Dunaszentpál Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 11.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 03. 12Dunaszentpál Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (III. 11.) önkormányzati rendelete
az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Dunaszentpál Község Önkormányzata éves költségvetése a települési szolgáltatások működtetését és a településfejlesztési célok megvalósítását egyaránt lehetővé tevő, kiegyensúlyozott gazdálkodás elve szerint került összeállításra.
[2] Dunaszentpál Község Önkormányzata Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) bekezdésében kapott eredeti jogalkotói hatáskörében eljárva és a 32. cikk (1) bekezdés a) és f) pontjában foglaltak alapján, valamint az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény 5. § (1) bekezdésében meghatározott kötelezettség, továbbá a helyi önkormányzatok és szervezik, a köztársasági megbízottak, valamint egyes centrális alárendeltségű szervek feladat- és hatásköreiről szóló 1991. évi XX. törvény 138. § (1) bekezdés b) pontjában rögzítettek alapján az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről az alábbi rendeletet alkotja.
1. A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, valamint az önkormányzat által irányított költségvetési szervekre (intézményekre).
(2) Az önállóan működő és gazdálkodó és az önállóan működő költségvetési szervek a költségvetési rendeletben külön-külön alkotnak egy címet.
(3) Az önkormányzat költségvetési szervei: Duna-Gyöngye Óvoda, Dunaszentpáli Közös Önkormányzati Hivatal.
2. A költségvetés bevételi és kiadásai
2. § (1) A képviselő-testület az önállóan működő és gazdálkodó és önállóan működő költségvetési szervek összesített 2025. évi költségvetési kiadási és bevételi fő összegét 512.391.152 forintban állapítja meg
a) 247.218.994,- Ft költségvetési bevétel,
b) 379.663.573,- Ft költségvetési kiadás,
c) 265.172.158,- Ft finanszírozási bevétel,
d) 132.727.579,- Ft finanszírozási kiadás felhasználásával.
(2) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2025. évi kiemelt költségvetési bevételi előirányzatai:
a) Önkormányzat működési támogatásai: 157.413.794 Ft,
b) Egyéb működési célú támogatások Áh-n belül: 67.236.426 Ft,
c) Közhatalmi bevételek: 11.606.900 Ft,
d) Működési bevételek: 10.961.874 Ft,
e) Felhalmozási bevételek: 0,- Ft,
f) Felhalmozási célú átvett pénzeszköz Áh-n kívülről: 0,- Ft,
g) Felhalmozási célú támogatások Áh-n belülről: 0,- Ft,
h) Finanszírozási bevételek: 265.172.158 Ft.
(3) Az önkormányzat önkormányzati szinten összesített 2025. évi kiemelt költségvetési kiadási előirányzatai:
a) Személyi juttatások: 154.319.149 Ft,
b) Munkaadókat terhelő járulékok és Szochó: 19.303.706 Ft,
c) Dologi kiadások: 45.258.247 Ft,
d) Ellátottak pénzbeli juttatásai: 3.613.000 Ft,
e) Egyéb működési célú kiadások: 71.440.974 Ft,
f) Tartalék: 69.047.745 Ft,
g) Beruházási kiadások: 11.600.752 Ft,
h) Egyéb felhalmozási célú kiadások: 5.080.000 Ft,
i) Finanszírozási kiadások: 132.727.579 Ft.
(4) A (2)–(3) bekezdések szerinti bevételi és kiadási fő összeg bevételi és kiadási forrásonkénti részletezését az 1. melléklet szerint határozza meg.
(5) A bevételek és kiadások előirányzat-csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező feladatok szerinti bontásban az 2. melléklet szerint állapítja meg.
(6) Az Önkormányzat és szerve a működési és felhalmozási bevételek előirányzatai mérlegszerű bemutatását 3. melléklet és 4. melléklet részletezi.
(7) A működési és felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében a képviselő-testület az előző év költségvetési maradványának, igénybevételét rendeli el.
3. A költségvetés részletezése
3. § (1) A képviselő- testület az önkormányzat és szervei 2025. évi költségvetését részletesen a következők szerint állapítja meg:
a) Dunaszentpál Község Önkormányzata és szervei támogatásértékű kiadásai, pénzeszköz átadásai részletezését az 5. melléklet állapítja meg.
b) Dunaszentpál Község Önkormányzatának többéves kihatással járó döntéséből származó kötelezettségét a 6. melléklet tartalmazza.
c) Az Önkormányzat létszámkereteit a 7. melléklet szerint határozza meg.
d) Az Önkormányzat beruházási, felújítási kiadásait elkülönítetten részletesen a 8. melléklet tartalmazza.
e) Az Önkormányzat előirányzat-felhasználási tervét a 9. melléklet tartalmazza.
f) Az Önkormányzat a kiadások között 69.047.745 Ft általános tartalékot állapít meg. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.
g) Az Önkormányzat nem nyújt közvetett támogatást.
(2) A közalkalmazotti jogviszonyban álló munkavállalói részére nettó 200.000,- Ft/év béren kívüli juttatást (cafetéria) biztosít. A részmunkaidős munkavállalót a juttatás időarányosan illeti meg.
4. A költségvetés végrehajtásának szabályai
4. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(3) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(4) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(5) A költségvetési szerv vezetője az e rendelet 10. mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(6) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
(7) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket: az Áht. 73. § aa) pontja szerinti értékpapír kibocsátását, vásárlását, valamint ab) pontja szerinti hitel, kölcsön felvételét, törlesztését a Képviselő-testület fenntartja magának. Az ac) szerinti szabad pénzeszközök hasznosításáról, elkülönített betétként történő elhelyezéséről, vagy abból államilag garantált értékpapír vásárlásáról a jegyző javaslatára a polgármester dönt.
(8) A szabad pénzeszközöknek az (7) bekezdés szerinti hasznosításáról a Képviselő-testületnek a féléves és az éves beszámoló keretében a polgármester beszámol.
5. Az előirányzatok módosítása
5. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testület a jóváhagyott kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát minden esetben fenntartja magának.
(3) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(4) A Képviselő-testület az előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(5) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(6) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(7) A képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.
6. A gazdálkodás szabályai
6. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkeznek.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembevételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani.
(4) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
7. A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
7. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és továbbfejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.
(2) Az önkormányzat a belső ellenőrzés kialakításáról külső megbízott útján gondoskodik. A megfelelő működtetésről és a függetlenség biztosításáról a jegyző köteles gondoskodni.
8. Záró és vegyes rendelkezések
8. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
9. § A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg Dunaszentpál Község Önkormányzata Képviselő-testületének az önkormányzat 2023. évi költségvetésének zárszámadásáról szóló 3/2024. (V.28.) önkormányzati rendelete hatályát veszti.