Szabadhídvég Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2007. (IV.12.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2014. 08. 28- 2014. 11. 29Szabadhídvég Község Önkormányzat Képviselő-testületének 5/2007. (IV.12.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatról
2014-08-28-tól 2014-11-30-ig
Szabadhídvég Község Önkormányzata Képviselő-testülete Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában biztosított eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva, Magyarország helyi önkormányzatairól 2011. évi CLXXXIX. törvény 143. § (4) bekezdés a) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a követkőket rendeli el:
2. §[1]
(1) A Képviselő-testületet képviseli:
a) a polgármester,
b) meghatározott ügyekben, vagy esetenként az alpolgármester vagy az erre felhatalmazott más személy.
(2) A Képviselő-testület bizottsága: Pénzügyi és Ügyendi Bizottság
Jelképek
2/A.§
(1) Szabadhídvég jelképei a címer és a zászló.
(2) Szabadhídvég címere: A vár annak a palánk, majd később földvárnak (Pusztavár) a szimbóluma, amely védte a Sió vonalat a Rákóczi szabadságharc idején. A három szív mintából összefonódó alakzat a három község (Faluhidvég, Városhidvég, Szabadhegy) 1922. évben való egyesülését jelzi, ez egyben a Szabadhídvég név használatának a kezdeti dátuma. A hullámvonal a község vízparti település jellegére utal. Az ötágú nemesi korona azon 29 „Hídvégi" család tiszteletére került fel, akiket az 1784-es összeíráskor nemesnek számítottak. A „Hídvégiek" 1688-tól csak katonai szolgálattal tartoztak, tehát vérükkel adóztak ugyanúgy, mint a nemesek. A zöld szín a község mezőgazdasági jellegére utal. A hullámvonalak azok, amik a régi és a mai Hídvéget összekötik, vagyis a Sió, - mivel ez mindig meghatározó volt a falu életében (átkelés, halászat, öntözés, stb.).
(3) Szabadhídvég zászlaja: A zászlólap arányában a zászlórúd felől nézve téglalap alakú, a rövidebb oldal 100 cm, a hosszabb oldal 140 cm. Három egyenlő részre osztott, két szélén zöld színű, a középső fehér színű harmadban helyezkedik el az önkormányzat címere. A zászlólap vége aranyrojtozott. A zászlórúd fából készült, lakkozott.
(4) A címer és zászló használatának rendjéről külön önkormányzati rendelet szól.
Bélyegző használat
3.§[1]
Az Önkormányzat, a Polgármester, a Jegyző, valamint a Hivatal bélyegzőjén a Magyar Köztársaság címerét kell használni.
II. fejezet
AZ ALAKULÓ ÜLÉS
A Képviselő-testület megalakulása
4.§
(1) A Képviselő-testület alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg.
(2) Az alakuló ülést a legidősebb képviselő, mint korelnök vezeti.
5.§
(1) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről.
(2)[1] A képviselők esküt tesznek, és aláírják az esküokmányt. A képviselők névsorát e rendelet 2. függeléke tartalmazza. Az eskü szövegét a Helyi Választási Bizottság Elnöke olvassa elő.
(3) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a polgármester választás eredményéről.
(4) A polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz és aláírja az esküokmányt, melynek szövegét e rendelet függeléke tartalmazza. Az eskü szövegét a Helyi Választási Bizottság Elnöke olvassa elő.
A Képviselő-testület tisztségviselőinek megválasztása
6. §
(1) A Képviselő-testület dönt a polgármester javaslata alapján, titkos szavazással az alpolgármesteri tisztség betöltéséről.
(2)[1] A polgármester és az alpolgármester fogadóóráját a 4. függelék tartalmazza.
A bizottságok tagjainak megválasztása
7.§[1]
(1) A Képviselő-testület a polgármester vagy bármely képviselő javaslata alapján, legkésőbb az alakuló ülését követő ülésén megválasztja a bizottságok tagjait.
(2) A Képviselő-testület dönt a polgármester vagy bármely képviselő javaslata alapján, legkésőbb az alakuló ülését követő ülésén, a bizottsági elnöki tisztségek betöltéséről.
III. fejezet
A KÉPVISELŐ
A képviselő jogai és kötelezettségei
8. §[1]
A képviselők jogai és kötelezettségei azonosak. A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. Törvény (továbbiakban: Ötv-ben) 19. § meghatározottakon túl a képviselő:
a) előzetesen bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén való részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van;
b) a Képviselő-testület vagy annak bizottsága, valamint a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban;
c) a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll;
d) a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot írásban haladéktalanul bejelenti a polgármesternek.
Az összeférhetetlenségi és a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás [1]
9. §[2]
(1) A helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. törvény alapján az összeférhetetlenség megállapítására vonatkozó kezdeményezés kivizsgálása, valamint a vagyonnyilatkozatok nyilvántartása és ellenőrzése a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság (továbbiakban: Bizottság) feladata.
(2) A vagyonnyilatkozatokat névvel ellátott borítékban Bizottság elnöke átvételi elismervény ellenében veszi át és az átvett nyilatkozatokról – azok benyújtásának időpontját is tartalmazó – nyilvántartást vezet. A hozzátartozó vagyonnyilatkozatát zárt borítékban kell leadni, amelyet az átvételkor a Bizottság elnöke záró pecséttel lát el. A vagyonnyilatkozatokat és a kapcsolódó iratokat, az adatvédelmi szabályoknak megfelelően, más iratoktól elkülönítve, zárt lemezszekrényben kell tárolni. A képviselő vagyonnyilatkozatát a Bizottság hozza nyilvánosságra.
(3) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a Bizottság bárki kezdeményezheti. Az eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.
(4) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának csak a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező a felhívásnak 8 napon belül nem tesz eleget, vagy ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Bizottság javaslatot tesz a Képviselő-testületnek, hogy az eljárás lefolytatása nélkül utasítsa el a kezdeményezést.
Megfelelő kezdeményezés esetén a Bizottság a vagyonnyilatkozat/ok ellenőrzését elvégzi és ennek eredményét – a vagyonnyilatkozati eljárással kapcsolatos döntés meghozatala céljából – a soron következő Képviselő-testületi ülésre előterjeszti.
IV. fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE
Az ülések éves munkaterve
10. §
(1) A Képviselő-testület éves munkatervének megfelelően – évente legalább hat alkalommal - ülésezik, ezen kívül szükség szerint rendkívüli ülést tart.
(2) A képviselő-testület évente legalább egyszer, előre meghirdetett közmeghallgatást tart, amelyen a választópolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(3)[1] A Képviselő-testület üléseit éves munkaterv szerint tartja. A munkaterv elkészítéséről a polgármester gondoskodik. (A képviselő-testület munkatervét a 3. függelék tartalmazza.) A munkaterv összeállításához javaslatot kell kérni:
a) a Képviselő-testület tagjától;
b) a Képviselő-testület bizottságától;
c) a jegyzőtől.
(4) A beérkezett javaslatokról a polgármester az előterjesztésben akkor is tájékoztatja a Képviselő-testületet, ha azokat a munkaterv tervezetének összeállításánál nem vették figyelembe.
11. §
(1)[1] A tárgyév munkatervének elfogadásáról a polgármester javaslatára a tárgyév első ülésnapján a Képviselő-testület egyszerű többséggel határoz. A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
(2) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselőtestületi ülések tervezett időpontját, előre tervezhető napirendjét;
b) az egyes napirendi pontoknál a közmeghallgatás, a lakossági fórum, valamint jogszabály által előírt kötelező egyeztetés szükségességét;
c) az előterjesztő, közreműködő megnevezését;
d) az egyes napirendi pontot megtárgyaló bizottság megnevezését.
(3) A munkaterv egy példányát a Hivatal hirdetőtáblájára ki kell függeszteni.
(4)[2] A nyilvános ülésen jelen lévő – tanácskozási joggal nem rendelkező – részéré az ülés elnöke engedélyezheti a hozzászólást, melynek maximális időkerete 3 perc lehet.
(5)13 A Képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdés a), b) pontja alapján.
(6)13 Zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontja alapján. Ebben az esetben a zárt ülés elrendeléséről a Képviselő-testület minősített többséggel határoz. A zárt ülésen az Mötv. 46. § (3) bekezdésében felsoroltak vehetnek részt.
Az ülés összehívása
12. §
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester - illetve akadályoztatása esetén az alpolgármester, együttes akadályoztatásuk esetén a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke - hívja össze. A meghívó tartalmazza az ülés helyét és kezdési időpontját, a javasolt napirendet, a napirendi pontok előterjesztőit.
(2) A munkaterv szerinti ülés meghívóját és az előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelen lévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azt az ülés előtt legalább 5 nappal megkapják. A meghívó kifüggesztendő a Hivatal hirdetőtábláján.
(3) [1]
(4)A polgármester rendkívüli ülést köteles összehívni, amennyiben a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó kérdésben halasztást nem tűrő döntés szükséges, valamint a képviselők legalább egynegyedének vagy a Képviselő-testület bizottságának a napirendet is tartalmazó indítványára, a kezdeményezést követő 5 napon belül.
(5) A (4) bekezdés szerinti esetben az ülés előtt legalább 2 órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen értesítési mód igénybe vehető: el lehet tekinteni az írásbeliségtől is, a sürgősség okát azonban mindenképpen közölni kell.
(6) A képviselőtestület üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni a napirendi pont tárgya szerint illetékes szerv vezetőjét és akinek a jelenléte a napirend alapos és körültekintő megtárgyalásához elengedhetetlenül szükséges. Erről a polgármester dönt.
(7) A közmeghallgatás időpontját és helyét legalább 15 nappal az ülés előtt nyilvánosságra kell hozni legalább a meghívó egy példányának a Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésével.
Az ülés vezetése
13. §
(1) A Képviselő-testület ülését a polgármester, illetve felkérésére vagy akadályoztatása esetén az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk esetén az ülést a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.
(2) A Képviselő-testület ülését vezető személy:
a) megállapítja, hogy a Képviselő-testület ülését e rendelet szabályai szerint hívták össze;
b) megállapítja az ülés határozatképességét;
c) előterjeszti az ülés napirendjét;
d) tájékoztatást ad az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
(3) A Képviselő-testület a napirendről vita nélkül határoz.
(4) Képviselő-testületi napirend előterjesztője lehet:
a) a polgármester;
b) a képviselő-testület tagja;
c) a képviselő-testület bizottsága;
d) a jegyző;
e) a képviselő-testület által felkért személy vagy szerv vezetője.
A vita
14. §
(1) Minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön kell vitát nyitni. Az előterjesztőhöz a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor. A felszólalás időtartama legfeljebb 5 perc. Az idő túllépése miatt a polgármester megvonhatja a szót a felszólalótól.
(4) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő - döntést igénylő - eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja.
(5) Bármelyik képviselő, illetve a napirend előadója a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel határoz.
(6) A vita lezárására az ülés bármely részt vevője javaslatot tehet, amely felett a Képviselő-testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
(7) A jegyző jelzi a Képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntési javaslatuknál vagy döntésüknél jogszabálysértést észlel.
15. §
A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító és kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslat felett kell dönteni.
Az előterjesztés
16. §
(1) A Képviselő-testületülésére általában írásbeli előterjesztés készül. Indokolt esetben a polgármester döntése alapján szóban is előterjeszthető napirendi pont.
(2) Szóbeli előterjesztés esetén a határozati javaslatot írásban kell megfogalmazni.
(3) Az előterjesztés két részből áll:
a) Első rész:
- a tárgy pontos meghatározása;
- a témakör ismételt napirendre kerülése esetén, a korábbi döntés;
- az előkészítés során felmerülő vélemények;
- az előterjesztést készítők megnevezése.
b) Második rész:
- határozati javaslat;
- a végrehajtásért felelős személy megnevezése;
- a határidő megjelölése.
17. §
Az előterjesztés elkészítésére a munkatervben kötelezett a testületi ülés előtt legalább tíz nappal köteles bejelenteni a polgármesternek, hogy az előterjesztést alapos okkal és indokkal nem tudja elkészíteni.
Az ülés rendje
18. §
(1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról, ennek során:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;
b) rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;
c) ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezi a rendbontót;
d) ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához karhatalom segítségét veszi igénybe;
e) a c); d) pontban felsorolt intézkedések a Képviselő-testület tagjával és a jegyzővel szemben nem alkalmazhatóak.
(2) A sértő kifejezést használó képviselő az egész tanácskozás során megkövetheti a testületet, illetve a megsértett személyt.
(3) Az érintett személy a vita során bármikor személyes megjegyzést tehet legfeljebb egy perces időtartamban, amennyiben vissza akarja utasítani az őt ért támadást.
Zárt ülés
19. §
(1) A zárt ülés anyagát kizárólag a következő személyeknek lehet átadni:
a) a Képviselő-testület tagjainak,
b) a jegyzőnek,
c) a napirendi pontot tárgyaló bizottságok tagjainak,
d)[1] a felügyeleti szerv vezetőjének.
(2) A külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
Döntéshozatal
20. §
(1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint a fele jelen van. A javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(2) Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet nyolc napon belül újra össze kell hívni.
(3) Minősített többség kell a következő ügyekben:
a) rendeletalkotás;
b) a Képviselő-testület és szervei szervezetének kialakítása és működésének meghatározása, továbbá a törvény által hatáskörébe utalt választás, kinevezés, megbízás, fegyelmi eljárás során hozott határozat;
c) önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás;
d) megállapodás külföldi önkormányzattal való együttműködésről, nemzetközi önkormányzati szervezethez való csatlakozás; e/ intézmény-alapítás, átalakítás, megszüntetés;
e) közalapítvány létrehozás, alapítványhoz történő hozzájárulás;
f) a Képviselő-testület hatáskörének átruházása;
g) kitüntetés, díszpolgári cím adományozása;
h) zárt ülés elrendelése esetén;
i) a polgármester ellen sorozatos törvénysértő tevékenysége, mulasztása miatt, továbbá vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettsége szándékos elmulasztása vagy a valóságnak nem megfelelő teljesítése esetén történő kereset benyújtásához;
j) képviselő döntéshozatalból történő kizárása;
k) minden egyéb esetben, ha azt törvény, vagy a Képviselő-testület rendelete előírja.
(4) A minősített többséget igénylő javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.
Szavazás
21. §
A Képviselő-testület ülésein a szavazás kézfelemeléssel történik.
22. §
(1)[1] A Képviselő-testület döntéseit - a (2) bekezdésben foglalt kivétellel - nyílt szavazással hozza.
(2) A Képviselő-testület, az alpolgármesteri tisztség betöltéséről titkos szavazással dönt. A Képviselő-testület zárt ülésén bármely képviselő indítványozhatja titkos szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület dönt.
23. §
(1) A polgármester, bármely képviselő indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(2) A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak névsorát, akik nevük felolvasásakor "igen", "nem", "tartózkodom" kijelentéssel szavaznak.
Az interpelláció
24. §
(1) Az interpelláció valamely probléma felvetése és kifejtése a Képviselő-testület ülésén, és ezzel kapcsolatos kérdés megfogalmazása a képviselő-testület bizottságához, polgármesterhez és a jegyzőhöz.
(2) Interpellálni a Képviselő-testület vagy szervei hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyben lehet.
(3) A képviselő az interpellációt visszavonhatja. Ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerint várható időpontjában nincs jelen, s távolmaradását előzetesen indokolva nem mentette ki, az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén az interpelláció elmondására a polgármester új időpontot tűz ki.
(4) Ha a képviselő a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(5) Az interpellációra a Képviselő-testület ülésén kell választ adni. Az interpellált személy indokolt esetben tizenöt napon belül írásban ad választ. Az írásbeli választ minden képviselőnek meg kell küldeni.
(6) Ha a választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot rendelhet el.
(7) Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.
A kérdés
25. §
(1) A kérdés az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítés jellegű felvetés.
(2) A kérdés benyújtásának és megválaszolásának elintézésére a 24. § rendelkezéseit kell alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a Képviselő-testület a válasz elfogadásáról nem határoz.
A közmeghallgatás rendje
26. §
(1) A Képviselő-testület munkatervében meghatározottak szerint tart közmeghallgatást, melyen az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést és javaslatot tehetnek.
(2) A közérdekű kérdéseket és javaslatokat a Hivatal harminc napon belül kivizsgálja. A bejelentőnek adott válaszról a Képviselő-testületet tájékoztatni kell.
(3) A közmeghallgatás összehívására vonatkozóan a 12. §-ban foglaltak az irányadók.
(4) A közmeghallgatást a polgármester vezeti, a polgármester a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.
(5) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül.
Az önkormányzati rendeletek alkotásának főbb szabályai
27. §
(1) Önkormányzati rendeletalkotást kezdeményezhet:
a) a Polgármester;
b) a Képviselő-testület tagja;
c) a Képviselő-testület bizottsága;
d) a jegyző.
(2) Rendelet tervezetet a jegyző törvényességi ellenjegyzésével lehet a Képviselő-testület elé terjeszteni.
28. §
A rendeletek tervezetét – jogszabály eltérő előírása hiányában – az Képviselő-testület által megbízott személy, ennek hiányában a kezdeményező terjeszti a Képviselő-testület elé.
29. §
(1)[1] A rendelet tervezetet a jogalkotásról szóló a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvényben foglalt követelmények szerint kell előkészíteni.
(2) A rendelet tervezet előterjesztésében az előkészítés során tett javaslatokat szerepeltetni kell.
(3) A polgármester, a jegyző véleményének meghallgatása után, egyes rendelet tervezeteket az érdemi vita előtt közmeghallgatásra bocsáthat.
(4) A rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti.
(5)[2] A Képviselő-testület által alkotott önkormányzati rendelet megjelölésére a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény 27. § (2) bekezdésében foglaltakat kell alkalmazni. Sorszámozását naptári év elejétől újra kezdődő, folyamatos, növekvő egyedi arab számozással kell ellátni.
29/A § [1]
(1) A Képviselő-testület által hozott normatív határozat megjelölése tartalmazza:
a) a határozatot hozó nevét (Szabadhídvég Község Önkormányzat Képviselő-testülete)
b) a naptári év elejétől folyamatos, növekvő egyedi sorszámot,
c) „ / ” elválasztó jelet,
d) a határozathozatal évét és zárójelben hónapját, napját.
(2) A határozat tartalmazza a Képviselő-testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.
(3) A Képviselő-testület normatív határozatára a 30. § szerinti, önkormányzati rendelet kihirdetésére vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(4) A határozatról nyilvántartást kell vezetni, melyről a jegyző gondoskodik.
(5) Nem kell sorszámmal ellátott, alakszerű határozatba foglalni az ügyrendi jellegű döntéseket, így:
- a napirend elfogadását,
- ügyrendi kérdéseket,
- képviselői kérdésre,
- interpellációra adott válaszról,
- név szerinti szavazás elrendeléséről szóló döntést.
A döntést és a szavazás számszerű eredményét a jegyzőkönyvben, ilyen esetben is rögzíteni kell.
Az önkormányzati rendelet kihirdetésének módja
30. §
(1) A rendeletet a Hivatal hirdetőtábláján kifüggesztéssel hirdeti ki a jegyző. A hirdetményt tizenöt napra kell kifüggeszteni, és azon fel kell tüntetni a kifüggesztés és a levétel napját. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
(2) A Hivatalban a rendelet egy példányát el kell helyezni. A Hivatal gondoskodik a rendeletek nyilvántartásáról.
V. fejezet
A JEGYZŐKÖNYV
31. §
(1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a megjelent Képviselő-testületi tagok és meghívottak nevét, a tárgyalt napirendi pontokat, a tanácskozás lényegét, a szavazás számszerű eredményét és a hozott döntéseket tartalmazza.
(2) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, az előterjesztések egy-egy példányát, a jelenléti ívet, valamint az elfogadott, a polgármester és a jegyző sajátkezű aláírásával ellátott rendeletet.
(3) [1]A Képviselő-testület üléséről készült jegyzőkönyvet a polgármesteren és a jegyzőn kívül a Képviselő-testület két tagja jegyzőkönyv hitelesítőként írja alá. A jegyzőkönyv hitelesítők személyére a polgármester tesz javaslatot, amelyről a Képviselő-testület a napirendről szóló döntéssel együtt vita nélkül határoz.
32. §
(1) A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Hivatal kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek beköttetéséről, valamint megfelelő őrzéséről.
(2) A Képviselő-testület nyilvános ülésein készült jegyzőkönyvbe bárki betekinthet.
(3)[1] A zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos megbízottja, a felügyeleti szerv megbízottja, továbbá a jegyző tekinthet be.
(4) A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.
VI. fejezet
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGAI
33. §
(1) A Képviselő-testület a következő bizottságokat hozza létre:
a) Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság;
b) [1]
(2) A Képviselő-testület a határozatában megjelölt ügyeknek a határozatban megállapított ideig történő intézésére eseti bizottságot alakíthat.
(3) A bizottságok főbb feladatait e rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(4) A Képviselő-testület által a bizottságokra, valamint a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét e rendelet 2. melléklete tartalmazza.
34. §
(1) A bizottság maga állapítja meg működése részletes szabályait. A bizottság határozatképességére, a határozathozatal módjára és a zárt ülés tartására a Képviselő-testületre vonatkozó szabályok az irányadók.
(2) A bizottsági tag köteles a tudomására jutott titkot megőrizni. Titoktartási kötelezettsége bizottsági tagságának megszűnése után is fennáll.
(3) A bizottság készíthet éves munkatervet, amelyet ebben az esetben a Képviselő-testület éves munkatervének meghatározását követően 30 napon belül készít el.
(4) A bizottság munkáját a Hivatal segíti. A Hivatal feladatai:
a) gondoskodik az ülés meghívójának és előterjesztéseinek összeállításáról és kiküldéséről;
b) elkészíti a bizottsági ülés jegyzőkönyvét, amelyet eljuttat a jegyzőnek törvényességi felülvizsgálat céljából;
c) az átruházott hatáskörben hozott határozatokat három napon belül a jegyzőnek átadja, aki a törvényességi ellenőrzés után megküldi a polgármesternek felfüggesztési jogának gyakorlása végett.
35. §
(1) A bizottság ülésének összehívásáról a bizottság elnöke gondoskodik. A bizottsági ülés előterjesztéseit az ülés előtt három nappal kell a bizottság tagjainak megküldeni.
(2) A Képviselő-testület és a bizottságok, valamint a bizottságok egymás közötti zavartalan kapcsolatát a polgármester biztosítja.
VII. fejezet
POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ
A polgármester
36. §[1]
(1) A polgármester foglalkoztatási jogiszonyban tölti be tisztségét.
(2) Főbb feladatai az Mötv. 67. § foglaltakon túl:
- a település fejlődésének elősegítése;
- a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás;
- az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása;
- az önkormányzat gazdálkodása feltételeinek megteremtése;
- a demokratikus helyi hatalomgyakorlás, a közakarat érvényesülésének a biztosítása;
- a nyilvánosság megteremtése, a helyi fórumok szervezése;
- a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása;
- az önkormányzati intézmények működésének az ellenőrzése, segítése;
- a Képviselő-testület tagjai és bizottságai munkájának segítése;
- a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése.
(3) A Képviselő-testület által a polgármesterre ruházott önkormányzati hatásköröket a 2. melléklet tartalmazza.
(4) A polgármester fogadónapját a 4. függelék tartalmazza.
(5) A polgármester szabadságát a Képviselő-testületnek köteles bejelenteni, aki a szabadság kiadásáról határozattal dönt. A polgármester helyettesítését tartós távolléte esetén az alpolgármester látja el. Tartós távollétnek minősül a 3 napnál hosszabb távollét. Az alpolgármester akadályoztatása esetén a helyettesítést Bizottság elnöke látja el.
Alpolgármester
37. §[1]
(1) A Képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a Képviselő-testület megbízatásának időtartamára, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester fogadónapját a 4. függelék tartalmazza.
Jegyző
38. §[1]
(1) A polgármester egyetértésével a Közös Önkormányzati Hivatal székhely települési polgármestere az Mötv. 82. § (1) bekezdése alapján jegyzőt nevez ki.
(2) A kinevezés határozatlan időre szól.
(3) A jegyző gondoskodik Mötv. 81. § (1) foglaltak ellátásáról.
VIII. fejezet
A HIVATAL
39. §
(1)[1] A Képviselő-testület Közös Önkormányzati Hivatalt (továbbiakban: Hivatal) hoz létre az önkormányzat működésével, az önkormányzati igazgatási ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos, valamint a jogszabályokban meghatározott államigazgatási feladatok ellátására.
(2) A Hivatal belső tagozódását, létszámát, feladatait és működésének szabályait a Hivatal ügyrendje határozza meg.
IX. fejezet
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDASÁGI ALAPJAI
Az önkormányzat költségvetése
40. §[1]
(1) A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg. Ebben dönt, hogy az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl, milyen önként vállalt feladatot lát el.
(2) Az (1) bekezdésben szereplő rendeletet külön törvény rendelkezésének és az 5. függelékben rögzítetteknek megfelelően kell megalkotni.
(3) Az Önkormányzat kötelező és önként vállalt feladatai szakfeladat rendjét a 6. függelék tartalmazza.
41. §
(1) A Képviselő-testület a költségvetési koncepció tárgyalásakor dönt arról, hogy szükséges-e a költségvetési rendeletet több fordulóban tárgyalni.
(2) A költségvetési rendelet tárgyalását megelőzően külön törvényben meghatározott költségvetési koncepciót kell előterjeszteni, melynek elemei:
a) a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelv;
b) az önkormányzat részére kötelezően előírt és szabadon felvállalható feladatok körültekintő és alapos elemzése, helyzetfelmérés;
c) az elemzés és helyzetfelmérés során számításba veendők a bevételi források, azok bővítésének lehetőségei, a kiadási szükségletek, azok gazdaságos célszerű megoldásainak meghatározása;
d) az igények és célkitűzések egyeztetése;
e) a szükségletek kielégítési sorrendjének a meghatározása;
f) a várható döntések hatásainak előzetes felmérése.
(3) A költségvetési rendelet tervezetet a (2) bekezdésében meghatározottak szerint kell beterjeszteni.
(4)[1] A költségvetésről szóló előterjesztést és rendelet tervezetet a Bizottság megtárgyalja.
Az önkormányzat vagyona
42. §
Az önkormányzat törzsvagyonát, valamint a forgalomképes, a korlátozottan forgalomképes vagyontárgyakkal való gazdálkodás és az önkormányzat vállalkozásával kapcsolatos előírásokat külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
Az önkormányzat és intézményei gazdálkodásának ellenőrzése
43. §[1]
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére az Mötv. és az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény rendelkezései az irányadók.
Az önkormányzat a gazdálkodásának, valamint az önkormányzat által fenntartott intézmények gazdálkodásának belső ellenőrzéséről külső vállalkozóval kötött feladat-ellátási szerződés útján gondoskodik.
X. fejezet
HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS
44. §[1]
(1) Helyi népszavazásra, népi kezdeményezésre az Ötv. 45 - 49. §-ban foglaltakat kell alkalmazni.
(2) A helyi népszavazás kiírását tárgyaló képviselő-testületi ülésre tanácskozási joggal meg kell hívni az aláírás gyűjtők képviselőjét (képviselőit).
(3) A népi kezdeményezés tárgyalására meg kell hívni a kezdeményezők képviselőjét (képviselőit), részükre tanácskozási jogot ad a Képviselő-testület.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
45. §
(1) E rendelet 2007. év április hó 15. napján lép hatályba.
(2) A Képviselő-testület éves munkatervét első alkalommal 2008. évre vonatkozóan kell elkészíteni.
(3) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 4/1999. (IV. 29.) Kt. számú önkormányzati rendelet, valamint az azt módosító 5/1999. (VI.24.) Kt. számú, 7/2000. (XI.31.) Kt. számú, 9/2001. (IX.26.) Kt. számú, 12/2001. (X.31.) Kt. számú és a 4/2003. (VIII.14.) Kt. számú önkormányzati rendeletek.
2007. év április hó 11. nap
Harai Zoltánné sk..................................... Dr. Bella Ferenc sk.
polgármester............................................ jegyző
A rendelet kihirdetve: 2007. április 12.
Dr. Bella Ferenc sk.
jegyző
A V. módosítással egységes szerkezetben kihirdetve:
Szabadhídvég, 2013. december 23.
Mosbergerné dr. Miklós Judit
jegyző