Erdőkövesd község képviselő testülete 9/2014.(XI.12.) önkormányzati rendelete
Erdőkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2014. 11. 12- 2015. 09. 09Erdőkövesd község képviselő testülete 9/2014.(XI.12.) önkormányzati rendelete
Erdőkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2014-11-12-tól 2015-09-09-ig
Erdőkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete
9/2014.(XI.12.) önkormányzati rendelete
Erdőkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete
Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Erdőkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény (továbbiakban: Mötv.) 53. § (1) bekezdésben kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
I. fejezet
Általános rendelkezések
1.§
(1) A községi önkormányzat hivatalos megnevezése:
Erdőkövesd Község Önkormányzata
(2) Az önkormányzat székhelye:
3252 Erdőkövesd, II. Rákóczi Ferenc út 39.
2.§
Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét, külön önkormányzati rendelet szabályozza.
3.§
(1) A képviselő-testület és a polgármester által használt bélyegzők lenyomatát az 1.számú melléklet tartalmazza.
(2) A képviselő-testület átruházza a polgármester hatáskörébe a következő ügyeket:
a.) a 6/2011.(V.12.) Ök. rendelet 18. §. szerinti szociális étkeztetésre jogosultság megállapítása,
b.) a 69/2011.(V.12.) Ök. rendelet 12.§ szerinti önkormányzati segély megállapítása.
(3) Az önkormányzati társulások tagságával öszzefüggő hatáskör átruházásokat az 5. számú melléklet atrtalmazza.
II. fejezet
A képviselő-testület szervezete és működése
A képviselő-testület
4.§
(1) Erdőkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete tag jainak száma: 5 fő.
(2) A képviselők névsorát az 1. számú függelék tartalmazza.
5.§
(1)A képviselő-testület alakuló, rendes, rendkívüli ülést tart.
(2)A képviselő-testület július1. és augusztus 10 között munkaterv szerinti ülést nem tart.
(3)A képviselő-testület szükség szerint, de évente legalább 6 ülést tart.
A munkaterv
6.§
(1) A képviselő-testület féléves munkaterv alapján ülésezik.
(2) A munkaterv tervezetét - a polgármester iránymutatásai alapján a jegyző állítja össze és a polgármester terjeszti elő a képviselő-testület ülésére.
A polgármester az előkészítés során javaslatot kér:
a.települési képviselőktől,
b.bizottsági elnököktől,
c.az önkormányzati intézmények vezetőitől,
d.a közszolgáltatást nyújtó szervektől,
e.a helyi társadalmi szervezetektől,
f.helyi nemzetiségi önkormányzattól.
(3) A polgármester köteles a képviselő-testületet tájékoztatni a munkatervbe fel nem vett javaslatokról.
(4) A munkatervnek tartalmaznia kell:
a.a testületi ülés időpontját,
b.a napirend megnevezését és azok előadóit,
c.az írásos előterjesztések leadásának határidejét,
d.a napirendhez meghívandók nevét.
(5) A munkatervben meg kell jelölni azon napirendeket, amelyek előkészítésénél közmeghallgatást kell tartani, vagy bizottsági állásfoglalással kell előterjeszteni.
(6) A munkatervet a tárgyfélévet megelőző utolsó testületi ülésen kell beterjeszteni.
(7) A munkatervet meg kell küldeni:
a)a települési képviselőknek,
b)a nem testületi tag bizottsági tagoknak,
c)a munkatervben érintett előadóknak,
d)a helyi nemzetiségi önkormányzatnak.
Előterjesztések
7.§
(1) Testületi ülésekre a döntést igénylő előterjesztést írásban kell elkészíteni.
(2) Egyszerű ügyekben - a polgármester javaslata alapján – a képviselő-testület az írásos formától eltekinthet, de a határozati javaslatot ebben az esetben is írásban kell előterjeszteni.
(3) Az írásos előterjesztésnek tartalmaznia kell:
a.a témával kapcsolatos korábbi testületi döntést és annak végrehajtását,
b.a döntéshez szükséges információkat, a döntés várható gazdasági társadalmi hatását, az előkészítés során elhangzott kisebbségi véleményeket,
c.a javasolt célokat, a megvalósítás módszereit, eszközeit, valamint a határozati javaslatot, felelős és határidő megjelölésével.
(4) A munkatervben nem szereplő kérdés napirendre tűzését - figyelemmel az (1) és (2) bekezdésre - testületi ülést megelőző 5. napig terjeszthet elő a polgármesterhez a képviselő-testület bizottsága, bármely képviselő és a jegyző.
Az ülés összehívása, vezetése, a tanácskozás rendje
8.§
(1) A képviselő-testület elnöke a polgármester, aki összehívja és vezeti a képviselő-testület ülését.
(2) A polgármestert tartós akadályoztatása esetén az alpolgármester helyettesíti.
(3) A polgármester és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetén az Ügyrendi Bizottság elnökét illeti az ülés összehívásának és vezetésének joga.
(4) A meghívót az írásos előterjesztésekkel együtt az ülés előtt legalább 4. nap 18.00 óráig kell kézbesíteni a képviselőknek. Kézbesítésnek minősül a papír alapú kézbesítés, vagy az elektronikus levélben továbbított testületi anyag.
(5) A képviselő-testület ülését írásbeli meghívóval kell összehívni, melynek tartalma:
- az ülés helye és időpontja,
- a javasolt napirendi pontok,
- a napirend előterjesztőjének neve és beosztása.
(6) A képviselő-testület ülésének helyéről, kezdési időpont járól, napirendjéről a jegyző hirdetményben tájékoztatja a lakosságot.
(7) Az ülésekre tanácskozási joggal meg kell hívni a jegyzőt, továbbá a helyi nemzetiségi önkormányzat elnökét az általa képviselt nemzetiséget érintő ügy napirendi tárgyalásáta.
(8) A ülést össze kell hívni 15 napon belül 2 képviselőnek, a képviselő-testület bizottságának, továbbá a kormányhivatal vezetőjének indítványára.
9.§
(1)A képviselő-testület ülése nyilvános.
(2)A képviselő-testület zárt ülést tart a Mötv. 46.§ (2) bekezdés a) pont szerinti ügyek, továbbá - az érintett kérésére - a Mötv. 46.§ (2) bekezdés b) pont szerinti ügyek tárgyalásakor.
(3)A képviselő-testület zárt ülést rendelhet el a Mötv. 46.§ (2) bekezdés c) pont szerinti ügyek tárgyalásakor.
(4)Zárt ülésen a képviselő-testület tagja, jegyző, a meghívott közös önkormányzati hivatali ügyintéző, az érintett és a szakértő vesz részt. A nemzetiségi önkormányzat elnöke kizárólag az általa képviselt nemzetiséget érintő ügy napirendi tárgyalásakor vehet részt a zárt ülésen.
(5)Zárt ülés megtartását a polgármester, bármely képviselő és a jegyző indítványozhatja.
(6)Zárt ülés jegyzőkönyvébe csak a polgármester, a képviselők, a jegyző, a törvényességi ellenőrzést végző hivatal vezetője, illetve ügyintézője, valamint - a rá vonatkozó részbe a tárgyban közvetlenül érintett vagy hivatalos megbízottja tekinthetnek be.
(7)A zárt ülésen hozott döntés közérdekű és közérdekből nyilvános adattartalma, mindenki által megismerhető.
(8)Erdőkövesd község önszerveződő közösségei közül a következő közösségek képviselőit illeti meg tanácskozási jog tevékenységi körében a képviselő-testület és bizottságai ülésein:
1.Erdőkövesdi Nyugdíjas Egyesület
10.§
(1) A polgármester az ülés megkezdése előtt ellenőrzi a határozatképességet. Az ülés időtartama alatt a határozatképességnek folyamatosan fenn kell állnia. Határozatképtelenség esetén az ülést elnapolja, a nem tárgyalt napirendeket istartalmazó napirenddel, 15 napon belül új ülést hív össze.
(2) Az ülés megnyitását követően a polgármester előterjeszti a napirendi tervezetet.
(3) A polgármester az ülést megelőző 5 napon belül beterjesztett napirendi javaslatok,indítványok napirendre tűzésére, vagy ennek megtagadására, javaslatot tesz a képviselő-testületnek.
(4) A képviselő-testület a polgármester előterjesztése alapján dönt:
- a napirendről, sürgősségi indítványról,
- a lejárt határidejű határozatok végrehajtásáról, és az előző ülést követő fontosabb eseményekről, intézkedésekről adott tájékoztató elfogadásáról.
(5) A polgármester az elfogadott napirendnek megfelelően napirendi pontonként:
- megnyitja, vezeti, lezárja a vitát,
- meghatározza a hozzászólás sorrendjét, megadja, megtagadja a szót a jelenlévők bármelyike tekintetében,
- bármely képviselő javaslatára tárgyalási szünetet rendel el, meghatározza a szünet időtartamát,
- hosszúra nyúlt vita lezárása érdekében indítványozza /képviselő javaslata alapján is/a hozzászólások időtartamának kolátozását, vagy a vita lezárását /a javaslatról a képviselő-testület vita nélkül dönt/.
(6) A napirend előadójához a képviselők és a tanácskozási joggal meghívottak kérdést intézhetnek, amelyre a vita előtt és vita közben választ kell adni.
(7) A vita lezárása előtt a napirend előadója válaszolhat a hozzászólásokra.
(8) A döntés előtt a jegyzőnek szót kell adni, ha a javaslat törvényességét illetően észrevételt kíván tenni.
(9) A polgármester a határozati javaslatokat egyenként bocsájtja szavazásra akként, hogy először a vitában elhangzott módosító javaslatokról és ezt követően az írásban előterjesztett határozati javaslatokról döntsön a képviselő-testület.
(10) A tanácskozás rendjének fenntartása a polgármester feladata, aki:
- figyelmezteti azt a hozzászólót, aki eltér a tárgyalt témától; a figyelmeztetés eredménytelensége esetén megvonja a szót / akitől megvonták a szót, ugyanazon ügyben nem szólalhat fel újra/,
- rendre utasítja azt aki rendbontó, méltatlan magatartást tanúsít,
- a terem elhagyására kötelezheti azt, aki /képviselők kivételével/ figyelmeztetés ellenére ismételt rend bontó vagy méltatlan magatartást tanúsít,
- a tanácskozás folytatását akadályozó körülmény felmerülésekor az ülést meghatározott időre félbeszakítja, vagy berekeszti.
(11) A nyilvános ülésen résztvevő állampolgárok a számukra kijelölt helyet foglalhatják el.
Döntéshozatal
11. §
(1) A képviselő-testület akkor döntésképes, ha az ülésen a képviselők több mint fele jelen van. Az üres képviselői helyeket a döntéshozatal szempontjából betöltöttnek kell tekinteni.
(2) A javaslat elfogadásához ( a (3) bekezdésben foglaltak kivételével) a jelen lévő képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(3) A Mötv. 50.§-a szerinti minősített többséget igénylő ügyekben, a javaslat elfogadásához a megválasztott képviselők több mint felének igen szavazata szükséges.
(4) Személyes érintettség esetén a döntéshozatalból a képviselő kizárható. A személyes érintettséget a képviselő köteles bejelenteni. A kizárás szabályaira a Mötv. 49. §-a az irányadó. Döntéshozatal szempontjából a kizárt képviselőt jelenlévőnek kell tekinteni.
(5) Személyes érintettsége bejelentését elmulasztó képviselő tiszteletdíját legfeljebb 4 hónap időtartamra, 50%-al csökkentheti a képviselő-testület. A szankció alkalmazását a polgármester és bármely képviselő kezdeményezheti. A kezdeményezést meg kell tárgyalni, a döntés egyszerű többséget igényel.
12.§
(1) A képviselő-testület a döntéseit nyílt szavazással /kézfelemeléssel/ hozza.
(2) A képviselő-testület titkos szavazást tarthat az SZMSZ 9.§ /2/ és /3/ bekezdésében foglalt esetekben.
(3) Titkos szavazást kezdeményezhet bármely képviselő. A kezdeményezésről a képviselő-testület vita nélkül dönt.
(4) Titkos szavazás esetén:
a)a képviselő-testület 3 fős szavazatszedő bizottságot választ a polgármester javaslatára,
b)a jegyző gondoskodik a szavazólapok és a szavazás előkészítéséről,
c)a szavazás borítékba helyezett szavazólapon, külön helyiségben urna igénybevételével történik,
d)a szavazásról a szavazatszedő bizottság jegyzőkönyvet készít, mely tartalmazza, a szavazás helyét és idejét, az előterjesztést, a szavazatszedő bizottság tagjainak nevét és tisztségét /aláírását/, a szavazás eredményét.
(5) A képviselő-testület a képviselők egynegyede indítványára név szerinti szavazást tart. Nem lehet név szerinti szavazást tartani bizottság létszáma és összetétele, továbbá ügyrendi javaslat tekintetében.
(6) A képviselő-testület bármely képviselő kezdeményezésére név szerinti szavazást rendelhet el (a kezdeményezésről vita nélkül dönt) az alábbi ügyekben:
a) az önkormányzat tulajdonáról való rendelkezés,
b) hitelfelvétel, kötvénykibocsájtás,
c) helyi népszavazás kiírása.
(7) A név szerinti szavazás esetén a jegyző ABC sorrendben felolvassa a képviselők névsorát. A képviselők "igen","nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.
(8) A szavazás eredményét minden esetben a polgármester állapítja meg és ismerteti a képviselő-testület döntését. Ha a szavazás eredménye felől az ülésen kétség merül fel, a polgármester képviselői javaslatra, egy alkalommal ismételt szavazást rendel el.
(9) A polgármester, ha a képviselő-testület döntését az Önkormányzat érdekeit sértőnek tartja, ugyanazon ügyben egy alkalommal kezdeményezheti az ügy (kivétel a Mötv. 55. § (1) bekezdés és a 70. § (1) bekezdés szerinti ügy) ismételt tárgyalását. A kezdeményezést az ülést követő 3 napon belül nyújthatja be, a képviselő-testület a benyújtás napjától számított 15 napon belül minősített többséggel dönt.
(10) Amennyiben a képviselő-testület ugyanazon ügyben kettő egymást követő ülésén nem dönt (határozatképtelenség, vagy határozathozatal hiánya miatt), és az ügy a következőkben felsoroltak közé tartozik, döntést hozhat a polgármester:
a) az önkormányzat költségvetési szerve költségvetési határozata, költségvetési határozata módosítása és zárszámadási határozata elfogadása,
b) önkormányzati üzleti vagyon hasznosítása, legfeljebb a tárgyév végéig.
A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
(11) A képviselő testület-hatáskörébe tartozó, két testületi ülés közötti időszakban felmerülő halaszthatatlan önkormányzati ügyben, ha az ügy a következőkben felsoroltak közé tartozik, döntést hozhat a polgármester:
a) a képviselő-testület által jóváhagyott és benyújtott pályázat hiánypótlásához szükséges döntés,
b) vis maior helyzet bekövetkezésekor szükséges döntés.
A polgármester a döntésről a képviselő-testületet a következő ülésen tájékoztatja.
A képviselő-testület rendeletalkotása
13.§
(1) A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvény felhatalmazása alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.
(2)Az önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti:
a.) a polgármester;
b.) a képviselő;
c.) a képviselő-testület bizottsága;
d.) a jegyző,
e.) akit (amelyet) törvény felhatalmaz.
(3) A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani, aki a hivatal bevonásával gondoskodik a tervezet elkészítéséről.
(4) A tervezetet a rendelet tárgya szerint illetékes bizottság megvitatja és állást foglal.
(5) A lakosság szélesebb körét érintő rendeletek tervezetét /a költségvetési és zárszámadási rendeletek kivételével/ 15 napra közszemlére kell tenni a Közös Önkormányzati Hivatal hirdető tábláján, erről a lakosságot hirdetés útján tájékoztatni kell.
Környezetvédelmi, hulladékgazdálkodási és közművelődési tárgyú helyi rendeletek előkészítéséről a jegyző értesíti a 9.§. (8) bekezdése szerinti civil szervezetek vezetőit. E civil szervezetek tanulmányozhatják és véleményezhetik a rendelettervezeteket, véleményüket (elfogadását, illetőleg elutasítását) a rendeletek képviselő-testület elé történő terjesztésekor ismertetni kell.
(6) A megvitatott - szükség szerint átdolgozott - tervezetet döntésre a képviselő-testületnek kell beterjeszteni úgy, hogy a vitában elhangzott kisebbségi véleményeket is ismer tetni kell.
(7) A képviselő-testület által megalkotott rendeletet a polgármester és a jegyző írja alá.
(8) A megalkotott rendelet hiteles szövegét a jegyző szerkeszti és a kihirdetésről a hirdetőtáblán való kifüggesztéssel - és erről a lakosság hirdetményben történő tájékoztatásával- gondoskodik.
(9) A helyi közoktatás, a helyi média, a helyi hagyományápolás és kultúra, valamint a kollektív nyelvhasználat kérdéskörében a nemzetiségi lakosságot e minőségében érintő
települési önkormányzati rendeletet a képviselő-testület csak e lakosságot képviselő helyi kisebbségi önkormányzat egyetértésével alkothatja meg.
A nemzetiséghez tartozók képzésére is kiterjedő települési önkormányzati döntéshez az érintett helyi nemzetiségi önkormányzat egyetértése szükséges.
14.§
(1) A képviselő-testület hatályos rendeleteit ciklusonként fölül kell vizsgálni.
(2) A felülvizsgálatot a jegyző végzi, szükség esetén a módosításokra javaslatot tesz a képviselő-testületnek.
A képviselők jogállása
15.§
(1) A képviselők az ülésen /valamint az ülést megelőzően írásban/ a polgármesterhez, az alpolgármesterhez, a bizottságok elnökeihez valamint a jegyzőhöz - önkormányzati feladatkörükbe tartozó témában - kérdést intézhetnek és interpellálhatnak.
(2) Mind szóban, mind az írásban beterjesztett kérdésre az ülésen - vagy legkésőbb 15 napon belül írásban - érdemi választ köteles adni az érintett.
(3) A szóban vagy írásban beterjesztett interpellációra az ülésen, vagy - a képviselő-testület hozzájárulása esetén – 15 napon belül kell írásban érdemi választ adnia az érintettnek /a választ minden képviselőhöz el kell juttatni/.
(4) Az interpellációra adott válasz elfogadásáról a képviselőtestület az interpelláló nyilatkozatát követően dönt.
16.§
(1) A képviselő, a bizottság nem képviselő tagja, a vonatkozó jogszabályi előírásoknak megfelelően köteles megtartani a tudomására jutott állami és szolgálati titkot, köteles figyelembe venni a magántitkot és személyi adatok védelmére vonatkozó szabályokat.
(2) A képviselő köteles:
- tevékenyen részt venni a képviselő-testület munkájában,
- felkérés alapján részt venni a testületi ülések előkészítésében, különböző vizsgálatokban,
- szóban vagy írásban bejelenteni ha képviselői tevékenységében akadályoztatva van,
- kapcsolatot tartani a lakosságal.
A képviselő-testület jegyzőkönyve
17.§
(1) A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.
(2) A jegyzőkönyvvezetőt a jegyző bízza meg.
(3) A jegyzőkönyvet a polgármester és a jegyző írja alá.
(4) A jegyzőkönyv a Mötv.52.§.(1) bekezdésben előírtakon túl tartalmazza:
- a távol maradt képviselők nevét, a távollét okát,
- az elhangzott bejelentéseket, interpellációkat, kérdéseket és válaszokat,
- a képviselő kérésére véleményének rögzítését.
(5) A jegyzőkönyvhöz csatolni kell az alábbi mellékleteket:
- jelenléti ívet,
- az írásban benyújtott hozzászólást /a képviselő kérésére/.
(6) A jegyzőkönyv elkészítéséről - megbízottja által - a jegyző gondoskodik.
(7) A jegyzőkönyvet /külön a nyílt és külön a zárt ülésről/ évente folyamatosan számozással kell ellátni.
(8) A rendeleteket és határozatokat külön-külön, a naptári év elejétől kezdődően, folyamatos sorszámmal kell ellátni.
(9) Az önkormányzat rendeletének megnevezése tartalmazza a rendeletet alkotó képviselő-testület nevét, a rendelet számát, kihirdetésének évét, hónapját, napját, az "önkormányzati
rendelet" megnevezést, valamint a szabályozás tárgykörét.
(10) A határozat megjelölése tartalmazza a sorszámot, az elfogadás évét, hónapját és napját, valamint a "Képviselő-testület határozata" megnevezést.
(11) A jegyzőkönyvek évenkénti bekötéséről a jegyző gondoskodik.
(12) A jegyzőkönyvet - zárt ülés kivételével - a lakosság számára is hozzáférhetővé kell tenni a polgármesteri hivatalban, erről a lakosságot tájékoztatni kell.
(13) Az előterjesztéstől eltérő formában elfogadott rendeletet és a határozat kivonatát a képviselőknek meg kell küldeni.
Lakossági fórumok
18.§
(1) A lakosság tájékoztatására a fontosabb döntések előkészítésére, lakossági fórumot kell szervezni.
(2) A lakossági fórumok formája:
a.) falugyűlés;
b.) közmeghallgatás.
(3) A lakosság tájékoztatása, véleményének megismerése érdekében, a polgármester esetenként falugyűlést hívhat össze.
A falugyűlés összehívása előtt kikéri a képviselő-testület véleményét.
(4) A képviselő-testület évente egy alkalommal közmeghallgatást tart.
(5) A közmeghallgatás helyéről, időpontjáról és napirendjéről a lakosságot hirdetmény útján tájékoztatni kell.
(6) Közmeghallgatást kell tartani, minden - a (4) bekezdésben meghatározottak ellenére - napirend esetében, ha a képviselő-testület úgy dönt, vagy a képviselők fele azt indítványozza.
A képviselő-testület bizottságai
19.§
(1) Erdőkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete az önkormányzati feladatok végrehajtása érdekében az alábbi állandó bizottságt hozza létre:
Ügyrendi Bizottság
(2) A bizottsági tagok száma 4 fő, az elnök és egy tag képviselő.
(3) Az (1) bekezdés szerinti állandó bizottság feladatait a 3.számú melléklet, tagjainak nevét az 1.számú függelék tartalmazza.
(4) A bizottság határozatképességére, határozathozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(5) A bizottságok ülésén a jegyző tanácskozási joggal vehet részt, a gazdálkodási előadó gazdálkodási ügyekben, a szociális- és gyámügyi előadó szociális ügyekben tanácskozási joggal vesz részt.
(6) A bizottság ülésén a képviselő és a nemzetiségi önkormányzat elnöke /a nemzetiséget érintő ügyekben/ tanácskozási joggal vehet részt.
(7) A bizottság a képviselő, vagy a nemzetiségi önkormányzat javaslatára, a feladatkörébe tartozó ügyet köteles a következő ülésén megtárgyalni.
(8) A bizottság üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni amelyet a bizottság elnöke és egy tagja ír alá.
(9) A polgármester felfüggesztheti a bizottság döntésének vég rehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit. A felfüggesztett döntésről a képviselő-testület a következő ülésén határoz.
(10) A döntéshozatalból kizárásra alkalmazni kell az Mötv. 49.§. (1) bekezdés előírásait.
20.§
(1) Erdőkövesd Község Önkormányzata Polgármestere tisztségét főállású foglalkoztatási jogviszonyban látja el.
(2) A polgármester tagja a képviselő-testületnek, a képviselőtestület határozatképessége, döntéshozatala, működése szempontjából képviselőnek tekintendő.
(3) A polgármester főbb feladatait a Mötv. 67.§-a tartalmazza.
(4) A polgármester ügyfélfogadásának rendje:
Hétfő: 8.00 – 12.00 óráig,
Szerda: 12.00 – 16.00 óráig,
Péntek: 8.00 – 12.00 óráig.
21.§
(1) A képviselő-testület - saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással - egy alpolgármestert választ.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban tölti be tisztségét.
(3) Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatát.
24.§
- Erdőkövesd Község Önkormányzatánál, az önkormányzat működésével, a döntéselőkészítéssel és végrehajtással kapcsolatos feladatokat az Istenmezejei Közös Önkormányzati Hivatal látja el.
- A jegyzői tisztség betöltetlensége, illetve a jegyző tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb 6 hónap időtartamra – a képesítési követelményeknek megfelelő személy bízható meg a jegyzői feladatok ellátásával.
III.fejezet
A helyi népszavazás
25.§
(1) A helyi népszavazást köteles kiírni a képviselő-testület 80 választójogosult választópolgár jogszabálynak megfelelő kezdeményezésére.
(2) A helyi népszavazásra vonatkozó szabályokat a 2013. évi CCXXXVIII. törvény III. fejezete tartalmazza.
IV. fejezet
Az önkormányzat gazdálkodása
26.§
(1) Erdőkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete gazdálkodásának biztonságáért a képviselő-testület, a gazdálkodás szabályszerűségéért a polgármester felelős.
(2) A képviselő-testület az éves költségvetését önálló rendeletben állapítja meg. A jegyző által elkészített költségvetési rendelettervezetet - a bizottsági véleménnyel együtt – a polgármester február 15-ig(ha a költségvetési törvény a költségvetésiévben kerül kihirdetésre, a kihirdetést követő 45.napig) nyújtja be a képviselő-testületnek. A jegyző a rendelettervezetet a költségvetési intézmény vezetővel írásban egyezteti. A polgármester a költségvetési rendelettervezetet, az intézményvezetőkkel történt egyeztetést az Ügyrendi Bizottság elé terjeszti és véleményezteti.
(3) A jegyző által elkészített - a következő évre vonatkozó - költségvetési koncepciót a polgármester november 30-ig (a helyi önkormányzati képviselő-testület tagjai általános választásának évében legkésőbb december 15-ig) benyújtja a képviselő-testületnek.
A benyújtást megelőzően a polgármester az egész koncepciót véleményezteti az Ügyrendi Bizottsággal, a véleményt a koncepcióhoz csatolja.
(4) A polgármester az önkormányzat gazdálkodásának első féléves helyzetéről szeptember 15-ig, míg háromnegyedéves helyzetéről a költségvetési koncepcióhoz kapcsolódóan tájékoztatja a képviselő-testületet.
(5) A polgármester pótköltségvetési rendelettervezetet terjeszt a képviselő-testület elé, ha év közben a költségvetés teljesítése jelentősen veszélybe kerül.
(6) A jegyző által elkészített zárszámadási rendelettervezetet a polgármester a költségvetési évet követő 4 hónapon belül terjeszti a képviselő-testület elé. A képviselő-testület a zárszámadásáról rendeletet alkot.
(7) A képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok közötti átcsoportosítást - az önkormányzati feladatok ellátása érdekében - a polgármester kezdeményezésére, a képviselő-
testület engedélyezi.
(8) Az általános és céltartalék feletti rendelkezési jog a képviselő-testületet illeti.
(9) A költségvetési előirányzatok felhasználása érdekében, 200.000 Ft értékhatárig utólagos beszámolási kötelezettség mellett, ezen értékhatár fölött a képviselő-testület előzetes engedélyével, kötelezettségvállalási jog illeti meg a polgármestert.
(10) A képviselő-testület a gazdálkodásának belső ellenőrzését a polgármester és a jegyző vezetői ellenőrzésével, és önkormányzati társulás által foglalkoztatott belső ellenőrrel biztosítja.
V. fejezet
Záró rendelkezések
27.§.
(1) E rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.
(2) E rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti az az önkormányzat Szervezeti és Működési szóló 3/2007. (III. 28.) önkormányzati rendelet és a a helyi népszavazásról és népi kezdeményezésről szóló 4/2001. (III. 28.) önkormányzati rendelet.
- Az SZMSZ függeléke naprakész állapotban tartásáról a jegyző
gondoskodik.
(4) Az SZMSZ mellékletei:
1.sz. melléklet: A képviselő-testület és a polgármester által használt bélyegzők lenyomata
2.sz. melléklet: Erdőkövesd Község Önkormányzata szakágazati osztályozása, a kormányzati funkciók
3.sz. melléklet: A képviselő testület állandó bizottsága feladatai
4.sz. melléklet: Önkormányzati társulásoknak átadott hatáskörök
(5) Az SZMSZ függelékei:
1. számú függelék: Erdőkövesd Község Önkormányzata Képviselő-testülete és állandó bizottsága tagjainak névsora
Erdőkövesd , 2014. október 12-n.
Nagy László Gombás Dezsőné
jegyző polgármester