Egerbocs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2014. (III.3.) önkormányzati rendelete

A Képviselő-testület és szervei Szervezeti és Működési Szabályzata

Hatályos: 2014. 11. 11- 2015. 07. 03

Egerbocs Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32.cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében az Alkotmány 32. cikk (1) bekezdés d./ pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:



I. fejezet



Általános rendelkezések



  1. §


(1)Az önkormányzat megnevezése: Egerbocs  Községi Önkormányzat

(2)Az Önkormányzat székhelye, pontos címe: 3337. Egerbocs, Béke u. 21..

(3)Az önkormányzati jogok gyakorlására feljogosított szervezet: Egerbocs, Községi Önkormányzat Képviselő-testülete

(4)Az Önkormányzat illetékességi területe: Egerbocs község  közigazgatási területe.

(5)A Képviselő-testület hivatalának megnevezése és székhelye:

Egercsehi Község Önkormányzata Közös Önkormányzati Hivatala

3341. Egercsehi, Egri u. 8.



  1. §


Az önkormányzat jelképeit és azok használatának rendjét a képviselő-testület külön rendeletben állapítja meg.


  1. §


Az önkormányzat pecsétje kör alakú, a körben az alábbi felirattal: „ Egerbocs Község Önkormányzata”.



II. fejezet



Az önkormányzat feladata, hatásköre, szervei

  1. §


(1)A helyi önkormányzati feladat- és hatáskörök a képviselő-testületet illetik meg. A képviselő-testület a hatásköreit meghatározott esetekben a polgármesterre, bizottságaira illetve a jegyzőre átruházhatja .

(2)A Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011.évi CLXXXIX. törvény a helyi önkormányzat  13. §. (1) bekezdés sorolja fel a helyi közügyek valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok közül különösen a helyi önkormányzat feladatkörébe tartozókat.


  1. §



A képviselő-testület hatásköréből az Mötv. 42. §.-ában meghatározottak nem ruházhatók át.


  1. §


(1)A képviselő-testület önkormányzati hatósági ügyben hozott határozata ellen fellebbezésnek nincs helye.

(2)A polgármester, valamint a képviselő-testület bizottságának, a jegyzőnek önkormányzati jogkörben hozott hatósági határozata ellen a képviselő-testülethez lehet fellebbezést benyújtani.

(3)A képviselő-testületnek az (1) és a (2) bekezdés alapján hozott határozatának felülvizsgálatát, jogszabálysértésre hivatkozással a bíróságtól lehet kérni, a határozat közlésétől számított harminc napon belül. A pert az önkormányzat ellen kell indítani.



III. fejezet



A képviselő-testület működése

A képviselő-testület ciklusprogramja



  1. §



(1) A képviselő-testület elfogadja tevékenységének irányvonalát, az elsőbbséget élvező célokat, a fejlesztési elképzeléseket tartalmazó koncepciót.

(2) A képviselő-testület megbízatásának időtartamára szóló ciklusprogram alapján működik.

(3) A ciklusprogram tervezetének elkészítéséről és a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik. A ciklusprogramot a képviselő-testület a megválasztását követően jóváhagyja.


A képviselő-testület üléseinek száma


  1. §



 A képviselő-testület rendes ülést tart és rendkívüli ülést tarthat.  A Képviselő-testület évente legalább hat ülést tart.



  1. §



(1)A képviselő-testület szükség szerint, de legalább havonta tart ülést.

(2)A képviselő-testület évi rendes üléseinek számát és időpontját a képviselő-testület által elfogadott éves munkaterv tartalmazza.

(3)A munkatervet minden év január 31-ig a polgármester terjeszti elő, melyet a beérkezett javaslatok alapján a jegyző állít össze.

(4)A munkaterv tartalmazza:

a./ az ülések időpontját,

b./ az adott ülésen tárgyalandó témákat,

c./ az előterjesztő megnevezését,

d./ az előterjesztésben közreműködőket,

e./ szükség szerint az előterjesztéssel kapcsolatos tartalmi követelményeket.


10. §.


A képviselő-testület rendkívüli ülését össze kell hívni:

a) a települési képviselők egynegyedének, vagy a képviselő-testület bizottságának az indítványára, valamint

b) azokban az esetekben, amikor az ülés összehívására a munkatervben meghatározott rendes üléseken kívül egyéb okokból szükség van.



A képviselő-testületi ülések összehívása


11. §.


(1) A képviselő-testület ülését a polgármester hívja össze és vezeti.

(2) A polgármester távolléte, akadályoztatása esetén az alpolgármester gondoskodik a képviselő-testület összehívásáról és a polgármester távollétében vezeti az ülést.

(3) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a polgármester és az alpolgármester egyidejű tartós akadályoztatása esetén az Ügyrendi Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó  Bizottság elnöke hívja össze a képviselő-testületet és vezeti a képviselő-testület ülését.


12. §.


A képviselő-testület rendes üléseit a munkatervnek megfelelő időpontra kell összehívni.


13. §.



(1) A képviselő-testület rendkívüli üléseit az ülés összehívására jogosult személy akkor hívja össze, ha a 11. §-ban foglalt feltételek fennállnak.

(2) Az összehívás szükségességét az összehívásra jogosult személy a 15. § b) pontja esetében saját maga dönti el.


14. §.



(1) A képviselő-testület rendes ülésének összehívása írásos meghívó kiküldésével történik.

(2) A meghívónak tartalmaznia kell:

a./ az ülés helyét,

b./ az ülés időpontját,

c./ a tervezett napirendi pontokat,

d./ a napirendi pont előterjesztőjét, előadóját,

e./ a képviselő-testület ülése összehívójának megnevezését.

(3) A meghívóhoz mellékelni kell az előterjesztéseket.

(4) A meghívót és az előterjesztéseket a képviselő-testületi ülés időpontja előtt öt nappal ki kell küldeni.

(5) A meghívót az alábbi személyeknek kell megküldeni:

a./ a képviselőknek,

b./ a jegyzőnek,

                  c./ a bizottságok nem képviselő tagjainak tevékenységi körében,

d./ a nem állandó meghívottaknak,

e./  az előterjesztőknek, akiket az ülés összehívója megjelöl,

f./ a tanácskozási joggal rendelkező önszerveződő közösségek képviselőinek tevékenységi körében ( pl. nyugdíjasok szervezete).


15. §.



(1)A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívása a rendes ülésekhez hasonló írásos meghívóval és a vonatkozó előterjesztések csatolása mellett történhet.

(2)Indokolt esetben lehetőség van a képviselő-testületi ülés összehívására:

a./ telefonon keresztül történő szóbeli meghívással,

b./ egyéb szóbeli meghívással.

(3) Szóbeli meghívás esetén lehetőség szerint biztosítani kell az előterjesztések meghívottakhoz történő eljuttatását.


16. §.


(1)A képviselő-testület ülésén a képviselők szavazati joggal vesznek részt

(2)A meghívottak közül tanácskozási jog illeti meg az ülés valamennyi napirendi pontjához kapcsolódóan:

a.)jegyzőt,

b.)a bizottság nem képviselő tagját,

c.)az illetékes országgyűlési képviselőt.

(3.) Az ülés meghatározott napirendi pontjához kapcsolódóan illeti meg tanácskozási jog a meghívottak közül:

            a) az önkormányzati intézmények vezetőit, illetve azt

            b) akit egy-egy napirendi pont tárgyalására hívtak meg.

(4)  A képviselők napirend előtt legfeljebb 5 percben felszólalhatnak a napirendet nem érintő, közérdeklődésre számot tartó témában. A napirend előtti felszólalási szándékot a képviselő írásban a képviselő-testületi ülést megelőző nap 16 óráig bejelenteni köteles a polgármesternél. A bejelentésben meg kell nevezni a hozzászólás címét és azt, hogy közérdeklődésre miért tart számot.

(5) A napirendek előtt a polgármester, bizottságok, jegyző beszámol a képviselő-testület hatáskörében, illetve a képviselő-testület által hozott határozat végrehajtása tárgyában hozott határozat végrehajtásáról.

(6)  A napirendek összeállításánál a személyi ügyek megelőzik a rendeleteket majd a határozattal lezárható ügyek következnek, végezetül a tájékoztatók.



17. §.


A képviselő-testületet üléséről a lakosságot tájékoztatni kell.

A tájékoztatás formái:

            a) a meghívó kifüggesztése az önkormányzat hirdetőtáblájára.

            b) a honlapon történő közléssel.


A képviselő-testület ülésének vezetése


18. §.

A képviselő-testület ülésének vezetése során ellátandó feladatok:

a)a képviselő-testület határozatképességének megállapítása,

b)a jegyzőkönyv-hitelesítők választása,

c)a napirend előterjesztése, elfogadása,

d)az ülés jellegének (nyílt/zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése,

e)napirendként:

-ea./ a vita levezetése, ezen belül kiegészítésekre, kérdésekre, hozzászólásokra,  a szó megadása,

eb./ a vita összefoglalása,

ec./ az indítványok szavazásra való feltevése,

ed./ határozati javaslatok szavaztatása,

ee./ a szavazás eredményének megállapítása pontosan, számszerűen,

ef./ a napirend tárgyában hozott döntés kihirdetése,

eg./ a módosító indítványokról kell először szavaztatni.

f)a rend fenntartása,

g)ügyrendi kérdések szavazásra bocsátása és a szavazás eredményének kihirdetése. A képviselő-testület működésével kapcsolatos kérdést, javaslatot/ügyrendi kérdés, javaslat/ bármely képviselő az ülésen előterjeszthet. Ügyrendi kérdésről a képviselőtestület vita nélkül, egyszerű többséggel hozott határozatban dönt. Ügyrendi kérdést nem lehet feltenni, ha a szavazás már elkezdődött,

h)időszerű kérdésekről tájékoztatás,

i)az ülés bezárása,

j)tájékoztatás a következő ülés várható időpontjáról, napirendjéről.


A határozatképesség megállapítása


19. §.



(1)A képviselő-testület tagjainak választáskori létszáma: 5 fő.

(2)A képviselő-testület határozatképes, ha tagjai közül az ülésen legalább (a képviselőknek több mint a fele) 3 fő jelen van.

(3)Ha a (2) bekezdésben megjelölt számú képviselő nincs jelen, akkor az ülés határozatképtelen. A határozatképtelen ülést 8 napon belül ugyanazon napirendek tárgyalására újra össze kell hívni.




Jegyzőkönyv hitelesítők választása



20. §.


A képviselő-testület a jegyzőkönyvek hitelesítésére a képviselő-testület tagjai közül 2 fő hitelesítőt választ. A hitelesítő választására indítványt a polgármester tehet. Hitelesítők csak képviselő-testületi tagok lehetnek. A hitelesítők feladata az elkészült jegyzőkönyvek aláírásukkal történő hitelesítése.



Napirendi javaslat előterjesztése és elfogadása


21. §


(1)A polgármester előterjeszti a napirendi pontokat. A képviselők javaslatot tehetnek a napirendi pontok felcserélésére, új napirendi pontok felvételére, javasolt napirendi pontok törlésére.

(2)A napirend elfogadásáról a testület egyszerű szótöbbséggel, formális határozathozatal nélkül dönt.


Az ülés jellegének (nyílt, zárt) megítélése, a zárt ülés tényének bejelentése



22. §

(1)A képviselő-testület egyedi döntéssel – egyszerű szótöbbséggel – hozzászólási jogot adhat a képviselő-testület ülésén megjelent személynek. A döntésében meghatározhatja a hozzászólás maximális időtartamát.

(2)Hozzászólási jog nem adható azokban az esetekben, melyeknél zárt ülés rendelhető el. A hozzászólási jog feltétele, hogy az érintett személy a hozzászólási jog megadása előtt a képviselő-testület ülését viselkedésével ne zavarja. A hozzászólási jog megvonható, ha az érintett személy nem tartja be a számára megadott időkeretet vagy felhívás ellenére eltért a tárgytól.


23. §



A képviselő-testület zárt ülést tart az Mötv. 46.§. (2) és (3) bekezdésben felsorolt esetekben.


Napirendek tárgyalása – vitától a döntéshozatalig


24. §


(1)A napirendi pont tárgyalását szóbeli kiegészítés előzheti meg. Ennek megtételére az előterjesztő, az ügy előadója és a bizottság elnöke jogosult.

(2)A szóbeli kiegészítés nem ismételheti meg az írásbeli előterjesztést, ahhoz képest új információkat kell tartalmaznia.


25. §

(1)A napirendi ponttal kapcsolatban az előterjesztőhöz a képviselők és a meghívottak kérdést intézhetnek.

(2)A napirendi pont vitáját az előterjesztő foglalja össze, egyúttal reagál az elhangzott észrevételekre.


26. §


Az ülésvezető a vita lezárása után elsőként a módosító, majd az eredeti javaslatot teszi fel szavazásra.


27. §


A szavazás előtt a jegyző törvényességi észrevételt tehet.


28. §


Egyszerű többség esetén a javaslat elfogadásához a jelenlévő képviselők több mint a felének igen szavazata szükséges.


29. §


Minősített többség szükséges az Mötv. 50. §.-ban felsorolt esetekben.


30. §


(1)A képviselő-testület döntéseit (határozat, rendelet) általában nyílt szavazással, kézfelnyújtással hozza.

(2)A képviselő-testület a jelenlévő képviselők egynegyedének indítványára név szerinti szavazást rendelhet el.

(3)A név szerinti szavazás alkalmával a jegyző a névsor alapján minden képviselőt személy szerint szólít és a képviselő által adott választ (igen, nem, tartózkodom) a névsorban rögzíti. A szavazás végén a képviselő a nyilatkozatát aláírásával hitelesíti.


31. §


(1)A képviselő-testület titkos szavazást tarthat  az Mötv. 48.§. (4) bekezdése alapján. A titkos szavazás lebonyolításáról az Ügyrendi, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó Bizottság gondoskodik. A titkos szavazáshoz a Közös Önkormányzati  Hivatal elkésziti a szavazólapokat, biztosítja az urnát majd segítséget nyújt a bizottságnak a szavazatok megszámlálásához és az arról készült jegyzőkönyv elkészítéséhez.

(2)A titkos szavazás eredményéről a bizottság külön jegyzőkönyvet készít. Ezt a jegyzőkönyvet csatolni kell a képviselő-testületi ülés jegyzőkönyvéhez.


32. §


(1)A képviselő-testület döntéshozatalából kizárható az, akit, vagy akinek a hozzátartozóját az ügy személyesen érinti. A települési képviselő köteles bejelenteni a személyes érintettséget. A kizárásról – az érintett települési képviselő kezdeményezésére, vagy bármely települési képviselő javaslatára – a képviselő-testület dönt. A kizárt települési képviselőt a határozatképesség szempontjából jelenlévőnek kell tekinteni.

(2)A személyes érintettséget bejelenteni elmulasztó képviselőt a képviselőtestület első ízben figyelmezteti, ismétlődő esetben a köztisztviselői illetményalap háromszorosáig terjedő pénzbírsággal sújthatja. A személyes érintettség egyéb következményeit a személyes érintettségű képviselővel szemben alkalmazni kell.


A felvilágosítás-kérés szabályai


33. §


(1)A képviselők az ülésen a polgármestertől, az alpolgármestertől, a bizottság elnökétől, valamint a jegyzőtől – az önkormányzat feladatkörébe tartozó témában – írásban felvilágosítást kérhetnek.

(2)Felvilágosítás kérésnek az a kérdés, illetve problémafelvetés tekinthető, amely szoros kapcsolatban áll az önkormányzat által ellátott feladatokkal, illetőleg valamely irányítása alatt álló szervezet tevékenységi körével.

(3)A felvilágosítás kérést a polgármesternél lehetőleg az ülés előtt három nappal írásban kell benyújtani.

(4)Amennyiben a felvilágosítás kérést a (3) bekezdésben előírt határidőn túl, vagy a testület ülésén nyújtják be, úgy az érintettnek csak abban az esetben kell az ülésen választ adni, ha a válaszadás előzetes vizsgálatot nem igényel. Ellenkező esetben az ülést követő 15 napon belül írásban kell válaszolni. A válasz elfogadásáról a testület a soron következő ülésen dönt.

(5)Az ülésen az adott válasz elfogadásáról először a felvilágosítást kérő képviselő nyilatkozik. Ha a választ nem fogadja el, a válasz elfogadásáról a testület vita nélkül dönt. Amennyiben a választ a testület elutasítja, elrendeli a felvilágosítás-kérés tárgyának részletes kivizsgálását. Az illetékes bizottság vizsgálódási körébe tartozik a kérdés vizsgálata. A bizottság a vizsgálódásának eredményéről előterjesztésben számol be a képviselő-testületnek. A bizottság köteles előterjesztését a soron következő soros ülésen a képviselő-testület elé terjeszteni.


Előterjesztés


34. §


(1) Előterjesztésnek minősül a képviselő-testület ülésén ismertetett, az ülés napirendjéhez kapcsolódó: tájékoztató, beszámoló, rendelet-tervezet az indoklással és a határozati javaslat az indoklással.

(2) A képviselő-testület ülésére írásos előterjesztést kell benyújtani, melyet a meghívóval együtt meg kell küldeni az érintetteknek.

(3) Kivételes esetben lehetőség van szóbeli előterjesztésre is, ha azt a képviselő-testület egyszerű szótöbbséggel elfogadta. Az ülés napján, illetve az ülésen a képviselők rendelkezésére bocsátott írásos előterjesztést szóbeli előterjesztésként kell kezelni.

(4) Előterjesztés nélkül napirend nem tárgyalható. Írásos előterjesztés nélkül nem tárgyalható a rendeletalkotással összefüggő napirend.


35. §



(1) Az írásos előterjesztéseket a jegyzőnek jogszerűségi szempontból meg kell vizsgálnia.

(2) A jegyző a hivatal útján gondoskodik valamennyi anyag postázásáról, érintetthez való eljuttatásáról.

(3)  Az írásos előterjesztés oldalterjedelmét indokolt esetben a polgármester maximum  öt gépelt oldalra korlátozhatja.

(4) A sürgősségi indítvánnyal benyújtott előterjesztésnek is meg kell felelnie az előterjesztésre vonatkozó szabályoknak.


Határozati javaslat


                                                                          36. §.                 


(1)A határozati javaslat az írásos előterjesztésben, illetve a szóbeli előterjesztésben vagy a polgármester által a vita összefoglalása után megfogalmazott javaslat.

(2)A határozati javaslat részei:

a)a határozat szövege,

b)végrehajtást igénylő döntéseknél:

ba./  a határozat végrehajtásáért felelős személy neve,

bb./  a határozat végrehajtásának időpontja.



A képviselő-testület döntései


37. §



(1)A képviselő-testület döntései:

a./  határozat,

b./  rendelet.

(2)A képviselős-testület jegyzőkönyvi rögzítéssel, de számozott határozat nélkül dönt:

a./  napirend meghatározásáról,

b./  ügyrendi kérdésekről,

c./ a képviselői felvilágosítás-kérésről, valamint a kérdésre adott válasz elfogadásáról.

(3) A képviselőtestület működésével kapcsolatos kérdést, javaslatot / ügyrendi kérdés, javaslat / bármely képviselő az ülésen előterjeszthet. Ügyrendi kérdésről a képviselő-testület vita nélkül, egyszerű többséggel hozott határozatban dönt. Ügyrendi kérdést nem lehet feltenni, ha a szavazás már elkezdődött.


38. §



A képviselő-testület számozott határozata tartalmazza a testület döntését szó szerinti megfogalmazásban, a végrehajtás határidejét és a végrehajtásért felelős megnevezését.


39. §


A képviselő-testület határozatait a naptári év elejétől folyamatos, növekvő, egyedi sorszámmal kell ellátni. A határozatok sorszáma mellett fel kell tüntetni a határozathozatal pontos időpontját (év, hó, nap) megjelöléssel.

A határozatok jelölése: határozat száma, törve az évszámmal, határozathozatal idejével. Pl.: a következők szerint 1/2005. (II.22.) önkormányzati határozat.


40. §


A jegyző gondoskodik a képviselő-testületi határozatok nyilvántartásáról.

A határozat-nyilvántartás formái:

            a./  határozatok nyilvántartási sorszáma szerint,

            b./  határozat-kivonatok sorszám szerint növekvő sorrendben,

            c./  határozatok betűrendes nyilvántartása,

            d./  határozatok határidő nyilvántartása.


41. §



(1)A képviselő-testület a törvény által nem szabályozott helyi társadalmi viszonyok rendezésére, továbbá törvényi felhatalmazás alapján, annak végrehajtására önkormányzati rendeletet alkot.

(2)A képviselő-testület elhatározhatja a rendelet-tervezet kétfordulós tárgyalását is.

(3)Rendeletalkotás esetén a képviselő-testület a beterjesztett javaslat felett általános és részletes vitát is tarthat. Az erre vonatkozó indítványról a képviselő-testület vita nélkül dönt.

(4)A rendelet-tervezet szakszerű előkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(5)Az önkormányzati rendeletet a helyben szokásos módon ki kell hirdetni.

(6)Helyben szokások módnak minősül:

a./ önkormányzati hivatal hirdetőtáblájára történő kihelyezés,

b./ könyvtárban történő kihelyezés.

c./ az önkormányzat honlapján való elhelyezés.


42. §


(1)A rendeletalkotás előkészítése során, a társadalmi egyeztetés érdekében a (2) bekezdésben foglalt kivételekkel biztosítani kell a rendelet-tervezetek letölthetőségét és véleményezhetőségét Egerbocs község hivatalos honlapján, a megadott elektronikus levélcímen. A véleményezésre legalább 5 napnak kell rendelkezésre állni.

(2)Nem kell társadalmi egyeztetésre bocsátani:

a)az állami támogatásokról, az európai uniós, nemzetközi forrásokból nyújtott támogatásokról, a költségvetésről, a költségvetés végrehajtásáról szóló rendelet-tervezetet;

b)a fizetési kötelezettségekről, a helyi adókról szóló rendelet-tervezetet;

c)az önkormányzat szervezeti és működési szabályzatáról szóló rendelet-tervezetet, a köztisztviselők munkavégzésével és juttatásaival kapcsolatos rendelet-tervezetet;

d)a rendelet-tervezetet, ha annak sürgős elfogadásához kiemelkedő közérdek fűződik, ha Egerbocs község pénzügyi, természetvédelmi, környezetvédelmi, vagy örökségvédelmi érdekei védelmét veszélyeztetné;

e)a módosító rendelet-tervezetet, ha az csak magasabb szintű jogszabály módosítása miatt szükséges rendelkezéseket tartalmaz.

(3)A véleményező nevének és e-mail címének megadásával a személyes adatainak kezeléséhez szükséges hozzájárulását is megadottnak kell tekinteni.

(4)A beérkező vélemények nem tartalmazhatnak a jó erkölcsbe ütköző, illetve a becsület csorbítására alkalmas kifejezést és nem sérthetik senkinek a jó hírnevét. Ennek biztosítása érdekében a vélemények – szükség esetén – törlésre kerülnek. Törölni kell névtelenül beérkezett és a rendelet tárgyához nem illeszkedő véleményeket is.

(5)A beérkezett vélemények ismeretében az előterjesztő dönt a rendelet-tervezet esetleges módosításáról, kiegészítéséről.

(6)A rendelet-tervezetről való döntést követően a vélemények eltávolításra kerülnek Egerbocs község hivatalos honlapjáról.


43.§


(1)A jegyző gondoskodik a képviselő-testület rendeleteinek nyilvántartásáról. A rendelet nyilvántartás formái:

a)rendelet-nyilvántartás sorszám szerint, a rendelet tárgyának megjelölésével,

b)rendeletek sorszám szerint, növekvő sorrendben,

c)rendeletek betűrendes nyilvántartása.

(2)A képviselő-testület évenként felülvizsgálja az önkormányzati rendeletek hatályosságát.

(3)A jegyző gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.


A jegyzőkönyv


44. §



(1)A képviselő-testület üléséről jegyzőkönyvet kell készíteni.

(2)A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell az Mötv. 52.§./1/ bek.-ben szabályozottakat. Zárt ülés esetében rögzíteni kell azt, hogy a meghívottak milyen minőségben (érintett, vagy szakértő) vannak jelent.

(3)A jegyzőkönyv elkészítéséről a jegyző gondoskodik.

(4)A tárgyalt napirendi pontoknál fel kell tüntetni:

                  a./ a napirend tárgyát,

b./ az előterjesztőt, vagy előterjesztést,

c./ az előadókat,

d./ a hozzászólókat, a hozzászólás lényegét.

(5)A tárgyalt napirendeknél legalább a tanácskozás lényegét jegyzőkönyvbe kell foglalni. A képviselő-testület valamely tagja kérésére a jegyző köteles a képviselő által elmondottakat szó szerint jegyzőkönyvbe venni.

(6)A képviselő-testület a döntéseit a polgármester által megfogalmazott javaslatról való szavazással hozza. A jegyzőkönyvben rögzíteni kell, hogy hányan szavaztak igennel, hányan nemmel, illetve hányan tartózkodtak.

(7)A jegyzőkönyvnek tartalmaznia kell a képviselő-testület által hozott döntést. Határozat és rövidebb rendelet esetében a jegyzőkönyv szövegébe beépítve, terjedelmesebb rendeletek esetében a jegyzőkönyv mellékleteként.

(8)A jegyzőkönyvhöz csatolni kell:

a./  a meghívót,

b./ a jelenléti ívet,

c./ az írásos előterjesztéseket,

d./ a jegyzőkönyv szövegében nem szereplő rendeletet,

  e./ illetve a képviselők kérése alapján:

ea./  a képviselői indítványokat,

eb./  a képviselői hozzászólásokat szó szerint,

ec./ ./ a képviselői felvilágosítás kéréseket.

(9)A képviselő-testület ülésének jegyzőkönyvét a polgármester és a jegyző írja alá.

(10)A képviselő-testület jegyzőkönyv hitelesítőket választ. A jegyzőkönyvet a jegyzőkönyv hitelesítőknek is alá kell írniuk.

(11)Az aláírt, mellékletekkel ellátott jegyzőkönyvet az ülést követő 15 napon belül a jegyző köteles megküldeni a Kormány által rendeletben kijelölt szervnek, a Heves Megyei Kormányhivatalnak.

A választópolgárok – a zárt ülés kivételével – betekinthetnek a képviselő-testület ülésének a jegyzőkönyvébe és mellékleteibe.

A jegyzőkönyvek betekinthetőségéről a jegyzőnek kell gondoskodnia. A jegyzőkönyvek anyagát csak hivatali dolgozó jelenlétében lehet megtekinteni.

A jegyzőkönyv másolatáért az önkormányzat térítési díjat kér.

A zárt ülésről külön jegyzőkönyvet kell készíteni.

A képviselő-testület jegyzőkönyveinek naptári évenkénti beköttetéséről a jegyző gondoskodik. A zárt ülések jegyzőkönyveit külön kell kezelni.



A képviselő-testület feloszlása


45. §.


A képviselő-testület az Mötv. 55. §.-ban szabályozottak szerint mondja ki feloszlását.


                                                                   IV. fejezet


                                                         A képviselők névsora



46. §


A települési képviselők névsorát az 1. melléklet tartalmazza.[1]



A képviselők jogai és kötelességei


47. §


(1) Minden települési képviselőnek azonosak a jogai és kötelességei.



(2)A települési képviselő kötelessége:

a)köteles részt venni a képviselő-testület munkájában,

b)kapcsolatot tartani a választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,

c)lehetőség szerint előre bejelenteni, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

d)a képviselőkhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,

e)a tudomására jutott állami, szolgálati, üzleti, valamint magán titkot megőrizni.



Járandóságok, képzés, továbbképzés


48. §


(1)A települési képviselők járandóságait az önkormányzat képviselő-testülete külön rendeletben határozza meg.

(2)A képviselők képzéséről, továbbképzéséről – feladataik eredményes ellátása érdekében – a képviselő-testület gondoskodik.


A megbízatás keletkezése és  megszűnése


49. §



A települési képviselő megbízásának keletkezésére és megszűnésére vonatkozó szabályokat a helyi önkormányzati képviselők jogállásának egyes kérdéseiről szóló 2000. évi XCVI. Törvény 1-2. §.-a szabályozza.



50. §


Az önkormányzati képviselő lemondását a 2000.évi XCVI. törvény 3-3/A- §. szabályozza.



Összeférhetetlenség és az összeférhetetlenségi eljárás


51. §.


Az önkormányzati képviselő összeférhetetlenségét a 2000.évi XCVI. törvény 5-7. §.-a, az összeférhetetlenségi eljárást ugyanezen törvény 8-9.§.-a szabályozza. Az összeférhetetlenséggel kapcsolatos jogorvoslatot a 2000.évi XCVI. törvény 10-10/A. §.-a szabályozza.


                                                   A képviselő-testület bizottságai

A bizottságok létrehozása



52. §


(1)A képviselő-testület

 a./  állandó,

b./ ideiglenes bizottságot hozhat létre.

(2)A bizottságok mellérendeltségi viszonyban állnak egymással.

(3)A bizottság elnökének és tagjainak több, mint a felét a települési képviselők közül kell választani. A polgármester, az alpolgármester, a képviselő-testület hivatalának dolgozója nem lehet a bizottság tagja, elnöke.




A bizottság feladatai



53. §


A bizottság a következő feladatokat látja el:

a./  feladatkörében előkészíti a képviselő-testület döntéseit,

b./  szervezi és ellenőrzi a döntések végrehajtását,

c./  benyújtja az előterjesztéseket,

d./  előterjesztésekhez állásfoglalást készít,

e./  gyakorolja a testület által rá átruházott hatósági hatáskört,

f./  feladatkörében ellenőrzi a képviselő-testület hivatalának, a képviselő-testület döntéseinek előkészítésére, illetőleg végrehajtására irányuló munkáját,

g./ ha a hivatal tevékenységében a képviselő-testület álláspontjától, céljaitól való eltérést, az önkormányzati érdek sérelmét, vagy a szükséges intézkedés elmulasztását észleli, a polgármester intézkedését kezdeményezheti.



A képviselő-testület és a polgármester bizottságokkal kapcsolatos jogosítványai


54. §


(1)A képviselő-testület bizottságokkal kapcsolatos jogosítványai:

a./ meghatározza a bizottság szervezetét és megválasztja bizottságait,

b./ meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyeket bizottság nyújt be a képviselő-testületnek,

c./ meghatározza azokat az előterjesztéseket, amelyek a bizottság állásfoglalásával nyújthatók be a képviselő-testülethez,

d./ döntési jogot adhat bizottságainak,

e./ a bizottság által hozott döntést felülvizsgálhatja,

f./ önkormányzati rendeletben hatósági hatáskört állapíthat meg a bizottságnak,

g./ határoz a polgármester által felfüggesztett bizottsági döntések tárgyában .

(2)A polgármester bizottságokkal kapcsolatos jogosítványai:

a./ indítványára össze kell hívni a bizottságot,

b./ felfüggeszti a bizottság döntésének a végrehajtását, ha az ellentétes a képviselő-testület határozatával, vagy sérti az önkormányzat érdekeit,

c./ dönt a bizottság elnökének (személyes érintettsége miatt történő) döntéshozatalból való kizárásáról.


A képviselő-testület állandó bizottságai


55. §


(1)A képviselő-testület feladatainak eredményesebb ellátása érdekében az alábbi állandó bizottságokat hozza létre:

  Ügyrendi,Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó Bizottság,


(2)A bizottság 3 tagból áll.

(3)A bizottság szükség szerint tart ülést.


56. §


(1) Az Ügyrendi, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozat Nyilvántartó  Bizottság feladatát az alábbiak szerint határozza meg:

a./ közreműködik az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatának felülvizsgálatában, javaslatot készít a módosításra, illetve új szabályzat készítésére,

b./ vizsgálja a hatályban lévő Szervezeti és Működési Szabályzat hatályosulását,

c./ figyelemmel kíséri a bizottságok működésének szabályszerűségét,

d./ ellenőrzi a polgármester átruházott hatáskörbe hozott döntéseit törvényességi szempontból, évente egy alkalommal tájékoztatja a képviselő-testületet végzett ellenőrzéséről,

e./ törvényességi szempontból ellenőrzi a bizottságok átruházott hatáskörében hozott döntéseit, erről évente egy alkalommal tájékoztatja a képviselő-testületet,

f./ javaslatot tesz a polgármester juttatásainak megállapítására,gyakorolja a polgármester felett az egyéb munkáltatói jogot,

g./ megvizsgálja a képviselők vagyonnyilatkozat tételi kötelezettségét,

h./ nyilvántartja a vagyonnyilatkozatokat,

í./ igazolja a nyilatkozat átvételét,

j./ gondoskodik a vagyonnyilatkozat megőrzéséről,

k./ megvizsgálja a megválasztott képviselők összeférhetetlenségét,

l./a vizsgálat eredményéről tájékoztatja a polgármestert,

m./ összeférhetetlenség megállapítása esetén javaslatot tesz a képviselő-testületnek az összeférhetetlenség kimondására.


n./  részt vesz a költségvetési rendelet kidolgozásában,

p./   írásban véleményezi a féléves, éves költségvetési gazdálkodásról készült beszámolót,

r./  ellenőrzi a pénzügyi, gazdálkodási adminisztratív munkát,

s./  véleményezi a beruházási, felújítási munkákat, azok kivitelezését esetenként ellenőrzi,

t./  ellenőrzi a végrehajtott leltározások valódiságát, szabályszerűségét,

u./  az önkormányzat pénzügyi-gazdálkodási területet érintő rendeletei tárgyában javaslatokat tehet.


v./ a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló 1993.évi III. tv. 43/B. §. /1/ bekezdésében foglalt ápolási díj megállapítása,

z./ az önkormányzati segély megállapítása.


(3)  A bizottságok személyi összetételét a 2. melléklet tartalmazza.[2]


57. §


A képviselő-testület ideiglenes bizottság


(1)A képviselő-testület az ideiglenes bizottságot:

a./ meghatározott időre, vagy

b./ meghatározott feladat elvégzésére hozhatja létre.

(2)A bizottság a meghatározott idő, vagy a meghatározott feladata elvégzését követően automatikusan megszűnik.

(3)A képviselő-testület az ideiglenes bizottság létrehozásakor dönt a bizottság személyi összetételéről, létszámáról, meghatározza a bizottság feladat- és hatáskörét.

(4)Az ideiglenes bizottságra az állandó bizottságra vonatkozó rendelkezéseket kell alkalmazni.


IV.fejezet


A polgármester, az alpolgármester, a jegyző


58. §



A polgármester főállású tisztségviselő.


                                                   Összeférhetetlenségi szabályok


59. §


(1)A polgármester összeférhetetlenségére vonatkozó eseteket a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 33/A. §. tartalmazza.


                                                                      60. §



(2)A polgármester önkormányzati, valamint államigazgatási feladatait, hatásköreit a képviselő-testület hivatalának közreműködésével látja el.

A jegyző tekintetében gyakorolja a munkáltatói jogot.

(3) A polgármester további feladatai:

      a./  segíti a képviselő-testület tagjainak testületi, illetve bizottsági munkáját,

      b./  meghatározza a jegyző képviselő-testületi tevékenységével kapcsolatos feladatit,

      c./  képviseli az önkormányzatot,

      d./ kapcsolatot tart a választópolgárokkal, valamint a helyi társadalmi és egyéb szervezetekkel,

      e./  fogadóórát tart, melynek időpontja minden héten kedden 8 órától 12 óráig tart,

      f./  nyilatkozik a sajtónak.


Az alpolgármester


61. §


(1)A képviselő-testület – saját tagjai közül, a polgármester javaslatára, titkos szavazással a képviselő-testület megbízatásának időtartamára – a polgármester helyettesítésére, munkájának segítésére társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.

(2)Az alpolgármester a polgármester irányításával látja el feladatait.



A közös hivatal jegyzője



62. §


(1)Egercsehi, Egerbocs, Szúcs községek polgármesterei – pályázat alapján – a jogszabályban megállapított képesítési követelményeknek megfelelő jegyzőt neveznek ki. A kinevezést lakosságszám-arányos többségi döntés alapján a közös önkormányzati hivatal székhelye szerinti település polgármestere gyakorolja.  A kinevezés határozatlan időre szól.

(2)A jegyző vezeti a képviselő-testület hivatalát.



63. §


(1)A jegyző:

a)gondoskodik az önkormányzat működésével kapcsolatos feladatok ellátásáról,

b)a hatáskörébe tartozó ügyekben szabályozza a kiadmányozás rendjét, gyakorolja a munkáltatói jogokat a képviselő-testület hivatalának köztisztviselői tekintetében,

c)döntésre előkészíti a polgármester hatáskörébe tartozó államigazgatási ügyeket,

d)dönt azokban a hatósági ügyekben, amelyeket az önkormányzat képviselő-testülete ruház át,

e)tanácskozási joggal vesz részt a képviselő-testület, a képviselő-testület bizottságának ülésén,

f)dönt a hatáskörébe utalt ügyekben.

(2)A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a bizottságnak és a polgármesternek, ha a döntésüknél jogszabálysértést észlel.


64. §



A községi jegyző a polgármesterek egyetértésével nevezi ki, menti fel és jutalmazza a hivatal dolgozóit és gyakorolja a munkáltatói jogokat. A polgármesterek megállapodhatnak az egyetértési jog gyakorlásáról. Ha nem tudnak megállapodni, akkor a képviselő-testületek együttes ülése jelöli ki az egyetértési jogot gyakorló polgármestert.



VII.fejezet



A képviselő-testület hivatala

Közös Önkormányzati Hivatal



65. §.

Egercsehi, Egerbocs, Szúcs községek Önkormányzatai közös önkormányzati hivatalt hoznak létre. A közös önkormányzati hivatalra az Mötv.85.§. rendelkezései megfelelően irányadóak. 



66. §


(1) A közös önkormányzati hivatalt létrehozó önkormányzatok megállapodnak abban, hogy Egerbocson és Szúcson az ügyfélfogadás biztosítására állandó jelleggel működő kirendeltség/ ügyfélszolgálat/ működik.

(2) Egerbocson minden héten hétfőn, csütörtökön és pénteken működik az állandó ügyfélszolgálat. Szúcson az ügyfélfogadás a hét hétfőjén, szerdáján és pénteken működik, a jegyző ügyfélfogadást minden héten a szerdai napon tartja.


VIII.fejezet



A lakossággal való kapcsolati formák, lakossági fórumok, a közmeghallgatás



67. §



(1)A képviselő-testület évente legalább egyszer – általános – közmeghallgatást tart.

(2)Közmeghallgatást kell tartani az (1) bekezdésben foglaltakon túl az alábbi tárgykörökben, kérdésekben:


a./ község egészét érintő beruházási munka esetén,

b./ minden olyan ügyben, ami a lakosság életében jelentőséggel bír.

(3)A közmeghallgatást előre meg kell hirdetni.

(4)A közmeghallgatás kihirdetésére a képviselő-testület rendes ülése összehívására vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(5)A közmeghallgatás olyan fórum, ahol az állampolgárok és a helyben érdekelt szervezetek képviselői közérdekű kérdést vethetnek fel és javaslatot tehetnek.

(6)A közmeghallgatást a polgármester vezeti.



68. §



(1)A képviselő-testület az alábbiak szerint határozza meg azokat a fórumokat, amelyek a lakosság, a társadalmi szervezetek közvetlen tájékoztatását, a fontosabb döntések előkészítésébe való bevonását szolgálják: falugyűlés.

 (2) A falugyűlés meghirdetésére, vezetésére, összehívására a közmeghallgatásra vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

(2)A falugyűlésen elhangzott véleményekről, állásfoglalásról, a kisebbségi véleményekről tájékoztatni kell a képviselő-testületet.



IX. fejezet



Az önkormányzati gazdálkodás



69. §


(1) Az önkormányzat gazdálkodására az Mötv. 111.§.-116.§. rendelkezései az irányadóak.

Az önkormányzat feladat-finanszírozásával kapcsolatosan az Mötv. 117.§.-118.§- rendelkezései az irányadóak.

(2) A települési önkormányzat belső kontrollrendszerére az Mötv. 119-120. §. rendelkezései az irányadóak.


70. §



A képviselő-testület a költségvetés tervezésével és végrehajtásával kapcsolatos előírásokat az 3.  melléklet határozza meg.


71. §.



A képviselő-testület a polgármesterre és a bizottságokra átruházott feladat és hatásköröket a 4. melléklet tartalmazza.



X. fejezet



Vagyonnyilatkozatra vonatkozó egyéb szabályok


72. §



(1)A vagyonnyilatkozatot az Ügyrendi, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozatot Nyilvántartó Bizottság tartja nyilván és ellenőrzi.


(2) A vagyonnyilatkozattal kapcsolatos eljárást az Ügyrendi, Összeférhetetlenségi és Vagyonnyilatkozatot Nyilvántartó Bizottságnál bárki kezdeményezheti. Az eljárás eredményéről az ellenőrző bizottság tájékoztatja a soron következő ülésen a képviselő-testületet.


XI. fejezet



Záró és egyéb rendelkezések



73. §


(1)Ez a rendelet kihirdetését követő  napon lép hatályba.

(2)A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti a 10/2013./X.30./ önkormányzati rendelet az önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról.

(3)A Szervezeti és Működési Szabályzat mellékleteinek folyamatos vezetéséről, naprakész állapotban tartásáról a jegyző gondoskodik.



[1]

A rendelet szövegét a 11/2014 (X.30) önkormányzati rendelet 1 §-a módosította. Hatályos: 2014.október 30.-tól

[2]

A rendelet szövegét a 11/2014 (X.30.) önkormányzati rendelet 2. §-a módosította. Hatályos: 2014.október 30-tól