Und Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014 (XII.1.) önkormányzati rendelete

SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL

Hatályos: 2014. 12. 15- 2019. 10. 24

Und Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014 (XII.1.) önkormányzati rendelete

SZERVEZETI ÉS MŰKÖDÉSI SZABÁLYZATÁRÓL

2014.12.15.

Und Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. ÁLTALÁNOS SZABÁLYOK

1. § A Képviselő-testület és szervei számára jogszabályban foglalt feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat a jelen rendeletben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.

Az önkormányzat megnevezése, jelképei

2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Und Község Önkormányzata

(2) Az önkormányzat székhelye: 9464 Und, Fülesi u. 5.

(3) Az önkormányzat illetékességi területe: Und község közigazgatási területe

(4) Az önkormányzati jogok gyakorlásával felruházott szervezet:

Und Község Önkormányzatának Képviselő-testülete
(5) A Képviselő-testület hivatalának neve: Und Község Önkormányzati Hivatala
(6) Az önkormányzat jogi személy.

3. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer és a zászló.

(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön önkormányzati rendelet állapítja meg.

(3) Az önkormányzat képviselő-testülete díszpolgári címet és egyéb elismeréseket

adományoz. A díszpolgári cím adományozására vonatkozó szabályokat külön önkormányzati
rendelet tartalmazza.
(4) A középületeken a feliratokat horvát nyelven is el kell helyezni.

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET MŰKÖDÉSE

A képviselő-testület tagjai

4. § (1) A Képviselő-testület tagjai a települési képviselők, valamint a megválasztott polgármester.

(2) A Képviselő-testület tagjainak száma: 5 fő.

(3) A képviselők névsorát a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza, a változásokat a jegyző 3 munkanapon belül átvezeti.

A Képviselő-testület munkaterve

5. § (1) A Képviselő-testület működésének alapja az éves munkaterv, melyet a polgármester állít össze figyelembe véve a jogszabályok, a jegyző, a Képviselő- testület tagjainak és más szervek, személyek javaslatát.

(2) A munkatervét a Képviselő- testület minden év december 31-ig fogadja el.

(3) A munkatervnek tartalmaznia kell az ülések várható időpontját és a várhatóan javasolt napirendi pontokat.

A Képviselő-testület ülésének általános szabályai

6. § (1) A Képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést, valamint közmeghallgatást tart.

(2) A Képviselő-testület az általa elfogadott éves munkatervben meghatározottak szerint tartja rendes üléseit.

(3) A rendes testületi ülést úgy kell írásban összehívni, hogy a meghívót – annak mellékleteivel együtt – legalább az ülést megelőző három nappal kézhez kapják a meghívottak.

(4) A (3) bekezdésben leírtaktól rendkívüli esetben el lehet térni azzal a feltétellel, ha a képviselő-testület valamennyi tagja értesül az ülésről.

(5) Az ülésre a napirenddel közvetlenül érintett és Undon székhellyel rendelkező intézmények, társadalmi szervezetek képviselőit meg kell hívni, akik az ülésen tevékenységi körükben – tanácskozási joggal vehetnek részt. A községben működő önszerveződő közösségek listáját az 1. számú melléklet tartalmazza.

7. § Amennyiben a képviselő-testület a meghívóban szereplő időpontot követő 30 percen belül nem válik határozatképessé, az ülés elmarad.

8. § (1) A képviselő-testület tagjai az ülésen a napirend jóváhagyását megelőzően rendkívüli

esetben tehetnek napirendi javaslatot. A javaslatról a képviselő-testület a napirend
jóváhagyását megelőzően minősített többséggel dönt.
(2) Az (1) bekezdésben leírt esetekben a napirend előadója a javaslatot tevő képviselő-testületi
tag lesz.
(3) A képviselő-testület az ülés napirendjéről határozattal dönt.
(4) A már elfogadott, de az ülésen még nem tárgyalt napirendi pont elnapolásáról a képviselő-
testület minősített többséggel dönt.

9. § (1) Az egyes napirendi pontok tárgyalása a napirendi pont előadójának előterjesztésével kezdődik. A napirend tárgyalása során biztosítani kell, hogy a Képviselő-testület tagjai és napirendhez meghívottak, valamint a jegyző, ismertethesse az előterjesztéshez, illetőleg a napirendhez kapcsolódó véleményét, javaslatait. Az ülés vezetője ismételten csak akkor köteles szót adni, ha a hozzászólás a korábbiakhoz képest érdemben új véleményt tartalmaz.

(2) A rendelet-tervezet jóváhagyásáról és a határozati javaslatról történő szavazást megelőzi a módosító javaslatról történő szavazás. Több módosító javaslatról ezek előterjesztésének időrendjében kell egyenként szavazni.

(3) Amennyiben nyilvánvaló, hogy az ülésen tárgyalt napirendi pontban nem születik döntés,

a napirendi pontot az ülés vezetője a soron következő képviselő-testületi ülésre elnapolhatja.

10. § Az ülés vezetője köteles az ülés rendjét fenntartani. Ennek érdekében jogosult:

1. a rendzavarótól megvonni a szót;

2. a rendzavarót rendre utasítani;

3. ismételt rendreutasítást követően a rendzavarót – a képviselő-testület tagja kivételével – az ülésteremből kiküldeni.

A Képviselő-testületi döntés meghozatalának módjai

Nyílt szavazás

11. § (1) A szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) A szavazatok megszámlálásáról a levezető elnök gondoskodik.

(3) A szavazatok összeszámlálása után a levezető elnök megállapítja a javaslat mellett, majd ellene szavazók, végül a szavazástól tartózkodók számát.

Névszerinti szavazás

12. §

1. Bármely képviselő javasolhat névszerinti szavazást, erről a Képviselő-testület vita
nélkül egyszerű többséggel dönt.
2. Név szerinti szavazásnál a jegyző ABC - sorrendben felolvassa a képviselők névsorát, a
képviselők "igen"-nel, vagy "nem"-mel szavazhatnak, illetve tartózkodhatnak.
A polgármester utoljára szavaz.
3. A jegyző a szavazatokat a névsorban feltünteti, összeszámolja az eredményt, és azt
átadja a levezető elnöknek, aki kihirdeti az eredményt.
4. A névszerinti szavazáshoz igénybevett, külön hitelesített névsort a jegyzőkönyvhöz
kell csatolni.

Titkos szavazás

13. § (1) Bármely képviselő javaslatára minősített szótöbbséggel hozott határozata szerint a Képviselő-testület titkos szavazást tarthat azokban az ügyekben is, amelyekben zárt ülést tarthat, vagy köteles tartani.

(2) A titkos szavazást az Ügyrendi Bizottság bonyolítja le.

(3) A titkos szavazás szavazólapon történik. A szavazás lebonyolításának technikai feltételeit a jegyző biztosítja.

14. § A képviselő-testület ülése Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény (továbbiakban: Mötv.) 46. § (1) bekezdése szerint nyilvános, a képviselő-testület zárt ülést a Mötv.46. § (2) bekezdése szerinti esetben tart, illetve tarthat.

A képviselő-testület döntései

15. § (1) A képviselő-testület határozatának tervezetét a napirendi pont előadója készíti el és

terjeszti elő, legkésőbb az ülésen.
(2) A képviselő-testület határozata tartalmazza a döntést szó szerinti megfogalmazásban, a
végrehajtásért felelős személy megnevezését és a végrehajtás határidejét.
(3) A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos sorszámmal és
évszámmal kell ellátni a következők szerint: határozat sorszáma/döntés éve (hónapja, napja) határozat

16. § (1) Az önkormányzati rendelet jogszabályszerkesztését a jegyző végzi.

(2) A rendelet megjelölése a következő:

UndbKözség Önkormányzata Képviselő-testületének sorszám/kihirdetés éve (hónapja, napja) önkormányzati rendelete a (rendelet címe).
(3) A képviselő-testület rendeletét a jegyző a Hivatal központi hirdetőtáblájára – 15 napra
történő kifüggesztéssel - hirdeti ki. A rendelet kihirdetésének tényét a rendeletre
záradékként rá kell vezetni.

Minősített többség

17. § Minősített többség (a megválasztott képviselők több mint felének egybehangzó szavazata) szükséges az Mötv. 50. §-ban kötelezően előírtakon kívül:

a) a helyi népszavazás elrendeléséhez, kitüntetések és elismerő címek alapításához;

b) a gazdasági program elfogadásához, a költségvetési rendelet és a gazdasági program

végrehajtásáról szóló beszámoló elfogadásáról szóló döntéshez, a hitelfelvételhez, a
kötvénykibocsátáshoz, a kölcsönfelvételhez vagy más adósságot keletkeztető
kötelezettségvállaláshoz, államháztartáson kívüli forrás, valamint közösségi célú
alapítvány és alapítványi forrás átvételéhez, átadásához;
c) közterület elnevezéséhez, köztéri szobor, műalkotás állításához;
d) eljárás kezdeményezéséhez az Alkotmánybíróságnál;
e) a bíróságok ülnökeinek megválasztásához;
f) állásfoglaláshoz intézmény átszervezéséről, megszüntetéséről, ellátási, szolgáltatási
körzeteiről, ha a szolgáltatás a települést is érinti;
g) a településfejlesztési eszközök és a településszerkezeti terv jóváhagyásához;
h) területszervezési kezdeményezéshez.

A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve

18. § (1) A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.

A polgármester és a jegyző által aláírt jegyzőkönyvet a képviselő-testület ülését követő
15 napon belül –a Nemzeti Jogszabálytár elektronikus felületén keresztül –megküldi
a Kormányhivatalnak.
(2) A jegyzőkönyv eredeti példányát a jegyző az előterjesztésekkel, kiosztott anyagokkal
együtt évente bekötteti.

A képviselő-testület bizottságai

19. § (1) A képviselő-testület, tagjaiból állandó bizottságként háromfős Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi Bizottság feladata:

1. a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők vagyonnyilatkozatának nyilvántartása, ellenőrzése és a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatása;

2. a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők összeférhetetlenségének kivizsgálása;

3. titkos szavazás lebonyolítása.

(3) Az Ügyrendi bizottság által ellátandó feladatok részletes leírását a 2. számú melléklet,

elnökének és tagjainak felsorolást a 3.számú függelék tartalmazza.
(4) A képviselő-testület valamely konkrét feladat ellátása érdekében ideiglenes bizottságot
hozhat létre. Az ideiglenes bizottság hatásköréről és összetételéről a bizottságot létrehozó határozatában dönt.
(5) A bizottságok működésére, a képviselő-testület működésére vonatkozó szabályokat
kell értelemszerűen alkalmazni azzal, hogy ahol a rendelet polgármestert említ, ott a bizottság
elnökét kell érteni.

Közmeghallgatás

20. § (1) A képviselő-testület évente egy közmeghallgatást tart.

(2) A közmeghallgatási időpontjáról és helyéről legalább nyolc nappal korábban tájékoztatni

kell a lakosságot. Meghirdetéséről és levezetéséről a polgármester gondoskodik.

Tisztségviselők

Polgármester

21. § (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(2) A polgármestert tartós akadályoztatása vagy tisztsége egyidejű betöltetlensége

esetén az alpolgármester, mindkettőjük tartós akadályoztatása illetőleg tisztségük egyidejű
betöltetlensége esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő- testület
üléseit.
(3) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatásköröket a rendelet 3. számú
melléklete tartalmazza.

Alpolgármester

22. §

1. A Képviselő-testület a polgármester helyettesítésére, illetőleg munkájának segítésére,
a polgármester javaslatára a tagjai közül egy alpolgármestert választ,aki társadalmi
megbízatásban látja el a tisztségét.

Jegyző

23. § (1) Ellátja a Képviselő-testület,a bizottságok,valamint a Hivatal működésével kapcsolatos feladatait.

1. Felügyel a Hivatal tevékenységének törvényességére, ennek körében ellenőrzi
a Hivatal hatósági tevékenységét, szükség esetén funkcionális, eseti és célvizsgálatot rendel el. A Sopron és Térsége Önkormányzati Társulásán keresztül biztosítja a belső ellenőrzés megszervezését és működését.
1. Biztosítja a képviselő-testület elé kerülő előterjesztések igazgatási, szakmai színvonalát és
törvényességét, különös figyelemmel a rendelet-tervezetekre és határozati javaslatokra.
Törvényességi észrevétele nélkül nem kerülhet előterjesztés a képviselő-testület elé.
A döntések törvényességéért, törvényességi észrevételének megtételéért önálló felelősség
terheli.
(4) Gondoskodik a rendelet függelékeinek folyamatos naprakész vezetéséről.
(5) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén –legfeljebb hat hónap időtartamra- az aljegyző látja el a jegyzői feladatokat.

24. § (1) Gyalóka, Répcevis, Sopronhorpács, Szakony, Und és Zsira községek képviselő-testületei megállapodás alapján igazgatási feladataik ellátására közös önkormányzati hivatalt alakítanak.

(2) A közös önkormányzati hivatal alakítására és fenntartására kötött megállapodás, valamint

a Hivatal Alapító Okirata, Szervezeti és Működési Szabályzata e rendelet 2. számú
függelékét képezi.

Az Önkormányzat vagyona, költségvetése, gazdálkodása és ellenőrzése

25. § (1) Az önkormányzat vagyonával, költségvetésével, gazdálkodásával, ellenőrzésével kapcsolatos szabályokat az Mötv. VI. tartalmazza.

(2) Az Önkormányzat a költségvetését az Államháztartásról szóló 2011.évi CXCV. törvény szabályai szerint állítja össze, a finanszírozás rendjét és az állami hozzájárulás mértékét az állami költségvetési törvény határozza meg.

(3) Az önkormányzat a vagyonával való rendelkezés szabályairól, gazdálkodásáról külön rendeletet alkot.

Horvát Nemzetiségi Önkormányzat.

26. § (1) Und községben közvetlen módon létrejött 4 fős Horvát Nemzetiségi Önkormányzat működik.

(2) A nemzetiségi önkormányzat működésére a nemzetiségek jogállásáról szóló 2011.évi CLXXIX törvény előírásai vonatkoznak.

(3) A helyi nemzetiségi önkormányzat egyetértése szükséges:

- a helyi közoktatás
- helyi média, hagyományápolás és kultúra
- a kollektív nyelvhasználat kérdéskörben a települési önkormányzat rendeletének
megalkotásához
- nemzetiségi intézmények vezetőinek kinevezéséhez, illetőleg a nemzetiséghez tartozók
- képzésére is kiterjedő települési önkormányzati döntéshez.
A helyi nemzetiségi önkormányzat a megkeresés kézhezvételétől számított 30 napon belül nyilatkozik. A határidő elmulasztása jogsértő.
(4 )A települési önkormányzat a horvát nemzetiségi önkormányzat igényeinek megfelelően köteles biztosítani, hogy a helység és utcanevek, a közhivatal és a közszolgáltatást végző szervek elnevezését feltüntető táblák feliratait – magyar nyelvű szövegezés és írásmód mellett, azzal azonos tartalommal és formában – a nemzetiség anyanyelvén is olvashatók legyenek.
(5) A képviselő-testület térítésmentesen biztosítja az Und Horvát Nemzetiségi Önkormányzata részére, annak működéséhez az Und, Fülesi u. 5 szám alatti Önkormányzati épület használatát, továbbá a postai, kézbesítési, gépelési és sokszorosítási feladatok ellátását.

ZÁRÓ RENDELKEZÉSEK

27. § (1) A rendelet 2014.december 15. napján lép hatályba.

(2) A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló 3/2011.(IV.13.) önkormányzati rendelet.