Jenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelete

Jenő Község Önkormányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról

Hatályos: 2020. 03. 10- 2023. 09. 14

Jenő Község Önkormányzata Képviselő-testületének 11/2014. (XII.31.) önkormányzati rendelete

Jenő Község Önkormányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról

2020.03.10.

Hatályos: 2020. 03. 10

Jenő Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 31. cikke és 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:
I. Fejezet

ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed Jenő Község Önkormányzatára és az önkormányzat szerveire, tisztségviselőire.

1. A rendelet hatálya kiterjed az (1) bekezdésben említett szervek és személyek feladat- és hatáskörére, továbbá a Képviselő-testület és szervei – bizottságok, polgármester, önkormányzati hivatal, részönkormányzat testülete, jegyző – működési rendjére.

Hivatalos megnevezés

2. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Jenő Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat).

(2) Az Önkormányzat székhelye: 8146 Jenő Batthyány u. 53.

(3) Az Önkormányzat telephelye: 8146 Jenő Batthyány u. 53.

(4) A képviselő-testület hivatalos megnevezése: Jenő Község Önkormányzat Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).

(5) Az önkormányzati hivatal hivatalos megnevezése: Fülei Közös Önkormányzati Hivatal Jenői kirendeltsége (a továbbiakban: Hivatal).

Jelképek

3. § A település jelképeit, használatának rendjét külön önkormányzati rendelet szabályozza.

Kitüntetések

4. § A Képviselő-testület által adományozható díjakat és kitüntetéseket külön rendelet tartalmazza.

Bélyegzőhasználat

5. § Az Önkormányzat és szervei, tisztségviselői bélyegzőjén Magyarország címerét kell használni.

Általános szabályok

6. § (1) Az önkormányzatnak nincs hivatalos lapja.

(2) a települési képviselők száma a polgármesterrel együtt 7 fő.

(3) A képviselők aktuális névjegyzékét a jegyző az önkormányzat hirdetőtáblájára függeszti ki.

II. Fejezet

ALAKULÓ ÜLÉS

7. § (1) Az alakuló ülés összehívására, szabályaira és feladataira a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 43. §-a előírásai az irányadóak.

(2) A Képviselő-testület dönt:

a. a polgármester javaslata alapján titkos szavazással az alpolgármester vagy alpolgármesterek megválasztásáról;
b. az alakuló – vagy legkésőbb az alakuló ülést követő – ülésen a bizottságok megválasztásáról;
(3) Ha az alpolgármester vagy a bizottságok megválasztásánál nincs meg a szükséges többség, a soron következő ülésen újabb szavazást kell tartani.
(4) A bizottsági tagság megszűnése esetén a kiesett tag helyére a legközelebbi rendes képviselő-testületi ülésen új tagot kell választani.
III. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÜLÉSÉNEK ELŐKÉSZÍTÉSE

Munkaterv

7. § (1) A Képviselő-testület rendes üléseit éves munkaterv szerint tartja.

(2) A Képviselő-testület rendes üléseit – július és augusztus hónap kivételével, amely ülésezési szünet – havonta, lehetőleg keddi napon tartja.

(3) A Képviselő-testület a (2) bekezdésben foglaltaktól eltérhet, azonban üléseinek száma évente akkor sem lehet kevesebb hat ülésnél.

(4) A munkaterv tervezetét a polgármester terjeszti lehetőleg a Képviselő-testület évi rendes utolsó ülése elé.

(5) A munkatervhez javaslatot tehetnek:

a. a polgármester;
b. az alpolgármester;
c. a képviselők;
d. a Képviselő-testület bizottsága;
e. a jegyző.
(6) A munkaterv tartalmazza:
a. a képviselő-testületi ülések tervezett időpontját, napirendjét;
b. az egyes napirendi pontot megtárgyaló bizottság megnevezését;
c. az évente legalább egy alkalommal tartott közmeghallgatás időpontját

9. § (1) A Képviselő-testület munkatervében nem szereplő ülések rendkívüli (soron kívüli) ülések.

(2) A rendkívüli ülésen csak a napirendben szereplő, illetve a 14. § szerinti módon előre közölt, illetve a meghívó és írásos anyag kiküldése után érkezett, sürgős, vagy határidőre szóló témák tárgyalhatók.

A képviselő-testületi ülés összehívása

10. § (1) A képviselő-testület összehívására, illetve kötelező összehívására a Mötv. 44. és 45. §-ának előírásai az irányadóak.

(2) A Képviselő-testület ülését a polgármester – akadályoztatása vagy a polgármesteri tisztség betöltetlensége esetén az alpolgármester, mindkettejük akadályoztatása vagy a két tisztség egyidejű betöltetlensége esetén a korelnök – hívja össze, írásban kiküldött meghívó útján. A meghívót az ülés előtt legalább három nappal kell kiküldeni.

(3) A meghívónak tartalmaznia kell:

a. az ülés helyét és idejét;
b. a javasolt napirendi pontokat;
c. a dátumot és az aláírást.
(3) A meghívóhoz csatolni kell:
a. az írásos előterjesztéseket;
b. a határozati javaslatot vagy rendelet-tervezetet;
c. a bizottsági javaslatokat.

11. § A Képviselő-testület rendkívüli esetben rövid úton (szóban, telefonon, elektronikus úton, stb.) is összehívható.

12. § (1) A Képviselő-testület üléseinek időpontjáról, helyéről és napirendjéről a Hivatal a lakosságot az ülés előtt legalább három nappal tájékoztatja. A tájékoztatót a Hivatal hirdetőtáblájára ki kell függeszteni.

(2) A közmeghallgatást tartalmazó ülések időpontját és helyét legalább tizenöt nappal az ülés előtt az (1) bekezdés szerinti módon közzé kell tenni.

13. § A Képviselő-testület ülésére – tanácskozási joggal – meg kell hívni különösen:

a. a Képviselő-testület tagjait;
b. a jegyzőt;
c. a napirendi pont tárgya szerint illetékes személyt vagy szerv vezetőjét;
d. a napirendi pont előterjesztőjét;
e. akinek jelenlétét a polgármester szükségesnek tartja.
Előterjesztések

14. § (1) A Képviselő-testület ülésére általában írásbeli előterjesztés készül

(2) Szóbeli előterjesztés csak kivételesen indokolt esetben kerülhet a Képviselő-testület elé akkor, ha a sürgősségi indítvány benyújtására a 22. § (1) bekezdésében megállapított határidő és a Képviselő-testület ülésének kezdő időpontja között olyan halaszthatatlan döntést igénylő ügyről szerzett az előterjesztő tudomást, amely esetében a képviselő-testület rendkívüli ülése is összehívható lenne.

3. Szóbeli előterjesztésre csak a képviselő-testületi ülés napirendi pontjainak megszavazása előtt lehet javaslatot tenni és annak napirendre vételéről a Képviselő-testületnek külön szavaznia kell.

4. A szóbeli előterjesztést – a sürgősségi indítvánnyal együtt – lehetőleg az „Egyebek” napirendi pont keretében kell tárgyalni.

15. § Az írásos előterjesztésnek tartalmaznia kell:

a. a tárgy pontos meghatározását, illetve a téma ismertetését;
b. lehetőleg határozati javaslatot, vagy rendelet-tervezetet;
c. határozati javaslat esetén a végrehajtásért felelős személy vagy szerv megnevezését és a határidő megjelölését.

16. § (1) Előterjesztésre jogosult:

a. a polgármester;
b. az alpolgármester;
c. a Képviselő-testület bizottságai nevében a bizottságok elnökei;
d. a képviselők;
e. a jegyző;
f. az önkormányzat költségvetési szerveinek vezetői (intézményvezetők) az általuk vezetett intézményt érintő ügyekben;
g. a Képviselő-testület vagy a polgármester által felkért személy vagy szerv vezetője.
(2) Amennyiben a benyújtandó előterjesztés témája bizottsági feladatkörbe tartozik, az csak az érintett bizottság előterjesztésében vagy véleményével ellátva kerülhet a Képviselő-testület elé.
(3) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőhöz kell leadni a Képviselő-testület ülését megelőző nyolcadik napig.
Sürgősségi indítvány

17. § (1) Sürgősségi indítványnak minősül az olyan – az ülés meghívójában nem szereplő – írásos előterjesztés, melyet annak előterjesztője a 21. §-ban meghatározott időpontot követően, de az ülést megelőző nap 10:00 óráig ad le a jegyző részére.

(2) Sürgősségi indítványt nyújthat be a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei (bizottsági előterjesztés és bizottsági határozat alapján), a képviselők és a jegyző.

(3) A sürgősségi indítvány napirendre vételéről a Képviselő-testület a napirendek megszavazása előtt, vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel, határozattal dönt.

IV. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET ÜLÉSE

Az ülés vezetése

18. § (1) A Képviselő-testület ülésének vezetésére a Mötv. 45. §-ának előírásai irányadóak.

(2) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén vagy felkérésére az alpolgármester vezeti. Együttes akadályoztatásuk vagy a két tisztség egyidejű betöltetlensége esetén az ülést az Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.

(3) Az ülésvezető az ülés megnyitása után:

a. a jelenléti ív alapján megállapítja a határozatképességet, majd ezt folyamatosan figyelemmel kíséri az ülés során
b. előterjeszti az ülés napirendjét, amelyről a Képviselő-testület vita nélkül dönt;
c. megadja a szót annak, aki – kivételesen fontos, halasztást nem tűrő, de döntést nem igénylő témában – napirend előtti felszólalásra kér szót.
d. napirendi pontonként szavazásra bocsátja a döntési javaslatot
e. biztosítja az ülés zavartalan rendjét
f. az ülést bezárja.
(4) Az ülésvezető az ülés vezetése során jogosult:
a. a szó megadására, megtagadására,
b. felszólítani a hozzászólót, hogy térjen a tárgyra,
c. a szó megvonására,
d. figyelmeztetni a hozzászólót az üléshez nem illő, másokat sértő kijelentésektől való tartózkodásra,
e. annak a személynek rendreutasítására, vagy a hallgatóság soraiból való kiutasítására, aki a Képviselő-tetülethez méltatlan magatartást tanúsít
f. az ülés félbeszakítására,
g. tárgyalási szünet elrendelésére,
h. napirendi pontok összevont tárgyalására vonatkozó javaslattételre,
i. a vita lezárásának kezdeményezésére,
j. napirendi pontok felcserélésére
(5) A Képviselő-testület üléséről hangfelvétel (diktafonos) készül, mely a jegyzőkönyvek elkészítését hivatott segíteni.

A vita

19. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés és a vele összefüggő döntési javaslat felett külön-külön nyit vitát.

2. Az írásos előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.

3. Az előterjesztéshez a Képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak hozzászólhatnak és az előterjesztőhöz kérdéseket intézhetnek, amelyekre válaszolni kell. A hozzászólásoknak időbeli és számszerű korlátja nincs.

4. Az ülésen megjelent állampolgárok részére – a napirendhez tartozó kérdéseik esetén – az ülésvezető szót adhat.

5. A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerülhet sor.

6. Az előterjesztő a javaslatot, illetve a képviselő a módosító javaslatát a vita lezárásáig megváltoztathatja és a szavazás megkezdéséig azt bármikor vissza is vonhatja.

7. Bármelyik képviselő, illetve a napirend előterjesztője a szavazás megkezdéséig javasolhatja a téma napirendről történő levételét, elnapolását. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

8. A vita lezárása után a napirend előterjesztője válaszol a hozzászólásokra. Ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

20. § Az előterjesztésben szereplő javaslathoz módosító és kiegészítő javaslat tehető.

21. § Ügyrendi javaslat tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő – de döntést igénylő – eljárási kérdésre vonatkozó javaslat. Ügyrendi javaslat esetében a polgármester soron kívül szót ad, az ügyrendi javaslat megtételét követően a javaslatot vita nélkül azonnal megszavaztatja.

22. § A jegyző jelzi a képviselő-testületnek és a képviselő-testület szerveinek, ha döntésük, működésük jogszabálysértő.

A tanácskozás rendje

23. § (1) A polgármester gondoskodik a tanácskozás rendjének a fenntartásáról. Ennek során:

a. figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt napirendtől, valamint a tanácskozáshoz nem illő, sértő módon nyilatkozik;
b. rendreutasítja azt a személyt, aki az ülés rendjéhez méltatlan magatartást tanúsít;
c. ismétlődő rendzavarás esetén a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót;
d. ismételt és súlyos rendzavarás esetén a rendbontó eltávolításához a rendőrség segítségét veszi igénybe.
1. Az (1) bekezdés c), d) pontjában felsorolt intézkedések a Képviselő-testület tagjával szemben nem alkalmazhatóak.
2. Az érintett személy a vita során személyes megjegyzést tehet legfeljebb egy perces időtartamban, amennyiben vissza akarja utasítani az őt ért kritikát.

Az ülések nyilvánossága, zárt ülés

24. § (1) A Képviselő-testület ülésének nyilvánosságára, valamint zárt ülés tartására a Mötv. 46. §-ának rendelkezései az irányadóak.

(2) A Képviselő-testület ülése – a zárt ülések kivételével – nyilvános, azon bárki részt vehet és az ülésvezető által engedélyezett felszólalási rendben szót kaphat.

(3) A Képviselő-testület üléseire készült előterjesztések és az ülések jegyzőkönyvei, továbbá a zárt ülések anyagainak közérdekű és közérdekből nyilvános adatai és a zárt üléseken hozott döntések nyilvánosságát a polgármester vagy a jegyző biztosítani köteles.

(4) A zárt ülés anyaga kizárólag a következő személyeknek adható át:

a. a polgármesternek;
b. az alpolgármesternek;
c. a képviselőknek;
d. a jegyzőnek;
e. a napirendi pontot tárgyaló bizottságok tagjainak;
f. a Kormányhivatal vezetőjének.
(5) A törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
(6) A nyilvános és a zárt ülésről külön-külön jegyzőkönyv készül.

Döntéshozatal

25. § (1) A Képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen a képviselők több mint fele jelen van. (4 fő). A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.

2. Határozatképtelenség esetén a Képviselő-testületet nyolc napon belüli időpontra újra össze kell hívni.

3. A javaslat elfogadásához az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen levő önkormányzati képviselők, minősített többséget igénylő javaslat esetén a megválasztott önkormányzati képviselők több mint a felének (3 fő) igen szavazata szükséges.

4. Minősített többség szükséges a Mötv. 50. §-ában foglalt esetekben.

5. Polgármester vagy képviselő döntéshozatalból való kizárásával kapcsolatos kérdésekben a Mötv. 49. § (1) bekezdése rendelkezései az irányadók.

6. Ha a képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, és a köztudomású, vagy a Képviselő-testület azt megállapítja, a Képviselő-testület határozatban rögzíti, hogy a képviselő törvényben előírt kötelezettségének nem tett eleget.

Szavazás

26. § (1) A Képviselő-testület a döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A szavazás kézfelemeléssel történik. Szavazni „igen”, vagy „nem”, vagy „tartózkodom” szavazattal lehet.

2. A Képviselő-testület titkos szavazással dönt mindazon esetekben, amikor azt jogszabály kötelezően előírja.

3. A Képviselő-testület minősített többséggel titkos szavazást rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben.

4. A titkos szavazást – szavazatszámláló bizottságként közreműködve – az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le. A bizottság urna és szavazólapok segítségével összegyűjti, majd a szavazás után összeszámolja a szavazatokat, elkészíti a szavazási jegyzőkönyvet és a szavazás eredményéről tájékoztatja a Képviselő-testületet.

5. A név szerinti szavazás esetén a Mötv. 48. § (3) bekezdésének rendelkezései az irányadóak

6. A polgármester, illetve bármely képviselő indítványozhatja név szerinti szavazás tartását, amelyről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel, vita nélkül dönt.

7. Név szerinti szavazást kell elrendelni:

a) ha azt törvény írja elő;

b) bizottság határozatában, vagy képviselő-testület szótöbbséggel erről dönt

8. A név szerinti szavazásnál a jegyző betűrendben felolvassa a Képviselő-testület tagjainak nevét, akik nevük felolvasásakor „igen”, vagy „nem”, vagy „tartózkodom” kijelentéssel szavaznak.

A képviselő-testület feloszlása

27. § A képviselő-testület feloszlására a Mötv. 55. §-ainak rendelkezései az irányadók.

Önkormányzati rendelet

28. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a. a polgármester;
b. az alpolgármester;
c. a képviselő;
d. a Képviselő-testület bizottsága;
e. a jegyző;
2. A rendelet-tervezetet – amennyiben azt nem a jegyző készíti el, a jegyző véleményével együtt – megvitatás céljából a tárgyban érintett bizottság elé kell terjeszteni.
3. A rendelet-tervezetet a tárgy szerint érintett bizottság elnöke, a polgármester vagy a jegyző – a bizottsági vélemény ismertetésével – terjeszti a Képviselő-testület elé.

29. § (1) A rendeletek és normatív határozatok kihirdetésére a Mötv. 51. §-ának előírásai az irányadóak.

(2) A rendeletet és normatív határozatot a Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztéssel kell kihirdetni. A kihirdetett rendeletet legalább tizenöt napra kell kifüggeszteni. A kihirdetés időpontja a kifüggesztés napja.

(3) A jegyző – a Hivatal közreműködésével – gondoskodik a rendeletek elektronikus rögzítéséről és nyilvántartásáról.

30. § (1) Az Önkormányzat rendeleteit naptári évenként külön-külön, folyamatos, 1-től kezdődő sorszámmal és évszámmal kell ellátni, megjelölve a rendelet kihirdetésének hónapját és napját a következők szerint:

Jenő Község Önkormányzat Képviselő testületének
…../….. (hó, nap) önkormányzati rendelete.”
(2) A rendelet száma után – a rendelet címében – szerepeltetni kell a rendelet tárgyát vagy tartalmának lényegét.
A Képviselő-testület határozata

31. § (1) A Képviselő-testület határozatait naptári évenként külön-külön, folyamatos, 1-től kezdődő sorszámmal és évszámmal kell ellátni, megjelölve az elfogadás hónapját és napját a következők szerint:

Jenő Község Önkormányzat Képviselő-testületének
…./..…. (hó, nap) határozata”
(2) A határozatot a jegyzőkönyv elkészítését követő három munkanapon belül meg kell küldeni az érintetteknek, illetve a végrehajtásért felelős személyeknek, illetve szerveknek.
(3) A jegyző – a Hivatal közreműködésével – gondoskodik a határozatok nyilvántartásáról.

Felvilágosítás kérése

32. § (1) A képviselő a Képviselő-testület ülésén, az „Egyebek” napirend keretében, önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet: kérdést tehet fel vagy interpellálhat. E szándékát lehetőleg a képviselő az ülés elején, a napirendek elfogadása előtt jelezze.

2. A kérdés és az interpelláció egyaránt a Képviselő-testület (át nem ruházott, illetve átruházott) hatáskörébe tartozó, önkormányzati ügyre irányuló felvilágosítás iránti kérés, illetve felvetés megfogalmazása a polgármesterhez (alpolgármesterhez), a jegyzőhöz vagy a Képviselő-testület bizottságának elnökéhez.
3. A kérdésre és az interpellációra a Képviselő-testület ülésén – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – kell választ adni.
4. A kérdésre adott válasz elfogadásáról vagy el nem fogadásáról a kérdést feltevő képviselő nyilatkozik. A válasz el nem fogadása esetén a Képviselő-testület a kérdésről nem dönt, és azt nem vitatja meg.
5. A képviselő az interpellációt visszavonhatja. Ha a képviselő az interpelláció elhangzásának a napirend szerint várható időpontjában nincs jelen, s távolmaradását előzetesen indokolva nem mentette ki, az interpellációt visszavontnak kell tekinteni. Kimentés esetén az interpelláció előterjesztésére a polgármester új időpontot tűz ki
6. Az interpellációra adott válasz elfogadásáról vagy el nem fogadásáról az interpelláló képviselő nyilatkozik.
Ha a képviselő a választ nem fogadja el, az interpellációra adott válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
7. Ha az interpellációra adott választ a Képviselő-testület nem fogadja el, dönt a további teendőkről. Az interpelláció alapján részletesebb vizsgálatot is elrendelhet. Az interpelláció kivizsgálásába az interpelláló képviselőt be kell vonni.

Közmeghallgatás

33. § (1) A Képviselő-testület a munkatervében meghatározottak szerint tart közmeghallgatást, melyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdéseket és javaslatot tehetnek.

2. A közmeghallgatás időpontjáról, helyéről és napirendjéről a lakosságot legalább tizenöt nappal előbb az erről szóló hirdetménynek a Hivatal hirdetőtábláján való kifüggesztésével, továbbá az önkormányzat honlapján történő megjelentetésével és a település több pontján való kihirdetésével tájékoztatni kell.

3. A közmeghallgatást a polgármester vezeti, aki a hozzászólások időtartamát korlátozhatja.

4. A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül.

Egyéb fórumok

34. § A polgármester a lakosság, a különböző társadalmi szervezetek, egyesületek, önszerveződő közösségek közvetlen tájékoztatása, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonása érdekében – a közmeghallgatásra vonatkozó szabályok alapján – más fórumot is összehívhat.

V. Fejezet

JEGYZŐKÖNYV

35. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza:

a) a testületi ülés helyét;
b) az ülés időpontját;
c) a megjelent önkormányzati képviselők nevét;
d) a meghívottak nevét, megjelenésük tényét;
e) a határozatképességre történő utalást;
f) a javasolt, elfogadott és tárgyalt napirendi pontokat;
g) az előterjesztéseket;
h) az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét;
i) a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát;
j) a döntéshozatalban résztvevők számát;
k) a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát;
l) a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését;
m) a szavazás számszerű eredményét;
n) a hozott döntéseket;
o) az aláírásokat, pecsétet.
2. A jegyzőkönyvet a jegyzőkönyv-vezető által leírtak vagy az ülésen rögzített hangfelvétel alapján kell elkészíteni.
3. A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az ülés meghívóját, a jelenléti ívet, az előterjesztések egy-egy példányát, a bizottság javaslatait, véleményét, valamint az elfogadott, a polgármester és a jegyző sajátkezű aláírásával ellátott rendeletet.
4. A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
5. A jegyzőkönyv eredeti példányát a mellékletekkel együtt a Hivatal kezeli, gondoskodik a jegyzőkönyvek évenkénti beköttetéséről, valamint zárt helyen való tárolásáról.
6. A jegyzőkönyvet az ülést követő tizenöt napon belül a jegyző köteles megküldeni a kormányhivatalnak.
VI. Fejezet

A KÉPVISELŐ

A képviselők jogai és kötelezettségei, a képviselőkre vonatkozó magatartási szabályok

36. § (1) Az önkormányzati képviselők jogai és kötelezettségei azonosak.

(2) A képviselő:

a.) Képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre az ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni;
b. kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását a jegyzőkönyvhöz kell mellékelni vagy kérésére a véleményét rögzíteni kell a jegyzőkönyvben;
c. tanácskozási joggal részt vehet a bizottság ülésén.
d. javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, amelyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a képviselőt meg kell hívni;
e. kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül bizottságának, a polgármesternek, a részönkormányzat testületének, a jegyzőnek – a Képviselő-testület által átruházott – önkormányzati ügyben hozott döntését;
f. megbízás alapján képviselheti a képviselő-testületet
g. a polgármestertől igényelheti a képviselői munkájához szükséges tájékoztatást;
h. közérdekű ügyben kezdeményezheti a polgármester intézkedését, amelyre harminc napon belül érdemi választ kell adni;
i. kezdeményezheti – az e rendeletben az előterjesztésekre meghatározott szabályok betartásával – rendelet megalkotását vagy határozat meghozatalát.
j. a testületi munkában való részvételhez szükséges időtartam alatt a munkahelyén felmentést élvez a munkavégzés alól. Az emiatt kiesett jövedelmét a Képviselő-testület téríti meg, melynek alapján társadalombiztosítási ellátásra is jogosult. A Képviselő-testület átalányt is megállapíthat;
k. a Képviselő-testület és a Képviselő-testület bizottságának ülésén a magyar jelnyelvet vagy az általa választott speciális kommunikációs rendszert használhatja. A magyar jelnyelv, valamint a választott speciális kommunikációs rendszer használatának valamennyi költségét az önkormányzat biztosítja.
(3) A képviselő:
a. előzetesen bejelenti a polgármesternek, ha a Képviselő-testület vagy annak bizottsága ülésén való részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van;
b. a Képviselő-testület, annak bizottsága vagy a polgármester megbízása alapján részt vesz a testületi ülések előkészítésében, valamint különböző vizsgálatokban;
c. a tudomására jutott titkot megőrzi, amely kötelezettsége megbízatásának lejárta után is fennáll;
d. a vele szemben fennálló összeférhetetlenségi okot a megválasztásától vagy az összeférhetetlenségi ok felmerülésétől számított harminc napon belül köteles megszüntetni; Az összeférhetetlenséggel kapcsolatos eljárás során a Mötv. 37. §-ának rendelkezései az irányadók
e. A méltatlansággal kapcsolatban a Mötv. 38. §-ának rendelkezései az irányadók.
f. köteles a testületi üléseken megjelenni, a képviselő-testület munkájában és döntéshozatali eljárásában részt venni;
g. a megválasztásától, majd minden év január 1-jétől számított 30 napon belül a jogszabálynak megfelelő tartalommal vagyonnyilatkozatot köteles tenni, melyhez csatolja a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatát;
h. köteles bejelenteni, ha a képviselő-testület által megtárgyalt ügy önmagát vagy közeli hozzátartozóját személyesen érinti;
i. eskütételét követően három hónapon belül köteles részt venni a kormányhivatal által szervezett képzésen;
j. köteles kapcsolatot tartani a választópolgárokkal.
(4) A Képviselő-testület a „Magyarország helyi önkormányzatairól” szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.)33. §-ában szereplő, a Mötv.-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselővel szembeni intézkedést – mivel Jenő településen az önkormányzati képviselők megállapított tiszteletdíjjal és költségtérítéssel nem rendelkeznek – nem szabályozza.”
VII. Fejezet

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET BIZOTTSÁGA, MŰKÖDÉSÉNEK ALAPVETŐ SZABÁLYAI,

AZ ÜGYRENDI BIZOTTSÁG

37. § (1) A Bizottságok létrehozására, működésére a Mötv. 57-61. §-ait kell alkalmazni.

(2) a Képviselő-testület bizottsága az Ügyrendi Bizottság.

(3) Az Ügyrendi Bizottság tagjainak száma: 3 fő.

(4) A bizottság aktuális névsorát a jegyző a hivatal hirdetőtábláján függeszti ki.

(5) [1]Az Ügyrendi Bizottság feladat- és hatáskörei:

a. Ellátja a képviselő-testület működésével kapcsolatos ügyrendi feladatokat, előkészíti és lebonyolítja a titkos szavazással történő döntéseket.
b. Kivizsgálja és döntésre előkészíti a képviselő-testület hatáskörébe tartozó összeférhetetlenségi ügyeket az Mötv. 37. §-a alapján.
c. Kezeli, nyilvántartja és ellenőrzi a képviselő-testület tagjai és hozzátartozói által leadott vagyonnyilatkozatokat. E tevékenységének keretében az Mötv. 39. §-a alapján jár el.
d. Vizsgálja a képviselők méltatlanságával kapcsolatos ügyeket, bejelentéseket az Mötv. 38. §-ában meghatározottak alapján.
(6) A bizottság szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal ülésezik.
(7) A bizottsági üléseket a bizottsági elnök hívja össze. A bizottsági elnök akadályoztatása és a bizottsági elnöki pozíció betöltetlensége esetén az ülést a korelnök hívja össze.
(8) A bizottság üléseire tanácskozási joggal meg kell hívni e rendelet 16. §-ában felsoroltakat azzal, hogy a 16. § e) pontja esetén a polgármester helyett értelemszerűen a bizottság elnöke értendő
(9) Az üléseket a bizottság elnöke vezeti. Akadályoztatása esetén az összehívó.
(10) A bizottság ülése nyilvános vagy zárt. A zárt ülésre vonatkozó szabályok a képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozó szabályokkal egyeznek meg.
(11) A bizottság a döntéseit egyszerű vagy minősített többséggel hozza.
(12) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá. A jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a kormányhivatalnak.
(13) A bizottság működésének ügyviteli feladatait a képviselő-testület hivatala látja el.
(14) A bizottság döntéseiről a jegyző nyilvántartást vezet.
VIII. Fejezet

POLGÁRMESTER, ALPOLGÁRMESTER, JEGYZŐ, ALJEGYZŐ​

Polgármester

38. § (1) A polgármester tisztségét főállásban tölti be.

(2) A polgármester a Képviselő-testület elnöke, felelős az önkormányzat egészének működéséért.

(3) A polgármester főbb feladatai:

a. a település fejlődésének elősegítése;
b. a helyi közszolgáltatásokról való gondoskodás;
c. az önkormányzat vagyonának megőrzése és gyarapítása;
d. az önkormányzat gazdálkodása feltételeinek megteremtése;
e. a demokratikus helyi közhatalom-gyakorlás érvényesülésének biztosítása;
f. a nyilvánosság megteremtése, helyi fórumok szervezése;
g. a lakosság önszerveződő közösségeinek a támogatása, a szükséges együttműködés kialakítása;
h. kapcsolattartás a pártok, társadalmi szervezetek helyi képviselőivel;
i. az önkormányzati intézmények működésének ellenőrzése, segítése;
j. az alpolgármester munkájának az irányítása;
k. a Hivatal irányítása;
l. a jogszabályok szerinti munkáltatói jogkörök gyakorlása;
m. ellátja – maga vagy az általa megbízott személy útján – az önkormányzat törvényes képviseletét, illetve a Képviselő-testület képviseletét;
n. a Képviselő-testület működési feltételeinek megteremtése, munkájának megszervezése;
o. a Képviselő-testület tagjai és bizottságai munkájának segítése;
p. a Képviselő-testület döntéseinek előkészítése, a döntések végrehajtásának megszervezése és ellenőrzése;
q. a Képviselő-testület munkatervének előkészítése, benyújtása, végrehajtása.
(4) A polgármester képviselő-testület által átruházott hatásköre: önálló döntési jog a rendkívüli települési támogatás és az étkeztetés iránti kérelmek vonatkozásában.[2]
(5) A polgármester részletes feladat- és hatáskörét a jogszabályok és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
(6) A polgármesterre megfelelően alkalmazni kell a törvényben és e rendeletben az önkormányzati képviselőkre meghatározott összeférhetetlenségi szabályokat, továbbá a vagyonnyilatkozat-tételi eljárásra vonatkozó feladat- és hatásköri szabályokat.
„(7) A Képviselő-testület évente a költségvetésről szóló rendeletben meghatározott polgármesteri pénzügyi keretet bocsát a polgármester rendelkezésére.
(8) Az (7) bekezdésben meghatározott polgármesteri pénzügyi keret elsősorban a „Magyarország helyi önkormányzatairól” szóló 2011. évi CXXXIX. törvény 13. §-ában meghatározott helyi önkormányzati, másodsorban azonnali döntést, intézkedést igénylő feladatok megvalósításával összefüggő célra használható fel.
(9) A keret a (8) bekezdésben meghatározott célokkal összefüggésben sem használható fel:
1. a választási eljárásról szóló törvényben meghatározott kampánytevékenység céljára;
2. a polgármester a képviselő-testület képviseletében vagy megbízásából végzett tevékenységével összefüggő költségre;
3. olyan célra, amely – különösen fenntartási vagy karbantartási igényére tekintettel – az önkormányzat részére további olyan terhet keletkeztet, melynek fedezete nem biztosított.

(10) A polgármesteri pénzügyi keret felhasználásáról a polgármester a felhasználást követő rendes testületi ülésen tájékoztatást nyújt a Képviselő-testület részére.”

Alpolgármester

39. § (1) A képviselő-testület – a polgármester javaslatára, titkos szavazással – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére alpolgármestert választ.

(2) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.

(3) Az alpolgármester tisztségét társadalmi megbízatásban tölti be.

Jegyző, aljegyző

40. § (1) A polgármester – pályázat alapján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt nevez ki. A kinevezés határozatlan időre szól.

(2) A jegyző főbb feladatai:

a)vezeti a Hivatalt;
b)a polgármester irányításával előkészíti a Képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket;
c)rendszeresen tájékoztatást ad a Képviselő-testületnek a Hivatal munkájáról;
d)gondoskodik a Képviselő-testület és a bizottságok üléseinek technikai, ügyviteli feltételeiről;
e)biztosítja a köztisztviselők rendszeres képzését, továbbképzését.
(3) A jegyző részletes feladat- és hatásköreit a jogszabályok, a polgármester és a Képviselő-testület döntései határozzák meg.
(4) A jegyző részére a Képviselő-testület hatáskört át nem ruház.

41. § . (1) Az aljegyző kinevezését az Mötv. 82. § (1) bekezdése szabályozza. Az aljegyző a jegyző távolléte esetén ellátja a jegyző helyettesítését.

(2) A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, vagy a jegyző és az aljegyző egyidejű tartós akadályoztatása esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatokat a Közös Önkormányzati Hivatal megfelelő szakképesítéssel rendelkező igazgatási ügyintézője látja el.

(3) Az R. esetén a jegyzőre vonatkozó rendelkezések az aljegyzőre is értendőek.

IX. Fejezet

KÖZÖS Önkormányzati hivatal

42. § (1) A Képviselő-testület hivatalt hoz létre – Fülei Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) elnevezéssel – az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására.

2. A Hivatal jogi személy.

3. A Hivatal a Képviselő-testület szerve. A Hivatal költségvetési előirányzatai felett teljes jogkörrel rendelkező, önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv, az önkormányzat gazdálkodásának végrehajtó szerve.

4. A Hivatal szervezetére, működésére vonatkozó szabályokat a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

X. Fejezet

AZ ÖNKORMÁNYZAT GAZDÁLKODÁSÁRA VONATKOZÓ SZABÁLYOK

Az önkormányzat költségvetése

43. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését rendelettel állapítja meg.

Ebben dönt, hogy az adott költségvetési évben a kötelező feladatain túl milyen önként vállalt feladatot és azt milyen mértékben és módon lát el.
(2) A költségvetési rendeletet a jogszabályok rendelkezéseinek megfelelően kell előkészíteni és megalkotni.
(3) Az önkormányzat kötelező vagy önként vállalt feladatot elláthat más szervekkel, személyekkel kötött megállapodás alapján is, illetve a feladatkörébe tartozó közszolgáltatások céljából önkormányzati intézményt, gazdálkodó szervezetet (továbbiakban: intézmény) alapíthat, önkormányzati társulást hozhat létre, illetve ahhoz csatlakozhat Ezekben az esetekben a konkrét feladatot, a feladat ellátásának mértékét és módját a felek között kötött megállapodás, illetve az intézmény alapító okirata tartalmazza.

44. § A költségvetési előirányzatok, a költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosítás és a tartalékkal való rendelkezés átruházásának jogát és annak kereteit a mindenkori költségvetési rendelet tartalmazza.

Az önkormányzat vagyona

45. § (1) Az önkormányzat törzsvagyonát – ezen belül a forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes törzsvagyont –, továbbá a törzsvagyon körébe nem tartozó üzleti (forgalomképes) vagyont és az azokkal való rendelkezés alapvető szabályait külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

2. Az önkormányzat a vagyonáról folyamatosan köteles elszámolni és arról nyilvántartást vezetni.

3. A polgármester a közmeghallgatás egyik napirendjeként évente tájékoztatást ad az önkormányzat vagyoni helyzetéről.

Az önkormányzat gazdálkodásának egyéb szabályai

46. § (1) Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a Hivatal látja el.

(2) Az önkormányzat által alapított és fenntartott költségvetési szervek – a Hivatal kivételével, amely önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv – önállóan működő költségvetési szervek.

47. § (1) Az önkormányzat költségvetési szerveinek kétévente, december 31-i fordulónappal, az azt megelőző két költségvetési évről készített könyvviteli mérlegben kimutatott eszközöket és forrásokat – ideértve az aktív és passzív pénzügyi elszámolásokat is – leltározniuk kell.

(2) A kétévenkénti leltározás célja, hogy a tulajdon védelme megfelelően biztosított és ellenőrzött legyen, valamint a költségvetési intézmények az eszközökről és az azok állományában bekövetkezett változásokról folyamatosan részletező nyilvántartást vezessenek mennyiségben és értékben.

Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzése

48. § Az önkormányzat gazdálkodásának ellenőrzésére a jogszabályokban meghatározottak az irányadóak.

XI. Fejezet

HELYI NÉPSZAVAZÁS, NÉPI KEZDEMÉNYEZÉS

49. § A helyi népszavazás és népi kezdeményezés eljárási rendjére a jogszabályokban meghatározottak az irányadóak.

XII. Fejezet

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

50. § (1) Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Hatályát veszti Jenő Község Önkormányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályairól szóló 6/2013. (XII. 18.) önkormányzati rendelet.