Egerbocs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2019. (IX.24.) önkormányzati rendelete
Az Egerbocs Község településképének védelméről szóló 10/2017.(XII.14.) önkormányzati rendelet módosításáról
Hatályos: 2019. 09. 26- 2019. 09. 26Egerbocs Községi Önkormányzat Képviselő-testületének 13/2019. (IX.24.) önkormányzati rendelete
Az Egerbocs Község településképének védelméről szóló 10/2017.(XII.14.) önkormányzati rendelet módosításáról
2019-09-26-tól 2019-09-27-ig
Egerbocs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. tv. 12. § (2) bekezdésében, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 1.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
- §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet bevezető része az alábbiakra módosul:
Egerbocs Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. tv. 12. § (2) bekezdés a)-h) pontjaiban, Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 13.§ (1) bekezdés 1.) pontjában kapott felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva, a településfejlesztési koncepcióról, az integrált településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8. ) Kormányrendelet 43/A.§ (6) bekezdés és a 9. mellékletében biztosított véleményezési jogkörében eljáró Heves Megyei Kormányhivatal Kormánymegbízotti Kabinet Állami Főépítész, Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság, Heves Megyei Kormányhivatal Építésügyi és Örökségvédelmi Osztály, Bükki Nemzeti Park Igazgatóság véleményének kikérésével a következőket rendeli el:
- §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 1. §-a kiegészül az alábbi (3) bekezdéssel:
(3) E rendelet alkalmazásában használat fogalmak és magyarázataik:
a. információs célú berendezés: az önkormányzati hirdetőtábla, az önkormányzati faliújság, az információs vitrin, az útbaigazító hirdetmény, a közérdekű molinó, valamint a CityLight formátumú eszköz és CityBoard formátumú eszköz
b. kioszk: a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény 3. § n) pontja szerinti sajtótermék kiskereskedelmi forgalmazására, vagy hideg, illetve meleg étel és ital árusítására, vagy virág, ajándék árusítására, illetve turisztikai funkciók biztosítására irányuló tevékenység folytatására szolgáló, nem mozgó, más üzletektől elkülönült, közterületen elhelyezett, önálló építmény, létesítmény
c. közművelődési célú hirdetőoszlop: olyan hirdetőoszlop, amely létesítésének célját tekintve kizárólag közművelődési intézmények által akár tartósan, akár adott időszakban vagy adott alkalom erejéig önállóan, vagy több közművelődési intézmény által együttesen folytatott közösségi közművelődési tevékenység, illetve e közösségi közművelődési tevékenység keretében szervezett egyes kulturális programok, rendezvények népszerűsítésére irányuló reklámok közzétételére szolgál és kizárólag e célra használják
d. reklám: a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény 3. § d) pontja szerinti gazdasági reklám, ide nem értve
-a cégtáblát, üzletfeliratot, a vállalkozás használatában álló ingatlanon elhelyezett, a vállalkozást népszerűsítő egyéb feliratot és más grafikai megjelenítést,
-az üzlethelyiség portáljában (kirakatában) elhelyezett gazdasági reklámot,
-a járművön elhelyezett gazdasági reklámot, továbbá
-a tulajdonos által az ingatlanán elhelyezett, annak elidegenítésére vonatkozó ajánlati felhívást (hirdetést), valamint a helyi önkormányzat által lakossági apróhirdetések közzétételének megkönnyítése céljából biztosított táblán vagy egyéb felületen elhelyezett, kisméretű hirdetéseke;
e. reklámhordozó: a funkcióját vagy létesítésének célját tekintve túlnyomórészt az e törvény szerinti reklám közzétételét, illetve elhelyezését biztosító, elősegítő vagy támogató eszköz, berendezés, létesítmény
f. reklámtábla, reklámhordozó és egyéb reklám célú berendezés (a továbbiakban: reklám célú berendezés): minden olyan jel, jelzés vagy bármely tárgy, amely a gazdasági reklámtevékenység alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény 3. § d) pontjában meghatározott gazdasági reklámnak minősül, vagy célja, hogy a közúton és a közforgalom számára el nem zárt magánúton közlekedőket bizonyos ideológiák, elvek, értékek, elképzelések támogatásáról vagy elutasításáról meggyőzze, ideértve a választási eljárásról szóló 2013. évi XXXVI. törvény 144. §-a szerinti plakátot is
g. reklámhordozót tartó berendezés: a funkcióját vagy létesítésének célját tekintve túlnyomórészt a reklámhordozót tartó, illetve annak elhelyezését biztosító, elősegítő eszköz, berendezés
h. utasváró: a közforgalmú személyszállítási szolgáltatás igénybevétele érdekében az utasok várakozására szolgáló fülke, illetve legalább részben épületszerkezettel körülzárt épületrész, vagy egyéb építmény, létesítmény
i. utcabútor: az utasváró, a kioszk, a közművelődési célú hirdetőoszlop és az információs vagy más célú berendezés
3. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 2. § (3) bekezdése az alábbiakra módosul:
(3) A helyi védelem tárgyát képezi mindaz az épített érték (épület, építmény, utcarész, településrész, épületrész, építményrész, közterületen lévő szobor, emlékmű,) melyet a képviselő-testület építészeti, művészeti, néprajzi, településtörténeti, esztétikai értéke miatt védetté nyilvánít. A helyi védelem hatálya nem terjed ki az országos védelem alatt álló értékekre, valamint a természetvédelemről szóló jogszabályok rendelkezései alapján védelem alá helyezett értékekre.
4. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 2. § (6) bekezdése az alábbiakra módosul:
(6) Az Egerbocs települési arculati kézikönyvében szereplő, „településképi meghatározó” épületek, építmények esetét kivéve a védetté nyilvánításhoz, annak megszüntetéséhez be kell szerezni települési főépítész véleményét.
5. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 2. § (7) bekezdése az alábbiakra módosul:
(7) A helyi védelem alá helyezést vagy annak megszüntetését a helyi önkormányzat képviselő-testülete, illetve bármely magánszemély vagy ott tevékenykedő jogi személy, civil szervezet kezdeményezheti. A helyi védetté nyilvánítás kezdeményezése vagy annak megszüntetése a polgármesternek címzett írásos kérelem benyújtásával kezdeményezhető.
A helyi védetté nyilvánítás kezdeményezéshez kapcsolódó kérelemnek tartalmaznia kell:
A. egyedi építmények esetén:
- a védendő értékek megnevezését, szükség esetén körülhatárolását
- a pontos hely megjelölését (utca, házszám, helyrajzi szám, épület-, illetve telekrész, vagy földrajzi koordináták)
- a védendő érték rövid leírását, dokumentálását, jellemzőit (kora, építmény stílusa, állapota, stb.)
- fotókat (minden lényeges oldalról)
- ha vannak korábbi fotókat,
- a kezdeményezés indoklását
- a tulajdonos, használó nevét, elérhetőségét
B. településszerkezet, településkép, karakter, védelemre javasolt együttes esetén:
- az együttes megnevezését
- körülhatárolását
- a védendő érték rövid leírását, dokumentálását
- a kezdeményezés indoklását
6. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 2. § (8) bekezdése hatályon kívül helyezésre kerül és az alábbi új (8) bekezdésre módosul:
(8) A helyi védettség alá helyezési, illetve annak megszüntetésére irányuló eljárás megindításáról az érdekelteket értesíteni kell. Az értesítésről a jegyző gondoskodik.
7. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 2. § (9) bekezdése az alábbiakra módosul:
(9) A helyi védettségről az önkormányzat hivatalának nyilvántartást kell vezetnie és törzslapot kell készítenie, mely nyilvános, abba bárki betekinthet. A nyilvántartás vezetéséről és a törzslap készítéséről a jegyző gondoskodik.
A nyilvántartás tartalmazza:
- a védett érték megnevezését,
- a védett érték védelmi nyilvántartási számát
- a védett érték azonosító adatait (alkotó megnevezése)
- a védelem típusát,
- a védett érték helymeghatározásának adatait: területi védelem esetén a védett terület lehatárolását
- a védelem rövid indokolását
- a javaslattevő nevét.
- a védett érték pontos helyét (utca, házszám, épület, emelet, ajtó),
- helyszínrajzot,
- a védett érték rendeltetését és használatának módját.
Területi védelem esetén a nyilvántartásnak tartalmaznia kell továbbá a védett terület határát egyértelműen rögzítő helyszínrajzot.
8. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 2. § (10) bekezdése hatályon kívül helyezésre kerül és a (11) bekezdés (10) bekezdéssé módosul.
9. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 2. § (12) bekezdése hatályon kívül helyezésre kerül és az alábbi új (11) bekezdéssé módosul:
(11) A kezdeményezés alapján induló eljárás során a döntés-előkészítést a jegyző végzi és készíti elő a képviselő-testület előterjesztését. A helyi védelem alá helyezés kezdeményezéséhez kapcsolódó előkészítéshez be kell szerezni az érintett ingatlantulajdonosok álláspontját. A védettséggel kapcsolatos javaslatot – az erről szóló döntést megelőzően - a helyben szokásos módon kormányrendeletben foglaltaknak megfelelően közzé kell tenni.
10. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 2. § (12) bekezdése az alábbiakra módosul:
(12) Védett építmény teljes bontása csak a védelem megszüntetése után engedélyezhető. A védelem megszüntetésének, vagy részleges bontás engedélyezésének feltételeként az egyes épületrészeknek, tartozékoknak, az új épületbe (épületeibe) történő beépítése, vagy annak megőrzése előírható.
11. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 7. § (7) bekezdése hatályon kívül helyezésével egyidejűleg a rendelet 1. melléklete is hatályon kívül helyezésre kerül és a (8) bekezdés (7) bekezdéssé módosul.
12. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 9. § (1) bekezdése az alábbiakra módosul:
(1) A település helyi védett értékeinek felsorolását a rendelet 1. melléklete tartalmazza.
13. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 11. § (1)-(5) bekezdése hatályon kívül helyezésre kerül és az alábbi új (1)-(7) bekezdésekre módosul:
(1) A község közigazgatási területén reklámhordozót, reklámhordozót tartó berendezést elhelyezni vagy közzétenni kizárólag a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: Tvtv.), a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV. 28.) Korm. rendelet (a továbbiakban: Rr.), a közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. törvény 12.§ és
a reklámtáblák, reklámhordozók és egyéb reklámcélú berendezések közutak melletti elhelyezésének részletes szabályairól szóló 224/2011. (X. 21.) Korm. rendelet előírásainak figyelembe vételével, és településképi bejelentési eljárás alapján lehetséges.
(2) Reklámhordozók elhelyezése a hagyományosan kialakult településképet nem változtathatja meg hátrányosan.
(3) Reklámot, reklámhordozó berendezést közterületen kizárólag utcabútorokon lehet elhelyezni. Utcabútoron kizárólag az utcabútor felülete vehető igénybe reklámközzététel céljából. Az utcabútoron reklámhordozót tartó berendezés – az utasváró kivételével – nem helyezhető el.
(4) Közművelődési célú hirdetőoszlop a település közigazgatási területen bárhol létesíthető.
(5) Az információs célú berendezés felületének legfeljebb kétharmada vehető igénybe reklám közzétételére, felületének legalább egyharmadának közérdekű információt kell tartalmaznia.
(6) Reklámhordozón fel kell tüntetni a tulajdonos megnevezését és címét.
(7) Reklámcélú építmény, reklámhordozó, reklámnak minősülő falfestés, felirat, plakát helyi egyedi védelem alatt álló épületen, illetve az előtte lévő közterületen nem helyezhető el.
14. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 13. § (1)-(4) bekezdése hatályon kívül helyezésre kerül és az alábbi új (1)-(7) bekezdésekre módosul:
(1) A települési önkormányzat az építési tevékenység megkezdését megelőzően az építtető kérelemre a településképi követelményekről a kérelem beérkezésétől számított 8 napon belül, a településképi rendeletben foglaltak szerinti szakmai konzultációt biztosít.
(2) Helyi egyedi védelmű építményt, helyi védelmű területen lévő építményt érintő építési tevékenység, valamint új építés esetén a szakmai konzultáció kötelező.
(3) A szakmai konzultáció, minden esetben a kérelmező által bemutatott tervjavaslatra vonatkozik. Tervjavaslat nélkül szakmai konzultáció nem végezhető. A bemutatott tervjavaslat, a konzultációról készülő emlékeztető kötelező mellékletét képezi.
(4) A településképi szakmai konzultáció az önkormányzati főépítész, illetve amennyiben önkormányzati főépítész folyamatos foglalkoztatására nem kerül sor, a polgármester feladata.
(5) A szakmai konzultáció során a helyi építési szabályzat, a településképi rendelet előírásai, valamint a településképi illeszkedés kerülnek bemutatásra, a kérelmező által beazonosított telek vonatkozásában.
(6) A konzultációról a konzultáció felelőse emlékeztetőt készít, amelyben rögzíteni kell a felvetett javaslatok lényegét, valamint az önkormányzati főépítész vagy a polgármester lényeges nyilatkozatait. A szakmai konzultációról készülő emlékeztetőben röviden, írásban is rögzíteni kell a bemutatott terv által felvetett javaslat lényegét, és az arra adott lényeges nyilatkozatot.
(7) Az emlékeztetőben rögzített nyilatkozatok kötik a települési önkormányzatot és a kérelmezőt a településképi bejelentési és kötelezési eljárás során. A szakmai konzultáció során adott nyilatkozatot a kérelmező felhasználhatja a településképi előírások betartásának igazolására.
15. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 15. §-a hatályon kívül helyezésre kerül és az alábbi új (1)-(6) bekezdésekre módosul:
(1) Az önkormányzat polgármestere településképi bejelentési eljárást folytat le a településképi rendeletben meghatározott részletes eljárási szabályok szerint a reklámok és reklámhordozók elhelyezése tekintetében a reklám-elhelyezési kormányrendeletben szereplő általános elhelyezési, és a településképi rendeletben szereplő különös településképi követelmények vagy különös településképi követelmények meghatározásának hiányában - a reklám-elhelyezési kormányrendeletben szereplő általános elhelyezési követelmények érvényesítése érdekében.
(2) A polgármester akadályoztatása esetén, a bejelentési eljárást a polgármester nevében, a polgármester által kijelölt helyettesítő személy végzi.
(3) A bejelentés tartalmazza a bejelentő nevét, a bejelentő lakcímét, szervezet esetén székhelyét, reklám, illetve reklámhordozó elhelyezése vagy rendeltetésváltoztatás megjelölését, reklámok, reklámhordozók vagy rendeltetésváltoztatás helyét, a telek helyrajzi számát, a rendeltetésváltozás megvalósítása vagy a reklámok, reklámhordozók elhelyezésének tervezett időtartamát, a bejelentéshez a településképi követelményeknek való megfelelést igazoló építészeti-műszaki, illetve egyéb tervet, továbbá rendeltetésváltozás esetén a településrendezési eszközök rendeltetésekre vonatkozó követelményeinek való megfelelést igazoló dokumentációt kell mellékelni.
(4) A polgármester a bejelentést követően, az általános közigazgatási rendtartásról szóló 2016. évi CL. törvény (a továbbiakban: Ákr.). szerinti teljes eljárásban a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvényben (a továbbiakban: Tvtv.) meghatározott határidőn belül
a) reklám és reklámhordozó elhelyezését vagy rendeltetésváltoztatást - feltétel meghatározásával vagy anélkül - tudomásul veszi, ha a bejelentés megfelel a (3) bekezdésében meghatározott követelményeknek, illeszkedik a településképbe, megfelel a településképi követelményeknek, valamint a reklám-elhelyezési rendeletben foglalt elhelyezési követelményeknek, a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek;
b) megtiltja a reklám és reklámhordozó elhelyezését vagy rendeltetésváltoztatás megkezdését, és - a megtiltás indokainak ismertetése mellett - figyelmezteti a bejelentőt a tevékenység bejelentés nélküli elkezdésének és folytatásának jogkövetkezményeire, ha nem illeszkedik a településképbe, vagy nem felel meg a településképi követelménynek, nem felel meg a helyi építési szabályzatban foglalt követelményeknek;
c) megszünteti az eljárást, ha a kérelem és melléklete nem felel meg a (3) bekezdésében meghatározott követelményeknek, vagy az eljárás okafogyottá válik.
(5) A polgármester ellenőrzi a kötelezettség teljesítését, és ha bejelentési eljárás lefolytatásának elmulasztását észleli, a reklám, reklámhordozó elhelyezése esetén 15 napon belül értesíti a megyei kormányhivatalt.
(6) A településképi bejelentési eljárás során meghozott döntésben foglaltak megszegése vagy a bejelentés elmulasztása esetén a 16. § szerinti jogkövetkezmények alkalmazhatók.
16. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 16. §-a az alábbiakra módosul:
(1) A polgármester a helyi önkormányzati rendeletben meghatározott településképi követelmények teljesítése érdekében az Ákr. szabályai alapján - hivatalból vagy kérelemre - kötelezési eljárást folytat le, és szükség esetén kötelezést bocsát ki a Tvtv. 11. §-a szerint.
(2) A kötelezési eljárás akkor is lefolytatható és a településképi kötelezettség megszegésének minősül, ha az építési tevékenységgel összefüggésben megtartott szakmai konzultáció eredményeképpen kiadott emlékeztetőben foglalt, vagy a településképi követelmény figyelmen kívül hagyásával valósul meg az építés, valamint, ha a helyi védelem alatt álló építmény, épület, műtárgy és ezek környezete, esztétikai állapotának biztosítása nem megfelelő.
(3) Kötelezési eljárást kezdeményező kérelem az önkormányzatnál írásban nyújtható be, és a kérelemben meg kell jelölni, hogy a rendelet mely szakaszában foglalt településképi követelmény nem teljesülése miatt történik a kezdeményezés.
(4) A polgármester a tényállás tisztázása során települési főépítész szakmai állásfoglalását köteles beszerezni.
(5) A településképi kötelezés irányulhat építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására.
(6) E rendeletben foglalt településképi követelmények megsértése esetén a polgármester, felhívja az érintett ingatlan ingatlantulajdonosának figyelmét a jogszabálysértésre, és végzésben megfelelő határidőt biztosít a jogszabálysértés megszüntetésére. Ha a meghatározott határidő eredménytelenül telik el, településképi kötelezés formájában – önkormányzati hatósági döntéssel – a településképi követelmények teljesülése érdekében az ingatlan tulajdonosát az építmény, építményrész felújítására, átalakítására vagy elbontására kötelezi.
7) A kötelezéssel egyidejűleg a polgármester a hatósági kötelezésben megjelölt határidő elmulasztása esetén a kötelezettel szemben 10.000 forinttól 1.000.000 forintig terjedő, közigazgatási bírságnak minősülő településkép-védelmi bírság kiszabását rendeli el.
(8) A bírság mértékének megállapításánál – az általános szabályokon túl – figyelembe kell venni, hogy a jogsértés milyen mértékben sérti, vagy gátolja a község településképi értékeinek megőrzését és érvényesülését.
(9) A kiszabott bírságot a kötelezett a döntés jogerőre emelkedését követő 30 napon belül köteles az önkormányzat számlájára befizetni.
(10) A jogerősen kiszabott és meg nem fizetett bírság, továbbá a meg nem fizetett bírság miatti késedelmi pótlék köztartozásnak minősül, és azokat adók módjára kell behajtani.
17. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet 17. § (1-2) bekezdései hatályon kívül helyezésre kerülnek és az alábbi új (1) bekezdésre módosul:
(1) E rendeletben önkormányzati támogatási és ösztönző rendszer nem kerül bevezetésre.
18. §
A 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelet az alábbi új 1. melléklettel egészül ki:
- melléklet a 10/2017. (XII.14.) önkormányzati rendelethez
A település helyi védelem alatt álló építészeti és természeti örökségeinek jegyzéke:
1. I. világháborús emléktábla Egerbocs, Iskola út 1., 211/1. hrsz. Egerbocs Községi Önkormányzat tulajdona
19. §
E rendelet a kihirdetést követő napon lép hatályba. És a hatálybalépést követő napon hatályát veszti.