Nadap Község Önkormányzat Képviselő-testülete 6/2021. (V. 27.) önkormányzati rendeletének indokolása

az önkormányzat és intézménye 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Hatályos: 2021. 05. 28

az önkormányzat és intézménye 2020. évi költségvetésének végrehajtásáról

Részletes indokolás

Az 1–5. §-hoz és az 1–14. melléklethez

Nadap község lakosságszáma 2020. január 1-jén 656 fő volt.

Nadap Község Önkormányzata önkormányzati költségvetéssel rendelkező önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.

Az önkormányzat gazdálkodásáért, a költségvetési feladatok végrehajtásáért a polgármester tartozik felelősséggel.

Az önkormányzati dolgozók tekintetében a munkáltatói és bérgazdálkodási jogokat a polgármester gyakorolja.

A Nadapi Kerekerdő Óvoda, mint önállóan működő költségvetési szerv 2013. július 1-től az önkormányzat fenntartása alá tartozik.

Az önkormányzat költségvetésében önálló címet alkot, költségvetése beépül az önkormányzat költségvetésébe.

Az óvoda költségvetésének végrehajtásáért és szakmai irányításáért az óvodavezető tartozik felelősséggel, akinek munkáltatója a polgármester.

Az önkormányzat és intézménye gazdálkodási, igazgatási feladatait 2013. január 1-től a Kápolnásnyéki Közös Önkormányzati Hivatal látja el.

A közös hivatal vezetője, és a közös hivatal alkalmazottainak munkáltatója a jegyző.

A közös hivatal intézményi költségvetést készít, végrehajtásáért a jegyző tartozik felelősséggel.

Kápolnásnyék község költségvetésében a közös hivatal önálló címet alkot, költségvetése beépül az önkormányzat költségvetésébe.

Nadap Község Önkormányzata a Kápolnásnyéki Közös Önkormányzati Hivatal zárszámadását külön határozattal fogadja el.

Nadap Község Önkormányzata a kötelező feladatait a pénzügyi lehetőségekhez képest törekszik mind magasabb színvonalon ellátni a lakosság érdekeinek figyelembevételével.

A szociális alapellátás terén a velencei családsegítő szolgálat szakmai munkáját vesszük igénybe.

Háziorvosi és házi gyermekorvosi központi ügyeleti feladatok ellátására a Velencei Központi Orvosi Ügyeleti Társulással kötöttünk ellátási szerződést.

A zárszámadási rendelet tervezethez csatolt táblázatok a költségvetési rendelet mellékleteivel azonos szerkezetben készültek.

Önkormányzat bevételeinek alakulása Ft-ban a 2020. évi módosított előirányzathoz viszonyítva:

Megnevezés

2020. év módosított előirányzat

2020. év teljesítés

Telj. %

Közhatalmi bevételek

43.336.538

42.796.787

98,7 %

Működési bevételek (saját)

12.210.714

12.166.085

99,6%

Működési célú átvett pénzeszközök

877.388

877.388

100 %

Önkormányzatok működési tám.

50.948.669

50.948.669

100 %

Működési célú támogatások ÁHT-n belül

1.915.140

1.289.278

67 %

Elvonások és befizetések bevételei

0

0

0

Működési célú kölcsönök törlesztése

300.000

76.663

25,5 %

Működési költségvetés bevételei

109.588.449

108.154.870

98,7 %

Felhalmozási célú Tám. Áht-n belül

23.727.630

23.727.630

100 %

Felhalmozási célú átvett pénzeszközök

415.600

415.600

100 %

Felhalmozási bevételek

25.196.850

25.196.850

100 %

Felhalmozási bevételek összesen

49.340.080

49.340.080

100 %

Költségvetési maradvány (2019. évi)

83.296.149

83.296.149

100 %

2020. évi támogatás előleg

2.128.769

2.128.769

100 %

Finanszírozási bevételek

85.424.918

85.424.918

100 %

Költségvetési bevételek összesen

244.353.447

242.919.868

99,4 %

Működési bevételek:

Közhatalmi bevételek:

A vagyoni típusú adók (telekadó, kommunális adó) a tervezettek szerint alakultak. (Az eredeti előirányzathoz képest 567.222 Ft lemaradás mutatkozik.)

Kormányintézkedés következtében a gépjárműadó 2020. évi 40 %-a nem illeti meg a települési önkormányzatokat. Nadap önkormányzat tekintetében ez az elvonás11.847.200 Ft bevétel kiesést jelent az idei költségvetésben. A gépjárműadó bevételeknél kimutatott 152.714 Ft a 2019. decemberen befolyt gépjárműadó 40 %-a.

Adópótlékból az önkormányzatnak 120.935 Ft bevétele keletkezett.

A talajterhelési díjból képződött 90.360 Ft bevétel a 2020. év végi céltartalék részét képezi, mivel kizárólag környezetvédelmi célokra használható.

Működési bevételek: (saját)

A működési bevételek jelentős részét a DDSG MAHART által fizetett bérleti díj, valamint a székhelybérleti díjak alkotják. A bérleti díjak időarányosan teljesültek.

A továbbszámlázott szolgáltatások között szerepel a Kalásznet Kábel TV részére továbbszámlázott áramdíjak bevétele. A számlák kiegyenlítése határidőre megtörténik.

Az óvodai étkezési térítési díjat 2019. március 1-től az önkormányzat jogosult beszedni. Az idei évben 1.110.046 Ft + Áfa ellátási díjbevételt realizált önkormányzatunk. A térítési díj befizetése határidőre megtörtént. Kintlévősége nincs az önkormányzatnak. Az eredeti előirányzathoz képest a lemaradás a járványügyi helyzetben bekövetkezett óvodabezárás következménye.

Működési célú átvett pénzeszközök:

A működési célú átvett pénzeszközök között szerepel 714.828 Ft fel nem használt 2019. évi lakossági víz és csatornaszolgáltatás pályázati támogatás, melyet a DRV Zrt utalt vissza önkormányzatunknak.

A szociális tűzifa pályázati támogatáson felül a lakosság részére szociális rászorultsági alapon további 8 m3 tűzifát biztosított az önkormányzat melynek fedezetére 162.560 Ft támogatást biztosítottak a képviselő testület tagjai.

Önkormányzatok működési támogatásai:

A Magyar Államkincstár az önkormányzatot megillető költségvetési támogatást teljes összegben folyósította.

Működési célú támogatások ÁHT-n belül:

Az idei évben is kiemelt hangsúlyt kapott a közfoglalkoztatás. A Munkaügyi Központ 1.289.278 Ft támogatást biztosított. A bérek és járulékok fedezetének finanszírozása a havi igénylés alapján utólagosan történt. A közfoglalkoztatás támogatás 90 %-os volt.

Felhalmozási bevételek:

Felhalmozási célú támogatások ÁHT-n belül:

Az önkormányzat a Magyar Falu Program keretében 18.727.637 Ft támogatásban részesült a Balaton-Budapest kerékpárút kiépítése alprogramon belül a Zengő utcai kerékpárút kivitelezésére. A közterületi játszótér építésére 4.999.993 Ft pályázati támogatást nyert településünk.

Felhalmozási bevételek:

A 251/19 hrsz. és 251/ 17 hrsz. önkormányzati telkek értékesítésből 25.196.850 Ft + Áfa bevételünk keletkezett.

Az Erdőalja terület közvilágításának kiépítéséhez 2 ingatlanra vonatkozóan 415.600 Ft hátralék befizetés történt.

Az önkormányzat gazdálkodási feladatait a felsorolt forrásokból fedezte, hitelfelvételre nem került sor.

Önkormányzat kiadásainak alakulása Ft-ban a 2020. évi módosított előirányzathoz viszonyítva:

Megnevezés

2020.év módosított előirányzat

2020. év teljesítése

Telj. %

Személyi kiadások

6.071.720

5.568.963

91,7 %

Munkaadókat terhelő járulékok

916.790

839.864

91,6 %

Dologi kiadások

45.175.048

37.657.209

83,3 %

Elvonások és befizetések

2.677.852

2.673.755

99,8 %

Egyéb működési kiadás ÁHT-n belül

3.636.872

3.234.965

88,9 %

Egyéb működési célú kiadás ÁHT-n kívül

13.828.976

13.828.976

100 %

Ellátottak pénzbeli juttatásai

750.000

366.060

48,8 %

Tartalék

19.245.066

0

Működési célú kölcsön nyújtása

300.000

280.000

93,3 %

Működési költségvetési kiadások összesen

92.602.324

64.449.792

69,6 %

Felújítás

34.268.022

32.663.650.

95,3 %

Beruházás

71.222.747

35.848.375

50,3 %

Egyéb felhalmozási célú kiadás

Felhalmozási kiadások összesen

105.490.769

68.512.025

64,9 %

Finanszírozási kiadások (2020. évi előleg)

1.756.372

1.756.372

100 %

Kiadások összesen

199.849.465

134.718.189

67,4 %

Tájékoztató adat: Óvoda finansz: 44.503.982 41.012.302 92 %

Személyi juttatások és járulékai:

A személyi juttatások és járulékok kiadásainál a munka törvénykönyve hatálya alá tartozó közfoglalkoztatottak, 1 fő karbantartó, valamint a részmunkaidő könyvtáros bére és járuléka került kifizetésre.

Dologi kiadások:

A dologi kiadások felhasználása 83,3 %-os.

A készletbeszerzések soron a működtetéshez szükséges anyagok kerültek beszerzésre. Itt került elszámolásra a 2020. évi szociális tüzelőanyag pályázati támogatás, valamint a képviselői hozzájárulás terhére vásárolt és kiosztott tűzifa költsége is.

A járványhelyzet kezelésének anyagköltsége 131.255 Ft + Áfa.

Nadap belterületének díszkivilágítására 373.500 Ft + Áfa került kifizetésre.

Az óvodai kerítés építésének anyagköltsége 464.056 Ft, melyet a kivitelező - Zöld Nadap Kft - számlázott ki önkormányzatunknak.

A kommunikációs szolgáltatások előirányzata a rendszergazda részére kifizetett juttatást, a telefon és internet költségeket, valamint a fénymásoló üzemeltetési díjait tartalmazza.

A közüzemi díjak a hivatal rezsiköltségét, valamint a település közvilágítási díját tartalmazza.

A vásárolt élelmezés soron az óvodai gyermekétkeztetés kiadásai kerültek elszámolásra. Szünidei gyermekétkeztetésre az év folyamán 5.213 Ft + Áfa kifizetés történt. A járványhelyzetben az év folyamán 138.852 Ft felnőtt étkeztetést biztosítottunk.

Az önkormányzat évi 300.000 Ft-ért bérli a könyvtárhelyiséget.

2020. évben fizettük ki a templom megvilágítás költségét (584.932 Ft +Áfa). Az Ősjelnél vízvételi helyek kialakítására 130.000 Ft kifizetés történt. A Vörösmarty utca 32. szám alatt új villamosenergia mérési pont kialakítás költsége 399.800 Ft + Áfa. A szovjet katonai emlékmű karbantartásának költsége 162.500 Ft + Áfa volt. Útkarbantartási munkálatokra az év során 1.412.760 Ft + Áfa fedezetbiztosítás történt. A faültetéssel összefüggő földmunkák elvégzésére 242.000 Ft + Áfa, fásításra 597.700 Ft kifizetés történt.

A közvetített szolgáltatások előirányzatán a Kalásznet Kábel Tv Kft részére továbbszámlázott áramdíj számlák teljesítése kerül elszámolásra.

A szakmai tevékenységet segítő szolgáltatásoknál került elszámolásra a közadattár feltöltés, valamint az ügyvédi díjak költsége. A Hertzmann Ügyvédi Iroda részére jogi feladatok ellátására 1.400.000 Ft + Áfa kifizetés történt. Lefolytatásra került a belső ellenőrzési tervben foglalt ellenőrzés, melynek díja 80.000 Ft + Áfa. 640.000 Ft közvetítői díjat fizettünk ki önkormányzati tulajdonú telkek értékesítéséhez kapcsolódóan. Forgalombiztonsági felülvizsgálatot végeztettünk a településen, melynek költsége 360.000 Ft volt. Nadap szabályozási terv kismértékű módosítására került sor 150.000 Ft költséggel az óvoda átalakításával kapcsolatosan. Tartószerkezeti szakértői véleményt kértünk a Nadapi Katolikus Plébánia épületére vonatkozóan, melynek díja 160.000 Ft volt. Projekt tervet és energetikai tanúsítványokat 300.000 Ft-ért készíttettük el a TOP-3.2.1 energetikai pályázat benyújtásához.

A Bodza u., Tölgyes u., Galagonya u. és Erdőkerülő út felújításához kapcsolódóan 225.000 Ft + Áfa tervezői díj kifizetés történt. A Közösségi tér tervezésére 300.000 Ft összegű számla került benyújtásra Terdik Bálint építésztől.

Az egyéb szolgáltatások között szerepel többek között a szemétszállításra, bankköltségre, vagyonbiztosításra, fűnyírásra, hó eltakarításra, riasztó távfelügyeletre és gyepmesteri tevékenységre kifizetett összeg. Az idei évben az óvodai bálban fellépő humorista részére 170.000 Ft került kifizetésre. A szállítási szolgáltatások az általános iskolai bérletek költségeit, valamint a szociális tűzifa szállításának díját tartalmazza. A Zöld Nadap Kft részére fűnyírásra és zöldterület kezelési munkálatokra 6.381.310 Ft + Áfa kifizetés történt.

Az egyéb dologi kiadások között számoltuk el a fizetendő tagdíjakat.

Ellátottak pénzbeli juttatásai:

A szociális kiadásokra összesen 366.060 Ft-ot fordítottunk.

Működési célú támogatások:

A közös hivatal támogatására lakosságszám arányában 1.352.245 Ft-ot utalt át önkormányzatunk. A támogatásértékű működési kiadások között kell elszámolni a családsegítő szolgálatnak fizetett működési hozzájárulás összegét, valamint a szociális gondozással, valamint az ügyeleti ellátással kapcsolatos kiadásokat is. Az önkormányzat csatlakozott a BURSA ösztöndíjprogramhoz, 100.000 Ft támogatást utalt át az Emberi Erőforrások Minisztériuma részére.

Működési célú pénzeszköz átadások:

A 2020. évi lakossági víz és csatornatámogatás pályázaton nyert 2.958.600Ft összegét a Drv. Zrt részére tovább utaltuk, melynek elszámolása a 2020. évi beszámoló keretében megtörtént.

Az idei évben is támogattuk a civil szervezeteket.

A 100 % önkormányzati tulajdonú kft részére a működési kiadások fedezetére 9.000.000 Ft támogatást biztosítottunk.

A működési kiadások összességében jól teljesültek, a működtetésben feladatelmaradás, fennakadás nem volt.

Felhalmozási kiadások:

Informatikai eszközbeszerzés keretin belül a hivatalba számítógép és tartozékai kerültek beszerzésre.

A Magyar Falu Programban történő pályázat benyújtásához elkészítettük az új orvosi rendelő engedélyezési tervét 2.413.000 Ft-ért.

Nadap Templom köz 184/3 hrsz ingatlan vásárolta meg önkormányzatunk egy árverés keretében 356.000 Ft-ért.

100.000 Ft költséggel elkészítettük a Zengő Parki játszótér kiviteli tervét.

Elkészült a faluközpont kialakításának tanulmányterve, az új óvoda és gyalogátkelő építésének, valamint a hivatal és orvosi rendelő belső átalakításának terve is.

Kialakításra került a Magyar Falu program keretében nyert óvodai játszótér, valamint az eszközök is telepítésre kerültek.

A Bodza utca új zúzott kő burkolatot kapott, elkészült a Rákóczi és Béke utca aszfaltozása, valamint a kapcsolódó parkoló kiépítése is.

Az év során megtörtént a Zengő és Tölgyes utca zúzott kő burkolatának kialakítása.

Megvásárlásra került az óvoda bővítéséhez a konténer és folyamatban van annak átalakítása és a kerítés kiépítése.

A Magyar Falu program keretében a Budapest-Balaton kerékpárút engedélyezése megkezdődött.

Az év során megvalósított beruházások és felújítások tételes kimutatását a 3a) melléklet tartalmazza.

A közterület fenntartással összefüggő feladatok elvégzésére megalapítottuk a 100 % önkormányzati tulajdonú Zöld Nadap Nonprofit Kft-t. Az alaptőke összege 3.000.000 Ft volt. Az év során a kft működési feladatainak finanszírozására és eszközbeszerzésre 9.000.000 Ft önkormányzati támogatás került átutalásra. A településen elvégzett munkákra (fűnyírás, parkgondozás, kerítés építése stb) összességében 9.440.333 Ft-ot számlázott ki a kft önkormányzatunknak.

Az önkormányzatnak hitel, illetve kölcsön visszafizetési kötelezettsége nincs, értékpapír vásárlás nem történt.

Óvoda bevételeinek alakulása Ft-ban a 2020. évi módosított előirányzathoz viszonyítva:

Megnevezés

2020. év módosított ei.

2020. év teljesítés

Telj. %

Működési bevételek (saját)

10.000

6.536

65 %

Működési költségvetés bevételei

10.000

6.536

65 %

Pénzmaradvány (2019. évi)

387.208

387.208

100 %

Finanszírozási bevételek

387.208

387.208

100 %

Költségvetési bevételek összesen

397.208

393.744

99 %

Tájékoztató adat. Finanszírozás: 44.503.982 41.012.302 92 %

Az óvoda saját bevétele a továbbszámlázott mobiltelefon díjból, valamint a bérkönyveléssel összefüggésben a NAV adónemenkénti eltérés könyveléséből adódik.

A finanszírozási bevételek soron a 2019. évi pénzmaradvány összegét szerepeltetjük.

Az óvoda kiadásainak finanszírozására 41.012.302 Ft irányítószervi támogatásban részesült, melyből 25.261.220 Ft állami támogatás, 15.751.082 Ft önkormányzati forrás.

Óvoda kiadásainak alakulása Ft-ban a 2020. évi módosított előirányzathoz viszonyítva:

Megnevezés

2020.év módosított előirányzat

2020. év teljesítése

Telj. %

Személyi kiadások

31.112.864

30.861.377

99 %

Munkaadókat terhelő járulékok

5.384.316

5.234.198

97 %

Dologi kiadások

5.948.310

3.868.429

65 %

Elvonások, befizetések

0

0

Működési költségvetési kiadások összesen

42.445.490

39.964.004

94 %

Felújítás

Beruházások

2.455.700

1.070.077

43,5 %

Felhalmozási kiadások

2.455.700

1.070.077

43,5 %

Kiadások összesen

44.901.190

41.034.081

91 %

Személyi juttatások és járulékaik:

A Nadapi Kerekerdő Óvoda személyi kiadásai és járulékai a tervezettnek megfelelően alakultak. Pedagógus napra és karácsonyra a dolgozók részére munkájuk elismeréseként fizettünk éves szinten két havi bértömegnek megfelelő összegű jutalmat.

Dologi kiadások:

A készletbeszerzések az óvodai működtetéshez szüksége szakmai és üzemeltetési anyagok beszerzése biztosítottak fedezetet.

A közüzemi díjaknál év közben megtakarítás keletkezett.

Összességében az óvodai kiadásai a tervezettek szerint alakultak.

Az óvoda tárgyi eszköz beszerzéseit tételesen a 3b) melléklet tartalmazza.

KÖZÖS HIVATAL:

Közös Hivatal bevételeinek alakulása Ft-ban a 2020. évi módosított előirányzathoz viszonyítva:

Megnevezés

2020. év módosított ei.

2020. év teljesítés

Telj. %

Működési bevételek (saját)

884.626

849.243

96 %

Működési célú támogatások

0

0

Működési célú átvett pénzeszközök

0

0

Működési költségvetés bevételei

884.626

849.243

96 %

Pénzmaradvány (2019. évi)

1.039.403

1.039.403

100 %

Finanszírozási bevételek

1.039.403

1.039.403

100 %

Bevételek összesen

1.924.029

1.888.646

98 %

Tájékoztató adat: Finanszírozás: 97.717.396 97.717.396 100 %

A közös hivatal saját bevétele egyrészt a továbbszámlázott mobiltelefon díjakból, másrészt a házasságkötésért befizetett díjazásból származik.

A közös hivatal működtetéséhez az állami támogatáson felül a tagönkormányzatok lakosságszám arányában járulnak hozzá a kiadások finanszírozásához.

2020. évben az intézményfinanszírozás teljes összege 97.717.396 Ft volt. Ebből állami támogatás 86.879.198 Ft. Az állami támogatáson felül Kápolnásnyék 8.104.522 Ft-ot, Nadap 1.352.245 Ft-ot és Vereb 1.381.431 Ft-ot biztosított.

Közös Hivatal kiadásainak alakulása Ft-ban a 2020. évi módosított előirányzathoz viszonyítva:

Megnevezés

2020. év módosított előirányzat

2020. év teljesítése

Telj. %

Személyi kiadások

74.976.205

74.081.162

99 %

Munkaadókat terhelő járulékok

13.323.671

12.554.139

94 %

Dologi kiadások

10.706.549

8.375.496

78 %

Egyéb működési célú támogatások ÁHT-n belülre

Egyéb működési célú kiadások ÁHT-n kívülre

Működési költségvetési kiadások összesen

99.006.425

95.010.797

96 %

Felújítás

Beruházások

635.000

0

0

Felhalmozási kiadások

635.000

0

0

Kiadások összesen

99.641.425

95.010.797

95 %

Személyi juttatások és járulékaik:

A közös hivatal személyi juttatásai és járulékai a tervezettek szerint alakultak. Éves szinten 1 havi bértömegnek megfelelő összegű jutalom került kifizetésre. Az év során 1 fő volt jogosult 25 éves jubileumi jutalomra. Béren kívüli juttatásként számoltuk el a köztisztviselők részére kötelezően biztosítandó cafeteria összegét.

Az egyéb személyi jutatások a bérkompenzáció, valamint a szabadság megváltás költségét tartalmazzák.

Dologi kiadások:

A dologi kiadások a hivatal működtetésével összefüggő költségeket tartalmazzák. Az informatikai szolgáltatások kiemelt előirányzata tartalmazza a kötelező információ biztonsági felelős díjazását, az internet előfizetést, valamint az adóiroda részére igényelt földkönyv szoftver követési díját. Szakmai tevékenységet segítő szolgáltatásként igénybe vettük a belső ellenőrzést végző Vincent Auditor Kft segítségét mindhárom településre vonatkozóan a kötelező szabályzatok elkészítéséhez, melynek díja 600.000 Ft + áfa volt. Az ÁSZ vizsgálathoz a szabályzatok becsatolásra kerültek.

A közös hivatal költségvetésében jelentős tételt képez a köztisztviselők kötelező továbbképzése és a köztisztviselői vizsgákhoz kapcsolódó I-II. félévre fizetendő normatíva összege.

A dologi kiadások összességében jól teljesültek, feladatelmaradás, fennakadás nem történt.

Költségvetési maradvány alakulása

Finanszírozási bevételek:

Az önkormányzat 2020. év végén képződött pénzmaradványa 67.189.377 Ft.

Ebből 44.778.365 Ft kötött felhasználású, mely az alábbiakból tevődik össze:

275.961 Ft talajterhelési díjbevétel

4.999.993 Ft Magyar Falu Program Barackos utca játszótér építés

18.727.637 Ft Magyar Falu Program Zengő utcai kerékpárút építése

2.128.769 Ft 2021. évi állami támogatás előlege

6.803.150 Ft 2020. évi telekértékesítéssel kapcsolatos fizetendő áfa

11.842.855 Ft a képviselő-testület által 2020. évben lekötött összegek, melyek az alábbiakból tevődnek össze:

7.112.000 Ft orvosi rendelő építés kiviteli tervek

1.384.000 Ft Településrendezési eszközök módosítása

257.175 Ft Zengő utcai kerékpárút engedélyezési tervek

430.530 Ft gyalogátkelő engedélyezési terv

2.089.150 Ft Hegyalja út tervezése 2.089.150 Ft

570.000 Ft Béke utca- Rákóczi utca felújítás

Az önkormányzat 2020. év végén képződött szabad maradványa 22.411.012 Ft.

Az óvodában 2020. év végén 371.965 Ft szabad pénzmaradvány képződött.

Normatíva elszámolása

Az év végi beszámoló keretében önkormányzatunk elszámolt az állami támogatásokkal. A feladatfinanszírozás keretében kapott támogatásokat a folyósítás célja szerint használtuk fel.

Az önkormányzatot 68.180 Ft póttámogatás illeti meg a köznevelési feladatok ellátására, mely az óvodai létszám emelkedéséből adódik, ezen felül 9.376 Ft a szünidei gyermekétkeztetéshez kapcsolódó többlettámogatás. Az önkormányzatnak 512.400 Ft visszafizetési kötelezettsége keletkezett a polgármesteri illetmény támogatása kapcsán. Gyermekétkeztetéshez kapcsolódóan 42.240 Ft póttámogatás illeti meg az önkormányzatot.

Vagyon alakulása:

Önkormányzat:

Az önkormányzat vagyonmérlege az előző évihez viszonyítva 10 %-os növekedést mutat.

A befektetett eszközök állományi értékét a beruházások és felújítások aktivált értékei növelték, az elszámolt értékcsökkenések pedig csökkentették.

A pénzeszközök állománya az előző évihez viszonyítva 20 %-os csökkenést mutat, melynek oka az év közben szabad költségvetési maradvány tervére elvégzett beruházások és felújítások megvalósítása. Az önkormányzatnak 2020. év végén a közhatalmi bevételekből (adók) és egyéb működési bevételekből fennálló követelése 19.165.147 Ft.

A mérlegben szereplő 6.729.720 Ft fizetendő Áfa a 2020. évi 2 db telek értékesítéséhez kapcsolódik, melynek befizetése 2021. januárban megtörtént.

A mérlegben kötelezettségként került kimutatásra a 2020 decemberében folyósított 2021. évi állami támogatás előlege, melyet a Magyar Államkincstár 2021. év elején visszavont.

Az önkormányzat több évre áthúzódó kötelezettsége a közvilágítás korszerűsítéséből adódó hosszú távú kötelezettségvállalás, melyből 6.074.592 Ft dologi kiadás, 11.270.225 Ft a beruházás költsége.

Év végén az adóbevételekből 133.256 Ft túlfizetést tartunk nyilván.

A mérlegben 27.822.774 Ft halasztott eredményszemléletű bevétel a Magyar Falu Program keretein belül nyert 2 pályázat támogatásának összege, mely a számviteli előírásoknak megfelelően elhatárolásra került.

Óvoda:

Az óvoda vagyonmérlege a 2020. évben vásárolt tárgyi eszköz beszerzésének nettó értékéből, valamint 2020. évi záró pénzkészletből áll.

Megállapítások:

Az előterjesztéshez csatolt mellékletekből megállapítható, hogy a bevételek fedezetet nyújtottak a takarékos működtetést biztosító kiadásokra.

Összegzésként elmondható, hogy az önkormányzat és intézménye próbál racionálisan gazdálkodni, megőrizni hitel felvétel nélkül is a likviditását.

Bevételeit a törvényi előírásoknak, a képviselő-testület döntéseinek megfelelően használja fel.