Egerbocs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelete
Egerbocs Község településképének védelméről
Hatályos: 2019. 09. 26- 2023. 09. 01Egerbocs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelete
Egerbocs Község településképének védelméről
Egerbocs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. tv. 12. § (2) bekezdés a)-h) pontjaiban, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13. § (1) bekezdés 1.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8. ) Kormányrendelet 43/A. § (6) bekezdés és a 9. mellékletében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Heves Megyei Kormányhivatal Kormánymegbízotti Kabinet Állami Főépítész, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, Heves Megyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Osztály, Bükki Nemzeti Park Igazgatóság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
BEVEZETŐ rendelkezések
1. § (1) E rendelet célja Egerbocs Község sajátos településképének, jellegzetes arculatának megőrzése, védelme és alakítása érdekében a helyi épített és természeti örökség meghatározása, a védetté nyilvánítás és védelem megszüntetés szabályozása, a településképi szempontból meghatározó területek, a településképi követelmények megállapítása és a településkép – érvényesítési eszközök szabályozása.
(2) A rendelet területi hatálya Egerbocs igazgatási területe.
(3) E rendelet alkalmazásában használat fogalmak és magyarázataik:
A Helyi védelem
2. § (1) Az épített környezet fenntartása, a jelen és a jövő nemzedékek számára való megőrzése érdekében az önkormányzat a közigazgatási területén található kiemelkedő építészeti, képzőművészeti és természeti értékeket helyi védelem alá helyezi.
(2) A helyi értékvédelem feladata a helyi védelmet igénylő építészeti örökség meghatározása, dokumentálása, védetté nyilvánítása, nyilvántartása, megőrzése, és a lakossággal történő megismertetése.
(3) A helyi védelem tárgyát képezi mindaz az épített érték (épület, építmény, utcarész, településrész, épületrész, építményrész, közterületen lévő szobor, emlékmű,) melyet a képviselő-testület építészeti, művészeti, néprajzi, településtörténeti, esztétikai értéke miatt védetté nyilvánít. A helyi védelem hatálya nem terjed ki az országos védelem alatt álló értékekre, valamint a természetvédelemről szóló jogszabályok rendelkezései alapján védelem alá helyezett értékekre.
(4) Amennyiben helyi védett érték magasabb szintű jogszabály alapján védelemre kerül, azt az értéket jelen rendeletből törölni kell.
(5) A helyi védettség alá helyezésről, annak megszűnéséről a Képviselő-testület dönt.
(6) Az Egerbocs települési arculati kézikönyvében szereplő, „településképi meghatározó” épületek, építmények esetét kivéve a védetté nyilvánításhoz, annak megszüntetéséhez be kell szerezni települési főépítész véleményét.
3. § (1) A helyi területi védelem a helyi kialakult, meghatározó, értékes településképet és egyes településrészt meghatározó, közterületekkel meghatározott településrészre terjedhet ki.
(2) A helyi területi védelem jegyzéke Egerbocs Község Önkormányzat Képviselő-testülete helyi területi védelemben részesülő településrészt nem határozott meg.
4. A helyi egyedi védelem meghatározása
4. § (1) A helyi egyedi védelem a jellegzetes, értékes, illetve hagyományt őrző építészeti arculatot, településkaraktert meghatározó
a) építményre, építményrészletre
b) szoborra, képzőművészeti alkotásra terjedhet ki.
c) táj- és kertépítészeti alkotásra,
(2) A helyi egyedi védelem jegyzékét az 1. melléklet tartalmazza.
5. Az egyedi védelemhez kapcsolódó tulajdonosi kötelezettségek
5. § (1) A védetté nyilvánított helyi érték fenntartása a tulajdonos feladata, ő köteles az érték jó karbantartásáról gondoskodni. Felújítás, korszerűsítés esetén a jelen rendeletben foglalt előírásokat és a vonatkozó egyéb jogszabályokat be kell tartani.
(2) A helyi védett érték tulajdonosa kérheti az önkormányzat támogatását a felújítás, helyreállítás és ezáltal az értékmegőrzés érdekében. A támogatás megítélésnek feltétele a rendeltetésszerű használat.
(3) A helyi védett érték tulajdonosa a tulajdonviszonyokban, a kezelőben és a használóban történt változásokat a jegyzőnek a változástól számított 30 napon belül köteles írásban jelezni. Ennek elmaradása esetén a védett értékre önkormányzati támogatás nem adható.
(4) A Településképi Rendeletet és a Település Arculati Kézikönyvet az önkormányzat évente felülvizsgálja.
A településképi szempontból meghatározó területek
6. § Településképi szempontból meghatározó terület nem kerül lehatárolásra, a településen aTelepülésképi Arculati Kézikönyv (TAK) építészeti ajánlásai vehetők figyelembe
A településképi követelmények meghatározása
7. § (1) A település teljes igazgatási területén a TAK- ban meghatározott építészeti ajánlásokat lehet alkalmazni
(2) A település teljes igazgatási területén a telepítés módját a kialakult állapothoz, a környezethez illeszkedően kell meghatározni, a TAK építészeti ajánlásait lehet figyelembe venni.
(3) E rendelet közterület alakítási terv készítésére kötelező előírást nem állapít meg.
(4) A lakó funkciójú épületek elhelyezésére alkalmas építési övezetekben lakóépületeken hullámpala, műanyag hullámlemez nem alkalmazható.
(5) A tetőfedő anyagok közül a rikító színek (pl. élénk vörös, kék) nem, helyette a földszínek alkalmazhatók.
(6) Lakóépületek csak magastetővel építhetők
(7) A település teljes közigazgatási területén a 2. mellékletben szereplő növények telepítését kell előnyben részesíteni.
8. Településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó területi és egyedi építészeti követelmények
8. § E rendeletben településképi szempontból meghatározó terület nem került bevezetésre.
9. Helyi védett értékre vonatkozó területi és egyedi építészeti követelmények
9. § (1) A település helyi védett értékeinek felsorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
(2) Helyi védett épület esetén:
a) a fő rendeltetést tartalmazó épület megtartandó és eredeti állapotában helyreállítandó,
b) a homlokzat, tetőidom nem változtatható,
c) a közterület felől látható homlokzatokon műanyag nyílászáró nem alkalmazható,
d) a közterület felőli tetőn tetőablak nem alkalmazható
e) az épületek homlokzatának felületképzése vakolt, pasztell színezésű lehet,
f) a tetőfedés színe a földszínek valamelyike lehet,
g) helyi védett épület jó karban fenntartandó
(3) Helyi védett műalkotás esetén a fő rendeltetés helyben tartandó és eredeti állapotában helyreállítandó, jó karban fenntartandó
(4) Helyi védett természeti érték esetén:
10. § (1) A felszíni energiaellátás nyomvonalas építményei elhelyezésére a település teljes igazgatási területe alkalmas.
(2) Ahol vezetékes hálózat megengedett ott új vezeték földkábelben vagy meglévő oszlopsoron vezethető.
(3) A település ellátásához szükséges közmű műtárgyak (transzformátor, kapcsolószekrény, elosztószekrény, gáznyomás-szabályozó stb.) takartan, közterületen látványában illeszkedő megjelenéssel helyezendő el.
(4) Természetvédelemmel érintett területen kültéri világítás csak biztonsági szempontok (élet- vagyonvédelem, stb.) esetén épülhet, lehetőség szerint az energiaellátást földkábellel kell biztosítani.
11. Reklámhordozókra vonatkozó településképi követelmények
11. § (1) A község közigazgatási területén reklámhordozót, reklámhordozót tartó berendezést elhelyezni vagy közzétenni kizárólag a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Tvtv.), a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rr.), a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 12. § és
a reklámtáblák, reklámhordozók és egyéb reklámcélú berendezések közutak melletti elhelyezésének részletes szabályairól szóló 224/2011. (X. 21.) Korm. rendelet előírásainak figyelembe vételével, és településképi bejelentési eljárás alapján lehetséges.
(2) Reklámhordozók elhelyezése a hagyományosan kialakult településképet nem változtathatja meg hátrányosan.
(3) Reklámot, reklámhordozó berendezést közterületen kizárólag utcabútorokon lehet elhelyezni. Utcabútoron kizárólag az utcabútor felülete vehető igénybe reklámközzététel céljából. Az utcabútoron reklámhordozót tartó berendezés – az utasváró kivételével – nem helyezhető el.
(4) Közművelődési célú hirdetőoszlop a település közigazgatási területen bárhol létesíthető.
(5) Az információs célú berendezés felületének legfeljebb kétharmada vehető igénybe reklám közzétételére, felületének legalább egyharmadának közérdekű információt kell tartalmaznia.
(6) Reklámhordozón fel kell tüntetni a tulajdonos megnevezését és címét.
(7) Reklámcélú építmény, reklámhordozó, reklámnak minősülő falfestés, felirat, plakát helyi egyedi védelem alatt álló épületen, illetve az előtte lévő közterületen nem helyezhető el.
12. Egyéb műszaki berendezésekre vonatkozó településképi követelmények
12. § (1) Közterületen új közművezetéket (vízellátás, szenny-, és csapadékvíz-elvezetés, földgázvezetéket) csak terepszint alatti elhelyezéssel, míg közép- és kisfeszültségű, valamint közvilágítási, táv- és egyéb hírközlő vezetékeket terepszint alatti, illetve légkábeles formában szabad létesíteni. A több, különböző szolgáltató légvezetékei lehetőleg közös oszlopon létesítendők.
(2) A tervezett gáznyomás-szabályozók az épületek utcai homlokzatára nem helyezhetőek el. A berendezés a telkek előkertjében, udvarán, vagy az épület alárendeltebb homlokzatára telepíthetők. A tervezett elektromos transzformátorok, trafóházak az utcaképre tekintettel telepíthetők.
Településkép-érvényesítési eszközök
13. § (1) A települési önkormányzat az építési tevékenység megkezdését megelőzően az építtető kérelemre a településképi követelményekről a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül, a településképi rendeletben foglaltak szerinti szakmai konzultációt biztosít.
(2) Helyi egyedi védelmű építményt, helyi védelmű területen lévő építményt érintő építési tevékenység, valamint új építés esetén a szakmai konzultáció kötelező.
(3) A szakmai konzultáció, minden esetben a kérelmező által bemutatott tervjavaslatra vonatkozik. Tervjavaslat nélkül szakmai konzultáció nem végezhető. A bemutatott tervjavaslat, a konzultációról készülő emlékeztető kötelező mellékletét képezi.
(4) A településképi szakmai konzultáció az önkormányzati főépítész, illetve amennyiben önkormányzati főépítész folyamatos foglalkoztatására nem kerül sor, a polgármester feladata.
(5) A szakmai konzultáció során a helyi építési szabályzat, a településképi rendelet előírásai, valamint a településképi illeszkedés kerülnek bemutatásra, a kérelmező által beazonosított telek vonatkozásában.
(6) A konzultációról a konzultáció felelőse emlékeztetőt készít, amelyben rögzíteni kell a felvetett javaslatok lényegét, valamint az önkormányzati főépítész vagy a polgármester lényeges nyilatkozatait. A szakmai konzultációról készülő emlékeztetőben röviden, írásban is rögzíteni kell a bemutatott terv által felvetett javaslat lényegét, és az arra adott lényeges nyilatkozatot.
(7) Az emlékeztetőben rögzített nyilatkozatok kötik a települési önkormányzatot és a kérelmezőt a településképi bejelentési és kötelezési eljárás során. A szakmai konzultáció során adott nyilatkozatot a kérelmező felhasználhatja a településképi előírások betartásának igazolására.
14. A településképi véleményezési eljárás
14. § E rendeletben településkép véleményezési eljárás nem kerül bevezetésre.
15. A településképi bejelentési eljárás
15. § (1) Az önkormányzat polgármestere településképi bejelentési eljárást folytat le a településképi rendeletben meghatározott részletes eljárási szabályok szerint a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében a reklám-elhelyezési kormányrendeletben szereplő általános elhelyezési, és a településképi rendeletben szereplő különös településképi követelmények vagy különös településképi követelmények meghatározásának hiányában - a reklám-elhelyezési kormányrendeletben szereplő általános elhelyezési követelmények érvényesítése érdekében.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén, a bejelentési eljárást a polgármester nevében, a polgármester által kijelölt helyettesítő személy végzi.
(3) A bejelentés tartalmazza a bejelentő nevét, a bejelentő lakcímét, szervezet esetén székhelyét, reklám, illetve reklámhordozó elhelyezése vagy rendeltetésváltoztatás megjelölését, reklámok, reklámhordozók vagy rendeltetésváltoztatás helyét, a telek helyrajzi számát, a rendeltetésváltozás megvalósítása vagy a reklámok, reklámhordozók elhelyezésének tervezett időtartamát, a bejelentéshez a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki, illetve egyéb tervet, továbbá rendeltetésváltozás esetén a településrendezési eszközök rendeltetésekre vonatkozó követelményeinek való megfelelést igazoló dokumentációt kell mellékelni.
(4) A polgármester a bejelentést követően, az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.). szerinti teljes eljárásban a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényben (a továbbiakban: Tvtv.) meghatározott határidőn belül
a) reklám és reklámhordozó elhelyezését vagy rendeltetésváltoztatást - feltétel meghatározásával vagy anélkül - tudomásul veszi, ha a bejelentés megfelel a (3) bekezdésében meghatározott követelményeknek, illeszkedik a településképbe, megfelel a településképi követelményeknek, valamint a reklám-elhelyezési rendeletben foglalt elhelyezési követelményeknek, a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek;
b) megtiltja a reklám és reklámhordozó elhelyezését vagy rendeltetésváltoztatás megkezdését, és - a megtiltás indokainak ismertetése mellett - figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha nem illeszkedik a településképbe, vagy nem felel meg a településképi követelménynek, nem felel meg a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek;
c) megszünteti az eljárást, ha a kérelem és melléklete nem felel meg a (3) bekezdésében meghatározott követelményeknek, vagy az eljárás okafogyottá válik.
(5) A polgármester ellenőrzi a kötelezettség teljesítését, és ha bejelentési eljárás lefolytatásának elmulasztását észleli, a reklám, reklámhordozó elhelyezése esetén 15 napon belül értesíti a megyei kormányhivatalt.
(6) A településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése vagy a bejelentés elmulasztása esetén a 16. § szerinti jogkövetkezmények alkalmazhatók.
16. A településképi kötelezés
16. § (1) A polgármester a helyi önkormányzati rendeletben meghatározott településképi követelmények teljesítése érdekében az Ákr. szabályai alapján - hivatalból vagy kérelemre - kötelezési eljárást folytat le, és szükség esetén kötelezést bocsát ki a Tvtv. 11. §-a szerint.
(2) A kötelezési eljárás akkor is lefolytatható és a településképi kötelezettség megszegésének minősül, ha az építési tevékenységgel összefüggésben megtartott szakmai konzultáció eredményeképpen kiadott emlékeztetőben foglalt, vagy a településképi követelmény figyelmen kívül hagyásával valósul meg az építés, valamint, ha a helyi védelem alatt álló építmény, épület, műtárgy és ezek környezete, esztétikai állapotának biztosítása nem megfelelő.
(3) Kötelezési eljárást kezdeményező kérelem az önkormányzatnál írásban nyújtható be, és a kérelemben meg kell jelölni, hogy a rendelet mely szakaszában foglalt településképi követelmény nem teljesülése miatt történik a kezdeményezés.
(4) A polgármester a tényállás tisztázása során települési főépítész szakmai állásfoglalását köteles beszerezni.
(5) A településképi kötelezés irányulhat építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására.
(6) E rendeletben foglalt településképi követelmények megsértése esetén a polgármester, felhívja az érintett ingatlan ingatlantulajdonosának figyelmét a jogszabálysértésre, és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére. Ha a meghatározott határidő eredménytelenül telik el, településképi kötelezés formájában – önkormányzati hatósági döntéssel – a településképi követelmények teljesülése érdekében az ingatlan tulajdonosát az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezi.
(7) A kötelezéssel egyidejűleg a polgármester a hatósági kötelezésben megjelölt határidő elmulasztása esetén a kötelezettel szemben 10.000 forinttól 1.000.000 forintig terjedő, közigazgatási bírságnak minősülő településkép-védelmi bírság kiszabását rendeli el.
(8) A bírság mértékének megállapításánál – az általános szabályokon túl – figyelembe kell venni, hogy a jogsértés milyen mértékben sérti, vagy gátolja a község településképi értékeinek megőrzését és érvényesülését.
(9) A kiszabott bírságot a kötelezett a döntés jogerőre emelkedését követő 30 napon belül köteles az önkormányzat számlájára befizetni.
(10) A jogerősen kiszabott és meg nem fizetett bírság, továbbá a meg nem fizetett bírság miatti késedelmi pótlék köztartozásnak minősül, és azokat adók módjára kell behajtani.
Önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer
17. Helyi védelemmel érintett ingatlanok támogatási rendszere
17. § (1) E rendeletben önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer nem kerül bevezetésre.
Záró rendelkezések
18. § E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba.
1. melléklet a 10/2017. (XII. 15.) önkormányzati rendelethez
1a. I. világháborús emléktábla Egerbocs, Iskola út 1., 211/1. hrsz. Egerbocs Községi Önkormányzat tulajdona.
2. melléklet a 10/2017. (XII. 15.) önkormányzati rendelethez
1a.