Halászi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 26- 2025. 09. 12

Halászi Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 25.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.26.

[1] A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdése alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait. Halászi Község Önkormányzatának éves költségvetése a települési szolgáltatások működtetését és a településfejlesztési célok megvalósítását egyaránt lehetővé tevő, kiegyensúlyozott gazdálkodás elve szerint került összeállításra.

[2] Halászi Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A költségvetés címrendje

1. § A képviselő-testület a 2025. évi költségvetés címrendjét a 11. melléklet szerint határozza meg.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) A képviselő-testület Halászi Község 2025. évi költségvetését

a) 909.606.067,- Ft Költségvetési bevétellel

b) 1.145.233.329,- Ft Költségvetési kiadással

c) 235.627.262,- Ft Finanszírozási bevétellel

d) 0,- Ft Finanszírozási kiadással

e) Összesen: 1.145.233.329,- Ft bevétellel

f) Összesen: 1.145.233.329,- Ft kiadással állapítja meg.

(2) A költségvetési bevétel és költségvetési kiadás közti hiány finanszírozása a 2024. évi maradványból történik.

(3) A képviselő-testület az Önkormányzat és intézményei költségvetési mérlegét, bevételeit és kiadásait közgazdasági tagolásban az 1–3. mellékletek, a kötelező, az önként vállalt és az államigazgatási feladatok bevételeit és kiadásait a 8., 9. és 10. mellékletben foglaltak szerint állapítja meg.

(4) A költségvetési szervek létszámkeretét a 7. melléklet tartalmazza.

(5) A működési és felhalmozási támogatásértékű, valamint államháztartáson kívülre történő pénzeszközátadást a 6. melléklet tartalmazza.

(6) Az önkormányzat működési bevételeit és kiadásait, valamint a felhalmozási bevételeket és kiadásokat a 4. melléklet tartalmazza.

(7) Az önkormányzat előirányzat felhasználási ütemtervét a 14. melléklet tartalmazza.

(8) A többéves kihatással járó döntéseket beruházási célonként számszerűsítve, évenkénti bontásban a 13. melléklet tartalmazza.

(9) A közvetett nyújtott támogatások összegét a 12. melléklet tartalmazza.

(10) A költségvetési évet követő három év tervezett bevételi és kiadási előirányzatainak keretszámait főbb csoportokban a 15. melléklet tartalmazza.

Felhalmozási kiadások

3. § A képviselő-testület az Önkormányzat 2025. évi felhalmozási előirányzatait a rendelet 5. melléklete szerint hagyja jóvá.

Tartalék képzése

4. § A képviselő-testület 2025. évi általános tartalékát 45.650.023,- Ft-ban, a céltartalékot 0,- Ft-ban állapítja meg.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

5. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében év közben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatásköröket a képviselő-testület gyakorolja.

Az előirányzatok módosítása

6. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a képviselő-testület dönt.

(2) A képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 3.000.000,- Ft összeghatárig a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

(3) A (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni.

(4) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(5) A képviselő-testület a költségvetési rendelet szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével – negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(6) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

A gazdálkodás szabályai

7. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Az önkormányzati hivatal, valamint a költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

(3) Az önkormányzat pénztárából a készpénzállományt érintő kifizetésként kell elszámolni:

a) a fizetési számlára befizetett készpénzt,

b) a szervezet tevékenységével összefüggésben készlet- és kisértékű tárgyi eszköz beszerzések,

c) kiküldetési, reprezentációs kiadások,

d) egyes kisösszegű szolgáltatási kiadások készpénzben történő teljesítése,

e) a társadalom- és szociálpolitikai juttatások,

f) megbízási díjak,

g) vásárlási és üzemanyag előleg.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

8. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért a jegyző felelős.

(2) Az Önkormányzat a belső ellenőrzést külső szakértő megbízásával gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

A Stabilitási törvénnyel való összhang megteremtése

9. § A képviselő-testület a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. évi törvény 10. § (7) bekezdésével összefüggésben kijelenti, hogy 2025. évre nem tervez adósságot keletkeztető ügyletet.

Záró és átmeneti rendelkezések

10. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.