Gáborján Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
Hatályos: 2025. 06. 02- 2025. 11. 04Gáborján Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelete
a Szervezeti és Működési Szabályzatról
[1] Gáborján Község Önkormányzata Képviselő-testületének célja, hogy működése során a törvény által meghatározott és az önként vállalt feladatait a település közösségének javára és érdekében lássa el. Mindezeket alapul véve Gáborján Község Önkormányzata önállóan, szabadon és nyilvánosan intézi a település közügyeit, gondoskodik a közszolgáltatások zavartalan biztosításáról és a helyi közhatalom demokratikus gyakorlásáról.
[2] A fentiekben meghatározott célok elérése érdekében Gáborján Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében és az Alaptörvény 32. cikk (1) d.) pontjában, valamint Magyarország Helyi Önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 53. § (1.) bekezdésében, az 57. § (1) bekezdésében, valamint a 84. § (1) bekezdésében meghatározott feladatkörében eljárva Gáborján Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatról szóló önkormányzati rendeletének megalkotásáról a következőket rendeli el:
1. § (1) Gáborján Község Önkormányzata önállóan, szabadon, demokratikus módon, széleskörű nyilvánosságot teremtve intézi a város közügyeit, gondoskodik a helyi közszolgáltatásokról, a helyi közhatalom önkormányzati típusú gyakorlásáról, a térségben betöltött szerepének megfelelően. (az önkormányzat tevékenységi körébe tartozó szakfeladatokat a 6. melléklet tartalmazza)
(2) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Gáborján Község Önkormányzata,
(3) Címe: Gáborján, Fő u. 106. sz.
(4) Az önkormányzat hivatalos honlapjának címe: www.gaborjan.hu
(5) Az önkormányzat hivatalos facebook oldalának címe: Gáborján Község Önkormányzata
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: zászló, címer, pecsét.
(2) Az önkormányzat jelképeinek leírását és azok használatának rendjét külön önkormányzati rendelet tartalmazza.
3. § (1) A képviselő-testület megbízásának idejére gazdasági programot (ciklusprogramot) készít.
(2) A képviselő-testület a gazdasági programot az alakuló ülését követő 6 hónapon belül fogadja el.
(3) A program magában foglalja azokat a helyi közügyeket, közszolgáltatásokat, amelyek megoldását a képviselő-testület célul tűzi ki, s amelynek megoldásában feladatot vállaló önszerveződő lakossági szervezetek tevékenységét támogatja.
(4) A program végrehajtását évenként értékelni kell, melyről a lakosságot tájékoztatni szükséges
4. § (1) A képviselő-testület működése: a képviselő-testület létszáma a polgármesterrel együtt 5 fő. (A képviselő-testület tagjait az 1. melléklet tartalmazza)
(2) A képviselő-testület évente legalább 6 ülést tart
(3) Rendkívüli ülés az (1) bekezdésben meghatározott időponttól eltérő időpontban akkor tartható, ha azt halaszthatatlanul sürgős eset indokolja. A Mötv-ben foglaltakon túl halaszthatatlanul sürgős esetnek kell tekinteni és a rendkívüli ülést 2 napon belül össze kell hívni:
a) az önkormányzat és intézményei működését alapvetően érintő esetekben,
b) pályázati eljárással kapcsolatos halaszthatatlan esetben,
c) jogvesztő határidő esetén,
d) vis major esetén.
5. § (1) Előterjesztések: A napirendeket írásban kidolgozva a polgármester terjeszti elő. A polgármester egyes napirendi pontok előterjesztésével mást is megbízhat.
(2) A képviselők írásbeli előterjesztéseiket 15 nappal az ülés előtt kötelesek a jegyzőnek leadni.
(3) A jegyző köteles az előterjesztéseket a képviselőknek, a bizottságok tagjainak és a meghívottaknak véleményezésre megküldeni úgy, hogy az ülést megelőzően 3 nappal, költségvetésre vonatkozó előterjesztést az ülést megelőző 5 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülést megelőző 1 nappal megkapják.
(4) A bizottság által tárgyalt határozatot vagy rendelet-tervezetet a bizottsági véleménnyel együtt a képviselő-testület tagjai írásban kapják meg, ha a bizottság azt módosítva fogadta el és az írásban történő ismertetés mellett foglalt állást. Egyéb esetben a bizottsági vélemény szóban kerül ismertetésre a képviselő-testületi ülésen.
(5) Az előterjesztés elemei:
a) előterjesztés sorszámának megjelölése,
b) melyik bizottság tárgyalja az előterjesztést,
c) nyilvános vagy zárt ülésen kell-e tárgyalni az előterjesztést,
d) a tárgy meghatározása,
e) az előkészítés során felmerült kisebbségi vélemények,
f) az esetleges alternatív döntésre előterjesztett javaslatok egymástól elkülönülő megfogalmazása,
g) a meghozandó döntés indokainak bemutatása,
h) a végrehajtásért felelős személy megnevezése,
i) a végrehajtási határidő megjelölése.
(6) Az előterjesztésben ismertetni kell, hogy a napirenden szereplő kérdést korábban tárgyalta-e a képviselő-testület, annak során milyen határozat vagy rendelet született, illetve határozat, vagy rendelet meghozatala nélkül a kérdés tárgyalását a testület miért vette le a napirendről.
(7) Szóbeli előterjesztés esetén az előterjesztés írásbeli előkészítése elhagyható, de a határozati javaslatot minden esetben írásban kell előterjeszteni.
(8) A napirend elfogadása előtt a képviselő valamely kérdés napirendre tűzésére sürgősségi indítványként javaslatot tehet a polgármester felé. A sürgősségi indítvány napirendre tűzéséről a képviselő-testület a napirend elfogadása előtt külön határoz.
(9) A képviselő a napirendi pontok elfogadása előtt a szavazás megkezdéséig rendeletet tartalmazó előterjesztéshez írásban, határozatot tartalmazóhoz írásban, vagy szóban módosító indítványt tehet.
(10) A jegyző köteles tájékoztatni a lakosságot legalább 5 nappal a képviselő-testületi ülése előtt az ülések időpontjáról és a tervezett napirendről (a zárt ülésen tárgyalandó napirendi pontok kivételével) a hivatali hirdetőtáblán, és a honlapon.
6. § (1) A testületi ülés összehívása: A képviselők és a meghívottak a munkaterv szerinti rendes ülés előtt 5 nappal, rendkívüli ülés előtt 1 nappal megkapják az ülés napirend tervezetét is tartalmazó meghívóját.
(2) A meghívó tartalmi elemei:
a) testületi ülés időpontja, helye,
b) a tervezett napirendi pontok felsorolása,
c) előterjesztő megnevezése,
d) írásos előterjesztések, határozati javaslatok, rendelet-tervezetek,
e) meghívó kelte,
f) összehívásra jogosult aláírása.
(3) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni a képviselő-testület tagjait és tanácskozási joggal az alábbi személyeket:
a) országgyűlési képviselőt,
b) a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét,
c) a napirend szerint illetékes és érintett szerv vezetőjét, vagy képviselőjét,
d) az egyes napirendi pontok hivatali előterjesztőit.
(4) A polgármester és az alpolgármester egyidejű akadályoztatása (illetve ezen tisztségek egyidejű betöltetlensége) esetén a Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a képviselő-testület ülését a polgármesterre vonatkozó szabályok szerint.
7. § (1) A testületi ülés vezetése: A polgármester feladatai az ülés vezetésével kapcsolatban:
a) a határozatképesség számszerű megállapítása,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére, amelyről a testület vita nélkül dönt,
c) jelentést, tájékoztatást ad a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról az előző ülés óta történt fontosabb eseményekről,
d) az előterjesztő szóbeli kiegészítését követően a tárgyalt napirendhez kapcsolódó kérdések felvetésére ad lehetőséget, (kérdést a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak tehetnek fel),
e) vitára bocsátja az előterjesztéseket (a vitában a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak vehetnek részt),
f) a vitában a hozzászólások időtartamát úgy korlátozza, hogy a napirendhez kapcsolódó első felszólalás időtartama 5 perc, a második felszólalás 2 perc,
g) az ügyrendi javaslatot vita nélkül szavazásra bocsátja,
h) a vita lezárása előtt a napirend előterjesztőjének válaszadási, a jegyzőnek törvényességre vonatkozó észrevételezési lehetőséget biztosít.
(2) A polgármester az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat, módosító indítványokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a módosító indítványokról, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatról döntsön a testület.A módosító indítványról történő szavazást megelőzően az előterjesztő nyilatkozik, hogy a módosító indítvánnyal egyetért-e vagy nem.
(3) A polgármester javaslatára a testület dönti el, hogy ad-e a jelenlévő, tanácskozási joggal nem bíró állampolgárnak hozzászólási jogot.
(4) A polgármester feladatai az ülés rendjének fenntartásával kapcsolatban:
(5) Képviselők esetében:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától,
b) figyelmezteti a hozzászólót, ha a tanácskozáshoz nem illő, másokat sértő módon fogalmaz,
c) a „személyes megjegyzés” intézményét érvényre juttatja, (Erre a vita lezárása után ad lehetőséget - 2 perc időtartamra - annak, aki a vitában az ellene szóló, sérelmesnek vélt megjegyzést kívánja elhárítani, vagy a hozzászólásával kapcsolatban felmerült félreértéseket eloszlatni.)
(6) Nem képviselők esetében: nyilvános ülés rendjének megzavarásáért a polgármester az állampolgárt rendreutasítja, a rendzavarás ismétlődése esetén a terem elhagyására kötelezi.
(7) A Mötv. 32. §-ában meghatározott kötelezettségeit megszegő képviselővel szembeni eljárás rendje: első alkalommal a Képviselő-testület figyelmezteti, a figyelmeztetést határozatba foglalja. Második alkalommal történt kötelezettségszegés esetén tiszteletdíját kéthavi, további ismételt kötelezettségszegés esetén 4 havi időtartamra 30%-kal csökkenti.
(8) A polgármester meghívja a képviselő-testület ülésére a gáborjáni székhelyű falufejlesztési és közösségi hagyományápolási tevékenységeket alapszabályuk szerint végző önszerveződő közösségeket a tevékenységi körüket érintő napirendek tárgyalására. Ezen közösségek képviselőit a napirend tárgyalása során mind a képviselő-testület, mind az illetékes bizottság ülésén tanácskozási jog illeti meg.
(9) A zárt ülésre az érintettet kötelező meghívni összeférhetetlenségi, méltatlansági, fegyelmi, vagyonnyilatkozattal kapcsolatos ügy, továbbá kinevezés, felmentés, vezetői megbízás adása esetén.
8. § (1) Kérdés:
a) A képviselő kérdést szóban, vagy írásban, interpellációt írásban terjeszthet elő. Interpellációt a testület ülését megelőző 3 nappal lehet benyújtani a polgármesternek vagy a jegyzőnek. Kérdést bármely képviselő feltehet a Polgármesteri Hivatal vagy az önkormányzat intézményei ügykörébe tartozó ügyekben.
b) A szóban előterjesztett kérdés, valamint az erre adott válasz időtartama 5 perc. A Képviselő-testület ülését megelőző harmadik napig írásban benyújtott kérdésre a megkérdezett a testületi ülésen szóban válaszol. A testületi ülésen szóban feltett kérdésre adandó választ a megkérdezett a kérdező választása szerint 15 napon belül írásban, vagy a következő képviselő-testületi ülésen szóban kapja meg. A kérdésre adott válasz elfogadásáról a testület csak akkor határoz, ha a kérdező a választ nem fogadta el.
c) Közérdekű, illetve a lakosság széles rétegét érintő ügyekben írásban előterjesztett kérdés ismertetése, valamint az arra adott válasz maximális időtartama 10 perc. Ha a képviselő az kérdést a Képviselő-testület ülését megelőzően legalább 3 nappal korábban benyújtotta, arra választ a legközelebbi ülésen kell adni. Egyéb esetben a kérdésre a rákövetkező ülésen kell válaszolni.
(2) A résztvevő állampolgárok körében felvetődött közérdekű bejelentésekre az érintett a választ 30 napon belül megkapja.
(3) A képviselő a napirendi pontok tárgyalása előtt sürgős, közérdekű, az egész önkormányzat életét érintő ügyben felszólalással élhet, illetve kérdést tehet fel.
(4) A napirend előtti felszólalás megengedéséről a képviselő-testület vita nélkül határoz.
9. § (1) A megválasztott képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges az Mötv. 50. §-ában felsoroltakon túl kötvény-kibocsátáshoz, kezességvállaláshoz, továbbá közösségi célú alapítványi forrás átadásához.
(2) A határozathozatalnál – ha a kisebbség kéri – külön véleményét jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(3) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget, a kizárásról az érintett képviselő kezdeményezésére vagy bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni. Azt a képviselőt, aki a személyes érintettség bejelentését elmulasztja, a képviselő-testület a tiszteletdíj 10 %-ának egyszeri megvonásával sújtja.
10. § (1) A szavazás módja:
a) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik,
b) A testület a képviselők egynegyedének indítványra név szerint szavaz,
c) Név szerinti szavazás esetében az ülést vezető polgármester egyenként szólítja a képviselőket, akik hangos „igen”, „nem”, „tartózkodás” nyilatkozattal szavaznak. A képviselők nyilatkozatait a jegyzőkönyvben rögzíteni kell.
(2) A titkos szavazás szabályait a 3. melléklet tartalmazza.
11. § (1) Rendeletalkotás:
(2) Az önkormányzati rendelet alkotását és módosítását kezdeményezheti:
a) a polgármester,
b) képviselő,
c) a testület bizottsága.
(3) A rendelet tervezetét a bizottságnak történő megküldéssel egyidejűleg ki kell függeszteni a közös önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára.
(4) A polgármester megfelelő előkészítés után nyújtja be a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé indokolással együtt. Az indokolásnak tartalmaznia kell azokat a társadalmi, gazdasági és szakmai körülményeket, amelyek a javasolt szabályozást szükségessé tették, továbbá ismertetni kell a jogi megoldás szempontjait is.
(5) A polgármester tájékoztatja a képviselő-testületet az előkészítésnél elvetett, de a tervezetben nem szereplő kisebbségi javaslatokról.
(6) A rendeletet, az elfogadást követő 7 napon belül ki kell hirdetni. A rendelet kihirdetése az önkormányzat hirdetőtábláján való kifüggesztéssel, valamint a Nemzeti Jogszabálytár internetes felületén, a www.njt.hu weboldalon történő publikációval történik. A rendeletet a hatályba lépést követő 30 napig kifüggesztve kell tartani.
(7) A rendeletet meg kell küldeni:
a) a képviselőknek,
b) a községi könyvtárnak,
(8) A rendeleteket az önkormányzat hirdetőtábláján és a honlapján is meg kell jelentetni.
(9) A lakosság a rendeletet a közös önkormányzati hivatalban, a honlapon és a könyvtárban is megtekintheti.
12. § (1) Jegyzőkönyv:
(2) A jegyzőkönyv a Mötv. 52. § (1) bekezdés a) – m) pontjaiban meghatározottakon túl tartalmazza:
a) az ülés helyét és időpontját,
b) a napirendi pontonként az előadók nevét, szóbeli előterjesztés esetén annak rövid tartalmát, a felszólalók nevét és mondanivalójuk lényegét,
c) az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat és kérdéseket, valamint az azokkal kapcsolatos válaszokat, illetve határozatokat,
d) a képviselők kérésére véleményének rögzítését,
e) az elfogadott rendeletek és határozatok szövegét,
f) aláírásokat, dátumot és pecsétet.
(3) A jegyzőkönyv mellékletei:
a) a meghívó
b) az írásos előterjesztések,
c) az elfogadott határozat, rendelet,
d) az írásban benyújtott képviselői hozzászólás,
e) a közérdekű felvetésekre, interpellációkra adott válaszok,
f) a jelenléti ív.
(4) A jegyzőkönyv alapjául szolgáló dokumentumot (hangfelvétel, adathordozó) jogszabályban előírt megőrzési időig az irattárban meg kell őrizni.
(5) A jegyző jegyzőkönyv alapján a hozott határozatról 8 napon belül jegyzőkönyvi kivonatot készít, amelyet megkapnak a határozat végrehajtásában érdekeltek, és akik a határozattal érintettek.
(6) A jegyzőkönyveket a zárt ülés jegyzőkönyve kivételével az állampolgárok a községházán, a honlapon és a községi könyvtárban megtekinthetik.
(7) A jegyzőkönyvek és a hozott határozatok megtekintésének helyéről a jegyző a lakosságot a hivatali hirdetőtáblán és a honlapon tájékoztatja.
(8) A határozatokat az önkormányzat honlapján is meg kell jelentetni.
13. § (1) Közmeghallgatás, lakossági fórumok
(2) A képviselő-testület választott vezetői és az ügy tárgya szerint illetékes állandó bizottság elnöke fontosabb testületi döntések meghozatala előtt a döntés által érintettek részére lakossági fórumot tarthat. A jegyző a lakossági fórum helyéről, időpontjáról és napirendjéről 10 nappal előtte tájékoztatja a lakosságot a honlapon, a helyi sajtó útján és a hivatali hirdetőtáblán.
(3) A képviselő-testület a lakosság meghatározható körét, vagy egészét érintő testületi döntések meghozatala előtt közmeghallgatást tart, hogy az állampolgárok, társadalmi szervezetek közvetlenül terjesszék elő közérdekű javaslataikat, kérdéseiket.
(4) A Képviselő-testület minden évben legalább egyszer közmeghallgatást tart. A testület évente több alkalommal is határozhat közmeghallgatás szervezéséről. Erről a testület egyszerű többséggel határoz. A testület a döntés előtt közmeghallgatást tart: ha azt 50 állampolgár kéri.
(5) A jegyző a közmeghallgatás helyéről, időpontjáról és napirendjéről 5 nappal előtte tájékoztatja a lakosságot a helyi sajtó útján, a honlapon és a hivatali hirdetőtáblán.
(6) A közmeghallgatáson az érdekeltek a képviselő-testület tagjaihoz kérdéseket intézhetnek.
(7) A képviselő-testület tagjai a település egészét érintő döntések meghozatala előtt lakossági fórumot tarthatnak.
14. § (1) Az állampolgárok által benyújtott, a Képviselő-testületnek szóló és az államigazgatási eljárás hatálya alá nem tartozó beadványok alapján előterjesztést kell készíteni, amit a legközelebbi ülésre a képviselőknek meg kell küldeni.
(2) Az állampolgárt a beadvány napirendre tűzésének időpontjáról, vagy a napirendre tűzés elutasításáról, illetve a Képviselő-testület érdemi döntéséről 8 napon belül írásban tájékoztatni kell.
15. § (1) A képviselő-testület bizottsága.
(2) A képviselő-testület az alábbi bizottságot hozza létre: Ügyrendi Bizottság 3 fő. (Az Ügyrendi Bizottság tagjait a 2. melléklet tartalmazza.)
(3) A bizottságot a bizottság elnöke hívja össze, az ülésekről jegyzőkönyv készül. A bizottságot össze kell hívni, ha a polgármester, továbbá az érintett bizottság két tagja, valamint három képviselő indítványozza.
(4) A bizottság ülését a bizottság elnöke vezeti. Az elnök akadályoztatása esetén az elnök feladatait a bizottságnak az a képviselő tagja látja el, akit az elnök írásban kijelöl.
(5) A bizottság ülése nyilvános, kivéve, ha a bizottság olyan napirendet tárgyal, amit a képviselő-testületi ülésre vonatkozó szabályok szerint zárt ülésen kell tárgyalni. Az elnök javaslatára a bizottság dönti el, hogy ad-e a jelenlevő tanácskozási joggal nem meghívott személynek hozzászólási jogot.
(6) A bizottság javaslatát a testületnek a témát tárgyaló ülés érintett napirendi pontjánál a bizottság elnöke, vagy tagja ismerteti.
(7) A bizottsági döntést, javaslatot, véleményt a jegyző köteles a polgármesterhez eljuttatni.
(8) A bizottság feladatait és hatáskörét a 4. melléklet szabályozza.
(9) A bizottság a hatáskörébe, feladatkörébe tartozó ügyekben előterjesztést nyújthat be a képviselő-testülethez.
(10) A bizottság üléséről készült jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
(11) A bizottság nyújthat be a polgármestert érintő előterjesztéseket és a bizottság állásfoglalása szükséges a költségvetési, valamint a zárszámadási rendelet elfogadásához.
16. § (1) Polgármester, alpolgármester
(2) A polgármester feladatait főállásban látja el.
(3) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet:
a) amennyiben a képviselő-testület - határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt – két egymást követő alkalommal nem hozott döntést, jogvesztő határidő beállta, vagy 3 millió Ft-nál nagyobb kötelezettséget nem jelentő pályázati ügyekben,
b) a két ülés közötti időszakban felmerülő, olyan halaszthatatlan ügyben, amennyiben a döntés elmaradása az önkormányzatnak vagyoni hátrányt jelentene,
c) a képviselő-testület által évente a költségvetési rendeletben polgármesteri tartalék címén meghatározott forrás felhasználásáról.
(4) A képviselő-testület által a polgármesterre átruházott hatáskörök jegyzékét és a polgármester feladatait az 5. melléklet tartalmazza.
(5) A polgármester a képviselő-testület utólagos tájékoztatása mellett dönthet a költségvetési tartalék 100 %-áig terjedő összeg felhasználásáról, valamint kötelezettséget vállalhat a költségvetés 2 %-ának megfelelő összeghatárig, de maximum 2.000.000.- Ft erejéig.
(6) A Képviselő-testület egy társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.
17. § (1) Jegyző
(2) A Gáborján Község Önkormányzata és Váncsod Községi Önkormányzat által közösen fenntartott Gáborjáni Közös Önkormányzati Hivatal vezetésére Váncsod és Gáborján községek polgármesterei a települések lakosságszámának arányában hozott döntésükkel – pályázat alapján - határozatlan időre jegyzőt neveznek ki.
(3) A jegyző vezeti a Közös Önkormányzati Hivatalt:
a) gondoskodik a hivatal dolgozóinak rendszeres továbbképzéséről,
b) megteremti az önkormányzat működésének nyilvánossághoz szükséges feltételeket,
c) gondoskodik az önkormányzat döntéseinek megismertetéséről és végrehajtásáról,
d) jelzi a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.
(4) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve tartós akadályoztatása esetén a jegyzői feladatokat a közös hivatal székhelyén foglalkoztatott igazgatási ügyintéző látja el azzal a korlátozással, hogy közszolgálati jogviszony létesítéséről nem hozhat munkáltatói intézkedést.
18. § (1) Közös Önkormányzati Hivatal
(2) Az önkormányzat működésével, valamint az államigazgatási ügyek döntésre történő előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátására a képviselő-testület – Váncsod Községi Önkormányzattal közösen, Gáborján székhellyel – Közös Önkormányzati Hivatalt működtet.
(3) A Hivatal neve: Gáborjáni Közös Önkormányzati Hivatal, székhely: 4122 Gáborján, Fő u. 106., kirendeltség: 4119 Váncsod, Kossuth u. 42. szám.
19. § (1) A képviselői vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás.
(2) A képviselő vagyonnyilatkozatának vizsgálatát, nyilvántartását, ellenőrzését az Ügyrendi Bizottság végzi.
(3) A vagyonnyilatkozatot a bizottság elnöke veszi át. A vagyonnyilatkozat átvételéről igazolást kell kiállítani 2 példányban, az igazolás egyik példányát az iratokhoz kell csatolni. Az igazolás tartalmazza a nyilatkozatot adó személyét, hozzátartozó esetében a családi jogállását, a nyilatkozat átvételének idejét, az átadó és az átvevő aláírását. A képviselői vagyonnyilatkozatot nyitott borítékban, a hozzátartozói vagyonnyilatkozatot lezárt, és a bizottság elnöke által az átvételkor lepecsételt borítékban kell leadni, tárolni.
(4) A bizottság a vagyonnyilatkozatról nyilvántartást vezet. Minden képviselőről egyedi nyilvántartó lapot kell kiállítani, amely tartalmazza a képviselő nevét, a vagyonnyilatkozatot tett hozzátartozója nevét, a benyújtás időpontját, a vagyonnyilatkozatba betekintés időpontját, jogalapját, a betekintő nevét.
(5) A bizottság a vagyonnyilatkozatot elkülönítetten tárolja. A vagyonnyilatkozatokat külön kell tárolni úgy, hogy azokhoz csak az Ügyrendi Bizottság férhet hozzá.
(6) A képviselői vagyonnyilatkozat nyilvános, azt bárki megtekintheti. A megtekintés iránti igényt a bizottság elnökénél írásban vagy szóban kell bejelenteni, a megtekintést a bizottság elnöke biztosítja. A hozzátartozó vagyonnyilatkozatát csak a bizottság tekintheti meg vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás keretében.
(7) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást az Ügyrendi Bizottság elnökénél bárki kezdeményezheti. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás célja a vagyonnyilatkozatban foglaltak valóságtartalmának ellenőrzése.
(8) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetében van helye. Ha az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, az Ügyrendi Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Ha a kezdeményező tizenöt napon belül nem tesz eleget a felhívásnak vagy, ha a kezdeményezés nyilvánvalóan alaptalan, az Ügyrendi Bizottság a kezdeményezés elutasítására tesz javaslatot a képviselő-testületnek.
(9) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállítást (adatot) tartalmaz. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárásra irányuló – új tényállítás nélküli – ismételt kezdeményezés esetén az Ügyrendi Bizottság a kezdeményezés elutasítására tesz javaslatot a képviselő-testületnek.
(10) A képviselő vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárás során az Ügyrendi Bizottság felhívására a képviselő köteles saját, illetve a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának, valamint gyermekének vagyonnyilatkozatában feltüntetett vagyoni, jövedelmi és érdekeltségi viszonyaira vonatkozó azonosító adatokat haladéktalanul írásban bejelenteni. Az adatokba csak a bizottság tagjai tekinthetnek be. Az azonosító adatokat a vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lezárását követő nyolc napon belül törölni kell.
(11) Az eljárás eredményéről az Ügyrendi Bizottság elnöke a soron következő ülésen tájékoztatja a képviselő-testületet.
(12) A vagyonnyilatkozatot a képviselő részére a képviselői megbízatásának megszűnését követően 30 napon belül vissza kell adni.
20. § (1) Együttműködés a Nemzetiségi Önkormányzattal:
(2) Gáborján Község Önkormányzata a Gáborjáni Roma Nemzetiségi Önkormányzat részére együttműködési megállapodás alapján biztosítja az önkormányzati működés tárgyi és személyi feltételeit.
(3) Az önkormányzati működés tárgyi feltételei és az ezzel kapcsolatos végrehajtási feladatok:
a) a Nemzetiségi Önkormányzat részére korlátozás nélkül, az önkormányzati feladat ellátásához szükséges, a Fő u. 49. sz. alatti Faluházban irodahelyiség ingyenes használatának biztosítása,
b) az irodahelyiséghez kapcsolódó rezsiköltségek és fenntartási költségek vállalása (villamos energia díja, fűtésdíj, víz-és csatornadíj, takarítás)
c) a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez, a testületi, képviselői feladatok ellátásához szükséges tárgyi feltételek biztosítása,
d) a testületi ülések előkészítése (meghívók, előterjesztések, hivatalos levelezés előkészítése, postázása, a testületi ülések jegyzőkönyveinek elkészítése, postázása)
e) a testületi döntések és a tisztségviselők döntéseinek előkészítése, a testületi és tisztségviselői döntéshozatalhoz kapcsolódó nyilvántartási, sokszorosítási, postázási feladatok ellátása,
f) vezetékes telefon használat biztosítása a Közös Önkormányzati Hivatal hivatalos helyiségében, a Nemzetiségi Önkormányzat feladatai ellátásában közreműködő munkatárs készülékéről,
g) a c),d), e), f) pontokban meghatározott feladatellátáshoz kapcsolódó költségeknek – a testületi tagok telefonhasználata költségei kivételével- a viselése.
(4) A Nemzetiségi Önkormányzat használatában levő irodahelyiség berendezési tárgyairól a nyilvántartást a Közös Önkormányzati Hivatal vezeti.
(5) A leltározást kétévente, illetve minden elnökváltásnál végre kell hajtani. A Nemzetiségi Önkormányzat testülete a vagyontárgyaiért vagyoni felelősséggel tartozik. A felmerülő leltárhiányért a leltárral lezárt időszak alatti testület a felelős, aki a hiány összegét köteles megtéríteni.
(6) A működéshez szükséges személyi feltételek biztosítása: Az Önkormányzat biztosítja a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez szükséges személyi feltételeket oly módon, hogy a Nemzetiségi Önkormányzat működéséhez kapcsolódó adminisztratív feladatokat a Közös Önkormányzati Hivatal közreműködő munkatársként kijelölt köztisztviselője, ügykezelője, valamint a Közös Önkormányzati Hivatal érintett szakmailag illetékes köztisztviselői látják el a hivatali munkaidőn belül.
21. § (1) Önkormányzati társulás
(2) Az önkormányzat feladatinak hatékonyabb, célszerűbb és gazdaságosabb ellátása érdekében a Bihari Önkormányzatok Szövetségével, a Bihari Önkormányzatok Többcélú Kistérségi Társulásával, a Bihari Szilárd Hulladéklerakó és Hasznosító Társulással, a Bihari Önkormányzatok Területfejlesztési Társulásával, valamint a Debreceni Agglomeráció Hulladékgazdálkodási Társulásával társulási együttműködést kötött.
(3) A képviselő-testület a rendelkezésére álló erőforrásaihoz igazítva támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok, közügyek megoldására irányulnak.
(4) Az önkormányzat által támogatott, illetve tagként részes társulás célja és rendeltetése:
a) tervek, fejlesztési koncepciók és programok egyeztetése;
b) a lakossági szükségletek kielégítésére szolgáló beruházási és településfejlesztési tervek megvalósítása és összehangolása;
c) a lakosság közügyek intézésbe való bevonása, a jogi felvilágosító munkával kapcsolatos tapasztalatok, módszerek társadalmi megvitatása.
22. § Ez a rendelet 2025. június 2-án lép hatályba.
1. melléklet a 7/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelethez
|
N É V |
L A K C Í M |
|
|---|---|---|
|
1 |
Mező Gyula polgármester |
Gáborján, Arany János utca 9. |
|
2 |
Balogh Csilla |
Gáborján, Fő utca 23. |
|
3 |
Baranya Endre |
Gáborján, Fő utca 118. |
|
4 |
Micskei Tamás |
Gáborján, Fő utca 38. |
|
5 |
Szilágyi Hajnalka |
Gáborján, Széchenyi utca 26. |
2. melléklet a 7/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelethez
1. a bizottság elnöke Szilágyi Hajnalka képviselő
2. a bizottság tagja Micskei Tamás képviselő
3. a bizottság tagja Balogh Csilla képviselő
3. melléklet a 7/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelethez
1. Jelölés:
1.1. A jelölt személyre bármely testületi tag javaslatot tehet.
1.2. A jelölést röviden indokolni kell.
1.3. A jelölés nyílt szavazással történik.
1.4. Jelölt az lesz, aki megkapta a jelenlevő képviselők egyharmadának a szavazatát.
1.5. A polgármester gondoskodik arról, hogy a jelöltek neve, a szavazás időpontja a szavazólapra felkerüljön, a szavazólap el legyen látva az önkormányzat bélyegzőjével.
1.6. A szavazás előtt a képviselő-testület háromtagú szavazatszámláló bizottságot (továbbiakban: szszb) választ. Az szszb elnökére és két tagjára a polgármester tesz javaslatot.
1.7. Az szszb elnöke a szavazás megkezdése előtt az üres urnát a képviselőknek felmutatja, az urnát lezárja és elhelyezi a polgármester előtt a főasztalon. Ezt követően az szszb elnöke ismerteti a titkos szavazás rendjét és a képviselőknek kiosztja a szavazólapot.
2. A szavazás rendje:
2.1. Személyre vonatkozó szavazás úgy történik, hogy a szavazólapon feltüntetett név mellé + jelet kell tenni. (Ez az előírás érvényes arra az esetre is, ha a szavazólapon csak egy név szerepel.) Amennyiben a szavazás nem személyre vonatkozóan történik, úgy a szavazás módjára a polgármester tesz javaslatot, amiről a testület nyílt szavazással, egyszerű szótöbbséggel dönt.
2.2. A szavazás érvényességének feltétele, hogy annyi szavazat leadásra kerüljön, ahány fő a testületi ülés határozatképességéhez szükséges.
2.3. IGEN szavazatnak számít, ha a szavazólapon feltüntetett név/nevek közül egy mellé + jel került. A kitöltetlen, illetve nem a fentiek szerint kitöltött szavazólap NEM szavazatnak számít.
2.4. A szavazólapok kitöltéséhez a képviselő részére mobil asztali fülkét, illetve külön helyiséget kell biztosítani. A polgármester előtti főasztalon elhelyezett urnába kell a kitöltött szavazólapokat bedobni.
2.5. A szavazás befejezésekor az szszb elnöke az ülésteremben az urnát felnyitja és szavazólaponként ismerteti a leadott szavazatokat. Az szszb elnöke a szavazat ismertetése után az „igen” szavazatokat átadja a bizottság egyik tagjának, a „nem” szavazatokat a bizottság másik tagjának, végül ismerteti a szavazás végeredményét.
2.6. A titkos szavazásról az ülés jegyzőkönyvében rögzíteni kell az alábbiakat:
2.6.1. a szavazás tárgya,
2.6.2. az urna megvizsgálásának és lezárásának ténye,
2.6.3. a leadott összes szavazatok száma („igen” és „nem” szavazatok),
2.6.4. a jelöltekre, illetve a konkrét kérdésre leadott „igen” és „nem” szavazatok száma,
2.6.5. a szavazás eredménye.
4. melléklet a 7/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelethez
1. Ügyrendi Bizottság:
2. A képviselő-testület által átruházott hatáskörben dönt az alábbi ügyekben:
3. A bizottság átruházott hatáskörben nem hoz döntést.
4. A bizottság további feladatai:
4.1. véleményezi a Szervezeti és Működési Szabályzatot, figyelemmel kíséri az SZMSZ hatályosulását és javaslatot tesz annak módosítására,
4.2. véleményezi a költségvetés és a zárszámadás tervezetét,
4.3. kivizsgálja az összeférhetetlenség és a méltatlanság megállapítására irányuló kezdeményezést,
4.4. nyilvántartja és ellenőrzi a képviselő-testület tagjainak vagyonnyilatkozatát.
5. melléklet a 7/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelethez
1. A képviselő-testület az alábbi hatáskörök gyakorlását a polgármesterre átruházza:
1.1. Dönt a települési támogatás és a köztemetés megállapításáról.
1.2. Dönt a települési családalapítási támogatással kapcsolatos kérelmek ügyében.
1.3. Dönt a hulladékszállítási díjkedvezmény megállapítása iránt benyújtott kérelmek ügyében.
1.4. Engedélyezi az önkormányzati címer használatát nem önkormányzati szerveknek.
1.5. A polgármester részére más önkormányzati rendelet is állapíthat meg hatáskört.
2. Polgármester egyéb feladatai:
2.1. Képviseli az önkormányzatot.
2.2. Összehívja és vezeti a képviselő-testület üléseit és gondoskodik a rend fenntartásáról.
2.3. Előterjeszti a napirendet.
2.4. Aláírja az önkormányzati rendeletet és a képviselő-testületi ülésről készült jegyzőkönyvet.
2.5. Felfüggesztheti a bizottság döntésének végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntéséről a képviselő-testület a következő ülésen határoz.
2.6. Segíti a testületi képviselők munkáját.
2.7. A képviselő-testület megsértése esetén büntetőeljárást kezdeményez.
2.8. Együttműködik a társadalmi szervezetekkel.
2.9. Önkormányzati társulásban képviseli az önkormányzatot.
2.10. Fórumot és közmeghallgatást tart, és szervez.
2.11. Fogadóórát tart az állampolgárok részére.
2.12. Kiépíti és irányítja az önkormányzat nemzetközi kapcsolatait.
2.13. A településrendezési program egyeztetési eljárását lefolytatja. Ennek keretében a rendezési programot egyezteti az államigazgatási, érdekképviseleti szervekkel és ismerteti a lakossággal.
2.14. Dönt a jogszabály által hatáskörébe utalt államigazgatási ügyekben, hatósági jogkörökben.
2.15. A hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét.
6. melléklet a 7/2025. (V. 29.) önkormányzati rendelethez
|
Alaptevékenység |
Az alaptevékenységre vonatkozó jogszabály |
|
|---|---|---|
|
kormányzati funkció kód száma |
kormányzati funkció kód neve |
|
|
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
Mötv., Jat. |
|
011220 |
Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
Mötv., 1990. évi C. tv., Art. |
|
013320 |
Köztemető-fenntartás és - működtetés |
Mötv., 1999. évi XLIII. tv. |
|
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
Mötv., Nvt. |
|
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
Mötv., 2011. évi CVI. tv. |
|
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
Mötv. 2011. évi CVI. tv. |
|
041236 |
Országos közfoglalkoztatási program |
Mötv., 2011. évi CVI. tv. |
|
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
Mötv., 2011. évi CVI. tv. |
|
045120 |
Út, autópálya építése |
Mötv., 1988. évi I. tv. |
|
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
Mötv., 1988. évi I. tv. |
|
047410 |
Ár- és belvízvédelemmel összefüggő tevékenységek |
Mötv., 2011. évi CXXVIII. tv. |
|
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
Mötv., 1995. évi LVII. tv. |
|
053010 |
környezetszennyezés csökkentésének igazgatása |
Mötv. |
|
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
Mötv. |
|
063020 |
Víztermelés, -kezelés, -ellátás |
Mötv. |
|
064010 |
Közvilágítás |
Mötv. |
|
066010 |
Zöldterület-kezelés |
Mötv., 1997. évi LXXVIII. tv. |
|
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
Mötv. |
|
072111 |
Háziorvosi ellátás |
Mötv., Eü.tv. |
|
072112 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás |
Mötv., Eü.tv. |
|
074031 |
Család és nővédelmi egészségügyi gondozás |
Mötv., Eü.tv. |
|
074032 |
Ifjúság-egészségügyi gondozás |
Mötv., Eü.tv. |
|
082042 |
könyvtári állomány gyarapítása, nyilvántartása |
Mötv. |
|
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
Mötv. |
|
082091 |
Közművelődés-közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
Mötv. |
|
082092 |
Közművelődés-hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
Mötv. |
|
082093 |
közművelődés-egész életre kiterjedő tanulás amatőr művészek |
Mötv. |
|
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
Mötv |
|
104035 |
Gyermekétkeztetés bölcsődében, fogyatékosok nappali intézményében |
Mötv |
|
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
Mötv |
|
104042 |
Család-és gyermekjóléti szolgáltatások |
Szt. |
|
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
Szt. |
|
107055 |
Falugondnoki, tanyagondnoki szolgáltatás |
Szt. |