Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2025. 12. 01

Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 15/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelete

a Képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2025.12.01.

[1] Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testülete a helyi közügyek intézését, a képviselő-testület szervezetének és működésének részletes szabályait a jogszabályokban megfogalmazott jogaival és kötelezettségeivel összhangban, az önkormányzati jogok kiteljesítése, a demokratikus működés feltételeinek megteremtése érdekében állapítja meg.

[2] Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a Pénzügyi és Településfejlesztési Bizottság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye: Baracska Község Önkormányzata, 2471 Baracska, Kossuth Lajos u. 29.

(2) Az önkormányzati testület megnevezése: Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testülete

(3) A képviselő-testület által létrehozott hivatal megnevezése, székhelye: Baracskai Polgármesteri Hivatal, 2471 Baracska, Kossuth Lajos u. 29.

(4) Az önkormányzat működési területének megnevezése: Baracska Község teljes közigazgatási terület (belterület, külterület)

(5) Az önkormányzat intézményei: Baracskai Polgármesteri Hivatal, Baracskai Bóbita Óvoda

(6) Az önkormányzat törzsszáma: 362818

(7) Az önkormányzat adószáma: 15362814-2-07

(8) Az önkormányzat KSH statisztikai számjele:15362814-8411-321-07

(9) Az önkormányzat költségvetési elszámolási pénzforgalmi számla száma: 11736082-15362814-00000000

(10) Az önkormányzat állami hozzájárulás pénzforgalmi számla száma: 11736082-15362814-05120000

Az önkormányzat jelképei, kitüntetései

2. § (1) Baracska község jelképeiről, azok használatának rendjéről Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2019.(III.29.) önkormányzati rendelete rendelkezik.

(2) Az elismerések alapításáról, odaítélésének részletes szabályairól Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2019.(III.29.) önkormányzati rendelete rendelkezik.

3. § A hazai és nemzetközi kapcsolatok (testvérvárosok): Barsbaracska (Szlovákia), Székelylengyelfalva (Románia)

Az önkormányzati bélyegzők leírása és használata

4. § (1) A képviselő-testület körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét és a köríven a „Baracska Község Képviselő-testülete” feliratot.

(2) A polgármester körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét, a köríven „Baracska Község Polgármestere” feliratot.

(3) Az önkormányzat körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét, a köríven „Baracska Község Önkormányzata” feliratot.

(4) Baracska Község Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét, a köríven „Baracska Község Képviselő-testületének Pénzügyi Bizottsága” feliratot.

(5) Baracska Község Képviselő-testületének Együtt Közösen Baracskáért Bizottsága körbélyegzője közepén tartalmazza Magyarország címerét, a köríven „Baracska Község Képviselő-testületének Együtt Közösen Baracskáért Bizottsága” feliratot.

(6) A Civil szervezetek pályázati támogatással történő elszámolásához készült pecsét: „A számla összegéből …… forint kizárólag a …….. sz. pályázat elszámolásához került felhasználásra.” szövegezést tartalmazza.

II. Fejezet

Nyilvánosság, lakossági tájékoztatás

5. § (1) A helyben szokásos kihirdetés módja: a jegyző a helyi rendeletet a polgármesteri hivatal hirdetőtábláin hirdeti ki.

(2) Az önkormányzat tulajdonában áll a www.baracska.hu elnevezésű honlap, melynek szerkesztését és karbantartását vállalkozási szerződés útján láttatja el.

(3) A honlapon kell közzétenni a magasabb szintű jogszabályokban előírt információkat, közérdekű adatokat, jegyzőkönyveket, meghívókat, az önkormányzat képviselő-testülete által hozott rendeleteket teljes terjedelmükben, egységes szerkezetben, illetve minden, az állampolgárokat közvetlenül érintő tudnivalókat, tájékoztatókat.

III. Fejezet

Együttműködés a lakossággal

6. § (1) A képviselő-testület egyedi döntése alapján lehet:

a) fórumokat szervezni, amelyeken a lakosság tájékoztatást kap az önkormányzat munkájáról, döntéseiről, feladatairól, terveiről, céljairól és mindezekben véleményt nyilváníthat,

b) közvélemény-kutatást szervezni a lakosság véleményének megismerésére.

(2) Az előkészítés során lehetővé kell tenni, hogy a választópolgárok a polgármesterhez eljuttathassák kérdéseiket, válaszaikat és javaslataikat, amelyekre intézkedést várnak.

(3) A fórumokra történő meghívás hirdetmények útján történik.

(4) A lakossági fórumokon született állásfoglalásról és az ott felmerült kisebbségi véleményekről a polgármester írásban tájékoztatja a képviselő-testületet.

Együttműködés egyéb szervezetekkel

7. § (1) A Képviselő-testület feladatai körében – különösen a településfejlesztéssel, településüzemeltetéssel, turizmussal, a lakossági közszolgáltatások szervezésével, a társadalom- és gazdaságszervezéssel, a kulturális élet szervezésével, valamint a környezetvédelemmel összefüggő ügyekben – együttműködik a területi és országos államigazgatás szervezeteivel, valamint önkormányzati szerveivel – kiemelten a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás önkormányzataival, egyéb társadalmi szervezetekkel, a településen működő vállalkozásokkal.

(2) Az együttműködés célja a települést is érintő tervek, koncepciók, programok, akciók kidolgozásában, megvalósításában való részvétel, és azok egyeztetése a helyi elképzelésekkel.

(3) A rendszeres együttműködés, a folyamatos kapcsolattartás és annak szervezése a polgármester feladata.

Az önkormányzat hivatalos lapja

8. § (1) A hivatalos lap, helyi újság megnevezése: Kidoboló

(2) A lap tartalma: a lap részletes működési szabályairól, céljáról, tartalmáról Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 69/2020.(II. 27.) határozata rendelkezik.

(3) A lap megjelenésének gyakorisága, módja: a lap havonkénti gyakorisággal, papír alapon jelenik meg és minden háztartáshoz helyi kézbesítés útján jut el.

IV. Fejezet

Az önkormányzat feladat-és hatásköre

9. § (1) Az önkormányzat kötelező és önként vállalt feladataira a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 10. § (1) és (2) bekezdése, valamint a 13. § (1) bekezdése az irányadó.

(2) A képviselő-testület szerveit az Mötv. 41. § (2) bekezdése sorolja fel.

(3) A képviselő-testület hatásköreit az Mötv. 41. § (4) bekezdése szerinti szerveire ruházhatja át, mely hatáskörök az Mötv. 41. § (5) bekezdése alapján tovább nem ruházhatók. Az átruházott hatáskörök felsorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.

(4) Az átruházott hatáskör gyakorlója a képviselő-testületnek évente egy alkalommal beszámol.

(5) A képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható hatásköröket az Mötv. 42. §-a tartalmazza.

(6) Baracska Község Önkormányzata kormányzati funkcióit a rendelet 2. melléklete tartalmazza.

V. Fejezet

A képviselő-testület létszáma, a határozatképesség, az ülésformák meghatározása, az ülés megtartásának helye, a nyilvánosság biztosításának módja

10. § (1) A képviselő-testület tagjai a települési képviselők.

(2) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a megválasztott képviselők több mint a fele jelen van (legalább 4 fő). Minősített döntéshez legalább 4 igen szavazat szükséges.

(3) A képviselő-testület ünnepélyes alakuló, rendes és rendkívüli ülést tarthat.

(4) A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület elé kerülő előterjesztésekbe és az ülésének jegyzőkönyveibe egyrészt oly módon, hogy ezen dokumentumokat az önkormányzat honlapján közzé kell tenni, másrészt azokba személyesen a Baracskai Polgármesteri Hivatalban lehet belenézni.

(5) A közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét a zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell. A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés nyilvánosságának biztosítása az önkormányzati honlapon való közzététellel történik.

(6) A képviselő-testület ülésére készített meghívót, az ülést megelőzően az önkormányzati honlapon, valamint az önkormányzati hirdetőtáblákon közzé kell tenni.

(7) A képviselő-testületi ülésen született határozatok és rendeletek az önkormányzat hivatalos honlapján és a hivatalban megtekinthetők.

(8) A képviselő-testület ülésein elhangzottakról kivonatos – döntéseket is tartalmazó – formában az alpolgármester a Kidoboló c. önkormányzati lapban rendszeres tájékoztatást nyújt.

VI. Fejezet

A képviselő-testület alakuló ülése

11. § Az ünnepélyes alakuló ülés összehívására az alábbi szabályok az irányadóak:

a) az ünnepélyes alakuló ülés előtt legalább 5 nappal kell kiküldeni a meghívót a képviselő-testületi tagok és meghívottak részére. Az alakuló ülést a polgármester hívja össze.

b) a meghívót a képviselő-testületi tagok részére elektronikus úton kell kiküldeni.

c) a meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyének, idejének meghatározását, a javasolt napirendeket, az előterjesztő nevét, a meghívó mellékleteinek felsorolását.

d) az ünnepélyes alakuló ülés helyéről, időpontjáról és napirendjéről a lakosságot a rendes ülésre vonatkozó szabályok szerint a polgármester tájékoztatja a meghívónak az önkormányzat honlapján, valamint az önkormányzat hirdetőtábláin történő kitételével.

A képviselő-testület rendes ülésének szabályozása

12. § (1) A képviselő-testület üléseit munkaterv szerint tartja. A képviselő-testület évi rendes minimum ülésszáma 6 ülés.

(2) A képviselő-testület július és augusztus hónapokban nem tart rendes ülést.

(3) A munkatervre javaslatot tehet:

a) a polgármester,

b) a képviselő,

c) a bizottsági tag,

d) a nevelési, oktatási intézmény vezetője,

e) a művelődésszervezői, könyvtárosi feladatokat ellátó közalkalmazott,

f) a jegyző.

(4) A munkaterv elkészítéséhez a polgármester javaslatot kérhet:

a) a települési képviselőtől

b) a bizottságoktól

c) a községben működő társadalmi (civil) szervezetek vezetőitől

d) az önkormányzati és közszolgáltatást nyújtó intézmények vezetőitől.

(5) A munkaterv tartalmazza:

a) az ülés várható időpontját, helyét,

b) a napirendek címét,

c) a közmeghallgatás időpontját.

(6) A tervezetet a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé. Az ülésen tájékoztatást ad a munkatervbe fel nem vett javaslatokról, az elutasítás indokairól.

(7) A képviselő-testület az I. félévi munkaterv elfogadásáról legkésőbb a megelőző év utolsó testületi ülésén, a II. félévi munkaterv elfogadásáról pedig legkésőbb június 30. napjáig dönt.

(8) A munkatervben meghatározott rendes képviselő-testületi ülés időpontjától eltérő időpontban meghatározott rendes képviselő-testületi üléssel kapcsolatban a munkatervet módosítani kell.

A képviselő-testület rendes ülése összehívásának szabályai

13. § (1) A képviselő-testület rendes ülését a polgármester hívja össze legkésőbb az ülés időpontját megelőző 5. napon.

(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti annak ülését. Tartós távollétnek a 30 napon túli távollétet kell tekinteni.

14. § (1) A képviselő-testület ülését, az ülés helyének, napjának és kezdési időpontjának, továbbá a napirend tárgyának megjelölését tartalmazó meghívóval kell összehívni.

(2) A képviselő-testület tagjainak, az intézmények vezetőinek, valamint azon személyeknek és szervezeteknek küldött meghívóhoz, melyekkel kapcsolatban az előterjesztés az adott személyre vagy szervezetre nézve intézkedést, rendelkezést tartalmaz, az írásos meghívóhoz mellékelni kell az írásos előterjesztést is.

(3) Az ülésre meg kell hívni:

a) a képviselőket,

b) a bizottságok nem képviselő tagjait,

c) a jegyzőt,

d) a napirendi pontnál érintett köztisztviselőt,

e) a napirendi pontok előterjesztőit,

f) azt, akinek a jelenlétét a napirend tárgyalása során a polgármester indokoltnak tartja.

(4) Amennyiben a képviselő-testület ülése nem határozatképes, az ülésvezető – a határozatképtelenség megállapítását követően – az ülést bezárja.

15. § (1) A határozatképtelen ülést 3 napon belül változatlan napirenddel össze kell hívni.

(2) Ismételt határozatképtelen ülés esetén a polgármester a rendkívüli ülés összehívására vonatkozó szabályok szerint köteles intézkedni. Az így tartott rendkívüli ülésen tisztázni kell a határozatképtelenség okait.

(3) A napirendi javaslathoz készült előterjesztéseket nem kell ismételten megküldeni a képviselők számára.

A képviselő-testület rendkívüli ülése összehívásának szabályai

16. § A képviselő-testület rendkívüli ülését a polgármester, akadályoztatása esetén az általános helyettesítés rendjének megfelelően az alpolgármester vagy a Pénzügyi Bizottság elnöke hívja össze a települési képviselők egynegyedének, a képviselő-testület bizottságának, valamint a kormányhivatal indítványára. Az indítványban meg kell jelölni az ülés javasolt napirendjét, időpontját, helyszínét, valamint az összehívás szükségességének indokait. Az indítvány a polgármesternél terjeszthető elő. A polgármester a képviselő-testület rendkívüli ülését 2 napon belül hívja össze. Rendkívüli ülést – az ügy fontosságára tekintettel – telefonon is össze lehet hívni.

A képviselő-testületi ülés lebonyolításának rendje

17. § Az ülésvezető feladatai:

1. az ülést megnyitja,

2. megállapítja, hogy a képviselő-testület ülése szabályszerűen került összehívásra,

3. megállapítja a képviselő-testület határozatképességét, melyet folyamatosan figyelemmel kísér a képviselő-testületi ülés folyamán,

4. ismerteti a napirendi pont előtti felszólalásokat,

5. javaslatot tesz a napirendi pontokra,

6. külön-külön a napirendi pontoknál megnyitja és lezárja a vitát,

7. szót ad a képviselő-testület azon bizottsága elnökének, amely bizottság az előterjesztést tárgyalta és véleményezte,

8. megállapítja a szavazás eredményét,

9. kimondja a képviselő-testület döntését,

10. biztosítja az ülés folyamatosságát, rendjének fenntartását,

11. figyelmeztetheti vagy rendreutasíthatja azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a megfogalmazása,

12. az ülést határozott időre félbeszakíthatja, ha a testületi ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi. Ha az ülés félbeszakad, csak újabb polgármesteri összehívásra folytatódhat.

13. az ülést bezárja,

14. amennyiben jegyzőnek a törvényességgel kapcsolatban észrevétele van, a jegyző jelzése alapján soron kívül ad neki szót,

15. határozatképtelenség esetén az ülést bezárja

18. § (1) A képviselő-testület ülése napirendjének tárgyalási sorrendje:

a) írásbeli polgármesteri tájékoztató a két ülés között történt fontosabb eseményekről,

b) rendeleti szintű döntést igénylő napirendi pontok,

c) határozati szintű döntést igénylő napirendi pontok,

d) határozathozatalt nem igénylő napirendi pontok,

e) sürgősséggel tárgyalandó javaslatok,

f) kérdés és interpelláció,

g) tájékoztató és egyéb bejelentés.

(2) Az ülésvezető a napirendi pontok felett külön-külön nyit vitát.

(3) A vita során elsőként az előterjesztőnek ad szót, mely során az előterjesztést bármikor módosíthatja, kiegészítheti.

(4) Az előterjesztőn kívül a polgármester, a képviselők, a jegyző napirendhez kapcsolódóan bármikor szót kérhet, a szót az elnök soron kívül, vagy jelentkezésük sorrendjében köteles megadni.

19. § A napirendi pont tárgyalási sorrendje:

a) az előterjesztő kiegészítést tehet az írásos előterjesztéshez,

b) az előterjesztéssel kapcsolatban állást foglaló bizottságok ismertethetik véleményüket,

c) az előterjesztéssel kapcsolatos kérdések,

d) vita az előterjesztéssel kapcsolatban,

e) módosító javaslatok megtétele,

f) döntés a módosító javaslatokról,

g) döntés az eredeti előterjesztésben szereplő döntési javaslatról.

20. § (1) A hozzászólások a napirendi pontok sorrendjében történnek.

(2) Egy napirendi pont esetében maximum 5 perc időtartamban lehet hozzászólni. Abban az esetben, ha a képviselő-testület rendelet-tervezetet tárgyal, akkor a hozzászólás maximális időtartama 10 perc lehet.

(3) A polgármester a hozzászólótól megvonja a szót:

a) a (2) bekezdésben foglalt időkorlát túllépése esetén,

b) ha a hozzászólás nem az adott napirendhez kapcsolódik.

(4) A hallgatóság számára a hozzászólási lehetőséget a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott határozattal biztosítja.

(5) A képviselő-testület a (4) bekezdésen foglalt javaslat felett vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.

21. § (1) A kérdések és a vita előtt a napirendi pont előadója az írásbeli előterjesztést – maximum 5 perc időtartamban – kiegészítheti. A szóbeli kiegészítés csak az előterjesztésben nem szereplő tényekre, az esetleges változásokra terjedhet ki.

(2) Szóbeli előterjesztés esetén az előterjesztő maximum 10 percben terjesztheti elő a tárgyalásra javasolt témát és a döntésre vonatkozó javaslatát.

(3) A bizottságok véleményét a bizottságok elnökei, vagy akiket az elnökök megbíztak ezzel a feladattal, 3 percben foglalhatják össze.

(4) Amennyiben a bizottságok az adott témát tárgyalták, és a képviselő-testület tagjai szóbeli tájékoztatást kaptak a bizottság által hozott döntésről, a bizottságok képviselő és nem képviselő tagjai a bizottság döntésével ellentétes vagy azt kiegészítő véleménye esetén kaphatnak szót 3 percben azzal a feltétellel, ha különvéleményüket – a rendkívüli esetet kivéve – a testületi ülésen jelzik.

22. § (1) A vita elhúzódása esetén az ülés vezetője javaslatot tehet a hozzászólások vagy azok időtartamának korlátozására. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(2) A vita során bármely képviselő, valamint az ülés vezetője kezdeményezheti a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. A javaslatról – az előterjesztő véleményének kikérését követően – a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz és kijelöli a tárgyalás új időpontját.

(3) A vita során az ülés vezetője maximum 10 perc időtartamra szünetet rendelhet el.

(4) Amennyiben az adott napirendi ponthoz több hozzászólás nincs, az ülés vezetője lezárja a vitát. A vita elhúzódása esetén az ülés vezetője vagy bármely képviselő javasolhatja a vita lezárását. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(5) A vita lezárását követően az előterjesztő maximum 5 perc időtartamban válaszolhat a hozzászólásokra, melyet követően az ülés vezetője a vita lényegét maximum 5 perc időtartamban összefoglalja.

(6) Amennyiben az interpelláló az interpellációjára adott választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról – az illetékes bizottság előzetes véleménye alapján – a képviselő-testület vita nélkül határoz.

A tanácskozási rend fenntartásának részletes szabályai

23. § (1) Az ülés rendjének fenntartásáért az ülés vezetője felel.

(2) Az ülés vezetője a tanácskozás rendjének fenntartása érdekében:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, akinek a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő a fogalmazása,

b) rendre utasíthatja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

c) figyelmezteti azt az ülésen részt vevő állampolgárt, aki a tanácskozás rendjét magatartásával zavarja, ismételt rendzavarás esetén a terem elhagyására is kötelezheti.

(3) Ha a rendre utasítás eredménytelen, az ülés vezetője kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület a képviselőt megrója, erről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(4) Amennyiben a képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely lehetetlenné teszi a tanácskozás folytatását, az ülés vezetője az ülést határozott időre félbeszakíthatja vagy bezárhatja.

(5) A képviselő-testület – bármely tagjának javaslatára – vita nélkül, minősített többséggel hozott határozattal rendbírsággal sújthatja azt a képviselőt, aki

a) az adott ülésen több mint két alkalommal – engedély nélkül – túllépte a rendelkezésére biztosított időkeretet,

b) az ülésen másokat sértő vagy a testülethez méltatlan, nem illő kifejezést vagy hangnemet használ,

c) aki a tanácskozás méltóságát magatartásával sérti, a képviselő-testület tagjait sértő kifejezésekkel illeti, kivéve, ha bántó kijelentéseit rögtön vissza nem vonja, valamint a sértettet, és a testületet meg nem követi,

d) a napirendtől ismételt figyelmeztetés ellenére eltért.

(6) A rendbírság összege alkalmanként 1.000 Ft, mely összeget az ülést követő legközelebbi pénztári napon 16.00 óráig kell az önkormányzat házipénztárába befizetni.

(7) 18 éven aluli személyek a képviselő-testület ülésein csak a polgármester egyedi engedélye alapján vehetnek részt.

(8) Nyilvános ülésen bejelentés és külön engedély nélkül is készíthető hangfelvétel.

A szavazás rendje

24. § (1) A képviselő-testület a napirendi pont vitáját követően a döntést igénylő kérdésekben rendeletet alkot vagy határozatot hoz.

(2) Az ülés elnöke az előterjesztett javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra. A módosító javaslat(ok)ról való szavazás megelőzi az előterjesztett javaslatokról való szavazást. Ha az egymást kizáró javaslatok közül a képviselő-testület az egyik javaslatot elfogadja, a többiről nem kell szavazást elrendelni.

(3) Ha a képviselő-testület két vagy több előterjesztést együtt vitatott meg, a határozati javaslatokról akkor is külön-külön kell a szavazást elrendelni.

25. § (1) A képviselő-testület a döntéseit kézfelemeléssel hozza.

(2) A képviselő-testület a döntéseit egyszerű szótöbbséggel hozza. Az egyszerű szótöbbséggel elfogadható javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselő-testületi tagok több mint a felének „igen” szavazata szükséges. A szavazás módja lehet: „igen” szavazat, „nem” szavazat és „tartózkodás” szavazat.

(3) A minősített többséggel elfogadható javaslat elfogadásához a megválasztott települési képviselők több mint a felének „igen” szavazata szükséges.

(4) Amennyiben a javaslatra „tartózkodás” szavazat érkezik, azt a szavazatot „nem” szavazatnak kell tekinteni.

(5) Amennyiben egy határozati javaslat nem kapja meg a megfelelő arányú többségű „igen”-t, akkor a javaslatot elutasítottnak kell tekinteni és azt határozati formában kell megjeleníteni.

(6) Minősített többség szükséges az alábbi döntések esetén:

1. rendeletalkotás,

2. az önkormányzat szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, vezetői megbízás,

3. a helyi népszavazás elrendelése, kitüntetések és elismerő címek alapítása

4. a gazdasági program, a hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, a kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás, alapítványi forrás átvétele és átadása,

5. önkormányzati társulás létrehozása, megszüntetése, abból történő kiválás, a társulási megállapodás módosítása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás,

6. megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás, abból történő kiválás,

7. intézmény alapítása, átszervezése, megszüntetése,

8. közterület elnevezése, köztéri szobor, műalkotás állítása,

9. eljárás kezdeményezése az Alkotmánybíróságnál,

10. bíróságok ülnökeinek megválasztása,

11. állásfoglalás intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti,

12. a települési képviselő, a polgármester méltatlansági és a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos, továbbá összeférhetetlenségi ügyében való döntés,

13. az önkormányzati képviselői megbízatás megszűnéséről szóló döntés, ha a képviselő egy éven át folyamatosan nem vesz részt a képviselő-testület, amennyiben bizottsági tag, a bizottság ülésein,

14. a településfejlesztési eszközök és a település szerkezeti terv jóváhagyása, területszervezési kezdeményezés,

15. A helyi önkormányzati vagyon tulajdonjogának az Mötv. 108. § szerinti ingyenes átruházására vagy nemzeti vagyon tulajdonjogának ingyenes átvételére vonatkozó döntés,

16. zárt ülés elrendelése,

17. képviselő-testületi tag kizárása,

18. a képviselő-testület megbízatásának lejárta előtti önfeloszlatás kimondása,

19. az önkormányzati pénzügyi kötelezettséget vállaló szerződéskötéshez,

20. sürgősségi indítvány tárgyában való döntés

(7) A (6) bekezdés szerinti minősített többséghez kötött aktusok visszavonásához, megszüntetéséhez szintén minősített többséggel történő döntés szükséges

26. § (1) A képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, melyeket jogszabály részére előír.

(2) A képviselő-testület titkos szavazással dönthet az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontja szerinti tárgykörökben, amennyiben azt legalább 4 képviselő kezdeményezi.

(3) A titkos szavazást az Együtt Közösen Baracskáért Bizottság szavazatszámláló bizottságként - bonyolítja le.

(4) A titkos szavazás szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és szavazóurna igénybevételével történik.

(5) A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, mely tartalmazza:

a) a szavazás helyét, napját, kezdetét és végét,

b) a szavazatszámláló bizottságként működő Együtt Közösen Baracskáért Bizottság jelen lévő tagjainak nevét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket,

d) a szavazás eredményét.

(6) A titkos szavazásról készült jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvhöz.

27. § (1) Név szerinti szavazást ugyanabban az ügyben egy alkalommal lehet tartani, a képviselők – legalább – egynegyedének indítványára.

(2) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők nevét, akik „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak. A név szerinti szavazás eredményét az ülés vezetője állapítja meg.

(3) Nem lehet név szerinti szavazást tartani bizottság létszáma és összetétele tekintetében, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő (ügyrendi) kérdésekben.

(4) A név szerinti szavazás tényét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell. A jegyzőkönyvhöz csatolni kell a szavazás eredményét.

(5) Név szerinti szavazást kell tartani:

a) a képviselő-testület megbízatásának lejártát megelőző feloszlásáról szóló testületi döntés,

b) önkormányzati vagyon megterheléséről,

c) önkormányzati kötvény kibocsátásáról.

(6) A név szerinti szavazásra vonatkozóan az Mötv. 48. § (3) bekezdésében foglaltak az irányadóak.

(7) A határozathozatal formájától függetlenül a szavazás eredményét az ülésvezető állapítja meg.

(8) Kétség esetén bármely képviselő kérésére a szavazást egy alkalommal meg lehet ismételni.

A képviselő-testület határozata

28. § (1) A képviselő-testület a törvényben meghatározott esetekben határozatot hoz. A képviselő-testület határozatainak számozását évente újra kell kezdeni. A határozatok számozása folyamatos. A határozatok számozására pozitív egész arab számokat kell alkalmazni.

(2) A határozat megjelölésére vonatkozóan az 5/2019.(III.13.) IM rendelet szabályait kell betartani.

(3) Határozat meghozatalát a polgármesternél kezdeményezhetik az előterjesztés benyújtására jogosultak.

(4) E §-ban foglaltakat az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény rendelkezéseivel összhangban kell alkalmazni.

(5) A határozatokról nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző gondoskodik.

(6) Az átruházott hatáskörben hozott határozatokról külön nyilvántartást kell vezetni és azokat külön kell jelölni.

A képviselő-testület rendelete

29. § (1) A képviselő-testület törvény keretei között a helyi közügyek intézése körében (származékos jogalkotói hatáskör), vagy külön törvényi felhatalmazás nélkül, törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére (eredeti jogalkotói hatáskör) alkothat rendeletet.

(2) A polgármesternél rendelet alkotását kezdeményezhetik:

a) a települési képviselő,

b) a bizottságok,

c) az alpolgármester,

d) a jegyző,

e) a település társadalmi, érdekképviseleti és civil szervezetei,

f) az önkormányzat fenntartásában működő intézmények vezetői.

(3) A rendelet-tervezetet a jegyző, illetve az általa megbízott köztisztviselő készíti el, melyet a társadalmi részvétel biztosítása érdekében 30 napon keresztül az önkormányzat honlapján megjelenít, valamint az önkormányzat épületében 30 napra kifüggeszt.

(4) A rendelet-tervezetet a megjelenéstől, kifüggesztéstől számított 15 napon belül írásban lehet véleményezni, melyet a honlapon keresztül, vagy a jegyzőhöz kell eljuttatni.

(5) A (3) – (4) bekezdések alapján beérkezett vélemények figyelembevételével a rendelet-tervezetet a jegyző véleményezésre megküldi az arra jogosult szerveknek, személyeknek.

(6) A rendelet-tervezetről szóló előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a) a rendelet megalkotásának indokait,

b) a tervezetbe beépített, illetve elvetett véleményeket, javaslatokat,

c) a rendelet-tervezet teljes szövegét.

30. § (1) Az önkormányzat rendeletének megjelölése tartalmazza:

a) a rendelet megalkotójának teljes megjelölését,

b) a rendelet sorszámát,

c) a rendelet kihirdetésének idejét,

d) az „önkormányzati rendelete” kifejezést,

e) a rendelet címét.

(2) Példa a rendelet megjelölésére: „Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének …./20…(…hó…nap) önkormányzati rendelete a helyi adókról”

31. § (1) A rendeletek aláírására, kihirdetésére és helyesbítésére az Mötv. 51. §-a az irányadó.

(2) A rendeletet az önkormányzat hirdetőtábláin ki kell hirdetni. A kihirdetett önkormányzati rendeletet közzé kell tenni az önkormányzat hivatalos honlapján (www.baracska.hu). A közzététel időtartama 30 nap.

(3) A jegyző az önkormányzati rendelet és annak, valamint – ha az önkormányzati rendelet módosító vagy hatályon kívül helyező rendelkezést is tartalmaz – az abban foglalt módosítással vagy hatályon kívül helyezéssel érintett önkormányzati rendelet valamennyi jövőbeni időállapota szerinti egységes szerkezetű szövegét, legkésőbb a kihirdetést követő harmadik munkanapon, a Nemzeti Jogszabálytár szolgáltatója által e célra kialakított informatikai rendszeren keresztül megküldi a Fejér Vármegyei Kormányhivatalnak.

32. § (1) A döntések végrehajtásának megszervezése érdekében a képviselő-testület által hozott döntésekről a Baracskai Polgármesteri Hivatalban határidős nyilvántartást kell vezetni.

(2) Külön nyilvántartást kell készíteni az önkormányzati rendeletekről és az önkormányzati határozatokról.

(3) Az önkormányzati határozatokról készült nyilvántartás tartalmazza:

a) a határozat számát,

b) a határozat meghozatalának időpontját,

c) a határozat tárgyát,

d) a határozat végrehajtásának határidejét,

e) a végrehajtásért felelős szerveket vagy személyeket.

(4) Az önkormányzati rendeletekről készült nyilvántartás tartalmazza:

a) a rendelet tárgyát,

b) a rendelet számát,

c) a megalkotásának időpontját,

d) a hatálybalépésének időpontját,

e) az esetleges módosító vagy hatályon kívül helyező rendelet számát és a változás időpontját.

33. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) határozat-tervezet,

b) rendelet-tervezet,

c) beszámoló,

d) tájékoztató.

(2) Az előterjesztés tartalmazza:

a) az „előterjesztés” címzést,

b) az előterjesztés tárgyalásának javasolt időpontját,

c) az előterjesztés tárgyának megjelölését (ami egyezik a napirendi pont elnevezésével),

d) a téma tárgyalásához szükséges információkat („Előzmények” elnevezéssel),

e) a döntést befolyásoló tényezők felsorakoztatását („Döntést befolyásoló tényezők” elnevezéssel),

f) a döntési javaslatot („Döntési javaslat” elnevezéssel, mely akár több variációban is határozat-tervezetet, vagy rendelet-tervezetet tartalmaz),

g) az előterjesztés készítésének időpontját,

h) az előterjesztés készítőjének megnevezését,

i) az előterjesztés előterjesztőjének megnevezését.

34. § (1) Az előterjesztés benyújtására jogosultak:

1. polgármester,

2. a képviselő-testület bizottságai,

3. bármely képviselő,

4. a jegyző,

5. a polgármester, illetve a képviselő-testület által felkért szervezetek, egyesületek vezetői.

6. önkormányzati intézmény vezetője

7. a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Tanácsának Elnöke

8. a Szent László Völgye Többcélú Kistérségi Társulás Munkaszervezetének vezetője,

9. a Közép-Duna Vidéke Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás Elnöke

10. a FEJÉRVÍZ Zrt. vezetője,

11. a Velencei-tavi Hulladékgazdálkodási Kft. vezetője,

12. a belső ellenőri feladatokkal megbízott belső ellenőr,

13. közbeszerzési eljárás lebonyolításával megbízott közbeszerzési szakértő,

14. a helyi közösségi közlekedés szolgáltatójának képviselője

15. feladat-ellátási szerződés alanyai,

16. közszolgáltatási szerződés alanyai,

(2) A bizottsági ülés elé kerülő előterjesztéseket – a meghívóval együtt – azoknak a képviselőknek is meg kell küldeni, akik nem tagjai a bizottságnak.

35. § (1) Kizárólag írásban nyújthatóak be a 25. § (6) bekezdésben felsorolt előterjesztések.

(2) A döntés tervezetét szóbeli előterjesztés esetén is írásban kell benyújtani.

36. § (1) A képviselő-testületi meghívóval – lehetőség szerint – kézbesíteni kell az írásos előterjesztéseket.

(2) A polgármester sürgős esetben engedélyezheti az írásban foglalt előterjesztésnek és határozati javaslatnak az ülés megkezdése előtt történő kiosztását.

37. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti a 29. § (2) bekezdésben foglaltakon túl:

a) társadalmi szervezet,

b) a szabályozandó tárgykörben érintett érdekképviseleti szerv.

(2) A kezdeményezést az érintett bizottság véleményezését követően a polgármester köteles 30 napon belül – a bizottság és a jegyző törvényességre vonatkozó véleményével – a képviselő-testület elé terjeszteni.

(3) Rendelet-tervezet bizottság véleményezése nélkül nem terjeszthető a képviselő-testület elé.

(4) A kezdeményezés elfogadásáról vagy elutasításáról a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt. A határozatban meg kell jelölni a rendelet-tervezet elkészítésére köteles személyt vagy szervezetet, valamint a tervezet elkészítésének határidejét.

38. § (1) Azon előterjesztések kerülhetnek a képviselő-testület elé, melyeket a 34. § (1) bekezdésben foglalt előterjesztők készítettek és bizonyíthatóan a képviselő-testület ülés időpontját 8 nappal megelőzően a polgármester részére eljuttattak.

(2) A polgármester nem köteles a képviselő-testület elé terjeszteni azokat az előterjesztéseket, amelyekben már korábban a képviselő-testület döntést hozott, és az előterjesztés a korábbi döntést megalapozó előterjesztéshez képest új tényt vagy körülményt nem tartalmaz.

39. § (1) A sürgősségi indítvány – a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző pénteki nap munkaidőben, illetve amennyiben ez a nap munkaszüneti napra esik, úgy a testületi ülést megelőző utolsó munkanap déli 12.00 óráig nyújtható be írásban a polgármesternek.

(2) Sürgősségi indítvány előterjesztésére jogosult:

a) a polgármester,

b) a jegyző

c) a települési képviselők egynegyede (legalább 2 képviselő)

(3) A sürgősségi indítványt a képviselő-testületi ülésen a polgármester ismerteti, és szükség esetén lehetőséget ad az indítvány kiegészítésére.

(4) Sürgősség tárgyában a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(5) Amennyiben a sürgősség indokoltságát a képviselő-testület nem fogadja el, úgy az indítványt egyszerű napirendként kell kezelni és az elfogadott munkatervre is figyelemmel meg kell határozni napirendre tűzésének időpontját.

VII. Fejezet

A képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyv

40. § (1) A képviselő-testületi ülésről írásos jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza a tanácskozás lényegét, valamint a hozott döntéseket. A jegyzőkönyv közokirat, amely teljes bizonyító erővel bizonyítja a benne foglalt intézkedést vagy határozatot.

(2) A képviselő-testület üléséről a jegyzőkönyv 2 eredeti példányban készül, melyből 1 eredeti példány a kézi irattárba kerül lefűzésre.

(3) A zárt ülés jegyzőkönyve 2 eredeti példányban készül.

41. § Az írásos jegyzőkönyv tartalmazza:

a) az ülés számát, helyét és időpontját,

b) a megjelent és távollévő képviselők és meghívottak nevét,

c) az ülés megnyitásának kezdetét,

d) a napirend előtti felszólalások lényegét,

e) napirendi pontonként a napirend tárgyát, az előadók és felszólalók nevét, a kérdések, szóbeli előterjesztések, illetve a hozzászólások lényegét,

f) a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát,

g) a döntéshozatalban résztvevők számát,

h) a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát,

i) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését,

j) a meghozott döntéseket.

k) az ülés vezetőjének intézkedéseit, továbbá az ülésen történt fontosabb eseményeket,

l) az ülés berekesztésének időpontját,

m) a képviselő kérésére véleményének szó szerinti rögzítését,

n) aláírásokat, dátumot, bélyegzőt.

42. § Az írásos jegyzőkönyv az Mötv-ben meghatározottakon túl tartalmazza:

a) előterjesztésenként a képviselő kérése alapján külön feltüntetve a képviselő véleményét,

b) az elhangzott interpellációt, az arra adott szóbeli válasz lényegét, az interpelláló véleményét és a képviselő-testület döntését,

c) a napirenden kívül felszólaló nevét, felszólalása lényegét,

d) az elhangzott bejelentések lényegét.

43. § A jegyzőkönyv eredeti példányainak mellékletét képezi:

a) a meghívó

b) az írásos előterjesztések, a képviselői önálló indítványok és írásban benyújtott hozzászólások, az interpellációk,

c) a rendelet, valamint a határozattervezetek egy-egy példánya,

d) a jelenléti ív,

e) a titkos szavazásról készült jegyzőkönyv és annak mellékletei,

f) a név szerinti szavazásról készült hitelesített névsor,

g) a képviselő írásban is megküldött hozzászólása (ha annak a csatolását a jegyzőkönyvhöz kéri),

h) a jegyző törvényességi észrevétele (amennyiben azt írásban tette meg).

44. § (1) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(2) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.

(3) A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles elektronikus úton megküldeni a Fejér Vármegyei Kormányhivatalnak az njt. rendszeren keresztül.

(4) A jegyzőkönyvet annak elkészítését követően az önkormányzat tulajdonában lévő www.baracska.hu honlapon is meg kell jeleníteni.

(5) A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvéből készült jegyzőkönyvi kivonatot – intézkedés céljából – haladéktalanul át kell adni a végrehajtásért felelős szerveknek, személyeknek.

45. § (1) A választópolgárok a nyilvános ülés képviselő-testületi üléseire készített előterjesztésekbe és a nyilvános ülésről készült jegyzőkönyvbe betekinthetnek.

(2) A zárt ülésről készült jegyzőkönyveket, valamint a zárt ülés hanganyagát a titkos ügykezelés szabályai szerint elkülönítve kell tárolni, őrizni.

(3) Az ülések hanganyagának tárolására, sokszorosítására, kiadására a közérdekű adatkezelési szabályokat kell alkalmazni.

(4) A hangfelvételről nem készíthető másolat.

(5) A jegyzőkönyvről, illetve annak részeiről az állampolgárok másolatot kérhetnek az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról szóló 2011. évi CXII. tv. 29. § (6) bekezdése szerint megalkotott, a közérdekű adatok megismerésére irányuló igények teljesítésének rendjét rögzítő szabályzatban foglaltak szerint.

(6) A jegyző a jegyzőkönyvet mellékleteivel együtt legalább 3 évente bekötteti és gondoskodik annak megőrzéséről. A beköttetés költségeit a képviselő-testület az adott évi önkormányzati költségvetésébe betervezi.

VIII. Fejezet

Helyi népszavazás

46. § A helyi népszavazás kezdeményezéséhez szükséges választópolgárok számát a 19/2016.(XI.25.) önkormányzati rendelet határozza meg.

IX. Fejezet

Közmeghallgatás

47. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal közmeghallgatást tart, melynek időpontját és helyét 5 nappal megelőzően az önkormányzat hirdetőtábláin, valamint az önkormányzat honlapján kell a lakosság tudomására hozni.

(2) A munkaterv meghatározhatja, hogy mely napirendek megtárgyalása történik közmeghallgatással egybekötve.

(3) A közmeghallgatással egybekötött képviselő-testület összehívására és lefolytatására az SZMSZ. előírásait az e fejezetben meghatározott eltérésekkel kell alkalmazni.

48. § (1) Az ülésen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatokat tehetnek.

(2) Az állampolgárok és az (1) bekezdésben említett szervezetek képviselői a képviselő-testülethez, a képviselőkhöz, a polgármesterhez, a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek.

49. § (1) Az ülésen elhangzott közérdekű kérdéseket és javaslatokat a képviselő-testület megtárgyalja és értékeli. Amennyiben az azonnali válaszadásra, intézkedésre nincs lehetőség, kijelöli azt a szervezetet, vagy személyt, amely vagy aki az elhangzott felszólalás tartalmát megvizsgálja és a szükséges intézkedéseket megteszi.

(2) A felszólaló részére a vizsgálat eredményéről és a tett intézkedésekről 15 napon belül írásban a polgármester, az alpolgármester, a jegyző választ ad.

(3) A képviselő-testület a település lakossága számára lehetővé teszi, hogy kérdéseit, javaslatait a közmeghallgatás előtt és alatt írásban is benyújthassa. Amennyiben a kérdéseket, javaslatokat a közmeghallgatás előtt nyújtják be, azok benyújtásának határideje a közmeghallgatás időpontját megelőző 3. nap.

X. Fejezet

A települési képviselő

50. § A képviselő-testület a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályokat az Mötv. 53. § (1) bekezdés d) pontja alapján az alábbiak szerint határozza meg:

a) a képviselő köteles az ülésre pontosan megjelenni,

b) a képviselő az ülésre köteles a részére előterjesztésként megküldött anyagot áttekinteni,

c) a jelen szervezeti és működési szabályzatban meghatározottakat köteles betartani,

d) köteles tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,

e) köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

f) köteles felkérésre részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban,

g) köteles bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy bizottságának ülésén vagy egyéb megbízatása teljesítésében akadályoztatva van.

h) a g) pont szerinti távollét, akadályoztatás igazolása a polgármester vagy az érintett bizottság elnöke felé történő előzetes szóbeli bejelentéssel vagy írásban, egyéb elektronikus úton történhet.

i) amennyiben a képviselő, bizottsági tag a h) pont szerinti kötelezettségét megszegi, távolmaradását nem jelenti be és azt utólag sem tudja igazolni, az adott hónapban tiszteletdíjra nem jogosult.

Személyes érintettség bejelentésére vonatkozó szabályok

51. § (1) A települési képviselő köteles bejelenteni személyes érintettségét a döntéshozatalnál. A kizárásról bizottsági tag esetében az érintett bizottság ülésén az érintett bizottság tagjai, képviselő-testületi tag esetében a képviselő-testületi ülésen a képviselők egyszerű szótöbbséggel döntenek.

(2) A személyes érintettség bejelentésére vonatkozó kötelezettség elmulasztásának kivizsgálását – annak ismertté válását követően haladéktalanul, azonban a bejelentési kötelezettség elmulasztását követő fél éven belül – a képviselő-testület rendeli el. A vizsgálat lefolytatása a képviselő-testület Pénzügyi Bizottsága hatáskörébe tartozik.

(3) A bizottság eljárása során biztosítja az érintett képviselő személyes meghallgatását, bizonyítékai előterjesztését.

(4) A bizottság eljárásának lefolytatása után a vizsgálat eredményét a képviselő-testület soron következő ülésén előterjeszti. A vizsgálat lezárásaként a képviselő-testület külön határozattal megállapítja a személyes érintettség hiányát, a személyes érintettség bejelenésének elmulasztását.

(5) Amennyiben a képviselő-testület a személyes érintettség bejelenésének elmulasztását állapítja meg, határozatában

a) dönt az érintett képviselő döntéshozatalban leadott szavazatának érvénytelenné nyilvánításáról,

b) dönthet a személyesen érintett képviselő részvételével hozott határozat érvényben tartásáról,

c) dönthet az érintett képviselő írásbeli figyelmeztetéséről.

(6) Amennyiben az érvénytelenné nyilvánított szavazat a képviselő-testület korábbi döntését (egyszerű többség, minősített többség) érdemben befolyásolja és a képviselő-testület a (5) bekezdés b) pontja szerint nem erősíti meg az érintett képviselő részvételével hozott döntést, úgy azt érvénytelennek kell tekinteni és az érintett képviselőt az érvénytelen döntés miatti jogkövetkezmények tekintetében a polgári jog szabályai szerint felelősség terheli.

(7) Amennyiben a képviselő a személyes érintettsége bejelentésére vonatkozó szabályokat ismételten, bizonyíthatóan megszegi - a vele szemben – az (1)–(6) bekezdésben foglalt eljárás lefolytatását követően – a képviselőtől a tiszteletdíját egy havi időtartamra megvonja a képviselő-testület.

(8) A képviselők és bizottsági tagok tiszteletdíjáról és költségtérítéséről a képviselő-testület 6/2025 (IV. 25.) önkormányzati rendelete rendelkezik.

Együttműködés a lakossággal

52. § (1) A képviselő köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, akiknek évente legalább egy alkalommal tájékoztatást nyújt képviselői tevékenységéről. A képviselő ezen kötelezettségének írásbeli beszámolás útján tesz eleget, melyet közölni kell az önkormányzat www.baracska.hu honlapján, valamint a Kidoboló c. önkormányzati helyi lapban.

(2) A képviselő az írásbeli beszámolóját a december havi soros képviselő-testületi ülésre terjeszti be, első alkalommal a megválasztását követő év december havi soros ülésre.

(3) Amennyiben a képviselő a (1) bekezdésben foglalt kötelezettségét a (2) bekezdésben foglalt határidőre nem teljesíti, a tárgyévet követő január havi tiszteletdíját 50 %-kal csökkenteni kell.

Képviselői munka támogatása

53. § (1) A képviselőt a tisztségviselők, a jegyző, a Baracskai Polgármesteri Hivatal köztisztviselői ügyintézői munkaidő alatt kötelesek fogadni.

(2) A képviselő az önkormányzati hivatalos iratokba betekinthet. Az iratbetekintés joga a képviselőt a nem önkormányzati hatósági ügyekben keletkezett iratok tekintetében az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvényben előírtak szerint illeti meg.

XI. Fejezet

A képviselő-testület bizottsága

54. § (1) A képviselő-testület döntései előkészítésére, véleményezésére, összehangolására, szervezésére és ellenőrzésére két állandó bizottságot hoz létre „Pénzügyi Bizottság”, illetve „Együtt Közösen Baracskáért Bizottság” elnevezéssel.

(2) A Pénzügyi Bizottság 3 fő képviselő tagból, az Együtt Közösen Baracskáért Bizottság 3 fő képviselő és 2 fő külsős tagból áll.

(3) A bizottságok tagjaira javaslatot kizárólag a polgármester tehet.

55. § (1) A Pénzügyi Bizottság feladatkörébe tartozik:

a) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó összeférhetetlenségi és fegyelmi ügyek kivizsgálása és döntésre előkészítése,

b) a polgármester ellen indított fegyelmi eljárás lebonyolítása és döntésre előkészítése

c) a polgármester és a helyi képviselők vagyonnyilatkozatainak vizsgálatával, nyilvántartásával, ellenőrzésével kapcsolatos feladatok,

d) az önkormányzati rendelet-tervezetek véleményezése,

e) a polgármester illetményével, jutalmával, költségtérítésével és az alpolgármester tiszteletdíjával, jutalmával, költségtérítésével kapcsolatos javaslatok előterjesztése,

f) a képviselő-testület elé kerülő pénzügyi vonatkozású előterjesztések, jelentések megvitatása, véleményezése,

g) a költségvetési tervjavaslatok megvitatása és véleményezése,

h) az önkormányzati vagyon hasznosításával kapcsolatos előterjesztések véleményezése

i) helyi bevételi források feltárására irányuló tevékenység végzése

j) a költségvetési gazdálkodás és az előirányzatok közötti átcsoportosítás saját munkaterve alapján történő ellenőrzése

k) döntés átruházott hatáskörben a Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj Pályázatra érkezett pályázatokról

l) döntés átruházott hatáskörben a Civil Alapból nyújtott pályázati támogatás, civil szervezetek által benyújtott beszámolóiról.

(2) A Pénzügyi Bizottság az önkormányzatnál és intézményeinél:

a) véleményezi az éves költségvetési javaslatot és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezetét,

b) figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az előidéző okokat,

c) vizsgálja a hitelfelvétel indokait és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és bizonylati fegyelem érvényesítését,

d) véleményt nyilvánít az intézményi átszervezésről, racionalizálásról,

(3) A Pénzügyi Bizottság vizsgálati megállapításait a képviselő-testülettel haladéktalanul közli. Ha a képviselő-testület a vizsgálati megállapításokkal nem ért egyet, a vizsgálati jegyzőkönyvet az észrevételeivel együtt megküldi az Állami Számvevőszéknek.

56. § Az Együtt Közösen Baracskáért Bizottság feladatkörébe tartozik:

a) a szavazatszámlálással kapcsolatos feladatok ellátása,

b) a település általános rendezési terve módosítási tervezetének megvitatása, véleményezése,

c) az önkormányzati honlap jogszabályi előírásoknak megfelelő működtetésének és a lakosság rendszeres, megbízható tájékoztatásának ellenőrzése,

d) a környezetvédelmi helyzet, a település idegenforgalma alakulásának figyelemmel kísérése,

e) javaslattétel az infrastrukturális fejlesztésekre legkésőbb az önkormányzati költségvetési rendelet-tervezet összeállításáig, valamint az elvégzett útfelújítások végrehajtásának ellenőrzése,

f) javaslattétel Baracska sport és művelődési programjaira, azok előkészítése, szervezése, lebonyolításának felügyelete

g) oktatási, egészségügyi témákban javaslattétel, véleményezés

57. § (1) A Pénzügyi Bizottság, valamint az Együtt Közösen Baracskáért Bizottság belső működési szabályait a jogszabályok keretei között és e rendeletben foglaltaknak megfelelően saját maga határozza meg, mely tartalmazza:

a) a bizottság munkatervére vonatkozó szabályokat,

b) a bizottság működési szabályait,

c) a bizottság jogállását,

d) üléseinek számát, a nyilvános és a zárt ülések körét,

e) az ülések tervezésére, előkészítésére vonatkozó szabályokat,

f) az előterjesztésekre vonatkozó szabályokat,

g) a bizottsági ülés összehívásának, vezetésének szabályait,

h) a döntéshozatali eljárás szabályait,

i) a bizottsági jegyzőkönyvekre vonatkozó szabályokat.

(2) A Pénzügyi Bizottság, valamint az Együtt Közösen Baracskáért Bizottság a tevékenységéről évente egy alkalommal beszámol a képviselő-testületnek.

(3) A beszámolási kötelezettség időpontját a képviselő-testület féléves munkatervében határozza meg.

(4) Bármelyik képviselő tanácskozási joggal részt vehet mindkét bizottság ülésén.

(5) A bizottságok üléseiről készült jegyzőkönyveket a www.baracska.hu honlapon meg kell jeleníteni.

(6) Mindkét bizottság üléséről készült jegyzőkönyveket az ülést követő 15 napon belül meg kell küldeni a Fejér Vármegyei Kormányhivatalnak. A jegyzőkönyvek határidőn belüli megküldéséért a jegyző a felelős.

58. § (1) A képviselő-testület egyes feladatainak ellátására ideiglenes bizottságot is létrehozhat. Az ideiglenes bizottságok működésére vonatkozó szabályok megegyeznek az állandó bizottságokra vonatkozó szabályokkal.

(2) A bizottságok létrehozására az Mötv. 57. § (1) és (3) bekezdései, az elnök és tagjainak megbízatására, választására, összetételére, megbízatásáról történő lemondására az Mötv. 58. § (1) bekezdése, képviselő-testületi átruházott hatásköreire az Mötv. 59. § (1) – (3) bekezdései az irányadóak.

XII. Fejezet

A polgármester

59. § (1) A polgármester megbízatását főállásban látja el. Foglalkoztatási jogviszonya megválasztásával jön létre. E jogviszonyban töltött időtartam közszolgálati, illetve hivatásos szolgálati jogviszonyban töltött időnek, illetve nyugdíjra jogosító szolgálati időnek számít.

(2) A polgármester ügyfélfogadása: hétfő: 8-12 óra és szerda: 14-16.30 óra

60. § (1) A polgármester eskütételére az Mötv. 63. §-a, az ülések összehívására az Mötv. 65. §-a, a polgármester képviselő-testületi tagságára az Mötv. 66. §-a az irányadó.

(2) A polgármester jogait és kötelezettségeit az Mötv. 67. §-a szabályozza.

61. § (1) A polgármesternek az ülések vezetésén túl a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai:

1. segíti a képviselők, a bizottságok munkáját,

2. a polgármester az alábbi ügyekben hozhat döntést, ha a képviselő-testület határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hoz döntést:

a) - a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXX. törvény 13. § (2) bekezdésében meghatározott ügyekben (helyi közügyek, helyben biztosított közfeladatok, sürgős, halaszthatatlan ügyek, melyek esetében a döntés elmaradása esetén az önkormányzat súlyos károkat szenvedne).

b) - azokban az önkormányzati hatósági ügyekben, amelyekkel a képviselő-testület felhatalmazta,

c) - az önkormányzat költségvetésével kapcsolatos intézkedésekről, ha azok a törvény által meghatározott keretek között maradnak,

3. a polgármester a 2. pontban felsorolt tárgykörökben hozott döntéséről beszámol a képviselő-testületnek, a polgármester által hozott döntést a képviselő-testületnek utólag jóvá kell hagynia, valamint módosíthatja, hatályon kívül helyezheti azokat. A polgármester 2. pontban részletezett döntési jogkörei kizárólag a képviselő-testület határozatképtelensége időtartamára korlátozódik és nem helyettesítheti a képviselő-testület hatáskörét.

4. az önkormányzat nevében kötelezettséget vállal, képviseli a képviselő-testületet,

5. kezdeményezheti a képviselő-testület önkormányzat érdekeit sértő döntésének ismételt megtárgyalását,

6. kapcsolatot tart a Kistérségi Társulás településeinek polgármestereivel, az Önkormányzati társulások érintett képviselőivel.

7. szervezi a településfejlesztést és a közszolgáltatásokat,

8. gondoskodik az önkormányzat vagyonának megőrzéséről, gyarapításáról,

9. támogatja a lakossági közösségek, társadalmi szervezetek tevékenységét

10. kapcsolatot tart a pártok helyi vezetőivel,

11. ellátja a képviselő-testület által a reá átruházott feladatokat,

12. tevékenységével hozzájárul Baracska község fejlődéséhez, az önkormányzat szervei munkájának hatékonyságához,

13. biztosítja az önkormányzat demokratikus működését, széleskörű nyilvánosságát,

14. segíti és koordinálja a települési képviselők, bizottságok munkáját,

15. akadályoztatása vagy tartós távolléte esetén köteles a folyamatban lévő önkormányzati ügyekről az alpolgármestert haladéktalanul és teljes körűen írásban tájékoztatni.

16. akadályoztatása vagy tartós távolléte esetén köteles a képviselő-testület által az önkormányzat képviseletével megbízott önkormányzati képviselő részére a képviselet megfelelő ellátásához szükséges információt írásban átadni

17. köteles az alpolgármester részére feladatait írásban meghatározni.

(2) A jegyző javaslatainak figyelembe vételével meghatározza a Baracskai Polgármesteri Hivatal feladatait az önkormányzat munkájának szervezésében és végrehajtásában, ezen belül:

a) a jegyző javaslatára előterjesztést nyújt be a képviselő-testületnek a Baracskai Polgármesteri Hivatal belső szervezeti tagozódásának, munkarendjének, valamint ügyfélfogadási rendjének meghatározására,

b) dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági ügyekben, egyes hatásköreinek gyakorlását átruházhatja.

c) a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét,

d) gyakorolja a munkáltatói jogokat a jegyző, a közfoglalkoztatottak, az egyéb munkáltatói jogokat pedig az alpolgármester, a művelődésszervező, az önkormányzati közalkalmazott(ak), valamint a Baracskai Bóbita Óvoda vezetője tekintetében,

62. § (1) A polgármester jogosult arra, hogy az állampolgárok élet- és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetve következményeinek az elhárítása érdekében (vészhelyzetben) a költségvetés körében átmeneti intézkedéseket hozzon.

(2) A polgármester a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek közül a 61. § (1) bekezdés 2. pontjában megjelölt ügyekben hozhat döntést.

(3) Az (1)–(2) bekezdésben foglaltak alapján tett intézkedésről és döntésről a polgármester a képviselő-testület következő ülésén köteles beszámolni.

63. § A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt tárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő 3 napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül dönt.

64. § A polgármester e tisztségéről a képviselő-testülethez intézett írásbeli nyilatkozatával mondhat le, amelyet az alpolgármesternek ad át. Amennyiben az alpolgármester tartósan távol van, a lemondó nyilatkozatot a Pénzügyi Bizottság elnökének kell átadni.

XIII. Fejezet

Az alpolgármester

65. § (1) A képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére a képviselő-testület tagjai közül 1 fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ (továbbiakban: alpolgármester). Választására, jogállására az Mötv. 74. §-a az irányadó.

(2) Az alpolgármesteri tisztség betöltésének módját a képviselő-testület a megbízatás időtartamán belül egy esetben, a polgármester egyetértésével, a szervezeti és működési szabályzat egyidejű módosításával megváltoztathatja.

(3) Az alpolgármester minden héten szerdai napon, 14-16.00 óra között tart fogadóórát a Baracskai Polgármesteri Hivatalban (2471 Baracska, Kossuth u. 29.).

(4) Az alpolgármester tiszteletdíjáról és költségtérítéséről a képviselő-testület határozattal dönt.

(5) Az alpolgármesterre az Mötv. 74. §-79 §-ai az irányadóak.

(6) Az alpolgármester az általa elvégzett feladatok eredményéről szükség szerint, de legalább 3 havonta köteles beszámolni a polgármesternek.

(7) Az alpolgármester részletes feladatait a polgármester írásban határozza meg, melyről tájékoztatja a képviselő-testületet.

(8) Az alpolgármester számára a képviselő-testület feladatot nem állapíthat meg.

XIV. Fejezet

A jegyző

66. § (1) A polgármester az Mötv. 82. § (1) bekezdésében foglaltak alapján nevezi ki a jegyzőt, gyakorolja felette a munkáltatói jogokat.

(2) A jegyző – a polgármester irányításával – vezeti a Baracskai Polgármesteri Hivatalt.

(3) A polgármesterrel egyeztetve gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról az Mötv. 81. § (3) bekezdésében foglaltak figyelembevételével.

(4) A polgármester egyetértése szükséges – az általa meghatározott körben – a Baracskai Polgármesteri hivatal köztisztviselője, alkalmazottja kinevezéséhez, bérezéséhez, vezetői kinevezéséhez, felmentéséhez és jutalmazásához.

(5) A jegyző jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.

XV. Fejezet

A Baracskai Polgármesteri Hivatal

67. § (1) A képviselő-testület egységes, szervezetileg tagolt hivatalt működtet – Baracskai Polgármesteri Hivatal elnevezéssel – az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.

(2) A Baracskai Polgármesteri Hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.

(3) A Baracskai Polgármesteri Hivatal belső szervezeti felépítését, az ügyintézők önkormányzati és hatósági feladatainak megnevezését a képviselő-testület külön döntéssel, a Baracskai Polgármesteri Hivatal Szervezeti és Működési Szabályzata elfogadásával hagyja jóvá.

(4) A jegyző az önkormányzat és az önkormányzati költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló jogszabályokban előírt feladatait külső szervezet megbízásával oldja meg.

(5) A Baracskai Polgármesteri Hivatal létszámáról a képviselő-testület az önkormányzat éves költségvetése elfogadásával egyidejűleg dönt.

XVI. Fejezet

Záró rendelkezések

68. §1

69. § Ez a rendelet 2025. október 1-jén lép hatályba.

1. melléklet a 15/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez

A képviselő-testület által átruházott hatáskörök listája

1. a polgármesterre átruházott hatáskörök

a) odaítéli a szociális tűzifa támogatást

b) engedélyezi Baracska község jelképeinek használatát

c) megállapítja a helyi szociális támogatásokat

d) közterület-használati engedélyt ad ki

e) lefolytatja a településképi véleményezési eljárást, a településképi bejelentési eljárást és kiadja a településképi kötelezést, valamint szükség esetén bírságot szab ki

f) kiadja az Ingatlan-nyilvántartásról szóló 109/1999.(XII.29.) FVM rendelet 65. § (3g) bekezdésében előírt hatósági bizonyítványt

g) kiadja a tulajdonosi hozzájárulásokat, aláírja a megosztási vázrajzokat,

h) dönt az ápoláshoz nyújtott települési támogatásokról,

i) dönt a gyógyszerkiadásokhoz nyújtott települési támogatásról,

j) dönt a köztemetésről,

k) az egyszerű közbeszerzési értékhatárok alatt kötelezettségvállalásra jogosult, a kötelezettségvállalást megelőző eljárás rendjére vonatkozó belső szabályzat szerint,

l) az egyszerű közbeszerzési eljárásban gyakorolja az ajánlatkérő jogosítványait (ajánlattételi felhívás kibocsátása a belső (beszerzési) szabályzat szerint,

m) értékhatár nélkül jogosult kötelezettséget vállalni élet-, balesetveszély elhárítást, azonnali intézkedést igénylő műszaki jellegű ügyekben,

n) kötelezettséget vállalhat az önkormányzat költségvetési rendeletében meghatározott összeghatárig,

o) dönt útfelbontási engedélyek tekintetében

2. a jegyzőre átruházott hatáskörök

a) engedélyezi a vendéglátó egységeknek a helyi rendeletben foglaltaktól eltérő nyitva-tartást

b) a közösségi együttélés alapvető szabályait sértő magatartással kapcsolatos hatósági eljárás lefolytatása és közigazgatási bírság

c) megállapítja a házszámot

3. a Pénzügyi Bizottságra átruházott hatáskörök

a) dönt a Bursa Hungarica Felsőoktatási Ösztöndíj Pályázatra érkezett pályázatokról (a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet 55 § (1) bekezdésének k) pontja)

b) dönt a Civil Alapból nyújtott támogatás, civil szervezetek által benyújtott beszámolóiról (a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló önkormányzati rendelet 55 § (1) bekezdésének l) pontja).

2. melléklet a 15/2025. (IX. 26.) önkormányzati rendelethez

Baracska Község Önkormányzata kormányzati funkciói
Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testülete alaptevékenységeként az alábbi kormányzati funkciókat alkalmazza:

1. 011130 Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

2. 013320 Köztemető-fenntartás és -működtetés

3. 013350 Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

4. 013360 Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások

5. 016080 Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények

6. 031030 Közterület rendjének fenntartása

7. 032020 Tűz-és katasztrófavédelmi tevékenységek

8. 041232 Start-munka program- Téli közfoglalkoztatás

9. 041233 Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

10. 041237 Közfoglalkoztatási mintaprogram

11. 045150 Egyéb szárazföldi személyszállítás

12. 045160 Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

13. 045161 Kerékpárutak üzemeltetése, fenntartása

14. 045170 Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása

15. 052020 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése

16. 063020 Víztermelés, -kezelés, -ellátás

17. 064010 Közvilágítás

18. 066010 Zöldterület-kezelés

19. 066020 Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

20. 074011 Foglalkozás-egészségügyi alapellátás

21. 074032 Ifjúság-egészségügyi gondozás

22. 081030 Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

23. 082044 Könyvtári szolgáltatások

24. 082091 Közművelődés – közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

25. 083030 Egyéb kiadói tevékenység

26. 096015 Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben

27. 106020 Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások

28. 104037 Intézményen kívüli gyermekétkeztetés

29. 013330 Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés

30. 062020 Településfejlesztési projektek és támogatásuk

31.2 072111 Háziorvosi alapellátás

32.3 041140 Területfejlesztés igazgatása

1

A 68. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.

2

A 2. melléklet 31. pontját a Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

3

A 2. melléklet 32. pontját a Baracska Község Önkormányzata Képviselő-testületének 19/2025. (XI. 28.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.