Tiszagyuláháza Község Önkormányzat Képviselő-testületének 12/2019 (X.4..) önkormányzati rendelete

a településkép minőségi alakításáról és védelméről szóló 2/2018. (II. 21.) önkormányzati rendelet módosításáról

Hatályos: 2019. 10. 12- 2019. 10. 12

Tiszagyulaháza Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában és Magyarország helyi önkormányzatokról szóló 2011 évi CLXXXIX törvény 13. § (1) bekezdés 1. pontjában meghatározott feladatkörében eljárva – a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintéz­ményekről szóló 314/2012. (XI. 8.) Korm. rendelet 43/A. §-ban biztosított véleményezési jogkörében eljáró

  • az állami főépítészi hatáskörében eljáró Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal;
  • Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság,
  • Hajdú-Bihar Megyei Kormányhivatal Debreceni Járási Hivatala Építésügyi és Örökségvédelmi Osztály
  • Hortobágyi Nemzeti Park Igazgatóság; valamint
  • a partnerségi egyeztetés szabályai szerint bevont partnerek (teljes helyi lakosság, érdekképviseleti, civil és gazdálkodó szervezetek, vallási közösségek)

véleményének kikérésével – a következőket rendeli el:


  1.  §


A településkép minőségi alakításáról és védelméről szóló 2/2018. (II. 21.) önkormányzati rendelet (a továbbiakban: R) 5.§ (1), (8), (10), (12), (14), (17) és (18) pontjai helyébe a következő rendelkezések lépnek:


(1)     Vállalkozás szerinti árú árujelző ismertségét növelő felirat: E rendelet szempontjából reklámnak nem minősülő hirdető feliratot hordozó berendezés a vállalkozás áruival összefüggő tartalommal. Méretére, anyagára jelen rendelet általános követelményein túl nincs további követelmény

(8)      Értékvizsgálat: a települési érték helyi védelem alá helyezésének szakmai megalapozására szolgáló, a 314/2012 (XI.8.) Korm. rendeletben meghatározottak szerint annak minősülő munkarész.

(10)   Reklámzászló: információs vagy más célú berendezésnek minősülő, egyes cégek arculati elemeit, márkanevét cégjelzést tartalmazó, tartóvázra kifeszített vászon, textil stb. anyagú berendezés.

(12)    Illeszkedési elv, szabály: E rendeletben alkalmazott, a településkép előnyös alakítását elősegítő, a kialakult szűkebb-tágabb környezethez megengedő

(14)   Információs és más célú berendezés: egyedi tájékoztató tábla, egyedi mobil tájékoztató tábla, önkormányzati információs tábla, totemoszlop, oszlop tartószerkezetű információs tábla, reklám pylon és reklámzászló, napvédő ponyva, transzparens vagy molinó amennyiben ezek részben reklámnak nem minősülő információs célt és közérdeket szolgálnak.

(17)   totemoszlop: olyan információs célú berendezés, amely jellemzően kétoldalas, nem papír alapon megjelenített ábrázolást hordozó és egy vagy több vállalkozás megnevezését, cégérét, cégtábláját tartalmazó reklámhordozó eszköz. Magasságának és szélességének hányadosa legalább 3, és vastagsága az oszlop teljes magasságában legalább 30 cm. Nem minősül totemoszlopnak az üzemanyag töltő állomás területén elhelyezett cégjelzést és üzemanyagárat tartalmazó tábla.

(18) Vállalkozást népszerűsítő felirat: vállalkozást népszerűsítő felirata benne folyó tevékenységet hirdető feliratot hordozó berendezés, melye rendelet szempontjából nem minősül reklámnak. Méretére, anyagára jelen rendelet általános követelményein túl nincs további követelmény.


2. §


A R. 13. § (3) bekezdésének helyébe a következő rendelkezés lép


„(3) Amennyiben a rendeltetéstől eltérő használat a védett érték állagának romlásához vagy megsemmisüléséhez vezetne, úgy a polgármester településképi kötelezés formájában az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezheti az ingatlantulajdonost.”


3.  §


A R. 36. § (2) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(2) A dokumentáció tartalmát a polgármester ellenőrzi. Amennyiben a benyújtott dokumentáció nem felel meg az (1) bekezdésben meghatározott tartalmi követelményeknek, a polgármester megszünteti a bejelentési eljárást."


4.  §


A R. 37. § (4) bekezdése helyébe a következő rendelkezés lép:


„(4) Amennyiben a polgármester a településképi követelményektől eltérő végrehajtást tapasztal, akkor a IX. fejezet szerinti kötelezési eljárást folytat le, és szükség esetén kötelezést bocsát ki.”


5. §


A R. IX FEJEZET címe és a 30. pontja címe helyébe a következő rendelkezés lép:


„IX. FEJEZET

A TELEPÜLÉSKÉPI KÖTELEZÉS ÉS A TELEPÜLÉSKÉP VÉDELMI BÍRSÁG


30. Településképi kötelezési eljárás, településkép védelmi bírság kiszabásának esetei és mértéke”


6. §


A R. 39. § (1) bekezdés helyébe a következő rendelkezés lép:


"(1) A településképi követelmények be nem tartása esetén a polgármester településkép védelmi bírságot szabhat ki az ingatlantulajdonosra, mely többször is kivethető, amíg a jogszerűtlen állapot fennmarad."


7. §


A R. 39. § (2) bekezdés bevezető mondata helyébe a következő rendelkezés lép:


"(2) A településkép védelmi bírság összege”


8. §


A R. 31. pontja címe helyébe a következő rendelkezés lép:


„31. Településkép védelmi bírság kiszabásának és behajtásának módja”


9. §


A R. 40. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„40. §


(1) A polgármester a településkép védelmi bírság kiszabása esetén a közigazgatási szabálysértések szankciójának átmeneti szabályairól, valamint a közigazgatási eljárásjog reformjával összefüggésben egyes törvények módosításáról és egyes jogszabályok hatályon kívül helyezéséről szóló törvény alapján dönt a bírság 39. § szerinti összegéről.

(2) A településkép védelmi bírság befizetésének módja:

(a) a kötelezettnek a bírságot a bírság összegét megállapító határozat véglegessé válásától számított 15 napon belül az önkormányzatnak a határozatban is megjelölt számlájára kell átutalási megbízással teljesíteni, vagy készpénz-átutalási megbízással postai úton befizetni.

(b) az a) pontban szereplő megfizetési mód elmaradása esetén az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény végrehajtási szabályai szerint jár el.”

10. §


A R. 44. §-a helyébe a következő rendelkezés lép:

„44. §

A településrendezési eszközök – településszerkezeti terv, helyi építési szabályzat -elfogadásáig

(a) A településkép szempontjából meghatározó 15. § (4) szerinti területeket a 2. és 4. számú melléklet figyelembevételével és az az illetékes örökségvédelmi, természetvédelmi szerv adatszolgáltatása alapján kell beazonosítani.

(b) A 28. § (2) szerinti területfelhasználás megállapítása -településszerkezeti terv hiányában – a település teljes közigazgatási területén az OTÉK 24- 30/A§ szerinti helyi sajátosságot hordozó területként történik.”


11. §

Hatályát veszti a R.

(a) 5. § 25., 26., 27. pontjai,

(b) 17. § (3), 20. § (6) és (7), 21. § (1) és (8) bekezdései,

(c) 22.-23. §-ai,

(d) 28. § (3) bekezdése,

(e) 34. § (2) ad) és ae) pontjai,

(f) 39. § (3) bekezdése.

12. §


(1) E rendelet a kihirdetését követő 8. napon lép hatályba.

(2) A rendelet előírásait hatálybalépését követően indult ügyekben kell alkalmazni.



Tiszagyulaháza, 2019. október 3.




Mikó Zoltán                                                   Dr. Kiss Imre                                                                                 polgármester                                                       jegyző