Körösszakál Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 15/2020 (XI.26..) önkormányzati rendelete

a falugondnoki szolgáltatásról

Hatályos: 2021. 01. 01- 2020. 12. 31

Körösszakál Községi Önkormányzat Képviselő-testületének hatáskörében eljáró Körösszakál Községi Önkormányzat Polgármestere a veszélyhelyzet kihirdetéséről szóló 478/2020. (XI. 3.) Korm. rendeletben, valamint a katasztrófavédelemről és a hozzá kapcsolódó egyes törvények módosításáról szóló 2011. évi CXXVIII. törvény 46. § (4) bekezdésében foglalt jogkörében, továbbá az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés  e) pontjában,  a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 60. § (4) bekezdésében és a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működési feltételeiről szóló 1/2000.(I.7.) SzCsM rendelet 39. § (1)-(3) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 56. §-ában és 57. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


1.§


(1) A falugondnoki szolgáltatásról szóló 10/2020. (X. 30.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: rendelet) 1. számú melléklete helyébe az alábbi 1. számú melléklet lép:



  1. számú melléklet a 10/2020. (X. 30.) rendelethez


KÖRÖSSZAKÁL KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

FALUGONDNOKI SZOLGÁLATÁNAK

SZAKMAI PROGRAMJA





Korosszakal














2020.
TARTALOMJEGYZÉK



A szakmai program elkészítése során alkalmazott jogszabályok jegyzéke…………………….…     3

I. rész A települési, lakossági szükségletek bemutatása…………………………………………..      4

1. Köz- és lakossági szolgáltatások…………………………………………………….……….....       4

            2. Demográfiai mutatók, szociális jellemzők……………………………………………..       5

II. rész A falugondnoki szolgáltatás célja, feladata…………………………………...…………...     6

  1. A szolgáltatás célja…………………………………………………………………...         6
  2. A megvalósítani kívánt program, a létrejövő kapacitások, nyújtott

szolgáltatáselemek, tevékenységek………………………………………….………………….…       6

  1. Más intézményekkel történő együttműködés……………………………..…………        8
  2. Ellátandó célcsoport…………………………………………………………………          8

III. rész …………………………………………………………………………………….……...        9

III.A/ a falugondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó

alapfeladatai…………………………………………………………………………….……….…       9

  1. Közreműködés az étkeztetésben……………………………………………..………        9
  2. Közreműködés a házi segítségnyújtás biztosításában…………………………...…..        9
  3. Közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában……………..       10
  4. Közreműködés az egyéb alapszolgáltatásokhoz való hozzáférésben……….………..     10
  5. Az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás segítése…………………….………..…       11
  6. Gyermekszállítás, óvodások, iskolások, fiatalok szállítása…………………………..      12

III.B/ A falugondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatásokon belüli

kiegészítő feladatai…………………………………………………………………………......…        13

  1. A közösségi, művelődési, sport- és szabadidős rendezvények szervezése, segítése....    13
  2. Egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása……….      13
  3. Egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés………………....      14

III.C/ A falugondnoki szolgálat által nyújtott közvetett – az önkormányzati
feladatok megoldását segítő – szolgáltatások………………………………………………..……       14

III.D/ A falugondnoki szolgálat által nyújtott egyéb szolgáltatások……………………………...      15

III.E/ A falugondnoki szolgáltatás összteljesítményét jelző mutatók……………………………..      16

IV. rész Tájékoztatás, kapcsolattartás, igénybevétel, ellátott- és munkajogi kérdések…………...     16

  1. A falugondnoki szolgáltatások közzétételének módja……………………………....      16
  2. A szolgáltatással kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség…………………………...       16
  3. A kapcsolattartás lehetséges módjai………………………………………………...        16
  4. A szolgáltatás igénybevételi szándékának jelzése…………………………………...      17
  5. Az ellátottak jogainak biztosítása a falugondnoki szolgálat működése során…….....    17
  6. A falugondnoki szolgáltatást végzők jogai………………………………………….        17
  7. A falugondnok helyettesítése………………………………………………………..        18

V. rész Egyéb – a szolgáltatás fenntartásával kapcsolatos – előírások……………………………     18

  1. Személyi feltételek…………………………………………………………………..        18
  2. Tárgyi feltételek……………………………………………………………………..         18

Megismerési nyilatkozat…………………………………………………………………………..        20


A SZAKMAI PROGRAM ELKÉSZÍTÉSE SORÁN ALKALMAZOTT JOGSZABÁLYOK JEGYZÉKE



1992. évi XXXIII. törvény a közalkalmazottak jogállásáról (Kjt.)

1993. évi III. törvény a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról (Szt.)

1996. évi XX. törvény a személyazonosító jel helyébe lépő azonosítási módokról és az azonosító kódok használatáról

1997. évi XXXI. törvény a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról (Gyvt.)

2011. évi CXII. törvény az információs önrendelkezési jogról és az információszabadságról

2011. évi CXCV. törvény az államháztartásról (Áht.)

2013. évi V. törvény a Polgári Törvénykönyvről (Ptk.)

2016. évi CL. törvény az általános közigazgatási rendtartásról (Ákr.)

2019. évi LXXI. törvény Magyarország 2020. évi központi költségvetéséről

2016/679 EP rendelet a természetes személyeknek a személyes adatok kezelése tekintetében történő védelméről és az ilyen adatok szabad áramlásáról (általános adatvédelmi rendelet) (GDPR)

29/1993. (II.17.) Korm. rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról (Tr.)

257/2000. (XII.26.) Korm. rendelet a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvénynek a szociális, valamint a gyermekjóléti és gyermekvédelmi ágazatban történő végrehajtásáról

340/2007. (XII.15.) Korm. rendelet a személyes gondoskodás igénybevételével kapcsolatos eljárásokban közreműködő szakértőkre, szakértői szervekre vonatkozó részletes szabályokról

316/2012. (XI.13.) Korm. rendelet a Szociális és Gyermekvédelmi Főigazgatóságról

368/2011. (XII.31.) Korm. rendelet az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról

369/2013. (X.24.) Korm. rendelet a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények és hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről (Sznyr.)

415/2015. (XII.23.) Korm. rendelet a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi igénybevevői nyilvántartásról és az országos jelentési rendszerről (Nyr.)

381/2016. (XII.2.) Korm. rendelet az Integrált Jogvédelmi Szolgálatról

9/1999. (XI.24.) SzCsM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások igénybevételéről (Ir.)

1/2000. (I.07.) SzCsM rendelet a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről (Szakmai rendelet)

36/2007. (XII. 22.) SZMM rendelet a gondozási szükséglet, valamint az egészségi állapoton alapuló szociális rászorultság vizsgálatának és igazolásának részletes szabályairól.




KÖRÖSSZAKÁL KÖZSÉGI ÖNKORMÁNYZAT

FALUGONDNOKI SZOLGÁLATÁNAK

SZAKMAI PROGRAMJA



Körösszakál Községi Önkormányzat Képviselőtestülete – a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet (a továbbiakban: Szakmai rendelet) és az önkormányzat falugondnoki szolgálatról szóló 10/2020. (X. 30.) számú helyi rendelete alapján – a település falugondnoki szolgáltatásának szakmai programját az alábbiak szerint határozza meg.

A szakmai program a Körösszakál község közigazgatási területén működő falugondnoki szolgáltatásra terjed ki.

A képviselő-testület a szakmai programot a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 60.§ (2) bekezdésére tekintettel annak figyelembe vételével állapította meg, hogy a jövőben a falugondnoki szolgáltatás ezer lakosnál kisebb településen működtethető. Körösszakál lakosságszáma jelenleg nem haladja meg a 800 főt, így a falugondnoki szolgáltatás létrehozása a jelenlegi szabályozásnak megfelel.



  1. RÉSZ

A TELEPÜLÉSI, LAKOSSÁGI SZÜKSÉGLETEK BEMUTATÁSA

1. Köz- és lakossági szolgáltatások

Körösszakál a hátrányos helyzetű bihari települések egyike a Berettyóújfalui Járásban, közigazgatásilag Berekböszörmény és Bedő településekkel alkot közös önkormányzati hivatalt (Berekböszörményi Közös Önkormányzati Hivatal). Társadalmi-, gazdasági és infrastrukturális szempontból elmaradott település, ahol a munkanélküliség több mint 1,75-szeresen meghaladja az országos átlagot. A településen a mai napig nem alakultak ki a helyben foglalkoztatás lehetőségei, amelyek lehetővé tették volna a lakosság megtartását. Néhány vállalkozót kivéve az önkormányzat a fő foglalkoztató jellemzően közfoglalkoztatás keretében.

Az egészségügyi ellátást, területi ellátást kötelezettséggel a háziorvos látja el megbízási szerződés alapján, heti három alkalommal. A háziorvosi szolgálat fenntartója az önkormányzat. A terhes- és csecsemő-tanácsadás az orvosi rendelő épületében történik. Gyermekorvosi rendelés igénybevételére a Berettyóújfalui Területi Kórházban van csak lehetőség, továbbá helyben gyógyszertár is működik heti két alkalommal.

A településen Család- és Gyermekjóléti Szolgálat működik a Biharkeresztesi Egyesített Szociális Intézmények (BESZI) keretében, egy fő családsegítő esetmenedzserrel, aki heti 1 alkalommal a településen a család- és gyermekjóléti szolgáltatást végzi, helyileg a 4136 Körösszakál, Piac tér 3. szám alatti közfoglalkoztatási irodában.

Szintén társulási formában látja el az önkormányzat a Dél-Bihari Szociális Szolgáltató Központ (Komádi) keretében a szociális alapellátási feladatokat, így az étkeztetést, házi segítségnyújtást, jelzőrendszeres házi segítségnyújtást, továbbá az idősek nappali ellátását a Kultúrházban, a 4136 Körösszakál, Templom u. 1. szám alatt.

Az önkormányzati feladatok átalakításának első lépése volt, hogy a kistelepülések iskoláinak és óvodáinak össze kell fogni, és gazdaságos működtetést kell biztosítani. Bedő, Körösszakál, Körösnagyharsány önkormányzatai együtt alkottak erre a célra társulást, majd később átadták a fenntartást a Magyarországi Románok Országos Önkormányzatának.

Az alapfokú oktatási és nevelési feladatokat a Magyarországi Románok Országos Önkormányzata fenntartásáéban működő Bihar Román Nemzetiségi Kéttannyelvű Általános Iskola és Óvoda intézményeiben látják el, ahol kéttannyelvű (magyar-román) nemzetiségi oktatás és nevelés folyik.

A könyvtári szolgáltatást az önkormányzat biztosítja, nem önálló intézményként, külön kormányzati funkción a Kultúrház épületében. Kéthetente egy alkalommal ebben az épületben tartja ügyfélfogadását a falugazdász is.

A településen több élelmiszerbolt, egy dohánybolt, és tüzép található, valamint üzemel posta minden nap és bankfiók heti 1 alkalommal.

Körösszakál infrastruktúrája jónak mondható. A villamos energia teljesen kiépített, a vezetékes ivóvíz-hálózat kiépítettsége 100 %-os, a vezetékes gázhálózat kb. 90 %-ban valósult meg. 1994-re a belterületi utak mindegyike szilárd burkolattal lett ellátva. A belvíz elleni védekezést szolgáló árkok rendszerét szükséges bővíteni és azokat folyamatosan karban tartani, jelenleg pályázati forrásból a belvíz elvezető rendszer felújítása, korszerűsítése történik. A vezetékes telefon bekötésére a település teljes belterületén lehetőség van, továbbá a közelmúltban az optikai kábel is kiépítésre került a településen, így a szélessávú internet hozzáférés is biztosított a lakosság számára. A közvilágítás korszerűsítése is megvalósult.

Körösszakál község román nemzetiségi település. A lakosság egy része máig őrzi a nemzetiségi kultúrát és hagyományokat. A faluban több nemzetiségi egyesület működik, a Körösszakáli Román Nemzetiségi Nyugdíjas Egyesület, a Körösszakáli „Egymásért” Román Nemzetiségi Egyesület, továbbá működik Sportegyesület, Polgárőr Egyesület, valamint, mivel a cigányság is nagyarányú, a cigány kultúra, zene, tánc, viselet elemeinek hagyományőrzését és a romák érdekképviseletét ellátó Azsutel Vaszt – Segítő Kéz Roma Nemzetiségi Közösségfejlesztő, Szervező és Hátrányos Helyzetben Lévőket Segítő Egyesület.

Az egyesületi aktív tagok száma több, mint 60 fő. Az egyesületek rendezvényeket szerveznek és bonyolítanak le, minden korosztály számára, továbbá aktívan közreműködnek az önkormányzat rendezvényein.

Két nemzetiségi önkormányzat – román és roma - alakult meg és működik Körösszakálban.


Körösszakálban híres ártézi kút található a falu központjában, melyből állítólag az ország második legjobb vize folyik. Érdekessége, hogy vize állandó hőmérsékletű, nyáron hűvös, télen langyos. A helyi lakosok előszeretettel fogyasztják, de más településekről is járnak ide vízért.

2. Demográfiai mutatók, szociális jellemzők

Az óvodás és iskoláskorú gyerekek, akiknek többsége hátrányos helyzetű, esetenként halmozottan hátrányos helyzetű, a lakosság közel 8 %-át teszik ki.

A születések száma igen alacsony, 2019. évben 11 gyermek született Körösszakálban. 

Az állandó lakosság száma 781 fő. A 18 éven aluliak száma 155 fő.

A munkanélküliek, foglalkoztatást helyettesítő támogatásban részesülők a lakosság kb. 11 %-a, a  munkanélküliség több mint 1,75-szeresen meghaladja az országos átlagot.

A bejelentett lakóhellyel rendelkező munkaképes lakosok száma körülbelül 450, közülük 91 munkanélküli.

Időskorúak, betegséggel együtt élők, alacsony nyugdíjjal rendelkezők a lakosság 35-40 %-át teszik ki, a mozgáskorlátozottak száma jelenleg 38 fő. A település lakosainak kb. 2 %-a él valamilyen fogyatékkal. A 60 év felettiek aránya a 20%-ot meghaladja.




  1. RÉSZ

A FALUGONDNOKI SZOLGÁLTATÁS CÉLJA, FELADATA


1. A szolgáltatás célja


A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III: törvény (a továbbiakban: Szt.) 60.§ (1) bekezdése szerint A falugondnoki, illetve tanyagondnoki szolgáltatás célja az aprófalvak és a külterületi vagy egyéb belterületi, valamint a tanyasi lakott helyek intézményhiányából és a közösségi közlekedés nehézségéből eredő hátrányainak enyhítése, az alapvető szükségletek kielégítését segítő szolgáltatásokhoz, közszolgáltatáshoz valamint egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutás biztosítása, továbbá az egyéni, közösségi szintű szükségletek teljesítésének segítése.”

A falugondnoki szolgáltatás célja továbbá a hátrányos helyzetű, szolgáltatáshiányos kistelepülések és tanyák esélyegyenlőségének növelése, az ott élők életfeltételeinek javítása, a közszolgáltatásokhoz való hozzájutás és a szociális alapellátások kiépítésének, fenntartásának elősegítése, a települések szolgáltatási funkcióinak bővítése, közösségfejlesztés, valamint a jobb életminőség elérése. Igény szerint a kistérségi közlekedési szolgáltatásokban való részvétel.

Körösszakál település az ország leghátrányosabb településeinek egyike, így az itt élők életszínvonala jelentősen alacsonyabb, mint az ország más, fejlettebb területein. Az alapszolgáltatások közül az önkormányzat csak a kötelező feladatokat látja el. Anyagi fedezet hiányában többlet feladatok ellátására nem képes.

Jellemző továbbá az előregedő népesség, valamint a fiatalok elvándorlása. Nagyarányú a munkanélküliség és a roma nemzetiségű lakosság száma. A munkanélküliek nagy része közfoglalkoztatásban vesz részt, szinte egyedüli munkáltató az önkormányzat.

Mindezekre tekintettel településünkön a falugondnoki szolgáltatás célja, hogy a társadalmi különbségekből eredő hátrányokat enyhítse, további szolgáltatásokkal bővíthessük az alapellátások körét, az itt élők könnyebben hozzájuthassanak olyan szolgáltatásokhoz, melyekhez a szolgálat nélkül talán sosem jutnának hozzá.

Fontos az itt élők komfort érzetének és biztonságérzetének javítása azzal, hogy az alapvető élelmiszerekhez, gyógyszerekhez, gyógyászati segédeszközökhöz bármikor hozzájuthatnak, továbbá rendelkezésükre áll egy olyan személy, akihez bármikor fordulhatnak problémáikkal, aki szükség esetén kapcsolatot tart a helyi önkormányzattal, szociális intézményekkel és az ellátottakkal.

Ez annál is inkább fontos, mert a faluban sok az egyedül élő idős, akiknek családja, gyermekei távol élnek, így segítségre csak az önkormányzattól számíthatnak. Az ő esetükben nagyon fontos, hogy a falugondnok folyamatosan nyomon kövesse állapotukat, őket látogassa.

A településen nagy számban élnek alacsony iskolai végzettségűek, számukra szükséges lehet egy-egy önkormányzati intézkedés, nyomtatvány kitöltésének, ellátás igénybevételének elmagyarázása, segítség ügyük elintézésében.


2. A megvalósítani kívánt program, a létrejövő kapacitások, nyújtott szolgáltatáselemek, tevékenységek


A falugondnoki szolgálat az önkormányzat saját rendelete, az 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet 39. § (1)-(3) bekezdései, valamint a helyi szükségletek alapján


  • közvetlen, személyes szolgáltatásokat (ezen belül alap- és kiegészítő feladatokat), valamint
  • az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásokat végez.



A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó alapfeladatok:


a) Közreműködés

aa) az étkeztetésben,

ab) a házi segítségnyújtásban,

ac) a közösségi és szociális információk szolgáltatásában,

ad) egyéb alapszolgáltatásokhoz való hozzáférésben ;

b) az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása, így

ba) a háziorvosi rendelésre szállítás,

bb) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás,

bc) a gyógyszerkiváltás és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása;

c) az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása, így

ca) az óvodába, iskolába szállítás,

cb) az egyéb gyermekszállítás.

A közvetlen személyes szolgáltatásokon belüli kiegészítő feladatok, a lakossági szolgáltatások:

a) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős rendezvények, szervezése, segítése,

  1. egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,
  2. egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés,
  3. egyéb személyszállítási feladatok.


Az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások:

  1. ételszállítás önkormányzati intézménybe,
  2. anyag- és árubeszerzés az önkormányzat és intézményei számára,
  3. önkormányzati, intézményi információk közvetítése a lakosság részére,
  4. a falugondnoki szolgáltatás működésével kapcsolatos teendők ellátása,
  5. a közös önkormányzati hivatalhoz tartozó települések között a hivatali munkával kapcsolatosan iratok szállítása, illetve az ügyintézők szállítása.


A falugondnoki szolgálat, egyben a falugondnok legfontosabb feladata az alapfeladatok biztosítása. Legnagyobb részben ezek elvégzésére kell törekedni.


A kiegészítő feladatok közül legnagyobb részben az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítésében, lakossági igények továbbításában vesz részt a falugondnok. Tekintettel arra, hogy az ellátottakkal, intézményi dolgozókkal ő találkozik legtöbbször és rendszeresen, jelentős szerepe van az igények továbbításában, valamint abban, hogy a szükséges ügyeket az érintettek elintézhessék. Itt fontos megjegyezni, hogy a jelenlegi járványhelyzetben ez a feladat még inkább jelentőssé válik, mivel a személyes kapcsolatok, a személyes ügyfélfogadás mindenhol csak a legszűkebb körben biztosított.


A közvetett szolgáltatások a szolgálat feladatainak kisebb részét képezik, bár nagyon fontosak a mindennapi működéshez. A Szakmai rendelet 39.§ (3a) bekezdése szerint a (3) bekezdésben meghatározott feladatok a szolgáltatásnyújtás legfeljebb 50%-át tehetik ki. Körösszakál esetében nem éri el az 50%-ot ezek aránya.


A Szakmai rendelet 39.§ (6) bekezdése szerinti szolgáltatások közül a falugondnoki szolgáltatás az alábbiakat tartalmazza:

  1. szállítás,
  2. megkeresés és
  3. közösségi fejlesztés.


Körösszakál Község falugondnoki szolgálata a fentiek alapján az alábbi szolgáltatási elemeket biztosítja:


  1. Szállítás

aa) a háziorvosi rendelésre szállítás;

ab) az egyéb egészségügyi intézménybe szállítás;

ac) a gyógyszerkiváltást és a gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása;

ad) az egyéb gyermekszállítás;

ae) sportolók, civil szervezeti tagok szállítása,

af) önkormányzati, intézményi dolgozók szállítása.

  1. Megkeresés

ba)  az egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, a lakossági igények továbbítása;

bb) az önkormányzati információk közvetítése a lakosság részére;

bc) a közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában;

bd) ellátottak személyes megkeresése.

  1. Közösségi fejlesztés

ca) a közösségi, művelődési, sport- és szabadidős tevékenységek lebonyolításának segítése;

cb) a falugondnoki szolgálat működtetésével kapcsolatos teendők ellátása.


Az egyes szolgáltatási elemek a feladatok részletezésénél kerülnek kifejtésre a III. részben.


3. Más intézményekkel történő együttműködés


- A falugondnok, mivel önkormányzati fenntartású a szolgáltatás, elsősorban az önkormányzattal, közös önkormányzati hivatallal tart fenn szoros napi kapcsolatot.

- A Dél-bihari Szociális Szolgáltató Központtal: az ebédszállítás miatt minden nap kapcsolatba kerül a házi gondozókkal. Együttműködik a háziorvossal, ápolóval és a védőnővel heti szinten.  

- A Biharkeresztesi Egyesített Szociális Intézmények keretében működő Család- és gyermekjóléti intézmény családsegítő esetmenedzserével eseti jelleggel személyesen vagy telefonon, illetve a jelzőrendszer tagjaként az éves esetmegbeszélések során.

- A Bihar Nemzetiségi Általános Iskola és Óvoda tagintézményeivel, intézményvezetőivel szükség esetén találkozik.

- A falugondnok kapcsolatot tart a helyi civil szervezetekkel (pl: Sportegyesület, Nyugdíjas Egyesület), nemzetiségi önkormányzatokkal (román, roma) feladatik ellátása során, továbbá a helyi egyházakkal (református és román ortodox) is. Ez szintén eseti jellegű, és történhet telefonos megkeresés útján, valamint személyes találkozás alkalmával.

- A felugondnok együttműködik a Hajdú-Bihar Megyei Tanya- és Falugondnokok Egyesületével, valamint a Borsod-Abaúj-Zemplén Megyei Tanya-és Falugondnokok Egyesületével, mely alapján szakmai tanácsot kérhet, rendezvényeken vesz részt (konferenciák, szakmai megbeszélések)

4. Ellátandó célcsoport


A településen életvitelszerűen tartózkodó lakosság, amely szociális körülményei, ezen belül kora, egészségi állapota, továbbá egyéb aktuális élethelyzete alapján alkalmilag vagy tartósan jogosulttá válik a falugondnoki szolgáltatás igénybevételére, ezen belül: idősek, gyermekek, szociális, vagy egészségi állapota miatt rászorulók, iskolai végzettségük, társadalmi szerepük miatt hátrányos helyzetűek, vagy azon lakosok, akik a szolgáltatások, vagy intézmények, esetleg tömegközlekedés hiányosságaiból adódóan kérik, továbbá a helyi civil szervezetek és nemzetiségi önkormányzatok tagjai, a helyi sportolók.


A falugondnoki szolgáltatás valamennyi eleme térítésmentes.


III. RÉSZ

III.A/ A FALUGONDNOKI SZOLGÁLAT KÖZVETLEN, SZEMÉLYES SZOLGÁLTATÁSOK KÖRÉBE TARTOZÓ ALAPFELADATAI


1. Közreműködés az étkeztetésben


A feladatellátás tartalma, módja:

A falugondnok kiemelt – a vonatkozó rendeletben közvetlen alapfeladatként definiált – feladata az igénybevevők részére a napi egyszeri meleg étel éthordóban történő házhoz szállítása. A feladatot a házi gondozók végzik, de erre irányuló igény esetén a falugondnok látja el. A falugondnok ezt a feladatot szóban vagy írásban jelzett igények alapján látja el. Kapcsolódó feladata a szolgáltatást igénybe vevőkkel való beszélgetés során a további alapellátási igények felmérése és továbbítása a fenntartó felé. A falugondnok a további szolgáltatásokra vonatkozó igényeket írásban rögzíti, és javaslatot tesz a szolgáltatónak azok megoldására. 

Körösszakál Községi Önkormányzat nem működtet konyhát, annak fenntartása az óvoda és iskola fenntartásával együtt átkerült a Magyarországi Románok Országos Önkormányzatához. A szociális étkeztetést Körösszegapáti konyháról biztosítjuk. Az ebéd átszállítása mindennapos feladat, melyet a falugondnok a Kultúrházba szállít, onnan a házi gondozók juttatják el az ellátottakhoz, azonban szükség esetén a falugondnok házhoz viszi azt.

Étkeztetéshez kapcsolódó feladata, hogy a főzőkonyháról (Körösszegapáti) a szociális étkezők részére az ételt átszállítja a Szociális Alapszolgáltatási Központba (Kultúrház).

Az ellátottak köre, létszáma

Azok, akik szociálisan rászorultak, illetve koruk vagy egészségi állapotuk miatt nem képesek gondoskodni a legalább napi egyszeri meleg étkezésről, valamint az alapvető élelmiszerek beszerzéséről. 20 fő feletti ellátott.


2. Közreműködés a házi segítségnyújtás biztosításában


A feladatellátás tartalma, módja:

A házi segítségnyújtás keretében a falugondnok azon feladatokat látja el, amelyek kívül esnek a képesített gondozók által végezhető feladatok (etetés, gyógyszerezés, személyi higiénia biztosítása, egészségügyi ellátások, stb.) körén.

A falugondnok segítséget nyújthat a rászorultak fizikai erejét és/vagy mozgásképességét meghaladó feladatok megoldásában:

  • ház körüli, szakképesítést nem igénylő feladatok (villanykörte, gázpalack, zár stb. cseréje),
  • kisebb, speciális szakértelmet nem igénylő javítások,
  • nehezebb tárgyak mozgatása,
  • a napi életvitel fenntartásához szükséges alapvető élelmiszerek, vegyi áruk, fogyasztási cikkek stb. beszerzése. A falugondnok a bevásárlási kérelmeket írásban rögzíti, a vásárlás igénylőjétől előleget vesz át, és a kért árucikkeket helyben vagy az útja során érintett más településen vásárolja meg. A vásárlásról köteles nyugtát kérni, és a vásárolt árucikkekre az igénybevevőtől kapott készpénzzel a bizonylat átadásával – a beszerzett áru átadásával egyidejűleg! – elszámolni.

A házi segítségnyújtásban igény esetén, a falugondnok ellátja azokat a feladatokat, melyeket a gondozók nem tudnak ellátni, vagy nem tartozik a munkakörükbe.

A falugondnok feladatai és tevékenységei a kompetenciáit tekintve a szociális segítés tevékenységeiben engedhet közreműködést. Ezen belül elvégzi a háztartási tevékenységben való közreműködés körében a nagyobb bevásárlást, ami nem megoldható a házi gondozók által, továbbá közkútról-, fúrtkútról vízhordást – ide értve az ártézi kútról történő vízhordást, tüzelő behordását kályhához, egyedi fűtés beindítását, amennyiben nem igényel egyéb szakértelmet. Fentiekből látszik, hogy leginkább itt azon feladatok ellátását biztosítja a falugondnok, amelyek inkább fizikai erőt igényelnek.

Az ellátottak köre:

Koruk és/vagy egészségi állapotuk miatt rászoruló azon személyek, akik önmaguk ellátására saját erőből nem képesek, és mások róluk nem gondoskodnak, főként a településen egyedül élő öregek.


3. Közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában


A feladatellátás tartalma:

A szociális biztonság megteremtéséhez és a helyi közösségi életbe való bekapcsolódáshoz szükséges információk eljuttatása a település lakói számára. A falugondnok feladata: a helyben vagy a legközelebbi település(ek)en elérhető szolgáltatások igénybevételének lehetőségeire vonatkozó információforrások és információk felkutatása, és a lakosság ezek alapján történő tájékoztatása.

A falugondnok közreműködik az információk szolgáltatásában, azaz a szükséges információkat, híreket eljuttatja azok címzettjeihez. Ez szintén fontos feladata a szolgáltatásnak, mivel kis település lévén, sok esetben minden háztartáshoz egyenként juttatjuk el a szükséges felhívásokat, de egyéni esetekben is szintén szükséges lehet a személyes megkeresés.

A feladatellátás rendszeressége:

Folyamatos.


Az ellátottak köre, létszáma:

A közösségi és szociális ellátásokra vonatkozó információkat igénylők. 70 fő feletti ellátott.


4. Közreműködés az egyéb alapszolgáltatásokhoz való hozzáférésben 


A feladatellátás tartalma, módja:

A falugondnok fontos feladata a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben meghatározott szociális alapszolgáltatások, valamint a család- és gyermekjóléti szolgálat igénybevételéhez nyújtott segítség, az ezen intézményekkel, szakembereikkel való folyamatos kapcsolattartás, igény esetén a szakemberek szállítása. 

A falugondnok munkája során folyamatosan figyelemmel kíséri a lakosság, és különösen a veszélyeztetett családok életkörülményeit. Észlelnie kell a veszélyhelyzeteket, a különböző szenvedélybetegségeket (alkohol, drog stb.). Különös figyelemmel kell lennie a gyermekek helyzetére, az esetleges gyermekbántalmazásra, a családon belüli erőszakra. Amennyiben ilyen esetek tudomására jutnak, azonnal köteles tájékoztatni a szolgáltatót, hogy a szükséges intézkedésekre (megelőzés, kríziskezelés) sor kerülhessen.

Az Szt. 64.§ (2) bekezdése alapján a családok segítése érdekében veszélyeztetettséget és krízishelyzetet észlelő jelzőrendszer működik, melynek tagja a falugondnok is. Ennek keretében, amennyiben olyan személyről, vagy családról szerez tudomást, aki, vagy amely segítségre szorul, jelzi ezt a családsegítő felé

Ezen kívül a gyermekvédelem terén is fontos feladata van a falugondnoknak. A Gyvt. 17.§ (1) bekezdésének b) pontja alapján az e törvényben szabályozott gyermekvédelmi rendszerhez kapcsolódó feladatot lát el, a gyermek családban történő nevelkedésének elősegítése, a gyermek veszélyeztetettségének megelőzése és megszüntetése érdekében. E körben a falugondnok az általa észlelt problémákról, az általa szerzett információkról tájékoztatja a családsegítőt személyesen vagy telefonon.

A falugondnok részt vesz a veszélyhelyzetek elhárítását célzó intézkedésekben (otthonba szállítás, család- és gyermekjóléti szolgáltatóval való együttműködés, a krízishelyzetben lévő családok szakemberekkel történő látogatása).

A jelzőrendszer elemeként figyelemmel kíséri a magányosan élőket, esetleges egészségromlásukról tájékoztatja a háziorvost. Amennyiben azt tapasztalja, hogy önmagukról saját háztartásukban már segítséggel sem képesek gondoskodni, jelzi az ellátás szükségességét a fenntartónak, illetve a szociális intézményhálózat munkatársainak.

Itt fontos megjegyezni, hogy az egyedül élő idős emberekre fokozott figyelmet kell fordítani. A településen lévő polgárőrség sajnos már nem igazán működik, ezért szükséges eljuttatni az egyedül élőkhöz a falugondnok telefonszámát, hogy szükség esetén értesíthessék őt. Igaz a bűnözési ráta nem magasabb nálunk, mint a környező településeken, azonban itt is előfordulnak lopások, betörések, ahol éppen az idős, egyedülálló lakosok a legveszélyeztetettebbek.

Az önkormányzat igyekszik minél szélesebb körű ellátást biztosítani a fenti célcsoportnak, pl: kukadíj kedvezmény, szociális tüzelő, karácsonyi támogatás, rendkívüli ellátások. Fontosnak tartjuk, hogy az ellátások eljussanak minden címzetthez, ezért a falugondnok rendszeresen látogatja az időseket, tájékozódik hogylétükről. Lévén kis falu, mindenki ismeri egymást, így könnyen tudomást szerzünk az esetleges szükségletekről, azonban a falugondnok kapcsolatainak, valamint az ellátottakkal való személyes kontaktusánk köszönhetően, a problémákról még hamarabb és szélesebb körben tájékozódhatunk.

A szállítási szolgáltatás a rászorult lakosok, hozzátartozóik jelzése vagy a falugondnok bejelentése alapján vehető igénybe.


Az ellátottak köre:

A településen élő szociális, egészségügyi és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok, továbbá az idősek, azon belül is az egyedül élők.


5. Az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás segítése


A feladatellátás tartalma, módja:

A feladat három fő területet érint: a betegek háziorvoshoz és egyéb egészségügyi intézménybe szállítását valamint a gyógyszerek kiváltását, illetve a gyógyászati segédeszközök beszerzését.   

A falugondnoki szolgálat alapfeladata, hogy a településen élő betegek minél gyorsabban jussanak el a megfelelő orvoshoz, jussanak gyógyszereikhez.

Az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás biztosítása tekintetében meg kell teremteni annak lehetőségét, hogy a lakosok számára ez bármikor hozzáférhető legyen. A faluban háziorvos és gyógyszertár sincs minden nap, így ahhoz, hogy ezen ellátások folyamatosak legyenek és sürgős szükség esetén is rendelkezésre álljon az orvosi segítség, vagy a gyógyszer, szükséges a falugondnok közreműködése. Az idősek és betegek számára a kis településen belüli távolság is nagy lehet, így a rendelésre szállítást is meg kell oldanunk.

Legközelebbi rendelőintézet, és kórház Berettyóújfaluban található, ami kb. 25 km, sok esetben egyéb kezelések miatt Debrecenben tudják ellátni a betegeket, ami viszont 70 km. Ezt a távolságot legalább egy átszállással és városon belüli tömegközlekedés igénybevételével tudják megtenni. A falugondnoki szolgálat igénybevételével ez a folyamat jelentősen leegyszerűsödik.

A helyi rendelőben kéthetente biztosított a vérvétel, hogy ne kelljen emiatt Berettyóújfaluba utazni az érintetteknek. A vér szállítását a falugondnok biztosítja a Berettyóújfalui Gróf Tisza István Kórházba.

A szállítási feladatot igény szerint kell ellátni, a településen belül is. A településen kívüli betegszállítás esetén alkalmazkodni kell a rendelési időkhöz és a betegek számára előírt időpontokhoz. A fertőző betegek szállításánál különösen körültekintően kell eljárni. A falugondnok a betegszállítás tekintetében kompetenciáját nem lépheti át, a sürgősségi betegszállítást nem helyettesítheti. Kizárólag járóbeteg-szállítást végezhet, kivéve, ha a mentő kihívására – vagy megérkezésére nincs lehetőség. A járóbetegek falugondnoki gépjárművel történő szállításához nincs szükség a Járási Hivatal Népegészségügyi Osztálya által kiadott engedélyre, tekintve, hogy ez szerepel a falugondnoki szolgáltatás alapfeladataiban, amelyet a Szakmai rendelet tartalmaz.

A betegszállítás biztonságos megoldása érdekében a falugondnoknak rendelkeznie kell az alapvető elsősegély-nyújtási ismeretekkel.

A falugondnok munkájával hozzájárul a lakosok egészségi állapotának megőrzéséhez azáltal is, hogy aktívan részt vesz a betegségmegelőző tevékenységek, akciók szervezésében, tájékozódik és tájékoztatja a lakosságot a szűrővizsgálatok lehetőségéről, helyszínéről, időpontjáról.

A receptek kiváltása és a gyógyszerek időben történő házhoz szállítása nagy segítség a betegeknek, a háziorvossal és a gyógyszertárral való jó munkakapcsolat esetén zökkenőmentessé tehető. Itt külön figyelni kell arra, hogy a gyógyszerek név szerint kerüljenek külön csomagolásra, és az elszámolás is pontos legyen, a vásárlást nyugtával kell igazolni. 

A betegszállítás mellett az egészségügyi dolgozók szállításában is közreműködik, amennyiben szükséges (pl. védőnő szállítása).

Felmerülhet az igénye az esti vagy hétvégi orvosi ügyeletre történő szállításnak, ezt akkor kell megoldani, ha az ügyeletes orvos várhatóan nem tud időben a helyszínre érkezni.


Az ellátottak köre:

Betegek, mozgáskorlátozottak, kismamák, kisgyermekes családok, idősek, akik számára a közlekedés elsősorban egészségi állapotuk, életkoruk, egyéni élethelyzetük és szociális helyzetük miatt nehézséget okoz.

Háziorvoshoz szállítást heti több alkalommal rendelési időben végzi a falugondnok, míg kórházba szállításra heti egy alkalom áll rendelkezésre. Gyógyszer, gyógyászati segédeszköz beszerzése heti több alkalommal történik.


6. Gyermekszállítás, óvodások, iskolások, fiatalok szállítása


A feladatellátás tartalma:

Az óvodáskorú, iskoláskorú gyermekek szállítása kisebb arányban van jelen a falugondnoki szolgálat feladatai között, ugyanis az iskola, óvoda fenntartásáról nem az önkormányzat gondoskodik. Ettől függetlenül az önkormányzat és az intézmények szorosan együttműködnek annak érdekében, hogy az itt élő, itt tanuló gyermekek ne szenvedjenek hátrányt. Alapvetően iskolabusz biztosítja a gyermekek szállítását, de szükség esetén az intézményvezetővel történ egyeztetést követően a falugondnok is részt vesz a gyermekek szállításában.

Egyéb gyermekszállítás esetébe szintén igény szerint jár el a falugondnok, vagy az intézmény vagy a család kérése alapján. Előfordulhat olyan eset, hogy a gyermeket bármilyen fejlesztő foglalkozásra, vagy kezelésre kell rendszeresen elvinni, ilyen esetben a falugondnok nagy segítség lehet.

Az ellátottak köre:

A tankötelezettségi korba tartozó óvodás, iskolás gyermekek, fiatalok.


III.B/ A FALUGONDNOKI SZOLGÁLAT KÖZVETLEN, SZEMÉLYES SZOLGÁLTATÁSOKON BELÜLI KIEGÉSZÍTŐ FELADATAI


1. A közösségi, művelődési, sport- és szabadidős rendezvények szervezése, segítése


A feladatellátás tartalma:

A falugondnoki szolgálat egyik fő célja a településen élők életminőségének javítása. Ez jelenti a helyi társadalom demokratikus működéséből fakadó élénk közéletet, civil szervezetek létét és működését, amit az önkormányzat támogat. A feladat elvégzésében nagy szerepe van a falugondnoknak, aki ismeri a település lakóit és szükségleteit, élvezi bizalmukat, és könnyen aktivizálható kapcsolatrendszerrel rendelkezik. E feltételek megléte esetén lehet a helyi közélet motorja, illetve a közéleti események szervezője. Feladatainak egy része a gépjárművel történő szállítás (helyi egyesületek, nyugdíjasok, sportolók, illetve a rendezvényekre más települések közösségei, valamint a rendezvényekkel kapcsolatos beszerzések, helyszín biztosítása, berendezése, stb.) megoldása.

A falugondnok tevékenysége a településen kívüli közösségi, kulturális események szervezésére is kiterjed, azoknak rendszeres szervezője lehet: színházlátogatás, nyugdíjasok kirándulása, gyógyfürdőbe, egyházi eseményekre (búcsú) történő szállítás, de ide tartozik a településen belüli rendezvényre szállítás is.

Igyekszünk a település közéletét a lehetőségekhez képest színesebbé, mozgalmasabbá tenni, ennek megfelelően minél több programot szeretnénk szervezni, ahol megszólíthatjuk a település lakosságát, a gyermekektől az idősekig. Minden évben megrendezésre kerül a Körösszakáli Nemzetiségi Hagyományőrző Nap, amelyen a helyi nemzetiségek és egyesületek csapatai – a nemzetiségi részt vevők a nemzetiségre jellemző ízvilág szerint - készítenek el ételeket, melyeket a lakosság körében kóstoló formájában kiosztanak. Bemutatásra kerülnek ilyenkor többek között cigány és román táncok.

Megrendezzük továbbá az Idősek Napját, és a Falukarácsonyt minden évben. Az Idősek Napja alkalmával azok számára, akik nem tudnak eljönni a rendezvényre, az ételt házhoz szállítjuk.

A rendezvények esetében fontos feladata a falugondnoknak a szállítás, ezen belül eszközök, alapanyagok szállítása, továbbá személyszállítás, az egyesületi tagok, önkormányzati dolgozók, részt vevők, de ugyanúgy a lakosok szállítása.


Az ellátottak köre:

A település lakosai, közösségei.


2. Egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása


A feladatellátás tartalma:

Segítségnyújtás a lakosság hivatalos ügyeinek intézésében, amely történhet a szolgáltatást igénylők adott hivatalokba, intézményekbe történő szállításával, illetve az ügyek falugondnokok által történő elintézésével. Ide tartozik a különféle ügyek elintézéséről (milyen ügyben hova kell fordulni, hol, milyen dokumentumokat kell beszerezni ill. benyújtani) való tájékozódás és tájékoztatás is.

A falugondnok munkája során köteles a lakosságot érintő gondokat az önkormányzat felé tolmácsolni, valamint az önkormányzat intézkedéseit a lakossággal megismertetni, és a visszajelzéseket továbbítani. Feladatellátása során rendszeres kapcsolatban van a lakossággal, problémáikat, kéréseiket meghallgatja.

Az önkormányzati munkát segíti a hivatal leveleinek, szórólapjainak kézbesítésével, a hirdetmények hirdetőtáblára történő kihelyezésével.


Az ellátottak köre:

A település lakosai, közösségei.

3. Egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés


 A feladatellátás tartalma:

Olyan feladatok tartoznak ide, amelyek közvetlenül egyik korábban felsorolt feladathoz sem tartoznak:

Napi beszerzések: a mindennapi megélhetéshez szükséges áruk (pl. alapvető élelmiszerek beszerzése és házhoz szállítása)

Nagybevásárlás: az igénybevevők bevásárlóközpontokba való eljuttatásával vagy – megbízásuk alapján – a falugondnok által történő nagyobb tételben történő egyidejű beszerzések, melyek egyik célja az ellátottak korlátozott anyagi lehetőségeinek kímélése a nagybani bevásárlással elérhető megtakarítással (nyáron cukor- és gyümölcsbeszerzés, pl. „szedd magad akciók” helyszínére szállítás, télen a disznóvágással kapcsolatos beszerzések, ünnepi bevásárlások (karácsony, szilveszter, húsvét).

A saját fogyasztás céljára háziállatot tartó lakosok számára táp, állatgyógyszerek és az állattartáshoz szükséges egyéb eszközök, gépek beszerzése és házhoz szállítása.

Tartós fogyasztási cikkek, háztartási és mezőgazdasági kisgépek szervizbe szállítása.

Az egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés, és az egyéb személyszállítási feladatok tekintetében elsőbbséget élveznek az időskorúak, mivel ők nehezebben jutnak hozzá a szükséges szolgáltatásokhoz, nehezebben mozognak, másabb a mentalitásuk, így egy-egy dolog elintézése fontosabb lehet számukra. Az egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában a korábban ismertetettek szerint vesz részt a falugondnok, csak itt olyan esetekben, melyeket fentebb nem nevesítettünk, pl. postai szolgáltatások, nagybevásárlás. Ezek a feladatok a falugondnoki szolgálatnál kisebb hányadban jelentkeznek.


Az ellátottak köre:

Azok a rászorultak, akik a fenti szolgáltatásokat igénylik, s azok teljesítéséről más módon nem tudnak gondoskodni, illetve az számukra aránytalan terhet jelentene.

A falugondnoki szolgálat egyik legfontosabb célcsoportja az időskorúak köre, a számukra nyújtott szolgáltatások elsőbbséget élveznek. Cél, hogy megkapják azon segítő szolgáltatásokat, amelyek révén minél hosszabb ideig otthonukban, megszokott lakókörnyezetükben élhessenek, és – egészségi állapotuk függvényében – legyen lehetőségük a helyi köz- és kulturális életben, programokban is – aktívan részt venni.


III.C/ A falugondnoki szolgálat által nyújtott közvetett – az önkormányzati feladatok megoldását segítő – szolgáltatások


A falugondnok – amennyiben ez nem a személyes segítségnyújtás rovására történik, közreműködik azon önkormányzati feladatok megoldásában is, amelyeknek ugyancsak célja szintén a falu lakosságának minél jobb ellátása, tájékoztatása, de amely feladatokat nem személyesen és közvetlenül az egyes rászorulók, igénybevevők számára végzi. Ilyen feladatok lehetnek:

  • ételszállítás önkormányzati intézménybe (idősek nappali intézménye, az önkormányzat egyéb intézményei, óvoda, iskola, polgármesteri hivatal): Az önkormányzati intézménybe történő ételszállítás igény szerint merülhet fel eseti jelleggel, jelenleg nem jellemző szolgáltatási igény.
  • a település ellátását, működését szolgáló anyag- és árubeszerzés az önkormányzat és intézményei számára: Az anyag- és árubeszerzés az önkormányzat és intézményei számára megtörténhet a falugondnok egyéb ügyintézése során. Több alkalommal fog a közeli nagyobb városokban, így Komádiban, Berettyóújfaluban, Debrecenben járni az ügyintézés, feladatai ellátása során, így lehetősége lesz a beszerzésre akár más feladattal összekötve is. Mivel a településen élelmiszer boltokon kívül egy tüzép telep van, az áru-, és eszközbeszerzés, gépek beszerzése, javíttatása csak nagyobb településeken megoldható. Ez a feladatok kb. 5%-át teszi ki.
  • önkormányzati, intézményi információk közvetítése a lakosság részére (írásos anyagok, szórólapok terjesztése – a helyi hirdetőtáblákon való elhelyezés, illetve a szórólapok házhoz juttatása, valamint az egyéb önkormányzati fenntartású és finanszírozású médiákon (helyi újság) történő tájékoztatásban való közreműködés. E feladat körében a „helyben szokásos módon” történő tájékoztatás kap szerepet. Ennek keretében a lakossághoz szórólapok eljuttatása, bizonyos kérelmek, nyomtatványok ügyfelekhez történő eljuttatása, plakátolás. De ezen belül történik az információk személyes közvetítése is, mivel a falugondnok a lakosság nagy részével kapcsolatba kerül, ilyen esetben, szóban is elmondhatja azokat a fontosabb információkat, melyek érdekesek lehetnek a lakosok számára. Szintén 5% körüli az arány a feladatok között.
  • A falugondnoki szolgáltatás működésével kapcsolatos teendők ellátása körében a falugondnok ellátja a gépjárművel kapcsolatos kisebb javítási, karbantartási, tisztítási feladatokat, téli-nyári gumiabroncsok cseréjét, a gépjármű megfelelő műszaki állapotának fenntartását, annak figyelemmel kísérését, az okmányok érvényességének nyomon követését. Szintén nyomon követi a továbbképzési lehetőségeket, elvégzi a szükséges továbbképzéseket, valamint vezeti a falugondnoki szolgálat dokumentációját. E teendők ellátása a feladatok legfeljebb 10%-a.
  • A közös önkormányzati hivatalhoz 3 település tartozik, Berekböszörmény, Bedő és Körösszakál. A települések között elég nagy a távolság, Körösszakál és Bedő 23 km-re fekszik egymástól. A települések között a hivatali munkával kapcsolatosan iratok szállítását, illetve az ügyintézők szállítását a falugondnok biztosítja. Ez a feladat nem jelentkezik nagy mértékben, hiszen minden település leginkább a saját ügyeit intézi, továbbá internetes felületeken megoldható a kommunikáció.


A szolgáltatást igénybe vevők köre:

A települési önkormányzat és intézményei.   

A feladatellátás módja:

A fenntartó utasításai alapján, összehangolva a falugondnoki szolgáltatás személyes szolgáltatást jelentő alapfeladataival.


III.D/ A falugondnoki szolgálat által nyújtott egyéb szolgáltatások


A falugondnoki szolgálat a falugondnoki gépjárművel a személyes szociális segítségnyújtást végezve egyúttal részét képezi annak a közlekedési rendszernek, amelynek révén a helyi lakosság általános szükségleteinek kielégítését az emberek szállításával segíti. Településenként, a földrajzi és tömegközlekedési adottságoktól függően változó mértékben a falugondnoki szolgálat közreműködik a településen élők tömegközlekedéshez való hozzájutásában.

A tömegközlekedés elégtelensége (ritka járatok, vasútállomások és a volánbuszok megállóinak távolsága) okot adhat a falugondnoki tevékenységi kör közlekedési szolgáltatásokkal történő bővítésére. A falugondnoki szolgálat menetrendszerű járatot nem üzemeltethet, a tömegközlekedéshez való csatlakozás biztosítása az alapfeladatokat nem akadályozhatja. A közlekedési szolgáltatásokhoz való kapcsolódás az egyedi eseteket preferálja (késői járatokhoz, iskolások közlekedéséhez való igazodás).  Ez a feladat eseti jellegű, jelenleg nem jellemző igény, de előfordulhat.


 A szolgáltatást igénybe vevő:

A település rászorult lakosai, akik számára a közlekedés más módon történő megoldása aránytalanul nagy terhet jelentene.   

A feladatellátás módja:

A fenntartó utasításai alapján, összehangolva az alapellátási feladatokkal.


III.E/ A falugondnoki szolgáltatás összteljesítményét jelző mutatók


A falugondnoki tevékenység településen belüli és településen kívüli feladatellátást egyaránt feltételez. A falugondnoki feladatok közül néhány esetben (házi segítségnyújtás egyes elemei, információszolgáltatás, közösségi rendezvények szervezése) nélkülözhető a gépjármű használata, de a szolgáltatás elemeinek túlnyomó többsége a gépjármű igénybevételével látható el. A tervezett gépjárműfutás havi szinten 1.500 km feletti.


A fenntartó, a falugondnok és a helyi közösség számára egyaránt fontos, hogy a falugondnoki szolgálat teljesítményét, hatékonyságát ismerje. A hatékonyság egyik mutatója az ellátott lakosságnak az összlakossághoz viszonyított aránya. Cél, hogy ez az arány minél magasabb legyen, a falugondnoki szolgáltatás igénybevételére jogosultak minél nagyobb hányada részesülhessen a szolgáltatásban. Az ellátottak tervezett aránya 30% feletti.


IV. RÉSZ

TÁJÉKOZTATÁS, KAPCSOLATTARTÁS, IGÉNYBEVÉTEL, ELLÁTOTT- ÉS MUNKAJOGI KÉRDÉSEK


  1. A falugondnoki szolgáltatások közzétételének módja

A falugondnoki szolgáltatásokról szóló tájékoztatást az alábbi helyben szokásos módokon kell közzétenni:

– hirdetőtáblákon (polgármesteri hivatal hirdetője, nagybolt, Piac tér 2., Dózsa u. 1., Rákóczi u. 58.)

– szórólapokon, minden lakásba eljuttatva,

– helyi rendezvényeken: éves közmeghallgatáson,

– a helyi médiákban: helyi újság    

– személyesen, élőszóban: a falugondnok, a polgármester/fenntartó/intézményvezető, illetve képviselőik (hivatali dolgozók) útján.


  1.  A szolgáltatással kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség

A szolgáltatásokkal, és a felmerülő problémákkal kapcsolatban tájékoztatást munkaidejében a falugondnok, ügyfélfogadási időben a polgármester illetve a polgármesteri hivatal erre felhatalmazott dolgozói adnak. A tájékoztatás alapja a helyi önkormányzatnak a falugondnoki szolgáltatást is magában foglaló helyi rendelete, illetve a működési engedélyt kiadó hatósághoz benyújtott szakmai programja.


  1. A kapcsolattartás lehetséges módjai

Személyesen: a falugondnoki szolgálattal való kapcsolattartásra az esetek többségében az igénybevételkor kerül sor. Az igénybevétel dokumentálása az adott szolgáltatás elvégzésének elismerését igazoló szolgáltatásnaplónak az igénybevevő részéről történő aláírásával történhet.

Ügyfélfogadás helye: Kultúrház - 4136 Körösszakál, Templom u. 1.

Ügyfélfogadás ideje: Hétfő 8:00 – 10:00

Telefonon: a falugondnok számára biztosítani kell a telefonon történő mobil elérhetőséget, hogy az igénybevevők távollétében is jelezni tudják számára szükségleteiket.

Írásban: rendszeres ellátási igényét, észrevételeit és esetleges panaszait az ellátottak írásban is jelezhetik a szolgáltatás fenntartójának.




  1. A szolgáltatás igénybevételi szándékának jelzése

A szolgáltatással ellátott település lakossága az 1. pontban megjelölt tájékoztatási módozatok szerint értesül a lehetőségekről. A lakosok szolgáltatás iránti igényeiket a falugondnoknál személyesen vagy telefonon, a polgármesteri hivatalban pedig személyesen illetve írásban jelezhetik a szolgáltatásról tájékoztató dokumentumokban megjelölt személynél. 

A szolgáltatásra igényt tartó személy a településen belüli szolgáltatási igényét minimum 1 munkanappal előbb bejelentheti és egyeztetheti a falugondnokkal, a településen kívüli szolgáltatási igényét pedig 2 munkanappal előbb kell bejelentenie és leegyeztetnie. A feladatellátás egyrészt a bejelentés sorrendjétől, másrészt a bejelentett probléma fontosságától függ.

Azon szolgáltatási, szállítási igényeket, amelyek eltérnek a rendszeres tevékenységektől, a fenntartóval kell egyeztetni.

A falugondnoki szolgáltatás során az igények teljesítésének mérlegelésekor ügyelni kell arra, hogy az időben is rendszeres, közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapellátási feladatok nem sérülhetnek, valamint a gazdaságosság szempontjának figyelembe vételével kell dönteni.


  1. Az ellátottak jogainak biztosítása a falugondnoki szolgálat működése során

A falugondnoki szolgáltatást igénybe vevőnek joga van szociális helyzetére, egészségi és mentális állapotának megfelelő, és a szolgáltatás által nyújtható teljes körű ellátásra, valamint egyéni szükségletei, speciális helyzete vagy állapota alapján az egyéni ellátás, szolgáltatás igénybevételére.

A szociális szolgáltatások biztosítása során az egyenlő bánásmód követelményét be kell tartani.

A falugondnok a szolgálat által biztosított szolgáltatást olyan módon végzi, hogy figyelemmel legyen az ellátást igénybe vevőket megillető alkotmányos alapjogok maradéktalan és teljes körű tiszteletben tartására, különös figyelemmel az élethez, emberi méltósághoz, a testi épséghez valamint a testi-lelki egészséghez való jogra.


A falugondnoki szolgáltatás adott időpontban történő igénybevételének indokoltságát a falugondnok ill. a fenntartó  az igénylő adott élethelyzete, rászorultsága alapján állapítja meg, függetlenül az igénybe vevő egyéb, az akut élethelyzetet nem feltétlenül befolyásoló körülményeitől (családi körülmények, jövedelmi helyzet stb.). A falugondnoki szolgálat az ellátottak élethelyzetükből adódó szükségleteit köteles kielégíteni.


– Az ellátást igénybe vevőnek joga van a szolgáltatás működésével kapcsolatos legfontosabb adatok megismeréséhez.

– Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem, különös tekintettel az egészségi állapotával, személyes körülményeivel, jövedelmi viszonyaival, szociális helyzetével kapcsolatos információkra.

– Panasztételi eljárás: Panasszal Körösszakál Községi Önkormányzat Képviselő-testülete felé írásban beadott kérelemmel lehet fordulni. A panaszt a képviselő-testület soron következő ülésén köteles elbírálni és írásban megválaszolni. Amennyiben a szolgáltatás igénylője a választ nem tartja kielégítőnek, az ellátottjogi képviselő útján érvényesítheti jogait.

– A területileg illetékes ellátottjogi képviselő nevét, elérhetőségét a polgármesteri hivatalban és a közös önkormányzati hivatal székhelytelepülés épületében jól látható helyen, jól olvasható nyomtatásban kötelező kifüggeszteni.


  1. A falugondnoki szolgáltatást végzők jogai

– A falugondnoki szolgáltatást végző - közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott – munkavállaló számára biztosítani kell, hogy a munkavégzéshez kapcsolódó megbecsülést megkapja, tiszteletben tartsák emberi méltóságát és személyiségi jogait, munkáját elismerjék, valamint a fenntartó megfelelő munkavégzési körülményeket biztosítson számára.

– A munkavállaló munkakörében – esetlegesen – történő felelősségre vonása csak a fentiekkel arányosítható.

– A falugondnok jogosult munkavállalói jogainak érvényesítésére a Munka Törvénykönyve és a Közalkalmazotti Törvény alapján.


  1. A falugondnok helyettesítése

A fenntartó a falugondnok távolléte esetén is köteles a feladatot képzett munkaerővel ellátni az adott évben előírt munkaórák teljes mennyiségében. A helyettesítés megoldható:

- akkreditált képzésen tanúsítványt szerzett helyettes falugondnokkal vagy

- a falugondnokot a polgármester is helyettesítheti megbízás nélkül

- a polgármester által kijelölt erre alkalmas személlyel eseti megbízással.


V. RÉSZ

EGYÉB – A SZOLGÁLTATÁS FENNTARTÁSÁVAL KAPCSOLATOS – ELŐÍRÁSOK


1. Személyi feltételek

A falugondnoki szolgáltatást 1 személyes szolgálat, 1 fő falugondnok látja el.

A falugondnok köteles elvégezni a fenntartó által finanszírozott, munkakör betöltéséhez szükséges falugondnoki alapképzést.

A falugondnok köteles a munkáltató által támogatott kötelező továbbképzéseken részt venni, és a közalkalmazottak számára előírt kreditpontokat megszerezni.

A falugondnok számára lehetőséget kell biztosítani – a feladatellátáshoz szükséges – közösségi összejöveteleken való részvételre, a szakmai szervezetekkel (megyei vagy regionális falugondnoki egyesületek) történő kapcsolattartást.

A falugondnok köteles a szociális szolgáltatást végző munkatársakra vonatkozó etikai szabályokat betartani.

A falugondnok köteles minden munkanapon, illetve a munkaidőn túli munkába rendelés esetén az előírt időben munkára jelentkezni munkavégzésre alkalmas állapotban.

A falugondnok esetleges egészségügyi, fiziológiai állapotváltozását köteles munkaadójának mielőbb jelenteni, hogy helyettesítése megoldható legyen. Ez különösen vonatkozik a gépjárművezetés alóli felmentésre, amennyiben esetleg más feladatok ellátásban az említett problémák miatt nem akadályozott.


2. Tárgyi feltételek

A falugondnoki szolgálat székhelye a 4136 Körösszakál, Piac tér 1. szám alatti közös önkormányzati hivatal körösszakáli irodája, itt áll a falugondnok rendelkezésére íróasztal, számítógép, telefon, fax, nyomtató, szkenner, fénymásoló és minden más irodaszer, valamint zárható iratszekrény is. Tekintettel arra, hogy a hivatal helyiség nem akadálymentesített, meghatároztunk egy ügyfélfogadási időt a Templom u. 1. szám alatti Kultúrházban található Könyvtárban (ezen belül is elkülönített helyen, hogy a falugondnok négyszemközt is beszélhessen az ügyféllel) minden hétfőn 8:00-10:00 óra között. Itt is rendelkezésre áll számítógép, internet.

A falugondnoki gépjárművet zárt helyen (4136 Körösszakál, Piac tér 1.) kell tárolni, a falugondnok köteles a falugondnoki gépjárművet használat után minden nap ezen a helyen leállítani. A falugondnoki gépjármű egy 8+1 fős kisbusz.

A falugondnok köteles a gépkocsit rendben, tisztán tartani, a szervizigényt figyelemmel kísérni (km-óraállás).

A falugondnok a feladatai ellátásához készpénzellátmányra jogosult, ennek összege 50 000.-Ft.

A falugondnok jogosult a szolgáltatással kapcsolatos iratokba betekinteni és a falugondnoki gépjármű mellett a feladatellátásához szükséges egyéb, a szolgáltatást fenntartó rendelkezésére álló eszközöket is használni (számítógép, internet, telefon stb).

A fenntartó saját költségén – az ellátottakkal való kapcsolattartás, a megoldandó feladatokról való gyors értesülés és a hasonlóan gyors problémamegoldás érdekében – mobiltelefon használatát biztosítja a falugondnok számára.

A falugondnok tevékenységének, a szolgáltatások igénybevételének dokumentálására az alábbiakat használja:

- tevékenységnapló,

- menetlevél,

- „Falugondnoki igénybevétel” feliratú bélyegző.


Tevékenységnapló:

Az adminisztrációs feladatokat a Szakmai rendelet korábbi hatályos állapota szerinti 8. számú melléklete, jelenleg a Szociális Ágazati Portálon, a Portál Tudástár / Iratminták oldaláról elérhető, „Tevékenységnapló (falu- és tanyagondnoki szolgáltatás)” kötelezően vezetendő dokumentum alapján kell végezni (összhangban a Szakmai rendelet 39. § (4) bekezdésével). Kitöltési útmutató a falu- és tanyagondnoki szolgáltatás tevékenységének nyilvántartásához:

▪ A nyilvántartást a szolgáltatás minden napján, külön lapon kell vezetni.

▪ A fenntartó által megbízott, meghatalmazott személynek aláírásával kell igazolnia az adott napi teljesítést.

▪ A szolgáltatással összefüggésben megtett kilométer azt a távolságot jelenti, melyet a falu- vagy tanyagondnok az egyes szolgáltatások során a szolgáltatáshoz használt gépjárművel megtett. Nem tüntethető fel ezen sorban a szolgáltatáson kívül megtett kilométer (vagyis azon távolság, melyen a gépjárművet nem a szolgáltatást végző, vagy az őt helyettesíteni jogosult személy használja).

▪ A tevékenység bejegyzése esetén törekedni kell a tömör, informatív közlésre; azonos tevékenységeknél törekedni kell az azonos megnevezésre. A tevékenység bejegyzése során használható az Emberi Erőforrások Minisztériuma honlapján közzétett kódrendszer is, ennek használata azonban nem kötelező.

▪ A szolgáltatást igénybevevők számát és nevét értelemszerűen nem kell kitölteni, amennyiben a szolgáltatás jellege miatt erre nincs lehetőség (pl. falunap szervezése).

▪ Amennyiben a szolgáltatást valamely intézmény (pl. települési önkormányzat) veszi igénybe, a szolgáltatást igénybevevő nevénél az intézményt kell feltüntetni. A szolgáltatást igénybevevők számát ebben az esetben nem kell kitölteni.

▪ Amennyiben a szolgáltatás nyújtása rendszeresen, ugyanazon személyi kör részére történik (pl. naponta iskolások iskolába szállítása, vagy hetente gyógyszer felíratása, recept kiváltása), a szolgáltatást rendszeresen igénybevevőkről külön lista készíthető, melyet a szolgáltatás minden ismétlődésekor szükségtelen újra elkészíteni. Ilyen esetben az adott napon a szolgáltatást igénybevevőket csupán a szolgáltatást igénybevevők számánál kell feltüntetni. A konkrét személyek nevét az egyes szolgáltatási alkalmakkor ebben az esetben sem az adatlapon, sem a külön vezetett listán nem kell feltüntetni.


Záradék: Körösszakál Községi Önkormányzat Képviselő-testülete hatáskörében eljáró Körösszakál Községi Önkormányzat polgármestere a 124/2020. (XI. 26.) számú határozatával a falugondnoki szolgálat módosított és módosításokkal egységes szerkezetbe foglalt szakmai programját elfogadta.


Körösszakál, 2020. november 26.


                                                                                              ………………………………..                                                                                                           polgármester/munkáltató


Megismerési nyilatkozat

A falugondnoki szolgálat szakmai programjában foglaltakat megismertem. Tudomásul veszem, hogy az abban foglaltakat a munkavégzésem során köteles vagyok betartani.


Név

Beosztás

Kelt

Aláírás






























2.§


Ez a rendelet 2021. január 1. napján lép hatályba.




             Pálfi Tamás                                                              Urayné Szilágyi Márta

              polgármester                                                                        jegyző



Kihirdetési záradék:

A kihirdetés dátuma:                                                   Körösszakál, 2020. november 26.




                                                                                              Urayné Szilágyi Márta

                                                                                                           jegyző