Rábaszentmiklós község önkormányzata képviselő testületének 2/2018 (II.20.) önkormányzati rendelete
Rábaszentmiklós Község Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről és annak végrehajtásának rendjéről
Hatályos: 2018. 02. 21- 2022. 09. 30Rábaszentmiklós község önkormányzata képviselő testületének 2/2018 (II.20.) önkormányzati rendelete
Rábaszentmiklós Község Önkormányzat 2018. évi költségvetéséről és annak végrehajtásának rendjéről1
Rábaszentmiklós Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 1. pontjában, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 23. § (1) bekezdése alapján, figyelemmel a Magyarország 2018. évi központi költségvetéséről szóló 2017. évi C. törvényben megfogalmazott feltételekre, továbbá Magyarország gazdasági stabilitásról szóló 2011. évi CXCIV. törvény (továbbiakban: Stabilitási tv.) előírásaira az alábbi rendeletet alkotja:
A rendelet hatálya
1. § A rendelet hatálya a Képviselő-testületre, annak bizottságára, az Önkormányzat irányítása alá tartozó költségvetési szervre terjed ki.
A költségvetés bevételei és kiadásai
2. § (1) A Képviselő-testület az Önkormányzat 2018. évi összesített költségvetését az alábbiak szerint fogadja el:
A költségvetés részletezése
3. § (1) a) Az Önkormányzat költségvetési mérlegét közgazdasági tagolásban az 1. számú tájékoztató,
b) a többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve a 2. számú tájékoztató,
c) a közvetett támogatásokat – így különösen adóelengedéseket, adókedvezményeket – a 3. számú tájékoztató,
d) az előirányzat felhasználási tervet a 4. számú tájékoztató szerint,
e) a költségvetési hozzájárulásokat az 5. számú tájékoztató szerint,
f) a céljellegű támogatásokat részletező kimutatást a 6. számú tájékoztató szerint,
g) a 2018. évet követő három év tervezett bevételeit, kiadásait a 7. számú tájékoztató szerint,
h) az Önkormányzat beruházási kiadásainak feladatonkénti részletezését a 6. számú melléklet szerint,
i) az Önkormányzat felújítási kiadásainak célonkénti részletezését a 7. számú melléklet szerint,
j) az európai uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok, projektek bevételeit és kiadásait, valamint az Önkormányzat ilyen projektekhez történő hozzájárulását a 8. számú melléklet szerint hagyja jóvá a Képviselő-testület.
(2) A Képviselő-testület a kiadások között általános tartalékot 3.461.801,-Ft-ot, állapít meg. Ebből a céltartalék összege 461.801,-FT. A tartalékkal való rendelkezés jogát a Képviselő-testület fenntartja magának.
Az Önkormányzat és az irányított intézmény költségvetése
4. § (1) A Képviselő-testület a 2. § (1) bekezdésében megállapított bevételek és kiadások önkormányzati, a, továbbá költségvetési szervenkénti megoszlását, az éves (engedélyezett) létszám előirányzatot és a közfoglalkoztatottak létszámát költségvetési szervenként, feladatonként a 9.1.-9.3. mellékletek szerint határozza meg.
(2) A Képviselő–testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az Önkormányzat, valamint a költségvetési szervei összeállított, tartalmi és formai szempontból ellenőrzött költségvetését az önkormányzati rendelet-tervezet Képviselő-testület elé terjesztésének határidejét követő 30 napon belül a Kincstár területi szervéhez nyújtsa be.
A finanszírozási bevételekkel és kiadásokkal kapcsolatos hatáskörök
5. § (1) A finanszírozási célú pénzügyi műveletekkel kapcsolatos hatásköröket:
A 2018. évi költségvetés végrehajtásával kapcsolatos hatáskörök
6. § (1) Az önkormányzati szintű költségvetés végrehajtásáért a polgármester, a könyvvezetéssel kapcsolatos feladatok ellátásáért a jegyző a felelős.
(2) Az Önkormányzat gazdálkodásának biztonságáért a Képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
7. § (1) A költségvetési hiány csökkentése érdekében évközben folyamatosan figyelemmel kell kísérni a kiadások csökkentésének és a bevételek növelésének lehetőségeit.
(2) Amennyiben a költségvetési szerv harminc napon túli, lejárt esedékességű elismert tartozásállományának mértéke két egymást követő hónapban eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, az irányító szerv a költségvetési szervhez önkormányzati biztost jelöl ki.
(3) A költségvetési szerv vezetője az e rendelet 10. számú mellékletében foglalt adatlapon köteles a tartozásállományról adatot szolgáltatni. A költségvetési szerv az általa elismert tartozásállomány tekintetében – nemleges adat esetén is – havonta a tárgyhó 25-i állapotnak megfelelően a tárgyhónapot követő hó 5-ig az önkormányzat jegyzője részére köteles adatszolgáltatást teljesíteni.
(4) Kiegészítő támogatás igényléséről a működőképességet veszélyeztető helyzet esetében a polgármester gondoskodik, külön képviselő-testületi döntés alapján.
8. § (1) A Képviselő-testület az év közben engedélyezett központi támogatások (pótelőirányzatok) felhasználásáról, a jegyző által történő előkészítés után, a polgármester előterjesztése alapján, – az első negyedév kivételével – negyedévente, de legkésőbb a költségvetési évet követő év február 28-áig - december 31-i hatállyal - módosítja a költségvetési rendeletét.
(2) Amennyiben év közben az Országgyűlés az Önkormányzatot érintő hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően, a jegyző haladéktalanul a Képviselő-testület elé terjeszti a költségvetési rendelet módosítását.
(3) A polgármester az állampolgárok élet- és vagyon biztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek az elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben) az Önkormányzat költségvetése terhére intézkedést hozhat, amelyről a Képviselő-testület legközelebbi ülésén köteles beszámolni.
(4) A Képviselő-testület a nem költségvetési szervei útján végeztetett lakossági és közösségi szolgáltatások vonatkozásában támogatást nem nyújt.
9. § (1) Az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításról a Képviselő-testület dönt.
(2) A Képviselő-testület az Önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítását és a kiadási kiemelt előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 300 E Ft összeghatárig - mely esetenként a 300 E Ft összeghatárt nem haladhatja meg - a polgármesterre átruházza. Egyéb esetekben a Képviselő-testület a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát fenntartja magának.
(3) Az (2) bekezdésben foglalt átcsoportosításról a polgármester negyedévente köteles beszámolni, a költségvetés módosítására egyidejűleg javaslatot tenni. Az átruházott hatáskörű előirányzat-módosítási jogkör 2018. december 31-ig gyakorolható.
10. § (1) A költségvetési szerv a költségvetése kiemelt előirányzatai és a kiemelt előirányzaton belüli rovatok között átcsoportosítást hajthat végre.
(2) A Képviselő-testület a költségvetési rendelet 9. § (3) bekezdés szerinti előirányzat-módosítás, előirányzat-átcsoportosítás átvezetéseként - az első negyedév kivételével - negyedévenként, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-ei hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés a hozzájárulások, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a Képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
(3) A költségvetési szerv alaptevékenysége körében szellemi tevékenység szerződéssel, számla ellenében történő igénybevételére szolgáló kiadási előirányzat csak a személyi juttatások terhére növelhető.
(4) Amennyiben az Önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut, vagy bevételei a tervezettől elmaradnak, arról a polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja.
(5) A Képviselő-testület által jóváhagyott kiemelt előirányzatokat valamennyi költségvetési szerv köteles betartani.
A gazdálkodás szabályai
11. § (1) A költségvetési szervek rendeletben meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.
(2) A költségvetési szervek az alapfeladataik ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal a munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezne.
(3) Valamennyi költségvetési szerv vezetője köteles belső szabályzatban rögzíteni a működéshez, gazdálkodáshoz kapcsolódóan a gazdálkodás vitelét meghatározó szabályokat, a mindenkor érvényes központi szabályozás figyelembe vételével, illetve a szükséges módosításokat végrehajtani. A szabályozásbeli hiányosságért a felelősség a mindenkori intézményvezetőt terheli.
(4) A költségvetési szervek az évközi előirányzat-módosításokról a jegyző által elrendelt formában kötelesek naprakész nyilvántartást vezetni.
12. § (1) A Gyarmati Közös Önkormányzati Hivatal Mórichidai Kirendeltsége vezeti az önkormányzati szintű összesített, - a jegyző által meghatározott formában - az évközi előirányzat-módosítás nyilvántartást.
A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése
13. § (1) Az Önkormányzat a költségvetés végrehajtását belső ellenőrzés keretében ellenőrzi. A belső ellenőrzési feladatokat az Önkormányzat által megbízott belső ellenőr végzi az éves ellenőrzési munkatervében foglaltak szerint. Az ellenőrzés tapasztalatairól a polgármester a zárszámadási rendelet-tervezet előterjesztésekor köteles a Képviselő-testületet tájékoztatni.
(2) A jegyző köteles olyan kontrolltevékenységeket kialakítani, melyek biztosítják a kockázatok kezelését, hozzájárulnak a célok eléréséhez. Minden tevékenységre vonatkozóan biztosítani kell a folyamatba épített, előzetes, utólagos és vezetői ellenőrzést (FEUVE). A költségvetési szervek vezetői kötelesek a költségvetési szervek belső kontrollrendszeréről és belső ellenőrzéséről szóló 370/2011. (XII. 31.) Korm. rendelet 1. melléklet szerinti nyilatkozatban értékelni a költségvetési szerv belső kontrollrendszerének minőségét.
Átmeneti gazdálkodás
14. § (1) Az Áht. 25. § (3) alapján – mivel az Önkormányzat 2018. január 1-jéig a költségvetési rendeletét nem alkotta meg – a polgármester jogosult az Önkormányzat költségvetését megillető bevételeknek a hatályos jogszabályok szerinti beszedésére, és az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítésére.
(2) A polgármester a 2018. évi költségvetés elfogadásakor – az (1) bekezdésben foglaltak alapján – a Képviselő-testületnek beszámol, a Képviselő-testület a beszedett bevételeket és a teljesített kiadásokat e rendeletbe beépítve fogadja el.
Záró rendelkezések
15. § (1) E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
Az önkormányzati rendeletet a Rábaszentmiklós Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IX. 30.) önkormányzati rendelete 24. §-a hatályon kívül helyezte 2022. október 1. napjával.