Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IV. 7.) önkormányzati rendelete
a településnév és a település címerének használatáról
Hatályos: 2025. 04. 08Szilvásvárad Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2025. (IV. 7.) önkormányzati rendelete
a településnév és a település címerének használatáról
[1] A rendelet célja, hogy a Szilvásvárad településnév használatának szabályait meghatározza.
[2] Szilvásvárad Község Önkormányzatának Képviselő-testülete Magyarország Alaptörvényének 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. § A rendelet hatálya kiterjed azon természetes személyekre, jogi személyekre, és jogi személyiséggel nem rendelkező gazdasági társaságokra, akik/amelyek
a) megnevezésükben,
b) tevékenységük során, vagy működésükkel összefüggésben,
c) emblémán, jelvényen, kiadványon, dísz-, vagy emléktárgyon, egyéb terméken
Szilvásvárad település nevét, illetve címerét használni kívánják.
2. § (1) A Szilvásvárad településnevet vagy annak bármely toldalékos, régies formáját (a továbbiakban együtt: településnév) kizárólag önkormányzati engedéllyel veheti fel vagy használhatja (a továbbiakban együtt: névhasználat) bárki.
(2) Nem engedélyköteles
a) az a névhasználat, amely jogszabályon alapul,
b) az önkormányzat, valamint az önkormányzat által alapított gazdasági társaságok, intézmények, egyéb szervezetek név- és címerhasználata,
c) a közösségi közlekedési eszköz megállóhelye nevének feltüntetésével megvalósuló névhasználat,
d) a domain névvel, sajtótermékkel és médiaszolgáltatással kapcsolatos névhasználat,
e) az egyházak névhasználata
f) megyei vagy országos szervezetek, intézmények szilvásváradi illetékességgel rendelkező helyi szerveinek névhasználata.
(3) A névhasználat akkor is engedélyköteles, ha a Szilvásvárad településnév akár szóösszetételként, akár kötőjellel, vagy bármilyen elválasztással jelenik meg.
3. § (1) A név- és címerhasználati engedélyezési eljárás önkormányzati hatósági ügy, amelyben az általános közigazgatási rendtartásról szóló törvény rendelkezéseit kell alkalmazni.
(2) A név- és címerhasználattal kapcsolatos eljárásban a polgármester jár el. Ennek keretében a polgármester mérlegelési jogkörébe tartozik az engedély megadása, elutasítása, feltételhez kötése, az ideiglenes vagy valamely alkalomra történő engedélyezése, felfüggesztése és az engedély megvonása.
(3) A névhasználat díjmentes.
4. § (1) A név- illetve címerhasználat iránti kérelmet írásban, a polgármesterhez kell benyújtani.
(2) Az engedély iránti kérelemnek tartalmaznia kell:
a) a kérelmező nevét vagy megnevezését, lakóhelyét vagy székhelyét,
b) a kérelmező tevékenységi körét,
c) a kérelmezett név- illetve címerhasználat célját és módját,
d) a kiadvány, termék példányszámát vagy mennyiségét, a terjesztés vagy a forgalombahozatal módját, és
e) a kérelmezett név-, illetve címerhasználat időtartamát.
(3) A kérelemhez csatolni kell
a) a létrehozni kívánt jogi személy létesítő okiratának tervezetét, amennyiben annak megnevezését érintené a névhasználat, az önkormányzattal megkötendő együttműködési megállapodás tervezetét,
b) a dísz-, vagy emléktárgy, jelvény, kiadvány embléma vagy egyéb termék grafikus ábrázolását tartalmazó dokumentumot, tervet a tényleges méret és a nagyítás vagy kicsinyítés léptékének feltüntetésével, amennyiben a kérelmező a településnevet vagy címert a 1. § c) pontjában meghatározott célból kívánja használni.
5. § (1) A név- és címerhasználati kérelmet a polgármester elutasítja, amennyiben
a) a névhasználat célja, módja vagy körülményei
aa) jogszabályba ütköznek,
ab) bizonyíthatóan az önkormányzat, vagy a település lakosságának jogait, jogos érdekeit sértik vagy veszélyeztetik, vagy egyéb ok miatt méltatlanok,
b) a kérelmezett névhasználat a kérelem elbírálását megelőzően engedélyezett névhasználattól nem különbözik.
(2) A név- és címerhasználat – az irányadó jogszabályokra, más hatósági engedélyekre is figyelemmel –
a) határozatlan vagy határozott időre, illetve feltétel bekövetkeztéig,
b) a tevékenység folytatásának, vagy kérelmező működésének idejére,
c) egy vagy több alkalomra
engedélyezhető.
6. § (1) A név- és címerhasználati engedélynek tartalmaznia kell:
a) a jogosult nevét vagy megnevezését, lakóhelyét vagy székhelyét,
b) az engedélyezett használat célját,
c) az engedélyezett használat módját,
d) az engedélyezett használat pontos szövegét,
e) az engedélyezett használat időtartamát,
f) az engedély visszavonhatóságára történő figyelmeztetést és lehetséges okait, valamint
g) a név- és címerhasználattal kapcsolatos esetleges egyéb feltételeket, kikötéseket és előírásokat.
(2) A név- és címerhasználati engedélyben a használat módjára nézve a kérelem egyedi jellegéhez is igazodóan egyéb feltételek, kikötések és előírások is megállapíthatók.
(3) A kiadott engedély érvényességi ideje szólhat:
a) a tevékenység folytatásának időtartamára,
b) a kérelmező működési idejének időtartamára,
c) meghatározott időpontig vagy feltétel bekövetkeztéig történő felhasználásra,
d) egy alkalomra,
e) határozatlan időre.
(4) A név- éscímerhasználati engedélyekről, a megszűnt és visszavont engedélyekről a jegyző nyilvántartást vezet.
7. § A név- és címerhasználati engedélyt vissza kell vonni, amennyiben
a) a kérelmező
aa) a név-, címerhasználatot az engedélyben foglaltaktól eltérő módon vagy célra folytatja,
ab) az engedélyben meghatározott, a név- címerhasználattal kapcsolatos feltételeket, kikötéseket, egyéb előírásokat megszegi,
b) a 7. § (1) bekezdés a) pontjában meghatározott okok az engedély kiadását követően következnek be.
8. § A rendelet hatályba lépése előtt megvalósuló névhasználat esetén a használó utólagos engedélyezés iránti kérelem benyújtására nem kötelezett.
9. § Ez a rendelet 2025. április 8-án lép hatályba.