Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2011. (IX. 15.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2011. 10. 01- 2016. 05. 01Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2011.(IX.15.) önkormányzati rendelete
Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
2011-10-01-tól 2016-05-01-ig
Demjén Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d, pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIV. törvény (Mötv.) 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:
- Általános rendelkezések
1.§. Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Demjén Község Önkormányzata
2.§. Az Önkormányzat székhelye: 3395. Demjén, Kossuth Lajos tér 1.
3.§.(1) Az Önkormányzat saját községi címerrel rendelkezik.
(2) A községi címer leírása: Álló kerektalpú címerpajzs. A pajzsfőben felül felírat. A kerek talpú pajzs piros és zöld mezejében behajló fekete sátor. A pajzsderék jobboldala, zöld mezőben 3 aranyszínű növekvő búzakalász, baloldalt vörös mezőben jobbra néző Kerecsensólyom. A sátorban fekete mezőben zöld alapon templomkép. A sátorcsúcson ezüst hatágú csillag. A pajzs körül szalagdísz.
- A Képviselő-testület működése
4.§. A települési képviselők száma 4 fő.
5.§.[1] (1) A Képviselő-testület az üléstervben meghatározott időpontokban - ha a testület másként nem dönt - szerdai napon 16.00 órai kezdettel a Községházán (Demjén, Kossuth Lajos tér 1.) - tartja rendes üléseit évente legalább hat alkalommal.
(2) Rendkívüli ülést kell tartani a Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben.
(3) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, sürgős döntést igénylő ügyben.
(4) A rendkívüli ülést írásban vagy elektronikus formában lehet kezdeményezni a polgármesternél.
(5) A rendkívüli ülésen kizárólag az a napirend tárgyalható, amelyet a rendkívüli ülés tartására vonatkozó indítvány megjelölt.
(6) Az ülésekről jegyzőkönyvet kell készíteni, melynek szabályait az Mötv. 52. §-a tartalmazza.
(7) A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza az 1993. évi III. törvényben biztosított hatásköréből az önkormányzati segély, a köztemetés, valamint a szociális étkeztetés, és a házi segítségnyújtás, továbbá a gyermekétkeztetés és a közgyógyellátás méltányosságból történő megállapításának hatáskörét.[2]
6.§ (1) A Képviselő-testület munkáját éves munkaterv alapján végzi.
(2) A polgármester a munkatervet minden év első testületi ülésén terjeszti a képviselők elé.
7.§ (1) A polgármester írásos meghívóval hívja össze a Képviselő-testület ülését. A meghívókat és az ülések napirendjéhez kapcsolódó írásos előterjesztéseket a képviselőknek az ülést megelőzően legalább öt nappal meg kell kapniuk. Indokolt esetben a testületi ülés telefonon vagy személyesen szóban is összehívható.
(2) A polgármester a képviselők meghívásával egy időben - a Demjéni Falutévé Képújságában és az Önkormányzat www.demjen.hu honlapján való közzététel útján - gondoskodik arról, hogy a község lakossága tudomást szerezzen az ülések időpontjáról, helyszínéről és napirendjéről.[3]
(3) A Demjéni Falutévé a képviselő-testület nyilvános üléseit élő, egyenes adásban közvetíti.
(4) Az üléseken tanácskozási joggal állandó meghívottként részt vesz a Berekerdő Óvoda Dongókert Tagóvodájának vezetője és a Demjéni Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke.[4]
- Az ülés vezetése
8.§[5] A polgármester akadályoztatása esetén a Képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester, amennyiben ő is akadályoztatva van, a legidősebb települési képviselő hívja össze és vezeti az üléseket.
9.§ A polgármester és a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont tárgyalásának elnapolását, illetve a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatását.
10.§ Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban az ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.
11.§ (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
12.§ (1) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli meghívott személyek és a hallgatóság a kijelölt helyen foglalhatnak helyet.
(2) A képviselő-testületi ülés vezetője az ülésen tanácskozási joggal nem rendelkező résztvevőknek legfeljebb két perc időtartamú hozzászólási jogot adhat.
- A tanácskozás rendjének fenntartása
13. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében:
a, a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekednie kell a vita ésszerű időhatárokon belüli, érdemi eldöntésére,
b, figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától
(2) A Képviselő-testület ülésének ideje alatt az ülésteremben mobiltelefont használni nem lehet.
- A szavazás módja
14. § (1) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában az elhangzás sorrendjében elhangzott módosító és kiegészítő, majd a teljes javaslatról történik szavazás.
(2) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet.
- A rendelet kihirdetése
15.§ [6] (1) A jegyző az önkormányzati rendeleteket a Kerecsendi Közös Önkormányzati Hivatal Demjéni Kirendeltségén lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki. A rendeleteket – kihirdetésükkel egyidejűleg - az Önkormányzat honlapján (www.demjen.hu) is közzé kell tenni.
(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. A rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.
7. Közmeghallgatás, falugyűlés
16.§.[7] (1) Általános közmeghallgatást kell tartani az Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.
(2) A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő-testület tagja, a jegyző, valamint a jegyző által kijelölt hivatali dolgozók.
(3) A képviselő-testület falugyűlést tart:
a, a település lakosságának jelentős részét érintő beruházások,
b, helyi adók bevezetése, valamint
c, az éves költségvetés elfogadása előtt.
(4) Egyes településrészeket vagy lakossági csoportokat érintő kérdésekben a Képviselő - testület rész-falugyűlést hívhat össze.
(5) A falugyűlés és a közmeghallgatás megszervezéséért a polgármester a felelős.
(6) A falugyűlések, közmeghallgatások és más lakossági fórumok időpontját a képviselő-testület az éves munkatervben határozza meg.
(7) Közmeghallgatás és falugyűlés összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás, illetve falugyűlés időpontja előtt legalább 5 nappal a következő helyeken:
a, az önkormányzat hirdetőtábláin,
b, az önkormányzat honlapján, és
c, a Falutévé Képújságában .
(8) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(9) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a kérdést a polgármester 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
8. A települési képviselő
17.§[8] A települési képviselő köteles
a, kapcsolatot tartani választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,
b, előre bejelenteni a polgármesternek, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,
c, képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,
d, az üléseken pontosan megjelenni,
e, a testületi ülések anyagait az üléseket megelőzően megismerni,
f, a jelen szervezeti és működési szabályzatban a képviselők vonatkozásában meghatározott jogokat szabályszerűen gyakorolni.[9]
18.§[10] A képviselők képviselői munkájukért tiszteletdíjban részesülnek. A tiszteletdíj összegét a Képviselő-testület az Önkormányzat éves költségvetéséről szóló rendeletben állapítja meg. Ugyancsak a költségvetési rendelet rendelkezik a bizottsági elnökök és az alpolgármesterek tiszteletdíjának összegéről.
9. A képviselő-testület bizottságai
19.§. A képviselő-testület a következő bizottságokat működteti:
(1) Pénzügyi Bizottság
(2) Titkos szavazás lebonyolítására eseti bizottság
(3) Nagyobb jelentőségű ügyek tárgyalásának előkészítésére a képviselő-testület ad hoc bizottságot hozhat létre.
20.§. A képviselő-testület a Pénzügyi Bizottság feladatait és hatásköreit az alábbiak szerint állapítja meg:
(1) A pénzügyi bizottság
a, részt vesz az éves költségvetés és zárszámadás előkészítésében
b, rendszeresen vizsgálja a Kerecsendi Közös Önkormányzati Hivatal, valamint az Önkormányzatz gazdálkodását
c, előkészíti az önkormányzat vállalkozásokban való részvételét, valamint
d, az önkormányzati beruházásokat, és nyomon követi azok megvalósulását,
e, a Pénzügyi Bizottság elnöke a Bizottság tagjaival történt előzetes egyeztetés alapján javaslatot tesz a polgármester jutalmazására
f, ellátja polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos teendőket.
10. A polgármester és az alpolgármester
21.§ Demjén Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a polgármestert társadalmi megbízatásban alkalmazza.
22.§[11]
23.§ A polgármester minden héten szerdán 13-16 óra között fogadónapot tart.
24. § A polgármester munkájának segítésére a Képviselő-testület egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.[12]
11. Társulások
25.§[13] Az Önkormányzat tagja az Eger Körzeti Többcélú Kistérségi Társulásnak, valamint a Kerecsend-Demjén-Egerszalók-Egerszólát Óvodafenntartó Társulásnak. Az Önkormányzat a Kerecsend Önkormányzatával kötött feladatellátási szerződés alapján látja el a gyermekjóléti és családsegítői feladatokat. A helyi igazgatási feladatokat a Kerecsendi Közös Önkormányzati Hivatal látja el. Az Önkormányzat Kerecsend Önkormányzatával közösen működteti a Kerecsend-Demjén Összevont Védőnői Szolgálatot. A belső ellenőrzésről az Önkormányzat vállalkozói szerződés alapján gondoskodik.
12. A Közös Önkormányzati Hivatal
25/A §[14] (1) A helyi igazgatási feladatokat a Demjén Község Önkormányzatával kötött együttműködési megállapodás alapján a Kerecsendi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) látja el.
(2) A Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatározhat. A Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.
(3) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét tartalmazó szervezeti és működési szabályzatot - az Mötv. 67. § d) pontja figyelembe vételével - a képviselő-testület határozattal fogadja el.
(4) A Hivatal szervezeti és működési szabályzatának folyamatos (jogszabályokhoz igazodó) aktualizálása a jegyző feladata.
13. A jegyző
25/B §[15] (1) A jegyző jogállására és kinevezésére az Mötv. 81. § (1) bek., 82. § (2) bek. és 83. §-a bekezdését kell alkalmazni.
(2) A jegyzőnek az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai
a, tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
b, tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,
c, gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzésének megszervezéséről,
d, az érintettek részére megküldi a határozatokat tartalmazó jegyzőkönyvi kivonatokat,
e, a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,
f, a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,
g, rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert, illetve rendeletmódosítást kezdeményez,
h, gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.
14. Az Önkormányzat gazdálkodása[16]
26.§[17] Az önkormányzat gazdálkodására az Mötv. 111-118. §-aiban foglaltakat kell alkalmazni.
27.§[18] Az Mötv. 115 § (1) bekezdése alapján az önkormányzat gazdálkodásának szabályszerűségéért a polgármester, míg annak biztonságáért a képviselő-testület a felelős.
28.§[19] (1) A képviselő-testület a megbízatásának időtartamára gazdasági programot fogad el, amelyben meghatározza főbb fejlesztési, beruházási, felújítási terveit, a gazdálkodás fő irányait és céljait.
(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.
29.§[20] A Képviselő-testület a vagyonával történő gazdálkodás szabályairól rendeletet alkot, a vagyonával történő gazdálkodásról közép- és hosszútávú vagyongazdálkodási tervet fogad el.
30. § A polgármester évente egy alkalommal a falugyűlésen tájékoztatja a lakosságot az önkormányzati vagyon alakulásáról.
15. Önkormányzati rendeletalkotás
31.§ Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti a polgármesternél:
a)a települési képviselő
b)a képviselő-testület bizottsága
c)a Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testülete
d)a helyi társadalmi szervezet vezető testülete
e)a jegyző
f)az állampolgárok közösségei.
32.§ A rendelet alkotásának kezdeményezését a polgármester a Képviselő-testület elé terjeszti. A képviselő-testület dönt a rendeletalkotás szükségességéről.
33.§[21] A helyi rendeletek előkészítésében való társadalmi részvételt a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.
16. Helyi népszavazás
34.§ A helyi népszavazást a polgármesternél kezdeményezheti a Népszavazási kezdeményezésről, az európai polgári kezdeményezésről, valamint a helyi népszavazási eljárásról szóló 2013. évi CCXXXVIII. törvény 34.§ (1) bekezdés a, és b, pontjában foglaltakon túlmenően a választópolgárok 10 %-a.[22]
35.§. A képviselő-testület köteles kitűzni a helyi népszavazást a választópolgárok 20 %-ának kezdeményezésére.
36.§[23]
17. A Nemzetiségi Önkormányzat[24]
37.§[25] A Képviselő-testület a Demjéni Roma Nemzetiségi Önkormányzat tevékenységét az együttműködés területeit, feltételrendszerét és eszközeit meghatározó együttműködési megállapodás keretei között segíti. A segítségnyújtás főbb területei:
a, helyiség biztosítása a nemzetiségi önkormányzati ülések, fogadóórák és más rendezvények számára,
b, adminisztrációs és szervezési háttér biztosítása,
c, információnyújtás,
d, szakmai segítségnyújtás a nemzetiségi önkormányzati döntések előkészítéséhez, e, a Közös Önkormányzati Hivatal ellátja a nemzetiségi önkormányzatok pénzügyi és gazdálkodási feladatait.
38.§[26]
39.§[27]
18. Az Önkormányzat társadalmi kapcsolatai
40. § (1) Az Önkormányzat a rendelkezésére álló szervezeti és pénzügyi eszközökkel segíti a demjéni polgárok önszerveződő kulturális, sport és érdekvédelmi közösségeinek létrejöttét, működését, velük az Önkormányzattal közös céljaik megvalósítása érdekében együttműködik.
41. § (1) Az Önkormányzat a helyi nyilvánosság erősítése érdekében működteti a Demjéni Falutévét.
(2) Demjén község, a helyi szervezetek, valamint az Önkormányzat tevékenységének szélesebb körű bemutatása, ismertté tétele érdekében az Önkormányzat gondoskodik a www.demjen.hu önkormányzati portál működtetéséről, folyamatos aktualizálásáról, karbantartásáról.
19. Záró rendelkezések
42.§[28] A Szervezeti és Működési Szabályzat melléklete:
1. sz. melléklet Kormányzati funkciók
43.§ A Szervezeti és Működési Szabályzat függelékei:
1.sz. függelék A képviselő-testület tagjai, a bizottságok felsorolása, névsora
44.§ A jegyző feladata, hogy gondoskodjon a Szervezeti és Működési Szabályzat mellékleteinek és függelékeinek folyamatos vezetéséről, kiegészítéséről.
45.§[29]
46.§[30] A Szervezeti és Működési Szabályzatot a Kerecsendi Közös Önkormányzati Hivatal Demjéni Kirendeltségén kell elhelyezni. Erről a jegyző gondoskodik.
47.§ (1) Ez a rendelet 2011. október 1-jén lép hatályba. A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló, többször módosított 2/2005. (II.24.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.
(2) A kihirdetés napja: 2011. szeptember 15.