Tarnaszentmiklós Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 02. 12

Tarnaszentmiklós Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 11.) önkormányzati rendelete

az önkormányzat 2025. évi költségvetéséről

2025.02.12.

[1] A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 111. § (2) bekezdés alapján a helyi önkormányzat gazdálkodásának alapja az éves költségvetése, melyből finanszírozza és látja el törvényben meghatározott kötelező és önként vállalt feladatait,

[2] Tarnaszentmiklós Község Önkormányzatának éves költségvetése a települési szolgáltatások működtetését és a településfejlesztési célok megvalósítását egyaránt lehetővé tevő, kiegyensúlyozott gazdálkodás elve szerint került összeállításra,

[3] Tarnaszentmiklós Község Önkormányzatának Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében, a Magyarország 2025. évi központi költségvetéséről szóló 2024. évi XC. törvény 64. § (5) bekezdésében és a közszolgálati tisztviselőkről szóló 2011. évi CXCIX. törvény 234. § (3) és (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény, az államháztartásról szóló törvény végrehajtásáról szóló 368/2011. (XII.31.) Kormányrendelet, a jogalkotásról szóló 2010. évi CXXX. törvény, a nemzeti köznevelésről szóló 2011. évi CXC. törvény, valamint Magyarország gazdasági stabilitásáról szóló 2011. évi CXCIV. törvény előírásaira figyelemmel az Önkormányzat 2025. évi költségvetéséről a következőket rendeli el:

1. § A rendelet hatálya az önkormányzat Képviselő-testületére, a polgármesterre és az önkormányzat által fenntartott intézményekre terjed ki.

Az önkormányzati költségvetés bevételei és kiadásai

2. § (1) Tarnaszentmiklós Község Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzat 2025. évi költségvetését 1 070 462 673 Ft bevétellel, és 1 070 462 673 Ft kiadással állapítja meg.

(2) A rendelet 2. § (1) pontja szerinti bevételi fő összeg bevételi forrásonkénti előirányzat megoszlását a rendelet 1. melléklete tartalmazza. A melléklet tartalmazza az önkormányzat – Áht. 23. § (2) bekezdés g) pontja szerinti Stabilitási tv. 45. § (1) bekezdés a) pontja felhatalmazása alapján kiadott jogszabályban meghatározottak szerinti – saját bevételeit. Az 1. melléklet tartalmazza a normatív hozzájárulásokat, támogatásokat, a központi költségvetésből származó egyéb költségvetési támogatásokat.

(3) A 2. §- ban megállapított kiadási előirányzatból:

a) személyi juttatások: 81 949 050 Ft

b) munkaadót terhelő járulékok és szociális hozzájárulási adó: 10 438 875 Ft

c) dologi kiadások: 47 370 000 Ft

d) ellátottak pénzbeli juttatásai: 13 364 349 Ft

e) egyéb működési célú kiadások: 2 000 000 Ft

f) felhalmozási célú kiadások:

fa) beruházások: 0 Ft

fb) felújítások: 826 274 341 Ft

g) finanszírozási kiadások: 78 740 257 Ft

h) egyéb felhalmozási támogatás: 0 Ft

i) államháztartáson belüli visszafizetés: 3 946 282 Ft

(4) A rendelet 2. melléklete tartalmazza a költségvetés kiadásait előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok és kormányzati funkciók szerinti bontásban.

(5) A működési célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 3. melléklete tartalmazza.

(6) A költségvetési bevételek és költségvetési kiadások előirányzat csoportok, kiemelt előirányzatok és azon belül kötelező, önként vállalt feladatok, valamint állami (államigazgatási) feladatok szerint fogadja el.

3. § (1) A finanszírozási célú bevételi és kiadási előirányzatokat mérlegszerűen a rendelet 4. melléklete tartalmazza.

(2) A rendelet 5. melléklete az önkormányzatra összevontan tartalmazza az önkormányzat tervezett hitelállományát.

(3) A 6. melléklet tartalmazza – az Áht. 23. § (2) g) pontja szerint – a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügyletekből és kezességvállalásokból fennálló kötelezettségeit az adósságot keletkeztető ügyletek futamidejének végéig.

(4) A rendelet 7. melléklete tartalmazza az Áht. 24. § (4) bekezdés c.) pontja szerinti közvetett támogatásokról szóló kimutatást.

(5) A rendelet 8. melléklete tartalmazza az Áht. 24. § (4) bekezdés b.) pontja szerinti többéves kihatással járó döntések számszerűsítését évenkénti bontásban és összesítve.

(6) A rendelet 9. melléklete tartalmazza az éves bevételi és kiadási előirányzat teljesüléséről szóló előirányzat-felhasználási ütemtervet.

4. § (1) A rendelet 10. melléklete tartalmazza a költségvetés 2025.évi mérlegét.

(2) Az önkormányzat felhalmozási kiadásait a 11. melléklet határozza meg. Az Európai Uniós forrásból finanszírozott támogatással megvalósuló programok bevételeit, kiadásait 12. melléklet szerint határozza meg.

(3) A rendelet 13. melléklete tartalmazza az adósságállomány alakulását lejárat, eszközök bel-és külföldi hitelezők szerinti bontásban.

5. § (1) A rendelet 14. melléklete tartalmazza a pénzeszközök tervezett változásáról szóló kimutatást.

(2) A Képviselő-testület a költségvetési év során nem határoz meg olyan fejlesztési célt, amelyek megvalósításához a Stabilitási tv. 3. § (1) bekezdése szerinti adósságot keletkeztető ügylet megkötése válik, vagy válhat szükségessé.

(3) A Képviselő-testület a költségvetési létszámkeretet az önkormányzatnál 4,5 főben állapítja meg a 16. melléklet szerint.

(4) A 2025. év során a közfoglalkoztatottak létszám előirányzata: 18 fő.

(5) A Képviselő-testület 6 379 519 Ft általános költségvetési tartalékot állapít meg.

(6) A Képviselő-testület 0 Ft költségvetési céltartalékot állapít meg.

6. § (1) A 2. § (1) bekezdésében nincs működési célú forráshiány.

(2) Az Önkormányzat által nyújtott hitelek (kölcsönök) állományáról szóló kimutatást a rendelet 15. melléklete tartalmazza.

(3) Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. Törvény 29/A. § alapján a saját bevételek, valamint az adósságot keletkeztető ügyletekből eredő fizetési kötelezettségek 2025-2027.évre a 17. melléklet tartalmazza.

A költségvetés végrehajtásának szabályai

7. § (1) A költségvetési szervek rendeletbe meghatározott bevételi és kiadási előirányzatai felett az intézmények vezetői előirányzat-felhasználási jogkörrel rendelkeznek.

(2) Az önállóan működő költségvetési szerv az alapfeladatai ellátását szolgáló személyi juttatásokkal és az azokhoz kapcsolódó járulékok és egyéb közterhek előirányzataival minden esetben, egyéb előirányzatokkal munkamegosztási megállapodásban foglaltaknak megfelelően rendelkezik.

(3) Az önállóan működő költségvetési szervek előirányzatai teljesítéséhez szükséges pénzellátásról az igény felmerülésének függvényében a polgármester gondoskodik.

(4) Az önállóan működő költségvetési szerv feladatai ellátásáról, munkafolyamatai megszervezéséről oly módon gondoskodik, hogy az biztosítsa az önállóan működő és gazdálkodó költségvetési szerv költségvetésében részére megállapított előirányzatok takarékos felhasználását.

(5) A polgármester nettó 2.000.000.- forintig dönthet forrásfelhasználásról azzal, hogy döntéséről a döntést követő legközelebbi ülésen tájékoztatja a Képviselő-testületet.

(6) A Képviselő-testület a polgármester számára felhatalmazást ad az önkormányzat bevételeinek és kiadásainak módosítására és a kiadási előirányzatok közötti átcsoportosításra, ide értve a kiadási kiemelt előirányzatai közötti átcsoportosítást is.

A költségvetés végrehajtásának ellenőrzése

8. § (1) Az önkormányzati költségvetési szervek ellenőrzése a belső kontrollrendszer keretében valósul meg, melynek létrehozásáért, működtetésért és tovább fejlesztéséért az önkormányzat esetében a jegyző, az intézmények esetében az intézményvezető felelős.

(2) Az önkormányzat és intézményei belső Költségvetési Ellenőr KFT végzi.

(3) A Képviselő-testület felhatalmazza a polgármestert a költségvetésben előírt bevételek beszedésére és a jóváhagyott kiadások teljesítésére.

Záró rendelkezések

9. § A rendelet rendelkezéseit 2025. január 1-től kell alkalmazni.

10. § Ez a rendelet 2025. február 12-én lép hatályba.