Tiszagyulaháza Község Önkormányzat Képviselő-testületének 24/2014 (XII.18..) önkormányzati rendelete

a helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről

Hatályos: 2015. 01. 01

Tiszagyulaháza Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés i) pontjában kapott felhatalmazás alapján, a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 42. § 1. pontjában foglalt feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



1. Az önkormányzat jelképei


  1. §


Az önkormányzat jelképei, mint a település történelmi múltjára utaló díszítő szimbólumok: a címer és a zászló.



2. A címer leírása


  1. §


A címer pajzs alakú, két oldalán barokk jellegű tölgyfalevéllel ötvözve.

A pajzs 4 különböző nagyságú síkra osztott terület. Bal felső, zöld mezőben búzakévét, jobb felső, kék mezőben jobbra forduló, fél lábon álló gólyát, és előtte buzogányt ábrázol.

A pajzs középső része, sárgás mezőben a Tisza és a Sajó folyók torkolatát jelképezi. A Sajó torkolattal szemben a település kicsinyített, vörösbarna színű alaprajza látható. Ez arra utal, hogy a településsel egy magasságban folyik a Sajó a Tiszába.

A pajzs alsó részén, zöld mezőben a település neve van feltüntetve.


3. A címer használatának köre és szabályai


  1. §


(1) Az önkormányzat címerét, mint díszítő és utaló jelképet használni lehet:

a) az önkormányzat körpecsétjén, amely pecsétnyomó, vagy gumibélyegző. A pecsétnyomó esetében legkisebb 40 mm, gumibélyegző esetében legnagyobb 35 mm átmérőjű, körirattal ellátva,

b) Az önkormányzat zászlaján és annak változatain,

c) Az önkormányzat szerveinek, a polgármesternek, a jegyzőnek készített levélpapírok fejlécén, borítékján

d) Az önkormányzat által kiadott díszokleveleken, emléklapokon, kitüntető vagy emlékérmeken

e) A községháza épületének bejáratánál, tanácskozótermében, és más protokolláris célt szolgáló helyiségeiben, a polgármester és jegyző irodáiban,

f) Az önkormányzat intézményei bejáratánál és vezetőinek irodáiban,

g) Az önkormányzat és szervei által megjelentetett, a település életével foglalkozó kiadványokon, meghívókon, emléktárgyakon, és

h) A községbe vezető utak mellett levő üdvözlőtáblán.

(2) Az önkormányzat címerével ellátott körpecsét az önkormányzat és más bel-, és külföldi önkormányzatok közötti kapcsolatokban protokolláris célból, vagy szerződések, megállapodások hitelesítésekor, valamint az önkormányzat belső működésével, és szervezeti felépítésével kapcsolatos rendelkezések, kitüntető oklevelek hitelesítésekor használható.

(3) Az önkormányzat címerével ellátott körpecsét hatósági eljárás során nem alkalmazható.



4.§


(1) A 3. § (1) bekezdésének g) pontjában meghatározottakon kívül más jogi személy számára az általa készített kiadványokon vagy jellegzetes terméken az önkormányzat címerének használatát – kérelemre – a polgármester engedélyezheti az önkormányzati hatósági ügyekre vonatkozó szabályok szerint.

(2) Kereskedelmi vagy reklámcélú felhasználás esetében a címer használatáért gyártási és forgalmazási díjat kell fizetni. A díj mértékét a polgármester állapítja meg.

(3) A díj megállapítása történhet egy összegben, évi átalány formájában, vagy az elért árbevétel arányában.

(4) A (3) bekezdésben szerepelő átalány összege jogi személyeknél 1000 Ft-tól 50 000 Ft-ig terjedhet.

Az árbevétel után megállapítható díj mértéke az éves árbevétel 0,1 %-a, de legkevesebb 1000 Ft.


5.§


(1) A címer használatára vonatkozó kérelemnek tartalmazni kell:

  1. a kérelmező megnevezését, címét,
  2. a címerhasználat célját,
  3. az előállítani kívánt mennyiséget (darabszámot),
  4. a címer előállításának anyagát,
  5. terjesztés, forgalomba hozatal esetén ennek módját,
  6. a használat időtartamát,
  7. a címerrel díszítendő tárgy mintapéldányát (rajzát, fényképmásolatát stb),
  8. a felhasználásért felelős személy megnevezését,

(2) A címer használatára vonatkozó engedélynek tartalmaznia kell:

  1. az engedélyes megnevezését és címét,
  2. az előállítás anyagát,
  3. az engedélyezett felhasznált célját,
  4. az előállításra engedélyezett mennyiséget,
  5. a felhasználás idejét, az engedély érvényességének időtartamát,
  6. a terjesztés, a forgalomba hozatal módjára vonatkozó esetleges kikötéseket,
  7. a címer felhasználásáért felelős személy megnevezését,
  8. amennyiben a címert használatáért díjat kell fizetni, a díj összegét.

(3) A kiadott engedélyekről a Hajdúnánási Közös Önkormányzati Hivatal Tiszagyulaházai Kirendeltsége nyilvántartást vezet.

(4) Az engedély kiadását meg kell tagadni, ha a rendelet 6. §-ában foglaltak betartása nem biztosított, vagy a címer tervezett használata a település hírnevét sértené.

(5) A kiadott engedélyt a polgármester visszavonhatja, ha a címert használata az engedélyben foglaltaktól eltérően, vagy a település hírnevét-, vagy a címer szimbólikus jellegét sértő módon történik.


6.§


(1) Az önkormányzat címerének kicsinyítése csak olyan mértékű lehet, hogy az ne sértse a hiteles ábrázolást.

(2) Amennyiben nincs lehetőség az önkormányzat címerének eredeti színben való ábrázolására, akkor az csak a hordozó tárgy anyagának (fém, fa, bőr, kerámia, üveg) színében, de a heraldika általános szabályainak és színjelzéseinek megtartásával történhet.



4. A zászló leírása


7. §


(1) A zászlólap – 2:1 arányú, álló formátumú, 100 x 200 cm-es – krémszínű zászlóselyem, alul aranyrojt díszítéssel. Az önkormányzat címere a zászlólap felső kétharmad alján – színes megjelenítéssel, mindként oldalon szitanyomással – foglal helyet. A zászlólap felső bújtatójában fa merevítés és arany sodrott zsinór van.

(2) Az önkormányzat zászlaja a községháza nagytermében kerül elhelyezésre.



5. A zászló használata


8. §


(1) A zászló lobogó formájában is használható. A zászló, vagy a lobogó, vagy annak méretarányos változatai használhatók:

  1. hivatalos állami ünnepek alkalmával, a Magyarország hivatalos zászlajával együtt,
  2. a község életében jelentős események, ünnepségek és rendezvények alkalmából, más hivatalos zászlókkal együtt,
  3. a képviselő-testület ülései alkalmával önállóan az ülés helyszínén,
  4. nemzeti, megyei, helyi gyászesemény alkalmával a fekete zászlóval együtt, félárbocra eresztve,
  5. minden, a községgel összefüggő, vagy az önkormányzat részvételével rendezett eseményen.

(2) A zászló előállításának engedélyezésére a címerre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.



6. Záró rendelkezések


9. §


  1. Ez a rendelet 2015. január 1-jén lép hatályba.
  2. Hatályát veszti a helyi címer és zászló alapításáról és használatának rendjéről szóló 6/2002. (IV.11.) Önkormányzati Rendelet.



Tiszagyulaháza, 2014. december 16.




Mikó Zoltán                                                                                     Dr. Kiss Imre

polgármester                                                                                      jegyző