Jenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelete
Jenő Község Önkormányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2020. 03. 10- 2023. 09. 14Jenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelete
Jenő Község Önkormányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2020. 03. 10
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Jenő Község Önkormányzatára és az önkormányzat szerveire, tisztségviselőire.
1. A rendelet hatálya kiterjed az (1) bekezdésben említett szervek és személyek feladat- és hatáskörére, továbbá a Képviselő-testület és szervei – bizottságok, polgármester, önkormányzati hivatal, részönkormányzat testülete, jegyző – működési rendjére.
Hivatalos megnevezés
2. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Jenő Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).
(2) Az Önkormányzat székhelye: 8146 Jenő Batthyány u. 53.
(3) Az Önkormányzat telephelye: 8146 Jenő Batthyány u. 53.
(4) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Jenő Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(5) Az önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Fülei Közös Önkormányzati Hivatal Jenői kirendeltsége (a továbbiakban: Hivatal).
Jelképek
3. § A település jelképeit, használatának rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.
Kitüntetések
4. § A Képviselő-testület által adományozható díjakat és kitüntetéseket külön rendelet tartalmazza.
Bélyegzőhasználat
5. § Az Önkormányzat és szervei, tisztségviselői bélyegzőjén Magyarország címerét kell használni.
Általános szabályok
6. § (1) Az önkormányzatnak nincs hivatalos lapja.
(2) a települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 7 fő.
(3) A képviselők aktuális névjegyzékét a jegyző az önkormányzat hirdetőtáblájára függeszti ki.
ALAKULÓ ÜLÉS
7. § (1) Az alakuló ülés összehívására, szabályaira és feladataira a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 43. §-a előírásai az irányadóak.
(2) A Képviselő-testület dönt:
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÜLÉSÉNEK ELŐKÉSZÍTÉSE
Munkaterv
7. § (1) A Képviselő-testület rendes üléseit éves munkaterv szerint tartja.
(2) A Képviselő-testület rendes üléseit – július és augusztus hónap kivételével, amely ülésezési szünet – havonta, lehetőleg keddi napon tartja.
(3) A Képviselő-testület a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérhet, azonban üléseinek száma évente akkor sem lehet kevesebb hat ülésnél.
(4) A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti lehetőleg a Képviselő-testület évi rendes utolsó ülése elé.
(5) A munkatervhez javaslatot tehetnek:
9. § (1) A Képviselő-testület munkatervében nem szereplő ülések rendkívüli (soron kívüli) ülések.
(2) A rendkívüli ülésen csak a napirendben szereplő, illetve a 14. § szerinti módon előre közölt, illetve a meghívó és írásos anyag kiküldése után érkezett, sürgős, vagy határidőre szóló témák tárgyalhatók.
A képviselő-testületi ülés összehívása
10. § (1) A képviselő-testület összehívására, illetve kötelező összehívására a Mötv. 44. és 45. §-ának előírásai az irányadóak.
(2) A Képviselő-testület ülését a polgármester – akadályoztatása vagy a polgármesteri tisztség betöltetlensége esetén az alpolgármester, mindkettejük akadályoztatása vagy a két tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök – hívja össze, írásban kiküldött meghívó útján. A meghívót az ülés előtt legalább három nappal kell kiküldeni.
(3) A meghívónak tartalmaznia kell:
11. § A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid úton (szóban, telefonon, elektronikus úton, stb.) is összehívható.
12. § (1) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Hivatal a lakosságot az ülés előtt legalább három nappal tájékoztatja. A tájékoztatót a Hivatal hirdetőtáblájára ki kell függeszteni.
(2) A közmeghallgatást tartalmazó ülések időpontját és helyét legalább tizenöt nappal az ülés előtt az (1) bekezdés szerinti módon közzé kell tenni.
13. § A Képviselő-testület ülésére – tanácskozási joggal – meg kell hívni különösen:
14. § (1) A Képviselő-testület ülésére általában írásbeli előterjesztés készül
(2) Szóbeli előterjesztés csak kivételesen indokolt esetben kerülhet a Képviselő-testület elé akkor, ha a sürgősségi indítvány benyújtására a 22. § (1) bekezdésében megállapított határidő és a Képviselő-testület ülésének kezdő időpontja között olyan halaszthatatlan döntést igénylő ügyről szerzett az előterjesztő tudomást, amely esetében a képviselő-testület rendkívüli ülése is összehívható lenne.
3. Szóbeli előterjesztésre csak a képviselő-testületi ülés napirendi pontjainak megszavazása előtt lehet javaslatot tenni és annak napirendre vételéről a Képviselő-testületnek külön szavaznia kell.
4. A szóbeli előterjesztést – a sürgősségi indítvánnyal együtt – lehetőleg az „Egyebek” napirendi pont keretében kell tárgyalni.
15. § Az írásos előterjesztésnek tartalmaznia kell:
16. § (1) Előterjesztésre jogosult:
17. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül az olyan – az ülés meghívójában nem szereplő – írásos előterjesztés, melyet annak előterjesztője a 21. §-ban meghatározott időpontot követően, de az ülést megelőző nap 10:00 óráig ad le a jegyző részére.
(2) Sürgősségi indítványt nyújthat be a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei (bizottsági előterjesztés és bizottsági határozat alapján), a képviselők és a jegyző.
(3) A sürgősségi indítvány napirendre vételéről a Képviselő-testület a napirendek megszavazása előtt, vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel, határozattal dönt.
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÜLÉSE
Az ülés vezetése
18. § (1) A Képviselő-testület ülésének vezetésére a Mötv. 45. §-ának előírásai irányadóak.
(2) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén vagy felkérésére az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk vagy a két tisztség egyidejű betöltetlensége esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.
(3) Az ülésvezető az ülés megnyitása után:
A vita
19. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön nyit vitát.
2. Az írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
3. Az előterjesztéshez a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak hozzászólhatnak és az előterjesztőhöz kérdéseket intézhetnek, amelyekre válaszolni kell. A hozzászólásoknak időbeli és számszerű korlátja nincs.
4. Az ülésen megjelent állampolgárok részére – a napirendhez tartozó kérdéseik esetén – az ülésvezető szót adhat.
5. A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.
6. Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.
7. Bármelyik képviselő, illetve a napirend előterjesztője a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét, elnapolását. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.
8. A vita lezárása után a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra. Ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
20. § Az előterjesztésben szereplő javaslathoz módosító és kiegészítő javaslat tehető.
21. § Ügyrendi javaslat tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő – de döntést igénylő – eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja.
22. § A jegyző jelzi a képviselő-testületnek és a képviselő-testület szerveinek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő.
A tanácskozás rendje
23. § (1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról. Ennek során:
Az ülések nyilvánossága, zárt ülés
24. § (1) A Képviselő-testület ülésének nyilvánosságára, valamint zárt ülés tartására a Mötv. 46. §-ának rendelkezései az irányadóak.
(2) A Képviselő-testület ülése – a zárt ülések kivételével – nyilvános, azon bárki részt vehet és az ülésvezető által engedélyezett felszólalási rendben szót kaphat.
(3) A Képviselő-testület üléseire készült előterjesztések és az ülések jegyzőkönyvei, továbbá a zárt ülések anyagainak közérdekű és közérdekből nyilvános adatai és a zárt üléseken hozott döntések nyilvánosságát a polgármester vagy a jegyző biztosítani köteles.
(4) A zárt ülés anyaga kizárólag a következő személyeknek adható át:
Döntéshozatal
25. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint fele jelen van. (4 fő). A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.
2. Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet nyolc napon belüli időpontra újra össze kell hívni.
3. A javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen levő önkormányzati képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén a megválasztott önkormányzati képviselők több mint a felének (3 fő) igen szavazata szükséges.
4. Minősített többség szükséges a Mötv. 50. §-ában foglalt esetekben.
5. Polgármester vagy képviselő döntéshozatalból való kizárásával kapcsolatos kérdésekben a Mötv. 49. § (1) bekezdése rendelkezései az irányadók.
6. Ha a képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, és a köztudomású, vagy a Képviselő-testület azt megállapítja, a Képviselő-testület határozatban rögzíti, hogy a képviselő törvényben előírt kötelezettségének nem tett eleget.
Szavazás
26. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A szavazás kézfelemeléssel történik. Szavazni „igen”, vagy „nem”, vagy „tartózkodom” szavazattal lehet.
2. A Képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, amikor azt jogszabály kötelezően előírja.
3. A Képviselő-testület minősített többséggel titkos szavazást rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben.
4. A titkos szavazást – szavazatszámláló bizottságként közreműködve – az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. A bizottság urna és szavazólapok segítségével összegyűjti, majd a szavazás után összeszámolja a szavazatokat, elkészíti a szavazási jegyzőkönyvet és a szavazás eredményéről tájékoztatja a Képviselő-testületet.
5. A név szerinti szavazás esetén a Mötv. 48. § (3) bekezdésének rendelkezései az irányadóak
6. A polgármester, illetve bármely képviselő indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül dönt.
7. Név szerinti szavazást kell elrendelni:
a) ha azt törvény írja elő;
b) bizottság határozatában, vagy képviselő-testület szótöbbséggel erről dönt
8. A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak nevét, akik nevük felolvasásakor „igen”, vagy „nem”, vagy „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak.
A képviselő-testület feloszlása
27. § A képviselő-testület feloszlására a Mötv. 55. §-ainak rendelkezései az irányadók.
28. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
29. § (1) A rendeletek és normatív határozatok kihirdetésére a Mötv. 51. §-ának előírásai az irányadóak.
(2) A rendeletet és normatív határozatot a Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetett rendeletet legalább tizenöt napra kell kifüggeszteni. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.
(3) A jegyző – a Hivatal közreműködésével – gondoskodik a rendeletek elektronikus rögzítéséről és nyilvántartásáról.
30. § (1) Az Önkormányzat rendeleteit naptári évenként külön-külön, folyamatos, 1-től kezdődő sorszámmal és évszámmal kell ellátni, megjelölve a rendelet kihirdetésének hónapját és napját a következők szerint:
31. § (1) A Képviselő-testület határozatait naptári évenként külön-külön, folyamatos, 1-től kezdődő sorszámmal és évszámmal kell ellátni, megjelölve az elfogadás hónapját és napját a következők szerint:
Felvilágosítás kérése
32. § (1) A képviselő a Képviselő-testület ülésén, az „Egyebek” napirend keretében, önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet: kérdést tehet fel vagy interpellálhat. E szándékát lehetőleg a képviselő az ülés elején, a napirendek elfogadása előtt jelezze.
Közmeghallgatás
33. § (1) A Képviselő-testület a munkatervében meghatározottak szerint tart közmeghallgatást, melyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek.
2. A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot legalább tizenöt nappal előbb az erről szóló hirdetménynek a Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésével, továbbá az önkormányzat honlapján történő megjelentetésével és a település több pontján való kihirdetésével tájékoztatni kell.
3. A közmeghallgatást a polgármester vezeti, aki a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.
4. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül.
Egyéb fórumok
34. § A polgármester a lakosság, a különböző társadalmi szervezetek, egyesületek, önszerveződő közösségek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekében – a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok alapján – más fórumot is összehívhat.
JEGYZŐKÖNYV
35. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:
A KÉPVISELŐ
A képviselők jogai és kötelezettségei, a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok
36. § (1) Az önkormányzati képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.
(2) A képviselő:
A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGA, MŰKÖDÉSÉNEK ALAPVETŐ SZABÁLYAI,
AZ ÜGYRENDI BIZOTTSÁG
37. § (1) A Bizottságok létrehozására, működésére a Mötv. 57-61. §-ait kell alkalmazni.
(2) a Képviselő-testület bizottsága az Ügyrendi Bizottság.
(3) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak száma: 3 fő.
(4) A bizottság aktuális névsorát a jegyző a hivatal hirdetőtábláján függeszti ki.
(5) [1]Az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatáskörei:
POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ, ALJEGYZŐ
Polgármester
38. § (1) A polgármester tisztségét főállásban tölti be.
(2) A polgármester a Képviselő-testület elnöke, felelős az önkormányzat egészének működéséért.
(3) A polgármester főbb feladatai:
(10) A polgármesteri pénzügyi keret felhasználásáról a polgármester a felhasználást követő rendes testületi ülésen tájékoztatást nyújt a Képviselő-testület részére.”
Alpolgármester
39. § (1) A képviselő-testület – a polgármester javaslatára, titkos szavazással – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.
(3) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban tölti be.
Jegyző, aljegyző
40. § (1) A polgármester – pályázat alapján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki. A kinevezés határozatlan időre szól.
(2) A jegyző főbb feladatai:
41. § . (1) Az aljegyző kinevezését az Mötv. 82. § (1) bekezdése szabályozza. Az aljegyző a jegyző távolléte esetén ellátja a jegyző helyettesítését.
(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a jegyző és az aljegyző egyidejű tartós akadályoztatása esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Közös Önkormányzati Hivatal megfelelő szakképesítéssel rendelkező igazgatási ügyintézője látja el.
(3) Az R. esetén a jegyzőre vonatkozó rendelkezések az aljegyzőre is értendőek.
KÖZÖS Önkormányzati hivatal
42. § (1) A Képviselő-testület hivatalt hoz létre – Fülei Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) elnevezéssel – az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.
2. A Hivatal jogi személy.
3. A Hivatal a Képviselő-testület szerve. A Hivatal költségvetési előirányzatai felett teljes jogkörrel rendelkező, önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, az önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve.
4. A Hivatal szervezetére, működésére vonatkozó szabályokat a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSÁRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK
Az önkormányzat költségvetése
43. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg.
44. § A költségvetési előirányzatok, a költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosítás és a tartalékkal való rendelkezés átruházásának jogát és annak kereteit a mindenkori költségvetési rendelet tartalmazza.
Az önkormányzat vagyona
45. § (1) Az önkormányzat törzsvagyonát – ezen belül a forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes törzsvagyont –, továbbá a törzsvagyon körébe nem tartozó üzleti (forgalomképes) vagyont és az azokkal való rendelkezés alapvető szabályait külön önkormányzati rendelet állapítja meg.
2. Az önkormányzat a vagyonáról folyamatosan köteles elszámolni és arról nyilvántartást vezetni.
3. A polgármester a közmeghallgatás egyik napirendjeként évente tájékoztatást ad az önkormányzat vagyoni helyzetéről.
Az önkormányzat gazdálkodásának egyéb szabályai
46. § (1) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Hivatal látja el.
(2) Az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek – a Hivatal kivételével, amely önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv – önállóan működő költségvetési szervek.
47. § (1) Az önkormányzat költségvetési szerveinek kétévente, december 31-i fordulónappal, az azt megelőző két költségvetési évről készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – leltározniuk kell.
(2) A kétévenkénti leltározás célja, hogy a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött legyen, valamint a költségvetési intézmények az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezessenek mennyiségben és értékben.
Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése
48. § Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére a jogszabályokban meghatározottak az irányadóak.
HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS
49. § A helyi népszavazás és népi kezdeményezés eljárási rendjére a jogszabályokban meghatározottak az irányadóak.
ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK
50. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) Hatályát veszti Jenő Község Önkormányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályairól szóló 6/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelet.