Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
Hatályos: 2022. 10. 01- 2023. 03. 21Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelete
a helyi szociális ellátásokról
Újiráz Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a.) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 25. § (3) bekezdés b.) pontjában, 26. §, 32. § (1) bekezdés b.) pontjában, a 32. § (3) bekezdésében, a 33. § (7) bekezdésében, a 45. §-ában, 50. § (3) bekezdésében, az 58/B. § (2) bekezdésében, 62. § (2) bekezdésében, 86. § (1) bekezdésében, 92. §-ában, 115. § (3) bekezdésében, és a 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, Újiráz Községi Önkormányzat Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 9/2014. (XII.15.) önkormányzati rendelet 2. mellékletében biztosított véleményezési jogkörében eljárva, a képviselő-testület bizottsága véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
Eljárási rendelkezések
1. § (1) E rendeletben megállapított pénzbeli és természetbeni ellátások megállapítására irányuló kérelmek a képviselő-testület hivatalában nyújthatók be. Az ellátások igényléséhez jövedelemnyilatkozatot, valamint a nyilatkozat alapjául szolgáló igazolásokat is csatolni kell. Ha e rendelet a vagyoni körülmények vizsgálatát is előírja, az igénylő a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben (a továbbiakban: Szt.) meghatározottak szerinti vagyonára vonatkozó nyilatkozatot és egyéb, e rendeletben előírt okiratot is köteles becsatolni.
(2) A képviselő-testület hivatalának illetékes ügyintézője szükség esetén környezettanulmányt készít, vizsgálja a kérelmező anyagi és szociális körülményeit és a döntést előkészíti.
(3) A megállapított pénzbeli szociális ellátások kifizetése házipénztár vagy posta útján, illetve lakossági folyószámlára utalással történik.
A szociális ügyekben eljáró önkormányzati szervek
2. § (1) E rendelet hatálya alá tartozó szociális hatásköröket a (2)–(4) bekezdésben foglaltak kivételével a képviselő- testület gyakorolja.
(2) A polgármester jár el a
II. F E J E Z E T
TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS
RENDSZERES TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS
Közös szabályok
3. § (1) Szociális rászorultság esetén a jogosult számára a képviselő-testület a Szoctv. rendelkezései alapján nyújtott pénzbeli és természetbeni ellátások kiegészítéseként e rendeletben foglaltak szerint települési támogatást nyújt.
(2) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás havi összege egy jogosult esetén nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegét.
(3) A (2) bekezdésben foglaltakat az adott települési támogatás megállapítása során vizsgálni kell. Amennyiben a települési támogatás keretében nyújtható adott támogatás megállapítása esetén a (2) bekezdésben meghatározott maximális települési támogatás mértéke túllépésre kerülne, az adott települési támogatást csak a (2) bekezdésben meghatározott összeg erejéig lehet megállapítani akkor is, ha a jogosult e rendelete alapján magasabb összegű települési támogatásra lenne jogosult.
Lakásfenntartási települési támogatás
4. § (1) A lakásfenntartási települési támogatás a szociálisan rászoruló háztartások részére a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadásaik viseléséhez nyújtott hozzájárulás.
(2) A polgármester a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a távhő-szolgáltatás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díjához, a lakbérhez vagy az albérleti díjhoz, a lakáscélú pénzintézeti kölcsön törlesztőrészletéhez, a közös költséghez, illetve a tüzelőanyag költségeihez (a továbbiakban: a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások) lakásfenntartási települési támogatást nyújt.
(3) A lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez lakásfenntartási települési támogatásban részesíthető az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250%-át, és a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona. Az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem megegyezik a háztartás összjövedelmének és a fogyasztási egységek összegének hányadosával.
(4) A lakásfenntartási támogatás tekintetében fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma 1,0,
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma 0,9,
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma 0,8,
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként 0,8,
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként 0,7.
(5) A lakásfenntartási települési támogatás esetében a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség összege 425 Ft.
(6) A normatív lakásfenntartási támogatás esetében elismert lakásnagyság
a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,
b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,
c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,
d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,
e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm,
de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.
(7) A lakásfenntartási települési támogatás egy hónapra jutó összege
a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30%-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át,
b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja, de nem lehet kevesebb, mint 2.500 forint, és nem haladhatja meg az 5.000 forintot. A támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.
(8) A (7) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik (ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni): 
(9) A lakásfenntartási települési támogatást pénzbeli szociális ellátás formájában kell nyújtani.
(10) A lakásfenntartási települési támogatást fél évre kell megállapítani.
(11) Lakásfenntartási települési támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak, illetve egy jogosultnak csak egy lakásra tekintettel állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától. Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(12)2 A polgármester a szociálisan rászoruló személyek részére a képviselő-testület által meghatározott eseti keretösszeg erejéig, a lakhatással összefüggő rendszeres kiadások viseléséhez eseti lakásfenntartási települési támogatást állapíthat meg természetbeni ellátás formájában. Az eseti lakásfenntartási támogatásra az e §-ban foglaltakat – a (3)-(11) bekezdésben foglaltak kivételéve – kell alkalmazni. A természetbeni ellátás formáját – a 14. § (4) bekezdésére figyelemmel - esetenként a polgármester határozza meg.
(13)3 A (12) bekezdés alkalmazásában szociálisan rászoruló személynek minősül:
a) lakásfenntartási települési támogatásban részesülő,
b) ápolási-gondozási települési támogatásba részesülő,
c) gyógyszertámogatásban részesülő,
d) az a szülő vagy törvényes képviselő, akinek gyermeke rendszeres gyermekvédelmi kedvezményre jogosult,
e) az egyedülélő, nyugdíjban vagy a nyugellátással egy tekintet aláeső ellátásban részesülő személy, akinek a jövedelme nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének hétszeresét,
f) az a nyugdíjban vagy a nyugellátással egy tekintet alá eső ellátásban részesülő személy, akinek háztartásában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének hatszorosát,
g) a három vagy többgyermekes család tagja, akinek háztartásában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének ötszörösét,
h) aki a tárgyévben e rendelet alapján rendkívüli települési támogatásban részesült vagy jövedelmi, vagyoni és egyéb szociális megalapozott élethelyzete alapján a polgármester szociálisan rászorulónak tart, és háztartásában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegének hatszorosát azzal, hogy egy jogosult csak egy jogcímen és egy háztartásban vehető figyelembe.
Ápolási-gondozási települési támogatás
5. § (1) A Képviselő-testület ápolási-gondozási települési támogatást állapíthat meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévet betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi.
(2) Az ápolási-gondozási települési támogatásra való jogosultság feltétele, hogy az igénylő családjában az egy főre számított havi jövedelem ne haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150%-át.
(3) Az ápolási-gondozási települési támogatás havi összege az ápolási díj éves költségvetési törvényben meghatározott alapösszegének 80 %-a.
(4) Az ápolási-gondozási települési támogatás havi összege a más rendszeres pénzellátásban részesülő jogosult esetén a (4) bekezdés szerinti összegnek és a jogosult részére folyósított más rendszeres pénzellátás havi összegének a különbözete. Ha a különbözet az ezer forintot nem éri el, a jogosult részére ezer forint összegű ápolási-gondozási települési támogatást kell megállapítani.
(5) Az ápolási-gondozási települési támogatást megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell e rendelet 2. mellékletében meghatározott formanyomtatványon az orvos szakértői szerv szakvéleménye vagy a fekvőbeteg-szakellátást nyújtó intézmény vagy területileg illetékes szakrendelő intézet szakorvosa által kiadott zárójelentése alapján kiadott háziorvos igazolását arról, hogy az ápolt tartósan beteg.
(6) Az ápolási-gondozási települési támogatást egy évre kell megállapítani. Megszűnik a támogatásra való jogosultság, ha az ápolt elhalálozik, ebben az esetben az eljáró hatóság a támogatás folyósítását az elhalálozás hónapjának utolsó napjával megszünteti.
(7) Az ápolási-gondozási települési támogatást kérelmező és az eljáró hatóság a szakvélemény felülvizsgálatát kérheti az ápolásra szoruló lakóhelye szerint - az ápolást indokoló diagnózis szerint illetékes - szakorvosától.
(8) Az ápolást végző személy a kötelességét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, valamint az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre. Ez esetben az ápolási-gondozási települési támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni.
(9) Az ápolási kötelezettség teljesítésének soron kívüli ellenőrzésére irányuló eljárás bejelentésre vagy hivatalból indulhat meg. Az ápolási-gondozási települési támogatásra való jogosultságot megállapító szerv az ápolási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése céljából a házi segítségnyújtást nyújtó intézményt keresi meg. A házi segítségnyújtást nyújtó intézményt a jogosultságot megállapító szerv megkeresésére a helyszínen ellenőrzi az ápolási kötelezettség teljesítését, ennek keretében szükség esetén együttműködik az ápolt háziorvosával, illetve környezettanulmányt folytat le. A házi segítségnyújtást nyújtó intézmény a megállapításait közli a jogosultságot megállapító szervvel, és javaslatot tesz az ápolási-gondozási települési támogatás megszüntetésére vagy továbbfolyósítására.
(10) Az ápoló személy kötelezettségeinek teljesítését a házi segítségnyújtást nyújtó intézmény szükség szerint ellenőrzi.
(11) Az ápolást végző személynek a házi segítségnyújtás keretében segítség nyújtható, illetve az ápolt személy átmenetileg, de egybefüggően legfeljebb egy hónapos időtartamban ellátható, ha az ápolt személy egészségi állapota ezt indokolja, vagy az ápolást végző személy akadályoztatása miatt az ápolási tevékenységet nem tudja ellátni.
(12) Amennyiben az ápolási-gondozási települési támogatás folyósítása a (7) bekezdésben foglalt ok fennállása miatt kerül megszüntetésre, akkor a megszüntetés napja az erről szóló határozat meghozatalának napja.
(13) Az ápolási-gondozási települési támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha azt az ápolt – legalább teljes bizonyító erejű magánokiratba foglalt nyilatkozatával - maga kéri.
(14) E § alkalmazásában házi segítségnyújtást nyújtó szerven a Dél-Bihari Szociális Szolgáltató Központot kell érteni.
Gyógyszertámogatás
6. § (1) A gyógyszerkiadások viseléséhez települési támogatásként gyógyszertámogatásban részesíthető az a személy, aki szociálisan rászorult és gyógyszerköltsége olyan magas, hogy azt létfenntartása veszélyeztetése nélkül nem képes viselni, és normatív vagy alanyi közgyógyellátásban nem részesül.
(2) Gyógyszertámogatásban az a személy részesíthető, akinek a havi rendszeres gyógyszerköltsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át, és az egy főre számított havi családi jövedelemhatár nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén annak 300 %-át.
(3) A gyógyszertámogatásra való jogosultság további feltétele, hogy a kérelmező és családja vagyonnal ne rendelkezzen.
(4) A gyógyszertámogatás kérelmezőjének igazolnia kell a havi rendszeres gyógyszerköltségének összegét. A havi rendszeres gyógyszerköltséget a háziorvos által felírt, a társadalombiztosítás által befogadott gyógyszerek térítési díja alapján a háziorvos vagy a gyógyszertár e rendelet 3. melléklete szerinti nyomtatványon igazolhatja.
(5) A gyógyszertámogatás havi összege a kérelmező havi rendszeres gyógyszerköltségének 75 %-a, de legfeljebb havi 5.000 forint.
(6) A gyógyszertámogatást fél évre kell megállapítani.
(7) A gyógyszertámogatás kifizetése az 1. § (3) bekezdésében foglaltak szerint történik. A jogosult köteles az adott hónap utolsó napjáig az önkormányzat hivatalában a gyógyszertámogatás felhasználásáról szóló, saját nevére kiállított pénzügyi bizonylatot (számlát) bemutatni. Amennyiben ezen kötelezettségét felróhatóan megszegi, és az eljáró hatóság felhívására azt utólag 8 napon belül nem igazolja, a gyógyszertámogatásra való jogosultságát haladéktalanul meg kell szüntetni.
RENDKÍVÜLI TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁS
Közös szabályok
7. § (1) Rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak a személynek, aki létfenntartását veszélyeztető élethelyzetbe került, valamint időszakosan vagy tartósan létfenntartási gonddal küzd.
(2) Elsősorban azokat a személyeket kell rendkívüli települési támogatásban részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni, vagy alkalmanként jelentkező, nem várt többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, a válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz, a gyermek fogadásának előkészítéséhez, a nevelésbe vett gyermek családjával való kapcsolattartáshoz, a gyermek családba való visszakerülésének elősegítéséhez kapcsolódó kiadások - vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.
(3) A rendkívüli települési támogatás esetenként pénzintézeti szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában is adható annak, aki rendszeres havi jövedelemmel rendelkezik, de rendkívüli élethelyzetbe került és a kölcsön visszafizetésére képes.
(4) Rendkívüli települési támogatás annak a személynek nyújtható, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 130%-át, kivéve ha e rendelet másképp rendelkezik.
(5) Amennyiben megállapítható, hogy a rendkívüli települési támogatásra közüzemi díj, intézményi térítési díj, élelmiszer vagy tüzelő vásárlás céljából van szükség, a döntés szólhat a fizetési kötelezettség közvetlen átvállalásáról, vagy e rendeletben foglaltak szerint az ellátás természetben történő nyújtásáról is.
(6) A rendkívüli települési támogatás kérelemre vagy hivatalból – különösen a településen működő nevelési-oktatási intézmény, a gyámhatóság, a Dél-Bihari Szociális Szolgáltató Központ családgondozója, más természetes vagy jogi személy, vagy a gyermekek érdekeinek védelmét ellátó társadalmi szervezet kezdeményezésére - is megállapítható.
Alkalmanként, nem várt többletkiadásokhoz adott rendkívüli települési támogatás
8. § (1) Alkalmanként, nem várt többletkiadásokhoz adható rendkívüli települési támogatás azon személy részére, aki
a) nem rendszeres jelleggel, de esetenként egy-egy heveny betegség miatt jelentkező gyógyszerköltséget nem képesek megfizetni,
b) az általa lakott lakás elemi kárt szenvedett,
c) várandós anya gyermekének megtartása anyagi segítség nélkül nem biztosítható,
d) a gyermek fogadásának körülményei az általa lakott lakásban teljes körűen nem biztosítottak.
(2) Az alkalmanként nyújtott rendkívüli települési támogatás megállapításának feltétele, hogy a kérelmező és a vele közös háztartásban élők havi egy főre eső jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 130%-át ne haladja meg.
(3) Az alkalmanként nyújtott rendkívüli települési támogatás összege nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét.
(4) Heveny betegség címén annak állapítható meg rendkívüli települési támogatás, aki a betegség tényét szakorvosi igazolással igazolja.
(5) Elemi kár címén rendkívüli települési támogatás csak akkor állapítható meg, ha a hivatal környezettanulmány lefolytatása során megállapítja az elemi kár bekövetkezését, és a körülményekből megállapítható, hogy az elemi kár bekövetkezése a kérelmezőnek nem felróható. E körülményekről a hivatal a kérelem beérkezését követő 10 napon belül környezettanulmányban nyilatkozik.
(6) A várandós anya gyermekének megtartása címén igényelt rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez a kérelmezőnek a terhesség fennállását, valamint a veszélyeztetettség tényét orvosi igazolással kell igazolni, valamint valószínűsíteni kell, hogy a támogatás nyújtása nélkül a gyermek megtartása nem lehetséges.
(7) A gyermek fogadásának körülményei biztosítása címén igényelt rendkívüli települési támogatás iránti kérelemhez be kell nyújtani a gyermekjóléti szolgálat által készített környezettanulmányt, amelyben feltüntetésre kerül, hogy a gyermek fogadásához szükséges feltételek közül mely nem áll rendelkezésre. A kérelemhez mellékelni kell a legalább 6 hónapos terhesség fennállásáról szóló orvosi igazolást.
A gyermek hátrányos helyzetére tekintettel nyújtott rendkívüli települési támogatás
9. § (1) A gyermek hátrányos helyzetére tekintettel rendkívüli települési támogatás nyújtható annak a szülőnek, vagy törvényes képviselőnek, aki az általa nevelt gyermek életkorának, testi vagy szellemi fejlettségének megfelelő szükségleteket nem tudja biztosítani.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában a gyermek életkorának, testi vagy szellemi fejlettségének megfelelő szükségletnek minősül különösen a bölcsődei, óvodai, általános iskolai neveléséhez szükséges eszközök, felszerelések biztosítása, a köznevelési intézménybe való eljutáshoz szükséges közlekedési díj viselése valamint egészségi állapotának megőrzéséhez szükséges eszköz biztosítása.
(3) A kérelmező köteles a gyermek szükségleteinek fennállását hitelt érdemlően igazolni.
(4) A gyermek hátrányos helyzetére tekintettel nyújtott rendkívüli települési támogatás összege nem haladhatja meg az öregségi nyugdíj legkisebb összegét.
(5) A rendkívüli települési támogatás elsősorban természetben, a gyermek szükségleteire tekintettel kell nyújtani. A gyermekjóléti szolgálat közreműködik a rendkívüli települési támogatás természetben történő nyújtásában.
Meghatározott időszakra havi rendszerességgel adott rendkívüli települési támogatás
10. § (1) Önmaguk vagy családjuk létfenntartásáról való gondoskodáshoz rendkívüli települési támogatás annak adható, aki a családjában az elemi létszükségletek (pl. étkezés) kielégítését önerőből nem képes megoldani, és családja rendszeres pénzellátásban nem részesül.
(2) Az (1) bekezdésben foglalt esetben a kérelmező részére a Képviselő-testület legfeljebb 6 hónapra, havonta legfeljebb az öregségi nyugdíj legkisebb összegének megfelelő rendkívüli települési támogatás állapíthat meg.
(3) Az (1) bekezdés szerinti rendkívüli települési támogatást természetben, az elemi létszükséglet kielégítése útján kell nyújtani a családsegítő szolgálat közreműködésével.
Pénzintézeti szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában nyújtott rendkívüli települési támogatás
11. § (1) A Képviselő-testület bármely kérelmező esetén mérlegelési jogkörében dönthet a rendkívüli települési támogatás pénzintézeti szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő kamatmentes kölcsön formájában történő nyújtásáról, ha a kérelmező által előadott indokok alapján és a jövedelmi helyzetét is figyelembe véve az rendkívüli települési támogatás nyújtásának célját ebben a formában is megvalósíthatónak találja, és a kérelmező az önkormányzati segély visszafizetésére képes.
(2) A Képviselő-testület által adható kamatmentes kölcsön összege nem haladhatja meg az évi 60.000 Ft-ot, a törlesztési idő a 12 hónapot. Különös méltánylást érdemlő esetben a kamatmentes kölcsön visszafizetésének megkezdésére legfeljebb a kölcsön kifizetését követő második hónap 15.-éig halasztás adható. A kamatmentes kölcsön összegéről, illetve a kölcsön visszafizetésének módjáról és idejéről a Képviselő-testület dönt.
Rendkívüli települési támogatás sürgős esetben
12. § (1) Sürgős esetben - azonnali segítségnyújtás szükségessége esetén – a rendkívüli települési támogatás bizonyítási eljárás nélkül, az igénylő nyilatkozata alapján kifizethető.
(2) Sürgős esetnek minősül: élelmiszer-, gyógyszerhiány, azonnali egészségügyi ellátás címén igényelt rendkívüli települési támogatás, amennyiben annak elmaradása a kérelmező életét vagy testi épségét veszélyezteti. A sürgős eset fennállását a kérelmező köteles valószínűsíteni és annak fennállását aláírásával igazolni.
(3)4 Sürgős esetben a rendkívüli települési támogatás kifizetését a polgármester engedélyezi maximum 20.000 Ft összeghatárig.
Pandémiás települési támogatás5
12/A. § (1) A koronavírus világjárvány által okozott hátrányok enyhítése érdekében a polgármester kérelemre vagy hivatalból természetbeni támogatást nyújthat annak a szociálisan rászorulónak, aki a világjárvánnyal összefüggésben
a) időszakosan létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került vagy létfenntartása ezzel összefüggésben nagyban megnehezült,
b) jelentkező többletkiadások miatt anyagi segítségre szorul vagy
c) bevezetett intézkedések következtében saját vagy családja ellátásáról, szükségletei kielégítéséről nem vagy csak korlátozottan tud gondoskodni.
(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában szociálisan rászoruló személynek minősül
a) életkora alapján a 65. életévét betöltött személy, mint különösen veszélyeztetett korú,
b) egészségi állapota alapján a koronavírus fertőzésben szenvedő vagy ezzel összefüggésben hatósági karanténba helyezett személy, illetve aki a koronavírus fertőzés jeleit mutatja,
c) jövedelmi vagyoni viszonyai alapján az, akinek a családjában az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének 500 %-át nem haladja meg.
(3) Kérelemre nyújtott támogatás esetén a kérelmező a (2) bekezdés szerinti szociális rászorultságot megalapozó körülményről köteles nyilatkozni, kétség esetén azt a polgármester felhívására igazolni, hivatalból nyújtott támogatás esetén pedig a polgármester a rendelkezésre álló adatok alapján e körülményt köteles vizsgálni, szükség esetén a támogatásban részesítendőt ennek igazolására felhívni.
(4) Pandémiás települési támogatásban egy háztartásban csak egy jogosult részesíthető.
(5) A pandémiás települési támogatás összege esetenként a hétezer forintot nem haladhatja meg. Természetbeni támogatásként elsősorban a jogosult részére élelmiszert kell biztosítani.
Rendkívüli települési támogatás elhunyt személy eltemettetésének költségeihez
13. § (1) Rendkívüli települési támogatás elhunyt személy eltemettetésének költségeihez is nyújtható annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodik annak ellenére, hogy arra nem volt köteles, vagy tartására köteles hozzátartozó volt ugyan, de a temetési költségek viselése a saját, illetve családja létfenntartását veszélyezteti, és családjában az egy főre eső jövedelem az öregség nyugdíj legkisebb összegének 150 %-át nem haladja meg.
(2) Az (1) bekezdés szerinti rendkívüli települési támogatás összege nem lehet kevesebb, mint a helyben szokásos legolcsóbb temetés 10 %-a, és nem haladhatja meg annak 20 %-át.
(3) Az a személy aki az elhunyt személy eltemettetésére nem köteles, vagy köteles ugyan, de teljes mértékben nem tudja vállalni a temetés teljes költségét, mivel annak viselése az a saját, illetve családja létfenntartását veszélyeztetné, és családjában az egy főre eső jövedelem az öregségi nyugdíj legkisebb összegének négyszeresét, egyedül élő esetén az ötszörösét nem haladja meg, a temetés költségeihez rendkívüli települési támogatás kamatmentes kölcsön formájában történő nyújtását kérheti.
(4) A (3) bekezdés szerinti esetben a rendkívüli települési támogatás kamatmenetes kölcsön formájában kell nyújtani, melynek összege nem lehet kevesebb mint a helyben szokásos legolcsóbb temetés 10%-a, és nem haladhatja meg annak 100%-át.
(5) A (3) bekezdés szerinti kérelemhez csatolni kell a halotti anyakönyvi kivonat, és a temetéssel összefüggő kiadási számlák másolatait, a jövedelemigazolásokat, valamint a kérelmező tekintetében az önkormányzat illetékességét igazoló okiratot.
(6) E § alkalmazásában a helyben szokásos legolcsóbb temetés összege megegyezik a Hajdú-Bihar Megyei Temetkezési Vállalat által közölt köztemetési költséggel.
14. §6
TERMÉSZETBEN NYÚJTOTT SZOCIÁLIS ELLÁTÁSOK
14. § (1) Természetben kell a rendkívüli települési támogatást nyújtani a hátrányos helyzetű gyermekek óvodai, általános iskolai étkeztetésének, tankönyvvel való ellátásának támogatására. A rendkívüli települési támogatás a hatáskör gyakorlójának döntésétől függően egyéb esetekben is nyújtható természetben.
(2) A megállapított rendkívüli települési támogatást természetbeni ellátásként kell biztosítani, ha
a) az ügy összes körülményeire tekintettel feltételezhető, hogy a jogosult a pénzbeli rendkívüli települési támogatást nem rendeltetésének megfelelően használja fel, vagy
b) korábban elszámolási kötelezettség megállapításával biztosított pénzbeli támogatás felhasználásáról a támogatott személy írásbeli felszólítás ellenére sem, vagy pedig a felszólításban megjelölt határidőn túl számolt el.
(3) Az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez nyújtott rendkívüli települési támogatás teljes összege – a Képviselő-testület döntése alapján – nyújtható természetbeni ellátás formájában is, közvetlenül a temetkezési szolgáltató részére történő kifizetés útján.
(4)7 E rendelet alapján természetbeni ellátásként különösen tartós élelmiszer, tisztítószer, tüzelő, közüzemi díjak, illetve a gyermekétkeztetés térítési díjának kifizetése nyújtható.
(5) Az élelmiszer-, illetve a tüzelőtámogatás biztosításáról, illetve a jogosulthoz való eljuttatásáról, valamint a közüzemi díjak és a gyermekétkeztetés térítési díjának kifizetéséről a hivatal gondoskodik.
Tanévkezdési támogatás8
14/A. § (1) A tanévkezdési költségekhez való hozzájárulásként tanévkezdési támogatásra jogosult az az újirázi állandó lakóhellyel vagy tartózkodási hellyel rendelkező
a) bölcsődébe vagy óvoda köznevelési köznevelési intézménybe beíratott,
b) általános iskola köznevelési intézménybe járó, a nappali rendszerű iskolai oktatásban résztvevő általános iskolai tanuló,
c) nappali rendszerű középiskolai oktatásban résztvevő tanuló,
d) nappali tagozaton felsőoktatásban tanuló hallgató akinek a családjában az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a mindenkori kötelező legkisebb munkabér 200 %-át.
(2) A tanévkezdési támogatás összege:
a) az (1) bekezdés a) pontja szerinti bölcsődés, óvodás gyermek esetén 5.000 Ft,
b) az (1) bekezdés b) pontja szerinti általános iskolai tanuló esetén 10.000 Ft,
c) az (1) bekezdés c) pontja szerinti középiskolai tanuló esetén 20.000 Ft,
d) az (1) bekezdés d) pontja szerinti felsőfokú tanulmányokat folytató esetén 25. 000 Ft.
(3) A tanévkezdési támogatásra való jogosultságot a gyermek, tanuló szülője vagy törvényes képviselője, vagy a 18. életévét betöltött személy a tárgyévben szeptember 1.-től szeptember 30.-áig igényelheti, mely határidő elmulasztása jogvesztő. A kérelmező köteles igazolni, hogy a gyermek, tanuló melyik intézménybe jár és az ezt igazoló dokumentumot (pl. beíratkozási, iskolalátogatási igazolást, hallgatói jogviszony igazolást stb.) is a kérelméhez mellékelni.
(4) A tanévkezdési támogatásra jogosultak meghatározásáról – a (3) bekezdés szerinti kérelmek alapján, átruházott hatáskörben eljárva – a polgármester dönt.
Köztemetés
15. § (1) A köztemetés elrendeléséről a polgármester gondoskodik.
(2) A köztemetést a helyben szokásos legolcsóbb temetés formájában kell rendezni, melynek költségét a lehetőségek figyelembe vételével meg kell téríttetni és költségeit hagyatéki teherként a területileg illetékes közjegyzőnél be kell jelenteni, vagy az eltemettetésre köteles személyt a köztemetés költségeinek megtérítésére kell kötelezni.
(3) A költségek megfizetésére részletfizetés adható, melynek időtartama 18 hónapnál hosszabb nem lehet.
SZEMÉLYES GONDOSKODÁS
Szociális alapszolgáltatások
16. § (1) Újiráz Községi Önkormányzat a személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az alábbi alapszolgáltatásokat biztosítja:
a) az étkeztetést,
b) a házi segítségnyújtást,
c)9
d) nappali ellátást (idősek klubja),
e) családsegítést,
f) gyermekjóléti szolgáltatást.
(2) Újiráz Községi Önkormányzat a szociális és gyermekjóléti alapszolgáltatásokat a Dél-Bihar Négycentrum Terület- és Vidékfejlesztési Társulás által fenntartott Dél-Bihari Szociális Szolgáltató Központ útján látja el.
(3) A szociális alapellátások igénybevételének módja, a külön eljárás keretében biztosítható ellátás keretei, az ellátás megszűnésének esetei és módja, a szociális szolgáltatáshoz kapcsolódó térítési díjak a Dél-Bihari Szociális Szolgáltató Központ által nyújtott személyes gondoskodási ellátásokról, azok igénybevételéről, valamint a fizetendő térítési díjakról szóló Komádi Városi Önkormányzat önkormányzati rendeletében kerültek meghatározásra.
Szakosított ellátásokra vonatkozó rendelkezések, a térítési díj
17. § (1) Az önkormányzat az idősek otthona szakosított szociális ellátást az általa fenntartott Gondozási Központ útján biztosítja.
(2) A Gondozási Központ szakosított ellátásának igénybevételéért az Szt.-ben meghatározott kötelezettnek térítési díjat kell fizetni. Ha az ellátásra jogosult tartási vagy öröklési szerződést kötött, a térítési díj fizetésére a tartást és gondozást szerződésben vállaló a kötelezett.
(3) Az ellátást igénylő, az ellátott, vagy a térítési díjat megfizető más személy az Szt.-ben foglalt feltételekkel írásban vállalhatja a mindenkori intézményi térítési díjjal azonos a mindenkori intézményi térítési díj és a számára megállapítható személyi térítési díj különbözete egy részének megfelelő személyi térítési díj megfizetését.
(4) A Gondozási Központ által nyújtott idősek otthona szakosított szociális ellátás igénybevételének intézményi térítési díját e rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
18. § (1) Az intézményi térítési díj alapján, az Szt.-ben meghatározott normatív kedvezmények figyelembe vételével a személyi térítési díjat a Gondozási Központ intézményvezetője állapítja meg, és erről a fizetésre kötelezettet 30 napon belül írásban értesíti.
(2) A Képviselő-testület egyéni rászorultság alapján, külön kérelemre az intézményvezető által megállapított személyi térítési díjat legfeljebb 50%-kal csökkentheti, ha térítési díj fizetésére kötelezett családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem éri el az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének másfélszeresét, és a teljes összegű személyi térítési díj megfizetése a család létfenntartását veszélyeztetné.
(3) Ha a kötelezett az intézményvezető által megállapított személyi térítési díj összegével nem ért egyet vagy annak egyéb egyéni alapon történő további csökkentését /elengedését/ kéri, az értesítés kézhezvételétől számított 8 napon belül a Képviselő-testülethez fordulhat. A Képviselő-testület a kérelem tárgyában határozattal, az eset összes körülményeinek mérlegelésével dönt.
(4) Amennyiben az érintettnek térítési díj hátraléka keletkezett, az intézményvezető 15 napos határidő megjelölésével a fizetésre kötelezett személyt írásban felhívja az elmaradt térítési díj befizetésére. Ha a határidő eredménytelenül telt el, az intézmény vezetője a kötelezett nevét, lakcímét és a fennálló díjhátralékot nyilvántartásba veszi.
(5) A (4) bekezdés szerint nyilvántartott díjhátralékról az intézmény vezetője negyedévenként tájékoztatja a fenntartót a térítési díjhátralék behajtása vagy a behajthatatlan hátralék törlése érdekében.
(6) A személyi térítési díj és a befolyt térítési díj különbözetét az intézmény vezetője nyilvántartja és az ellátott halála esetén arról tájékoztatja a fenntartót, aki gondoskodik annak hagyatéki teherként történő bejelentéséről.
V. F E J E Z E T
Záró rendelkezések
19. § (1) E rendelet 2015. március 1.-jén lép hatályba.
(2) A rendelet hatálybalépésével hatályát veszti:
a) A helyi szociális ellátásokról és a gyermekek védelmével összefüggő pénzbeli és természetben nyújtott ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások helyi szabályairól szóló 7/2011 (IV.12.) önkormányzati rendelet,
b) A helyi szociális ellátásokról és a gyermekek védelmével összefüggő pénzbeli és természetben nyújtott ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások helyi szabályairól szóló 7/2011 (IV.12.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 3/2013 (III.29.) önkormányzati rendelet valamint,
c) A helyi szociális ellátásokról és a gyermekek védelmével összefüggő pénzbeli és természetben nyújtott ellátások, valamint a személyes gondoskodást nyújtó ellátások helyi szabályairól szóló 7/2011 (IV.12.) önkormányzati rendelet módosításáról szóló 13/2013 (XII.19.) önkormányzati rendelet.
2. melléklet a 2/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelethez
(Az ápolt személy háziorvosa tölti ki.)
I. Igazolom, hogy
................................................
háziorvos aláírása
munkahelyének címe
P. H.
3. melléklet a 2/2015. (II. 26.) önkormányzati rendelethez
Megnevezés |
Forint |
Havi rendszeres gyógyszerköltség |
A 2. § (4) bekezdés c) pontját az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 11.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja hatályon kívül helyezte.
A 4. § (12) bekezdését az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2017. (XI. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be. A 4. § (12) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 4. § (13) bekezdését az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2017. (XI. 15.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be. A 4. § (13) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 11.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A 12. § (3) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2018. (XII. 12.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.
A „Pandémiás települési támogatás” alcímet (12/A. §-t) az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2020. (XII. 8.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.
A "Beiskolázási segély" alcímet és az azt követő 14. §-t az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 11.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja hatályon kívül helyezte.
A 14. § (4) bekezdése az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 11.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.
A „Tanévkezdési támogatás” alcímet (14/A. §-t) az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 11.) önkormányzati rendelete 3. §-a iktatta be.
A 16. § (1) bekezdés c) pontját az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 11.) önkormányzati rendelete 4. § c) pontja hatályon kívül helyezte.
Az 1. melléklet az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 6/2017. (III. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2020. (III. 13.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg. Az 1. melléklet az Újiráz Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (IX. 16.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.