Mezőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelete

Mezőörs Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2024. 10. 29 18:30

Mezőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelete

Mezőörs Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2024.10.29.

Mezőörs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az Önkormányzat megnevezése: Mezőörs Község Önkormányzata

(2) Az Önkormányzat székhelye: 9097 Mezőörs, Fő utca 105.

(3) Az önkormányzati feladatokat a képviselő-testület és szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottságai, a képviselő-testület hivatala, a jegyző, továbbá társulás látja el.

II. Fejezet

Részletes rendelkezések

1. Az Önkormányzat együttműködési kapcsolatai

2. § (1) Az önkormányzat közigazgatási területén működő, 1. mellékletben szereplő önszerveződő közösségek képviselői tevékenységi körükben tanácskozási joggal részt vehetnek a képviselő-testület és bizottságai ülésein.

(2) A település magasabb szintű ellátása, az állampolgárok közéletbe való eredményesebb bevonása érdekében a képviselő-testület az önszerveződő közösségekkel együttműködési megállapodást köthet.

(3) Az együttműködési megállapodásokban foglaltak eredményességéről, képviselő-testületi ülésen ad számot a polgármester.

(4) Mezőörs Község Önkormányzata az alábbi társulásokban vesz részt:

a) Győr Nagytérségi Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás

b) Győri Többcélú Kistérségi Társulás

2. A képviselő-testület működése

3. § Mezőörs Község Önkormányzata Képviselő-testülete tagjainak száma 7 fő, ebből 1 fő polgármester és 6 fő képviselő. A képviselő-testület tagjainak névsorát a 2. melléklet tartalmazza.

4. § (1) A képviselőtestület éves jóváhagyott munkaterv alapján legalább 6 alkalommal ülésezik. Az ülései számát – munkatervétől eltérően – szükség szerint növelheti.

(2) A rendes ülések időpontja a tárgyhónap harmadik hetének szerdai napja.

(3) Az ülések helye a Klubház nagyterme (Mezőörs, Hunyadi utca 74.) vagy a mindszentpusztai Faluház (Mezőörs-Mindszentpuszta, Rákóczi utca 72.). A Képviselő-testület indokolt esetben külső helyszínen, kihelyezett ülést is tarthat.

(4) A képviselő-testület rendes ülése szünetel július és augusztus hónapban.

(5) A Képviselő-testület szükség szerint, határidőhöz kötött, illetve fontos és halaszthatatlan, döntést igénylő téma tárgyalása esetén rendkívüli ülést tart.

5. § (1) A munkaterv tartalmazza

a) a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontját és napirendjét,

b) a tervezett napirendi pont előterjesztőjének nevét,

c) a tervezett napirendi ponthoz meghívandók felsorolását.

(2) A munkaterv tervezetének összeállításánál figyelembe kell venni

a) a törvényben meghatározott önkormányzati feladat- és hatáskörre vonatkozó rendelkezéseket,

b) a települési képviselők, a nem települési képviselő bizottsági tagok, a településen működő gazdasági szervezetek, társadalmi szervezetek, az önkormányzati intézmények vezetői javaslatait.

(3) A munkaterv tervezetének összeállításáról és a képviselő-testület elé történő terjesztéséről a jegyző gondoskodik.

(4) A munkatervbe felvett napirendi pontokról azok előadóit az előterjesztések időbeni elkészítése céljából értesíteni kell. Az értesítés megküldése a jegyző vagy a polgármester feladata.

(5) A képviselő-testület munkatervét a tárgyév január hó végéig állapítja meg.

(6) A munkatervet meg kell küldeni a települési képviselőknek.

3. Előterjesztések

6. § (1) A képviselő-testület elé kerülő írásos előterjesztések két fő részből állnak:

a) tárgyi ismertetés,

b) határozati javaslat, vagy rendelet tervezet.

(2) A tárgyi ismertetés tartalmazza:

a) az előterjesztés tárgyát,

b) arra való utalást, hogy a képviselő-testület korábban foglalkozott-e az adott tárgykörrel, mikor és milyen eredménnyel,

c) a tárggyal kapcsolatos értékelést, elemzést, és mindazokat a körülményeket, összefüggéseket, amelyek a döntésnél jelentőséggel bírnak,

d) az indoklását annak, hogy miért maradt el a határozati javaslat.

(3) A határozati javaslat tartalmazza:

a) a feladatokat előremutatóan meghatározó javaslatot, indokolás nélkül szabatosan és egyértelműen,

b) eltérő tartalom esetén a külön-külön megfogalmazott határozati javaslatot,

c) a feladattól és az előterjesztés jellegétől függően alternatív határozati javaslatot,

d) a határozat végrehajtásáért felelős szerv vagy személy megjelölését,

e) a rendelkezés végrehajtásának határidejét.

4. Az ülés összehívása és vezetése

7. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a polgármester által megbízott alpolgármester, tartós akadályoztatás és egyidejű betöltetlenség esetén a korelnök hívja össze.

(2) A képviselő-testület rendes üléseinek meghívóit úgy kell elkészíteni és kiküldeni, hogy az érdekeltek az ülés előtt legalább öt nappal azt kézhez kapják.

(3) A munkatervben nem tervezett ülésre a polgármester egyéni megkereséssel is összehívhatja az érdekelteket.

(4) A képviselő-testületi ülés meghívója tartalmazza

a) az ülés helyét és időpontját,

b) javasolt napirendi pontokat és az előterjesztő nevét,

c) mellékletként – amennyiben írásos előterjesztés készült – annak teljes szövegét.

(5) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívhatók azon szervek vezetői, illetve személyek, akiket a tárgyalt napirend érint.

8. § (1) A képviselő-testület ülése – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (továbbiakban: Mötv.) meghatározott kivételekkel – nyilvános.

(2) Zárt ülés tartásának szükségességére az előterjesztőnek kell a figyelmet felhívni. Ennek elmaradása esetén ez a jegyző kötelessége.

9. § (1) Az ülések nyilvánosságának biztosítása érdekében a polgármester köteles tájékoztatni a lakosságot a képviselő-testület ülésének összehívásáról.

(2) Az ülés időpontjáról, helyéről, napirendjéről a polgármester a lakosságot a település hirdetőtábláin elhelyezett hirdetményekkel, legkésőbb a testületi ülés napját megelőző öt nappal korábban tájékoztatja.

10. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása esetén a polgármester által megbízott alpolgármester, tartós akadályoztatás és egyidejű betöltetlenség esetén a korelnök vezeti.

(2) Az ülés vezetésével kapcsolatos feladatok:

a) az ülés határozatképességének megállapítása,

b) határozatképesség esetén az ülés megnyitása,

c) tájékoztatás a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, az előző testületi ülés óta végzett munkáról, aktuális feladatokról, az előző ülésen elhangzott közérdekű javaslatok nyomán tett intézkedésekről,

d) javaslattétel az ülés napirendjére,

e) kiegészítés kérése egyéb napirendi pont tárgyalására a képviselők részéről:

ea) amennyiben a napirendi pontok kiegészítését a képviselők ¼-e, illetve a képviselőtestület bizottsága javasolja, a javaslatot fel kell venni az ülés napirendi pontjai közé,

eb) amennyiben a kezdeményezés egyéni, és az előzőekben leírt támogatást nem bírja, a polgármester a képviselőtestület munkatervének ismeretében dönt, hogy mikor terjeszthető a napirend a testület elé,

f) napirendi pontonként a tárgyalás megnyitása, irányítása, lezárása, a vita tartalmának összefoglalása, a képviselő-testület határozatképességének figyelemmel kísérése,

g) napirendi pontonként a határozati javaslat szavazásra bocsátása, a határozat kihirdetése,

h) a helyi képviselők interpellációs és kérdezési jogának biztosítása,

i) az ülés zavartalan rendjének biztosítása,

j) az ülés berekesztése.

(3) A képviselő-testület rendelkezhet – egyszerű szótöbbséggel – valamely napirend sürgősséggel történő tárgyalásáról.

(4) A sürgősségi indítványként kezelt napirendet a képviselő-testület első napirendként tárgyalja.

5. A tanácskozás rendje

11. § (1) A polgármester előterjeszti a napirendi tervezetet, indokolja, ha a munkatervtől eltér.

(2) Bejelenti, amennyiben valamelyik napirendi ponthoz a képviselő-testület bizottsága az ülés előtt jelzett észrevételt kíván tenni. Beszámol továbbá azokról a javaslatokról, amelyeket nem vett fel a napirendi tervezetbe.

(3) A képviselő-testület ülésének napirendjéről a képviselő-testület határoz.

(4) Amennyiben írásos előterjesztés készül, annak előadója – tekintettel arra, hogy az ülésen az előterjesztést nem ismerő választópolgárok is jelen vannak – ismerteti az előterjesztés rövid tartalmát.

(5) Amennyiben nem készült írásos előterjesztés, az előadó szabatosan, közérthetően ismerteti az előterjesztést.

(6) Az előadóhoz a képviselő-testületi tagok és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket tehetnek fel, amelyekre a vita előtt kell válaszolni.

12. § (1) A polgármester minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát.

(2) A képviselő-testület a vita során – vita nélkül egyszerű szótöbbséggel – megadhatja a szót olyan személyeknek is, akiknek az ülésen tanácskozási joguk nincsen.

(3) A vita lezárására, vagy a hozzászólások időtartamának korlátozására bármelyik képviselő javaslatot tehet, javaslatáról a képviselő-testület vita nélkül egyszerű szótöbbséggel határoz.

(4) A vita lezárása után a napirendi pont előadója válaszol a hozzászólásokra.

13. § (1) A tanácskozás során a polgármester biztosítja a tanácskozás rendjének zavartalanságát, amely feladata ellátása érdekében:

a) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltér a tárgyalt témától, valamint a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő kifejezéseket használ,

b) rendreutasítja azt, aki a képviselő-testülethez méltatlan magatartást tanúsít,

c) ismételt rendzavarás esetén – figyelmeztetés után – a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót, kivéve a települési képviselőt,

d) lehetőséget biztosít a személyes megjegyzésre annak, aki a vita során ellene szóló sérelmesnek vélt megjegyzést el kívánja hárítani, vagy a félreértést eloszlatni.

(2) A hozzászólásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor, első körben a polgármester a képviselőknek adja meg a hozzászólási jogot. Az ülésre meghívott tanácskozási joggal részt vevőknek és a lakosság részéről megjelenteknek csak a képviselői felszólalások után, vagy annak hiányában adja meg a szót. Egyazon témához való hozzászólást csak kétperces időkerettel lehet megtenni. Egy napirendi ponthoz ugyanannak a személynek legfeljebb kétszer lehet hozzászólni.

(3) A polgármester megvonja a szót attól a hozzászólótól, akinél a figyelmeztetés nem vezetett eredményre, aki a napirend tárgyától eltér, továbbá aki a számára előírt időkorlátot túllépi.

(4) Ismételt és súlyos rendbontás esetén a rendbontó eltávolításához a polgármester a rendőrség segítségét veheti igénybe.

(5) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.

(6) Az állampolgárok saját ügyben történő hozzászólási szándékukat az ülés előtt 7 nappal korábban írásban jelenthetik be a napirendi pont konkrét megjelölésével.

6. Határozathozatal

14. § (1) A képviselő-testület valamennyi képviselői mandátum betöltése esetén akkor határozatképes, ha az ülésen négy települési képviselő jelen van.

(2) Ha az (1) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen.

(3) A határozatképtelen képviselő-testületi ülést 8 napon belül, ugyanazon napirendek megtárgyalására újra össze kell hívni.

(4) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, úgy a polgármester az Mötv. 42. §-ában meghatározott ügyek kivételével bármely ügyben döntést hozhat.

15. § (1) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vita során elhangzott módosító, kiegészítő, majd az előterjesztésben szereplő javaslatról szülessen döntés.

(2) A javaslat elfogadásához az Mötv-ben meghatározott számú települési képviselő igen szavazata szükséges.

(3) A szavazás eredményének megállapítása után a polgármester kihirdeti a hozott határozatot.

16. § (1) Minősített többségű döntéshez az Mötv. alapján a megválasztott települési képviselők több mint felének egyhangú igen szavazata, azaz négy fő települési képviselő szavazata szükséges.

(2) Minősített többség szükséges az Mötv-ben foglalt esetekben.

7. A szavazás módja

17. § (1) A képviselő-testület döntéseit általában nyílt szavazással hozza.

(2) A testület tagjai igennel vagy nemmel szavazhatnak, illetve tartózkodnak a szavazástól.

(3) Az ülésteremben lévő és nem szavazó (tartózkodó) képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

(4) Titkos szavazással dönt a testület az Mötv-ben meghatározott esetekben.

18. § (1) A helyi képviselőnek a szavazás megkezdése előtt előterjesztett javaslatára név szerinti szavazást lehet tartani. E kérdésben a testület vita nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.

(2) Névszerinti szavazás esetén a jegyző abc sorrendben felolvassa a képviselők névsorát.

(3) A képviselők „igen”, „nem”, „tartózkodom” nyilatkozattal szavaznak.

(4) A jegyző a szavazatot a névsoron feltünteti, a szavazatokat összeszámolja, és a szavazás eredményét a névsorral együtt átadja a polgármesternek.

(5) A szavazás eredményét a polgármester hirdeti ki.

(6) A külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz kell csatolni.

(7) Nem lehet névszerinti szavazást tartani a tanácskozás lefolytatásával összefüggő kérdésekben.

8. Bejelentés, interpelláció

19. § (1) A napirendek tárgyalása után a tisztségviselők, a képviselők és az ülés résztvevői bejelentést tehetnek.

(2) Amennyiben a bejelentés intézkedést igényel, annak megtörténtéről a polgármester, a képviselő-testület következő ülésén ad tájékoztatást.

20. § (1) A települési képviselő kérdést, interpellációt intézhet a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a jegyzőhöz, a bizottság elnökéhez.

(2) Interpelláció: magyarázat kérése valamilyen a képviselő-testület feladat-és hatáskörébe tartozó témában.

(3) A kérdésre vonatkozó válaszadási kötelezettségre az Mötv. rendelkezései az irányadók.

(4) Az interpellációra legkésőbb öt munkanapon belül kell válaszolni, amely válasz elfogadásáról, a képviselő-testület dönt. A megkérdezett válaszát a soron következő testületi ülésen ismertetni kell.

9. Önkormányzati rendeletalkotás, rendeletek közzététele

21. § (1) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester,

b) a képviselő,

c) a képviselő-testület bizottsága,

d) a jegyző,

e) az aljegyző,

f) a civil szervezet képviselője.

(2) A rendelet-tervezet elkészítése során a képviselő-testület – a lakosság szélesebb körét érintő rendelkezések elkészítésénél – elveket, szempontokat, irányelveket állapíthat meg, meghatározhatja, hogy a tervezetet mely szervekkel kell egyeztetni, milyen vitafórumon kell megvitatni.

(3) A rendeletalkotás előkészítése a jegyző feladata.

(4) A rendelet-tervezet képviselő-testület elé terjesztésekor a polgármester vagy a jegyző köteles tájékoztatni a képviselő-testület tagjait a képviselő-testület által felvetett, de a tervezetben nem szereplő javaslatokról.

(5) Az önkormányzati rendelet-tervezet megalkotása, véleményezése során a jogalkotásról szóló törvény, illetve a jogszabályszerkesztésről szóló rendelet szabályait kell alkalmazni.

(6) A rendelet módosítását követően a jogszabály egységes szerkezetbe foglalását el kell végezni.

22. § (1) A jegyző gondoskodik arról, hogy az önkormányzati rendeletekről és a lakosság széles körét érintő határozatokról, a lakosság tudomást szerezzen.

(2) Az önkormányzati rendeletet az Önkormányzati Hivatal hirdetőtábláján történő közzététellel kell kihirdetni.

(3) Az önkormányzati rendelet kihirdetésének napja, a hirdetőtáblára történő kifüggesztés dátuma.

(4) A jegyző köteles gondoskodni:

a) a rendeletek folyamatos felülvizsgálatáról,

b) a rendeletek hatályosságáról,

c) a rendeletek nyilvántartásáról.

10. Önkormányzati határozat

23. § (1) A képviselő-testület alakszerű határozattal hoz döntést.

(2) Az alakszerű önkormányzati határozat megjelölése külön naptári évenként, év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámozással történik.

(3) Az önkormányzati határozat tartalmazza:

a) a határozatot hozó teljes megjelölését,

b) a határozat sorszámát és ehhez törtvonallal kapcsolva a

c) határozat meghozatalának idejét (év, zárójelben: hó, nap)

d) az „önkormányzati határozat” kifejezést,

e) a határozat szövegét,

f) a határozat végén, új sorban a végrehajtásért felelős megjelölését,

g) a határozat szövegének végén új sorban a végrehajtás határidejének megjelölését.

(4) A határozati javaslatok jelölése: Mezőörs Község Önkormányzata Képviselő-testületének ........../.......... (év) (meghozatalának napja) önkormányzati határozata.

11. A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyve

24. § (1) A képviselő-testület üléséről készítendő jegyzőkönyvekre az Mötv. rendelkezései irányadók.

(2) A jegyzőkönyv tartalmazza az Mötv-ben meghatározottakon felül:

a) azok nevét, akik távolmaradásukat előzetesen nem jelezték,

b) az ülésen végig, illetve az egyes napirendi pontok tárgyalásánál tanácskozási joggal jelenlevők nevét,

c) szám szerint az ülésen megjelent választópolgárokat,

d) az ülésen elhangzott bejelentéseket, kérdéseket, interpellációkat és az azzal kapcsolatos válaszokat.

25. § (1) A jegyzőkönyv eredeti példányát, annak mellékleteivel együtt a jegyző kezeli.

(2) A jegyzőkönyv eredeti példányához mellékelni kell:

a) a képviselő-testületi ülésre szóló meghívót,

b) az előterjesztéseket,

c) rendelet, valamint a határozattervezetek egy-egy példányát,

d) az írásban benyújtott kérdések, interpellációk szövegét,

e) sürgősségi indítványok szövegét és indokolását,

f) jelenléti ívet.

(3) A jegyző köteles gondoskodni a jegyzőkönyv elektronikus változatban történő archiválásáról is.

26. § (1) A jegyzőkönyvet évenként le kell fűzni, és irattárba helyezni.

(2) A jegyzőkönyveket egész év során a jegyzői iroda szekrényében kell tárolni, hogy az állampolgárok rendelkezésére álljon, és abba – a zárt ülés kivételével – betekinthessenek.

27. § A képviselő-testület döntéseinek nyilvántartásáért a jegyző a felelős.

12. Az önkormányzat döntéseinek végrehajtása és a végrehajtás ellenőrzése

28. § (1) A tisztségviselők – akár a határozatban megjelölt felelősként, akár közvetetten – felelősek a feladatkörüket érintő döntések eredményes végrehajtásáért.

(2) A döntések végrehajtása során a polgármester gondoskodik az összetett vagy több szervezet közreműködését igénylő döntések végrehajtásának tervszerű ütemezéséről, megszervezi a végrehajtás ellenőrzésében a bizottságok közreműködését.

29. § (1) Amennyiben az önkormányzat döntése olyan folyamatosan ellátandó feladat ellátására irányul, amelyben a végrehajtási határidő megjelölése is folyamatos, a polgármester a határozatban megjelölt időközökben számol be a végrehajtás ellátásáról.

(2) Azon esetekben, amikor az önkormányzat döntését a végrehajtásért felelős mulasztása miatt nem hajtották végre, az erről szóló beszámoló keretében a testületet a mulasztó felelősségre vonásáról is tájékoztatni kell.

(3) Ha a felelősségre vonás a képviselő-testület hatásköre, erre nézve javaslatot kell adni a beszámolóban.

(4) Amennyiben az önkormányzati döntés végrehajtásáért felelős a végrehajtást akadályozó körülményt észlel, annak elhárítását a polgármestertől köteles kérni.

(5) A polgármester, illetve felhatalmazása alapján a jegyző a végrehajtást akadályozó körülmény elhárítására köteles.

13. Lakossági fórumok rendje

30. § (1) A képviselő-testület évente legalább egy alkalommal előre meghirdetett közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatás időpontja, a munkatervben nyer megállapítást, előkészítése, összehívása és vezetése a polgármester feladata.

(3) A közmeghallgatás célja, a lakosság véleményének megismerése, a közösségi jellegű problémák megismerése, így az eseményre a képviselő-testület külön előterjesztést nem készít.

(4) A közmeghallgatáson a polgármester tájékoztató jellegű gondolatébresztője után a választópolgárok hozzászólhatnak.

(5) A közmeghallgatáson a helyi képviselők jelen vannak, így az elhangzott közérdekű javaslatokról azonnal dönthetnek.

(6) Amennyiben az azonnali döntés lehetősége kizárt, a javaslatot – esetleges bizottsági előkészítés után – a soron következő ülésén napirendre tűzi a testület.

31. § (1) A lakosság a társadalmi szervezetek tájékoztatása érdekében szükség szerint, előre meghirdetett időpontban falugyűlést kell tartani.

(2) A falugyűlést a polgármester vagy az általa felkért személy vezeti.

(3) A képviselő-testület köteles összehívni a falugyűlést, a testületi tagok több mint felének, valamint a választópolgárok több mint 10%-ának kezdeményezésére.

(4) A falugyűlésről jegyzőkönyv készül, elkészítése a jegyző feladata.

14. A Képviselő-testület feladat és hatásköre

32. § (1) A képviselő-testület ellátja a jogszabályokban ráruházott feladat és hatásköröket.

(2) Az önkormányzat kötelező feladatai és hatáskörei vonatkozásában az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(3) Az önkormányzat önként vállalt feladatként támogatja a civil szervezetek, egyesületek működését.

33. § (1) A Képviselő-testület hatásköreinek átruházásával, a hatáskör gyakorlásával, a hatáskör visszavonásával kapcsolatosan az Mötv. rendelkezései az irányadóak.

(2) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a jogosítottak a soron következő – munkaterv szerinti – rendes testületi ülésen írásban beszámolnak.

(3) A képviselő-testülettől átruházott hatáskörök jegyzékét a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

III. Fejezet

A képviselő-testület tisztségviselői

15. A polgármester

34. § (1) A polgármester jogállására, összeférhetetlenségére, eskütételére, munkáltatói jogkörére, díjazására az Mötv. rendelkezései az irányadók.

(2) A polgármester főállásban látja el feladatát.

(3) A polgármester összeférhetetlenségével, vagyonnyilatkozatával, tiszteletdíjának emelésével, jutalmazásával, költségtérítésével kapcsolatos javaslatokat a Képviselő-testületi Döntést Előkészítő Bizottság terjeszti a képviselő-testület elé.

(4) A polgármester minden hónap második hetének szerdai napján 17.00 és 18.00 óra között fogadóórát tart Mindszentpuszta településrészen a faluházban.

16. Az alpolgármesterek

35. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére 1 fő alpolgármestert választ saját tagjai közül.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban tölti be a tisztségét.

(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát.

17. A jegyző, aljegyző

36. § (1) A jegyző kinevezésére és a hivatalvezetéssel kapcsolatos teendőire az Mötv, illetve a köztisztviselők jogállásáról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.

(2) A jegyző

a) rendszeres tájékoztatást ad az önkormányzat munkáját érintő jogszabályok változásáról,

b) a Közös Önkormányzati Hivatal közreműködésével előkészíti, és törvényességi szempontból véleményezi a Képviselő-testület és a bizottság elé kerülő előterjesztéseket,

c) szervezi a Közös Önkormányzati Hivatal jogi tájékoztató tevékenységét,

d) évente legalább egyszer tájékoztatja a képviselő-testületet a hivatal munkájáról,

e) gondoskodik arról, hogy a Közös Önkormányzati Hivatalban az információ-áramlás megfelelő legyen.

37. § (1) A polgármester a jegyző javaslatára – a jegyzőre vonatkozó szabályok szerint – aljegyzőt nevez ki a jegyző helyettesítésére és a jegyző által meghatározott feladatok ellátására.

(2) Az aljegyző a jegyző távolléte, illetve akadályoztatása esetén helyettesíti a jegyzőt, valamint ellátja a jegyző által meghatározott feladatokat.

(3) A jegyző és az aljegyző feladatainak részletezését a Közös Önkormányzati Hivatal Szervezeti- és Működési Szabályzata tartalmazza

(4) A jegyzői és aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetére – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátásáról az Igazgatási előadó I. gondoskodik.

18. A képviselők jogállása

38. § (1) A települési képviselőnek a képviselő-testületi munkában való részvételére az Mötv. rendelkezései az irányadók. A települési képviselő az ülésről való távolmaradását köteles a polgármesternek vagy a jegyzőnek jelezni.

(2) A települési képviselő döntéseit saját meggyőződése alapján hozza. Képviselői minőségben hozott döntéséért kizárólag jogszabály által meghatározott esetekben vonható felelősségre. Szavazatát megindokolni nem köteles emiatt semmiféle hátrány nem érheti.

(3) A települési képviselőknek e minőségben gyakorolható jogaira és kötelezettségeire, önkormányzati ügyekben felvilágosítás kérésével kapcsolatos jogosítványaira, bizottsági ülésen történő részvételére és javaslattételére, képviselői munkájához szükséges tájékoztatásra való jogosultságára az Mötv. rendelkezései az irányadók.

39. § (1) A települési képviselő köteles

a) képviselni a településen élő lakosság érdekeit,

b) tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, elvégezni a rá bízott feladatot,

c) olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre, a választók bizalmára,

d) felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, valamint a különböző vizsgálatokban,

e) írásban vagy szóban bejelenteni, ha a képviselő-testület vagy bizottságának ülésén nem tud megjelenni, illetve egyéb megbízásának teljesítésében akadályoztatva van,

f) kapcsolatot tartani a választópolgárokkal, illetve különböző önszerveződő lakossági közösségekkel,

g) a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti és magántitkot megőrizni, titoktartási kötelezettsége, megbízatásának lejárta után is fennmarad,

h) a vele szemben felmerült összeférhetetlenségi okot bejelenteni.

(2) Az Mötv-ben meghatározott kötelezettségeit megszegő önkormányzati képviselő megállapított tiszteletdíját a képviselő-testület a kötelezettséget első alkalommal való megszegés esetén 2 havi tiszteletdíjjal csökkenti, ismételt kötelezettségszegés esetén 4 havi tiszteletdíjjal csökkenti.

(3) Amennyiben az önkormányzati képviselő elmulasztja a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét, és a személyes érintettség az ügy tárgyalása során kiderül, úgy a döntéshozatalban nem vehet részt.

19. A képviselő-testület bizottságai

40. § (1) A képviselő-testület által létrehozott állandó bizottság a Képviselő-testületi Döntést Előkészítő Bizottság.

(2) A bizottság összetételét és feladatait a 4. melléklet tartalmazza.

(3) A bizottsági tagok névjegyzékét a képviselő-testület határozatban állapítja meg.

(4) A bizottság elnöke a bizottság véleményét képviseli azon kérdésekben, amelyekben a bizottság állásfoglalása, döntése szükséges.

(5) A bizottság éves működése tervezéséhez, munkatervet készíthet. Amennyiben munkaterv készül, azt az önkormányzat munkatervével össze kell hangolni.

(6) Az összehangolás a bizottsági elnök és a jegyző feladata.

(7) A bizottság döntéseit, állásfoglalásait, egyszerű szótöbbséggel hozza.

41. § (1) A bizottság tevékenységéről választási ciklusonként egy alkalommal köteles beszámolni a képviselő-testületnek.

(2) A beszámolási kötelezettség időpontja a képviselő-testület munkatervében kerül meghatározásra.

20. A Közös Önkormányzati Hivatal

42. § Mezőörs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete és Pér Község Önkormányzatának Képviselő-testülete közös önkormányzati hivatalt tart fenn Péri Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel.

IV. Fejezet

Az önkormányzat költségvetése, vagyona

21. Az önkormányzat vagyona

43. § (1) Az önkormányzat tulajdonára, vagyonára és gazdálkodására vonatkozó legalapvetőbb rendelkezéseket az Mötv, valamint külön önkormányzati rendelet szabályozza.

(2) A képviselő-testület a vagyonról folyamatosan elszámol.

22. Az önkormányzat költségvetése, gazdálkodása

44. § (1) A képviselő-testület költségvetését önkormányzati rendeletben állapítja meg.

(2) A költségvetés tárgyalása két fordulóban történik.

(3) Az első fordulóban a tárgyaláshoz a Kormány által rendelkezésre bocsátott költségvetési irányelvek, az önkormányzat kötelezően előírt és önként vállalt feladatainak alapos elemzése, és helyzetfelmérése alapján gazdasági koncepciót kell összeállítani, amelynek keretében

a) számításba kell venni a bevételi forrásokat, a források bővítésének lehetőségét,

b) meg kell határozni a kiadási szükségleteket, azok gazdaságos, célszerű megoldásait, a kielégítés alternatíváit,

c) egyeztetni szükséges az igényeket, a célkitűzéseket a lehetőségekkel, megfogalmazható a szükségletek kielégítésének sorrendje.

(4) A második fordulóban a költségvetési törvényben előírt részletezésben a költségvetési rendelet-tervezetet tárgyalja meg a képviselő-testület.

(5) A költségvetés tervezetében először a törvények által előírt kötelezően ellátandó önkormányzati feladatok megvalósításának módozatait kell kimunkálni, ezután történhet az önként vállalt feladatok számbavétele.

(6) Mezőörs Község Önkormányzata kormányzati funkcióinak felsorolását az 5. melléklet tartalmazza.

V. Fejezet

Záró rendelkezések

45. § Ez a rendelet 2024. október 29-én 18 óra 30 perckor lép hatályba.

46. § Hatályát veszti a Mezőörs Község Önkormányzata Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 10/2019.(XI.22.) önkormányzati rendelet.

1. melléklet a 9/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelethez

Mezőörs község közigazgatási területén működő önszerveződő közösségek

1. Magyar Műhely Alapítvány

2. Mezőörs Községért Sport és Kulturális Egyesület

3. A "Negyven Prédikátor" Alapítvány

4. Mezőörs Fejlődéséért Egyesület

5. Mit tehetnék Érted? Autista Otthon Alapítvány

6. Mindszentpusztai Vezseny Lokálpatrióta, Hagyományőrző, Kulturális és Rendezvényszervező Egyesület

7. Mindszentpusztai Labdarúgó Sportegyesület

8. Mindszentpusztai Nyugdíjas Klub

9. Rétalap-Mezőörs Vadásztársaság

2. melléklet a 9/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelethez

A

B

1

Kollár Sándor

független jelölt

2

Farkasdi Erzsébet

független jelölt

3

Farkasdi Károly

független jelölt

4

Farkasdi Levente

független jelölt

5

Köteles János

független jelölt

6

Péteriné Porcz Tünde

független jelölt

7

Torda-Nagy Klaudia

független jelölt

3. melléklet a 9/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelethez

Átruházott hatáskörök

1. A polgármester átruházott hatáskörében dönt:

a) a filmforgatási célú közterület-használattal összefüggő ügyben,

b) a szociális ellátások helyi szabályairól szóló önkormányzati rendelet alapján a települési támogatásról és a rendkívüli települési támogatásról,

c) a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 36. § (1) bekezdése alapján a közterület-bontási, közútkezelői- és tulajdonosi hozzájárulás kiadásáról,

d) Mezőörs község területén súlykorlátozáshoz kötött behajtás rendjéről szóló önkormányzati rendelet alapján a behajtási engedéllyel kapcsolatos ügyekben,

e) a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 8. §-ban foglalt önkormányzati hatósági hatáskörökben.

4. melléklet a 9/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelethez

A bizottságok összetétele és feladatai

1. Képviselő-testületi Döntést Előkészítő Bizottság

1.1. A bizottság három fő települési képviselőből áll.

1.2. A bizottság feladatai:

a) A polgármester kezdeményezésére véleményezi a hivatal által összeállított előterjesztéseket,

b) Megvizsgálja a képviselők összeférhetetlenségi ügyeit, erről jelentést ad a Képviselő-testületnek,

c) Ellátja a polgármester és az önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartásával, ellenőrzésével és vizsgálatával kapcsolatos teendőket,

d) Véleményezi az éves költségvetési javaslatot, és a végrehajtásáról szóló féléves, éves beszámoló tervezeteit,

e) Figyelemmel kíséri a költségvetési bevételek alakulását, különös tekintettel a saját bevételekre, a vagyonváltozás alakulását, értékeli az azt előidéző okokat,

f) Vizsgálja a hitelfelvétel indokait, és gazdasági megalapozottságát, ellenőrizheti a pénzkezelési szabályzat megtartását, a bizonylati rend és a bizonylati fegyelem érvényesítését,

g) Részt vesz a képviselőtestület pályázatainak előkészítésében,

h) Ellátja a szociálpolitikai és családvédelmi tevékenységgel kapcsolatos bizottsági feladatokat,

i) Figyelemmel kíséri a polgármesteri hivatal szociálpolitikai, családvédelmi tevékenységét,

j) Hátrányos helyzetű lakosok körülményeinek folyamatos figyelemmel kísérése, a problémák megoldásához javaslatok, javaslat programok kidolgozására, pályázatok megírására,

k) Javaslatot tesz veszélyeztetett helyzetű kiskorúak, egyedülállók, idősek ellátására, problémáik megoldására,

l) Figyelemmel kíséri a település foglalkoztatási helyzetét,

m) Közreműködik a tartós munkanélküliek foglalkoztatásának elősegítésében,

n) Ellátja az oktatás, közművelődés és sporttevékenység felügyeletével kapcsolatos bizottsági feladatokat,

o) Figyelemmel kíséri és koordinálja az egyesületi sporttevékenységet, a tömegsport tevékenységet,

p) Lefolytatja a titkos szavazási eljárásokat, ellátja a szavazatszámlálási feladatokat.

5. melléklet a 9/2024. (X. 29.) önkormányzati rendelethez

Mezőörs Község Önkormányzata által ellátott kormányzati funkciók

1. Törzskönyvi azonosító szám (PIR): 369873

2. Szervezet elnevezése: Mezőörs Község Önkormányzata

Kormányzati funkció kódja

Kormányzati funkció megnevezése

011130

Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége

013320

Köztemető-fenntartás és működtetés

013350

Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok

041232

Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás

041233

Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás

041236

Országos közfoglalkoztatási program

041237

Közfoglalkoztatási mintaprogram

045120

Út, autópálya építése

045160

Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása

047410

Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek

062020

Településfejlesztési projektek és támogatásuk

064010

Közvilágítás

066010

Zöldterület-kezelés

066020

Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások

072111

Háziorvosi alapellátás

072311

Fogorvosi alapellátás

072312

Fogorvosi ügyeleti ellátás

074031

Család- és nővédelmi egészségügyi gondozás

074032

Ifjúság-egészségügyi gondozás

081030

Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése

082042

Könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása

082044

Könyvtári szolgáltatások

082091

Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése

082092

Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális

104042

Család- és gyermekjóléti szolgáltatások

106010

Lakóingatlan szociális célú bérbeadása, üzemeltetése

106020

Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások