Árpás község önkormányzata képviselő testületének 2/2018 (II.28.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről

Hatályos: 2018. 03. 01- 2019. 04. 30

Árpás Község Önkormányzat Képviselő-testületének 2/2018 (II.28.) önkormányzati rendelete

Árpás Község Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről és annak végrehajtásának rendjéről


Árpás Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 1. pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény  (a továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdése alapján, figyelemmel a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvényben megfogalmazott feltételekre, továbbá Magyarország gazdasági stabilitásról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) előírásaira az alábbi rendeletet alkotja:

A rendelet hatálya

1. §

A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságára, az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervre, a z Árpás Község nevű intézményre terjed ki.

A költségvetés bevételei és kiadásai

2. §

(1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2018.évi összesített költségvetését az alábbiak szerint fogadja el:

a) költségvetési bevételét                                                     Ft-ban

   aa) működési költségvetési bevételét                   33.609.132     Ft-ban

   ab) felhalmozási költségvetési bevételét                 2.977.325      Ft-ban

b) költségvetési kiadását                                         33.609.132      Ft-ban

   ba) működési költségvetési kiadását                     28.881.807   Ft-ban

            ebből:

- személyi jellegű kiadások                                 9.266.335     Ft-ban

- munkaadókat terhelő járulékok                         1.909.090   Ft-ban

  és szociális hozzájárulási adó                                    0    Ft-ban

- dologi kiadások                                                  7.337.900 Ft-ban

- ellátottak pénzbeli juttatása                                2.310.000,- Ft-ban

ÁHT megelőlegezés visszafizetése                             773.772,-Ft-ban

- egyéb működési célú kiadások                               3.969.696,-Ft-ban

  ebből:

- működési célú pénzeszköz átadás ÁH-n kívülre           0 Ft-ban

- működési célú támogatás ÁH-n belülre                  3.969.696 Ft-ban

- előző évi elszámolásból adódó befizetések                  0      Ft-ban

   bb) felhalmozási költségvetési kiadását                              0 Ft-ban

           ebből:

         - a beruházások előirányzatát                                        3.927.325 Ft-ban

          - a felújítások előirányzatát                                           800.000 Ft-ban

           - az egyéb kiadások, támogatások előirányzatát              0 E Ft-ban

c) költségvetési egyenlegének összegét:                 0           - E Ft-ban

ebből: működési célú egyenleg:                                        0 Ft

            felhalmozási célú egyenleg                                    0 Ft

d) a költségvetési hiány belső finanszírozását szolgáló előző évek pénzmaradványának igénybevétele (beleértve a lekötött betét visszavonását is)        E Ft-ban

ebből:

da)       működés célra                                             8.000.000    Ft-ban

db)      ÁH-n belüli megelőlegezések finanszírozása            0         Ft-ban

dc)       felhalmozási célra                                                      0         E Ft-ban

e) a további költségvetési hiány finanszírozására szolgáló finanszírozási célú műveletek bevételét                                                                           E Ft-ban

ebből:

-ea) a működést szolgáló finanszírozási célú

 műveletek bevételét                                                             0    Ft-ban

-eb) a felhalmozást szolgáló finanszírozási célú

műveletek bevételét                                                           0 Ft-ban

állapítja meg

f) A Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit a 3. sz. melléklet,

g) A Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja alapján meghatározott saját bevételeket a 4. számú melléklet szerint, az adósságot keletkeztető fejlesztési célokat az 5. számú melléklethagyja jóvá.

h)Az általános tartalék összegét                                                     3.000.000 Ft-ban

céltartalék összegét                                                                              61.514,-FT

j) Az Önkormányzat összesített éves létszám előirányzatát                              2főben,

            a közfoglalkoztatottakéves létszám-előirányzatát                                 6 főben

            kötelező feladatok                                                                                       2 fő

            önként vállalt feladatok                                                                               6  .fő

            állami (államigazgatási)feladatok                                                                  .fő

l) Árpás Község foglalkoztatottainak cafetéria-keretét                            200 E Ft/fő/év összegben                                                   

határozza meg.

(2) Az (1) bekezdésben megállapított költségvetési bevételek forrásonkénti, a költségvetési kiadások jogcímenkénti megoszlását önkormányzati szinten, továbbá a finanszírozási bevételeket és kiadásokat a rendelet 1.1. melléklete alapján határozza meg a Képviselő-testület.

(3) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok, önként vállalt feladatok, állami (államigazgatási) feladatok szerinti bontásban az 1.2., 1.3., 1.4. mellékletek szerint állapítja meg.

(4) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2.1. és a 2.2. melléklet részletezi.

(5) A működési hiány belső finanszírozásának érdekében a Képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának az igénybevételét rendeli el.




A költségvetés részletezése

3. §

(1) a) Az Önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban az 1. számú tájékoztató,

b) a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve a 2. számú tájékoztató,

c) a közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket –  a 3. számú tájékoztató,

d) az előirányzat felhasználási tervet a 4. számú tájékoztató szerint,

e) a költségvetési hozzájárulásokat az 5. számú tájékoztató szerint,

f) a céljellegű támogatásokat részletező kimutatást a 6. számú tájékoztató szerint,

g) a 2018. évet követő három év tervezett bevételeit, kiadásait a 7. számú tájékoztató szerint,

h) az Önkormányzat beruházási kiadásainak feladatonkénti részletezését a 6. számú melléklet szerint,

i) az Önkormányzat felújítási kiadásainak célonkénti részletezését a 7. számú melléklet szerint,

j) az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az Önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulását a 8. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.

(2) A Képviselő-testület a kiadások között 3.000.000 Ft általános tartalékot, céltartalékot 61.514,-Ft-ot  állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.

Az Önkormányzat és az irányított intézmény költségvetése

4. §

(1)   A Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, a, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1.-9.3. mellékletek szerint határozza meg.

(2) A Képviselő–testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat, valamint a költségvetési szervei összeállított, tartalmi és formai szempontból ellenőrzött költségvetését az önkormányzati rendelet-tervezet Képviselő-testület elé terjesztésének határidejét követő 30 napon belül a Kincstár területi szervéhez nyújtsa be.

A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatáskörök

5. §

(1) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket:

az Áht. 73. §

aa) pontja szerinti értékpapír kibocsátását, vásárlását, valamint

ab) pontja szerinti hitel, kölcsön felvételét, törlesztését a Képviselő-testület fenntartja magának, az;

ac) szerinti szabad pénzeszközök hasznosításáról

                        a) elkülönített betétként történő elhelyezéséről, vagy

                        b) abból államilag garantált értékpapír vásárlásáról

a jegyző javaslatára a polgármester dönt.

(2) A szabad pénzeszközöknek az (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a Képviselő-testületnek a gazdálkodás féléves és éves helyzetéről szóló tájékoztatás keretében a polgármester beszámol.

A 2018. évi költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatáskörök

6. §

(1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

7. §

(1) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(2) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(3) A költségvetési szerv vezetője az e rendelet 10. számú mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

8. §

(1) A Képviselő-testület az év közben engedélyezett központi támogatások (pótelőirányzatok) felhasználásáról, a jegyző által történő előkészítés után, a polgármester előterjesztése alapján, az első negyedév kivételével negyedévente, de legkésőbb a költségvetési évet követő év február 28-áig - december 31-i hatállyal - módosítja a költségvetési rendeletét.

(2) Amennyiben év közben az Országgyűlés az Önkormányzatot érintő hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően, a jegyző haladéktalanul a Képviselő-testület elé terjeszti a költségvetési rendelet módosítását.

(3) A polgármester az állampolgárok élet- és vagyon biztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) az Önkormányzat költségvetése terhére intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén köteles beszámolni.

(4) A Képviselő-testület a nem költségvetési szervei útján végeztetett lakossági és közösségi szolgáltatások vonatkozásában támogatást nem nyújt.  

9. §

(1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.

(2)  A Képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 300 E Ft összeghatárig - mely esetenként a 300 E Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a Képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.

(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2018. december 31-ig gyakorolható.

10. §

(1) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(2) A Képviselő-testület a költségvetési rendelet 9. § (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(3) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(4) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(5) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

A gazdálkodás szabályai

11. §

(1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.

(4) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

12. §

(1) A Gyarmati Közös Önkormányzati Hivatal Mórichidai Kirendeltsége vezeti az önkormányzati szintű összesített, azon belül az Árpás Község nevű intézményre vonatkozóan ­- a jegyző által meghatározott formában -­ az évközi előirányzat-módosítás nyilvántartást. 

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

13. §

(1) Az Önkormányzat a költségvetés végrehajtását belső ellenőrzés keretében ellenőrzi. A belső ellenőrzési feladatokat az Önkormányzat által megbízott belső ellenőr végzi az éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelet-tervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.

(2) A jegyző köteles olyan kontrolltevékenységeket kialakítani, melyek biztosítják a kockázatok kezelését, hozzájárulnak a célok eléréséhez. Minden tevékenységre vonatkozóan biztosítani kell a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést (FEUVE). A költségvetési szervek vezetői kötelesek a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet szerinti nyilatkozatban értékelni a költségvetési szerv belső kontrollrendszerének minőségét.

Átmeneti gazdálkodás

14. §

(1) Az Áht. 25. § (3) alapján – mivel az Önkormányzat 2018. január 1-jéig a költségvetési rendeletét nem alkotta meg – a polgármester jogosult az Önkormányzat költségvetését megillető bevételeknek a hatályos jogszabályok szerinti beszedésére, és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.

(2) A polgármester a 2018. évi költségvetés elfogadásakor – az (1) bekezdésben foglaltak alapján – a Képviselő-testületnek beszámol, a Képviselő-testület a beszedett bevételeket és a teljesített kiadásokat e rendeletbe beépítve fogadja el.

Záró rendelkezések

15. §

(1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.

Árpás, 2018. február 15.

      Szabó András                                                                       Tarr Attila

       polgármester                                                                            jegyző

Záradék:

A rendelet kihirdetésre került:

Árpás, 2018. február 28.

                                                                                                              Tarr Attila

                                                                                                                  jegyző