Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2014. (II.4.) önkormányzati rendelete
Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2020. 02. 01- 2022. 02. 23Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2014. (II.4.) önkormányzati rendelete
Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének (továbbiakban: Képviselő-testület) az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
ÁLTALÁNOS RENDELKEZÉSEK
1. § A Képviselő- testület és szervei számára az Mötv.-ben és más jogszabályokban meghatározott feladat- és hatásköri, szervezeti és működési előírásokat jelen rendeletben foglaltak figyelembevételével kell alkalmazni.
2. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Szilvásvárad Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye: Szilvásvárad, Miskolci út 1.
(3) Illetékességi területe: Szilvásvárad község közigazgatási területe.
Az önkormányzat jelképei
3. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét külön rendelet állapítja meg.
A képviselő-testület feladat- és hatásköre
4. § (1) A képviselő-testület ellátja a jogszabályban ráruházott és az általa vállalt feladat- és hatásköröket.
(2) Az önkormányzat az alábbi önként vállalt feladat- és hatáskörök ellátását vállalja:
- fogorvosi ellátás
- társulás keretében a nappali szociális ellátás
biztosítását.
5. § A képviselő-testület tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt önkormányzati céljait az önkormányzat gazdasági programja tartalmazza, amely négy évre szól.
6. § (1) A képviselő-testület hatáskörének átruházásáról, illetőleg az átruházott hatáskör gyakorlásának visszavonásáról önkormányzati rendeletben, kizárólag egyedi döntést igénylő esetekben, határozatban dönt.
(2) Az átruházott hatáskörben eljáró a képviselő-testület munkatervében meghatározott testületi ülésen beszámol az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
(3) A képviselő-testület által átruházott hatáskörök tovább nem ruházhatók.
A képviselő-testület működése
7. § (1) A képviselő-testület tagjainak száma: 6 fő. A képviselő-testület névsorát a rendelet 1. számú függeléke tartalmazza.
(2) A képviselő-testület évente munkatervében meghatározott számú, de legalább 6 ülést tart. Rendkívüli esetben soron kívül össze kell hívni a képviselő-testület ülését.
(3) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni:
a) a képviselőket,
b) a jegyzőt.
(4) Tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan – a zárt ülésre vonatkozó szabályok megtartása mellett – :
a) meghívása esetén az illetékes országgyűlési képviselőt,
b) a jegyzőt, továbbá
c) akit a tervezett napirendi pontokhoz kapcsolódóan polgármester szükségesnek tart.
(5) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. Akadályoztatása esetén az alpolgármester, együttes akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a testületi ülést.
(6) A képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit – a zárt ülés anyagainak kivételével – a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok azt az ülés előtt legalább 3 nappal megkapják. A meghívók és testületi anyagok megküldésére e-mail címmel rendelkezők részére elektronikus úton kerül sor.
(7) A képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot a meghívó hivatali hirdetőtáblán való, továbbá az önkormányzat honlapján történő közzététele útján kell tájékoztatni.
(8) A polgármester az Mötv.-ben foglaltak szerint rendkívüli testületi ülést köteles összehívni a képviselők legalább 1/4-ének, bizottságának, tovább a kormányhivatal vezetőjének a napirendet is tartalmazó indítványára.
(9) A Képviselő-testület a községben működő valamennyi önszerveződő közösség egy-egy képviselője részére tanácskozási jogot biztosít azok tevékenységi körében a Képviselő-testület és bizottságok ülésein, így különösen:
a) Szilvásváradi Sportegyesület,
b) Szilvásvárad Község Tűzoltó Egyesülete,
c) IRISZ Alapítvány,
d) Szilvásváradi Polgárőr Egyesület
számára.
8. § (1) A képviselő-testület saját, tevékenységének fontosabb kérdéseiről, prioritásairól, a fejlesztési céljairól az alakuló ülést követő 6 hónapon belül jelen rendelet 6. §-ában meghatározott önkormányzati gazdasági programmal egységes programot alkot. A program a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.
(2) A program tervezetének előkészítéséről és a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
9. § (1) A képviselő-testület a programon alapuló, illetőleg külön jogszabályokban meghatározottak figyelembevételével jóváhagyott munkaterv szerint végzi éves munkáját.
(2) A munkatervet a program alapján évente december 31-ig a polgármester állítja össze.
(3) A program végrehajtásának munkatervére javaslatot tehetnek:
a) a települési képviselők,
b) a bizottságok,
c) az alpolgármester,
d) a jegyző.
(4) A munkaterv-javaslat előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, azok indokáról.
(5) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait és napirendjét,
b) a tervezett napirendi pont előterjesztőjének nevét.
A képviselő-testület ülése
10. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A képviselő-testület
a) zárt ülést tart az Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjaiban meghatározott esetekben,
b) zárt ülést rendelhet el az Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben.
(3) A Képviselő-testület az Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában foglaltak esetén az érintett nyilatkozatát a jelenlévő érintett esetén szóban, távollévő érintett esetén előzetesen írásban kéri.
(4) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését milyen minőségben (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás) hívták össze,
b) megállapítja az ülés határozatképességét,
c) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő személyére,
d) előterjeszti az ülés napirendjét.
(5) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül, külön határozat meghozatala nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
Az előterjesztés
11. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) minden, a munkatervbe felvett és új, – tervezett napirenden kívüli – anyag,
b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) Az előterjesztés első része tartalmazza:
aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetetését,
ab) a tárgykört érintő jogszabályokat,
ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést s a döntést indokolják.
b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot
bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét, részhatáridejét.
c) Írásos előterjesztést kell készíteni:
ca) gazdálkodással, költségvetéssel kapcsolatos előterjesztések,
cb) az önkormányzat rendelet-tervezetei,
cc) önkormányzati társulás létrehozása, külföldi önkormányzattal történő megállapodás,
cd) intézményalapítás,
ce) Alkotmánybíróság eljárásának kezdeményezése
tárgyában.
(4) a) Önkormányzati rendeletet csak az Ügyrendi Bizottság állásfoglalásával lehet előterjeszteni. Halaszthatatlan és kivételesen indokolt esetben a polgármester kezdeményezheti a rendelet bizottsági vélemény nélküli előterjesztését. A kezdeményezésről a Képviselő-testület a napirendi pontok elfogadásával együtt dönt.
b) A bizottság hatáskörébe egyébként nem tartozó testületi előterjesztések bizottság előtti megtárgyalását a polgármester, valamint bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület kezdeményezheti.
A sürgősségi indítvány
12. § (1) A képviselő-testület – a polgármester javaslatára – a sürgősségi indítvány elfogadásáról, annak azonnali megtárgyalásáról, vagy elvetéséről egyszerű szótöbbséggel, soron kívül dönt.
(2) A sürgősségi indítvány benyújtásának a feltételei:
a) Sürgősségi indítványt- a sürgősség tényének rövid indokolásával – legkésőbb az ülést megelőző nap 16.00 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél. Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők, a jegyző.
b) Ha a polgármester vagy valamely sürgősségi indítvány előterjesztésére jogosult ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indokolására.
c) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, hányadik napirendként tárgyalják.
A napirendek vitája, döntéshozatal
13. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b) az előterjesztés előadójához a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor.
(3) A polgármester soron kívül felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az önkormányzat bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a képviselő-testülethez.
(5) Az előterjesztő – figyelemmel a vitában elhangzottakra – a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és azt szavazás megkezdéséig visszavonhatja.
(6) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. A javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(7) A vita bármelyik szakaszában, illetve annak lezárása után, a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
(8) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület – az elhangzás sorrendjében – majd a végleges határozat meghozataláról.
(9) A javaslat elfogadásához a jelenlévő önkormányzati képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(10) a) A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról az érintett települési képviselő kezdeményezésére vagy bármely települési képviselő javaslatára a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.
b) Amennyiben a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének a képviselő nem tett eleget, és ennek felmerülésekor a Képviselő-testület úgy dönt, hogy az adott képviselőt a döntéshozatalból kizárja, úgy a korábbi határozathozatalt meg kell ismételni.
(11) Minősített többség (a megválasztott önkormányzati képviselők több mint a felének a szavazata) szükséges
a) az Mötv. 50. §-ában szabályozott,
b) jogszabályban előírt egyéb
esetekben.
(12) A képviselő-testület a döntéseit – az e rendelet 16. §-ában foglalt kivételtől eltekintve – nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás módja: a polgármester összefoglalja a döntési javaslat pontos tartalmát, majd a szavazásra teszi fel oly módon, hogy megkéri a képviselőket, hogy kézfelnyújtással jelezze, aki a javaslattal egyetért, nem ért egyet, tartózkodik.
(13) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha:
a) törvény írja elő, vagy
b) a polgármester, vagy
c) a bizottsági elnökök többsége indítványozza.
(14) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a tagok nevét, a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor érthetően az „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” szavak használatával szavaznak.
(15) A név szerinti szavazásról külön jegyzőkönyvet kell készíteni, amelyet a testületi ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni.
(16) A szavazatok csoportosított összeszámlálásáról a szavazást levezető elnök gondoskodik. Kétség esetén a szavazást meg kell ismételni.
14. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazással dönt, ha:
a) törvény írja elő,
b) a polgármester, vagy bármely képviselő kéri.
(2) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat mindazokban az ügyekben, amelyekben zárt ülést köteles tartani, illetve zárt ülést rendelhet el. A képviselő-testület tagjait titoktartási kötelezettség terheli a tudomásukra jutott személyes adatok és információk tekintetében.
(3) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik. A titkos szavazás körülményeinek és eredményének rögzítése a jegyzőkönyv feladata:
(4) A titkos szavazás lebonyolítása az Ügyrendi Bizottság feladata.
Interpelláció, tájékoztatás
15. § (1) A Képviselő-testület tagjai szóban vagy írásban az önkormányzat és szervezetei feladat- és hatáskörébe tartozó, intézkedést igénylő kérdésben interpellációt terjeszthetnek elő.
(2) Az interpellációra az érdemi választ a Képviselő-testület ülésén – előkészítést igénylő esetekben az ülést követő 30 napon belül írásban – kell megadni. Az adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik és ha nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(3) Természetes személy, állami, társadalmi vagy önkormányzati szerv képviselője – felkérésre vagy önként – tájékoztatást adhat a Képviselő-testületnek.
(4) A tájékoztató elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
A tanácskozás rendje
16. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester – illetve a mindenkori levezető elnök – gondoskodik.
(2) A rend és az ülés méltóságának fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti, illetve kell megtennie:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ;
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja;
c) ismétlődő rendzavarás esetén – figyelmeztetést követően – a polgármester szünetet rendel el.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
17. § A képviselő-testület egy már eldöntött kérdésre abban az esetben térhet vissza, s tárgyalhatja újra, s szavazhat ismételten, ha azt
a) polgármester, vagy
b) a képviselő-testület tagjainak több mint 50 %-a kéri, vagy
c) a bizottsági elnökök többsége indítványozza.
A jegyzőkönyv
18. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az Mötv. 52. § (1) bekezdés a) – m) pontjaiban foglaltakon túlmenően tartalmazza:
a) külön indítványra a kisebbségi véleményt,
b) a polgármester intézkedéseit a rend fenntartására,
c) az ülés bezárásának az időpontját.
(2) A testületi ülésről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni, amelyet a jegyző által megbízott személy kezel, s biztosítja a hozzáférhetőséget a képviselők és az érdeklődő állampolgárok számára. A jegyzőkönyv aláírt elektronikus másolatát, mellékleteivel együtt meg kell küldeni a külön jogszabályban meghatározott szerv vezetőjének és – a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével – ezzel egyidőben gondoskodni kell annak az önkormányzat honlapján történő közzétételéről. A jegyzőkönyv eredeti – mellékletekkel ellátott – példányának évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtotta be, azt mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(4) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző, valamint a testületi ülésenként kijelölt jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.
A képviselő-testület döntései (határozat, rendelet)
19. § (1) A képviselő-testület ülésein – beleértve más önkormányzat képviselő-testületével megtartott együttes üléseken – hozott határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a határozat keltének napjával kell ellátni az alábbi minta szerint:
Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének
...../20... (... [hó] ... [nap]) Határozata
20. § (1) Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezhetik:
a) a települési képviselők,
b) az önkormányzat bizottságai,
c) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző.
(2) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata, aki belátása szerint – a polgármester véleményének kikérése után – külső segítséget is igénybe vehet.
(3) A rendelet tervezet elkészítése, elfogadása:
a) A jegyző – a polgármester, és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti. Tájékoztatni kell a testületet az előkészítés és véleményeztetés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített javaslatokról, utalva a mellőzés indokaira.
b) A rendeletek előkészítése során – ha jogszabály másként nem rendelkezik – a rendelet-tervezetek társadalmi egyeztetésre bocsátására kizárólag a képviselők több mint 50 %-ának indítványára a testület előzetes döntése alapján kerül sor. Ebben az esetben a társadalmi egyeztetés során a rendelet-tervezetet a hivatali hirdetőtáblán kell közzétenni, de gondoskodni kell annak az önkormányzat honlapján való közzétételéről is. A közzétett tervezetről bárki véleményt nyilváníthat akár szóban, akár írásban.
c) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(4) Az önkormányzati rendeletet kihirdetésének módja: Az önkormányzati rendeletet a külön jogszabályban meghatározott elektronikus felületen történő közzététel útján kell kihirdetni. Ezen felül a – szükség szerint egységes szerkezetbe foglalt – rendeleteket az önkormányzat honlapján is közzé kell tenni.
(5) A képviselő-testület rendeleteit évenként – folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a rendelet kihirdetésének napjával kell ellátni az alábbi minta szerint:
Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének
...../20... (... [hó] ... [nap]) önkormányzati rendelete
A települési képviselő
21. § A képviselőt az Mötv.-ben, jelen rendeletben, valamint külön jogszabályokban rögzített jogok illetik meg, illetve kötelezettségek terhelik.
A képviselő-testület bizottságai
22. § (1) A képviselő-testület – meghatározott önkormányzati feladatok ellátására – állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) Ügyrendi Bizottság, létszáma: 3 fő,
b) Szociális és Egészségügyi Bizottság: 5 fő.
(3) Az Ügyrendi Bizottság által ellátandó feladatok különösen:
a) a polgármester, valamint képviselők vagyonnyilatkozatainak – vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárás során történő – ellenőrzése, illetőleg nyilvántartása;
b) képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása és javaslattétel;
c) önkormányzati rendeletek tervezetének megtárgyalása, véleményezése;
d) a képviselők, az alpolgármester tiszteletdíjának, valamint a polgármester illetményének emelésére vonatkozó javaslattétel;
e) titkos szavazás lebonyolítása.
(4) A Szociális és Egészségügyi Bizottság által ellátandó feladatok különösen:
a) az önkormányzat egészségügyi-szociális intézményeiben kiírt pályázatok, kinevezések előzetes véleményezése;
b) az önkormányzat szociális rendeletében rendszeres és eseti jellegű szociális ellátások, támogatások véleményezése, elbírálása, megállapítása.
(5) A (3) bekezdés a) pontjában meghatározott feladat részletes szabályait a rendelet 1. számú melléklete tartalmazza.
(6) A bizottság a belső működési szabályait, ügyrendjét – az Mötv. és jelen rendelet keretei között – maga állapítja meg.
(7) A képviselő-testület ideiglenes jelleggel – meghatározott szakmai feladat ellátására – ad hoc bizottságot alakíthat. Az ad hoc bizottság belső működési szabályait az érdekelt bizottság állapítja meg.
A bizottságok működése
23. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le.
(2) Bármely képviselő javaslatot tehet bizottságnak valamely témakör megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyekre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
(3) A bizottság ülése nyilvános, zárt ülést a képviselő-testületre vonatkozó szabályok szerint tarthat. A bizottság döntéseiről annak elnöke adhat tájékoztatást.
(4) A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott szolgálati titkot és személyes adatot megőrizni.
(5) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint a kisebbségi véleményeket tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke írja alá.
(6) A jegyzőkönyv elkészítésére a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(7) A bizottság a tevékenységről évenként – a testület munkatervében meghatározott időpontban – beszámol a képviselő-testületnek.
A polgármester
24. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.
Az alpolgármester
25. § (1) A képviselő-testület – a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítségére egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásában látja el feladatait.
(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(4) Az alpolgármester feladatai – jellegüket, tartalmukat tekintve, a polgármester utasításainak megfelelően – előkészítő, összehangoló jellegűek.
Polgármester, alpolgármester helyettesítése
26. § (1) Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg nincs betöltve, illetve tartósan akadályozva vannak tisztségük ellátásában, ez esetben a képviselő-testület összehívására, működésére, az ülés vezetésére vonatkozóan a hatáskört az Ügyrendi Bizottság elnöke gyakorolja.
(2) Az ülés vezetésére a 16. § (5) bekezdésben foglalt szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
A Közös Önkormányzati Hivatal
27. § (1) A képviselő-testület Szilvásváradi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt hozott létre, melynek feladata – az Mötv. 84. § (1) bekezdésére tekintettel az önkormányzatok működésével, valamint a polgármesterek vagy a jegyző feladat- és hatáskörébe tartozó ügyek döntésre való előkészítésével és végrehajtásával kapcsolatos feladatok ellátása, továbbá közreműködik az önkormányzatok egymás közötti, valamint az állami szervekkel történő együttműködés összehangolásában.
(2) A hivatalt a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében a polgármester irányítja.
(3) A Közös Hivatalt a jegyző vezeti.
(4) A képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján meghatározza az egységes hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munka- és ügyfélfogadásának rendjét.
(5) A polgármester a (4) bekezdésre vonatkozó előterjesztését a jegyző ajánlásainak messzemenő figyelembevételével teszi meg.
(6) A hivatal a jegyző által elkészített és a Képviselő-testületek által jóváhagyott szervezeti és működési szabályzat szerint működik, amely a hivatal feladatait és belső szervezetét, valamint a dolgozók közötti munkamegosztás részletes szabályait tartalmazza.
(7) A hivatal köteles ellátni a bizottságok működésével kapcsolatos, a képviselő-testület és a polgármester által meghatározott feladatokat.
(8) A Közös Hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.
(9) A polgármester és a jegyző ügyfélfogadási rendje:
a) polgármester: hétfői napokon 13.00.-16.00.
b) jegyző: hétfői napokon 13.00.-16.00.
(10) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátása érdekében a közös hivatal székhelye szerinti polgármester a társönkormányzat polgármesterével egyetértésben – a Közös Önkormányzati Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel. Ha a Közös Önkormányzati Hivatalban ilyen köztisztviselő nincs, akkor más önkormányzat Polgármesteri Hivatalának, vagy Közös Önkormányzati Hivatalának jegyzőjét bízza meg. A jegyzőt egyéb távolléte esetén a gazdasági vezető helyettesíti.
Az önkormányzati társulás
28. § (1) Az önkormányzat feladatainak hatékonyabb, célszerűbb, gazdaságosabb és ésszerűbb megoldása érdekében szabadon társulhat más önkormányzatok képviselő-testületeivel.
(2) A képviselő-testület a rendelkezésre álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok (közügyek) megoldására irányulnak.
(3) A társulások létrehozását, szervezeti és működési rendjét rögzítő együttműködési megállapodások kezeléséről a jegyző gondoskodik.
[8]Helyi népszavazás, lakossági fórumok
30. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy esetben közmeghallgatást tart, az alábbi szempontok szerint:
a) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezeteknek kérdéseket intézhetnek, illetőleg közérdekű javaslatokat tehetnek.
b) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a helyben szokásos módon kell tájékoztatni a lakosságot a rendezvény előtt legalább 15 nappal.
c) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
d) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre értelemszerűen vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok. A jegyzőkönyv összeállításáról a jegyző gondoskodik.
(2) A polgármester előre meghatározott közérdekű ügyben, illetőleg a jelentősebb döntések előkészítése érdekében – az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása céljából falugyűlést hívhat össze. Fontosabb szabályai:
a) A falugyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a hivatal hirdetőtábláján való közzététel útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 15 nappal.
b) A falugyűlést a polgármester vezeti, erre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt.
Az önkormányzat vagyona
31. § A képviselő-testület az önkormányzat vagyonáról, vagyona fölött való rendelkezésről külön rendeletet alkot.
Az önkormányzat költségvetése
32. § (1) A képviselő-testület a költségvetését, zárszámadását a vonatkozó törvényi előírásoknak megfelelően önkormányzati rendeletben határozza meg.
(2) A költségvetési, illetve zárszámadási rendelet tervezetét szakmailag a jegyző készíti el, a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(3)
Záró rendelkezések
33. § (1) A szervezeti és működési szabályzat megalkotásáról szóló rendelet a 2014. február 4. napján lép hatályba.
(2) Az SzMSz mellékleteinek, függelékeinek folyamatos vezetéséről, kiegészítéséről a jegyző gondoskodik.
(3) Jelen rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát vesztik a Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló 5/2011.(II.16.) és annak módosítására hozott 6/2012.(II.15.), 20/2012.(XI.27.), 22/2012.(XII.11.) önkormányzati rendeletek.
1. melléklet
I. A vagyonnyilatkozatok leadása, átvétele
II. A vagyonnyilatkozatok tárolása, az adatvédelem szabályai, a nyilvánosság biztosítása
III. A vagyonnyilatkozatok vizsgálatának eljárása
2. melléklet
1. A Szilvásvárad Község Önkormányzata költségvetési szerve alapító okiratának:
- kelte: 1990.IX.30.
- száma: -
2. A Kiegészítő melléklet 1. számú melléklete tartalmazza:
- Az állami feladatként ellátott alaptevékenységet, kormányzati funkciókat, valamint az azokat meghatározó jogszabály(ok) megjelölését;
- Az alaptevékenységek forrásait;
- Az alaptevékenység feladatmutatóit.
3. A Kiegészítő melléklet 2. számú melléklete tartalmazza:
- A vállalkozási feladatok és közhasznú, vagy gazdasági társaságban való
részvételnek a részletes – alaptevékenységtől elhatárolt – felsorolását;
- Az egyes feladatok, tevékenységek forrásait;
- A tevékenység feladatmutatónak megnevezését.
4. A költségvetési szerv szervezeti felépítését és működésének rendszerét, ezen belüli a szervezeti egységek, telephelyek megnevezését a 3. számú melléklet tartalmazza.
5. A költségvetés végrehajtására szolgáló számlaszámmal kapcsolatos adatok:
- a számlavezető pénzintézet neve: OTP Nyrt.
- a számlavezető pénzintézet címe: 3300 Eger, Törvényház utca 4.
- a bankszámla száma és neve:
Számla megnevezése |
Számla száma |
|---|---|
Állami hozzájárulás |
11739009-15379243-05120000 |
Egyéb elkülönített |
11739009-15379243-02130000 |
Gépjármű adó beszedési |
11739009-15379243-08970000 |
Iparűzési adó beszedési |
11739009-15379243-03540000 |
Magánsz. komm. adója |
11739009-15379243-02820000 |
Vállalkozók komm. adója |
11739009-15379243-02990000 |
Idegenforgalmi adó |
11739009-15379243-03090000 |
Késedelmi pótlék beszedési |
11739009-15379243-03780000 |
Egyéb bevétel beszedési |
11739009-15379243-08800000 |
Bírság beszedési |
11739009-15379243-03610000 |
Idegen bevételi |
11739009-15379243-04400000 |
Talajterhelési díj |
11739009-15379243-03920000 |
Illeték bevételi |
11739009-15379243-03470000 |
Letéti számla |
11739009-15379243-06530000 |
OEP finanszírozás |
11739009-15379243-10080003 |
6. A szerv általános forgalmi adó alanyisága: általános forgalmi adóalany.
7. A költségvetési szervhez rendelt önállóan működő költségvetési szervekkel kapcsolatos szabályozást a Kiegészítő melléklet 4. számú melléklete tartalmazza.
8. A költségvetés tervezésével és végrehajtásával kapcsolatos különleges előírásokat, feltételeket Közös Hivatal – a Képviselő-testület által határozattal jóváhagyott – SzMSz-ének 4. számú, „A költségvetési tervezési és végrehajtási szabályzat” című melléklete határozza meg.
Kiegészítő melléklet
1. számú melléklete az Önkormányzat által ellátandó kormányzati funkciók szerinti alaptevékenységeiről
Alaptevékenység |
Az alaptevé-kenységre |
Az alaptevékenység forrásai |
Az alap-tevékenység feladat-mutatója |
|
Száma |
Neve |
|||
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzat hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
Alaptörvény, Mötv. |
- |
|
011220 |
Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
Art., Ákr. |
||
013320 |
Köztemető fenntartás és működtetés |
1999. évi XLIII. törvény |
állami normatíva |
|
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
2011. évi CXCVI. törvény |
||
013360 |
Más szerv részére végzett pénzügyi- gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások |
|||
016010 |
Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek |
választási jogszabályok |
||
016020 |
Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek |
választási jogszabályok |
||
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
|||
041231 |
Rövid időtartamú közfoglalkoztatás |
állami támogatás |
||
041232 |
Start-munka program – Téli közfoglalkoztatás |
állami támogatás |
||
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
állami támogatás |
||
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
állami támogatás |
||
042180 |
Állat-egészségügy |
|||
042220 |
Erdőgazdálkodás |
|||
045120 |
Út, autópálya építése |
|||
045150 |
Egyéb szárazföldi személyszállítás |
|||
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
|||
045170 |
Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása |
|||
047310 |
Turizmus igazgatása és támogatása |
|||
047320 |
Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek |
|||
051020 |
Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, szállítása átrakása |
Hgt. |
||
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
Hgt. |
||
051050 |
Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása |
Hgt. |
||
052020 |
Szennyvíz begyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
Hgt. |
||
062020 |
Településfejlesztés projektek és támogatások |
|||
064010 |
Közvilágítás |
állami normatíva |
||
066010 |
Zöldterület kezelés |
állami normatíva |
||
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|||
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
|||
072112 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás |
|||
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
|||
076062 |
Település-egészségügyi feladatok |
|||
081030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
|||
081045 |
Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása |
|||
081071 |
Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés |
|||
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
|||
082063 |
Múzeumi kiállítási tevékenység |
|||
082070 |
Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása |
|||
082091 |
Közművelődés- közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
|||
082092 |
Közművelődés- hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
|||
086090 |
Egyéb szabadidős szolgáltatás |
|||
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
Gyvt. |
állami normatíva |
fő |
096025 |
Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben |
Gyvt. |
állami normatíva |
fő |
102025 |
Időskorúak átmeneti ellátása |
|||
102031 |
Idősek nappali ellátása |
|||
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
|||
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
Sztv. |
||
107051 |
Szociális étkeztetés |
Sztv. |
ellátott |
|
107052 |
Házi segítségnyújtás |
Sztv. |
ellátott |
|
107053 |
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás |
|||
107080 |
Esélyegyenlőséget elősegítését célzó tevékenységek és programok |
|||
2. számú kiegészítő melléklet 2. számú melléklete
A vállalkozási feladatok és közhasznú, vagy gazdasági társaságban való
részvételnek a részletes felsorolása, a feladatok forrásai
1. A vállalkozási tevékenységek
1.1. A szerv vállalkozási tevékenységet nem végez.
2. Közhasznú társaságban való részvétel
2.1. A szerv közhasznú társaság(oknak) tagja.
A közhasznú társaság megnevezése, |
A közhasznú társaság által ellátott főbb tevékenységi körök |
Bélkő Területfejlesztési Nonprofit Kft |
3346 Bélapátfalva, IV. Béla út 1. |
B) A közhasznú társaságban való részvétel forrásai:
Tulajdoni hányad: 9,42 %
3. Gazdasági társaságban való részvétel
3.1. A szerv gazdasági társaság(ok)nak nem tagja.
2. számú kiegészítő melléklet 3. számú melléklete
A költségvetési szerv szervezeti felépítése és működésének rendszere
1. A költségvetési szerv szervezeti felépítése, struktúrája a következő:
Az Önkormányzat döntéshozó szerve:
Szilvásvárad Község Önkormányzatának Képviselő-testülete
Az Önkormányzat szervei:
· Polgármester
· Alpolgármester
· az önkormányzat SzMSz-éről szóló rendeletben meghatározott bizottságok
· Jegyző
2. számú kiegészítő melléklet 4. számú melléklete
A szervhez kapcsolódó önállóan működő és gazdálkodó, illetve önállóan működő intézményekkel kapcsolatos szabályok
1. A szervhez önállóan működő és gazdálkodó, illetve önállóan működő intézmények kapcsolódása
1.1. A szervhez tartozó önállóan működő és gazdálkodó, illetve önállóan működő költségvetési szerv.
|
Önállóan működő és |
||
munkaköre |
feladata |
foglalkoztatási jellege |
|
1. |
|
|
|
2. Szilvásvárad és Nagyvisnyó Települések Óvodai Társulása |
-- |
-- |
-- |
3. Szilvásváradi Manóvár Óvoda |
|
|
|
1. számú kiegészítő melléklet 5. számú melléklete
az Önkormányzat által ellátandó – könyvelésben szereplő – kormányzati funkciók
Alaptevékenység |
Az alaptevé-kenységre |
Az alaptevékenység forrásai |
Az alap-tevékenység feladat-mutatója |
|
Száma |
Neve |
|||
018010 |
Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel |
|||
018020 |
Központi költségvetési befizetések |
|||
018030 |
Támogatási célú finanszírozási műveletek |
|||
061030 |
Lakáshoz jutás segítő támogatások |
- |
||
072190 |
Általános orvosi szolgáltatások finanszírozása és támogatása |
ágazati |
||
072390 |
Fogorvosi ellátás finanszírozása támogatása |
|||
076090 |
Egyéb egészségügyi szolgáltatások finanszírozása és támogatása |
- |
||
084031 |
Civil szervezetek programtámogatása |
|||
084032 |
Civil szervezetek működési támogatása |
|||
101150 |
Betegséggel kapcsolatos pénzbeli ellátások, támogatások |
- |
||
101231 |
Fogyatékossággal összefüggő pénzbeli ellátások és támogatások |
- |
||
103010 |
Elhunyt személyek hátramaradottainak pénzbeli ellátása |
Sztv. |
fő |
|
104051 |
Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások |
Sztv., Gyvt. |
fő |
|
105010 |
Munkanélküli aktív korúak ellátásai |
fő |
||
107060 |
Egyéb szociális pénzbeli ellátások, támogatások |
Sztv. |
||
900070 |
Fejezeti és általános tartalékok elszámolása |
- |
||
900080 |
Szabad kapacitás terhére végzett, nem haszonszerzési célú tev. kiadásai és bevételei |
- |
||