Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelete
Szilvásvárad Község Önkormányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2024. 10. 09Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelete
Szilvásvárad Község Önkormányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról
Szilvásvárad Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Általános rendelkezések
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Szilvásvárad Község Önkormányzata.
(2) Az önkormányzat székhelye: Szilvásvárad, Miskolci út 1.
(3) Az önkormányzati illetékességi területe: Szilvásvárad község közigazgatási területe.
2. § (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét önkormányzati rendelet állapítja meg.
2. A képviselő-testület feladat- és hatásköre
3. § (1) A Képviselő-testület ellátja a jogszabályban meghatározott és az általa vállalt feladat- és hatásköröket.
(2) Az önkormányzat az alábbi feladat- és hatáskörök ellátását önként vállalja:
a) fogorvosi ellátás,
b) társulás keretében a nappali szociális ellátás biztosítása.
(3) Az önkormányzat vállalkozási tevékenységet nem végez. Az Önkormányzat kormányzati funkciók szerinti alaptevékenységeit az 1. melléklet, alaptevékenységen kívül ellátott feladatait kormányzati funkciók szerint a 2. melléklet tartalmazza. Az önkormányzat gazdasági társaságban való részvételét a rendelet 3. melléklete tartalmazza.
4. § A képviselő-testület tevékenységének és a település fejlesztésének irányvonalát, valamint a kiemelt önkormányzati céljait az önkormányzat gazdasági programja tartalmazza, amely öt évre szól.
5. § A képviselő-testület által átruházott hatáskörben eljáró szerv a képviselő-testület munkatervében meghatározott testületi ülésen beszámol az átruházott hatáskörben hozott döntésekről.
3. A képviselő-testület működése
6. § (1) A Képviselő-testület tagjainak száma - a polgármesterrel együtt - 7 fő.
(2) A Képviselő-testület évente a munkatervében meghatározott számú, de legalább hat ülést tart. Rendkívüli esetben soron kívül össze kell hívni a képviselő-testület ülését.
(3) A képviselő-testület ülésére meg kell hívni a képviselőket és a jegyzőt.
(4) Tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan - a zárt ülésre vonatkozó szabályok megtartása mellett -
a) meghívása esetén az illetékes országgyűlési képviselőt,
b) a jegyzőt, továbbá
c) akit a tervezett napirendi pontokhoz kapcsolódóan a polgármester szükségesnek tart.
(5) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti. Akadályoztatása esetén az alpolgármester, együttes akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnöke hívja össze és vezeti a testületi ülést.
(6) A képviselő-testületi ülés meghívóját, illetve az egyes napirendi pontok előterjesztéseit - a zárt ülés előterjesztéseinek kivételével - a képviselőknek, a tanácskozási joggal meghívottaknak és a részvételi joggal jelenlévőknek olyan időpontban kell megküldeni, hogy azok az ülés előtt legalább három nappal megkapják. A meghívók és testületi előterjesztések megküldésére e-mail címmel rendelkezők részére elektronikus úton kerül sor.
(7) A képviselő-testületi ülések időpontjáról a lakosságot az önkormányzat honlapján történő közzététel útján kell tájékoztatni.
(8) A polgármester a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvényben (a továbbiakban: Mötv.) foglaltak szerint rendkívüli testületi ülést köteles összehívni a képviselők legalább 1/4-ének, bizottságának, továbbá a kormányhivatal vezetőjének a napirendet is tartalmazó indítványára.
(9) A Képviselő-testület a községben működő valamennyi önszerveződő közösség egy-egy képviselője részére tanácskozási jogot biztosít azok tevékenységi körében a Képviselő-testület és bizottságok ülésein.
7. § (1) A képviselő-testület saját tevékenységének fontosabb kérdéseiről, prioritásairól, a fejlesztési céljairól az alakuló ülést követő 6 hónapon belül jelen rendelet 4. §-ában meghatározott önkormányzati gazdasági programmal egységes programot alkot. A program a képviselő-testület megbízatásának időtartamára szól.
(2) A program tervezetének előkészítéséről és a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
8. § (1) A képviselő-testület a programon alapuló, valamint a jogszabályokban meghatározottak figyelembevételével jóváhagyott munkaterv szerint végzi éves munkáját.
(2) A munkatervet tárgyévet megelőző év december 31-ig a polgármester állítja össze.
(3) A program végrehajtásának munkatervére javaslatot tehetnek:
a) a települési képviselők,
b) a bizottságok,
c) az alpolgármester,
d) a jegyző.
(4) A munkaterv-javaslat előterjesztésekor a polgármester tájékoztatást ad a tervezet összeállításánál figyelmen kívül hagyott javaslatokról, azok indokáról.
(5) A munkaterv tartalmazza:
a) a képviselő-testület üléseinek tervezett időpontjait és napirendjét,
b) a tervezett napirendi pont előterjesztőjének nevét.
4. A képviselő-testület ülése
9. § (1) A képviselő-testület ülése nyilvános.
(2) A képviselő-testület
a) zárt ülést tart a Mötv. 46. § (2) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott esetekben,
b) zárt ülést rendelhet el a Mötv. 46. § (2) bekezdés c) pontjában meghatározott esetekben.
(3) A Képviselő-testület a Mötv. 46. § (2) bekezdés b) pontjában foglaltak esetén az érintett nyilatkozatát a jelenlévő érintett esetén szóban, távollévő érintett esetén előzetesen írásban kéri.
(4) A polgármester a testületi ülés vezetése során:
a) megállapítja, hogy a képviselő-testület ülését milyen minőségben (alakuló, rendes, rendkívüli, közmeghallgatás) hívták össze,
b) megállapítja az ülés határozatképességét,
c) javaslatot tesz a jegyzőkönyv hitelesítő személyére,
d) előterjeszti az ülés napirendjét.
(5) A képviselő-testület a napirendről vita nélkül, külön határozat meghozatala nélkül, egyszerű szótöbbséggel dönt.
5. Az előterjesztés
10. § (1) Előterjesztésnek minősül:
a) minden, a munkatervbe felvett és új, – tervezett napirenden kívüli – anyag,
b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) A testületi ülésre az előterjesztés írásban vagy szóban kerül benyújtásra. Halaszthatatlan esetben a polgármester engedélyezheti az írásba foglalt előterjesztésnek, határozati javaslatnak az ülésen történő kiosztását.
(3) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
a) Az előterjesztés első része tartalmazza:
aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetését,
ab) a tárgykört érintő jogszabályokat,
ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést, és a döntést indokolják.
b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati javaslatot
bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét, részhatáridejét.
c) Írásos előterjesztést kell készíteni az alábbi témakörökben:
ca) gazdálkodással, költségvetéssel kapcsolatos előterjesztések,
cb) az önkormányzat rendelet-tervezetei,
cc) önkormányzati társulás létrehozása, külföldi önkormányzattal történő megállapodás,
cd) intézményalapítás,
ce) Alkotmánybíróság eljárásának kezdeményezése.
(4) A bizottság hatáskörébe egyébként nem tartozó testületi előterjesztések bizottság előtti megtárgyalását a polgármester, valamint bármely képviselő javaslatára a képviselő-testület kezdeményezheti.
6. A sürgősségi indítvány
11. § (1) A képviselő-testület – a polgármester javaslatára – a sürgősségi indítvány elfogadásáról, annak azonnali megtárgyalásáról, vagy elvetéséről egyszerű szótöbbséggel, soron kívül dönt.
(2) A sürgősségi indítvány benyújtásának a feltételei:
a) Sürgősségi indítvány - a sürgősség tényének rövid indokolásával - legkésőbb az ülést megelőző nap 16.00 óráig írásban nyújtható be a polgármesternél. Sürgősségi indítványt nyújthat be: a polgármester, az alpolgármester, a bizottságok elnökei, a képviselők, a jegyző.
b) Ha a polgármester vagy valamely sürgősségi indítvány előterjesztésére jogosult ellenzi az azonnali tárgyalást, akkor a sürgősség kérdését vitára kell bocsátani. A polgármester ismerteti az indítványt, majd alkalmat ad az indítványozónak a sürgősség tényének rövid indokolására.
c) Ha a képviselő-testület nem ismeri el a sürgősséget, úgy az indítványt egyszerű napirendi javaslatként kell kezelni, s a napirendek meghatározásakor kell állást foglalni arról, hányadik napirendként tárgyalják.
7. A napirendek vitája, döntéshozatal
12. § (1) A polgármester a napirendek sorrendjében minden előterjesztés felett külön-külön nyit vitát, melynek során:
a) az előterjesztő a napirendhez a vita előtt szóban kiegészítést tehet,
b) az előterjesztés előadójához a képviselő-testület tagjai, a tanácskozási joggal résztvevők kérdéseket intézhetnek.
(2) A felszólalásokra a jelentkezés sorrendjében kerül sor.
(3) A polgármester soron kívüli felszólalást is engedélyezhet.
(4) Az önkormányzat bizottsága bármely előterjesztéshez ajánlást nyújthat be a képviselő-testülethez.
(5) Az előterjesztő - figyelemmel a vitában elhangzottakra - a javaslatot, illetve a települési képviselő a módosító javaslatát a vita bezárásáig megváltoztathatja, és azt a szavazás megkezdéséig visszavonhatja.
(6) A vita lezárására, a hozzászólások időtartamának a korlátozására a testület bármely tagja tehet javaslatot. A javaslatról a testület vita nélkül határoz. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra.
(7) A vita bármelyik szakaszában, illetve annak lezárása után, a jegyző törvényességi észrevételt tehet.
(8) Az előterjesztésben szereplő és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként kell szavazásra bocsátani. Először a módosító és kiegészítő indítványokról dönt a testület - az elhangzás sorrendjében - majd a végleges határozat meghozataláról.
(9) A javaslat elfogadásához a jelenlévő önkormányzati képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(10) A képviselő-testület döntéshozatalából való kizárásra a Mötv. 49. § rendelkezéseit kell alkalmazni. Amennyiben a személyes érintettségre vonatkozó bejelentési kötelezettségének a képviselő nem tett eleget, és ennek felmerülésekor a Képviselő-testület úgy dönt, hogy az adott képviselőt a döntéshozatalból kizárja, úgy a korábbi határozathozatalt meg kell ismételni.
(11) Minősített többség, a megválasztott önkormányzati képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges az alábbi esetekben:
a) a Mötv. 50. §-ában meghatározott döntéseknél,
b) jogszabályban előírt egyéb döntések meghozatalánál.
(12) A képviselő-testület a döntéseit - az e rendelet 13. §-ában foglalt kivételtől eltekintve - nyílt szavazással hozza. A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik, amelynek módja, hogy a polgármester szavazásra teszi fel a döntési javaslatot oly módon, hogy megkéri a képviselőket, hogy kézfelnyújtással jelezze, aki a javaslattal egyetért, nem ért egyet, tartózkodik.
(13) Név szerinti szavazást kell elrendelni, ha:
a) törvény írja elő, vagy
b) a polgármester, vagy
c) a bizottsági elnökök többsége indítványozza.
(14) A név szerinti szavazást úgy kell lefolytatni, hogy a jegyző felolvassa a képviselő-testületi tagok nevét, a jelenlévő tagok pedig a nevük felolvasásakor érthetően az „igen”, „nem”, vagy „tartózkodom” szavak használatával szavaznak.
13. § (1) A Képviselő-testület titkos szavazást tarthat a Mötv. 46. § (2) bekezdésben foglalt ügyekben. A képviselő-testület tagjait titoktartási kötelezettség terheli a tudomásukra jutott személyes adatok és információk tekintetében.
(2) A titkos szavazás borítékba helyezett szavazólapon történik. A titkos szavazás körülményeinek és eredményének rögzítése a jegyzőkönyvvezető feladata.
(3) A titkos szavazás lebonyolítása az Ügyrendi Bizottság feladata.
8. Interpelláció, tájékoztatás
14. § (1) A Képviselő-testület tagjai szóban vagy írásban az önkormányzat és szervezetei feladat- és hatáskörébe tartozó, intézkedést igénylő kérdésben interpellációt terjeszthetnek elő.
(2) Az interpellációra az érdemi választ a Képviselő-testület ülésén - előkészítést igénylő esetekben az ülést követő 30 napon belül írásban - kell megadni. Az adott válasz elfogadásáról az interpelláló nyilatkozik és ha nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
(3) Természetes személy, állami, társadalmi vagy önkormányzati szerv képviselője - felkérésre vagy önként - tájékoztatást adhat a Képviselő-testületnek.
(4) A tájékoztató elfogadásáról a Képviselő-testület vita nélkül dönt.
9. A tanácskozás rendje
15. § (1) A tanácskozás rendjének fenntartásáról a polgármester - illetve a mindenkori levezető elnök - gondoskodik.
(2) A rend és az ülés méltóságának fenntartása érdekében a következő intézkedéseket teheti, illetve kell megtennie:
a) figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltért a tárgytól, vagy a tanácskozáshoz nem illő, sértő kifejezéseket használ;
b) rendre utasíthatja azt a személyt, aki a tanácskozás rendjét megzavarja;
c) ismétlődő rendzavarás esetén - figyelmeztetést követően - a polgármester szünetet rendel el.
(3) A nyilvános ülésen megjelent állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalják el. A tanácskozás rendjének megzavarása esetén a polgármester rendreutasíthatja a rendzavarót, ismétlődő rendzavarás esetén pedig az érintettet a terem elhagyására is kötelezheti.
(4) A polgármesternek a rendfenntartás érdekében tett intézkedései ellen felszólalni, azokat visszautasítani, velük vitába szállni nem lehet.
16. § A képviselő-testület egy már eldöntött kérdésre abban az esetben térhet vissza, tárgyalhatja újra, és szavazhat ismételten, ha azt
a) polgármester, vagy
b) a képviselő-testület tagjainak több mint 50 %-a kéri, vagy
c) a bizottsági elnökök többsége indítványozza.
10. A jegyzőkönyv
17. § (1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely a Mötv. 52. § (1) bekezdésében foglaltakon túlmenően tartalmazza:
a) külön indítványra a kisebbségi véleményt,
b) a polgármester intézkedéseit a rend fenntartására,
c) az ülés bezárásának az időpontját.
(2) A testületi ülésről 1 példányban kell jegyzőkönyvet készíteni, amelyet a jegyző által megbízott személy kezel, s biztosítja a hozzáférhetőséget a képviselők és az érdeklődő állampolgárok számára. A jegyzőkönyv aláírt elektronikus másolatát, mellékleteivel együtt meg kell küldeni a kormányhivatalnak és – a zárt ülés jegyzőkönyvének kivételével – ezzel egyidejűleg gondoskodni kell annak az önkormányzat honlapján történő közzétételéről. A jegyzőkönyv eredeti – mellékletekkel ellátott – példányának őrzéséről a jegyző gondoskodik.
(3) A képviselő-testület üléséről készített jegyzőkönyvhöz csatolni kell a meghívót és mellékleteit, az elfogadott rendeleteket, és a jelenléti ívet. Ha a képviselő hozzászólását írásban nyújtotta be, azt mellékelni kell a jegyzőkönyvhöz.
(4) A képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző, valamint a testületi ülésenként kijelölt jegyzőkönyv-hitelesítő írja alá.
11. A képviselő-testület döntései (határozat, rendelet)
18. § (1) A képviselő-testület ülésein - beleértve más önkormányzat képviselő-testületével megtartott együttes üléseken - hozott határozatait évenként folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a határozat keltének napjával kell ellátni az alábbi minta szerint: Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének ...../20... (... [hó] ... [nap]) határozata.
(2) A testületi határozatokról a jegyző sorszám szerinti nyilvántartást vezet.
(3) A határozatokat a jegyzőkönyv elkészítését követő 5 munkanapon belül el kell küldeni a végrehajtásért felelős személyeknek és szerveknek.
(4) A képviselő-testület normatív határozatát a 19. § (4) bekezdésben foglaltak megfelelő alkalmazásával közzé kell tenni.
19. § (1) Az önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezhetik:
a) a települési képviselők,
b) az önkormányzat bizottságai,
c) a polgármester, az alpolgármester, a jegyző.
(2) Az önkormányzati rendelet-tervezet elkészítése a jegyző feladata, aki - a polgármester véleményének kikérése után - külső segítséget is igénybe vehet.
(3) A rendelet tervezet elkészítése, elfogadása:
a) A jegyző a rendelet-tervezetet indokolással együtt a képviselő-testület elé terjeszti. Tájékoztatni kell a testületet az előkészítés és véleményeztetés során javasolt, de a tervezetbe be nem épített javaslatokról, utalva a mellőzés indokairól
b) A rendeletek előkészítése során - ha jogszabály másként nem rendelkezik - a rendelet-tervezetek társadalmi egyeztetésre bocsátására kizárólag a képviselők több mint 50 %-ának indítványára, a testület előzetes döntése alapján kerül sor. Ebben az esetben a társadalmi egyeztetés során a rendelet-tervezetet a hivatali hirdetőtáblán kell közzétenni, de gondoskodni kell annak az önkormányzat honlapján való közzétételéről is. A közzétett tervezetről a lakosság írásban nyilváníthat véleményt.
c) A rendelet hiteles, végleges szövegét a jegyző szerkeszti meg. Az önkormányzati rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(4) Az önkormányzati rendeletet kihirdetésének módja: Az önkormányzati rendeletet a jogszabályban meghatározott elektronikus felületen történő közzététel útján kell kihirdetni.
(5) A képviselő-testület rendeleteit évenként – folyamatos sorszámmal és évszámmal, valamint a rendelet kihirdetésének hónapjával és napjával kell ellátni az alábbi minta szerint: Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének ...../20... (... [hó] ... [nap]) önkormányzati rendelete.
(6) A rendeletekről a jegyző sorszám szerinti nyilvántartást vezet. A hatályban lévő rendeletek folyamatos felülvizsgálata a jegyző feladata.
12. A települési képviselő
20. § A képviselőt a Mötv.-ben, e rendeletben, valamint egyéb jogszabályokban rögzített jogok illetik meg, illetve kötelezettségek terhelik.
13. A képviselő-testület bizottságai
21. § (1) A képviselő-testület - meghatározott önkormányzati feladatok ellátására - állandó vagy ideiglenes bizottságokat választ.
(2) A képviselő-testület a következő állandó bizottságokat hozza létre:
a) Ügyrendi Bizottság, létszáma: 3 fő,
b) Szociális és Egészségügyi Bizottság: 5 fő.
(3) Az Ügyrendi Bizottság által ellátott feladatokat a 4. melléklet tartalmazza.
(4) A Szociális és Egészségügyi Bizottság által ellátott feladatokat az 5. melléklet tartalmazza.
(5) Az Ügyrendi Bizottság vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárásának részletes szabályait e rendelet 6. melléklete tartalmazza.
(6) A bizottság a belső működési szabályait - a Mötv. és e rendelet keretei között - maga állapítja meg.
(7) A képviselő-testület ideiglenes jelleggel – meghatározott szakmai feladat ellátására – ad hoc bizottságot alakíthat. Az ad hoc bizottság belső működési szabályait az érdekelt bizottság állapítja meg.
14. A bizottságok működése
22. § (1) A bizottság ülését az elnök hívja össze és vezeti le.
(2) Bármely képviselő javaslatot tehet a bizottságnak valamely témakör megtárgyalására. A bizottság elnöke az indítványt a bizottság legközelebbi ülése elé terjeszti, melyekre köteles meghívni az indítványozó képviselőt.
(3) A bizottság ülése nyilvános, zárt ülést a képviselő-testületre vonatkozó szabályok szerint tarthat. A bizottság döntéseiről annak elnöke adhat tájékoztatást.
(4) A bizottság minden tagja köteles az ülésen tudomására jutott szolgálati titkot és személyes adatot megőrizni.
(5) A bizottság üléseiről jegyzőkönyvet kell készíteni, amely az elhangzott felszólalások rövid ismertetését, a hozott döntést, valamint a kisebbségi véleményeket tartalmazza. A jegyzőkönyvet a bizottság elnöke és egy tagja írja alá.
(6) A jegyzőkönyv elkészítésére a képviselő-testület ülésére vonatkozó szabályokat kell megfelelően alkalmazni.
(7) A bizottság a tevékenységéről évenként - a testület munkatervében meghatározott időpontban - beszámol a képviselő-testületnek.
15. A polgármester
23. § (1) A polgármester a megbízatását főállásban látja el.
(2) A polgármester illetményét a képviselő-testület első alkalommal az alakuló ülésen állapítja meg a vonatkozó jogszabályok rendelkezései szerint. Ezt követően - szükség szerint - jogszabály változást követően gondoskodik az illetmény összegének felülvizsgálatáról.
(3) A polgármesternek a képviselő-testület működésével összefüggő feladatai különösen:
a) összehívja és vezeti a testület üléseit,
b) képviseli az önkormányzatot.
(4) A polgármester a jogszabályokban, önkormányzati rendeletekben és az e rendeletben meghatározott hatáskörein túlmenően:
a) fogadja az önkormányzat nemzetközi kapcsolatai képviselőit és
b) véleményt nyilvánít a település életét érintő kérdésekben,
c) nyilatkozatot ad a hírközlő szerveknek,
d) meghatározott munkáltatói jogok tekintetében egyetértési jogot gyakorol,
e) irányítja az önkormányzat nemzetközi tevékenységét,
f) ellátja a törvényben megfogalmazott honvédelmi és polgári védelmi feladatokat.
(5) A polgármester átruházott hatásköreit a 7. melléklet tartalmazza.
16. Az alpolgármester
24. § (1) A képviselő-testület - a saját tagjai közül a polgármester javaslatára, titkos szavazással, a képviselő-testület megbízatásának időtartamára - a polgármester helyettesítésére, munkájának a segítésére egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el feladatait.
(3) Az alpolgármesterre megfelelően irányadók a polgármesterre vonatkozó szabályok.
(4) Az alpolgármester feladatai - jellegüket, tartalmukat tekintve, a polgármester utasításainak megfelelően - előkészítő, összehangoló jellegűek.
17. Polgármester, alpolgármester helyettesítése
25. § (1) Ha a polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejűleg nincs betöltve, illetve tartósan akadályozva vannak tisztségük ellátásában a hatáskört az Ügyrendi Bizottság elnöke gyakorolja.
(2) Az ülés vezetésére a 6. § (5) bekezdésben foglalt szabályokat kell alkalmazni.
18. A közös önkormányzati hivatal
26. § (1) A képviselő-testület Szilvásváradi Közös Önkormányzati Hivatal elnevezéssel egységes hivatalt hozott létre, melynek feladata – a Mötv. 84. § (1) bekezdésében meghatározott feladatok ellátása.
(2) A hivatalt a képviselő-testület döntései szerint és saját önkormányzati jogkörében a polgármester irányítja.
(3) A közös önkormányzati hivatalt a jegyző vezeti.
(4) A képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján meghatározza az egységes hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munka- és ügyfélfogadásának rendjét.
(5) A polgármester a (4) bekezdésre vonatkozó előterjesztését a jegyző ajánlásainak, javaslatának figyelembevételével teszi meg.
(6) A hivatal a jegyző által elkészített és a Képviselő-testületek által jóváhagyott szervezeti és működési szabályzat szerint működik, amely a hivatal feladatait és belső szervezetét, valamint a dolgozók közötti munkamegosztás részletes szabályait tartalmazza.
(7) A hivatal köteles ellátni a bizottságok működésével kapcsolatos, a képviselő-testület és a polgármester által meghatározott feladatokat.
(8) A Közös Hivatal önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv.
(9) A polgármester és a jegyző ügyfélfogadási rendje:
a) polgármester: hétfői napokon 13.00 - 16.00,
b) jegyző: hétfői napokon 13.00 - 16.00.
(10) A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónap időtartamra – a jegyzői feladatok ellátása érdekében a közös hivatal székhelye szerinti polgármester a társönkormányzat polgármesterével egyetértésben – a Szilvásváradi Közös Önkormányzati Hivatal olyan köztisztviselőjét bízza meg, aki a képesítési és alkalmazási feltételeknek megfelel.
19. Az önkormányzati társulás
27. § (1) A képviselő-testület a rendelkezésre álló (szellemi és anyagi) eszközökkel támogatja a választópolgárok olyan öntevékeny társulásait is, amelyek céljuk és rendeltetésük szerint a helyi önkormányzati feladatok (közügyek) megoldására irányulnak.
(2) A társulások létrehozását, szervezeti és működési rendjét rögzítő együttműködési, munkamegosztási megállapodások kezeléséről a jegyző gondoskodik.
20. Helyi népszavazás, lakossági fórumok
28. § A képviselő-testület önálló rendeletben szabályozza a helyi népszavazás rendjét.
29. § (1) A képviselő-testület szükség szerint, de legalább évente egy alkalommal közmeghallgatást tart, az alábbi szempontok szerint:
a) A közmeghallgatás alkalmával az állampolgárok és a településen működő társadalmi szervezeteknek kérdéseket intézhetnek, valamint közérdekű javaslatokat tehetnek.
b) A közmeghallgatás helyéről, idejéről, a tárgykörökről a helyben szokásos módon kell tájékoztatni a lakosságot a rendezvény előtt legalább 15 nappal.
c) A közmeghallgatást a polgármester vezeti.
d) A közmeghallgatásról jegyzőkönyv készül, amelyre vonatkoznak a képviselő-testület jegyzőkönyvére irányadó szabályok. A jegyzőkönyv összeállításáról a jegyző gondoskodik.
(2) A polgármester előre meghatározott közérdekű ügyben, valamint a jelentősebb döntések előkészítése érdekében – az állampolgárok és a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatása céljából falugyűlést hívhat össze. Fontosabb szabályai:
a) A falugyűlés helyéről, idejéről, az esetleges ismertetésre vagy tárgyalásra kerülő tárgykörökről a hivatal hirdetőtábláján való közzététel útján kell tájékoztatást adni a rendezvény előtt legalább 15 nappal.
b) A falugyűlést a polgármester vezeti, erre meg kell hívni a képviselőket, a jegyzőt.
30. § A képviselő-testület az önkormányzat vagyonáról, a vagyona feletti rendelkezésről rendeletet alkot.
21. Az önkormányzat költségvetése
31. § (1) A képviselő-testület a költségvetését, zárszámadását a vonatkozó törvényi előírásoknak megfelelően önkormányzati rendeletben határozza meg.
(2) A költségvetési, illetve zárszámadási rendelet tervezetét szakmailag a jegyző készíti el, a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé.
(3) A költségvetés végrehajtására szolgáló fizetési számlával kapcsolatos adatok:
a) a számlavezető pénzintézet neve: MBH Bank Nyrt.,
b) a számlavezető pénzintézet címe: 1117 Budapest, Magyar Tudósok Körútja 9.
32. § Ez a rendelet 2024. október 9-én lép hatályba.
33. § Hatályát veszti a Szilvásvárad Község Önkormnányzat Képviselő-testületének szervezeti és működési szabályzatáról szóló 3/2022. (II. 23.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet a 9/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelethez
|
1 |
Önkormányzat által ellátott feladatok kormányzati funkció száma |
Az önkormányzat által ellátott feladatok (kormányzati funkció) megnevezése |
Alaptevékenységre vonatkozó főbb jogszabályok |
|
2 |
011130 |
Önkormányzatok és önkormányzati hivatalok jogalkotó és általános igazgatási tevékenysége |
|
|
3 |
011220 |
Adó-, vám- és jövedéki igazgatás |
|
|
4 |
013320 |
Köztemető-fenntartás és -működtetés |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont , A temetőkről és temetkezésről szóló 1999. évi XLIII. tv. 5. § (3) bekezdés |
|
5 |
013350 |
Az önkormányzati vagyonnal való gazdálkodással kapcsolatos feladatok |
|
|
6 |
013360 |
Más szerv részére végzett pénzügyi-gazdálkodási, üzemeltetési, egyéb szolgáltatások |
|
|
7 |
016010 |
Országgyűlési, önkormányzati és európai parlamenti képviselőválasztásokhoz kapcsolódó tevékenységek |
A választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. tv. 23–24. § |
|
8 |
016020 |
Országos és helyi népszavazással kapcsolatos tevékenységek |
|
|
9 |
016080 |
Kiemelt állami és önkormányzati rendezvények |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 7.pont |
|
10 |
041232 |
Start-munka program - Téli közfoglalkoztatás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. pont , Flt. 8. § (4) bekezdés a) pont |
|
11 |
041233 |
Hosszabb időtartamú közfoglalkoztatás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. pont , Flt. 8. § (4) bekezdés a) pont |
|
12 |
041237 |
Közfoglalkoztatási mintaprogram |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 12. pont , Flt. 8. § (4) bekezdés a) pont |
|
13 |
042180 |
Állat-egészségügy |
Az élelmiszerláncról és hatósági felügyeletéről szóló 2008. évi XLVI. tv. 19. § (2) bekezdés |
|
14 |
042220 |
Erdőgazdálkodás |
|
|
15 |
045120 |
Út, autópálya építése |
|
|
16 |
045150 |
Egyéb szárazföldi személyszállítás |
|
|
17 |
045160 |
Közutak, hidak, alagutak üzemeltetése, fenntartása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 2. pont A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 8. § (1) bekezdés , 34. § (2)-(3) és (5) bekezdés |
|
18 |
045170 |
Parkoló, garázs üzemeltetése, fenntartása |
|
|
19 |
047310 |
Turizmus igazgatása és támogatása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 13.pont |
|
20 |
047320 |
Turizmusfejlesztési támogatások és tevékenységek |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 13.pont |
|
21 |
051020 |
Nem veszélyes (települési) hulladék összetevőinek válogatása, elkülönített begyűjtése, szállítása, átrakása |
|
|
22 |
051030 |
Nem veszélyes (települési) hulladék vegyes (ömlesztett) begyűjtése, szállítása, átrakása |
|
|
23 |
051050 |
Veszélyes hulladék begyűjtése, szállítása, átrakása |
|
|
24 |
052020 |
Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése |
A vízgazdálkodásról szóló 1995. évi LVII. tv. 4. § |
|
25 |
062020 |
Településfejlesztési projektek és támogatásuk |
|
|
26 |
064010 |
Közvilágítás |
|
|
27 |
066010 |
Zöldterület-kezelés |
|
|
28 |
066020 |
Város-, községgazdálkodási egyéb szolgáltatások |
|
|
29 |
072111 |
Háziorvosi alapellátás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont az egészségügyi alapellátásról szóló 2015. évi CXXIII. tv. (továbbiakban: Eatv.) 5. § (1) bekezdés a) pont |
|
30 |
072112 |
Háziorvosi ügyeleti ellátás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont Eatv. 5. § (1) bekezdés c) pont |
|
31 |
072311 |
Fogorvosi alapellátás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 4. pont Eatv. 5. § (1) bekezdés b) pont |
|
32 |
076062 |
Település-egészségügyi feladatok |
|
|
33 |
081030 |
Sportlétesítmények, edzőtáborok működtetése és fejlesztése |
|
|
34 |
081045 |
Szabadidősport- (rekreációs sport-) tevékenység és támogatása |
|
|
35 |
081071 |
Üdülői szálláshely-szolgáltatás és étkeztetés |
|
|
36 |
082044 |
Könyvtári szolgáltatások |
A muzeális intézményekről, a nyilvános könyvtári ellátásról és a közművelődésről szóló 1997. évi CXL. törvény (továbbiakban: Közművelődési tv.) 64. § (1) bekezdés Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pont |
|
37 |
082063 |
Múzeumi kiállítási tevékenység |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pont , A kulturális örökség védelméről szóló 2001. évi LXIV. tv. (a továbbiakban: Kulttv.) 5. § (1) bekezdés |
|
38 |
082070 |
Történelmi hely, építmény, egyéb látványosság működtetése és megóvása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pont , Kulttv. 5. § (1) bekezdés |
|
39 |
082091 |
Közművelődés - közösségi és társadalmi részvétel fejlesztése |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pont , Közművelődési tv. 76. § (1) bekezdés |
|
40 |
082092 |
Közművelődés - hagyományos közösségi kulturális értékek gondozása |
Mötv. , 13. § (1) bekezdés 7. pont, Közművelődési tv. 76. § (1) bekezdés |
|
41 |
082094 3 |
Közművelődés - kulturális alapú gazdaságfejlesztés |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pont , Közművelődési tv. 76. § (1) bekezdés |
|
42 |
086090 |
Egyéb szabadidős szolgáltatás |
Közművelődési tv. ) 76. § (1) bekezdés Mötv. 13. § (1) bekezdés 7. pont |
|
43 |
096015 |
Gyermekétkeztetés köznevelési intézményben |
Gyvt. 21/A. (3) bekezdés |
|
44 |
096025 |
Munkahelyi étkeztetés köznevelési intézményben |
|
|
45 |
102025 |
Időskorúak átmeneti ellátása |
|
|
46 |
102031 |
Idősek nappali ellátása |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pont , a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 86. § (1) bekezdés és (2) bekezdés b) pont ja |
|
47 |
104031 4 |
Gyermekek bölcsődében és mini bölcsődében történő ellátása |
Gyvt. 94. § (3) a) pont |
|
48 |
104037 |
Intézményen kívüli gyermekétkeztetés |
Gyvt. 21/A. (3) bekezdés |
|
49 |
106020 |
Lakásfenntartással, lakhatással összefüggő ellátások |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a.pont |
|
50 |
107051 |
Szociális étkeztetés szociális konyhán |
|
|
51 |
107052 |
Házi segítségnyújtás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pont , Sztv. 86. § (1) bekezdés |
|
52 |
107053 |
Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás |
Mötv. 13. § (1) bekezdés 8a. pont , Sztv. 86. § (1) bekezdés |
|
53 |
107080 |
Esélyegyenlőség elősegítését célzó tevékenységek és programok |
2. melléklet a 9/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelethez
|
Kormányzati funkció száma |
Kormányzati funkció megnevezése |
|
018010 |
Önkormányzatok elszámolásai a központi költségvetéssel |
|
018020 |
Központi költségvetési befizetések |
|
018030 |
Támogatási célú finanszírozási műveletek |
|
061030 |
Lakáshoz jutást segítő támogatások |
|
072190 |
Általános orvosi szolgáltatások finanszírozása és támogatása |
|
072390 |
Fogorvosi ellátás finanszírozása és támogatása |
|
076090 |
Egyéb egészségügyi szolgáltatások finanszírozása és támogatása |
|
084031 |
Civil szervezetek működési támogatása |
|
084032 |
Civil szervezetek programtámogatása |
|
101150 |
Betegséggel kapcsolatos pénzbeli ellátások, támogatások |
|
101231 |
Fogyatékossággal összefüggő pénzbeli ellátások, támogatások |
|
103010 |
Elhunyt személyek hátramaradottainak pénzbeli ellátásai |
|
104051 |
Gyermekvédelmi pénzbeli és természetbeni ellátások |
|
105010 |
Munkanélküli aktív korúak ellátásai |
|
107060 |
Egyéb szociális pénzbeli és természetbeni ellátások, támogatások |
|
900020 |
Önkormányzatok funkcióra nem sorolható bevételei államháztartáson kívülről |
3. melléklet a 9/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelethez
|
Gazdasági társaság megnevezése |
Gazdasági társaság adószáma, székhelye |
Tulajdoni hányad |
|
Bélkő Nonprofit Területfejlesztési Kft. |
21195493-2-10 |
9,42 % |
|
BÜKK HAJTÁNY Nonprofit Kft. |
13453161-2-10 |
40 % |
4. melléklet a 9/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelethez
Az Ügyrendi Bizottság által ellátott feladatok
1. A polgármester, valamint képviselők vagyonnyilatkozatainak – vagyonnyilatkozatokkal kapcsolatos eljárás során történő – ellenőrzése, valamint nyilvántartása,
2. képviselők összeférhetetlenségének megállapítására irányuló kezdeményezés kivizsgálása és javaslattétel,
3. a képviselők az alpolgármester tiszteletdíjának emelésére vonatkozó javaslattétel,
4. titkos szavazás lebonyolítása.
5. melléklet a 9/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelethez
1. A Szociális és Egészségügyi Bizottság dönt a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben és az önkormányzati rendeletben foglalt feltételek szerint a települési támogatásról, ezen belül
1.1. a lakhatási támogatásról,
1.2. a gyógyszertámogatásról,
1.3. a gyermeknevelési támogatásról,
1.4. a rendkívüli települési támogatás odaítéléséről,
1.5. az étkeztetési támogatásról,
1.6. a szociális tűzifa támogatásról.
2. A Bizottság dönt a Bursa Hungarica ösztöndíj odaítéléséről, az ösztöndíjak felülvizsgálatáról. Döntést hoz azon hátrányos helyzetű tanulók személyéről, akik az Arany János Tehetséggondozó Programban részt vehetnek.
3. Javaslatot tesz a szociális törvényben, a gyermekvédelmi törvényben és egyéb jogszabályokban meghatározott pénzbeli, természetbeni ellátások és személyes gondoskodást nyújtó szolgáltatások igénybevételére és azok térítési díjaira vonatkozó helyi szabályozásra.
4. A Szociális és Egészségügyi Bizottság intézkedik az 1.1–1.4. pontba foglalt jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátások megtérítéséről.
6. melléklet a 9/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelethez
1. Szilvásvárad Község Önkormányzatának Képviselő- testülete a polgármester, alpolgármester és a helyi önkormányzati képviselők (a továbbiakban együtt: képviselő) vagyonnyilatkozatával kapcsolatos eljárást a következők szerint szabályozza:
2. A Szilvásváradi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) a képviselő saját, valamint a vele közös háztartásban élő házas- vagy élettársának és gyermekének vagyonnyilatkozat-nyomtatványait köteles a nyilatkozat-tételi kötelezettség határidejét megelőzően legalább 30 nappal az érintett részére átadni.
3. A képviselő a vagyonnyilatkozatok 1-1 példányát még le nem zárt borítékban az Ügyrendi Bizottság elnökének előre egyeztetett időpontban átadja, aki a borítékok tartalmát, a vagyonnyilatkozatok meglétét formai szempontból ellenőrzi. A borítékot az Ügyrendi Bizottság elnöke az ellenőrzést követően lezárja. A borítékra fel kell írni a vagyonnyilatkozat-tételre kötelezett nevét. Az Ügyrendi Bizottság elnöke rávezeti a borítékra a lezárás dátumát, aláírásával és bélyegzőlenyomattal igazolja a vagyonnyilatkozatok meglétét, ezt követően igazolást ad ki a vagyonnyilatkozatok átvételéről.
4. Az Ügyrendi Bizottság elnöke vagyonnyilatkozatával kapcsolatosan az Ügyrendi Bizottság legidősebb tagja jár el.
5. A vagyonnyilatkozatokat a Hivatal hivatali helyiségében, elkülönítetten kell tárolni.
6. Az Ügyrendi Bizottság és a jegyző együttesen felelős azért, hogy a vagyonnyilatkozatokat az adatvédelmi szabályok szerint őrizzék, kezeljék, és az abban foglaltakat - a nyilvános vagyonnyilatkozatok kivételével - más ne ismerhesse meg. A nem nyilvános vagyonnyilatkozatokba ellenőrzés, vizsgálati eljárás céljából csak az Ügyrendi Bizottság tekinthet be.
7. A nyilvános vagyonnyilatkozatokat bárki megtekintheti. A betekintés iránti igényt az Ügyrendi Bizottság elnöke felé közvetlenül, vagy a Hivatalon keresztül kell jelezni. Az Ügyrendi Bizottság elnöke a jelzéstől számított 3 munkanapon belül az Ügyrendi Bizottság egy tagjának a jelenlétében, az azonosító adatok kivételével nyilvánosságra hozza az érintett vagyonnyilatkozatot az igénylőnek. A betekintésre a Hivatal hivatalos helyiségében, munkaidőben kerülhet sor. A vagyonnyilatkozat megtekintésének tényét, időpontját a borítékra fel kell jegyezni, majd a boríték újbóli lezárását az Ügyrendi Bizottság elnökének és tagjának aláírásával igazolni kell. A lezárás igazolását bélyegzőlenyomattal kell ellátni.
8. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárás lefolytatásának a vagyonnyilatkozat konkrét tartalmára vonatkozó tényállítás esetén van helye. Az eljárás kezdeményezésére csak írásban kerülhet sor, melyben meg kell jelölni a vizsgálatot kérő személy nevét, címét, a vizsgálattal érintett személyt, a konkrét tényállítást, valamint a vizsgálatot kérő személy aláírását. Az írásbeli kezdeményezést az Ügyrendi Bizottság elnöke részére közvetlenül, vagy a Hivatalhoz lehet benyújtani.
9. Amennyiben az eljárásra irányuló kezdeményezés nem jelöli meg konkrétan a vagyonnyilatkozat kifogásolt részét és tartalmát, az Ügyrendi Bizottság elnöke felhívja a kezdeményezőt a hiány pótlására. Abban az esetben, ha a kezdeményező 15 napon belül nem tesz eleget a felhívásnak, az Ügyrendi Bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja a kezdeményezést. Erre a hiánypótlásban fel kell hívni a kezdeményező figyelmét.
10. Az Ügyrendi Bizottság az 7. pontban foglaltaknak megfelelően benyújtott kezdeményezés alapján vizsgálatot indít az állított tényállás tisztázására. A vizsgálat során meghallgathatja az érintettet, valamint azon személyeket, akik az ügyben érdemi felvilágosítással tudnak szolgálni. Az Ügyrendi Bizottság felhívására a képviselő a saját, illetve a hozzátartozója vagyonnyilatkozatában feltüntetett adatokra vonatkozó azonosító adatokat köteles 8 napon belül írásban bejelenteni. Ezeket az azonosító adatokat csak az Ügyrendi Bizottság tagjai ismerhetik meg, azokat az eljárás lezárását követően 8 napon belül törölni kell. Az Ügyrendi Bizottság köteles az eljárás megindításától számított 30 napon belül a vizsgálati eljárást lefolytatni, az ellenőrzést lezáró határozatot hozni.
11. Az Ügyrendi Bizottság a vizsgálati eljárás során megállapítottakat összegzi, és az eljárás eredményét határozatban rögzíti. Az Ügyrendi Bizottság elnöke az eljárás eredményéről a soron következő testületi ülésen tájékoztatást ad a Képviselő- testületnek. A Képviselő- testület - át nem ruházható hatáskörében - a vizsgálati eljárás eredményének függvényében deklarálja a képviselő elmarasztalását, jogai gyakorlásának felfüggesztését, vagy megállapítja a kezdeményezésben megjelölt tényállítás valótlanságát.
12. A képviselő elmarasztalása esetén képviselői jogait addig nem gyakorolhatja, amíg eleget nem tesz a határozatban foglalt vagyonnyilatkozat-tételi kötelezettségének. A kötelezettség pótlását az Ügyrendi Bizottság elnöke a polgármester felé haladéktalanul jelzi, majd ennek tényéről a polgármester a képviselő- testületet a soron következő testületi ülésen tájékoztatja.
13. A vizsgálati eljárással érintett képviselő részére a 10. pontban foglalt testületi határozat hiteles kivonatát külön kézbesíteni kell.
14. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos vizsgálati eljárás megismétlésének ugyanazon vagyonnyilatkozat esetében csak akkor van helye, ha az erre irányuló kezdeményezés új tényállítást (adatot) tartalmaz. A vizsgálati eljárásra irányuló - új tényállás nélküli - ismételt kezdeményezést az Ügyrendi Bizottság az eljárás lefolytatása nélkül elutasítja.
15. A Képviselő- testület és az Ügyrendi Bizottság vagyonnyilatkozat vizsgálati eljárására vonatkozóan a zárt ülés szabályait kell alkalmazni.
16. A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos vizsgálati eljárás kezdeményezése esetén, az Ügyrendi Bizottság elnöke az Ügyrendi Bizottság ülését a kezdeményezés vagy a hiánypótlás beérkezését követően 3 munkanapon belüli időpontra köteles összehívni. Az Ügyrendi Bizottság jogosult dönteni a kezdeményezés elutasításáról, vagy a vizsgálati eljárás megindításáról. Az Ügyrendi Bizottság a kezdeményező részére csak a kezdeményezés elutasításáról küld határozatot. A Képviselő- testület 4. pontban meghatározott döntéséről az Ügyrendi Bizottság elnöke csak a nyilvános vagyonnyilatkozatok esetében küld tájékoztatást a kezdeményező részére, figyelemmel a személyi és az azonosító adatok adatvédelmére tekintettel.
7. melléklet a 9/2024. (X. 8.) önkormányzati rendelethez
1. A polgármester
1.1. a Képviselő- testület tulajdonosi döntései alapján megköti a szerződéseket;
1.2. ellenőrzi a vagyonjogi szerződésekben foglaltak teljesítését a köztemető kivételével, és indokolt esetben megteszi azokat a jognyilatkozatokat, amelyek a szerződés felbontására vagy megszüntetésére irányulnak, illetve érvényesíti az önkormányzat igényeit;
1.3. elfogadhatja az önkormányzat javára szóló százezer forintot meg nem haladó értékű vagyonlemondást;
1.4. önállóan megköthet olyan szerződéseket, amelyek alapján az önkormányzat ellenérték nélkül szerzi meg közút vagy egyéb közcélú felhasználásra rendelt ingatlan tulajdonjogát;
1.5. önállóan elutasíthat olyan szerződési ajánlatokat, amelyek elfogadása jogszabályi rendelkezéssel vagy önkormányzati döntésben előírtakkal ellentétes lenne;
1.6. önkormányzati követelésről lemondás százezer forint értékhatár alatt jelen rendelet 6. § (2) b) pontjában meghatározott esetekben;
1.7. bérhitel felvétele a havi nettó bér összegének erejéig.
2. A települési támogatás megállapításának, kifizetésének, folyósításának, valamint felhasználása ellenőrzésének szabályairól és a szociális alapszolgáltatásokról szóló önkormányzati rendelet alapján gyakorolja a települési támogatással kapcsolatos feladat- és hatásköröket:
2.1. A Képviselő- testület a polgármesterre ruházza át a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben és az önkormányzati rendeletben megállapított alábbi hatásköreinek gyakorlását:
2.1.1. krízistámogatás megállapítása,
2.1.2. temetési segély megállapítása,
2.1.3. köztemetéssel kapcsolatos döntéshozatal,
2.1.4. iskolakezdési támogatás megállapítása.
2.2. Intézkedés az 2.1.1., 2.1.2., 2.1.4. és 4.1.5. pontokban meghatározott, jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátások megtérítéséről.
3. Dönt az Északmagyarországi Regionális Vízművek ZRt. Közgyűlésének hatáskörébe tartozó ügyekben.