Gyömöre Község Önkormányzat Képviselő-testületének 1/2015. (I.21.) sz. önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2014. (X.28.) sz. rendelet módosításáról

Hatályos: 2015. 01. 22- 2015. 01. 22

Gyömöre Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésben meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1. § Az önkormányzat Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2014. (X. 28.) sz. rendelet (továbbiakban: R.) bevezető rész helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„A képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében – a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (a továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésben foglalt felhatalmazás alapján a Szervezeti és Működési Szabályzatát (a továbbiakban: SzMSz) a következők szerint állapítja meg:”


2. § A R. 2. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) Önkormányzati döntést a képviselő-testület, annak felhatalmazására az általa létrehozott bizottság, a polgármester, társulása, a jegyző, illetőleg helyi népszavazás hozhat.”


3. § A R. 5. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„5. § Az SzMSz hatálya kiterjed az Önkormányzat Képviselő-testületére, eltérő rendelkezés hiányában a települési képviselőkre, a tanácsnokokra, a képviselő-testület valamennyi bizottságára, a polgármesterre, alpolgármesterre, a jegyzőre, aljegyzőre, továbbá a közös önkormányzati hivatal valamennyi köztisztviselőjére és közszolgálati munkavállalójára.”


4. § A R. 8. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) A képviselő-testület a Mötv. 42. §-án kívüli, egyes hatásköreit a szerveire átruházhatja.”


5. § A R. 13. § (4) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(4) A meghívónak a munkatervbe felvett napirenden túl tartalmaznia kell a polgármester, alpolgármester, jegyző, bizottságok, tanácsnokok által benyújtott javaslatokat, valamint azokat, amelyek tárgyalását legalább 2 képviselő kérte.”


6. § A R. 18. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„18. § (1) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha az ülésen legalább 4 képviselő jelen van.”


7. § A R. 25. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) A tárgyalás során elsőként az előterjesztőnek, a tanácsnoknak és az érintett bizottságoknak kell szót adni. Az előterjesztő a javaslatát a tárgyalás során bármikor módosíthatja.”


8. § A R. 26. § (5) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(5) Az előterjesztés megtételére jogosultak:

  1. polgármester,
  2. képviselő-testület bizottságai,
  3. képviselő-testületi tag,
  4. jegyző.”


9. § A R. 28. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) Önálló indítvány alapján napirendi pontként csak a 37. § (1) bekezdésnek megfelelő rendelet tervezet, vagy határozati javaslat vehető fel.”


10. § A R. 29. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„29. § (1) A képviselők a tisztségviselőknek, a bizottságok elnökeinek, a jegyzőnek felvilágosítás kérése céljából kérdést tehetnek fel. A kérdés a képviselő-testület ülése előtt legalább 24 órával írásban, vagy az ülésen szóban tehető fel.”


11. § A R. 30. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„30. § (1) A képviselő a képviselő-testület ülésén magyarázat kérése céljából interpellációt intézhet a tisztségviselőkhöz, a jegyzőhöz, vagy bármely bizottság elnökéhez, amelyre az ülésen szóban vagy legkésőbb 5 napon belül írásban érdemi választ kell adni.”


12. § A R. 30. § (8) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(8) A napirendek tárgyalásának sorrendjét az alábbiak szerint kell meghatározni:

  1. polgármesteri beszámoló,
  2. rendelet-tervezet,
  3. beszámoló (jelentés) és határozati javaslat,
  4. sürgősséggel tárgyalandó javaslat,
  5. kérdés és interpelláció,
  6. tájékoztató és egyéb bejelentés.”


13. § A R. 31. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„31. § (1) Napirendi ponthoz kapcsolódóan az alábbi, nem önálló indítványok nyújthatók be:

  1. sürgősségi javaslat,
  2. módosító javaslat,
  3. bizottsági vélemény.


(2) Módosító javaslattal a polgármester, képviselő és a jegyző élhet.”


14. § A R. 39. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) A rendeletet a helyben szokásos módon kell közzétenni.”


15. § A R. 40. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) Azt a határozati javaslatot, amely nem kapja meg a szükséges többséget, elvetettnek kell tekinteni. A képviselő-testület egyszerű többséggel dönthet arról, hogy az elvetett javaslatot mikor lehet legközelebb napirendre tűzni.”


16. § A R. 42. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„42. § Ha törvény, vagy SzMSz rendelkezése alapján az adott ügyben titkos szavazással kell dönteni, azt a képviselő-testület Pénzügyi és Ügyrendi Bizottsága bonyolítja le. A titkos szavazáshoz szükséges feltételek biztosításáról, szavazólapok előkészítéséről a jegyző gondoskodik.”


17. § A R. 44. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„44. § Minősített többség szükséges az Mötv. 50. § szerinti ügyekben.”


18. § A R. 47. § (2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) Az írásos jegyzőkönyvet az Mötv. 52. § (1) bekezdés szerinti tartalommal kell elkészíteni.”


19. § A R. 50. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„50. § (1) A nyilvános ülés képviselő-testületi előterjesztéseibe és az arról készült jegyzőkönyvbe bárki betekinthet.”


20. § (1) A R. az alábbi 50/A. § paragrafussal egészül ki:

„1. A bizottságok


50/A. § (1) A képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, a döntés végrehajtásának szervezésére és ellenőrzésére állandó bizottságot hoz, és ideiglenes bizottságot hozhat létre.


(2) A képviselő-testület állandó bizottságként a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottságot hozza létre.


(3) A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság névsorát a 2. sz. melléklet tartalmazza.


(4) Az állandó bizottság tagjainak száma: 3 fő


(5) Az ideiglenes bizottságok tagjainak száma 3 fő.


(6) Az egyes bizottságok feladat- és hatáskörét a létrehozásukkor a Képviselő-testület határozza meg.


(7) A bizottságok tagjaira javaslatot tehetnek:

  1. a polgármester,
  2. bizottság,
  3. bármely képviselő.


(8) A települési képviselők vagyonnyilatkozatának vizsgálatát a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság végzi. Az egyes vagyonnyilatkozatokat e bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.


(9) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást a bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről a bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-testületet.


(10) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás során a bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni.


(11) Az azonosító adatokat csak a bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követő 8 napon belül törölni kell.


(12) A bizottságok feladataikat, hatáskörüket testületként az üléseken gyakorolják.


(13) A bizottságok szükség szerint üléseznek, melyet a polgármester, vagy a bizottság elnöke, vagy a bizottsági tagok többségének indítványára a bizottság elnöke hív össze.


(14) A bizottságok üléséről – az ülés időpontjának, helyének és a javasolt napirendjének megjelölésével – legalább 3 munkanappal korábban a bizottság tagjait, az illetékes alpolgármestert és a jegyzőt írásban vagy más megfelelő módon értesíteni kell, az írásbeli előterjesztések egyidejű kiküldésével.


(15) A bizottságok ülésén tanácskozási jogokkal részt vehetnek:

  1. tisztségviselők,
  2. bármelyik képviselő,
  3. a Hivatal illetékes köztisztviselője,
  4. a bizottság által meghívott személyek és szervezetek.


(16) A bizottságok üléseire a képviselő-testületre vonatkozó előírások érvényesek.


(17) A bizottságok döntéseiket határozatok formájában egyszerű szótöbbséggel hozzák meg.


(18) A bizottságok ülését az elnök, távollétében a bizottság képviselő tagjai közül egyszerű szótöbbséggel választott alelnök, ha ő is távol van, a bizottság által választott képviselő bizottsági tag vezeti.


(19) A bizottságok határozatot a képviselő-testület által átruházott jogkörben, valamint saját működésükre és tagjaikra nézve hozhatnak.


(20) A képviselő-testület bizottságai a Hivatalhoz irányuló megkereséseiket a polgármester útján terjeszthetik elő.


(21) A bizottságok üléseiről az írásos jegyzőkönyvet az Mötv. 52. § (1) bekezdés szerinti tartalommal kell elkészíteni.


(22) A bizottságok működésének feltételeit a jegyző köteles biztosítani.”


(2) A R. IV. fejezetében található alcímek számozása egyel nő.


21. § A R. 52. § (1)-(2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„52. § (1) A képviselő köteles:

  1. tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, az ülésekről való távolmaradását akadályoztatása esetén a polgármesternek írásban bejelenteni,
  2. a bizottsági tagságával összefüggő feladatait ellátni, annak ülésein részt venni,
  3. a vele szemben felmerült kizárási okot a napirend tárgyalása előtt bejelenteni,
  4. a lakossággal megfelelő kapcsolatot tartani (beszámoló, fogadóóra).


(2) A települési képviselők, a tanácsnokok és a bizottságok tagjai részére a Képviselő-testület juttatást, költségtérítést és tiszteletdíjat nem állapít meg.”


22. § A R. 53. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„53. § (1) Az önkormányzati képviselő az Mötv. 39. §-ban foglaltak alapján vagyonnyilatkozatot köteles tenni.”


23. § A R. 53. § (2)-(4) bekezdései hatályukat vesztik.


24. § A R. 54. § (2)-(3) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(2) Az összeférhetetlenség megállapítására irányuló kezdeményezést a polgármester az érkezéstől számított 3 munkanapon belül átadja a képviselő-testület részére, melyet a Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság útján azt kivizsgálja.


(3) A (2) bekezdés szerinti bizottság előterjesztése alapján a képviselő-testület a következő ülésén, legkésőbb az összeférhetetlenség megállapításának kezdeményezését követő 30 napon belül határozattal dönt az összeférhetetlenségről.”


25. § A R. 55. § (4) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(4) A polgármester a bizottságok működésével összefüggésben:

  1. indítványozhatja a bizottság összehívását,
  2. felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit; a felfüggesztett döntésről a képviselő-testület soron következő ülésén határoz,
  3. a bizottság elnöke tekintetében dönt a kizárásáról, ha az ügy a bizottság elnökét, vagy hozzátartozóját személyesen érinti.”


26. § A R. 56. § (4) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(4) Az alpolgármester feladata különösen:

  1. a testület elé kerülő anyagok kidolgozásában való részvétel,
  2. kapcsolattartás gazdasági, társadalmi szervezetekkel,
  3. a képviselők, a bizottságok munkájának a segítése.”


27. § A R. 57. § (5) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(5) A képviselő-testület egyszerű többséggel hozott határozatával a tanácsnoki megbízást – amennyiben a tanácsnok tevékenysége sérti az önkormányzat érdekeit, illetve az ellentétes a képviselő-testület döntéseivel, álláspontjával – visszavonhatja.”


28. § A R. 58. § (1) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„58. § (1) A polgármester az Mötv. 82. § (1) bekezdésnek megfelelően – figyelemmel a Közös Önkormányzati Hivatalról szóló megállapodásban foglaltakra – az egyéb jogszabályban foglaltak betartása mellett, határozatlan időre jegyzőt nevez ki.”


29. § (1) A R. 59. § (1)-(2) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„59. § (1) A jegyző a polgármester irányítása mellett gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról. Ennek keretében:

  1. törvényességi szempontból véleményezi a képviselő-testület és a bizottságok elé kerülő előterjesztéseket,
  2. ellátja a képviselő-testület, a bizottságok működésével kapcsolatos szervezési és ügyviteli feladatokat,
  3. írásban vagy a testületi ülésen jegyzőkönyvbe foglaltan jelzi, ha a testületek és a polgármester döntéseinél jogszabálysértést észlel,
  4. gondoskodik a testületi ülések jegyzőkönyvének elkészítéséről,
  5. rendszeresen tájékoztatja a testületeket az önkormányzatot érintő jogszabályokról,
  6. gondoskodik az önkormányzati rendelet-tervezetek szakmai előkészítéséről.


(2) A jegyző egyéb feladatai:

  1. szervezi, összehangolja a Hivatal munkáját,
  2. részt vesz az ügyfélfogadás megszervezésében,
  3. gondoskodik a bizottságok működési feltételeinek biztosításáról,
  4. gondoskodik a képviselői adatigénylések teljesítéséről.”


(2) A R. 59. § (4) bekezdés hatályát veszti.


30. § A R. 60. § helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„60. § (1) A Közös Önkormányzati Hivatalt a résztvevő önkormányzatok külön megállapodásban foglaltak alapján hozzák létre, és működtetik.


(2) A jegyző az egységes hivatal belső szervezeti tagozódását, munka és ügyfélfogadásának rendjét, valamint a Hivatal működésére vonatkozó további szabályokat, előírásokat külön szabályzatban, a Hivatal SZMSZ-ben határozza meg figyelemmel az (1) bekezdés szerinti megállapodás tartalmára.”


31. § A R. 62. § (3) bekezdés helyébe az alábbi rendelkezés lép:

„(3) Az állampolgárok és a (2) bekezdésben említett szervezetek képviselői a képviselő-testülethez, annak bizottságaihoz, a képviselőkhöz, a polgármesterhez vagy a jegyzőhöz kérdéseket intézhetnek, amelyre a megkérdezett köteles válaszolni főszabály szerint szóban a közmeghallgatás során.”


32. § A R. az alábbi 2. sz. melléklettel egészül ki:

„A Pénzügyi és Ügyrendi Bizottság névsora


  1. Ákos József Géza
  2. Bóka Ferenc
  3. Ferenczy Lóránt”


33. § Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba, és azt követő napon hatályát veszti.


Gyömöre, 2015. január 19.





Szalay Péter

jegyző

Nagy Beáta

polgármester



Mellékletek