mértékét a lakás alapvető jellemzői, így különösen: a lakás komfortfokozata, alapterülete, minősége, a lakóépület állapota és a településen, illetve a lakóépületen belüli fekvése alapján kell meghatározni.

(4) A költségelven bérbe adott lakás lakbérének mértékét a lakás alapvető jellemzői alapján, továbbá úgy kell megállapítani, hogy a bérbeadónak az épülettel, az épület központi berendezéseivel és a lakással, a lakásberendezésekkel kapcsolatos ráfordításai megtérüljenek.

(5) A piaci alapon bérbe adott lakás lakbérét úgy kell megállapítani, hogy az önkormányzat ebből származó bevételei nyereséget is tartalmazzanak.

(6) A szociális helyzet alapján történő bérbeadással érintett bérlők részére az önkormányzati lakbértámogatás mértékét, jogosultsági feltételeit és eljárási szabályait külön önkormányzati rendelet tartalmazza.

19. § (1) A jogcím nélküli lakáshasználó lakáshasználati díja megegyezik az adott lakásra vonatkozó bérleti díj összegével.

(2) A jogcím nélküli használat kezdetétől számított 2 hónapig a bérleti díj összegének kétszeresét, 6 hónap után a háromszorosát, és 12 hónap után az ötszörösét köteles megfizetni.

20. § (1) A költségelven és piaci alapon bérbe adott lakások esetében évi egy alkalommal kérhető a bérlő lakbér besorolásának felülvizsgálatát, a megállapított bérleti díj mérséklését.

(2) A polgármester a lakás állapotát, minőségét, valamint annak fekvését és egyedi méltányossági szempontokat figyelembe véve dönt a mérséklésről azzal, hogy a mérséklés nem haladhatja meg a lakbér 30 %-át.

(3) A bérlő a jogosultság megállapítását követő hónap 1. napjától köteles a mérsékelt bérleti díjat fizetni.

(4) Mérsékelt bérleti díj megállapítása esetén annak mértékét és jogosságát a PIT Bizottság évente felülvizsgálja.

21. § (1) A bérlő köteles megfizetni a lakás használatával kapcsolatban felmerült közüzemi díjakat a közműszolgáltatók által kiállított számla alapján, ezért bérlő köteles az érintett közműszolgáltatókkal szerződést kötni a bérleti szerződés megkötésétől számított 15 napon belül.

(2) A vegyes – önkormányzati tulajdonú és magántulajdonú – társasházak esetében a bérlők kötelesek az önkormányzatnak megfizetni az önkormányzat által a társasház részére kifizetett üzemeltetési költséget az önkormányzat által kiállított számla alapján.

(3) Azon társasházi lakások, illetve önkormányzati tulajdonú ingatlanok esetében, ahol az önkormányzat mint tulajdonos fizeti meg a társasház, illetve a közszolgáltatók részére a közüzemi díjat, a bérlők az önkormányzat részére az általa továbbszámlázott közüzemi díjat kötelesek megfizetni a lakáshasználat teljes időtartama alatt.

(4) Amennyiben a bérlő nem köt szerződést a közüzemi szolgáltatóval a vízellátás és csatornahasználat vonatkozásában, vagy az felmondásra kerül, illetve nem lehetséges fogyasztás almérő óra felszerelése, úgy a bérlő átalány fogyasztást köteles fizetni, melynek mértéke 5m3/fő/hó.

(5) Azokban az ingatlanokban, ahol a vízvételi lehetőség udvari kifolyóról biztosított, az átalány mértéke: 2 m3/fő/hó.

(6) A vízfogyasztás mérésére szolgáló almérő felszerelésének költsége első esetben az önkormányzat költsége, annak további hitelesítésének költsége a bérlőt terheli.

22. § A bérbeadó, amennyiben a bérlő három hónapot meghaladó lakbértartozást halmozott fel, vagy amennyiben a bérlő bérleti szerződése megkötését követő 15 napon belül a közműszolgáltatóknál nem kezdeményezi a közüzemi szerződése megkötését, jogosult a bérleti jogviszonyt rendkívüli felmondással felmondani.

23. § (1) A bérlő a bérleti szerződés megkötésével egyidejűleg –ennek hiányában – óvadék megfizetésére köteles.

(2) Az óvadék összege a lakásra megállapított havi lakbér háromszorosának megfelelő összeg.

(3) A bérleti jogviszony megszűnése esetén az óvadék összegéből először az önkormányzat követeléseit (lakbér, egyéb költség, a lakás rendeltetésszerű használatra alkalmassá tételének költségei) kell teljesíteni, az ezt követően fennmaradt összeget, ennek hiányában a befizetett óvadék teljes összegét a bérlő részére kamatmentesen vissza kell utalni.

10. A felek jogai és kötelezettségei

24. § (1) A bérleti jogviszony kezdetétől vagy amennyiben a lakás rendeltetésszerű használatra nem alkalmas, a rendeltetésszerű használatra való alkalmasság elérésétől számítva a bérlő köteles életvitelszerűen a lakásban lakni.

(2) A bérbeadó jogosult a rendeltetésszerű használatot, valamint a szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítését évente legalább egy alkalommal – a bérlő szükségtelen háborítása nélkül – ellenőrizni.

(3) A Bérbeadó a (2) bekezdésben foglalt ellenőrzési jogosultságát a Baracskai Polgármesteri Hivatalon keresztül gyakorolja.

25. § (1) A bérlő a lakást rendeltetésszerűen köteles használni, azt tisztán tartani. A bérleti jogviszony alatt köteles eleget tenni a lakás használatának feltételeit szabályozó egyéb jogszabályi rendelkezéseknek, hatósági előírásoknak, így különös tekintettel a zajvédelmi és környezetvédelmi, valamint közegészségügyi előírásoknak.

(2) Társasházban lakó bérlő köteles a társasházi együttélési szabályok betartására, különösen a társasházakról szóló törvény és a társasház szervezeti és működési szabályzata előírásainak betartásával.

(3) Az (1)-(2) bekezdésben leírtak bérlő általi megszegése esetén bérbeadót megilleti a felmondás joga az Ltv. 25. § (3) bekezdése alapján.

26. § (1) A lakásbérleti szerződés megszűnése után a lakásban visszamaradó személy – a törvény alapján bérleti jog folytatására jogosult kivételével – másik lakásra, illetve elhelyezésére nem tarthat igényt, elhelyezéséről maga köteles gondoskodni.

(2) Ha a bíróság a házasság felbontása során valamelyik felet saját elhelyezési kötelezettség kimondása nélkül kötelezi az önkormányzati lakás elhagyására, az elhelyezésre jogosultat egyszobás, komfort nélküli lakás illeti meg.

27. § (1) Bérlőtárssá válhat az a nagykorú személy, akit a bérlő a bérbeadó hozzájárulása nélkül a lakásba befogadhat feltéve, ha a befogadástól számított egy év óta életvitelszerűen a lakásban lakik.

(2) Bérlőtársi jogviszony létesítését a bérlő és a leendő bérlőtárs együttesen, írásban kérhetik a bérbeadótól.

(3) Bérlőtársi jogviszony nem létesíthető, ha:

a) a bérlőnek lakbér, egyéb költség vagy közüzemi díj tartozása van,

b) a leendő bérlőtárs az ország területén bárhoz önkormányzati bérlakással, önálló lakástulajdonnal rendelkezik,

c) a bérlőtársi jogviszony létesítésére irányuló kérelem benyújtását megelőző öt éven belül a leendő bérlőtárs bérlakásának bérleti jogáról, vagy bérlőtársi jogviszonyáról pénzbeli térítés ellenében lemondott, a tulajdonában lévő lakás elidegenítette.

28. § (1) A megüresedett társbérleti lakrészt a lakásban maradó társbérlő részére bérbe kell adni, ha:

a) azt írásban kéri,

b) nincs lakbér, egyéb költség vagy közüzemi tartozása és

c) a megnövekedett lakbérfizetési kötelezettség teljesítését vállalja.

(2) Amennyiben a visszamaradt társbérlő az (1) bekezdésben foglaltaknak nem felel meg, akkor a lakásban maradt társbérlő részére cserelakást kell felajánlani, a megüresedett társbérleti lakrészt ismételten, önálló bérletként bérbe adni nem lehet.

29. § (1) Határozatlan idejű lakásbérlet esetén a bérbeadó a bérlő írásbeli kérelmére hozzájárulhat ahhoz, hogy a bérlő a bérleti jogviszony folytatása ellenében kössön tartási szerződést, és ennek alapján az eltartót a lakásba befogadja, ha egyébként nem állnak fenn a törvényben meghatározott kizáró feltételek.

(2) Amennyiben a tartási szerződés nem a lakásbérleti jog folytatására irányul, de az együttlakást az eltartott egészségügyi állapota szükségessé teszi, a bérlő az eltartót a lakásba befogadhatja. A bérlő halála után az eltartó köteles a lakásból kiköltözni.

30. § Az önkormányzati bérlakásokat leltárral kell átadni és visszavenni. A leltár tartalmazza a lakás és a lakásberendezési tárgyak tényleges állapotát és a kapcsolódó megállapításokat, visszavétel esetén a lakás bérbeadáskori állapotától való eltéréseket. A leltárt a jelen lévő felek írják alá. Ha a volt bérlő az aláírást megtagadja, ezt a tényt a leltárra fel kell jegyezni.

31. § (1) Ha a lakást a bérlő teszi rendeltetésszerű használatra alkalmassá és látja el a komfortfokozatnak megfelelő lakberendezésekkel, akkor az elvégzett munkákra az erről szóló megállapodásban rögzített feladatok körében, a felhasznált anyagokra és a komfortfokozati lakberendezési tárgyakra a megállapodásban foglalt minőség értékéig illeti meg a bérlő a költségtérítés.

(2) A költségtérítésnél csak az igazolt költségeket lehet figyelembe venni.

(3) A költségtérítés módját (egyösszegű kifizetés vagy lakbérmérséklés) a megállapodásban kell rögzíteni.

32. § (1) A bérbeadó az Ltv. 10. § (1) bekezdésében foglaltakon felül köteles gondoskodni:

a) a közterületre és a közös használatra szolgáló területekre néző ajtók és ablakok külső felületeinek mázolására,

b) a lakásban lévő fogyasztásmérőig, illetőleg biztosító tábláig az elektromos vezetékek és érintésvédelmi rendszernek a felújításáról vagy a hatósági előírásoknak megfelelő kialakításáról,

c) az épület, továbbá a közös használatra szolgáló helyiségek szükség szerinti megvilágításáról.

(2) Ha a bérlő a bérbeadótól az (1) bekezdésben felsoroltak közül bármelyiknek a teljesítését átvállalja, a munkavégzést követően az igazolt költségének megtérítése illeti meg a bérlőt. Az átvállalás közös megegyezéssel történhet.

(3) A lakbérmérséklés időtartama:

a) az (1) bekezdés a) pont szerinti munkánál 12 hónapig terjedhet,
b) az (1) bekezdés b) pont szerinti munkánál 36 hónapig terjedhet,
azonban határozott idejű bérleti szerződésnél nem haladhatja meg annak érvényességi idejét.
(4) Nem köthető – a (3) bekezdésben foglaltakon túl – olyan megállapodás, amely alapján a lakbérmérséklés összege meghaladná a lakbér havi összegét.

33. § (1) A bérlő köteles gondoskodni:

a) a lakás burkolatának, ajtóinak, ablakainak és berendezéseinek karbantartásáról, felújításáról, pótlásáról, illetve cseréjéről,

b) az elektromos vezetékek és az érintésvédelmi rendszernek a lakásban lévő fogyasztásmérőtől, illetőleg a biztosító táblától kezdődő szakaszán keletkezett hibák kijavításáról, a kapcsolók és a csatlakozók cseréjéről,

c) az épületben, az épület központi berendezéseiben, a közös használatra szolgáló helyiségekben és ezek berendezéseiben, továbbá a lakásban a saját vagy a vele együtt lakó személyek magatartása folytán keletkezett hibák kijavításáról és az eredeti állapot helyreállításáról, illetőleg a kár megtérítéséről.

(2) Az (1) bekezdés rendelkezéseit a lakás jogcím nélkül használó személy esetén is alkalmazni kell.

34. § (1) A bérlő a lakáson átalakítási, korszerűsítési munkát a bérbeadóval kötött írásbeli megállapodás alapján végezhet.

(2) Ha a megállapodás szerint a bérlő – bérbeadói költségelismerés nélkül – viseli az átalakítás, korszerűsítés költségeit, köteles az eredeti állapot helyreállítására. Amennyiben az eredeti állapot helyreállításának költségei – szakértői vélemény alapján – magasabbak lennének, mint az elvégzett munka igazolható költségei, a bérbeadó megtérítheti a bérlőnek az átalakítással, korszerűsítéssel felmerült és igazolt költségeit, vagy egyébként is, ha a bérbeadó és a bérlő ebben megállapodik.

(3) A bérlő az általa létesített (beszerzett, felszerelt) lakásberendezési tárgyakat a lakás állagának sérelme nélkül leszerelheti és elviheti. A bérbeadó azonban megtérítheti ezen tárgyaknak az igazolt vételárát és felszerelési költségét, amennyiben azok együttesen – szakértői vélemény alapján – alacsonyabbak, mint e tárgyak beszerzésével okozható kár összege, vagy egyébként is, ha a bérbeadó és a bérlő ebben megállapodik.

35. § (1) Ha a bérlő a szociális intézménybe utalásakor lakásbérleti jogviszonyáról pénzbeli térítés ellenében mondott le az önkormányzat javára, a szociális intézményből történő elbocsátásakor legfeljebb félkomfortos, egyszobás lakásra tarthat igényt.

(2) Az (1) bekezdés szerinti elhelyezés esetén a bérlőnek szociális lakbért kell fizetnie.

(3) Az (1) bekezdés szerinti elhelyezési igény soron kívül kell teljesíteni.

36. § (1) A helyiségbérletekkel kapcsolatban a bérbeadói jogkör gyakorlója – az e rendeletben meghatározott eltérésekkel – Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testülete.

(2) A képviselő-testület a bérbeadói jogok gyakorlását részben átruházza:

a) a Pénzügyi, Informatikai és Településfejlesztési Bizottságra,

b) a polgármesterre.

(3) A Pénzügyi, Informatikai és Településfejlesztési Bizottság dönt:

a) a társadalmi szervezetek részére történő egyedi bérbeadásról,

b) pályázat eredménytelensége esetén helyiségek bérbeadása kérdésében, kijelöli a bérlőt,

c) helyiség közérdekű célból, illetve önkormányzati érdekből történő bérbeadásáról,

d) helyiség bérbeadásáról, ha az önkormányzat az ingatlan meghatározott célra történő hasznosítását tartja indokoltnak,

e) helyiség albérletbe történő adásának kérdésében,

f) helyiségek cseréjéhez történő hozzájárulásról,

g) dönt a helyiség pályázatok eredményéről, kijelöli annak eredményeként a bérlőt, bérlőket,

h) dönt a bérleti szerződések meghosszabbítása kérdésében,

i) dönt a bérleti szerződések felmondásáról,

j) engedélyezi a lakbérbeszámításokat, megköti a bérlőkkel az erre vonatkozó megállapodásokat

(4) A polgármester:

a) dönt pályázat kiírásáról,

b) dönt eseti bérbeadás és rövid időre (legfeljebb három hónapra) szóló bérbeadás kérdésében,

c) dönt bérleti jog átruházása engedélyezése tárgyban,

d) dönt bérleti szerződés közös megegyezéssel történő megszüntetése kérdésében,

e) tudomásul veszi a lakásbérleti szerződés bérlő általi felmondását,

f) dönt a bérbe adásról, amennyiben a jogszerű használónak a helyiséget az építési hatóság életveszélyessé nyilvánítása miatt kell kiüríteni, elhagyni.

11. A helyiségbérlet létrejötte

37. § Az önkormányzat tulajdonában lévő üres, vagy megüresedő nem lakás céljára szolgáló helyiségek bérbeadásának módja:

a) pályázat útján,

b) pályázati eljáráson kívül.

38. § A rendelet lakásbérletre vonatkozó rendelkezéseit a következőkben foglalt eltérésekkel a nem lakás céljára szolgáló helyiségek tekintetében is alkalmazni kell.

12. A helyiség pályázat útján történő bérbeadásának feltételei

39. § (1) A nem lakás céljára szolgáló helyiség bérbeadása pályázati úton történhet.

(2) A pályázati hirdetménynek tartalmaznia kell:

a) a helyiség adatait, (címe, rendeltetése, alapterülete, felszereltsége stb.),

b) a bérbeadó megnevezését, címét, telefonszámát,

c) a hasznosítás célját és a helyiségben folytatható tevékenység megjelölését,

d) a pályázati ajánlat benyújtásakor fizetendő pályázati biztosíték összegét,

e) az óvadék mértékét,

f) a havi bérleti díj legkisebb összegét és azt a figyelmeztetést, hogy a bérleti jogot az a pályázó szerzi meg, aki a pályázati feltételeknek megfelel és a pályázati tárgyaláson a legmagasabb összegű havi bérleti díj megfizetésére tesz ajánlatot,

g) a bérleti szerződés időtartamát,

h) a pályázat benyújtásának módját, helyét és idejét,

i) a pályázati tárgyalás helyét, idejét,

j) azt a figyelmeztetést, hogy amennyiben a pályázat nyertese a bérleti szerződés megkötése előtt bejelenti, hogy a szerződést nem kívánja megkötni, a helyiség bérlőjéül a pályázati tárgyaláson részt vett következő legmagasabb összegű havi bérleti díj megfizetésére ajánlatot tevőt kell kijelölni. A visszalépő nyertes pályázó, a pályázati tárgyalás időpontjáig visszalépő és azon részt nem vett vevő pályázó az általa befizetett pályázati biztosítékot elveszti és az az önkormányzatot illeti meg,

k) azt a tájékoztatást, hogy a nem nyertes pályázó részére a pályázati biztosíték – a j) pontban foglaltak kivételével – a pályázat eredményhirdetését követően visszafizetésre kerül. Eredményes pályázat esetén, a pályázati biztosítékot a bérleti díjba be kell számítani.

l) a pályázati ajánlat részeként benyújtott dokumentumok felsorolását, vagy azt hogy arról hol kaphatnak tájékoztatást,

m) a pályázati hirdetmény a következő tartalmi elemeken kívül egyéb feltételeket is tartalmazhat.

(3) A pályázati ajánlatnak tartalmaznia kell:

a) a pályázó nevét, címét (székhelyét),

b) a helyiségben végzendő tevékenység leírását,

c) a pályázati feltételek elfogadásáról szóló nyilatkozatot,

d) a pályázati biztosíték befizetéséről szóló igazolást,

e) a tevékenység végzésére jogosító okirat (vállalkozói igazolvány vagy 30 napnál nem régebbi cégkivonat),

f) 30 napnál nem régebbi, a helyi adó befizetését tanúsító igazolás,

g) ha a tevékenység végzéséhez szükséges, akkor a helyiségben végzendő beruházás, átalakítás leírását, összegét és az ebből a pályázó által vállalt összeget,

h) gépkocsi tároló esetén a pályázó nevére szóló vagy az üzembentartói minőséget igazoló érvényes forgalmi engedély másolatát,

i) a pályázó által aláírt bérleti szerződés tervezetet,

j) a pályázó köteles benyújtani arra vonatkozó nyilatkozatát, hogy a nemzeti vagyonról szóló 2011. évi CXCVI. törvény előírásainak megfelelően átlátható szervezetnek minősül.

(4) Érvényesnek csak az a pályázat fogadható el, amely a kiírásnak minden tekintetben, maradéktalanul megfelel és a pályázó a pályázati hirdetményben meghatározott összegű biztosíték megfizetését igazolja.

(5) A pályázónak a pályázati tárgyalásig lehetősége van a hiányosságok pótlására, amelynek elmulasztása a pályázó kizárását vonja maga után.

(6) A nyilvános pályázati tárgyaláson a bérbeadó, az érvényes pályázattal rendelkező pályázók és a jegyzőkönyvvezető részvétele kötelező. A pályázók személyesen, vagy meghatalmazottaik útján vehetnek részt a tárgyaláson. Amennyiben a pályázat benyújtására nyitva álló határidőig csak egy pályázatot nyújtanak be, és az a hirdetményi feltételeknek megfelel, a pályázati tárgyalástartás mellőzhető.

40. § (1) A pályázat kiírását megelőzően az érvényes bérleti szerződéssel rendelkező helyiség bérlője szerződés módosítási igénye esetén írásban nyilatkozik arról, hogy milyen összegű bérleti díj mellett kívánja folytatni a bérleti jogviszonyt. Amennyiben a nyilatkozattételt elmulasztja, vagy a pályázati eljárás során más pályázó magasabb bérleti díjra tesz ajánlatot, úgy a bérleti jogviszony megszűnik.

(2) Pályázati tárgyalás tartása esetén, amennyiben más pályázó magasabb összegű bérleti díjra ajánlatot nem tesz, elő bérleti jog illeti meg a bérlőt és a bérlőtársat egyenlő arányban és a használót.

(3) Nem adható bérbe a nem lakás céljára szolgáló helyiség az elő bérleti jog jogosultja részére, ha azt bérleti díj vagy közüzemi díj hátralék terheli.

(4) Az elő bérleti jog gyakorlása esetén a használó (bérlő), annak házastársa, özvegye, egyenes ágbeli rokona a piaci viszonyok alapulvételével kialakított bérleti díj tizenkétszeresének megfelelő pénzbeli térítést az önkormányzat részére egy összegben a bérleti szerződés megkötésekor, vagy havi egyenlő részletekben köteles megfizetni. Amennyiben az arra jogosult a bérleti jogviszonyt öt évnél rövidebb időre kívánja meghosszabbítani, a tizenkét havi bérleti díjának megfelelő összegű pénzbeli térítést arányosan csökkenteni kell. A havi egyenlő részletekben történő fizetést a bérleti jogviszony folytatására irányuló kérelemben kell a használónak (bérlőnek), illetőleg házastársának, özvegyének, egyenes ágbeli rokonának kérelmezni, mely részletekben történő fizetés engedélyezhető azzal a feltétellel, hogy a megállapított havi részletek az első részlettel kezdődően, azután pedig minden év január 31. napjáig az előző évi KSH által közzétett inflációs ráta mértékével emelésre kerülnek.

13. Helyiség pályázati eljáráson kívüli bérbeadásának feltételei

41. § (1) Pályázati eljárás mellőzésével adható bérbe a helyiség:

a) amennyiben a bérlő, illetőleg annak házastársa, özvegye, egyenes ágbeli rokona a bérleti jogviszonyt a meghatározott időtartam elteltét követően – ugyanazon tevékenység végzésére – folytatni kívánja és a piaci viszonyok alapulvételével kialakított bérleti díj tizenkétszeresének megfelelő összegű pénzbeli térítést az önkormányzat részére egy összegben a szerződés megkötésekor, vagy havi egyenlő részletekben megfizeti. Amennyiben az arra jogosult a bérleti jogviszonyt öt évnél rövidebb időre kívánja meghosszabbítani, a tizenkét havi bérleti díjnak megfelelő pénzbeli térítést arányosan csökkenteni kell. A havi egyenlő részletekben történő fizetést a bérleti jogviszony folytatására irányuló kérelemben kell a bérlőnek, illetőleg annak házastársának, özvegyének, egyenes ágbeli rokonának kérelmezni, mely részletekben történő fizetés engedélyezhető azzal a feltétellel, hogy a megállapított havi részletek az első részlettel kezdődően, azután pedig minden év január 31. napjáig az előző évi KSH által közzétett inflációs ráta mértékével emelésre kerülnek.

b) amennyiben az albérlő ugyanazon tevékenységet kívánja folytatni és a piaci viszonyok alapulvételével kialakított bérleti díj tizenkétszeresének megfelelő összegű pénzbeli térítést az önkormányzat részére egy összegben a szerződés megkötésekor, vagy havi egyenlő részletekben megfizetni. Amennyiben a bérleti jogviszonyt öt évnél rövidebb időre kívánja folytatni, a tizenkét havi bérleti díjnak megfelelő pénzbeli térítést arányosan csökkenteni kell. A havi egyenlő részletekben történő fizetést a bérleti jogviszony folytatására irányuló kérelemben kell a bérlőnek, illetőleg annak házastársának, özvegyének, egyenes ágbeli rokonának kérelmezni, mely részletekben történő fizetés engedélyezhető azzal a feltétellel, hogy a megállapított havi részletek, az első részlettel kezdődően, azután pedig minden év január 31. napjáig, az előző évi KSH által közzétett inflációs ráta mértékével emelésre kerülnek,

c) egyedi határozat alapján egyes, az egyesülési jog alapján létrehozott társadalmi szervezet részére,

d) eseti bérbeadásra szóló szerződés alapján,

e) rövid időtartamú bérbeadásra (legfeljebb három hónapra) szóló szerződés alapján,

f) pályázatás eredménytelensége esetén, illetve a nyertes pályázó visszalépése esetén,

g) ha a hasznosítandó helyiség közérdekű célt és az önkormányzat által ellátott oktatási, kulturális, egészségügyi és szociális feladat megoldását szolgálja,

h) ha a jogszerű használónak a helyiséget az építési hatóság életveszélyesség nyilvánítása miatt kell kiürítenie, elhagynia,

i) ha a z önkormányzat az ingatlan meghatározott célra történő hasznosítását tartja indokoltnak.

(2) Mentesülnek az (1) bekezdés a)-b) pontjaiban rögzített pénzbeli térítés megfizetésének kötelezettségei alól a központi, a területi és helyi államigazgatási szervek, amennyiben a helyiséget közfeladatainak, kötelező feladatainak és a lakosság helyben történő ügyintézésének ellátása körében használják.

(3) Az eseti és a rövid időtartamú (legfeljebb három hónapra) szóló bérbeadásról az önkormányzat vagyonáról és a vagyontárgyak feletti tulajdonosi jogok gyakorlásáról szóló önkormányzati rendelet rendelkezik.

14. A helyiség bérbeadásának általános feltételei

42. § (1) A nem lakás céljára szolgáló helyiségre – ha törvény vagy e rendelet másképpen nem rendelkezik – legfeljebb 5 évre szóló határozott idejű, vagy valamely feltétel bekövetkezéséig tartó bérleti szerződés köthető.

(2) A képviselő-testület egyedi ügyben hozott döntésével az (1) bekezdésben meghatározott időtartamot 5 évnél hosszabb, vagy határozatlan időtartamban is megállapíthatja.

43. § (1) A bérlő a helyiség használatáért bérleti díjat és a bérbeadó által nyújtott külön szolgáltatások díját köteles megfizetni, havonta egy összegben, legkésőbb a tárgyhónap 15. napjáig, a bérbeadó által kiállított számla alapján, vagy amennyiben a számla kézhezvétele későbbi időpontra esik, a számla kézhezvételétől számított 8 napon belül.

(2) A bérleti díj mértékét bérlő és bérbeadó megállapodása határozza meg. A bérleti díj és a külön szolgáltatási díj mértékét a bérlő és a bérbeadó a piaci viszonyoknak megfelelően évente felülvizsgálja.

44. § (1) A bérbeadó a helyiséget megtekintett állapotban, a bérleti szerződésben megjelölt felszereltséggel és időpontban köteles átadni.

(2) A bérlő köteles a helyiséget a bérleti szerződésben meghatározott rendeltetésnek megfelelően használni. A bérbeadó a rendeltetésszerű használatot, valamint a szerződésben foglalt kötelezettségek teljesítését évente legalább egy alkalommal, egyébként pedig szükség szerint ellenőrzi, melyet bérlő tűrni köteles.

45. § A bérlő bérleti jogviszony megszűnésekor köteles a helyiséget legalább az átadáskori állapotban és felszereltséggel elhelyezési és kártalanítási igény nélkül bérbeadónak visszaadni, kivéve, ha felek ettől eltérően állapodnak meg.

15. A bérleti jog átruházásához való hozzájárulás feltételei

46. § (1) A bérlő az általa bérelt helyiség vagy helyiségcsoport alapterületének legfeljebb 50 %-át – a bérbeadó hozzájárulásával – albérletbe adhatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti 50 %-ot úgy kell kiszámítani, hogy az utcára nyíló kirakattal határolt üzlethelyiség részhez hozzá kell számítani az üzlethez tartozó kiszolgáló helyiségekből (raktár, folyosó, mosdó, öltöző stb.) az albérletbe adott üzlethelyiséggel arányos részt is.

(3) A bérbeadói hozzájárulás megadható, ha

a) a bérlő az albérletbe adott helyiségre vagy helyiségrészre vonatkozóan az albérleti jogviszony időtartama alatt 100 %-kal emelt összegű bérleti díjat fizet,

b) az albérleti szerződés időtartama a 3 évet nem haladja meg,

c) a bérlő bérleti jogviszonya nem áll felmondás alatt.

(4) A bérbeadó visszavonhatja a hozzájárulást, ha az albérlő a helyiséget rendeltetésellenesen használja.

(5) A hozzájárulás nélküli albérletbe adás a bérleti jogviszony azonnali felmondását vonja maga után.

16. A bérleti jog átruházásához való hozzájárulás feltételei

47. § (1) A helyiség bérleti jogának átruházásához akkor lehet hozzájárulni, ha a bérleti jogot átvenni szándékozó fél:

a) a gyakorolni kívánt tevékenységhez szükséges engedéllyel rendelkezik,

b) által a helyiségben folytatni kívánt tevékenység nem ellentétes a helyiség hasznosításának céljával,

c) vállalja, hogy a szerződés megkötésével egyidejűleg a piaci viszonyok alapulvételével kialakított bérleti díj tizenkétszeresének megfelelő összegű pénzbeli térítést fizet az önkormányzatnak.

(2) Amennyiben a bérleti jogviszonyt 5 évnél rövidebb időre kívánja folytatni, a tizenkét havi bérleti díjnak megfelelő pénzbeli térítést arányosan csökkenteni kell.

(3) A piaci viszonyok alapulvételével kialakított bérleti díj tizenkétszeresének megfelelő összegű pénzbeli térítés 60 havi részletekben történő megfizetése engedélyezhető a bérbeadó részéről abban az esetben, ha a bérleti jogot átruházó úgy kívánja bérleti jogát átruházni, hogy a bérleti jogot átruházó jogi személyiségű, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, illetve egyéni vállalkozást alkotó természetes személyek köre megegyezik a bérleti jogot átvevő jogi személyiségű, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, illetve egyéni vállalkozást alkotó természetes személyek körével. A 60 havi egyenlő részletekben történő fizetés a bérleti jogot átvenni szándékozó fél kérelmére úgy engedélyezhető, hogy a megállapított havi részletek, már az első részlettel kezdődően, azután pedig minden év január 31. napjáig, az előző évi KSH által közzétett inflációs ráta mértékével emelésre kerülnek.

(4) A piaci viszonyok alapulvételével kialakított bérleti díj tizenkétszeresének megfelelő összegű pénzbeli térítés 12 havi egyenlő részletekben történő megfizetése engedélyezhető a bérbeadó részéről abban az esetben, ha a bérleti jogot átruházó úgy kívánja bérleti jogát átruházni, hogy a bérleti jogot átruházó jogi személyiségű, jogi személyiség nélküli gazdasági társaságot, illetve egyéni vállalkozást alkotó természetes személyek köre részben, de legalább 50 %-ban megegyezik a bérleti jogot átvevő jogi személyiségű, jogi személyiség nélküli gazdasági társaság, illetve egyéni vállalkozást alkotó természetes személyek körével. A 12 havi egyenlő részletekben történő fizetés a bérleti jogot átvenni szándékozó fél kérelmére úgy engedélyezhető, hogy a megállapított havi részletek, már az első részlettel kezdődően, azután pedig minden év január 31. napjáig az előző évi KSH által közzétett inflációs ráta mértékével emelésre kerülnek.

(5) A (3)-(4) bekezdésekben szereplő 60 havi és 12 havi egyenlő részletekben történő piaci viszonyok alapulvételével kialakított bérleti díj tizenkétszeresének megfelelő összegű pénzbeli térítés megfizetése abban az esetben adható a bérbeadó részéről, ha a bérleti szerződésben a bérleti jogot átvevő vállalja a bérleti szerződés megszűnésekor fennmaradó tartozása egy összegben történő teljes kiegyenlítését.

(6) A bérbeadó a hozzájárulás megadását közérdekből megtagadhatja, ha a bérleti jogot átvenni szándékozó fél tevékenysége a bérlemény településen belüli helyére is tekintettel:

a) településrendezési és fejlesztési tervekkel ellentétes,

b) környezetvédelmi okok miatt az adott helyen nem végezhető.

48. § (1) A bérbeadó a hozzájárulás megadását köteles megtagadni, ha a bérleti jogot átvenni szándékozó fél az általa gyakorolni kívánt tevékenységhez szükséges engedéllyel nem rendelkezik, vagy ha az átadónak a helyiségbérlettel összefüggésben bérleti díj, vagy közüzemi díjhátraléka van.

(2) A bérlő a helyiség bérleti jogának átruházásáról szóló elő megállapodást annak megkötésétől számított 15 napon belül köteles a bérbeadónak a hozzájárulása megadása érdekében megküldeni.

(3) A megállapodásnak tartalmaznia kell:

a) a helyiség fekvési helyét (település, helyrajzi szám, utca, házszám),

b) a helyiség alapterületét,

c) az eddig fizetett bérleti díj összegét,

d) az átvevő által folytatni kívánt tevékenység meghatározását,

e) az átvevő írásbeli nyilatkozatát arról, hogy a bérbeadó által a helyiség használati értékéhez igazodó újonnan közölt díj megfizetését vállalja.

17. A nem lakás céljára szolgáló helyiségek cseréjéhez való hozzájárulás feltételei

49. § (1) A nem lakás céljára szolgáló helyiségek cseréjéhez a bérbeadó hozzájárulását kell kérni. A kérelemhez csatolni kell a bérlemény cseréjére vonatkozó szerződést.

(2) Határozott idejű bérleti szerződéssel bérbe adott helyiség, határozott idejű bérleti szerződéssel bérbe adott helyiségre történő cseréjénél a hozzájárulás csak akkor adható meg, ha:

a) a cserélő felek vállalják, hogy a bérleti jogviszonyuk, a helyiségekre korábban fennálló bérleti szerződésben rögzített határnapig marad fenn,

b) a cserélő felek vállalják, hogy a bérbeadó által újonnan közölt, a helyiség használati értékéhez igazodó bérleti díjat megfizetik.

(3) Határozott idejű bérleti szerződéssel bérbe adott helyiség, határozatlan idejű bérleti szerződéssel bérbe adott helyiségre történő cseréjénél a hozzájárulás csak akkor adható meg, ha:

a) a cserélő felek vállalják, hogy a bérleti jogviszonyuk, a helyiségekre korábban fennáll bérleti szerződésben rögzített határnapig marad fenn,

b) a határozatlan idejű bérleti szerződéssel hasznosított helyiségbe költöző fél vállalja, hogy az adott üzlethelyiségre megállapított bérleti jog értékének 50 %-át a bérbeadónak a hozzájárulás megadását követő 8 napon belül megfizeti,

c) a cserélő felek vállalják, hogy a bérbeadó által újonnan közölt, a helyiség használati értékéhez igazodó bérleti díjat megfizetik.

18. A bérlőtársi jogviszony

50. § (1) Nem lakáscélú helyiségre bérlőtársi jogviszony akkor létesíthető, ha:

a) a helyiség méreténél fogva alkalmas erre,

b) a bérlőtársak gondoskodnak a helyiség teljes területének rendeltetésszerű használatáról,

c) bérleti díj hatszoros összegének megfelelő pénzbeli térítést egy összegben a szerződés megkötésekor vagy havi egyenlő részletekben megfizetik. A megállapított havi részletek, már az első részlettel kezdődően, utána pedig minden év január 31. napjáig az előző évi KSH által közzétett inflációs ráta mértékével emelésre kerülnek.

(3) A bérlőtársi jogviszony közös megegyezéssel történő megszüntetése esetén az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott pénzbeli térítés összegének arányos, a jogviszony időtartamát figyelembe vevő része a kilépő bérlőtárs számára a bérbeadó részéről visszafizetésre kerül.

(4) A (3) bekezdésben megjelölt esetekben a belépő új bérlőtárs a szerződés megkötésekor az (1) bekezdés c) pontjában meghatározott pénzbeli térítésnek a bérleti jogviszony fennálló időszakára járó, arányos részét köteles a szerződés megkötésekor egy összegben a bérbeadó részére megfizetni.

(5) A bérlőtársi jogviszony megszüntetése esetén – amennyiben a bérlőtárs helyére nem lép új bérlőtárs – a megmaradó bérlőtársak kötelesek az önkormányzat részére megfizetni a használaton kívüli helyiségrész bérleti díját fejenként egyenlő arányban.

19. Önkormányzati lakások és helyiségek elidegenítésének feltételei

51. § (1) Önkormányzat tulajdonában lévő lakás vagy házingatlan értékesítésre történő kijelöléséről a bérlő, vagy egyéb jogosult kérelmére a képviselő-testület dönt.

(2) A vételi szándékot tartalmazó nyilatkozatot a Baracskai Polgármesteri Hivatalhoz kell benyújtani.

(3) Ha az értékesítésre kijelölt lakóingatlanban határozott időre szóló bérleti, használati, vagy szerződés alapján elővásárlási joggal rendelkező bérlő lakik, és a lakás pályázati úton történő értékesítésére a bérleti vagy a használati szerződésben meghatározott idő letelte előtt kerül sor, a lakás vételára 100 %-os forgalmi értéket figyelembe véve kívülálló vevő esetében a bérleti, használati szerződés időtartamából hátra lévő hónapok szerinti havi 1 %-kal csökkenthető. A csökkentés a fogalmi érték 50 %-át nem haladhatja meg.

(4) A határozott időre szóló bérleti szerződéssel rendelkező bérlőt, és a használati szerződéssel rendelkező bérlőt elővásárlási jog illeti meg, ez esetben a lakás 100 %-os forgalmi értékét alapul véve az üresen álló lakóingatlanok értékesítésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

52. § (1) A képviselő-testület által értékesítésre kijelölt lakóingatlanokban lévő lakások vételi szándékot jelző bérlőinek a Baracskai Polgármesteri Hivatal jegyzője a képviselő-testület által értékesítésre történt kijelölését követő 180 napon belül eladási ajánlatot tesz.

(2) Az eladási ajánlatnak tartalmaznia kell:

a) a vételárat,

b) a fizetési feltételeket,

c) az ingatlanra vonatkozó lényeges adatokat,

d) az ajánlati kötöttség időtartamát.

(3) Az ajánlati kötöttség időtartama 90 nap.

53. § (1) Az értékesítésre kerülő lakás vételárának megállapítására a felek független ingatlanforgalmi értékbecslőt bíznak meg, aki a vonatkozó rendeleteknek megfelelő módon és formában, figyelembe véve a helyi forgalmi értéket, értékbecslést köteles készíteni. Az értékbecslésben leírtakért mindenkor az elkészítésével megbízott szakértő a felelős.

(2) A forgalmi érték megállapításakor a forgalmi értékből le kell vonni a bérlőnek a lakás átalakítására, korszerűsítésére fordított, számlákkal igazolt, bérbeszámítással vagy egyéb más módon meg nem térített értéknövelő beruházások értékét, ha az átalakítást, korszerűsítést 5 éven belül a bérbeadó engedélyével végezte el.

(3) A (2) bekezdésben foglaltakon túl, az önkormányzati lakásnak az Ltv. 49. §-a alapján történő eladásakor a forgalmi érték 80 %-át kell figyelembe venni.

(4) Ha a vevő a szerződés megkötésekor a vételárat egy összegben megfizeti, 10 % árengedmény illeti meg.

54. § (1) Amennyiben az adásvétel részletfizetéssel történik, akkor az első vételárrészlet összege a vételár 25 %-a.

(2) A részletfizetés időtartama – amennyiben a bérlő rövidebb időt nem vállal – 15 év.

(3) A vételárhátralékra a vevő a Ptk. 6:47 (2) bekezdése szerinti kamat megfizetésére köteles.

(4) A teljes kamatokkal növelt vételárhátralék erejéig az önkormányzat javára az ingatlan nyilvántartásba jelzálogjogot, valamint a vételár teljes megfizetésének időtartamára elidegenítési és terhelési tilalmat kell bejegyeztetni.

(5) A vételár teljes kiegyenlítéséig az elidegenítéshez csak akkor lehet hozzájárulni, ha a lakás elidegenítésének a célja másik – legalább azonos forgalmi értékű – beköltözhető lakóingatlan megszerzése, és a hozzájárulást kérő vállalja, hogy a vételárhátralék kiegyenlítéséig a másik ingatlanra elidegenítési és terhelési tilalom, a vételárhátralék és járuléka erejéig jelzálogjog illesse meg az önkormányzatot.

55. § (1) Ha az elővásárlási joggal rendelkező személy a kedvezménnyel vásárolt lakást az adásvételt követő 5 éven belül elidegeníti, az eladó jogosult egyoldalú nyilatkozattal az eredeti vételáron azt visszavásárolni. A visszavásárlási jogot az önkormányzat javára az ingatlan nyilvántartásba be kell jegyeztetni.

(2) Ha a vevő az elővásárlási jog alapján kedvezménnyel vásárolt lakást az adásvételt követő 5 éven belül elidegeníti, a vevő a lakás teljes forgalmi értékéből a vásárlás során kapott árengedményt a mindenkor esedékes késedelmi kamattal együtt köteles egy összegben az önkormányzat részére megfizetni. Az árengedmény – a vonatkozó jogszabályban rögzített mindenkori késedelmi kamattal növelt összegének megfizetése – a tilalom ellenére történt értékesítés napjától esedékes.

(3) Az eladó a részletfizetési kedvezményt megvonja és a hátralékos vételár, illetve kamata egy összegben esedékessé válik, ha a vevő egy naptári éven belül összesen négy havi törlesztő részlet tartozást halmozott fel. Az eladó a szerződéstől elállhat, ha a végrehajtás nem vezetett eredményre, vagy a körülményekből az következik, hogy nem vezetne eredményre. A felbontott szerződés kölcsönös elszámolás mellett az adásvételi szerződés időpontjára visszamenőleg megszűnik.

56. § (1) Az elővásárlási joggal nem érintett lakás csak pályázat útján idegeníthető el.

(2) A pályázatra a lakást az értékbecslés alapján megállapított teljes forgalmi értéken kell meghirdetni.

57. § Az önkormányzati tulajdonú helyiség vételára – ha a helyiséget az Ltv. 58. §-ában meghatározott elővásárlási jog jogosultja veszi meg – az értékbecslésen alapuló forgalmi érték, melyet a vevő egy összegben, az adásvételi szerződés aláírásával egyidejűleg köteles megfizetni.

58. § (1) Az elővásárlási jog jogosultja az ajánlat kézhezvételétől számított 60 napon belül köteles nyilatkozni. Amennyiben ezt elmulasztja, a helyiség kívülálló, harmadik személy részére értékesíthető.

59. § (1) Az elővásárlási joggal nem érintett helyiségek csak pályázat útján értékesíthetők.

(2) A pályázatra a helyiséget az értékbecslés alapján megállapított, teljes forgalmi értékben kell meghirdetni.

60. § (1) A lakások és helyiségek elidegenítése esetén jelen rendeletbe rögzített fizetési feltételek és kamatmértékek tekintetében különös méltánylást érdemlő esetben a polgármester

a) a fennálló tartozást mérsékelheti, átütemezheti, illetve elengedheti,

b) a megállapított kamat mértékét csökkentheti, elengedheti, az így fennmaradó tartozást átütemezheti,

c) részletfizetési kedvezményt állapíthat meg.

(2) Különös méltánylást érdemlő eset különösen:

a) kérelmező önhibáján kívüli fizetésképtelenné válása,

b) pénzintézeti hiteligénylés átfutási idejének írásban rögzített, 60 napot meghaladó ígérvény esete,

c) szociális helyzet előre nem látott, jelentős mértékű romlása (hosszabb idejű, igazolt, keresőképtelenséget okozó betegség, munkanélkülivé válás stb.)

20. Vegyes és záró rendelkezések

61. § (1) Az önkormányzat az Ltv. és e rendelet keretei között jogosult nyilvántartani és kezelni mindazon adatokat, amelyek a bérbeadás, vagy adásvétel feltételeinek megállapítása, megtagadása, a bérbeadói hozzájárulásról szóló döntés értelmében a tudomására jutottak.

(2) A bérlő és a vele jogszerűen együtt költöző személyek, tovább jogcím nélküli lakáshasználók vonatkozásában a személyes adatok kezelésére az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. törvény rendelkezései az irányadóak.

62. § A rendelet 2016. december 31. napján lép hatályba.