Rábakecöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 02. 12Rábakecöl Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete
az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről
[1] Rábakecöl Községi Önkormányzat Képviselő–testülete a 2025. évi költségvetési évben a jogszabályban meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatai ellátásának céljából a feladatellátáshoz szükséges bevételek, kiadások és létszámok meghatározása érdekében- figyelembe véve a hatályos jogszabályok előírásait, az önkormányzat korábbi döntéseit, az elnyert pályázatait, a különböző szerződéseket - az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldala közötti egyensúly biztosítása végett a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján költségvetési rendeletet alkot. A helyi önkormányzat az éves költségvetése alapján finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait.
[2] Rábakecöl Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya:
1. § A rendelet hatálya Rábakecöl Községi Önkormányzatra (továbbiakban: önkormányzat) és a Rábakecöli Vadgesztenye Óvoda és Mini Bölcsődére terjed ki.
2. § Az önkormányzat 2025. évi költségvetésének címrendjét a 3. melléklet, 4. melléklet,
5. melléklet tartalmazza.
A költségvetés bevételei és kiadásai
3. § (1) A Képviselő-testület
a) az önkormányzat összesített 2025. évi nettó költségvetését:
aa) 199 916 661 Ft költségvetési bevétellel
ab) 245 470 471 Ft költségvetési kiadással
ac) 45 553 810 Ft költségvetési hiánnyal
ad) 3 354 428 Ft finanszírozási kiadással
ae) 48 908 238 Ft költségvetési és finanszírozási hiánnyal állapítja meg.
b) a kiemelt kiadási főösszegeket a következők szerint határozza meg:
ba) 92 160 570 Ft személyi juttatások
bb) 11 426 780 Ft munkadókat terhelő járulék
bc) 37 636 488 Ft dologi jellegű kiadások
bd) 2 613 000 Ft ellátottak pénzbeli juttatásai
be) 867 483 Ft egyéb működési célú kiadások, ebből 55 000 Ft egyéb működési célú támogatások államháztartáson kívülre, 812 483 Ft egyéb működési célú támogatások államháztartáson belülre
bf) 69 704 297 Ft beruházási kiadások
bg) 3 903 739 Ft felújítási kiadások
bh) 1 664 104 Ft egyéb felhalmozási kiadások, ebből 1 664 104 Ft pénzeszköz átadása államháztartáson kívülre
bi) 25 494 010 Ft tartalék
bj) 3 354 428 állami támogatás megelőlegezése
(2) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetés hiányának fedezetét, a költségvetés egyensúlyának megteremtése, továbbá a felhalmozási hiány belső finanszírozásának érdekében 31 262 428 Ft előző évi költségvetési maradvány, a működési hiány belső finanszírozásának érdekében pedig 17 645 810 Ft előző évi költségvetési maradvány igénybevételét rendeli el.
(3) 2025. év során hitel tényleges felvételére csak a Képviselő-testület eseti döntése alapján, az idevonatkozó jogszabályi előírások betartásával kerülhet sor.
(4) A Képviselő-testület a hitelműveletekkel kapcsolatos feladatok ellátásával a 2025. évi költségvetési rendelet megalkotását követően a Polgármestert hatalmazza fel.
(5) A Képviselő-testület a finanszírozási bevételek főösszegét 48 908 238 Ft-ban határozza meg.
(6) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetésének
a) kiadási főösszegét 248 824 899 Ft-ban
b) bevételi főösszegét 248 824 899 Ft-ban határozza meg az 1. mellékletben foglalt részletezés szerint.
4. § (1) A Képviselő-testület a költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat előirányzat csoportonként, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerint, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg.
(2) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.
5. § (1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat csoportonként, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező és önként vállalt feladatok szerint, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait a rendelet 3. és 4. melléklete alapján határozza meg
(2) A Képviselő-testület a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat csoportonként, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerint a rendelet 5. melléklete alapján határozza meg
(3) A Képviselő-testület a Beledi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Közös Hivatal) köztisztviselőinek illetményalapját 2025. január 1-től 45.000 Ft-ban állapítja meg.
(4) A Képviselő-testület az illetménykiegészítés mértékét 2025. január 1-től 2025. december 31-ig a felsőfokú és középfokú végzettséggel rendelkező köztisztviselők esetén egyaránt az alapilletmény 20 %-ában határozza meg.
6. § (1) A Képviselő-testület az önkormányzat és intézményei létszámkeretét 12,25 főben állapítja meg, a 6. mellékletben részletezettek szerint.
(2) A Képviselő-testület a közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 3 főben határozza meg.
7. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő önkormányzati beruházásokat feladatonként, a felújítási kiadásokat célonként a 7. melléklet szerint, a költségvetési szervek felhalmozási kiadásait a 8. melléklet szerint hagyja jóvá de a beruházásokat és a fejlesztéseket (kivéve a pályázati kötelezettségeket) a bevételek teljesülésének függvényében engedélyezi elindítani.
8. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő dologi kiadásokat feladatonkénti megoszlásban a 9. melléklet alapján hagyja jóvá.
9. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő szociális és gyermekjóléti ellátásokat a 10. melléklet szerinti bontásban hagyja jóvá.
10. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő, az államháztartáson kívülre és belülre átadott pénzeszközeit a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.
11. § (1) Az önkormányzat a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény szerinti adósságot keletkeztető fejlesztési célokat 2025. évben nem tervez.
(2) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 12. melléklet tartalmazza.
12. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi előirányzat felhasználási ütemtervét a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.
13. § Az önkormányzatot megillető 2025. évi általános működés és ágazati feladatok támogatásának alakulásáról tájékoztató tábla a 14. mellékletben került megállapításra.
14. § Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 15. melléklet tartalmazza.
15. § A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve célok szerint a 16. melléklet tartalmazza
16. § Az önkormányzat a 2025. évi Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket a 17. melléklet szerint tervezi.
17. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi likviditási tervét a 18. melléklet szerint hagyja jóvá.
18. § Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek és saját bevételeinek bemutatását a 19. melléklet tartalmazza.
19. § A Képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 25 494 010 Ft-ban hagyja jóvá.
A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
20. § Az önkormányzat és a Rábakecöli Vadgesztenye Óvoda és Mini Bölcsőde gazdálkodási feladatait a Közös Hivatal látja el.
21. § Az önállóan működő intézmény elemi költségvetése magába foglalja az intézmény előirányzatait.
22. § Az önállóan működő intézmény (cím) a Képviselő-testület által meghatározott keretszámokon és kiemelt előirányzatokon belül gazdálkodik.
23. § A személyi juttatások előirányzatának átmeneti megtakarítása terhére tartós kötelezettség nem vállalható.
24. § Az önállóan működő költségvetési szerv az általa elismert tartozásállományról – amelynek esedékessége meghaladja a 30 napot, és mértéke eléri az eredeti költségvetési előirányzat 1 %-át – a tárgyhónapot követő hó 5-ig köteles tájékoztatni a Polgármestert a rendelet 20. melléklete szerinti formában és adattartalommal.
25. § A költségvetési szervek körében a munkabérfizetésre minden hó 5. napjáig kerül sor. Amennyiben ez munkaszüneti napra esik, a munkabérfizetés napja az ezt közvetlenül megelőző munkanap.
26. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításáról a Képviselő-testület dönt.
(2) Az előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1 000 000 Ft összeghatárig – mely esetenként nem haladhatja meg a 200 000 Ft összeghatárt – a Polgármesterre átruházza.
(3) A polgármester az önkormányzat költségvetésének végrehajtása során esetenként 500.000 Ft összegig saját hatáskörben dönthet vásárlásokról, feladatok finanszírozásáról.
(4) A Polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja, ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, költségvetési fejezet az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít.
(5) A Képviselő-testület negyedévenként – az első negyedév kivételével - a költségvetési szerv számára költségvetési beszámoló felügyeleti szervhez történő megküldésének külön jogszabályba meghatározott határidejéig, de legkésőbb december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet ennek megfelelő módosításáról.
(6) A Képviselő-testület elé kell terjeszteni haladéktalanul a költségvetési rendelet módosítását, ha évközben az Országgyűlés előirányzatot zárol az önkormányzat költségvetéséből.
27. § (1) Az igényelt állami hozzájárulások és támogatások – évközi – folyamatos figyelemmel kísérése érdekében az érintett intézmény minden negyedévet követő hónap 10-éig tájékoztatást köteles adni a fenntartó felé a mutatószámok tényleges alakulásáról, továbbá az év végéig általa prognosztizált teljesítési adatokról.
(2) Amennyiben az önálló intézmény a fenti adatszolgáltatási kötelezettségének nem, vagy nem megalapozott módon tesz eleget, az ezzel járó következmények (támogatási visszafizetési kötelezettség) az adott intézményt terheli.
28. § (1) Az önkormányzat számláin lévő, átmenetileg szabad pénzeszközök elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezéséről a Közös Hivatal pénzügyi feladatokat ellátó szervezeti egysége vezetőjének javaslatára a Polgármester dönt.
(2) Átmenetileg szabad pénzeszköznek (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a Képviselő-testületet az éves beszámoló keretében tájékoztatni kell.
Záró rendelkezések
29. § Ez a rendelet 2025. február 12-én lép hatályba.
30. § Rendelkezéseit 2025. január 1-től kell alkalmazni.