Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014. (XII. 16.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2015. 01. 01- 2015. 08. 31

Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2014. (XII. 16.) önkormányzati rendelete

az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2015.01.01.

Újiráz Községi Önkormányzat képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

Általános rendelkezések

1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Újiráz Községi Önkormányzat (a továbbiakban: Önkormányzat)

(2) Az Önkormányzat képviselő-testületének elnevezése: Újiráz községi Önkormányzat képviselő-testülete (a továbbiakban: képviselő-testület)

(3) Az önkormányzat székhelye: 4146 Újiráz, Szabadság tér 2-1.

(4) Az önkormányzat jogi személy. A képviselő-testületet a polgármester képviseli.

(5) A képviselő-testület szervei: a polgármester, a képviselő-testület bizottsága, a jegyző, a társulás valamint a képviselő-testület hivatala.

(6) A képviselő-testület hivatalának elnevezése: Komádi Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 4138 Komádi, Hősök tere 4. Újirázi Kirendeltsége (4146 Újiráz, Szabadság tér 2-1.) (a továbbiakban: Hivatal)

(7) Az önkormányzat és a hivatal körbélyegzőin Magyarország címerét kell használni.

2. §

Az önkormányzat címere

(1) Az önkormányzat jelképe a község címere és zászlója.
(2) A címer leírása:
Újiráz címere négy vágott és hasított mezőre osztott, tört ívű pajzs, melyet az alapítóra utaló püspöki jelképek öveznek. A pajzs alsó harmadáig leérő püspöki palást, a pajzs fölött a püspöki süveg, két oldalán befelé forduló püspöki bot. A palást és a süveg lila, a bot aranyszínű. Heraldikailag a jobb felső negyedben Iráz nevét megjelenítő zöld gát, felette fehér felhő, kék színű égbolt, előtte arany színű búzakéve található. Alatta, heraldikailag a jobb alsó mező arany és kék hullámos sávozású, mely a Sebes-Körös közelségére utal. Heraldikailag a bal felső türkizkék mezőben a Biharhoz való tartozást szimbolizáló hegy, felette az első telepesek foglalkozására utaló dohánylevél látható. Heraldikailag a bal alsó világoskék mezőben két négylevelű gyékénytő alatt heraldikailag jobbra, felette balra úszó hal látható, ami a sárréthez való tartozást jelképezi. A címer rajzát a rendelet melléklete tartalmazza.
(3) A zászló leírása:
A zászló 1:2 arányú világoskék téglalap. A zászlólap arannyal rojtozott. A zászlólap mértani közepén, arannyal szegélyezett fehér oválmezőben a község címere foglal helyet.

Az önkormányzat feladat és hatásköre, a képviselő-testület átruházott hatáskörei

3. § (1) A helyi önkormányzat ellátja a törvényben meghatározott kötelező és az általa önként vállalt feladat- és hatásköröket.

(2) A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok körét a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény (a továbbiakban: Mötv.), e feladatok ellátásának részletes szabályait jogszabályok tartalmazzák.

(3) A helyi önkormányzat feladat- és hatásköreinek ellátása során - törvényben meghatározott módon és mértékben - biztosítja a közfoglalkoztatási jogviszonyban lévő személy feladatellátásba történő bevonását.

4. § (1) Az önkormányzat köteles ellátni mindazokat a törvényben meghatározott feladatokat, amelyek a helyi lakosság alapvető létfeltételeit, az ehhez szükséges közszolgáltatások közvetlen igénybevételének lehetőségeit biztosítják.

(2) Az önkormányzat önként vállalhatja minden olyan helyi közügy önálló megoldását, amelyet jogszabály nem utal más szerv kizárólagos hatáskörébe. Az önként vállalt helyi közügyekben az önkormányzat mindent megtehet, ami jogszabállyal nem ellentétes. Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges.

(3) Az önkormányzat önként vállalt helyi közügyként közreműködik a helyi általános iskolai oktatás minőségi feltételeinek javításában.

(4) Az önkormányzat feladatai ellátása során

a) támogatja a lakosság önszerveződő közösségeit, együttműködik e közösségekkel, biztosítja a helyi közügyekben való széles körű állampolgári részvételt;

b) erősíti a település önfenntartó képességét, feltárja lehetőségeit és hasznosítja saját erőforrásait;

c) egyes közszolgáltatások igénybevételét - törvény felhatalmazása alapján - rendeletében feltételekhez kötheti.

5. § (1) Az önkormányzati feladatok ellátását a képviselő-testület és szervei biztosítják.

(2) Önkormányzati döntést a helyi népszavazás, a képviselő-testület, illetve annak felhatalmazása alapján bizottsága, társulása, a polgármester és a jegyző hozhat.

(3) A képviselő-testület – a Mötv.ben meghatározott kivételekkel - egyes hatásköreinek gyakorlását a polgármesterre, a bizottságára, a jegyzőre és a társulásra ruházhatja. Ezen hatáskörök gyakorlásához utasítást adhat, e hatáskör gyakorlását visszavonhatja. A képviselő-testület által átruházott hatáskör gyakorlása tovább nem ruházható.

(4) A hatáskör átruházása történhet

- rendeleti úton állandó jelleggel, amennyiben az a személyek jogaival, kötelezettségeivel kapcsolatos vagy egyébként a hatáskör állandó és folyamatos gyakorlása azt indokolja vagy
- a képviselő-testület határozatában foglalt döntéssel ideiglenesen, vagy egy meghatározott feladatra, hatáskörre vonatkozóan.
(5) A képviselő-testület hatáskörének átruházására a polgármester, a jegyző vagy bármely képviselő tehet javaslatot.
(6) A Mötv. 42. § -ában meghatározott hatáskörök a képviselő-testület át nem ruházható, kizárólagos hatáskörébe tartoznak, azok átruházására indítvány nem tehető.
(7) Az állandó jelleggel átruházott hatásköröket e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
II. Fejezet

Az alakuló ülés

6. § (1) A Képviselő-testület az alakuló ülését a választást követő tizenöt napon belül tartja meg. Az alakuló ülést a megválasztott polgármester hívja össze és vezeti.

(2) A polgármester felkérésére a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről. A képviselők esküt tesznek, és aláírják az esküokmányt. Az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.

(3) A polgármester felkérésére a Helyi Választási Bizottság elnöke tájékoztatást ad a polgármester választás eredményéről. A polgármester a Képviselő-testület előtt esküt tesz és aláírja az esküokmányt. Az eskü szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.

7. § (1) A képviselő-testület az alakuló ülésen az Mötv. alapján határozatban megállapítja a polgármester illetményét, tiszteletdíját.

(2) A képviselő-testület az alakuló vagy az azt követő ülésen az Mötv. szabályai szerint megalkotja vagy felülvizsgálja szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendeletét, a polgármester előterjesztése alapján megválasztja a bizottság vagy bizottságok tagjait, az alpolgármestert, alpolgármestereket, dönt illetményükről, tiszteletdíjukról.

(3) Ha az alpolgármester vagy a bizottsági tagok megválasztásánál nincs meg a szükséges többség, e tisztségek tekintetében a soron következő ülésen szavazást kell tartani.

(4) A tisztségviselői megbízatás megszűnése esetén az új tisztségviselő megválasztására a /3/ bekezdésben foglaltakat kell megfelelően alkalmazni.

(5) A képviselő-testület az alakuló ülésen elrendeli a szervezeti és működési szabályzat felülvizsgálatát. A felülvizsgálat alapján a szervezeti és működési szabályzat módosítását a jegyző az alakuló ülést követő ülésre terjeszti elő. A képviselő-testület az alakuló ülést követő ülésen dönt a szervezeti és működési szabályzat megalkotásáról, módosításáról.

III. Fejezet

A képviselő testület működése

8. § (1) A képviselő testület tagjainak száma 5 fő: 4 fő települési képviselő és a polgármester.

(2) A polgármester tagja a képviselő testületnek, a testület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából települési képviselőnek tekintendő.

(3) E fejezet alkalmazásában – ha e rendelet másként nem rendelkezik - a képviselő-testület ülésének összehívása, valamint a tanácskozás rendje körében polgármesteren az akadályoztatása esetén az ülést összehívó, vagy az ülést vezető, e rendeletben meghatározott tisztségviselőt is érteni kell.

A képviselő-testület ülései

9. § (1) A képviselő testület üléseit szükség szerint, de legalább évente 6 alkalommal tartja.

(2) A képviselő-testület alakuló, rendes és rendkívüli ülést tart.

(3) A képviselő-testület üléseit az Újiráz, Szabadság tér 2. szám alatti ingatlanban tartja. A közmeghallgatást a Művelődési Ház épületében kell megtartani.

A képviselő-testület ülésének összehívása

10. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester hívja össze. A polgármesteri, illetve az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatásuk esetén a képviselő-testület ülését a Művelődési, Szociális és Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze.

(2) Az ülést 15 napon belüli időpontra össze kell hívni a települési képviselők egynegyedének, a képviselő testület bizottságának, valamint a kormányhivatal vezetőjének a testületi ülés összehívásának indokát tartalmazó indítványára. Az indítvány alapján a testületi ülést a polgármester hívja össze a testületi ülés indokának, időpontjának, helyszínének és napirendjének meghatározásával.

(3) A képviselő-testület rendes ülését írásbeli meghívóval az ülést megelőző legalább 5 nappal kell összehívni. A meghívónak tartalmaznia kell az ülés helyét és kezdési időpontját, valamint a javasolt napirendi pontokat.

(4) Rendkívüli képviselő-testületi ülést legkésőbb az ülés tervezett időpontját megelőző nap 16 óráig telefonon is össze lehet hívni. A telefonon történt összehívás esetén közölni kell az ülés időpontját, a napirendeket és röviden a rendkívüli ülés összehívásának indokát. Rendkívüli ülés esetén az ülés összehívását indokoló sürgősségi napirendhez kapcsolódó előterjesztést legkésőbb az ülést megkezdéséig ki kell osztani.

(5) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni a települési képviselőkön túl a jegyzőt vagy megbízottját. Törvény vagy e rendelet előírhatja, mely esetben kötelező az érintett meghívása.

(6) A képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal meghívhatók:

- a napirend tárgya szerint érdekelt szervek vagy szervezetek vezetői, képviselői
- az önkormányzati intézmények vezetői, az önkormányzati társulás vezetői
- a képviselő-testület hivatalának a napirend szerint érintett ügyintézői
- amennyiben az ülés napirendje a tevékenységi körüket érinti, a /7/ bekezdés szerinti szervezetek vezetői,
- feladatkörüket érintő napirend esetén a településen működő, illetékes egyházak vezetői
- mindazok a személyek, akiknek a jelenlétét a polgármester szükségesnek tartja
(7) A nyugdíjasok képviseletét ellátó helyi szervezet, az Újiráz Szülőfalunkért Alapítvány és a településen működő egyházak, mint helyi önszerveződő közösségek képviselőit, tevékenységi körükben tanácskozási jog illeti meg a képviselő-testület és bizottsága ülésén.
(8) A képviselő-testületi ülés időpontjáról, helyéről és napirendjéről a meghívó kiküldésével egy időben a település lakosságát tájékoztatni kell. Az ülés időpontjának közzétételéről a képviselő-testület hivatalánál levő hirdetőtáblán hirdetmény elhelyezése útján a jegyző gondoskodik.

A képviselő-testület elé kerülő előterjesztések főbb tartalmi és formai követelményei

11. § (1) Azokban a kérdésekben, amelyekben a képviselő-testület döntése szükséges, előterjesztést kell készíteni. Előterjesztés a képviselő-testület elé írásban – kivételesen szóban - tehető.

(2) Önkormányzati rendeletalkotás, intézmény alapítása, megszüntetése, társulásba történő belépés, onnan kilépés, valamint helyi népszavazás kezdeményezése csak írásbeli előterjesztés útján kezdeményezhető érvényesen.

(3) Előterjesztésre jogosult:

- polgármester,
- települési képviselő,
- képviselő-testület bizottsága,
- jegyző vagy az általa megbízott személy
- az önkormányzat tulajdonában álló gazdasági társaság vezetője
- feladatkörükkel összefüggésben az adott szerv vezetője, vagy a polgármester által megjelölt személy
(4) Az írásbeli előterjesztést a képviselő-testület tagjainak az ülés meghívójával egyidejűleg papír alapon kell megküldeni, vagy legkésőbb az ülést megelőzően írásban kiosztani. Az írásbeli előterjesztés készítésénél törekedni kell arra, hogy annak terjedelme lehetőleg ne haladja meg a 10 (tíz) oldalt.
(5) Az írásbeli előterjesztés három részből áll:
a) bevezető rész, amely tartalmazza a testület korábbi döntéseit, állásfoglalásait, az előterjesztéssel elérni kívánt célt,
b) helyzetfeltáró rész, amelynek követelményei: mutassa be a korábbi intézkedések végrehajtásának eredményeit, térjen ki az esetleges hibákra, a mulasztások okaira, felelőseire, a tárgykör valósághű bemutatására. Tájékoztasson az előzetes egyeztetésekről, részletesen ismertesse az eltérő véleményeket. Több döntési változat esetén fejtse ki az egyes döntési változatok mellett és ellen szóló érveket, a döntések várható hatását. Tartalmazza mindazokat a tényeket, információkat, amely az érdemi döntés meghozatalához szükséges.
c)
ca) határozati javaslat, amely tömör, világos, egyértelmű és végrehajtható legyen, jelölje meg a végrehajtás felelősét és határidejét vagy
cb) rendelet-tervezet, amely a szabályozás tárgykörével összefüggően felmerülő minden kérdésre vonatkozóan részletes szabályozást tartalmaz
(6) Szóbeli előterjesztés akkor tehető, ha az írásbeli előterjesztés elkészítésére rendelkezésre álló idő rövidsége miatt az nem elkészíthető, vagy azt döntés kivételesen sürgős szükségessége indokolja. Szóbeli előterjesztés esetén az előterjesztést indokolni kell. A szóbeli előterjesztés alapján az ülésen a határozati javaslatot a jegyző a szavazás előtt köteles megfogalmazni és a képviselő-testülettel ismertetni. Önkormányzati rendelet alkotását igénylő előterjesztés szóban nem tehető. Szóbeli előterjesztésnek kell tekinteni a testületi ülés napján kiosztott írásos előterjesztést is. A szóbeli előterjesztés leghosszabb ideje 10 perc, ezt azonban a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel meghosszabbíthatja.
(7) A képviselő-testület ülése előtt 5 nappal az előterjesztésre jogosult a jegyzőnek köteles az írásbeli előterjesztést leadni az előterjesztés törvényességi felülvizsgálata végett.

A képviselő-testület ülése

12. § (1) A képviselő-testület ülése – a /2/-/3/ bekezdésben foglaltakat kivéve - nyilvános. A nyilvános ülésen bárki korlátozás nélkül résztvehet, de az ülés rendjét nem zavarhatja.

(2) A képviselő-testület zárt ülést tart :

a) önkormányzati hatósági, összeférhetetlenségi, méltatlansági, kitüntetési ügy tárgyalásakor, fegyelmi büntetés kiszabása, valamint vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás esetén,

b) az érintett kérésére választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor

(3) A képviselő-testület bármely képviselő indítványára zárt ülést rendelhet el a vagyonával való rendelkezés esetén, továbbá az általa kiírt pályázat feltételeinek meghatározásakor, a pályázat tárgyalásakor, ha a nyilvános tárgyalás az önkormányzat vagy más érintett üzleti érdekét sértené. Az önkormányzati vagy üzleti érdek esetleges sérelmének fennállását – ilyen irányú kérelem, vagy bizonyíték hiányában - a képviselő-testület – a rendelkezésére álló információk alapján – mérlegelési jogkörében, maga állapítja meg.

(4) A /2/ bekezdés b/ pontjában foglalt esetben az érintettnek a zárt ülés tartására irányuló kérelmét a képviselő-testület ülésének megkezdése előtt írásban, vagy ha az ülésen jelen van, az őt érintő napirend tárgyalása előtt szóban elő kell adnia. Ilyen kérelem esetén a polgármester a napirend tárgyalására a zárt ülést hivatalból rendeli el. Az érintett kérelmének hiányában a képviselő-testület az ügyet nyilvános ülésén tárgyalja.

(5) Zárt ülésen a képviselő-testület tagjai, a jegyző, továbbá meghívása esetén a hivatal ügyintézője, az érintett és a szakértő vesz részt.

(6) Az érintett meghívása kötelező a választás, kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása, annak visszavonása, fegyelmi eljárás megindítása, fegyelmi büntetés kiszabása és állásfoglalást igénylő személyi ügy tárgyalásakor. Az érintett elmaradása a napirend tárgyalását és a határozathozatalt nem érinti, de amennyiben az ülésen jelen van, kérésére az ülésen meg kell hallgatni.

A képviselő-testület tanácskozási rendje

13. § (1) A képviselő-testület ülését a polgármester, akadályoztatása, távolléte esetén az alpolgármester, együttes akadályoztatásuk esetén a Művelődési, Szociális és Ügyrendi Bizottság elnöke vezeti.

(2) A képviselő-testület akkor határozatképes, ha megválasztott önkormányzati képviselők több mint fele jelen van.

(3) Az ülés folyamán a polgármester figyelemmel kíséri a határozatképességet. Határozatképesség hiánya esetén meg kell kísérelni a határozatképesség helyreállítását, és ennek érdekében az ülést fel kell függeszteni. Ha a határozatképesség nem állítható helyre, az ülés nem tartható meg. A határozatképesség hiánya (határozatképtelenség) miatt elmaradt képviselő-testületi ülést - változatlan napirenddel - a meghirdetett ülést követő 5 napon belül kell összehívni.

(4) A polgármester az ülés megnyitását követően

a) jelenléti ív alapján megállapítja az ülés határozatképességét, név szerint a távol maradt képviselőket

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére.

(5) Az olyan napirendi pontok napirendre vételéről, amelyek a meghívóban nem szerepeltek és amelyekhez a meghívóval együtt írásos előterjesztés nem került kiküldésre, a képviselő-testület az ülés elején határoz. A meghívóban „Különfélék, Egyebek stb.” megnevezéssel szereplő pontok nem minősülnek külön napirendi pontnak. A képviselő-testület az előterjesztett napirendi javaslatról nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel, határozathozatal nélkül dönt.

(6) A két ülés közötti időszak fontosabb eseményeiről, a megtett intézkedésekről, a határozatok végrehajtásáról a polgármester tájékoztatja a képviselő-testületet, amelyet a képviselő-testület határozathozatal nélkül tudomásul vesz. Amennyiben a testület nem ért egyet valamely intézkedéssel, a végrehajtás módjával, döntését határozatba foglalja.

(7) A polgármester jogosítványai a tanácskozás rendjének fenntartása körében:

- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától, vagy a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő megfogalmazást használ.
- a képviselő-testülethez méltatlan, a testület munkáját zavaró magatartást tanúsító résztvevőt rendre utasítja,
- ismétlődő rendzavarás esetén vagy aki a sértő kifejezéseit rögtön nem vonja vissza és a képviselő-testületet meg nem követi – a képviselő-testület tagja és a jegyző kivételével - a terem elhagyására kötelezheti a rendbontót
- az ülést az akadály elhárultáig, de legfeljebb harminc percre félbeszakíthatja, ha az ülésen olyan rendzavarás történik, amely a tanácskozás folytatását lehetetlenné teszi. 20 percet meghaladó időtartam esetén a testület ülése félbeszakad, és csak újabb, szabályszerű összehívás esetén folytatódhat

14. § (1) A polgármester minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát. Vita előtt az előterjesztő, illetve az előterjesztő által kijelölt személy az előterjesztést szóban kiegészítheti. A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.

(2) A bizottság által megtárgyalt előterjesztésekre vonatkozó véleményt a bizottsági elnök, akadályoztatása esetén a bizottság jelenlévő tagja ismerteti, tájékoztatást adva a kisebbségi véleményről is.

(3) Az előadóhoz a Képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal meghívottak, valamint – a polgármester által meghatározott rendben – a hallgatóság tagjai kérdéseket, hozzászólásokat intézhetnek, amelyekre a vita előtt kell választ adni. A hozzászólás időtartama nem haladhatja meg az 5 percet.

(4) A vitát akkor lehet megnyitni, ha a kérdések feltevője, illetve a képviselő-testület az adott kérdésre a választ megkapta. Ha az adott kérdésre a választ nem adták meg, a képviselő-testület egyszerű többséggel, határozathozatal nélkül dönt arról, hogy a vitát folytatja, vagy a kérdést a válasz megadásáig elnapolja. Ha a válasz rövid időn belül megadható, a polgármester szüntetet rendel el a válasz megadásához szükséges információ beszerzésére, de legfeljebb 5 perc időtartamra.

(5) A képviselő-testület a vita folyamán megadhatja a felszólalási jogot olyan személynek is, akinek e rendelet nem biztosít tanácskozási jogot.

(6) A vitát az összes hozzászólás és kérdés elhangzását követően a polgármester lezárja. A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának korlátozására a Képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A javaslatról a Képviselő-testület vita nélkül határoz.

(7) A szavazás előtt - amennyiben kéri - a jegyzőnek szót kell adni, ha törvényességet érintően észrevételt kíván tenni. A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, ha a döntésnél jogszabálysértést észlel.

(8) A polgármester jogosult szünetet elrendelni, ha a döntéshozatal előtt szükségesnek ítéli meg, vagy azt bármely képviselő kéri. Ebben az esetben a szünet időtartama nem haladhatja meg az 5 percet. Egy ülés alkalmával kettőnél több alkalommal nem lehet szüntetet elrendelni.

A szavazás módja, határozathozatal

15. § (1) A hozzászólásokat követően a polgármester összefoglalja a vita lényegét, érdemben kitér az előterjesztéstől eltérő véleményekre, a határozati javaslatot érintő valamennyi felvetésre. Az előterjesztésben szereplő, és a vita során elhangzott határozati javaslatokat egyenként szavaztatja meg, előbb a módosító és kiegészítő, majd az eredeti javaslatok felett dönt a testület. A módosító indítvány elfogadásához - a döntési javaslat részleteit érintő esetekben is - ugyanolyan szavazati arányok szükségesek, mint amelyet a döntés egésze megkíván.

(2) Döntés hiányában (pl. szavazategyenlőség, sikertelen választás stb.) a képviselő-testület egyszerű többséggel, nyílt szavazással határoz a további eljárásról.

(3) A polgármesternek a képviselő-testület határozatképességét valamennyi döntés előtt vizsgálnia kell.

A döntéshozatal módja

16. § (1) A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) nyílt szavazással hozza. A képviselő-testület tagjai igen, nem vagy tartózkodás szavazattal vesznek részt a szavazásban.

(2) A nyílt szavazás a szavazásra bocsátott javaslatról kézfelemeléssel történik. A polgármester először a javaslat elfogadását teszi fel szavazásra. Ha a javaslat elfogadása nem egyhangú, a polgármester az ellenszavazat leadását, illetve a tartózkodást is szavazásra teszi fel. A szavazás eredményét a polgármester a szavazás lezárása után állapítja meg.

(3) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben. Titkos szavazás tartását a polgármester és bármely települési képviselő kezdeményezheti. Ilyen irányú kezdeményezés esetén a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű többséggel határozza el, hogy titkos vagy nyílt szavazással dönt.

(4) A titkos szavazás külön szavazólapon történik. Lebonyolítását a Művelődési, Szociális és Ügyrendi Bizottság végzi.

(5) A titkos szavazásról jegyzőkönyvet kell készíteni, mely tartalmazza:

- a szavazás helyét és napját,
- a Művelődési, Szociális és Ügyrendi Bizottság elnökének és tagjainak nevét, aláírását
- a szavazás során felmerült rendzavaró körülményeket,
- a szavazás eredményét.
(6) Név szerinti szavazást kell tartani, a megválasztott képviselők egynegyedének indítványára. Név szerinti szavazás tartására a képviselő-testület ülésén bármely képviselő javaslatot tehet. A javaslatot a polgármester szavazásra bocsátja. Amennyiben a szavazás eredményeként a javaslatot a képviselők legalább egynegyede támogatja, a polgármester elrendeli a név szerinti szavazást. Név szerinti szavazás iránti indítvány az ülés előtt írásban, az érintett napirend meghatározásával is beterjeszthető. Ugyanazon döntési javaslat esetében egy alkalommal lehet név szerinti szavazást javasolni.
(7) Nem lehet név szerinti szavazást tartani a bizottság létszáma, összetétele tekintetében, valamint a tanácskozások lefolytatásával összefüggő, ügyrendi javaslatot tartalmazó kérdésekben.
(8) Név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorendben felolvassa a névsort, a képviselő „igen”-nel, „nem”-el vagy „tartózkodom”-mal szavaz. Ebben az esetben a szavazás eredményét a polgármester állapítja meg és ismerteti az önkormányzat döntését.
(9) Ha a szavazás eredményét bármely képviselő vitatja, kérésére a képviselő-testület dönt arról, hogy a szavazást meg kell-e ismételni. Adott javaslatról a szavazást csak egy alkalommal lehet megismételni. Ha a megismételt szavazás eredménye felől is kétség merül fel, újabb szavazás nem tartható, érvényes döntésnek ez esetben a polgármester által a megismételt szavazás megállapított eredménye minősül.

17. § (1) A javaslat elfogadáshoz az egyszerű többséget igénylő javaslat esetén a jelen lévő önkormányzati képviselők több mint a felének, minősített többséget igénylő javaslat esetén a megválasztott önkormányzati képviselők több mint felének igen szavazata szükséges. Ennek hiányában a javaslatot a képviselő-testület elutasította, amit határozatba kell foglalni.

(2) A betöltetlen önkormányzati képviselői helyet a határozatképesség szempontjából betöltöttnek kell tekintetni.

(3) Minősített többség szükséges a Mötv. 50. §-ában meghatározott ügyek eldöntéséhez, valamint a hitelfelvétel, kötvénykibocsátás, kölcsönfelvétel vagy más adósságot keletkeztető kötelezettségvállalás tárgyában való döntéshez.

(4) A képviselő-testület hatáskörébe tartozó választást megelőző jelölés során - ha több jelölt van - jelöltté válik az, akit a jelenlevő képviselők több, mint fele jelöltként támogat. A választási eljárásban, ha több jelölt közül egyik jelölt sem kapja meg a szükséges szavazatot, újabb szavazási fordulót kell tartani, amelyben már csak a két legtöbb szavazatot elért jelöltről kell szavazni.

(5) Az Önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendelet elfogadása a képviselő-testület döntésétől függően egy vagy két fordulóban történik. Amennyiben az államháztartásról szóló törvény alapján benyújtott költségvetési rendelettervezetet a képviselő-testület a benyújtást követő ülésén nem fogadja el, az éves költségvetés tárgyában 15 napon belül második fordulót kell tartani, amelyre a benyújtott költségvetési rendelettervezetet a képviselő-testület által meghatározott szempontok figyelembevételével át kell dolgozni.

18. § (1) Döntéshozatalból kizárható az, akit vagy akiknek a Polgári Törvénykönyvről szóló törvényben meghatározott közeli hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő a személyes érintettséget köteles bejelenteni. A kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére, vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

(2) Ha a képviselő az /1/ bekezdésben meghatározott személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségét elmulasztja, a szavazás megkezdése előtt a személyes érintettség megállapítását és a képviselő kizárását bármely képviselő indítványozhatja. Az indítvány tárgyában a képviselő-testület az érintett meghallgatása után, határozatban dönt.

(3) Ha a képviselő-testület a /2/ bekezdés szerint megállapítja, hogy a képviselő a személyes érintettségére vonatkozó bejelentési kötelezettségének rosszhiszeműen nem tett eleget, bármely képviselő javaslatára a határozatban dönthet arról is, hogy a képviselő egy havi tiszteletdíját megvonja.

(4) A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti a döntés ismételt megtárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő három napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított tizenöt napon belül dönt.

A képviselő-testület döntései

19. § (1) A képviselő-testület döntései lehetnek:

a) rendelet,

b) határozat

(2) A képviselő-testület feladatkörében eljárva a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényben kapott felhatalmazás alapján, önkormányzati rendeletet alkot.

(3) Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:

a) a polgármester, bármely képviselő,

b) a képviselő-testület bizottsága,

c) a jegyző,

d) Újirázon működő egyház vagy civil szervet vezetője.

(4) A rendeletalkotásra irányuló kezdeményezést –amennyiben nem saját hatáskörben kezdeményezi - a polgármesternél kell benyújtani, aki a jegyző és a hivatal bevonásával előkészíti a rendelet tervezetét, – amennyiben szükséges - lefolytatja annak véleményezésére vonatkozó eljárásokat, majd azt a képviselő-testület elé terjeszti. A rendelet-tervezet szakmai előkészítése a jegyző feladata.

(5) A jegyző a hivatal hirdetőtábláján elhelyezett hirdetmény útján gondoskodik arról, hogy a képviselő-testület által alkotott rendeletekről a lakosság tudomást szerezzen (a továbbiakban: helyben szokásos módon történő kihirdetés).

(6) Ha az önkormányzati rendelet kihirdetett szövege eltér az önkormányzati rendelet aláírt szövegétől, a polgármester vagy a jegyző kezdeményezi az eltérés helyesbítését. Az önkormányzati rendelet a hatálybalépését megelőzően, de legkésőbb a kihirdetést követő hatodik munkanapon helyesbíthető. Az eltérés megállapítása esetén a helyesbítés megjelentetéséről a jegyző a rendelet kihirdetésével azonos módon gondoskodik.

(7) A képviselő-testület által alkotott rendeletekről, illetve a képviselő-testület – vagy átruházott hatáskörben a hatáskör gyakorlója - által hozott határozatokról nyilvántartást kell vezetni az alábbiak szerint:

a) a rendeletekről készített nyilvántartásnak tartalmaznia kell:

- a rendelet számát,
- tárgyát,
- a megalkotás időpontját,
- a hatálybalépés időpontját,
- a megjegyzés rovatba a módosító, kiegészítő vagy hatályon kívül helyező rendelet számát, a változás időpontját.
b) a határozatok nyilvántartásának tartalmaznia kell:
- a határozat számát, tárgyát, meghozatalának időpontját,
- a végrehajtásért felelős szerv vagy személy megnevezését,
- a végrehajtás határidejét,
- a végrehajtás érdekében tett intézkedéseket,
c) az átruházott hatáskörben hozott határozatokat a hatáskör gyakorlója szerint csoportosítva, külön-külön a b./ pontban foglaltak szerint kell nyilvántartani.
(8) A képviselő-testület által alkotott rendeletek, határozatok folyamatos érvényesülését, ellenőrzését a képviselők, a bizottság tagjai, a hivatal köztisztviselői, valamint a határozattal érintett személyek kötelesek figyelemmel kísérni.

Interpelláció, felvilágosítás kérés és bejelentés

20. § (1) A képviselő-testület tagjai a polgármesterhez, alpolgármesterhez, a bizottság elnökéhez, valamint a jegyzőhöz - a feladatkörükbe tartozó témákban - írásban interpellációt terjeszthetnek elő, a testületi ülést megelőző legalább két nappal korábban. Interpellációt valamely döntés, vagy annak végrehajtása tárgyában, vagy intézkedés elmulasztása kapcsán lehet előterjeszteni.

(2) Az interpellációra az érvényes benyújtást követő legközelebbi ülésen kell választ adni. A képviselő-testület hozzájárulhat ahhoz is, hogy az interpellációra az illetékes 15 napon belül írásban adjon választ, ilyenkor a válasz elfogadása tárgyában a következő testületi ülés határoz.

(3) A testületi ülésen az interpellációra adott válasz elfogadásáról először az interpelláló nyilatkozik, majd a képviselő-testület nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel hozott határozattal dönt.

(4) Ha a képviselő-testület az interpellációra adott választ nem fogadja el, elrendelhet részletes vizsgálatot, bizottság létrehozását, valamint az interpellálót bevonásával kezdeményezheti az ügy kivizsgálását.

(5) A települési képviselő a képviselő-testület ülésén a polgármestertől (alpolgármestertől), a jegyzőtől, a bizottság elnökétől önkormányzati ügyekben felvilágosítást kérhet, amelyre a képviselő-testületi ülésen – vagy legkésőbb 15 napon belül írásban – érdemi választ kell adni.

(6) A kérdésre adott válasz elfogadásáról a kérdező nyilatkozik, a képviselő-testület nem hoz határozatot.

(7) A képviselő-testület ülésén résztvevők bejelentéssel élhetnek. A bejelentést a képviselő-testület tudomásul veszi.

(8) A képviselő-testület ülésén interpelláció, felvilágosítás kérés (kérdés) tárgyalására, illetőleg bejelentés megtételére a képviselő-testület ülésén, a napirend tárgyalását követően kerülhet sor.

(9) E rendelet alkalmazásában:

a) Interpelláció: olyan kérdés, melynek tárgya szoros kapcsolatban kell, hogy álljon az önkormányzat hatáskörének ellátásával, illetőleg valamely, az önkormányzat irányítása alá tartozó szervezet hatáskörébe kell tartoznia. Nem tekinthető interpellációnak a korábban már megválaszolt és a testület által elfogadott interpelláció, amennyiben újabb körülmény nem merül fel.

b) Felvilágosítás kérés, (kérdés): minden olyan - a községi önkormányzati hatáskörbe tartozó- szervezeti, működési, döntési, előkészítési jellegű felvetés, tudakozódás, amely tartalma szerint nem sorolható az interpelláció fogalomkörbe és nem kapcsolódik valamely képviselő-testületi napirendi pont témájához.

c) Bejelentés: valamely tény, körülmény megismertetése a képviselő-testülettel, amely intézkedést nem igényel.

A képviselő-testületi ülés jegyzőkönyve

21. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2) A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell:

- az ülés helyét, időpontját
- a megjelent önkormányzati képviselők nevét,
- a távolmaradt képviselők nevét, a távollét tényét,
- a meghívottak nevét, megjelenésük tényét
- a javasolt, elfogadott, és tárgyalt napirendi pontokat,
- az előterjesztéseket, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát,
- az egyes napirendi pontokhoz hozzászólók nevét, részvételük jogcímét, a hozzászólásuk, továbbá az ülésen elhangzottak lényegét
- a szavazásra feltett döntési javaslat pontos tartalmát, a szóban előterjesztett határozati javaslatot,
- a döntéshozatalban résztvevők számát
- a döntésből kizárt önkormányzati képviselő nevét és a kizárás indokát
- a jegyző jogszabálysértésre vonatkozó jelzését
- a szavazás számszerű eredményét, a hozott határozatokat, rendeleteket
- a végrehajtás felelősét és határidejét,
- az interpellációkat, kérdéseket, bejelentéseket, az ezekre adott választ, illetőleg az interpelláció ügyében hozott határozatokat
- a képviselő kérésére véleményének rögzítését
- dátumot, aláírást, pecsétet.
(3) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá. A jegyzőkönyv hitelesítését a képviselő-testület 2 fő képviselő látja el folyamatos ütemezéssel.
(4) A jegyzőkönyvhöz mellékelni kell
- a meghívót,
- a jelenléti ívet,
- az írásos előterjesztéseket és mellékleteit,
- a képviselő kérésére az írásban benyújtott hozzászólását.
(5) A jegyzőkönyv közokirat, melynek elkészítéséről a jegyző gondoskodik. A jegyzőkönyvet a /4/ bekezdésben foglalt mellékletekkel együtt az ülést követő 15 napon belül a Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal részére meg kell küldeni.
(6) A zárt ülésről külön jegyzőkönyv készül, melyre a nyílt ülésről készült jegyzőkönyv szabályait kell alkalmazni, a következő eltérésekkel:
- a zárt ülésről készült jegyzőkönyvbe a Képviselő-testület tagja, a tárgyban közvetlenül érdekelt vagy annak hivatalos megbízottja, a kormányhivatal vezetője, továbbá a jegyző tekinthet be
- a közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét zárt ülés tartása esetén is biztosítani kell.
(7) A zárt ülésen hozott képviselő-testületi döntés is nyilvános. A zárt ülésen elhangzottakról tájékoztatást, felvilágosítást (pl: sajtó képviselőjének) a polgármester adhat, mely során nem sértheti meg azokat az érdekeket, illetve jogszabályi rendelkezéseket, melyek a zárt ülés elrendelésének alapjául szolgáltak.
(8) A nyílt képviselő-testületi ülések jegyzőkönyveit és előterjesztéseit a hivatalban a jegyzőnél munkaidőben – kérelemre - bárki megtekintheti, arról a hivatal szabályzatában meghatározott díj megfizetése ellenében másolatot kérhet. A zárt ülés jegyzőkönyvébe és előterjesztéseibe a választópolgárok nem tekinthetnek be, de a külön törvény szerinti közérdekű adat és közérdekből nyilvános adat megismerésének lehetőségét – kérelemre - zárt ülés esetén is biztosítani kell.
(9) A jegyző az ülésekről készült jegyzőkönyvet és mellékleteit a következő év május 31-ig köteles beköttetni.

Közmeghallgatás

22. § (1) A képviselő-testület évente legalább egyszer előre meghirdetett időpontban közmeghallgatást tart, amelyen a helyi lakosság és a helyben érdekelt szervezetek képviselői a helyi közügyeket érintő kérdést, javaslatot tehetnek.

(2) A közmeghallgatásra szóló hirdetményt - mely tartalmazza a közmeghallgatás időpontját, helyét - 10 nappal előtte a képviselő-testület hivatalának hirdetőjén, a településen elhelyezett önkormányzati hirdetőtáblákon, valamint a település honlapján kell közzétenni. A hirdetmény közzétételéért a polgármester felelős.

(3) A közmeghallgatáson elhangzott javaslatra, kérdésre a közmeghallgatáson, vagy ha az nem lehetséges, legkésőbb tizenöt napon belül a helyben szokásos úton történő kihirdetett, írásos választ kell adni.

Lakossági fórumok

23. § (1) A polgármester a helyi lakosság aktivizálására, a közvetlen demokrácia szélesítésére községi lakossági fórumon tájékoztathatja a lakosságot az önkormányzat tevékenységéről, a megvalósított feladatokról, egyben kéri véleményét, javaslatát a megvalósításra váró feladatokhoz, és minden olyan lényeges kérdésben, mely a település életét, körülményeit érinti.

(2) A képviselő-testület a községi lakossági fórum összehívásával a polgármestert bízza meg.

(3) A községi lakossági fórum szervezésében kérni kell a helyi képviselők, szervek, intézmények vezetőinek segítségét.

(4) A községi lakossági fórumra meg kell hívni:

- a lakosság széles tömegét,
- a helyi gazdasági szervek vezetőit,
- intézmények, hivatalok vezetőit,
- mindazon társadalmi, tömegszervezetek vezetőit, akik a lakosság szolgáltatásában, ellátásában, képviseletében érdekeltek,
(5) A községi lakossági fórumon megjelent állampolgárok, szervek vezetői a képviselő-testülethez közérdekű kérdést tehetnek fel, közérdekű javaslatot terjeszthetnek elő.
(6) Ha a közérdekű ügyekben a felvetés során érdemi válasz nem adható, úgy azt a képviselő-testület köteles megvizsgálni, az arra illetékes szerv vezetőjétől felvilágosítást kérni, a vizsgálat eredményéről a közérdekű kérdést, javaslatot tevőt 30 napon belül írásban tájékoztatni.
(7) Községi lakossági fórum az éves közmeghallgatással együtt is tartható.
IV. Fejezet

Tisztségviselők, bizottságok

A települési képviselő

24. § (1) A települési képviselő a település egészéért vállalt felelősséggel képviseli a választók érdekeit.

(2) A települési képviselő

- részt vehet a képviselő-testület döntésének előkészítésében, a végrehajtás szervezésében és ellenőrzésében,
- megbízás alapján képviselheti az önkormányzatot,
- tanácskozási joggal vehet részt bármely bizottság ülésén,
- javasolhatja a bizottság elnökének a bizottság feladatkörébe tartozó ügy megtárgyalását, melyet a bizottság legközelebbi ülése elé kell terjeszteni és tárgyalására a képviselőt meg kell hívni,
- kezdeményezheti, hogy a képviselő-testület vizsgálja felül a bizottságnak, a polgármesternek - átruházott hatáskörben - önkormányzati ügyben hozott döntéseit,
- a hivataltól igényelheti a képviselői munkához szükséges tájékoztatást, ügyviteli közreműködést,
- közérdekű ügyben kezdeményezheti a hivatal intézkedését, amelyre a hivatal 15 napon belül érdemi választ köteles adni. A hivatal nevében az érdemi válasz előkészítésére a jegyző köteles.
- kezdeményezheti önkormányzati rendelet alkotását helyi társadalmi viszonyok szabályozására,
(3) A települési képviselő köteles:
- tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában, a testületi munkában való részvételhez szükséges időtartamra munkahelyén fel kell menteni a munkavégzés alól, kiesett jövedelmét a képviselő-testület megtéríti
- olyan magatartást tanúsítani, amely méltóvá teszi a közéleti tevékenységre
- bejelenteni személyes érintettségét a döntéshozatalnál
- bejelenteni a polgármesternek, ha a képviselő-testület ülésén történő részvételében vagy egyéb megbízatásának teljesítésében akadályoztatva van
(4) A települési képviselők jogai és kötelességei azonosak.
(5) A települési képviselőt – e rendeletben meghatározottak szerint - megilleti az interpellációs és a kérdezési jog.
(6) A települési képviselő kérésére az írásban is benyújtott hozzászólását jegyzőkönyvhöz kell mellékelni, illetőleg kérésére véleményét a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(7) A képviselő-testület a települési képviselőknek munkájuk elismeréseként az önkormányzat anyagi lehetőségeinek figyelembevételével tiszteletdíjat fizet ki. A települési képviselők tiszteletdíját, juttatásait a képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
(8) A polgármester egyes települési képviselőket szakmai felkészültségük, ismeretük szerint eseti jelleggel bevonhat egyes önkormányzati döntések előkészítésébe, különböző szervezetekkel történő tárgyalásba.
(9) A települési képviselő a hivatal épületében rendszeresen vagy eseti jelleggel fogadóórát tarthat.

A képviselő-testület bizottsága

25. § (1) A képviselő-testület bizottsága döntési, előkészítő, javaslattevő, véleményező, ellenőrzési feladatokat ellátó – a képviselő-testület által önkormányzati ügyekben döntési jogkörrel is felruházható – választott testületi szerv.

a) Dönt: a képviselő-testület által az SzMSz-ben és önkormányzati rendeletben átruházott hatáskörben.

b) Előkészíti:

- önkormányzati koncepciókat, programokat,
- a képviselő-testület elé kerülő, feladatkörébe tartozó testületi előterjesztéseket.
c) Javaslatot tesz:
- gazdasági társaságok, intézmények létesítésével, átalakításával, megszüntetésével, átvételével kapcsolatot testületi döntésekre.
d) Véleményezi:
- a közép- és hosszútávú fejlesztési koncepciók elfogadására vonatkozó javaslatokat,
- azokat az intézkedést, amelyeket a feladatkörükhöz tartozó interpellációra adott és a képviselő-testület által el nem fogadott válasz alapján történtek.
e) Ellenőrzi:
- a hivatalnak a képviselő-testület fenntartói, tulajdonosi jogkörében eljárva a képviselő-testület és bizottsága döntésének előkészítésére, illetve végrehajtására irányuló munkáját,
- a képviselő-testület fenntartói, tulajdonosi jogkörébe tartozó intézmények működését.
f) Beszámol:
- a bizottság által végzett ellenőrzések tapasztalatairól,
g) Kezdeményezheti: a polgármester intézkedését, ha a hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észlelik. Kezdeményezhetik továbbá szakértő bevonását a bizottsági munkába.
(2) A bizottság állásfoglalása nélkül nem nyújtható(k) be a képviselő-testületnek az:
a) önkormányzati és községfejlesztési koncepciókra, programokra rendezési tervekre;
b) gazdasági társaságban való részvételre;
c) hitelfelvételre irányuló előterjesztések.
(3) A bizottság működése részletes szabályait maga állapítja meg
(4) A bizottság ülésének összehívására, működésére, nyilvánosságára, határozatképességére és határozathozatalára, döntésének végrehajtására, a bizottság tagjainak kizárására, a bizottság üléséről készített jegyzőkönyv tartalmára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni azzal az eltéréssel, hogy a kizárásról a bizottság dönt, továbbá a jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
(5) A bizottság elnökét és tagjait a bizottsági döntések intézkedésükben kötik, a bizottság ülésein megfogalmazott kisebbségi véleményt azonban a képviselő-testület ülésén is képviselni lehet.
(6) A jegyző, vagy az általa megbízott személy a bizottsági ülésen tanácskozási joggal vesz részt.
(7) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely tartalmazza a bizottság által hozott határozatokat. A bizottság üléseiről készült jegyzőkönyvet az ülést követő 5 napon belül el kell juttatni a jegyzőnek. A jegyző a bizottság ülésétől számított tizenöt napon belül köteles a jegyzőkönyvet megküldeni a kormányhivatalnak.

Állandó bizottságok

26. § (1) A képviselő-testület a következő állandó bizottságot hozza létre, és létszámát a következők szerint állapítja meg:

a) Művelődési, Szociális és Ügyrendi Bizottság 3 fő

(2) A Művelődési, Szociális és Ügyrendi Bizottság feladat- és hatáskörébe tartozik különösen:

a) a képviselő-testület hatáskörébe tartozó titkos választások, szavazások lebonyolítása, eredményességének megállapítása,

b) gyakorolja a polgármester feletti egyéb munkáltatói jogokat

c) lefolytatja a képviselők és a polgármester vagonnyilatkozatainak ellenőrzésével összefüggő eljárást, kezeli, nyilvántartja, őrzi és vizsgálja a vagyonnyilatkozatokat

d) jogosult az önkormányzati képviselő és a polgármester összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálására, az önkormányzati képviselő és a polgármester összeférhetetlenségének megállapítására irányuló előterjesztés kizárólag a Művelődési, Szociális és Ügyrendi bizottság állásfoglalásával nyújtható be

e) javaslatot tehet a polgármester illetményének emelésére, jutalmazására. A polgármester illetményének emelésével, jutalmazásával kapcsolatos előterjesztést kizárólag az Művelődés, Szociális és Ügyrendi bizottság jogosult benyújtani a képviselő-testülethez.

f) ellátja a polgármester ellen indított fegyelmi eljárásban a külön törvényben meghatározott vizsgálóbizottság feladatait

g) ellátja a nemzetiségi ügyekkel foglalkozó bizottság feladatait

h) jogosult a külön törvény szerinti lobbista meghallgatására, ha a lobbista kezdeményezte a meghallgatást

i) ellátja mindazokat a feladatokat, amelyre vonatkozóan jogszabály az önkormányzat bizottságának feladat és hatáskörét állapítja meg vagy bizottság véleményének beszerzését írja elő, és e rendelet szerint nem tartozik más bizottság hatáskörébe

j) ellátja az e rendeletben meghatározott egyéb feladatokat.

(3) A bizottság átruházott feladat- és hatásköreit e rendelet 2. melléklete tartalmazza.

27. §

Ideiglenes bizottság

(1) A képviselő-testület egyes önkormányzati feladatok ellátásának időtartamára a képviselő-testület tagjai közül választott 3 fős ideiglenes bizottságot hozhat létre. Az ideiglenesen létrehozott bizottság feladatait a képviselő-testület esetenként határozza meg.
(2) A képviselő-testület az egyes napirendek kapcsán meghatározhatja azokat a feladatokat, amelyek végrehajtásához ideiglenes bizottság létrehozását szükségesnek tartja.
(3) Az ideiglenes bizottság létrehozásával egyidejűleg a képviselő-testület meghatározza a feladat végrehajtásának határidejét. A határidő lejártát követő ülésen a feladat végrehajtásáról, annak tapasztalatairól, valamint a bizottság esetleges javaslatáról a képviselő-testületet tájékoztatni kell.

A polgármester, az alpolgármester, a jegyző

A polgármester

28. § (1) A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki az önkormányzat egész működéséért felelős.

(2) A polgármester feladatait főállásban látja el.

(3) A polgármester feladatainak, hatásköreinek ellátására a Mötv. rendelkezései irányadók.

A polgármester a törvényben előírt feladatokon túl:
a) gondoskodik a képviselő-testület és szervei hatékony működéséről, biztosítja annak
demokratikus működését és nyilvánosságát,
b) elősegíti a településfejlesztést, szervezi a közszolgáltatásokat,
c) együttműködik a településen levő társadalmi szervezetekkel, önszervező közösségekkel,
d) szervezi és koordinálja más települési önkormányzatokkal való együttműködést,
e) segíti a képviselők és bizottságok munkáját,
f) ellátja a képviselő-testület által átruházott hatásköröket,
g) a polgármester minden héten hétfőn fogadónapot tart.
h) gondoskodik a honvédelmi, polgári védelmi, katasztrófa-elhárítási feladatok hatékony ellátásáról.
(4) Amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség vagy határozathozatal hiánya miatt - két egymást követő alkalommal ugyanazon ügyben nem hozott döntést, a polgármester – a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható ügyek kivételével - az alábbi ügyekben hozhat önállóan döntést:
a) az önkormányzat működési forrásainak kiegészítésére irányuló pályázat benyújtása
b) pályázati támogatásból származó források felhasználása kapcsán szükséges szerződések megkötése, közbeszerzési eljárások megindítása, teljes lebonyolítása
(5) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett, a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható ügyek kivételével dönthet a két ülés közötti időszakban felmerülő, halaszthatatlan, a képviselő-testület hatáskörébe tartozó alábbi önkormányzati ügyekben:
a) önerőt nem igénylő, vagy a költségvetésbe már betervezett pályázat benyújtása
b) pályázati ügyekben a hiánypótlás teljesítése, pályázatokkal kapcsolatos bármilyen nyilatkozat megtétele
c) pályázati támogatások felhasználása kapcsán szükséges szerződések megkötése, ha annak kapcsán az önkormányzatot önerő nem terheli, az önerő a költségvetésben rendelkezésre áll, vagy az az egymillió forintot nem haladja meg.
(6) A polgármester a költségvetésről szóló rendeletben meghatározott értékhatárig dönt a források felhasználásról, döntéséről tájékoztatja a képviselő-testületet.

Az alpolgármester

29. § (1) A képviselő-testület a polgármester javaslatára, titkos szavazással, minősített többséggel a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére tagjai közül egy alpolgármester választ. Az alpolgármester ellátja mindazokat a feladatokat, amellyel a polgármester megbízza.

(2) Az alpolgármester feladatait társadalmi megbízatásban látja el. Feladatai ellátásáért havi tiszteletdíjat állapít meg a képviselő-testület.

(3) Az alpolgármester feladatát a polgármester irányításával látja el.

(4) A polgármestert tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti Tartós akadályoztatásnak minősül a polgármester folyamatos, három hetet meghaladó, olyan jellegű távolléte, amely intézkedésre képtelenné teszi.

A jegyző

30. § (1) A jegyző vezeti a hivatalt.

(2) A jegyző feladat és hatásköreit a Mötv. határozza meg. A jegyzőre a képviselő-testület hatáskört ruházhat át.

(3) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyző feladatait – legfeljebb 6 hónap időtartamra - a hivatal Igazgatási Iroda és Titkárság irodavezetője látja el.

(4) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak, polgármesternek, ha a döntésüknél vagy működésükben jogszabálysértést észlel.

A képviselő-testület hivatala

31. § (1) A képviselő-testület az önkormányzat működésével, valamint a polgármester vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására Komádi Városi Önkormányzat képviselő-testületével közös önkormányzati hivatalt hozott létre. A hivatal közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködésének összehangolásában.

(2) A közös önkormányzati hivatal hivatalos elnevezése: Komádi Közös Önkormányzati Hivatal, székhelye: 4138 Komádi, Hősök tere 4. Komádi Közös Önkormányzati Hivatal Újirázi Kirendeltsége elnevezéssel az Újiráz, Szabadság tér 2-1. szám alatti Községháza épületében a közös önkormányzati hivatal állandó kirendeltsége működik. E rendelet alkalmazásában hivatalon – amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik - a Komádi Közös Önkormányzati Hivatal Újirázi Kirendeltségét kell érteni.

(3) A jegyző vagy megbízottja a közös önkormányzati hivatal létrehozásáról szóló megállapodásban foglaltak szerint köteles biztosítani az egyes településeken történő ügyfélfogadást.

VI. Fejezet

A képviselői vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás

32. § (1) A képviselő vagyonnyilatkozatának vizsgálatát, nyilvántartását, ellenőrzését az Művelődési, Szociális és Ügyrendi Bizottság (e § alkalmazásában a továbbiakban: bizottság) végzi.

(2) A vagyonnyilatkozatot a bizottság elnöke veszi át. A vagyonnyilatkozat átvételéről igazolást kell kiállítani 2 példányban, az igazolás egyik példányát az iratokhoz kell csatolni. Az igazolás tartalmazza a nyilatkozatot adó személyét, hozzátartozó esetében a családi jogállását, a nyilatkozat átvételének idejét, az átadó és az átvevő aláírását. A vagyonnyilatkozatokat lezárt, és a bizottság elnöke által az átvételkor lepecsételt borítékban kell leadni, tárolni.

(3) A vagyonnyilatkozat érvényességét nem befolyásolja a nyilatkozó (törvényes képviselője) aláírásának elmaradása.

(4) A bizottság a vagyonnyilatkozatról nyilvántartást vezet. Minden képviselőről egyedi nyilvántartó lapot kell kiállítani, amely tartalmazza a képviselő nevét, a vagyonnyilatkozatot tett hozzátartozója nevét, a benyújtás időpontját, a vagyonnyilatkozatba betekintés időpontját, jogalapját, a betekintő nevét.

(5) A bizottság a vagyonnyilatkozatot elkülönítetten tárolja. A vagyonnyilatkozatokat a Hivatalban külön vasszekrényben kell tárolni.

(6) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást a Bizottság elnökénél bárki kezdeményezheti. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.

(7) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetében van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, a Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására.

Ha a kezdeményező tizenöt napon belül nem tesz eleget a felhívásnak vagy, ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, a Bizottság elnöke a kezdeményezés elutasítására tesz javaslatot a Bizottságnak.
(8) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállítást (adatot) tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállítás nélküli – ismételt kezdeményezés esetén a Bizottság elnöke a kezdeményezés elutasítására tesz javaslatot a Bizottságnak.
(9) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárás során a Bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatában feltüntetett vagyoni, jövedelmi és érdekeltségi viszonyaira vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az adatokba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be. Az azonosító adatokat a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lezárulását követő harmincadik napon törölni kell.
(10) Az eljárás eredményéről a Bizottság elnöke a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(11) A képviselő vagyonnyilatkozata nyilvános. A képviselői vagyonnyilatkozatba történő betekintéshez a bizottság elnökéhez címzett írásbeli kérelmet kell benyújtani. A benyújtott kérelemre a bizottság elnöke 5 napon belül írásban válaszol, kijelölve a betekintés helyét és idejét.
(12) A vagyonnyilatkozatot a képviselő részére a képviselői megbízatásának megszűnését követően 30 napon belül vissza kell adni.
VIII. Fejezet

Átmeneti és záró rendelkezések

33. § (1) E rendelet 2015. január 1-jén lép hatályba.

(2) E rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Újiráz Községi Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 6/2011.(IV.12.) önkormányzati rendelet és az azt módosító 2/2013. ( II.15.) önkormányzati rendelet.

(3) Kihirdetéséről a helyben szokásos módon a jegyző gondoskodik.

1. melléklet

2. melléklet

1. függelék a 2. melléklethez

A KÉPVISELŐ-TESTÜLET TAGJAINAK NÉVSORA

1./ Dr Csóra Mária
2./ Furák Károly
3./ Krizsán Andásné
3./ Oláh János
4./ Pántyáné Kerékgyártó Edit

2. függelék a 2. melléklethez

A BIZOTTSÁGI TAGOK NÉVSORA

MŰVELŐDÉS, SZOCIÁLIS ÉS ÜGYRENDI BIZOTTSÁG 3 fő

Elnöke: Pántyáné Kerékgyártó Edit
Tagjai: Krizsán Andrásné
Oláh János