Vértesboglár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 1.) önkormányzati rendelete
Vértesboglár Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2024. 02. 05- 2025. 08. 31Vértesboglár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2024. (II. 1.) önkormányzati rendelete
Vértesboglár Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Vértesboglár Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Vértesboglár Község Önkormányzata (a továbbiakban: Önkormányzat)
(2) Az Önkormányzat székhelye: 8085 Csákvár, Alkotmány utca 3.
(3) A Képviselő-testület hivatalos megnevezése: Vértesboglár Község Önkormányzata Képviselő-testülete (a továbbiakban: Képviselő-testület).
(4) A Képviselő-testület által létrehozott hivatal megnevezése: Csákvári Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal)
(5) A Hivatal székhelye: 8083 Csákvár, Szabadság tér 9.
(6) Az Önkormányzat működési területe: Vértesboglár Község közigazgatási területe
(7) Az Önkormányzat honlapja: www.vertesboglar.hu
2. Az Önkormányzat jelképei, kitüntetései
2. § (1) Az Önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.
(2) Az Önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a Képviselő-testületnek az önkormányzat jelképeiről és használatuk rendjéről szóló 6/2017. (III. 31.) önkormányzati rendelete tartalmazza.
(3) Az Önkormányzat pecsétje kör alakú,benne Magyarország címerével ellátott „Vértesboglár Község Önkormányzata” körfelirat található.
(4) Az Önkormányzat kitüntetéseket és díjakat adományoz. A kitüntetésekre vonatkozó szabályokat a Képviselő-testület az önkormányzati kitüntetések, díjak alapításáról, adományozásuk rendjéről szóló 16/2016. (XI. 11.) önkormányzati rendeletében szabályozza.
3. Nemzetközi kapcsolatok
3. § Az Önkormányzat testvértelepülése Pyrbaum.
4. Nyilvánosság, lakossági tájékoztatás
4. § (1) Az Önkormányzat részéről a nyilvánosság, lakosság tájékoztatásának helyben szokásos módja a Csákvári Közös Önkormányzati Hivatal hirdetőtáblája, valamint az Önkormányzat honlapja.
(2) Az Önkormányzat a lakosság további tájékoztatása érdekében a „Vértesboglári Hírmondó” megnevezésű helyi újság kiadásáról gondoskodik.
5. Az önkormányzat feladata, hatásköre
5. § A Képviselő-testület az Önkormányzat feladatai ellátásának mértékét az éves költségvetési rendeletében határozza meg.
6. A Képviselő-testület ülései
6. § A Képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést és közmeghallgatást tart.
7. Alakuló ülés
7. § (1) A Képviselő-testület alakuló ülésére szóló meghívót az ülés előtt legalább öt nappal kell kiküldeni az érintettek részére és erről a helyben szokásos módon tájékoztatni kell a lakosságot.
(2) Az alakuló ülés meghívójának és az előterjesztéseknek a megválasztott képviselők részére történő eljuttatásáról a jegyző a Hivatal útján gondoskodik.
(3) Az alakuló ülésen:
a) a Helyi Választási Bizottság elnöke a Képviselő-testületnek beszámol a választás eredményéről, átadja a megbízólevelet a Polgármester és a képviselők részére,
b) a Polgármester, az alpolgármester és a képviselők esküt tesznek.
(4) A Képviselő-testület az alakuló ülésen:
a) dönt a Polgármester illetményéről és költségtérítéséről,
b) a Polgármester javaslatára megválasztja titkos szavazással az alpolgármestert,
c) meghatározza az alpolgármester tiszteletdíját vagy illetményét, valamint költségtérítését,
d) felülvizsgálja, szükség esetén megalkotja a Szervezeti és Működési Szabályzatot, valamint
e) a Polgármester előterjesztésére a Képviselő-testület megválasztja bizottságait és annak tagjait.
(5) A titkos szavazás lebonyolítását előzetesen megválasztott Szavazatszámláló Bizottság végzi, amelynek tagjait a titkos szavazás előtt választja meg a Képviselő-testület. A Szavazatszámláló Bizottság három tagú. A titkos szavazás eredményét a Szavazatszámláló Bizottság állapítja meg. Összeszámolja a szavazatok számát, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét. A szavazás eredményét egyesével kell határozatba foglalni. A titkos szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja. Titkos szavazásnál „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal lehet szavazni. A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, a szavazás titkosságának biztosításával történik.
(6) Amennyiben az alakuló ülésen az (4) bekezdés a)–e) pontjairól nem dönt a Képviselő-testület, úgy azt a következő ülés keretein belül kell megtennie.
(7) A fentieken túl egyéb napirend is tárgyalható az alakuló ülésen.
(8) A 7. § (1)–(7) bekezdéseiben nem szabályozottakon túl a rendes ülésre vonatkozó rendelkezéseket kell megfelelően alkalmazni.
8. A Képviselő-testület rendes ülése
8. § (1) A Képviselő-testület a munkatervében meghatározottak szerint, de évente legalább hat alkalommal rendes ülést tart.
(2) A Képviselő-testület–rendkívüli ülés kivételével–július 1. napja és augusztus 31. napja között nem ülésezik.
(3) A Képviselő-testület rendes üléseit a munkatervben meghatározott időpontban tartja, lehetőség szerint a hónap utolsó hetének szerdai napján 16.00 órakor.
9. Munkaterv
9. § (1) A Képviselő-testület tervezett rendes ülésének időpontjait a Képviselő-testület által határozattal elfogadott éves munkaterv tartalmazza.
(2) Az éves munkaterv jogszabályokba foglalt vagy képviselő-testületi döntések alapján előretervezett napirendeket tartalmazza.
(3) Az éves munkatervet a Polgármester állítja össze és terjeszti a Képviselő-testület elé minden év december 31. napjáig.
(4) A munkaterv tartalmi elemei a következők:
a) a képviselő-testületi ülések, és a közmeghallgatás tervezett időpontja és napirendjei;
b) az előterjesztő megnevezése.
10. A Képviselő-testület rendkívüli ülése
10. § (1) A képviselő-testületi ülést a Polgármester a munkatervben nem szereplő időpontban is összehívhatja, ebben az esetben rendkívüli ülésnek minősül.
(2) A Polgármester rendkívüli ülést hív össze, ha halaszthatatlan ügy vagy önkormányzati érdek azt indokolja.
(3) A rendkívüli ülésre vonatkozó indítványban meg kell jelölni indoklással ellátva annak napirendi témáját is.
(4) Az indítványt a Polgármesternél kell előterjeszteni, aki azt a benyújtást követően azonnal köteles megvizsgálni és a rendkívüli ülés összehívásáról mielőbb, de legkésőbb a benyújtást követő 8 napon belül gondoskodni.
(5) A rendkívüli ülés napirendjére kerülő előterjesztés tárgyalásának és a döntéshozatalnak – amennyiben azt jogszabály nem zárja ki – nem feltétele a napirend előzetes bizottsági tárgyalása.
(6) Sürgős, halasztást nem tűrő esetben a rendkívüli ülés meghívója az ülést megelőző legalább 24 órával is kiküldhető. Ez esetben a meghívásra, a képviselők, érintettek értesítésére bármilyen célszerű értesítési mód igénybe vehető, így különösen: telefon, e-mail, sms, levél, személyes kézbesítés. Az ülés időpontjáról a képviselőket telefonon keresztül is értesíteni szükséges.
(7) Sürgős, halasztást nem tűrő oknak minősül, ha a döntés hiánya valamilyen határidő elmulasztását, vagy jogvesztést eredményez az Önkormányzat számára, vagy az Önkormányzat, valamint annak fenntartásában álló valamely intézmény zavartalan működését veszélyeztetné a képviselő-testületi döntés későbbi meghozatala.
(8) A rendkívüli ülésre – a 10. §-ban foglalt eltérésekkel – a rendes ülés szabályait kell megfelelően alkalmazni.
(9) A rendkívüli ülés esetén az ülés elején további napirendi pontok is felvehetők.
11. Közmeghallgatás, lakossági fórum
11. § (1) A közmeghallgatásra a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX törvény (a továbbiakban: Mötv.) 54. §-ban foglaltak az irányadók.
(2) A közmeghallgatás vezetésére a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(3) A közmeghallgatás helyéről és időpontjáról a település lakosságát hirdetmény, illetve meghívó útján a tervezett időpontot megelőzően legalább 15 nappal értesíteni kell.
(4) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül. A jegyzőkönyv tartalmára és elkészítésére a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvére vonatkozó rendelkezések az irányadók.
12. § (1) A közmeghallgatáson kívül, a hatályos jogszabályoknak megfelelően, illetve igény szerint lakossági fórumot kell tartani.
(2) A lakossági fórum helyéről és időpontjáról a település lakosságát meghívó útján a helyben szokásos módon, a lakossági fórum időpontját megelőzően legalább 5 nappal kell értesíteni.
(3) A lakossági fórumot a Polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.
12. A képviselő-testületi ülés összehívása
13. § (1) A Képviselő-testület ülését a Polgármester hívja össze és vezeti, akadályoztatása esetén e hatáskörét az alpolgármester gyakorolja.
(2) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége vagy tartós akadályoztatása esetén a képviselők a mandátumszerzés sorrendjében látják el a képviselő-testületi ülés összehívására és vezetésére vonatkozó feladatokat.
(3) Tartós akadályoztatásnak minősülnek különösen a következő esetek:
a) a 15 napot meghaladó betegség;
b) a 15 napot meghaladó szabadság, fizetés nélküli szabadság;
c) a külszolgálat; vagy
d) az Mötv. 70. §-a szerinti felfüggesztés;
e) Képviselő-testület által megállapított önkormányzati képviselő összeférhetetlensége, méltatlansága, kizárása tárgyában hozott képviselő-testületi határozatára vonatkozó bírósági eljárás időtartama a jogerős bírósági döntés napjáig.
14. § (1) A Képviselő-testület ülését az ülés jellegének, napjának, helyének, kezdési időpontjának, a napirendi pontok tárgyának, a napirendek előterjesztőinek megjelölésével – a 10. § (6) bekezdés kivételével – írásos meghívóval kell összehívni. A meghívóhoz csatolni kell a rendelkezésre álló írásos előterjesztéseket és a rendelet-tervezeteket is.
(2) A rendes ülésre szóló meghívót a képviselő-testületi ülést megelőzően legalább 5 nappal, rendkívüli ülés esetén legalább 24 órával kell az érdekelteknek megküldeni.
(3) A Képviselő-testület ülésének időpontjáról és napirendi pontjáról a nyilvánosságot a helyben szokásos módon tájékoztatni kell a meghívó közzétételével.
(4) A Képviselő-testület ülésén szavazati joggal vesznek részt a Képviselő-testület tagjai. A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívóval meg kell hívni:
a) a jegyzőt,
b) az aljegyzőt,
c) a Hivatal belső szervezeti egységeinek vezetőit,
d) az önkormányzati intézményvezetőt,
e) a tárgyban érintettet,
f) akinek a részvételét a Polgármester, illetve a napirendi pont előterjesztője szükségesnek tartja,
g) akinek jelenlétét jogszabály kötelezővé teszi.
(5) A (4) bekezdés c) - g) pontjában megjelöltek tanácskozási joggal való részvétele csak az őket tevékenységi körükben érintő napirendre vonatkozik.
(6) A tanácskozási joggal meghívottak – a döntéshozatalban való részvétel kivételével – a képviselőket megillető jogosultságokkal rendelkeznek az ülésen.
(7) A tanácskozási jog nélkül meghívott személy az őt, vagy az általa képviselt szervezetet érintő napirendi ponttal kapcsolatban az ülésen szót kérhet, a Polgármester szót adhat.
(8) A képviselő-testületi ülés a meghívó szerinti helyszínen kerül megtartásra.
15. § A Képviselő-testület rendes ülésének meghívójában szereplő napirendi javaslatok sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:
a) első napirendi pont a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, valamint a két ülés között végzett munkáról szóló jelentés;
b) a második napirendi pont a tájékoztató az Önkormányzat által benyújtott, folyamatban lévő pályázatokról;
c) a következő napirendi pontok a rendeletalkotással kapcsolatos előterjesztések;
d) ezt követően a beszámolókkal kapcsolatos előterjesztések, majd
e) sorrendben azok az előterjesztések következnek, amelyek az előzőekben felsoroltak körébe nem tartoznak.
13. Az ülések nyilvánossága
16. § (1) A hallgatóság és a sajtó képviselője az ülésen csak a részére kijelölt helyen foglalhat helyet.
(2) Zárt ülés elrendelésénél az Mötv. 46. §-ban foglaltak az irányadóak.
(3) Zárt ülés elrendeléséről a Képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel dönt.
(4) A zárt ülésen a Képviselő-testület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén a Hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt. Törvény vagy önkormányzati rendelet előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása.
(5) Aki a zárt ülésen jogosulatlanul tartózkodik, azt a Polgármester távozásra szólítja fel.
(6) A nyilvános ülésen részt vevő hallgatóság részére a Polgármester napirendenként egy alkalommal hozzászólási jogot adhat. Ennek megadásáról vagy megtagadásáról a Polgármester határoz.
(7) Ha a hallgatóság az ülést zavarja, a Polgármester (az ülés elnöke) a rendzavarót, ha annak személye nem állapítható meg, a teljes hallgatóságot az ülésről kiutasíthatja.
14. A Képviselő-testület ülésének rendje
17. § (1) A Polgármester ülésvezetői feladatai és jogkörei a következők:
a) az ülés megnyitása,
b) a határozatképesség megállapítása,
c) javaslattétel a nyilvános, a zárt ülés napirendi pontjaira,
d) javaslattétel a két jegyzökönyv-hitelesítő személyére,
e) napirendenként
ea) a vita levezetése, ezen belül hozzászólásokra, kérdésekre, kiegészítésekre a szó megadása,
eb) a vita összefoglalása,
ec) az indítványok szavazásra való feltevése,
ed) a szavazás eredményének megállapítása számszerűen,
ee) a napirend tárgyában hozott döntés vagy döntések kihirdetése,
f) az ülés rendjének fenntartása,
g) a Képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsító személy rendre utasítása,
h) az ülés határozott idejű félbeszakítása, ha a testületi ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi,
i) javaslattétel a napirendi pont tárgyalásának elnapolására,
j) tárgyalási szünet elrendelése,
k) napirendi pontok összevont tárgyalására javaslattétel,
l) felszólalási jog a Képviselő-testület ülésén bármikor,
m) az ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése,
n) az időszerű kérdésekről és a két ülés között történt fontosabb eseményekről tájékoztatás,
o) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatokról és egyéb önkormányzati döntésekről,
p) az ülés bezárása.
(2) A Polgármester vagy bármelyik képviselő jogosult kezdeményezni a napirendi pont tárgyalásának elnapolását. Erről a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel határoz.
(3) Azt a felszólalót, aki eltér a tárgytól, a Polgármester felszólíthatja, hogy térjen a tárgyra. A Polgármester az eredménytelen felszólítás után a szót megvonhatja.
(4) Ha a Képviselő-testület ülésén olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi, a Polgármester az ülést határozott időre félbeszakítja, elhagyja az ülésvezetői széket és a Képviselő-testület ülése csak a Polgármester szóbeli összehívására folytatódik, melyet 8 napon belül kell megtennie.
(5) A hallgatóság a Képviselő-testület ülésén a részére kijelölt helyen foglal helyet és tetszést vagy nemtetszést nem nyilváníthat, az ülés rendjét nem zavarhatja.
(6) A napirendi pontok tárgyalása során az előadóhoz a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak jogosultak kérdést intézni.
(7) A vita lezárását megelőzően a Polgármester felhívja a képviselők figyelmét, hogy jelezzék hozzászólási szándékukat. Aki a felhívásra nem jelzi hozzászólási szándékát, annak a részére az adott napirendhez hozzászólási jogot a Polgármester nem biztosít.
(8) Ha valamely képviselő felszólalása során a Képviselő-testület tekintélyét, vagy valamelyik képviselőt sértő kifejezést használ, vagy ha a tanácskozási rendre és a szavazásra vonatkozó szabályokat megszegi, a Polgármester rendre utasítja. A Polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, vagy azokkal vitába szállni nem lehet.
(9) Az összes napirendi pont tárgyalása után a Képviselő-testület tagjainak lehetősége nyílik a napirendekhez nem kapcsolódó kérdés feltevésére. Kérdés intézhető a polgármesterhez, alpolgármesterhez, bizottság elnökéhez, jegyzőhöz, önkormányzati intézmények vezetőihez. A kérdésre a megkérdezett ha tud azonnal válaszol. Amennyiben a válasz megadásához további tájékozódásra, utánajárásra van szükség, úgy a kérdező részére 15 napon belül írásban adja meg a választ.
(10) A Polgármester az ülést berekeszti, amennyiben az határozatképtelenné vált vagy a napirendi pontok és a hozzászólások, kérdések elfogytak.
15. Határozatképesség
18. § (1) Határozatképtelenség esetén a Polgármester az ülést a határozatképtelenség tényének megállapítása mellett felfüggeszti, 30 percig szünetet rendel el és ha annak eltelte után is határozatképtelen a Képviselő-testület, akkor az ülést berekeszti.
(2) Amennyiben az ülést határozatképtelenség miatt el kellett halasztani, annak 8 napon belüli időpontban való összehívásáról a Polgármester dönt.
(3) Az ülésről igazoltan van távol az a képviselő, aki beteg, vagy más okból akadályoztatva van és ezt a tényt a Polgármester felé az ülést megelőzően bejelenti szóban vagy írásban.
(4) A személyes érintettség bejelentésének elmulasztására irányuló bejelentést bármely képviselő, illetve a jegyző tehet írásban a polgármesternél.
16. Napirend
19. § (1) A Polgármester, a jegyzőkönyvvezető személyének bejelentése után terjeszti elő a napirendi pontokat. A Polgármester, a képviselő és a bizottság elnöke javaslatot tehet a meghívóhoz képest a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatására, új napirendi pont felvételére, napirendi pont törlésére.
(2) A napirend elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül egyszerű többséggel dönt.
17. Előterjesztések, indítványok
20. § (1) A Képviselő-testület a napirendi pontokat írásos előterjesztés alapján tárgyalja meg, de lehetőség van kivételes esetben szóbeli előterjesztésekre, illetve előterjesztések ülésen történő kiosztására is.
(2) A Képviselő-testület ülésén „sürgős” minősítésű indítványt is megtárgyalhat. A „sürgős” indítvány napirendre tűzéséről a testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel dönt. A Képviselő-testület a sürgősségi indítványt előzetes bizottsági véleményezés nélkül tárgyalhatja, a sürgősségi indítvány megfelelő előkészítettsége esetén.
(3) Előterjesztésnek minősül a (4) bekezdésben megjelölt személyek által előzetesen javasolt:
a) rendelet-tervezet,
b) határozati javaslat.
(4) Előterjesztést kezdeményezhet:
a) a Polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a Képviselő-testület tagja,
d) a Képviselő-testület tárgy szerint illetékes bizottsága,
e) a jegyző,
f) az aljegyző,
g) önkormányzati intézmények vezetői,
h) a kormányhivatal vezetője.
(5) Az előterjesztést legkésőbb a képviselő-testületi ülést megelőző 10 nappal írásban, indokolással és határozati javaslattal ellátva kezdeményezhetik a Polgármesternél.
21. § (1) A Képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztésekkel szemben támasztott követelmények:
a) az első részben meg kell határozni:
aa) a tárgyat, napirend előadóját;
ab) a témával kapcsolatos előzményeket, korábban hozott képviselő-testületi döntéseket, azok végrehajtásával kapcsolatos információkat;
ac) a téma lényegét tartalmazó ismertetést;
ad) a jogszabályi háttér bemutatását;
ae) fel kell tüntetni mindazon körülményt és összefüggést, amelyek indokolják, segítik a meghozandó döntést.
b) A második rész a határozati javaslat vagy rendelet-tervezet:
ba) a határozati javaslat csak egyértelműen megfogalmazott rendelkező részből állhat;
bb) tartsa szem előtt a törvényességet, jogszabályok keretei között segítse az állampolgári jogok érvényesülését és az állampolgárok jogos igényeinek megvalósítását;
bc) lehetőség szerint törekedni kell arra, hogy a határozati javaslat több alternatívát tartalmazzon;
bd) meg kell jelölni a végrehajtásért felelős személyt vagy szervet;
be) tartalmazza a végrehajtásnak – az ügy összes körülményeire tekintettel – a határidejét.
(2) A határozati javaslat a végrehajtás határidejére elsősorban naptár szerinti vagy azonnali jelölést használhat.
(3) Az azonnali határidő megjelölése esetén a határozat végrehajtását azonnal meg kell kezdeni.
(4) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi, törvényességi szempontból meg kell vizsgálni.
18. Határozathozatal
22. § (1) A Polgármester előbb a vitában elhangzott javaslatokat, indítványokat, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében szavaz a Képviselő-testület, majd az esetleges módosítások ismeretében a határozati javaslatról, rendelet-tervezetről dönt. Ha a szavazás eredményeként a Képviselő-testület végleges döntése eltér az előterjesztésben szereplő határozati javaslattól, a Polgármester ismerteti a szövegszerű határozatot.
(2) Minden napirendnél elsőként az adott napirendi pont előterjesztőjét, őt követően pedig annak a bizottságnak az elnökét illeti meg a szó, mely az adott napirendet előzetesen tárgyalta.
(3) A képviselőknek a napirendhez való hozzászólásra a Polgármester adja meg a szót. A hozzászóló mondanivalójának időtartama szükség esetén maximum 3 percre korlátozható.
19. Szavazás
23. § (1) Szavazás során a képviselő szavazata „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” lehet.
(2) A Polgármester az előterjesztésben szereplő és vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a Képviselő-testület – az elhangzás sorrendjében – majd az egész határozati javaslatról.
(3) A módosító javaslat elfogadásához ugyanolyan szavazati arány szükséges, mint az eredeti javaslat elfogadásához.
(4) Kinevezés, megbízás, választás esetén, amennyiben a Képviselő-testület több jelölt vagy pályázó (a továbbiakban együtt: jelölt) közül választ, akkor minden jelöltről külön-külön kell szavazni. Minden képviselő minden jelöltre szavazhat. Azt a személyt kell elfogadottnak tekinteni, aki a legtöbb igen szavazatot kapta, feltéve, hogy a legtöbb szavazat eléri az adott döntéshez szükséges többséget.
(5) Amennyiben a kinevezhető, megbízható, megválasztható személyek számánál több jelölt kap az adott döntéshez szükséges azonos számú igen szavazatot, úgy e jelöltekről újabb szavazást kell tartani, és azt a személyt kell elfogadottnak tekinteni, aki a legtöbb igen szavazatot kapta, feltéve, hogy eléri a döntéshez szükséges számú szavazatot. Kitüntetés, díj adományozására vonatkozó javaslat elfogadásánál a (4) bekezdésben foglaltak szerint kell eljárni.
(6) Egyszerű szótöbbséggel hozott döntéshez a jelen levő képviselők több, mint felének igen szavazata szükséges.
(7) Minősített többséghez a megválasztott képviselők több, mint felének igen szavazata kell. Azon eseteket, melyhez minősített többség szükséges az Mötv. tartalmazza.
24. § (1) A Képviselő-testület döntéseit – a (2) bekezdésben foglaltakon kívül – nyílt szavazással hozza. Szavazni csak személyesen lehet. A szavazás a javaslatra az „igen”-nel szavazók, majd a „nem”-mel szavazók, végül a „tartózkodás”-sal szavazók megszámlálásával kézfeltartással történik.
(2) A titkos szavazásról – jogszabály által meghatározott eseten kívül – a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(3) A titkos szavazás lebonyolítását – 7. § (5) bekezdésben foglaltakon kívül – az Ügyrendi, Vagyonnyilatkozat Ellenőrző és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság végzi.
(4) A titkos szavazás eredményét az Ügyrendi, Vagyonnyilatkozat Ellenőrző és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság állapítja meg. Összeszámolja a szavazatok számát, megállapítja az érvényes és érvénytelen szavazatok számát, a szavazás eredményét. A szavazás eredményét egyesével kell határozatba foglalni.
(5) A titkos szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.
(6) Titkos szavazásnál „igen”-nel, „nem”-mel vagy „tartózkodom”-mal lehet szavazni.
(7) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon, a szavazás titkosságának biztosításával történik.
(8) A titkos szavazással hozott döntést az ülésről készült jegyzőkönyvben alakszerű határozatba kell foglalni.
(9) A Képviselő-testület titkos szavazást tart a jogszabály által meghatározott esetekben.
25. § (1) Név szerinti szavazást kell elrendelni
a) ha azt a Képviselő-testület tagjainak egynegyede kezdeményezi, indítványozza;
b) a jogszabályban meghatározott esetekben, így különösen a közbeszerzésekről szóló 2015. évi CXLIII. törvényben, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben foglaltak szerint.
(2) A név szerinti szavazás úgy történik, hogy a jegyző névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ („igen”, „nem”, „tartózkodom”) a névsorban rögzíti. A név szerinti szavazás eredményét az ülés jegyzőkönyvében, valamint a név szerinti szavazásról készült külön jegyzőkönyvben szükséges rögzíteni. A név szerinti szavazásról készült külön jegyzőkönyv az ülés jegyzőkönyvének mellékletét képezi.
20. Az önkormányzati rendelet
26. § (1) A Képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikkében biztosított jogkörében eljárva, az Mötv. 143. § (4) bekezdésében, továbbá más törvények felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a) a Polgármester,
b) az alpolgármester,
c) a képviselő,
d) a jegyző,
e) a Képviselő-testület bizottsága.
(3) A kezdeményezést írásban a Polgármesternél kell benyújtani a rendeletalkotás indokainak és főbb elveinek megjelölésével.
(4) A Képviselő-testület bizottsága vagy legalább 3 képviselő kezdeményezésére – amennyiben annak jogszabályi akadálya nem merül fel – a rendelettervezetet ki kell dolgozni, és a Képviselő-testület elé kell terjeszteni.
(5) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el.
(6) A rendelet-tervezetet - amennyiben nem bizottság készítette elő - megvitatás céljából a tárgy szerinti bizottság elé kell terjeszteni. Erre az ülésre szükség szerint szakértő is meghívható.
(7) A Polgármester, illetve a jegyző, az előkészítést és véleményezést követően a rendelet-tervezetet indokolással együtt a Képviselő-testület elé terjeszti.
27. § (1) A rendeletek nyilvántartásáról a jegyző gondoskodik.
(2) Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon hirdeti ki a jegyző a hatálybalépés napjáig, de legalább 15 napig.
(3) A rendeletalkotásról előzetes hatásvizsgálat készül, amiről a Képviselő-testületet a Polgármester tájékoztatja.
21. A határozat
28. § (1) A testületi határozatokról a jegyző nyilvántartást vezet.
(2) A jegyző folyamatosan figyelemmel kíséri a határozatok végrehajtását.
(3) Az önkormányzati határozat meghozatalát kezdeményezheti:
a) a Polgármester,
b) az alpolgármester
c) a képviselő,
d) a tárgy szerint illetékes bizottság,
e) a jegyző.
(4) A határozati javaslat elfogadásához egyszerű többség szükséges.
(5) A 28. § (4) bekezdéstől eltérően minősített többség szükséges a jogszabályban meghatározott, valamint az alábbi esetekben:
a) önkormányzati ingatlanokkal kapcsolatos jogügyletekhez,
b) kitüntető cím adományozásához,
c) a Képviselő-testület munkáltatói jogainak gyakorlásához,
d) a polgármester illetményének, alpolgármester tiszteletdíjának, valamint költség-térítésüknek megállapításához,
e) közalapítvány alapító okiratának módosításához,
f) vállalkozás alapításához, vállalkozásban gazdasági társaságban való részvételhez.
22. A jegyzőkönyv
29. § (1) A Képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az Mötv. 52. §-ban foglaltakat, valamint az alábbiakat tartalmazza:
a) a határozatképességre vonatkozó megállapítást,
b) napirendenként a tanácskozás lényegét,
c) a szavazás módját és annak számszerű eredményét,
d) szó szerinti megfogalmazásban a hozott döntéseket,
e) az ülésen történt főbb eseményeket.
(2) A jegyzőkönyv az elhangzottak lényegét tartalmazó dokumentum, de a hozzászóló kérheti az elmondottak részben vagy egészben történő szó szerinti jegyzőkönyvezését.
(3) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell az alábbi dokumentumokat:
a) meghívó,
b) jelenléti ív,
c) írásos előterjesztések,
d) titkos szavazási jegyzőkönyv egy példánya,
e) név szerinti szavazásról készült jegyzőkönyv,
f) a képviselő írásban benyújtott hozzászólását, kérdését, valamint az arra adott írásos választ.
23. Az önkormányzati képviselő
30. § (1) A képviselőt – e megbízatásából eredően - az Mötv. 32. §-ban és e rendeletben rögzített jogok illetik és kötelezettségek terhelik.
(2) A képviselő írásban vagy szóban köteles a Polgármesternek előre bejelenteni, ha a Képviselő-testület ülésén való részvételében akadályoztatva van.
(3) A Képviselő-testület rendes üléséről igazolt távollétnek minősül különösen:
a) betegség,
b) kórházi ellátás,
c) közlekedési akadály,
d) időjárási akadály,
e) a külszolgálat,
f) a szabadság,
g) a munkahelyi elfoglaltság,
h) külföldi tartózkodás.
24. A Képviselő-testület bizottságai
31. § (1) A Képviselő-testület meghatározott önkormányzati feladatok ellátására állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A Képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozta létre: Ügyrendi, Vagyonnyilatkozat Ellenőrző és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság (3 fő képviselőből áll).
(3) A bizottság tagjainak jogai és kötelezettségei a bizottsági működéssel összefüggésben azonosak.
(4) A (2) bekezdésben meghatározott bizottságon túl a Képviselő-testület ideiglenes bizottságot hozhat létre meghatározott időre vagy meghatározott feladat ellátására. Az ideiglenes bizottság a határozott idő lejártával vagy a meghatározott feladat teljesítésével automatikusan megszűnik.
(5) Ideiglenes bizottság létrehozása esetén, a bizottságra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni, azzal, hogy a tagok létszáma legalább 3 fő képviselő.
(6) Az állandó és az ideiglenes bizottságok ügyviteli feladatait a Hivatal látja el.
32. § (1) A bizottság évente legalább 6 ülést tart, ezen felül szükség szerint ülésezik. A bizottsági ülést – az ülést megelőzően legalább 5 nappal – a bizottság elnöke hívja össze és vezeti. A bizottsági tagok részére a meghívót az előterjesztésekkel együtt kell megküldeni.
(2) A bizottsági ülés megtartására a képviselő-testületi rendes ülés előtt közvetlenül kerül sor.
(3) Az ülést az elnök – akadályoztatása esetén – a korelnök hívja össze és vezeti.
(4) A bizottság ülése fő szabály szerint nyilvános. Zárt ülés esetén a képviselő-testületi zárt ülésekre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(5) A bizottsági ülésen tanácskozási joggal részt vehet bármely települési képviselő, a Polgármester, az alpolgármester, a jegyző, valamint tevékenységi körében a civil szervezetek képviselői.
(6) A bizottság elnöke szükség szerint, tanácskozási joggal, szakértőket is bevonhatnak a bizottsági munkába.
(7) A bizottság döntéseit egyszerű és minősített többséggel hozzák.
(8) A bizottsági ülésekről jegyzőkönyv készül, amelyet az adott bizottság elnöke és egy fő jegyzőkönyv hitelesítő írja alá. A jegyzőkönyv formai és tartalmi követelményeire egyebekben a Képviselő-testület jegyzőkönyvére vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.
(9) A bizottság feladat- és hatásköreit az SZMSZ 2. melléklete tartalmazza.
25. A polgármester
33. § (1) A Képviselő-testület elnöke a Polgármester.
(2) A Polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el. A Polgármester illetményét és költségtérítését a Képviselő-testület a jogszabályok keretei között határozatban állapítja meg.
(3) A Polgármester jogviszonyával kapcsolatos szabályokat, valamint az összeférhetetlenségre vonatkozó rendelkezéseket az Mötv. határozza meg.
(4) A Polgármester jutalmazására az alpolgármester tesz javaslatot.
(5) A Polgármesterre átruházott hatáskörök felsorolását az SZMSZ 1. melléklete tartalmazza.
(6) A Polgármester tisztségének megszűnése esetén folyamatban lévő ügyeit az új Polgármesternek, alpolgármesternek, ezek hiányában az Ügyrendi, Vagyonnyilatkozat Ellenőrző és Összeférhetetlenséget Vizsgáló Bizottság elnökének adja át.
(7) A Polgármester a Képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével, dönthet az Mötv. 68. § (2) bekezdésben meghatározott esetekben a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó következő önkormányzati ügyekben:
a) életveszéllyel vagy súlyos kárral fenyegető helyzet megelőzése, elhárítása vagy káros következményeinek enyhítése;
b) nemzetbiztonsági és honvédelmi, vagy a közbiztonság fenntartása, vagy fontos közrendvédelmi ügy;
c) ha a döntés hiánya jelentős vagy helyrehozhatatlan kárral, vagy a személyiségi jogok jelentős sérelmével jár;
d) ha a döntés közegészségügyi, járványügyi, tűzvédelmi, katasztrófavédelmi okból szükséges.
26. Alpolgármester
34. § (1) A Képviselő-testület a Polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többségű szavazattal, a Polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester a Polgármester irányításával látja el feladatát. Az alpolgármester feladatait, munkarendjét a Polgármester határozza meg. Ide tartozik különösen a civil szervezetekkel, egyházzal, társadalmi szervezetekkel, testvértelepüléssel történő kapcsolattartás.
(3) Az alpolgármester foglalkoztatási viszonyával kapcsolatos szabályokat az Mötv. határozza meg.
(4) A Polgármestert közvetlenül megillető jogosítványokat az alpolgármester csak a Polgármester tartós akadályoztatása esetén, helyettesítési jogkörében eljárva gyakorolhatja.
(5) Az alpolgármester önkormányzati hatáskörök címzettje nem lehet, ilyet sem a Képviselő-testület, sem a Polgármester nem ruházhat rá.
27. Jegyző
35. § (1) A Csákvári Közös Önkormányzati Hivatalt létrehozó települések polgármesterei a jogszabályban megállapított feltételekkel jegyzőt neveznek ki, határozatlan időre.
(2) A jegyző vezeti a Hivatalt, megszervezi annak munkáját.
(3) A jegyző helyettesítésére, kinevezésére vonatkozó rendelkezéseket, valamint az ellátandó feladatai részletes felsorolását az Mötv. 81. § - 83. § tartalmazza.
(4) A jegyző fogadónapja minden héten hétfőn 8:00-12:00 óra és minden héten szerdán 8:00-16:00 óra között van, előzetes bejelentkezés alapján. Helye: 8083 Csákvár, Szabadság tér 9.
28. Csákvári Közös Önkormányzati Hivatal
36. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat működésével, valamint a Polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására megállapodás alapján közös önkormányzati hivatalt tart fenn. A Csákvári Közös Önkormányzati Hivatal székhelye: 8083 Csákvár, Szabadság tér 9.
(2) A Csákvári Közös Önkormányzati Hivatal a Képviselő-testület által elfogadott Megállapodás, Alapító Okirat, és Szervezeti és Működési Szabályzat szerint működik.
(3) A Csákvári Közös Önkormányzati Hivatal jogállása önálló jogi személy, gazdálkodási besorolása szerint önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.
(4) A jegyző évente köteles beszámolni a Képviselő-testületnek a Csákvári Közös Önkormányzati Hivatal előző éves munkájáról.
29. Az Önkormányzat társulásai
37. § (1) Az önkormányzat a feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és észszerűbb megoldása érdekében társulásokban vesz részt.
(2) Az Intézményi Társulások működésének részletes szabályait – a jogszabályban írtaknak megfelelően – az érintett képviselő-testületekkel külön kötött társulási megállapodásban határozza meg.
(3) A társulásokban az Önkormányzatot a Polgármester képviseli.
(4) Vértesboglár társulásai a következők:
a) Csákvári Önkormányzati Társulás
b) Duna-Vértes Köze Regionális Hulladékgazdálkodási Társulás
30. Az Önkormányzat vagyona
38. § Az önkormányzat vagyonáról és a vagyongazdálkodás szabályairól külön önkormányzati rendelet rendelkezik.
31. Az Önkormányzat gazdálkodása, belső kontrollrendszere
39. § (1) A Képviselő-testület a költségvetését és a költségvetés végrehajtását önkormányzati rendeletben határozza meg. A költségvetés összeállításának részletes szabályait az államháztartásról szóló törvény és a végrehajtására kiadott kormányrendelet, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.
(2) A költségvetési rendelet tervezetének, valamint a zárszámadási rendelet tervezetének előkészítéséért a jegyző felelős és a Polgármester terjeszti a Képviselő-testület elé.
(3) Az Önkormányzat gazdálkodási feladatait a Csákvári Közös Önkormányzati Hivatal látja el. E körben különösen: a gazdasági szervezet a költségvetési szerv és a hozzárendelt költségvetési szervek működtetéséért, a költségvetés tervezéséért, az előirányzatok módosításának, átcsoportosításának és felhasználásának (a továbbiakban együtt: gazdálkodás) végrehajtásáért, a finanszírozási, adatszolgáltatási, beszámolási és a vagyon használatával, védelmével összefüggő feladatok teljesítéséért, a pénzügyi, számviteli rend betartásáért felelős szervezeti egység.
(4) Az Önkormányzat gazdálkodását az Mötv. 119. § (1) és (2) bekezdésében meghatározott külső szervek ellenőrzik.
(5) Az Önkormányzat gazdálkodásának belső ellenőrzéséről a Csákvári Önkormányzati Társulás szervezésében gondoskodik. Az Önkormányzat gazdálkodásának egyéb belső kontrollrendszerét a jegyző - jogszabályok alapján – alakítja ki és működteti.
32. Záró rendelkezések
40. §1
41. § Ez a rendelet a kihirdetését követő harmadik napon lép hatályba.
1. melléklet
A Képviselő-testület által a Polgármesterre átruházott hatáskörök
1. A közterületi térképek és tájékoztató térképvázlatok, továbbá a közterületnév táblák kihelyezéséről, pótlásáról, az érvénytelen táblák eltávolításáról és annak folyamatos ellenőrzése.
2. Köztemetés ügyében döntés.
3. Rendszeres létfenntartási települési támogatás megállapítása.
4. Rendkívüli létfenntartási települési támogatás megállapítása.
5. Rendkívüli kárenyhítő települési támogatás megállapítása.
6. Rendkívüli gyermekvédelmi települési támogatás megállapítása.
7. Gyógyszerköltséghez nyújtott települési támogatás megállapítása.
8. Rendkívüli temetési települési támogatás megállapítása.
9. Fűtés támogatás megállapítása.
10. Méltányosságból engedélyezheti a megtérítés csökkentését, illetve elengedését a jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítést elrendelő határozat jogerőre emelkedését követő 30 napon belül.
11. Az elhunyt személy köztemetése esetén, az eltemettetésre köteles személy kérelmére a köztemetés költségeinek megtérítése alóli, 50 %-ban történő mentesítés, ha az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át.
12. Az elhunyt személy köztemetése esetén, az eltemettetésre köteles személy kérelmére a köztemetés költségeinek megtérítése alóli, teljes egészében történő mentesítés, ha az eltemettetésre köteles személy családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 110 %-át.
13. Követelés minősítése alapján annak leértékeléséről, valamint az értékvesztés elszámolásáról, értékhatárra tekintet nélkül való döntés.
14. Döntés a követelés behajthatatlanná nyilvánításáról értékhatárra tekintet nélkül.
15. Településképi bejelentési eljárás lefolytatásáról döntés.
16. Településrendezési eszköz tárgyalásos, vagy állami főépítészi eljárásban történő lefolytatása esetén a beérkezett vélemények, javaslatok elfogadásáról vagy el nem fogadásáról, az el nem fogadás indokolásáról döntés.
17. Közterület használat engedélyezése.
18. Döntés a zászló készítésének és használatának engedélyezéséről.
19. Döntés tulajdonosi hozzájárulásról az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületet érintő ingatlan útcsatlakozás esetén közmű bekötésről közterület burkolásához, járda építéséhez.
20. Döntés utak karbantartásáról.
21. Döntés csapadékvíz elvezető rendszerek karbantartásáról.
22. Döntés tulajdonosi hozzájárulásról közterületi csapadékvíz rendszer átalakításához.
23. Döntés tulajdonosi hozzájárulásról az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületen fás szárú növények kivágásához, telepítéséhez.
24. Döntés tulajdonosi hozzájárulásról az Önkormányzat tulajdonában lévő közterületen növény telepítéséhez, eltávolításához.
25. A mezőgazdasági célra alkalmas ingatlan haszonbérbeadási feladatainak ellátása.
26. Az Önkormányzat vagyonával kapcsolatban felmerülő behajthatatlan követelések törlése 300 ezer forint összeg erejéig.
27. A településen a helyi védelem irányítása a főépítész közreműködésével.
2. melléklet
A Bizottság feladatkörei
1. Eljár összeférhetetlenségi, fegyelmi ügyekben, ellátja a képviselők méltatlansággal kapcsolatos feladatait, azokat döntésre előkészíti.
2. Részt vesz az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatának véleményezésében, szükség esetén javaslatot tesz módosításra vagy új szabályzat megalkotására.
3. Ellátja a Képviselő-testület titkos szavazásának lebonyolításával kapcsolatos teendőket.
4. A vagyonnyilatkozatokat ellenőrzi.
5. Foglalkozik minden olyan feladattal, melynek véleményezésére, kidolgozására a Képviselő-testület felkéri.
A 40. § a 2010. évi CXXX. törvény 12. § (2) bekezdése alapján hatályát vesztette.