Dunaszentpál Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (III. 7.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

Hatályos: 2023. 03. 08- 2023. 09. 19

Dunaszentpál Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2023. (III. 7.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2023. évi költségvetéséről

2023.03.08.

Dunaszentpál Község Önkormányzat Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre (intézményekre).

(2) Az önállóan működő és gazdálkodó és az önállóan működő költségvetési szervek a költségvetési rendeletben külön-külön alkotnak egy címet.

(3) Az önkormányzat költségvetési szervei: Duna-Gyöngye Óvoda, Dunaszentpáli Közös Önkormányzati Hivatal.

2. A költségvetés bevételi és kiadásai

2. § (1) A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó és önállóan működő költségvetési szervek összesített 2023. évi költségvetési kiadási és bevételi fő összegét 476.537.672 forintban állapítja meg

a) 157.186.108,- Ft költségvetési bevétel,

b) 347.725.512,- Ft költségvetési kiadás,

c) 319.351.564,- Ft finanszírozási bevétel,

d) 128.812.160,- Ft finanszírozási kiadás felhasználásával.

(2) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2023. évi kiemelt költségvetési bevételi előirányzatai:

a) Önkormányzat működési támogatásai: 124.727.146 Ft,

b) Egyéb működési célú támogatások Áh-n belül: 8.934.849,- Ft,

c) Közhatalmi bevételek: 10.137.395,- Ft,

d) Működési bevételek: 7.386.718,- Ft,

e) Felhalmozási bevételek: 0,- Ft,

f) Felhalmozási célú átvett pénzeszköz Áh-n kívülről: 0,- Ft,

g) Felhalmozási célú támogatások Áh-n belülről: 0,- Ft,

h) Finanszírozási bevételek: 325.351.564,- Ft.

(3) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2023. évi kiemelt költségvetési kiadási előirányzatai:

a) Személyi juttatások: 105.221.090,- Ft,

b) Munkaadókat terhelő járulékok és Szochó: 13.690.661,- Ft,

c) Dologi kiadások: 41.682.237,- Ft,

d) Ellátottak pénzbeli juttatásai: 2.938.000,- Ft,

e) Egyéb működési célú kiadások: 15.851.224,- Ft,

f) Általános tartalék: 74.729.444,- Ft,

g) Beruházási kiadások: 93.612.856,- Ft,

h) Finanszírozási kiadások: 128.812.160,- Ft.

(4) A (2)-(3) bekezdések szerinti bevételi és kiadási fő összeg bevételi és kiadási forrásonkénti részletezését az 1. melléklet szerint határozza meg.

(5) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok szerinti bontásban az 2. melléklet szerint állapítja meg.

(6) Az Önkormányzat és szerve a működési és felhalmozási bevételek előirányzatai mérlegszerű bemutatását 3. melléklet és 4. melléklet részletezi.

(7) A működési és felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának, igénybevételét rendeli el.

3. A költségvetés részletezése

3. § (1) A képviselő- testület az önkormányzat és szervei 2023. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:

a) Dunaszentpál Község Önkormányzata és szervei támogatásértékű kiadásai, pénzeszköz átadásai részletezését az 5. melléklet állapítja meg.

b) Dunaszentpál Község Önkormányzatának többéves kihatással járó döntéséből származó kötelezettségét a 6. melléklet tartalmazza.

c) Az Önkormányzat létszámkereteit a 7. melléklet szerint határozza meg.

d) Az Önkormányzat beruházási, felújítási kiadásait elkülönítetten részletesen a 8. melléklet tartalmazza.

e) Az Önkormányzat előirányzat-felhasználási tervét a 9. melléklet tartalmazza.

f) Az Önkormányzat a kiadások között 74.729.444 Ft általános tartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.

g) Az Önkormányzat nem nyújt közvetett támogatást.

(2) A közalkalmazotti jogviszonyban álló munkavállalói részére nettó 200.000,- Ft/év béren kívüli juttatást (cafetéria) biztosít. A részmunkaidős munkavállalót a juttatás időarányosan illeti meg.

4. A költségvetés végrehajtásának szabályai

4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.

(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.

(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.

(4) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.

(5) A költségvetési szerv vezetője az e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.

(6) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.

(7) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket: az Áht. 73. § aa) pontja szerinti értékpapír kibocsátását, vásárlását, valamint ab) pontja szerinti hitel, kölcsön felvételét, törlesztését a Képviselő-testület fenntartja magának. Az ac) szerinti szabad pénzeszközök hasznosításáról, elkülönített betétként történő elhelyezéséről, vagy abból államilag garantált értékpapír vásárlásáról a jegyző javaslatára a polgármester dönt.

(8) A szabad pénzeszközöknek az (7) bekezdés szerinti hasznosításáról a Képviselő-testületnek a féléves és az éves beszámoló keretében a polgármester beszámol.

5. Az előirányzatok módosítása

5. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.

(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.

(4) A Képviselő-testület az előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.

(6) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.

(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.

6. A gazdálkodás szabályai

6. § (1) 1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) A költségvetési szervek az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.

(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.

(4) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.

7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.

8. Záró és vegyes rendelkezések

8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.

9. § A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Dunaszentpál Község Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat 2021. évi költségvetésének zárszámadásáról szóló 5/2022. (V.31.) önkormányzati rendelete hatályát veszti.