Gyömöre Község Önkormányzat Képviselő-testületének 8/2014. (X.8.) sz. önkormányzati rendelete

a település jelképeiről és használatuk rendjéről, valamint a „Gyömöre” név felvételéről és használatáról

Hatályos: 2014. 10. 09

Gyömöre Község Önkormányzat Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (2) és a 32. cikk (1) bekezdés a) és i) pontjában, meghatározott feladatkörében eljárva az alábbi rendeletet alkotja:


I. Fejezet

Az önkormányzat jelképei és használatuk rendje


1. § Az Önkormányzat jelképei, mint a település történelmi múltjára utaló díszítő szimbólumok: a címer, a pecsét és a zászló.


A címer


2. § (1) Felül vörössel vágott, alul zölddel és kékkel hasított szimmetrikus tárcsapajzs, első vörös mezejében az ítélet ezüst (fehér) mérlege látható, mely előtt közepén, Szent Mihály arkangyal fegyverének ezüst(fehér) lándzsacsúcsa lebeg. A pajzs második zöld mezejében arany (sárga) átkötött búzakéve áll. A harmadik kék mezőben Luther-rózsa lebeg, mely zöld kelyhű fehér ötszirmú rózsa, közepén fekete latin kereszttel ékített vörös szívvel. A pajzsot két oldalról egy-egy szárukon alul keresztbetett zöld pálmaág övezi. A címerpajzs felett lebegő íves ezüst (fehér) szalagra a település neve: GYÖMÖRE van írva fekete betűkkel.


(2) A címer grafikus megjelenítését az 1. sz. melléklet tartalmazza.


A címer használata


3. § (1) A címer, mint a településre utaló díszítő jelkép, használható

  1. az Önkormányzat körpecsétjén, mely pecsétnyomó, illetőleg gumibélyegző, megfelelő körirattal ellátva,
  2. az Önkormányzat zászlaján és annak változatain,
  3. az Önkormányzat szerveinek, a polgármesternek, az alpolgármestereknek, a jegyzőnek, az önkormányzati képviselőknek készített levélpapírok fejlécén, illetve borítékján, valamint névjegykártyájukon,
  4. az Önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, kitüntető- vagy emlékérmeken, dísztárgyakon,
  5. az Önkormányzat intézményeinek épületein és helyiségeiben, továbbá más protokolláris célt szolgáló helyiségben, eszközökön,
  6. az Önkormányzat és szervei által megjelentetett kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon,
  7. a településen az önkormányzat által elhelyezett egyéb táblákon, plakátokon.




(2) Az Önkormányzat címerével ellátott pecsét használható

  1. az Önkormányzat és más bel-, illetve külföldi önkormányzat közötti kapcsolatban protokolláris célból, egymás közötti szerződések, együttműködési megállapodások aláírásakor, nemzetközi önkormányzati szervhez való csatlakozás során.
  2. az Önkormányzat által adományozott kitüntető okleveleken.


(3) Az önkormányzat címerével ellátott pecsét grafikus megjelenítését az 2. sz. melléklet tartalmazza.


(4) Az önkormányzat címerével ellátott pecsét hatósági eljárás során nem alkalmazható.


4. § (1) A címer használatához – a 3. §-ban rögzített eseteken kívül – írásbeli kérelmet kell benyújtani, melynek elbírálása a Képviselő-testület hatáskörébe tartozik.


(2) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmazni kell:

  1. A kérelmező megnevezését, címét,
  2. a címerhasználat célját, jellegét,
  3. az előállítani kívánt mennyiséget (darabszámot),
  4. a címer előállításának anyagát (papír, fém, fa, stb.),
  5. terjesztés, illetve forgalomba hozatal esetén ennek módját,
  6. a használat időtartamát,
  7. a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát (rajz, fénymásolat, stb.),
  8. a felhasználásért felelős személy megnevezését.


(3) A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:

  1. az engedélyes megnevezését, címét,
  2. az előállítás anyagát,
  3. az engedélyezett felhasználás célját,
  4. az előállításra engedélyezett mennyiséget,
  5. a felhasználás idejét, valamint az engedély érvényességének időtartamát,
  6. a terjesztés, a forgalomba hozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket,
  7. a címer felhasználásáért felelős személy megnevezését.


(4) Amennyiben a kérelemben foglalt adatokban változás következik be, kérelmező 8 napon belül köteles azt írásban bejelenteni.


(5) A címer használatára kiadott engedélyekről a jegyző nyilvántartást vezet.


(6) A címer használatára kiadott engedély nem ruházható át.


(7) Amennyiben a címer használata, forgalomba hozatal módja, vagy körülményei a település jogos érdekét sérti, illetve ha a kérelmező az e rendeletben, vagy a részére kiadott engedélyben meghatározott feltételeket megsérti, vagy a megállapított kötelezettségeinek nem tesz eleget, a címer használata, alkalmazása nem engedélyezhető, az esetlegesen már kiadott engedélyt pedig vissza kell vonni.


5. § (1) Az Önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.


(2) Amennyiben nincs lehetőség a címer eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.


A zászló


6. § (1) A zászlólap 1:2 oldalarányú, fekvő téglalap alakú, két hosszabbik oldalán vörössel- zölddel- kékkel farkasfogazott ezüst(fehér) kelme, melynek a címer a mértani közepén helyezkedik el. A zászlólap lengő vége ezüsttel(fehérrel) rojtozott.


(2) A zászló lobogó formájában is használható: A zászlólap 2:1 oldalarányú, álló téglalap alakú, két hosszabbik oldalán vörössel- zölddel- kékkel farkasfogazott ezüst(fehér) kelme, melynek felső részében, középen került elhelyezésre az önkormányzat címere oly módon, hogy a címerpajzs alsó hegye, a zászlólap vízszintes felezővonalát érinti. A zászlólap alsó éle ezüsttel(fehérrel) rojtozott.


(3) A zászló grafikus megjelenítését az 3. sz. melléklet, a lobogó grafikus megjelenítését pedig a 4. sz. melléklet tartalmazza.


(4) A zászló, a lobogó, vagy annak méretarányos változatai használhatók:

  1. önkormányzati ingatlanokon, eszközökön,
  2. hivatalos állami ünnepek alkalmával,
  3. a település életében jelentős események, ünnepségek, rendezvények alkalmával,
  4. nemzeti, vagy települési gyászesemény alkalmával a fekete zászlóval együtt,
  5. a település életével összefüggő, vagy az önkormányzat részvételével rendezett eseményen.


(5) A zászló felhasználásának, alkalmazásának vagy forgalomba hozatal céljából történő előállításának engedélyezésére a címerre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.


II. Fejezet

A „Gyömöre” név felvétele és használata


7. § (1) Gazdasági, társadalmi, tudományos szervezetek, intézmények, jogi személyek és jogi személyiség nélküli gazdasági társaságok részére elnevezésükhöz, tevékenységük gyakorlásához vagy működésük folytatásához a „Gyömöre”, „Gyömörei” megjelölés, illetve név használatának engedélyezéséről a Képviselő-testület dönt.


(2) Az (1) bekezdésben meghatározott megjelölés vagy név felvételét és használatát csak azok kérhetik, akiknek a székhelye Gyömöre településen található.


8. § (1) Az engedély iránti kérelemnek tartalmaznia kell:

  1. a kérelmező megnevezését, székhelyét,
  2. a kérelmező tevékenységi körét,
  3. a névhasználat célját, és módját,
  4. a névhasználat időtartamát.



(2) A kiadott engedély érvényessége szólhat:

  1. meghatározott időtartamú felhasználásra,
  2. a tevékenység folytatásának időtartamára,
  3. eseti jelleggel egy alkalomra,
  4. határozatlan időtartamra.


(3) Amennyiben kiadvány, embléma, dísztárgy, termék megjelölését szolgálja az 7. § (1) bekezdésében meghatározott név, annak tervezetét a kérelemhez csatolni kell.


(4) A név felvételére és használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:

  1. a jogosult megnevezését, címét vagy székhelyét,
  2. az engedély érvényességének időtartamát,
  3. az engedélyezett felvétel vagy használat céljának meghatározását,
  4. a felvétel és a használat módjával kapcsolatos esetleges egyéb kikötéseket és előírásokat.


(5) Az engedély kiadása megtagadható:

  1. ha a használat vagy annak módja és körülményei az önkormányzat és a település lakosságának jogait, jogos érdekeit sértené, vagy veszélyeztetné,
  2. ha ugyanazon vagy hasonló tevékenység gyakorlásához az önkormányzat már engedélyt adott ki vagy a nevet már valaki jogszerűen használja,
  3. egyéb különös indokolt esetben.


(6) A név felvételére és használatára kiadott engedélyekről a jegyző nyilvántartást vezet.


(7) A név felvételére és használatára kiadott engedély nem ruházható át.


(8) A kiadott engedélyt vissza kell vonni, ha a használat vagy annak célja, módja és körülményei, az önkormányzatnak vagy a település lakosságának jogait, jogos érdekét sérti, vagy veszélyezteti.


(9) A kiadott engedélyt vissza lehet vonni, ha a felhasználó az e rendeletben foglaltakat, vagy az engedélyben meghatározott feltételeket megsérti.


9. § (1) Mindazon személyek és szervezetek, akik a 7. § (1) bekezdésben meghatározott név megjelölést, illetve nevet a rendelet hatályba lépése előtt jogszerűen, igazoltan felvették és folyamatosan használják, utólagos engedély iránti kérelem benyújtására nem kötelesek.


(2) Az e rendelet hatályba lépése előtt a 7. § (1) bekezdés szerinti név használatát engedélyező megtilthatja, ha

  1. a használat, vagy annak módja, célja és körülményei az önkormányzat, vagy a település lakosságának jogait, jogos érdekeit sérti, vagy veszélyezteti,
  2. a használó mások névhasználatához fűződő jogait sérti.


Záró rendelkezések


10. § E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.


Gyömöre, 2014. október 2.



Németh Csaba

polgármester

Szalay Péter

jegyző