Magyarhomorog Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (IX. 5.) önkormányzati rendelete
a közterületen elhagyott hulladék és a köztisztaság helyi szabályairól
Hatályos: 2023. 09. 06Magyarhomorog Község Önkormányzata Képviselő-testületének 10/2023. (IX. 5.) önkormányzati rendelete
a közterületen elhagyott hulladék és a köztisztaság helyi szabályairól
Magyarhomorog Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 35. § (1) bekezdés h) pontjában és 88. § (4) bekezdés c) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 5. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a környezet védelmének általános szabályairól szóló 1995. évi LIII. törvény 48. § (3) bekezdésében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Hajdú-Bihar Vármegyei Kormányhivatal Környezetvédelmi, Természetvédelmi és Hulladékgazdálkodási Főosztály véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
1. § (1) A közterület tisztaságát az önkormányzat kijelölt munkatársai folyamatosan ellenőrzik. Amennyiben a közterületen ismeretlen személy által elhagyott hulladékot észlelnek, haladéktalanul értesítik a Körösszegapáti Közös Önkormányzati Hivatal Magyarhomorogi Kirendeltségét (a továbbiakban: Kirendeltség) a hulladék helyéről, összetételéről és becsült mennyiségéről.
(2) Amennyiben a helyi lakosok közterületen elhagyott hulladékot észlelnek, bejelentésüket írásban vagy szóban a Kirendeltségen tehetik meg.
(3) A jegyző az elhagyott hulladékról való tudomásszerzést követően a hulladékról szóló 2012. évi CLXXXV. törvény 61. § (25) bekezdésében meghatározottak szerint jár el.
(4) Az önkormányzat gondoskodik az elhagyott hulladék összegyűjtéséről és a közszolgáltató részére történő elszállításáról az önkormányzat külön megrendelésére – a koncesszori alvállalkozó összegyűjti, elszállítja, valamint gondoskodik az elhagyott vagy ellenőrizetlen körülmények között elhelyezett hulladék kezeléséről.
(5) A közterületen elhagyott hulladék felszámolásával összefüggésben felmerült költségeket az önkormányzat viseli.
2. § (1) Az ingatlanhasználó közterület tisztán tartásával, a zöldterület, park ápolásával kapcsolatos feladatai:
a) az ingatlan előtti járda, járda hiányában egy méter széles területsáv, valamint a járda melletti zöld sáv úttestig terjedő teljes területének gondozása, tisztán tartása, szemét- és gyommentesítése,
b) az ingatlan előtti járda, járda hiányában egy méter széles területsáv teljes burkolt területén a hó eltakarítása és a járda folyamatos síktalanítása,
c) az ingatlannal határos nyílt csapadékvíz elvezető árok és műtárgyai tisztán tartása, gyommentesítése, a víz zavartalan lefolyását akadályozó hulladék és más anyagok eltávolítása,
(2) Amennyiben az ingatlannak két közúttal is érintkezése van, az (1) bekezdésben meghatározott feladatok mindkét irányra vonatkoznak.
(3) Az ingatlanhasználó a közterület tisztítása során összegyűjtött települési szilárd hulladékot köteles az e célra rendszeresített gyűjtőedénybe vagy gyűjtőeszközbe elhelyezni és elszállításáról gondoskodni.
3. § (1) Az üzlet, egyéb árusítóhely, vendéglátó-, és közszolgáltató egység előtti és melletti járdaszakaszt, illetve - ha a járda mellett földsáv is van - az úttestig terjedő teljes területet az egységet működtető ingatlanhasználó köteles tisztán tartani, a keletkezett hulladékot összegyűjteni és elszállításáról, gondoskodni.
(2) Az üzlet, egyéb árusítóhely, vendéglátó, és közszolgáltató egység előtti és melletti járdaszakaszon továbbá a burkolt területen az egységet működtető ingatlanhasználó köteles a hó eltakarításáról és a járda folyamatos síktalanításáról gondoskodni.
4. § Ez a rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.