Vértesboglár Község Önkormányzat Képviselő-testület 4/2010. (III.23.) önkormányzati rendelete

a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2010. 03. 24- 2014. 12. 08



(egységes szerkezetben a 3/2011.(II.15.) és a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelettel)

(módosítva a 33/2012.(IV.13.) határozattal)


Vértesboglár Község Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény (a továbbiakban Ötv.) 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következő rendeletet alkotja.


Általános rendelkezések

1. Az önkormányzat jelképei

1.§ (1) Az önkormányzat megnevezése: Vértesboglár Község Önkormányzata (a továbbiakban
önkormányzat).

(2) Az önkormányzat székhelye: Vértesboglár. Címe: 8085 Vértesboglár, Alkotmány utca 3.
(3) Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Vértesboglár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete (továbbiakban: képviselő-testület).

(4) Illetékességi területe: Vértesboglár község közigazgatási területe.

1(5) Vértesboglár község körjegyzőségi feladatait Csákvár Nagyközség Önkormányzatának Polgármesteri Hivatala (továbbiakban: Hivatal) (8083 Csákvár, Szabadság tér 9.) látja el.

(6) A község nemzeti jellegére tekintettel a közszolgáltatást nyújtó intézményekben a feliratokat német nyelven is ki kell függeszteni.


2. § (1) Az önkormányzat jelképei: címer, a zászló és a pecsét. A címer, a zászló, a lobogó és a pecsét használatának rendjét a 12/1994. (X.1.) önkormányzati rendelet szabályozza.

(2) Az önkormányzat címere: A címer pajzs alakú. A pajzs fölött réztábla VÉRTESBOGLÁR felirattal.

A CÍMER függőlegesen és vízszintesen is két részre osztott.

A felső részből a baloldali a sötétzöld, a jobboldali a sötétpiros. A két alsó rész négyszeres sávozású sötétpiros és sötétzöld színekkel elváltva. Szemből nézve baloldalt a sötétpiros, jobboldalt a sötétzöld színnel kezdődik a sávozás, felülről lefelé haladva cserélődő színekkel.

Középen helyezkedik el egy szőlőfürt szőlőlevéllel, a szőlőszemek kidomborodnak a síkból. A vízszintes osztóvonalon baloldalon ugyancsak kidomborodik egy domb, a jobboldalon kettős domb.

A CÍMER alapja, osztóvonalai és kerete réz.

A szőlőfürt és a dombok színezetlenek.

(3) Az önkormányzat zászlaja és lobogója: a zászló 90o-kal való elfordításával jön létre. Vízszintesen kettéosztva felül sötétpiros, alul sötétzöld. Középen helyezkedik el mindkét oldalon a község CÍMERE. A zászló kétoldalas.

(4) Az önkormányzat lobogója: álló téglalap alakú, Vízszintesen kettéosztva felül sötétpiros, alul sötétzöld. Középen helyezkedik el mindkét oldalon a község CÍMERE. A lobogó kétoldalas.

2(5) A képviselő-testület és a polgármester hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyarország címere körívén pedig, a Képviselő-testület pecsétjén Vértesboglár Község Önkormányzata, a polgármester pecsétjén Vértesboglár Község Polgármestere felirat olvasható.

(6) Az önkormányzat képviselő-testülete által adományozott cím: „Vértesboglár telelpülés díszpolgára” cím. Az önkormányzat által adományozott elismerés a “Vértesboglárért Elismerő Oklevél” díj”. A díszpolgári cím és a “Vértesboglárért Elismerő Oklevél”” adományozására vonatkozó szabályokat a kitüntetések és kitüntető díjak alapításáról és adományozásának rendjét a 8/2004. (IV.30.) rendelet tartalmazza.


____________________________________________________________________________

1 Módosította a 3/2011.(II.15.) önkormányzati rendelet 1 §-sa, hatályos 2012. február 16-tól

2 Módosította a 3/2011.(II.15.) önkormányzati rendelet, 2 §-sa, hatályos 2012. február 16-tól



2. A helyi önkormányzat működésének általános szabályai és a hatáskör átruházása

3. § (1) Helyi közügy önálló megoldásának önkéntes vállalása előtt a polgármester előkészítő eljárás lefolytatásáról gondoskodik, melynek eredményéről a képviselő-testületnek beszámol. A Képviselő–testület elé terjesztett, a helyi közügy önálló megoldásának önkéntes felvállalását tartalmazó javaslat kötelező eleme a megvalósításhoz szükséges költségvetési források bemutatása.

(2) Ha a képviselő-testület a helyi közügy önálló megoldása mellett dönt, a polgármester az előkészítő eljáráson belül gazdaságossági számításokat végeztet, a feladat ellátásához szükséges létszámtervet, külső segítség bevonása esetén a feladat ellátásra irányuló megállapodást készíttet.

4. § (1) Az önkormányzat önként vállalt feladataként gondoskodik:

a) község infrastrukturális ellátásához szükséges beruházásokról, felújításokról,

b) a helyi közéleti újság fenntartásáról,

c) az önkormányzat a feladatai körében támogatja a lakosság önszerveződő közösségeinek tevékenységét, együttműködik e közösségekkel,

d) helytörténeti emlékek gyűjtése.

(2) Az önként vállalt (többlet) feladatok tekintetében az éves költségvetésben, a gazdálkodást meghatározó pénzügyi tervben – a fedezet biztosításával egyidejűleg – kell állást foglalni.


3. A hatáskör átruházása


5. § A képviselő-testület nem ruházhatja át az ingatlanvagyon elidegenítésének hatáskörét. Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól a 9/2009. (XI.25.) önkormányzati rendelet rendelkezik.

6. § (1) Az átruházott hatáskörben eljáró, minden képviselő-testületi ülésen köteles beszámolni az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.

(2) A képviselő-testület a hatáskör átruházásáról, illetőleg az átruházott hatáskör gyakorlásának visszavonásáról annak felmerülésekor dönt.

(3) A képviselő-testület által a kistérségi társulásra átruházott hatáskörök jegyzékét az SzMSz 1. melléklete tartalmazza.



A képviselő-testületre működése


4. A Képviselő-testületre vonatkozó általános szabályok


7. § (1) A képviselő-testületi tagok névsorát az SzMSz l. függeléke tartalmazza.

(2) A Képviselő-testület rendes ülését az Önkormányzati intézményére Művelődési Ház, 8085 Vértesboglár, Alkotmány utca 7.) kell összehívni. Amennyiben a tárgyalandó napirend, vagy egyéb körülmény indokolja a képviselő-testület ülése a székhelyén kívül máshol is összehívható.

78. § (1) A képviselő-testület üléseire tanácskozási joggal meghívást kapnak:

  1. A bizottságok nem képviselő tagjai,
  2. azok a civil szervezetek, önszerveződő közösségek képviselői, amelyek együttműködési megállapodást kötöttek az önkormányzattal,
  3. Vértesboglár Községi Német Kisebbségi Önkormányzat elnöke,
  4. a napirend tárgya szerinti illetékes személyek, és
  5. azon személyek, akik meghívását egy - egy napirendi pont kapcsán a polgármester szükségesnek tartja.
  6. az egészségügyi kérdésben hozott döntéshez a Fejér Megyei Kormányhivatal egészségügyi szakigazgatási szervének képviselője, véleményének előzetes kikérését követően

(2) Az együttműködési megállapodással rendelkező civil szervezetek, önszerveződő közösségek felsorolását az SzMSz 2. függeléke tartalmazza.



__________________________________________________________________________________
7 Kiegészítette a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 1 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától


9. § Minősített többség szükséges - az Ötv. 15. § (1) bekezdésében foglaltakon túl a közterület elnevezéséhez.


5. A képviselő-testületi ülés összehívása


10. § (1) A képviselő-testületi rendes ülésére szóló meghívóját, illetve az egyes napirendi pontokhoz kapcsolódó előterjesztéseket a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek a képviselő-testület ülését megelőzően legalább öt nappal kell kézbesíteni.

(2) Az (1) bekezdésben foglaltaktól eltérően – halasztást nem tűrő esetben – az ülés előtt egy órával is kiküldhető a meghívó. Erre bármilyen célszerű értesítési mód igénybe vehető, a sürgősség okát azonban a meghívottal mindenképpen közölni kell.

3(3) A képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot az ülés előtt öt nappal, az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel kell tájékoztatni. A tájékoztatásnak tartalmaznia kell a testületi ülés időpontját, helyét és napirendjét, valamint azt, hogy a napirendek anyagát hol lehet megtekinteni. Ez a hely minden esetben Csákvár Nagyközség Polgármesteri Hivatala, valamint a Művelődési Ház Könyvtár helyisége (8085 Vértesboglár, Alkotmány utca 7.)

(4) A meghívót, az előterjesztéseket és kapcsolódó anyagokat elektronikus úton kell küldeni, a meghívót papír alapon is meg kell megküldeni.

(5) A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:

a) a települési képviselők egynegyedének vagy a képviselő-testület bizottságának a napirendet is tartalmazó indítványára, valamint

b) azokban az esetekben, mikor az ülés összehívására a munkatervben meghatározott rendes üléseken kívül egyéb okokból szükség van.

c) a kisebbségi önkormányzat kezdeményezésére.

(6) A rendkívüli képviselő-testületi ülés kezdeményezésére irányuló indítványban meg kell jelölni az ülés napirendjét is.

11. § A közmeghallgatást igénylő napirendeket tárgyaló ülések időpontját, helyét legalább 8 nappal a közmeghallgatás előtt nyilvánosságra kell hozni, a hivatal és az önkormányzati közterületi hirdetőtáblákon történő kifüggesztéssel.


6. A ciklusprogram és munkaterv


12. § (1) A Képviselő-testület a ciklusprogramon alapuló éves munkaterv alapján végzi munkáját.

(2) A munkatervnek tartalmaznia kell:

a) a Képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait,

b) a napirendek címét, előterjesztőjét,

c) a közmeghallgatás időpontját.

(3) A munkaterv tervezetét tárgyév január 31-ig a polgármester állítja össze.

(4) A munkaterv tervezetével kapcsolatban előzetesen az alábbiak javaslatát kell kikérni:

a) a települési képviselők,

b) a bizottságok,

c) az alpolgármesterek,

d) a kisebbségi önkormányzat elnöke,

e) azoknak a lakossági szervezeteknek a vezetői, amelyek együttműködési  megállapodást kötöttek az Önkormányzattal,

f) az Önkormányzat által alapított intézmények vezetői.           

(5) Az munkaterv tervezetének előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, valamint azok indokáról.

(6) A képviselő-testület által elfogadott munkatervet írásban meg kell küldeni:

a) az önkormányzati képviselőknek;

b) a munkatervbe felvett napirendi pont előterjesztőjének;

c) kisebbségi önkormányzatok elnökeinek,

d) helyi lakossági szervezetek vezetőjének.


__________________________________________________________________________________

3 Módosította a 3/2011.(II.15.) önkormányzati rendelet 3 §-sa, hatályos 2012. február 16-tól


13. § A jóváhagyott ciklusprogramot és a munkatervet közzé kell tenni az önkormányzat honlapján.


7. A Képviselő-testület ülésével és annak vezetésével kapcsolatos általános szabályok


14. § A polgármester a képviselőtestületi-ülés vezetése során:

  1. megnyitja, illetve berekeszti az ülést;
  2. megállapítja, hogy a képviselő-testület ülésének összehívására az SzMSz szabályainak megfelelően került sor;
  3. megállapítja az ülés határozatképességét és az ülés időtartama alatt folyamatosan figyelemmel kíséri azt;
  4. előterjeszti az ülés napirendjét;
  5. tájékoztatást ad a két ülés közötti eseményekről,
  6. tájékoztat a lejárt határidejű határozatokról,
  7. tájékoztat a sürgősségi indítványról,
  8. a hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítvány tesz a hozzászólások időtartamának korlátozására, vagy a vita lezárására,
  9. tárgyalási szünetet elrendel el a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor,
  10. intézkedik - az ülés meghatározott időre történő - félbeszakítása érdekében.

15. § (1) A képviselő-testület ülésén a napirendi pontokhoz kapcsolódóan, az ülésvezető előzetes engedélyével az állampolgár felszólalhat.

8. A határozatképesség megállapítása

16. § (1) A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább – a képviselőknek több mint a fele, azaz 3 fő jelen van.

(2) Ha a (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.


9. Napirend előtti témák és a napirend


17. § (1) A Képviselő-testület két ülése közötti időszak fontosabb eseményeiről szóló tájékoztatót - mely tartalmazza az átruházott hatáskörben hozott döntések számát és megnevezését - és a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról szóló jelentést a testület a napirend előtti témák között – vita nélkül – tudomásul veszi.

(2) A napirend előtti témák között a bizottsági elnökök is beszámolnak a bizottság és az általuk végzett munkáról.

(3) A képviselő-testület az ülés napirendjéről vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(4) Napirendi pont tárgyalásának elhalasztására az előterjesztő, vagy bármely képviselő-testületi tag javaslatot tehet.

(5) Az illetékes bizottság elnöke vagy képviselő tagja ismerteti a bizottság indítvánnyal kapcsolatos véleményét. Az indítvány elfogadásáról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

10. Az előterjesztés


18. § (1) Előterjesztésnek minősül:

a) minden, a munkatervbe felvett és új – a tervezett napirenden kívüli – anyag;

b) az előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozattervezet, beszámoló és tájékoztató.

(2) Előterjesztés benyújtására jogosult:

a) a polgármester,

b) az alpolgármesterek,

c) a bizottság elnöke,

d) a képviselő-testület tagja,

e) a kisebbségi önkormányzatok elnökei,

8f) a jegyző.

__________________________________________________________________________________

8Módosította a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 2 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától


(3) A képviselő-testületi ülésre az előterjesztés a (4) bekezdésben foglalt kivétellel írásban kell benyújtani. Az írásbeli előterjesztésre a javaslatot legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 5 napon belül kell a körjegyzőhöz eljuttatni. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek és a határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.

(4) Szóbeli előterjesztést a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján lehet felvenni a napirendek közé. A határozati javaslatot akkor is írásban kell benyújtani, ha az előterjesztésre szóban került sor.

(5) Az előterjesztések valamennyi típusa csak az érintett bizottság véleményének, valamint a jegyző jogszerűségi észrevételeinek ismeretében tűzhető napirendre.

(6) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:

a) Az előterjesztés első része tartalmazza:

aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,

ab) a tárgykört érintő jogszabályokat,

ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést és a döntést indokolják,

b) Az előterjesztés második része tartalmazza:

ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,

bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét,

bc) az előterjesztő aláírását.

9bd) a tervezett döntés pénzügyi, fenntarthatósági hatásvizsgálatát


11. A napirendek vitája, döntéshozatal, határozatok nyilvántartása


19. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, amelynek során:

a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt legfeljebb öt percben szóbeli kiegészítést tehet, ahhoz képest új tényekkel, adatokkal, módosító indítványokkal,

b) az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek, amelyekre az előterjesztő köteles választ adni.

(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, de a polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet. A felszólalás időtartama legfeljebb öt perc. Ha ugyanaz a személy, ugyanazon napirenddel kapcsolatban ismételten hozzászólásra jelentkezik, a polgármester a második és a további hozzászólásokat három percre korlátozhatja. Az idő túllépése miatt az ülés vezetője megvonhatja a szót a felszólalótól.

(3) Az előterjesztő hozzászólásainak száma a vita során nem korlátozható.


20. § (1) A bizottságok, valamint a képviselő-testület tagjai a vita lezárásáig bármely előterjesztéshez módosító indítványt nyújthatnak be a képviselő-testülethez.

(2) Az előterjesztő – figyelemmel a vitában elhangzottakra – az előterjesztésben szereplő javaslatot, illetve a módosító javaslatot benyújtó javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, vagy azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.


21. § (1) Ha a napirendi ponthoz több felszólaló nincs, a polgármester a vitát lezárja.

(2) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel határoz.

(3) A napirend vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre és előadja esetleges módosító indítványait.


__________________________________________________________________________________

9Kiegészítette a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 2 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától




22. § (1) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először – az elhangzás sorrendjében – a módosító indítványokról dönt a képviselő-testület, majd a döntéséről végleges határozatot hoz.

 (2) A minősített többséghez a testületi ülésen jelenlévő képviselők közül legalább 3 fő képviselő-testületi tag „igen” szavazata szükséges.

10(3) az Mötv. 50 §-ban  foglaltakon túl minősített többségű döntés kell:

a) az Önkormányzat vagyonának elidegenítése, megterhelése,

b) hitelfelvétel,

c) forgalomképtelen vagy korlátozottan forgalomképes ingatlanok forgalomképessé nyilvánítása esetén.


23. § (1) Nyílt szavazás esetén bármely képviselő indítványára egyszerű szótöbbséggel név szerinti szavazás rendelhető el. Név szerinti szavazás esetén a polgármester felolvassa a Képviselő-testületi tagok névsorát. A képviselő válaszát „igen”-nel, „tartózkodom” vagy „nem”-mel adja meg.

(2) A név szerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, melyre vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok. a jegyzőkönyvet a Képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.

(3) A nyílt szavazás eredményét a polgármester állapítja meg, illetőleg – a szavazatok téves összeszámlálása miatti panasz esetén – elrendeli a szavazás megismétlését.

11Amennyiben az önkormányzati képviselő az Mötv. 49. §. (1) meghatározott személyes érintettséget nem jelenti be, a képviselő-testület a tudomására jutását követő ülésen felülvizsgálja döntését, ezzel egyidejűleg ha kár keletkezett, az okozott kár megtérítése iránt igényt támaszthat.


24. § (1) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, arra kijelölt helyiségben és urna igénybevételével történik.

(2) A titkos szavazást az a képviselő-testület által a képviselőkből választott háromtagú, egy elnökből és két tagból álló bizottság bonyolítja le. Külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelynek tartalmaznia kell:

a) a szavazás helyét, napját, kezdő és befejező időpontját,

b) a bizottság tagjainak nevét és tisztségét,

c) a szavazás során felmerült körülményeket.

        d) a bizottság megállapításait és a hozott határozatokat, a szavazás eredményét.

        e) a bizottsági tagok aláírását.


25. § (1) A Képviselő-testület határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a meghozatal dátumával kell ellátni a következő minta szerint:

„Vértesboglár Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/év. (hó.nap.) önkormányzati határozata”, a határozat tárgyának a megjelölésével.

(2) A testületi határozatokról sorszám szerinti, valamint betűrendes és határidős nyilvántartást kell vezetni, amely alkalmas a gyors keresésre, ellenőrzésre.

(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő nyolc napon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.

(4) A határozatok végrehajtásával kapcsolatos előterjesztéseket, jelentéseket a képviselő-testület elé kell terjeszteni.

12. Kérdések


26. § (1) A képviselő-testület tagja a képviselő-testület ülésén az önkormányzati hatáskörbe tartozó szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetésként vagy tudakozódásként kérdést tehet fel.

(2) A kérdésre a megkérdezettnek a képviselő-testület ülésén kell választ adni. A válasznak lényegre törőnek kell lennie. A válaszadás időtartama nem haladhatja meg a három percet. Amennyiben összetett problémafelvetésről van szó a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel hozott döntése alapján tizenöt napon belül, írásban kell a választ megadni.


__________________________________________________________________________________

10Módosította a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 3 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától

11Kiegészítette a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 4 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától




13. A tanácskozás rendje


27. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester, illetve a képviselő-testületi ülés levezető elnöke gondoskodik.

(2) A Képviselő-testületi ülés rendjének és méltóságának fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti, illetve kell megtennie:

a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ, illetve a képviselő-testület tagjához méltatlan magatartást tanúsít;

b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja;

c) ismétlődő rendzavarás idejére szünetet rendel el.

(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyen tartózkodhatnak. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására kötelezheti.

(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani nem lehet.



14. A jegyzőkönyv


1228. § „(1) A képviselő-testület üléséről az Mötv 52. §-ában foglalt tartalommal jegyzőkönyv készül, amely tartalmazza még a távol maradt képviselők nevét, a tanácskozási joggal megjelent résztvevők nevét, a határozathozatal módját és érdemét, a szavazati arányt, külön indítványra a kisebbségi véleményt, a polgármester intézkedéseit a rend fenntartására, az elhangzott kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos döntéseket, intézkedéseket, a lakosság részéről megjelent vendégek számát.

(2) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót az előterjesztéseket, az elfogadott rendeleteket, és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtotta be, azt mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.

13(3) A képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyv eredeti példánya évente bekötésre kerül, a képviselők és az állampolgárok hozzáférése a hivatal épületében ügyfélfogadási időben biztosított.



A rendeletalkotás


15. A rendeletalkotás folyamata


1729. § (1) Önkormányzati rendelet megalkotását az Mötv.-ben meghatározottakon túl kezdeményezhetik a település azon társadalmi, érdekképviseleti és más civil szervezetek vezetői, akikkel az Önkormányzat együttműködési megállapodást kötött.

(2) A képviselő-testület döntést hozhat a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalásáról is.

(3) Az Önkormányzati rendelet-tervezet elkészítéséhez külső segítséget is igénybe lehet venni.

30. § A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:

a) a képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendeletek előkészítésénél – elveket, szempontokat állapíthat meg;

b) a rendelet tervezetet a jegyző készíti el,

c) a testületet tájékoztatni kell az előkészítés és véleményezés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített javaslatokról, utalva a mellőzés indokaira is.





_________________________________________________________________________________________________________________

12Kiegészítette a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 4 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától

13Módosította a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 4 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától

17Módosította a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 9 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától



31. § (1) A rendelet hiteles, végleges szövegét az testületi ülés után kell összeállítani.

(2) A képviselő-testület rendeleteit évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a kihirdetés dátumával kell ellátni a következő minta szerint: „Vértesboglár Község Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám./év. (hó.nap.) önkormányzati rendelete”, a rendelet címének a megjelölésével.


16. A rendelet kihirdetése


32. § (1) Az Önkormányzati rendeleteket a körjegyzőség hivatalában, hozzáférhető helyen kell elhelyezni.

(2) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a körjegyzőség hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel történik. Kihirdetésnek a kifüggesztés napja minősül.


33. § (1) A rendeleteket nyilván kell tartani, és folyamatosan karbantartani. Szükség esetén módosítani vagy hatályon kívül helyezni.

(2) A rendelet nyilvántartás formái:

a) rendelet nyilvántartás sorszám szerint a rendelet tárgyának megjelölésével,

b) rendeletek tárgy szerint nyilvántartása.

(3) A hatályos rendeleteket évenként gyűjteményes formában is meg kell jelentetni.



A képviselő-testület


17. A települési képviselő


34. § A képviselő az Ötv.-ben meghatározottakon túl köteles a képviselő-testület, illetve a bizottságok munkájában közreműködni, ennek során a testületi döntések előkészítésében, a különböző vizsgálatokban rész venni.


35. § A képviselő köteles olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a képviselőt a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára, és óvja a képviselő-testület, valamint annak szervei tekintélyét és hitelét.


18. A Képviselő-testület bizottságai


36. § (1) A képviselő-testület háromfős Ügyrendi, Vagyonnyilatkozat Ellenőrző és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottságot hoz létre. A bizottság összetételét a 2. melléklet tartalmazza.

(2) Az Ügyrendi, Vagyonnyilatkozat Ellenőrző és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság ellátandó feladatai:

  1. Összeférhetetlenségi ügyek kivizsgálása, döntéshozatal,
  2. Részvétel az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatának kidolgozásában, vizsgálja hatályosulását, szükség esetén javaslatot tesz módosítására, vagy új szabályzat alkotására,
  3. Az önkormányzati rendeletek aktualizálásának felülvizsgálata, külön döntés alapján megtárgyalja a képviselő-testületi előterjesztéseket, rendelettervezeteket, határozati javaslatokat,
  4. Ellátja a képviselő-testület titkos szavazásainak lebonyolításával kapcsolatos teendőket,
  5. Figyelemmel kíséri a képviselő-testület, valamint bizottságainak szabályszerű működését,
  6. A polgármester, az alpolgármester, a képviselők, és hozzátartozóik vagyonnyilatkozatának nyilvántartása és ellenőrzése.

(3) A bizottság feladatkörének módosítását a képviselő-testület bármely tagja írásban indítványozhatja.



37. § (1) A képviselő-testület – meghatározott szakmai feladat ellátására, illetve időtartamra – ideiglenes bizottságot alakíthat.

(2) A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létszámáról, összetételéről, feladatköréről a bizottság megalakításakor dönt, e döntés módosítását bármelyik képviselő írásban indítványozhatja.

(3) Az ideiglenes bizottság a képviselő-testület által meghatározott feladat elvégzését, illetve mandátuma lejártát követően megszűnik.


38. § (1) A bizottság elnökét, valamint képviselő és nem képviselő tagjait a polgármester javaslatára a képviselő-testület választja meg.

(2) A bizottságok képviselő és nem képviselő tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.

(3) A képviselő több bizottság tagjának is megválasztható.



19. A bizottságok működése


39. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le. Az ülést a bizottság elnöke úgy köteles összehívni, hogy az előterjesztéseket és a meghívót legalább az ülést megelőző 5 nappal kézhez kapják az érdekeltek.

(2) A bizottságot öt napon belüli időpontra össze kell hívni a képviselő-testület határozata alapján, illetve a polgármester, vagy a bizottsági tagok több mint felének napirendi javaslatot is tartalmazó indítványára.

18(3) A bizottsági ülésekre állandó meghívott a polgármester, az alpolgármester és a jegyző.

(4) A bizottság ülése nyilvános, zárt ülést az Ötv.-ben meghatározott esetekben tarthat. A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott szolgálati titkot és személyes adatot megőrizni.

(5) A bizottság a feladat- és hatáskörébe tartozó kérdésekben egyszerű többséggel hoz döntést. A bizottság döntéseiről csak annak elnöke adhat tájékoztatást.


40. § (1) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint a kisebbségi véleményeket tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és az ülésen kijelölt egy tagja írja alá.

(2) A bizottság döntéseiről nyilvántartást kell vezetni.

(3) A bizottság a tevékenységéről évenként beszámol a képviselő-testületnek.


41. § Az ideiglenes bizottság összetételére és működésre az állandó bizottságokra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.


A polgármester, az alpolgármester, a jegyző


20. A polgármester


42. § A polgármester az Ötv.-ben meghatározott hatáskörein túlmenően:

  1. engedélyezi az önkormányzati jelkép használatát,
  2. dönt az előre nem látható, azonnali intézkedést igénylő esetekben az éves költségvetési rendeletben meghatározott összegű költségvetési tartalék 100 000 forintig terjedő felhasználásáról, amelyről a soron következő ülésen köteles beszámolni a Képviselő-testületnek,
  3. dönt az átmenetileg szabad pénzeszközök lekötéséről vagy befektetéséről a képviselő-testület tárgyévi költségvetését tartalmazó önkormányzati rendelet szabályai alapján,
  4. véleményt nyilvánít a község életét érintő kérdésekben;
  5. nyilatkozatot ad a hírközlő szerveknek;
  6. gondoskodik a képviselő-testület és szervei, valamint az intézmények munkáját, céljait hitelesen és tárgyilagosan bemutató, a község érdekének megfelelő propaganda tevékenység kialakításáról.

________________________________________________________________________________

18Módosította a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 9 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától


1443. § (1) A képviselő-testület az önkormányzati segély megállapításával kapcsolatos hatáskörök gyakorlását a polgármesterre átruházza.

(2) A polgármester köteles minden képviselő-testületi ülésen a számot adni az átruházott hatáskörben hozott döntéseiről.

(3) A polgármester a Községháza (8085 Vértesboglár, Alkotmány u.3.) hivatali helyiségében minden héten szerda nap 8.00 – 12.00 óráig fogadóórát tart.


21. Az alpolgármester


44. § (1) A Képviselő-testület tagjai közül egy alpolgármestert kell megválasztani.

(2) Egy alpolgármestert lehet választani a polgármester javaslatára a választópolgárok közül.

(3) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látják el feladataikat.


22. A polgármester helyettesítése


45. § (1) a polgármestert akadályoztatása esetén a képviselők közül választott alpolgármester helyettesíti.

(2) A polgármester tartós akadályoztatásának minősül:

a) harminc napot meghaladó betegség,

b) harminc napot meghaladó fizetés nélküli szabadság.


46. § Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg betöltetlen, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén, a polgármestert az Ügyrendi, Vagyonnyilatkozat Ellenőrző és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság elnöke helyettesíti.


1923. A jegyző


1547. § (1) A jegyző a képviselő-testületi ülésen az előterjesztés vitájában szavazás előtt törvényességi észrevételt tesz, ha bármely javaslatot érintően ez szükséges.

(2) ha a jegyző és a helyettesítését ellátó igazgatási irodavezető együttesen távol van, vagy a feladatellátásában mindketten akadályoztatva vannak az eljárásra a pénzügyi irodavezető jogosult. 

(3) a jegyző vagy megbízottja a Hivatal Vértesboglári helyiségében hetente egy napon ügyfélfogadást tart.


A hivatal


2024. A képviselő-testület hivatala


1648.§ (1) A képviselő-testület hivatalának elnevezése: Csákvári Közös Önkormányzati Hivatal, Székhelye: 8083 Csákvár Szabadság tér 9.

(2) A Hivatal munkarendje:    hétfő, kedd, csütörtök:                       7,30 órától 16,00 óráig

                                               szerda:                                                7,30 órától 18,00 óráig

péntek:                                               7,30 órától 13,00 óráig

(3)A Képviselő-testület a jegyző javaslata alapján meghatározza a hivatal belső szervezeti tagozódását, az ügyfélfogadás rendjét.


649. § (1) A Hivatal a Csákvár, Bodmér és Vértesboglár települések Képviselő-testületei által jóváhagyott Szervezeti Működési Szabályzat szerint működik, amely tartalmazza a Hivatal feladatait, struktúráját, valamint a dolgozók közötti munkamegosztást.

_________________________________________________________________________________________________________________

6 Módosította a 3/2011.(II.15.) önkormányzati rendelet 6 §-sa, hatályos 2012. február 16-tól

14Módosította a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 7 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától

15Módosította a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 7 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától

16Módosította a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 8 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától

19Módosította a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 9 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától

20Módosította a 13/2013.(XII.15.) önkormányzati rendelet 9 §-sa. Hatályos 2014. január 1. napjától


Az önkormányzati társulás


25. Önkormányzati társulás


50. § (1) Az Önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.

(2) A társulások célja és rendeltetése:

a) tervek, fejlesztési koncepciók és programok egyeztetése;

b) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek összehangolása;

c) a lakosság közügyek intézésébe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok, módszerek közös konzultációkon történő megvitatása;

d) kötelező és önként vállalt feladatok közös ellátása.

(3) A koordináció főbb módszerei:

       a) a társulási tanács,

b) a polgármesterek, alpolgármesterek, szakmai tanácskozásai,

c) testületi ülések együttes tartása.

(4) Az önkormányzat részvételével létrehozott társulások felsorolását az SzMSz 3. melléklet tartalmazza.



26. Helyi népszavazás, népi kezdeményezés, közmeghallgatás, falugyűlés


51. § (1) A helyi népszavazásról, népi kezdeményezést a polgármesternél kezdeményezheti:

a) a képviselők legalább egynegyede,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) helyi civil szervezet vezető testülete,

d) a választópolgárok legalább húsz százaléka.

(2) A képviselő-testület köteles megtárgyalni azon népi kezdeményezést, melyet a választópolgárok tíz százaléka kezdeményezett.


52. § A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal közmeghallgatást tart az alábbi szabályok figyelembevételével:

a) a közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezetek, egyesületek, helyi civil szerveződések kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek;

b) a közmeghallgatás idejét, helyét és témáját, valamint más lakossági fórumok megtartásának tervét a képviselő-testület határozza meg, lehetőleg a munkatervének elfogadásakor;

c) a közmeghallgatás pontos időpontjára vonatkozó javaslatot a polgármester a közmeghallgatás üléstervvel egyidejűleg terjeszti elő;

d) a közmeghallgatásra általában az önkormányzat székhelyén, de indokolt esetben az önkormányzat által létrehozott intézmény székhelyén is sor kerülhet;

e) a közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a Körjegyzőség hivatal és az önkormányzati közterületi hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel történik, a lakosságot a közmeghallgatás előtt 8 nappal tájékoztatni kell.


53. § (1) A közmeghallgatás lebonyolítás a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(2) A közmeghallgatáson felvetett kérdésekre, javaslatokra lehetőleg azonnal szóban, vagy legkésőbb 30 napon belül írásban kell választ adni.

(3) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok.





54. § (1) A falugyűlés összehívásának szabályaira a közmeghallgatás szabályait kell alkalmazni.

(2) Ha a falugyűlésen szavazásra kerül sor, szavazásra a falugyűlésen megjelent választójogosultsággal rendelkező polgárok jogosultak.

(3) A falugyűlésen felmerült kérdés eldöntése nyílt szavazással történik, kivéve, ha a jelenlévők egyszerű többsége titkos szavazás elrendelését kéri.

(4) A szavazásra a képviselő-testület ülésén történő nyílt szavazására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(5) A titkos szavazás lebonyolítására a képviselő-testületi ülésen történő titkos szavazás szabályai az irányadók.



Az önkormányzat vagyona és intézményei, a kisebbségekhez és a civil szervezetekhez fűződő viszonya, a felterjesztés jog


27. Az önkormányzat vagyona, költségvetése


55. § (1) Az Önkormányzat forgalomképes, forgalomképtelen és korlátozottan forgalomképes vagyontárgyainak körét a 9/2009. (V.5.) önkormányzati rendelet tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat vagyonának növelése érdekében részt vehet különböző gazdasági vállalkozásokban, de gazdasági vállalkozásban való részvétel kérdésében történő képviselő-testületi döntést megelőzően gazdasági elemzést kell készíteni.

(3) A polgármester az önkormányzati vagyongazdálkodással kapcsolatos kérdésekről – erre irányuló igény esetén – köteles tájékoztatni az állampolgárokat.

(4) A költségvetési rendelettervezetének tárgyalása két fordulóban történik.

(5) A költségvetést tárgyalótestületi-ülésen más napirend – kivéve a sürgősségi ügyeket – nem tárgyalható.



28. Az Önkormányzat intézményei


56. § Az önkormányzat által létesített és fenntartott intézmények felsorolását az SzMSz 4. melléklete tartalmazza.



29. A kisebbségekkel és civil szervezetekkel kapcsolatos szabályok


57. § (1) Az önkormányzat és az illetékességi területén működő kisebbségi önkormányzat közötti együttműködés szabályait a közöttük létrejött Együttműködési Megállapodás tartalmazza.

(2) A képviselő-testület a rendelkezésére álló szellemi és anyagi eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására irányulnak.



30. Felterjesztési jog


58. § A képviselő-testület - felterjesztési jogának gyakorlását megelőzően - köteles kikérni a tárgy szerint illetékes képviselő-testületi bizottságok véleményét.


31. Záró rendelkezések


59. § (1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

(2) Ezen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Vértesboglár Község Önkormányzat Képviselő-testületének a képviselő-testület Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 7/2007.(VIII.31.) önkormányzati rendelete, továbbá az ezt módosító 12/2008. (X.28.) önkormányzati rendelete.


Vértesboglár, 2011. március 18.



                        Sztányi István sk.                                                       Szabó Gábor sk.

                        polgármester                                                               körjegyző




Kihirdetési záradék:

A rendeletet a mai napon kihirdetem.


Vértesboglár, 2010. március 23.

                                                                                                                 

                                                                                                          Szabó Gábor sk.

                                                                                                               körjegyző













1. melléklet a 4/2011. (III.23.) önkormányzati rendelethez


Vértesboglár Község Önkormányzata társulásra átruházott hatáskörök


I.    A Vértes Többcélú Kistérségi Önkormányzati Társulásban ellátott feladatok és az ellátásukhoz kapcsolódó átruházott hatáskörök


  1. Házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,
  2. Családsegítő- és gyermekjóléti feladatok ellátása,
  3. Belső ellenőrzési feladatok




2. melléklet a 4/2011. (III.23.) önkormányzati rendelethez


Vértesboglár Község Önkormányzata Képviselő-testületének Ügyrendi, Vagyonnyilatkozat Ellenőrző és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság tagjai



  • 7Bálint Attiláné
  • Nágl Henrik
  • Németh János






__________________________________________________________________________________
7 Módosította a 33/2012.(IV.13.) határozat




3. melléklet a 4/2011. (III.23.) önkormányzati rendelethez


Vértesboglár Község Önkormányzata

részvételével létrehozott társulásban ellátott feladatok

és a társulásra átruházott hatáskörök


I.    A Vértes Többcélú Kistérségi Önkormányzati Társulásban ellátott feladatok és az ellátásukhoz kapcsolódó hatáskörök


Házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás,

Családsegítő- és gyermekjóléti feladatok ellátása,

Belső ellenőrzési feladatok



II.   A önkormányzati társulásban ellátott feladatok és az ellátásukhoz kapcsolódó hatáskörök


  • Honvédelmi igazgatási feladatok ellátása,


III. A önkormányzati társulásban ellátott feladatok és az ellátásukhoz kapcsolódó hatáskörök


  1. nevelési, oktatási feladatok ellátása Vértesboglár-Bodmér Községek Közoktatási Intézményfenntartó Társulás útján






























4. melléklet a 4/2011. (III.23.) önkormányzati rendelethez



Vértesboglár Közég Önkormányzata által létesített és fenntartott intézmény



Vértesboglári Általános Művelődési Központ (8085 Vértesboglár, Alkotmány utca 14.) Vértesboglár-Bodmér Közoktatási Intézményfenntartó Társulás útján.






1. függelék a 4/2011. (III.23.) önkormányzati rendelethez



Vértesboglár Község Önkormányzata Képviselő-testülete tagjainak névsora


  1. Jókai Erika
  2. Nágl Henrik
  3. Sárosi Ferenc
  4. Németh János
  5. Sztányi István



2. függelék a  4/2011. (III.23.) önkormányzati rendelethez


A tanácskozási joggal rendelkező önszerveződő közösségek


  • Sportegyesület Vértesboglár
  • Polgárőrség Vértesboglár




..