Söréd Község Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2013. (XII.20) önkormányzati rendelete

A szociális és gyermekvédelmi ellátásokról

Hatályos: 2014. 10. 01- 2015. 02. 27

Söréd Községi Önkormányzat Képviselő –testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) bekezdés b) pontjában, 26. §-ában, 32. § (1) bekezdés b) pontjában, 32. § (3) bekezdésében, 37. § (1) bekezdés d) pontjában, 37/A. § (3) bekezdésében, , 38. § (9) bekezdésében, 45. § (1) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, 55/C. § (1) és (4) bekezdésében, 92. § (1) bekezdésében, 115. § (3) bekezdésében, 132. § (4) bekezdésében, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 18. § (2) bekezdésében, 162. § (5) bekezdésében foglalt felhatalmazása alapján kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:

I. Fejezet


Általános rendelkezések


1. A rendelet hatálya


1. § A rendelet hatálya kiterjed Söréd község közigazgatási területén élő a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény ( a továbbiakban: Szt. ) és a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény – a továbbiakban Gyvt. - hatálya alá tartozó személyekre.

2. Értelmező rendelkezések


2. § E rendeletben alkalmazásában az egyes ellátási formáknál használt fogalmat az Szt. 4. §-a szerint kell értelmezni.

3. Hatáskörök


3. § (1) Az Szt. 45 §-a szerinti önkormányzati segély és e rendelet 10.§ szerinti  közgyógyellátás tekintetében a szociális hatáskört a képviselőtestület a polgármesterre ruházza át

(2) Különös méltánylás esetén az önkormányzati segély tekintetében a képviselő testület gyakorolja a hatáskört.

4.Szociális ellátások általános eljárási szabályai


4. § (1) Az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelem az e rendelet 1. mellékletében meghatározott formanyomtatvány kitöltésével, az azon feltüntetett dokumentumok csatolása mellett postai úton, vagy a Csókakői Közös  Önkormányzati Hivatal Sörédi kirendeltségénél  – a továbbiakban Hivatal - terjeszthető elő személyesen, vagy hivatalból terjesztheti elő az Szt. 45.§ (8) bekezdésében foglalt intézmény, szervezet.

 (2). A kérelemhez csatolni kell az ügy érdemi elbírálásához szükséges igazolásokat, nyilatkozatokat, egyéb bizonyítékokat, az Szt-ben és annak végrehajtási rendeleteiben előírtak szerint.

(3) A benyújtott kérelmeket – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a beérkezésüktől számított 15 napon belül kell elbírálni.

(4) A Közös önkormányzati Hivatal a kérelmező által benyújtott igazolások valódiságát megvizsgálja, és szükség esetén az igénylőnél környezettanulmányt végez.

(5) A hivatal a vizsgálat alapján a kérelmeket döntésre előkészíti és a megállapított támogatásra való jogosultság fennállását rendszeresen figyelemmel kíséri.

(6) A pénzbeli és természetbeni ellátásoknál egyszerűsített határozat hozható, ha a kérelemnek helyt ad  a hatáskör gyakorlója és az ügyben nincs ellenérdekű ügyfél.

(7) A pénzbeli ellátások folyósítása lakossági folyószámlára utalással vagy lakcímre postai átutalással, vagy a szolgáltatóhoz való közvetlen utalással történik, de létfenntartást veszélyeztető élethelyzetre való tekintettel házi pénztárból is történhet a kifizetés.

II. Fejezet


Szociális rászorultságtól függő pénzbeli ellátások


1. Az aktív korúak ellátása



5. § (1) Az Szt. 33. § (1) bekezdésében meghatározott jogosultsági feltételeken túl a foglalkoztatást helyettesítő támogatás jogosultság egyéb feltétele, hogy a kérelem benyújtója vagy az ellátás jogosultja a lakókörnyezet rendezettségét biztosítsa, melynek keretében köteles az általa életvitelszerűen lakott lakást, házat rendeltetésszerűen használni, azt folyamatosan tisztán tartani, állagát megóvni, rágcsálóktól, kártevőktől mentesíteni.

(2) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult az (1) bekezdésben foglalt lakáshoz, házhoz tartozó udvar, kert, melléképület rendben tartásáról, az ott található szemét, hulladék, építési törmelék, autóroncs, gumiabroncs, kidobott háztartási gép jogszabályszerinti eltávolításáról, eltakarításáról, az ott található gyomnövény lekaszálásáról folyamatosan gondoskodni köteles.

(3) A foglalkoztatást helyettesítő támogatásra jogosult az (1) bekezdésben meghatározott lakás, ház előtti járda vagy közterület, csapadékvíz elvezető árok tisztántartásáról, az ingatlan előtti járda hó és síkosság mentesítéséről folyamatosan gondoskodni köteles.

(4) Az Szt. 37. § (1) bekezdés a)-c) pontjában meghatározottakon túl rendszeres szociális segélyre jogosult az a személy, aki szakorvos által igazoltan munkavégzést akadályozó krónikus vagy pszichés betegséggel, továbbá szenvedélybetegséggel küzd, de a szakértői bizottság az egészségkárosodás mértékét nem állapította meg.

(5) Az az aktív korúak ellátására jogosult személy, aki az ellátásra jogosultság kezdő napján egészségkárosodottnak nem minősül, de rendszeres szociális segélyben részesül (továbbiakban: segélyezett) a támogatást megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles megjelenni nyilvántartásba vétel céljából a Munkaügyi Központterületileg illetékes Kirendeltségénél.

A nyilvántartásba vétel elmulasztását az intézmény 5 napon belül köteles jelezni a jegyzőnek.

(6) A Munkaügyi Központterületileg illetékes Kirendeltsége a segélyezettekről nyilvántartást vezet és tájékoztatja a jegyzőt az együttműködési kötelezettséget teljesítőkről, minden hónap 20. napjáig.

(7) A Munkaügyi Központterületileg illetékes Kirendeltsége által szervezett beilleszkedést segítő programok típusai

a) egyéni képességet fejlesztő program

b) életmódformáló foglalkoztatás.

(8) A segélyezett személy az egészségügyi és mentális állapotához igazodó beilleszkedési programban köteles együttműködni, abban részt venni.

(9) Együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a segélyezett

a) a megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül nem jelentkezik a Munkaügyi Központterületileg illetékes Kirendeltségénél,

b) a beilleszkedést segítő programban való részvételről nem köt megállapodást, programban nem vesz részt 60 napon belül,

c) a rendszeres kapcsolattartás céljából a felszólítást átveszi, de a megadott időpontban nem jelenik meg és a távolmaradásának okát nem tudja hitelt érdemlő módon igazolni,

d) segélyre való jogosultság feltételeinek felülvizsgálatában nem működik együtt, bejelentési kötelezettségének nem tesz eleget.

(10) A megjelenési kötelezettség elmulasztását házi-, szakorvosi igazolással, vagy kórházi zárójelentéssel kell igazolni.

(11) Meg kell szüntetni a segély folyósítását, ha a Munkaügyi Központterületileg illetékes Kirendeltségével fennálló együttműködési kötelezettségét a segélyezett személy 2 éven belül ismételten megszegi.

(12) Az önkormányzat a segélyezett személyek részére biztosíthatja a közfoglalkoztatást.

3. Önkormányzati segély


6. § (1) Önkormányzati segélyben részesülhet az a személy, aki:

a.) létfenntartását veszélyeztető rendkívüli helyzetbe került, vagy időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd és önmaga vagy családja  megélhetéséről egyéb módon nem tud gondoskodni,

b.) alkalmanként jelentkező többletkiadásainak fedezése érdekében,

c.) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához vagy 

iskoláztatáshoz, vagy gyermek fogadásának előkészítéséhez vagy a               

nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartásához, a gyermek

családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások

vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt  vagy

d.) elhunyt személy eltemettetése miatt anyagi segítségre szorul

(2) Az (1)  bekezdés a) - c),  pontja szerinti önkormányzati segélyre jogosult a kérelmező, ha a családban az egy főre jutó havi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetében az öregségi nyugdíj 200 %-át nem haladja meg.

(3) Önkormányzati segélyre való jogosultság elbírálásánál a szociális rászorultság mértékére tekintettel a döntésre jogosult az (1) bekezdés szerinti jövedelemhatártól felfelé, annak 20 %-áig terjedően az igénylő javára eltekinthet.

(4) Az (1) bekezdés d) pontja szerinti önkormányzati segélyre jogosult , aki az elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott akkor, ha  családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 400 %-át A kérelemhez a kérelmező nevére kiállított temetés költségét igazoló számla másolatát, halotti anyakönyvi kivonat másolatát, jövedelemigazolásokat kell csatolni

(5) A  (4) bekezdés szerinti segély összege– a helyben szokásos legolcsóbb temetési költségeknek 15 %-át alapul véve – egységesen 22.500.-Ft.

(6) Különös méltánylást érdemlő esetekben – elemi kár, baleset, mozgásképtelenség, tartós betegség – bekövetkező többletkiadások miatt szükséges önkormányzati segély iránti kérelem elbírálásánál az (2) bekezdés szerinti jövedelemhatártól a döntésre jogosult 200 %-kal felfelé az igénylő javára eltekinthet.

(7) A (6) bekezdésben felsorolt esetekben a keresőképtelenséget alátámasztó orvosi igazolások,gyógyszerköltségről háziorvosi igazolás, illetve elemi kár esetén a helyreállítás költségeiről készített kimutatást kell a kérelemhez csatolni.

(8) Egyszeri segély éves összege a 20.000Ft-ot nem haladhatja meg.

(9) Különös méltánylást érdemlő esetben megállapított egyszeri segély összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét is elérheti.

         (10) Különös méltánylást igénylő esetekben az önkormányzati segély kamatmentes kölcsön formájában is nyújtható.

(11) A kamatmentes szociális kölcsön megállapítását követően a jogosulttal 15 napon belül kölcsönszerződést kell kötni, mely rögzíti a visszafizetés módját, idejét és egyéb feltételeit. A kölcsönszerződéshez mellékelni kell a támogatást megállapító határozatot.

(12) A kölcsönszerződésnek tartalmazni kell

a) kölcsönt igénybevevő személyi adatait,

b) kölcsön összegét, a visszafizetés idejét,

c) az ügyfél kötelezettség vállalását fizetési kötelezettségének teljesítésére,

d) a kölcsönszerződés megszegésének következményeit,

e) az ügyfél nyilatkozatát arról, hogy a visszafizetési kötelezettsége jövedelméből közvetlenül levonható,

f) ügyvédi ellenjegyzést és

g) a szerződő felek és tanuk aláírását.

(13) A kamatmentes szociális kölcsön összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének tízszeresét, visszafizetésének futamideje pedig az egy évet.

(14) Ha a kölcsön összegét a kölcsönszerződésben rögzítettek szerint, vagy határidőn belül nem fizetik meg, az ellátást jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vettnek kell tekinteni és a kölcsönszerződésben foglaltak szerint kell eljárni.


Természetben nyújtott szociális ellátások


1. Önkormányzati segély


7. § (1) Az önkormányzati segély folyósítása – ha az igénylő körülményei indokolják – készpénz helyett, az igénylő költségeinek közvetlen átvállalásával történik.

(2) Ha az igénylő körülményeinél fogva halaszthatatlan segítségnyújtás szükséges, akkor a Kapaszkodó Szociális Szolgáltató Központon keresztül kell élelmiszercsomagról gondoskodni.

2. Közgyógyellátás


8. § Közgyógyellátásra jogosultság állapítható meg annak a személynek az Szt. 50. § (1)-(2) bekezdésében foglaltakon túl

a) akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori  legkisebb összegének 150 %-át, és a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének mértéke eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át, vagy

b) egyedül élő esetében az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át és a havi rendszeres gyógyító ellátás költségének    mértéke eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át.

3. Adósságkezelési szolgáltatás


9.§ (1) Söréd község Önkormányzatának Képviselő-testülete nem kötelező feladatként adósságkezelési támogatást nyújt azon család, vagy egyedül élő személy részére, akinek

a) a lakhatása veszélybe került a lakásfenntartással kapcsolatos adósság felhalmozódása miatt,  és

b) a háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300%-át és

c) Söréd község közigazgatási területén olyan lakásban lakik, amelyben a lakhatás céljára használt helyiségek összes alapterülete nem haladja meg a 120 m2 –t és

d) vállalja az adósság és az adósságcsökkentési támogatás különbözetének megfizetését és az adósságkezelési tanácsadáson való részvételt.

(2) Adósságnak minősül a lakhatási költségek körébe tartózó közüzemi díjtartozás, lakbérhátralék, hitelintézettel kötött lakáscélú kölcsönszerződésből fennálló hátralék, közös költség.

12. § (1) Az adósságcsökkentési támogatás mértéke nem haladhatja meg az adósságkezelés körébe bevont adósság 75 %-át, de legfeljebb 300.000.-Ft-ot.

(2) Adósságcsökkentési támogatást részletekben kell megállapítani az adós önrészének teljesítésétől függően.

(3) Az adósságcsökkentési támogatás időtartama legfeljebb 12 hónap.

(4) Az adósságkezelési tanácsadást adósságkezelési tanácsadó alkalmazásával működteti és e feladatának ellátása során együttműködik az adóssal, a tanácsadóval és a szolgáltatókkal.

(5) Az adósságcsökkentési támogatási kérelmet az adósságkezelési tanácsadó állítja össze és azt mellékleteivel együtt továbbítja a közös önkormányzati hivatalnak.

6) Az ügyfél minden hónapban köteles egy alkalommal adósságkezelési tanácsadáson részt venni. A tanácsadásról való távolmaradását köteles igazolni, azt előzetesen jelezni és a tanácsadáson való részvételt pótolni. A távolmaradást orvosi igazolással kell igazolni.

(7) Az adósságkezelési tanácsadó az adósságkezelési tanácsadásra jelentkező ügyfélnél helyszíni ellenőrzést végez.

(8) Az adósságkezelési tanácsadó együttműködési megállapodást köt az ügyféllel a háztartás fizetőképességének helyreállítása érdekében.

Az együttműködés időtartama  legalább az adósságcsökkentési támogatás időtartamáig terjed.

(9) Az adósságkezelési tanácsadó értesíti az önkormányzatot, ha az ügyfél az adósságkezelési megállapodásban foglaltaknak nem tesz eleget.

(10) Az adósságcsökkentés iránti kérelmet folyamatosan lehet benyújtani, melyhez csatolni kell a

a) lakáshasználat jogcímét igazoló dokumentum másolatát,

b) tulajdonossal, a lakás kezelőjével és a közüzemi szolgáltatókkal szemben fennálló tartozásairól szóló igazolásokat,

c) a kérelmező jövedelméről szóló igazolásokat,

d) nyilatkozatot arról, hogy az adósságcsökkentés céljából az adatok – az adatvédelmi szabályok betartásával – felhasználhatók a támogatási eljárás során

10. § (1) Adósságcsökkentési támogatásról az adóssal megállapodást kell kötni.

(2) A támogatási megállapodásnak tartalmaznia kell

a) a támogatott személy adatait,

b) a támogatással csökkentendő hátralékok felsorolását,

c) az ügyfél által vállalt önrész mértékét és megfizetését,

d) a támogatás ütemezését és határidejét,

e) az ügyfél kötelezettségvállalását a fizetési kötelezettségek teljesítésére,

f) a támogatási megállapodás megszegésének következményeit,

fa) saját tulajdonú lakás esetén a jelzálogjog bejegyzésére jogosító nyilatkozatot,  vagy

fb) önkormányzati lakás esetén a lakásbérleti jogviszony feltételeinek megváltoztatásához való beleegyezést,

g) engedményezési nyilatkozatot a visszafizetési kötelezettség jövedelemből történő közvetlen levonhatóságáról,

h) ügyvédi ellenjegyzést és,

i) szerződő felek és tanuk aláírását.

IV. Fejezet


Személyes gondoskodást nyújtó ellátások formái


1. Szociális alapszolgáltatások


11. § (1) Alapszolgáltatások keretében az önkormányzat biztosítja az Szt. 86.§(1) bekezdésében kötelezően előírt étkeztetést, házi segítségnyújtást.

(2) ( A étkeztetésre való jogosultság megállapítására vonatkozó hatáskört a Vértesalja Önkormányzati Társulás gesztor önkormányzatának polgármestere gyakorolja.

(3) Az ellátás biztosítása iránti kérelmet a Vértesalja Önkormányzati Társulás Elnökéhez kell benyújtani, aki a szociális rászorultság tényét vizsgálja, és az ellátást biztosítja.

V. Fejezet


Térítési díj


12. § (1) A 11. §(1) bekezdésében felsorolt alapszolgáltatásokért – kivéve a családsegítést- térítési díjat kell fizetni. A térítési díjakat az önkormányzat külön rendeltben szabályozza.

(2) Söréd Község  Önkormányzata a kijelölt önkormányzat a Vértesalja Önkormányzati Társulási megállapodásban a személyes gondoskodás körébe tartozó intézményi térítési díjak megállapítására.  Az intézményi térítési díjak felülvizsgálatát – az intézmények díjjavaslata alapján – évente április 30-ig kell elvégezni.

VI. Fejezet


Személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások


Gyermekjóléti szolgáltatás


13. §  (1) Söréd Község Önkormányzata a gyermekjóléti szolgáltatás feladatait a Vértesalja  Önkormányzati Társulás tagjaként a  társuláson keresztül biztosítja.                                                                                             

(2) A Vértesalja Önkormányzati  Társulás a gyermekjóléti feladatellátásról évente egyszer köteles beszámolni a képviselőtestületnek.

  Gyermekek napközbeni ellátás


14.§  Söréd Község Önkormányzata a gyermekek napközbeni ellátásáról a Vértesalja Önkormányzati  Társulás fenntartásában működő Vértesalja Óvoda Sörédi Tagóvodájában gondoskodik.

 Gyermekek átmeneti gondozása


15.§ Söréd Község Önkormányzata a gyermekek átmeneti gondozásáról helyettes szülőnél történő elhelyezés útján gondoskodik, a Gyvt-ben meghatározottak figyelembevételével.

 Térítési díjak


16.§ A gyermekjóléti alapellátás keretében biztosított gyermekek napközbeni ellátásáért térítési díjat kell fizetni. A térítési díjakat az önkormányzat külön rendelet keretében határozza meg.

Záró rendelkezések


17. § (1) A képviselőtestülete  e rendeletben szabályozott  szociális ellátások keretösszegét  éves költségvetési rendeletében határozza meg.

(2) Ez a rendelet 2014. január 1-jén lép hatályba.

(3) Hatályát veszti:  a  szociális igazgatásról és szociális ellátásokról

10./2012. (VI.01.) számú  önkormányzati rendelet és a    9./2007.(IX.01.) önkormányzati   rendelet a gyermekek védelméről

Mellékletek