Répceszemere Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 18.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 19

Répceszemere Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 18.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 19

[1] Répceszemere Község Önkormányzatának Képviselő–testülete a 2025. évi költségvetési évben a jogszabályban meghatározott kötelező, valamint a kötelező feladatai ellátását nem veszélyeztető önként vállalt feladatai ellátásának céljából a feladatellátáshoz szükséges bevételek, kiadások és létszámok meghatározása érdekében- figyelembe véve a hatályos jogszabályok előírásait, az önkormányzat korábbi döntéseit, az elnyert pályázatait, a különböző szerződéseket - az önkormányzati költségvetés bevételi és kiadási oldala közötti egyensúly biztosítása végett a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján költségvetési rendeletet alkot. A helyi önkormányzat az éves költségvetése alapján finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait.

[2] Répceszemere Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

A rendelet hatálya:

1. § A rendelet hatálya Répceszemere Községi Önkormányzatra (továbbiakban: önkormányzat) és az Idősek Otthonára terjed ki.

2. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésének címrendjét 2025. évre a 3. melléklet, 4. melléklet és az 5. melléklet tartalmazza.

A költségvetés bevételei és kiadásai

3. § (1) A Képviselő-testület

a) az önkormányzat összesített 2024. évi nettó költségvetését:

aa) 114 785 160 Ft költségvetési bevétellel

ab) 143 742 720 Ft költségvetési kiadással

ac) 28 957 560 Ft költségvetési hiánnyal

ad) 2 380 562 Ft finanszírozási kiadással

ae) 31 338 122 Ft költségvetési és finanszírozási hiánnyal állapítja meg.

b) a kiemelt kiadási főösszegeket az alábbiakban határozza meg:

ba) 68 936 763 Ft Személyi juttatás

bb) 9 396 458 Ft Munkaadókat terhelő járulék

bc) 45 909 248 Ft Dologi jellegű kiadások

bd) 2 400 000 Ft Ellátottak pénzbeli juttatásai

be) 1 738 400 Ft Egyéb működési célú kiadások, ebből 535 000 Ft pénzeszközátadás államháztartáson kívülre, 1 203 400 Ft pénzeszközátadás államháztartáson belülre

bf) 5 546 725 Ft Beruházási kiadások

bg) 8 118 985 Ft Felújítási kiadások

bh) 1 527 192 Ft Egyéb felhalmozási kiadások, ebből: 1 000 000 Ft pénzeszköz átadás államháztartáson kívülre, 527 192 Ft pénzeszköz átadás államháztartáson belülre

bi) 168 949 Ft Általános tartalék

bj) 2 380 562 Ft Államháztartáson belüli megelőlegezés visszafizetése

(2) A Képviselő-testület a 2025. évi költségvetés hiányának fedezetéhez, továbbá a működési hiány belső finanszírozásának érdekében 31 338 122 Ft előző évi költségvetési maradvány igénybevételét rendeli el.

(3) 2025. év során hitel felvételére csak a Képviselő-testület eseti döntése alapján, az idevonatkozó jogszabályi előírások betartásával kerülhet sor.

(4) A Képviselő-testület a finanszírozási bevételek főösszegét 31 338 122 Ft-ban határozza meg.

(5) A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi költségvetésének

a) kiadási főösszegét 146 123 282 Ft-ban

b) bevételi főösszegét 146 123 282 Ft-ban határozza meg az 1. mellékletben foglalt részletezés szerint.

4. § (1) A Képviselő-testület a költségvetési bevételeket és költségvetési kiadásokat előirányzat csoportonként, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerint, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait a rendelet 1. melléklete alapján határozza meg.

(2) A működési és felhalmozási bevételek és kiadások előirányzatai mérlegszerű bemutatását önkormányzati szinten a 2. melléklet részletezi.

5. § (1) A Képviselő-testület a helyi önkormányzat költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat csoportonként, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező és önként vállalt feladatok szerint, továbbá a finanszírozási célú műveletek bevételeit és kiadásait a rendelet 3. és 4. melléklete alapján határozza meg

(2) A Képviselő-testület a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv költségvetési bevételeit és költségvetési kiadásait előirányzat csoportonként, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező, önként vállalt és állami (államigazgatási) feladatok szerint a rendelet 5. melléklete alapján határozza meg

(3) A Képviselő-testület a Beledi Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Közös Hivatal) köztisztviselőinek illetményalapját 2025. január 1-től 45.000 Ft-ban állapítja meg.

(4) Az illetménykiegészítés mértékét 2025. január 1-től 2025. december 31-ig a felsőfokú és középfokú végzettséggel rendelkező köztisztviselők esetén egyaránt az alapilletmény 20 %-ában határozza meg.

6. § (1) Az önkormányzat és intézményei létszámkeretét 9,5 főben állapítja meg, a 6. mellékletben részletezettek szerint.

(2) A közfoglalkoztatottak éves létszám-előirányzatát 1 főben határozza meg.

7. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő önkormányzati beruházásokat feladatonként, a felújítási kiadásokat célonként a 7. melléklet szerint, a költségvetési szervek felhalmozási kiadásait a 8. melléklet szerint hagyja jóvá, de a beruházásokat és a fejlesztéseket (kivéve a pályázati kötelezettségeket) a bevételek teljesülésének függvényében engedélyezi elindítani.

8. § A Képviselő-testület az önkormányzat dologi kiadásait feladatonkénti megoszlásban a 9. melléklet alapján hagyja jóvá.

9. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő szociális és gyermekjóléti ellátásokat a 10. melléklet szerinti bontásban hagyja jóvá.

10. § A Képviselő-testület az önkormányzat költségvetésében szereplő, az államháztartáson kívülre és belülre átadott pénzeszközeit a 11. melléklet szerint hagyja jóvá.

11. § (1) Az önkormányzat saját bevételeinek részletezését az adósságot keletkeztető ügyletből származó tárgyévi fizetési kötelezettség megállapításához a 12. melléklet tartalmazza.

(2) Az önkormányzat a Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény szerinti adósságot keletkeztető fejlesztési célokat 2025. évben nem tervez.

12. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi előirányzat felhasználási ütemtervét a 13. melléklet szerint hagyja jóvá.

13. § Az önkormányzatot megillető 2025. évi általános működés és ágazati feladatok támogatásának alakulásáról tájékoztató tábla a 14. mellékletben került megállapításra.

14. § Az önkormányzat által adott közvetett támogatásokat a 15. melléklet tartalmazza.

15. § Az önkormányzat a 2025. évben Európai Uniós támogatással megvalósuló projekteket nem tervez.

16. § A többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve célok szerint a 16. melléklet tartalmazza.

17. § A Képviselő-testület az önkormányzat 2025. évi likviditási tervét a 17. melléklet szerint hagyja jóvá.

18. § Az önkormányzat adósságot keletkeztető ügyleteiből eredő fizetési kötelezettségeinek és saját bevételeinek bemutatását a 18. melléklet tartalmazza.

19. § A Képviselő-testület az önkormányzat általános tartalékát 168 949 Ft-ban hagyja jóvá.

A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

20. § Az önkormányzat és az Idősek Otthona gazdálkodási feladatait a Közös Hivatal látja el.

21. § Az önállóan működő intézmény elemi költségvetése magába foglalja az intézmény előirányzatait.

22. § Az önállóan működő intézmény (cím) a Képviselő-testület által meghatározott keretszámokon és kiemelt előirányzatokon belül gazdálkodik.

23. § (1) A munkáltató a határozatlan idejű munkaviszonyban álló munkavállalója részére maximum a minimálbér kétszeresének megfelelő összegű illetményelőleget adhat legfeljebb 6 hónapos időtartamú munkabér levonási kötelezettség mellett.

(2) Közfoglalkoztatott munkavállalók esetében fizetési előleg csak a polgármester írásos engedélyével adható. Maximum összege a mindenkori minimálbér 40%-a. A visszafizetési kötelezettség az 1 hónapot nem haladhatja meg.

24. § A személyi juttatások előirányzatának átmeneti megtakarítása terhére tartós kötelezettség nem vállalható.

25. § Az önállóan működő költségvetési szerv az általa elismert tartozásállományról – amelynek esedékessége meghaladja a 30 napot, és mértéke eléri az eredeti költségvetési előirányzat 1 %-át – a tárgyhónapot követő hó 5-ig köteles tájékoztatni a Polgármestert a rendelet 19. melléklete szerinti formában és adattartalommal.

26. § A költségvetési szervek körében a munkabérfizetésre minden hó 5. napjáig kerül sor. Amennyiben ez munkaszüneti napra esik, a munkabérfizetés napja az ezt közvetlenül megelőző munkanap.

27. § (1) Az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosításáról, a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításáról a Képviselő-testület dönt.

(2) A Képviselő-testület az előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 1 000 000 Ft összeghatárig – mely esetenként nem haladhatja meg a 200 000 Ft összeghatárt – a Polgármesterre átruházza.

(3) A Polgármester a Képviselő-testületet tájékoztatja, ha év közben az Országgyűlés, a Kormány, költségvetési fejezet az önkormányzat számára pótelőirányzatot biztosít.

(4) A Képviselő-testület negyedévenként – az első negyedév kivételével -, de legkésőbb december 31-i hatállyal dönt a költségvetési rendelet megfelelő módosításáról.

(5) A Képviselő-testület elé kell terjeszteni haladéktalanul a költségvetési rendelet módosítását, ha évközben az Országgyűlés előirányzatot zárol az önkormányzat költségvetéséből.

28. § (1) Az igényelt állami hozzájárulások és támogatások – évközi – folyamatos figyelemmel kísérése érdekében az érintett intézmény minden negyedévet követő hónap 10-éig tájékoztatást köteles adni a fenntartó felé a mutatószámok tényleges alakulásáról, továbbá az év végéig általa prognosztizált teljesítési adatokról.

(2) Amennyiben az önálló intézmény a fenti adatszolgáltatási kötelezettségének nem, vagy nem megalapozott módon tesz eleget, az ezzel járó következmények (támogatási visszafizetési kötelezettség) az adott intézményt terheli.

29. § (1) Az önkormányzat számláin lévő, átmenetileg szabad pénzeszközök elkülönített (lekötött) betétként történő elhelyezéséről a Közös Hivatal pénzügyi feladatokat ellátó szervezeti egysége vezetőjének javaslatára a Polgármester dönt.

(2) Átmenetileg szabad pénzeszköznek (1) bekezdés szerinti hasznosításáról a Képviselő-testületet az éves beszámoló keretében tájékoztatni kell.

Záró rendelkezések

30. § Ez a rendelet 2025. február 19-én lép hatályba.

31. § Rendelkezéseit 2025. január 1.-től kell alkalmazni.