Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2011. (IX. 15.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2022. 06. 01- 2023. 02. 09 17:40

Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2011. (IX. 15.) önkormányzati rendelete

Az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2022.06.01.

Demjén Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a Magyarország Alaptörvénye 32. cikk (1) bekezdés d, pontjában, valamint a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIV. törvény (Mötv.) 53. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról a következőket rendeli el:

1. Általános rendelkezések

1. § Az Önkormányzat hivatalos megnevezése: Demjén Község Önkormányzata

2. § Az Önkormányzat székhelye: 3395. Demjén, Kossuth Lajos tér 1.

3. § (1) Az Önkormányzat saját községi címerrel rendelkezik.

(2) [1]A községi címer leírása: Álló, csücsköstalpú tárcsapajzs, pólyával vágott, négy részre osztott. A pajzsfő vörös színű mezejében lebegő, ezüstszínű szőlőfürt, alatta zöld színű domb (pincesor), melyben három aranyszínű keretben kék színű ajtók. Ezek a szimbólumok utalnak a településen élő emberek szőlészeti és borászati tevékenységére. Pajzsközépen vízszintesen húzódó ezüstszínű pólya utal a településen keresztül folyó Laskó-patakra. A pajzsláb jobboldali zöld színű mezejében csúcsával lefelé mutató, jobbharánt irányú aranyszínű lebegő ekevas. Az ekevas szimbolizálja a településen élő emberek őstermelői tevékenységét, s egyben a község 1772. évi pecsétjének is címeralakja. A pajzsláb baloldali zöld színű mezejében balharánt irányú, kettő lebegő aranyszínű búzakalász, amely utal a területen élők által évszázadok óta termesztett, kenyerüket biztosító fő terményre. A búza a községi pecsét címeralakja is. A pajzstalpból a pólya vonaláig felnyúló ék kék színű mezejében egymást keresztező lebegő, ezüstszínű csákány, amely utal a szőlőhegy aljában, a volt kőbányában folyó kövek kitermelésére. A pajzsot vörös és kék színű takaró fogja körül. A címer alatt a település neve felírat

2. .A Képviselő-testület működése

4. § A települési képviselők száma 4 fő.

5. § (1) [2] [3] A Képviselő-testület a munkatervében meghatározott időpontokban - ha a testület másként nem dönt - szerdai napon 16.00 órai kezdettel a Községházán (Demjén, Kossuth Lajos tér 1.) - tartja rendes üléseit évente legalább hat alkalommal.

(2) Rendkívüli ülést kell tartani a Mötv. 44. §-ában meghatározott esetekben.

(3) A polgármester rendkívüli ülést hívhat össze a Képviselő-testület hatáskörébe tartozó, sürgős döntést igénylő ügyben.

(4) A rendkívüli ülést írásban vagy elektronikus formában lehet kezdeményezni a polgármesternél.

(5)1

(6) [4]A Képviselő-testület üléseiről kép és/vagy hangfelvétel rögzítésére alkalmas felvétel készül. A tanácskozás lényegét és a hozott döntéseket szó szerint tartalmazó döntéseket, írásos jegyzőkönyvbe kell foglalni a Mötv.52. §-a alapján [5],[6].

(7)2 A Képviselő-testület üléséről készült írásos jegyzőkönyveket tájékoztatásul meg kell küldeni a képviselőknek is

6. § (1) A Képviselő-testület munkáját éves munkaterv alapján végzi.

(2) A polgármester a munkatervet minden év első testületi ülésén terjeszti a képviselők elé.

7. § (1) A polgármester írásos meghívóval hívja össze a Képviselő-testület ülését. A meghívókat és az ülések napirendjéhez kapcsolódó írásos előterjesztéseket a képviselőknek az ülést megelőzően legalább öt nappal meg kell kapniuk. Indokolt esetben a testületi ülés telefonon vagy személyesen szóban is összehívható.

(2) [7] A polgármester a képviselők meghívásával egy időben - az Önkormányzat www.demjen.hu honlapján való közzététel útján - gondoskodik arról, hogy a község lakossága tudomást szerezzen az ülések időpontjáról, helyszínéről és napirendjéről.[8]

(3) [9]

(4) [10]Az üléseken tanácskozási joggal állandó meghívottként vesz részt a Demjéni Varázsóvoda vezetője és a Demjéni Roma Nemzetiségi Önkormányzat elnöke.[11]

3. Az ülés vezetése

8. § [12] A polgármester akadályoztatása esetén a Képviselő-testület tagjai közül választott alpolgármester, amennyiben ő is akadályoztatva van, a legidősebb települési képviselő hívja össze és vezeti az üléseket.

9. § A polgármester és a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont tárgyalásának elnapolását, illetve a napirendi pontok sorrendjének megváltoztatását.

10. § Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban az ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

11. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.

(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.

(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

12. § (1) A nyilvános ülésen, a képviselő-testület tagjain kívüli meghívott személyek és a hallgatóság a kijelölt helyen foglalhatnak helyet.

(2) A képviselő-testületi ülés vezetője az ülésen tanácskozási joggal nem rendelkező résztvevőknek legfeljebb két perc időtartamú hozzászólási jogot adhat.

4. A tanácskozás rendjének fenntartása

13. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében:

a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekednie kell a vita ésszerű időhatárokon belüli, érdemi eldöntésére,

b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.

(2) [13]

5. A szavazás módja

14. § (1) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában az elhangzás sorrendjében elhangzott módosító és kiegészítő, majd a teljes javaslatról történik szavazás.

(2) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet.

(3) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.[14]

(4) Titkos szavazást kell tartani az Mötv. 46. § (2) bekezdésében foglalt ügyekben, ha a polgármester vagy bizottság ezt indítványozta és a Képviselő-testület a titkos szavazást egyszerű többséggel elrendeli.[15]

(5) A titkos szavazás lebonyolítására a Képviselő-testület az ülés vezetőjének javaslatára háromfős szavazatszámláló bizottságot választ. A titkos szavazás szavazófülke és urna igénybe vételével történik. A titkos szavazásról külön jegyzőkönyv készül, amit az ülés jegyzőkönyvéhez kell csatolni. A titkos szavazás eredményét az ülés vezetője hirdeti ki.[16]

14/A. § Az Mötv. 48. § (3) bekezdésében foglalt eseten túl név szerinti szavazást kell tartani, ha a polgármester vagy bizottság ezt indítványozta és a Képviselő-testület a név szerinti szavazást egyszerű többséggel elrendeli. A név szerinti szavazás során a képviselők a jelenléti íven szereplő sorrendben, egyenként, nevüket előmondva „igen”, „nem” vagy „tartózkodom” nyilatkozattal fennhangon szavaznak.[17]

6. A rendelet kihirdetése

15. § (1) [18] A jegyző az önkormányzati rendeleteket a Kerecsendi Közös Önkormányzati Hivatal Demjéni Kirendeltségén lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki. A rendeleteket – kihirdetésükkel egyidejűleg - az Önkormányzat honlapján (www.demjen.hu) is közzé kell tenni.

(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. A rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.

7. Közmeghallgatás, falugyűlés

16. § (1) [19] Általános közmeghallgatást kell tartani az Mötv. 54. §-ában foglaltak szerint.

(2) A közmeghallgatáson köteles részt venni a képviselő-testület tagja, a jegyző, valamint a jegyző által kijelölt hivatali dolgozók.

(3) A képviselő-testület falugyűlést tart:

a) a település lakosságának jelentős részét érintő beruházások,

b) helyi adók bevezetése előtt

c)[20]

(4) Egyes településrészeket vagy lakossági csoportokat érintő kérdésekben a Képviselő - testület rész-falugyűlést hívhat össze.

(5) A falugyűlés és a közmeghallgatás megszervezéséért a polgármester a felelős.

(6) A falugyűlések, közmeghallgatások és más lakossági fórumok időpontját a képviselő-testület az éves munkatervben határozza meg.

(7) Közmeghallgatás és falugyűlés összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás, illetve falugyűlés időpontja előtt legalább 5 nappal a következő helyeken:

a) az önkormányzat hirdetőtábláin,

b) az önkormányzat honlapján.

c) [21]

(8) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre lehetőleg azonnal válaszolni kell.

(9) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a kérdést a polgármester 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.

8. A települési képviselő

17. § [22] A települési képviselő köteles

a) kapcsolatot tartani választóival, tájékoztatni őket a képviselő-testület működése során hozott közérdekű döntésekről,

b) előre bejelenteni a polgármesternek, ha a testületi ülésen nem tud megjelenni,

c) képviselőhöz méltó magatartást tanúsítani, a képviselő-testület és szervei tekintélyét, hitelét óvni,

d) az üléseken pontosan megjelenni,

e) a testületi ülések anyagait az üléseket megelőzően megismerni,

f) a jelen szervezeti és működési szabályzatban a képviselők vonatkozásában meghatározott jogokat szabályszerűen gyakorolni.[23]

18. § [24],[25] A képviselők képviselői munkájukért tiszteletdíjban részesülnek.

18/A. § A képviselő személyes érintettsége bejelentésének elmulasztása esetén az érintett döntést a képviselő-testület megváltoztathatja, vagy hatályon kívül helyezheti. A személyes érintettség bejelentését elmulasztó képviselő tiszteletdíja egy hónapban legfeljebb 25 %-kal csökkenthető.[26]

9. A képviselő-testület bizottságai

19. § (1) A képviselő-testület a következő bizottságokat működteti:

a)3 [27] Pénzügyi Ellenőrző - valamint Kulturális és Turisztikai Bizottság

b) Titkos szavazás lebonyolítására eseti bizottság

c) Nagyobb jelentőségű ügyek tárgyalásának előkészítésére a képviselő-testület ad hoc bizottságot hozhat létre.

(2) [28]A bizottságok 3 főből állnak, az elnök és 1 tag képviselő, valamint 1fő külsős személy.

20. §4 A képviselő-testület a Pénzügyi Ellenőrző Bizottság feladatait és hatásköreit az alábbiak szerint állapítja meg:

A Pénzügyi Ellenőrző Bizottság:

a) részt vesz az éves költségvetés és zárszámadás előkészítésében

b) rendszeresen vizsgálja a Kerecsendi Közös Önkormányzati Hivatal, valamint az Önkormányzat gazdálkodását

c) előkészíti az önkormányzat vállalkozásokban való részvételét, valamint

d) az önkormányzati beruházásokat, és nyomon követi azok megvalósulását,

e)5 a Pénzügyi Ellenőrző Bizottság elnöke a Bizottság tagjaival történt előzetes egyeztetés alapján javaslatot tesz a polgármester jutalmazására

f) ellátja polgármester és a képviselők vagyonnyilatkozatával kapcsolatos teendőket,

g) jogosult a képviselők összeférhetetlenségének vizsgálatára.[29]

h)6 amennyiben, folyamatban levő önkormányzati beruházási vagy felújítási kivitelezési tevékenység során a bizottság vélhetően szabálytalanságot tapasztal, a jegyző véleményének kikérését követően, javaslatot tehet a munkálatok felfüggesztésére a Képviselő-testületnek.”

20/A. §7 A Képviselő-testület a Kulturális és Turisztika Bizottság feladatait és hatásköreit az alábbiak szerint állapítja meg:

a) javaslatot tesz a község kulturális és idegenforgalmi koncepciójára, a Közösségi Színtér program- és munkatervére,

b) értékeli a Közösségi Színtér és a település turisztikai tevékenységéről szóló beszámolóját, valamint javaslatot tesz ezen önkormányzati feladatok működése hatékonyabbá tételére,

c) értékeli és elemzi a település idegenforgalmi és kulturális helyzetét, közösségi helyszíneit, a településmarketing hatékonyságát, javaslatot tesz a Képviselő-testületnek,

d) együtt működik az önkormányzat közművelődési és turisztikai munkatársaival.

10. A polgármester és az alpolgármester

21. § A polgármester tisztségét főállásban látja el.[31]

22. § [32]

23. § A polgármester minden héten szerdán 13-16 óra között fogadónapot tart.

24. § A polgármester munkájának segítésére a Képviselő-testület egy fő társadalmi megbízatású alpolgármestert választ.[33]

24/A. § [34]A társadalmi megbízatású alpolgármester a Községházán minden páros héten, pénteken 10-12 óráig tart fogadóórát, feladatait a polgármester határozza meg.

11. Társulások

25. § (1) [35],[36] Az Önkormányzat az alábbi társulásokban vesz részt:

a) Egri Kistérség Többcélú Társulása

b) Heves Megyei Regionális Társulás.

(2) Az Önkormányzat a Kerecsend Község Önkormányzatával kötött feladat ellátási szerződés alapján látja el a gyermekjóléti és családsegítői feladatokat. Az Önkormányzat Kerecsend Önkormányzatával közösen működteti a Kerecsend-Demjén Összevont Védőnői Szolgálatot.

12. A Közös Önkormányzati Hivatal

25/A. § (1) [37] (1) A helyi igazgatási feladatokat a Demjén Község Önkormányzatával kötött együttműködési megállapodás alapján a Kerecsendi Közös Önkormányzati Hivatal (a továbbiakban: Hivatal) látja el.

(2) A Hivatal alapvető feladatait az Mötv. 84. § (1) bekezdése, további feladatokat az Mötv. 67. § b) pontja alapján polgármester is meghatározhat. A Hivatal által ellátott feladat- és hatásköröket a Hivatal szervezeti és működési szabályzata tartalmazza.

(3) A Hivatal belső szervezeti tagozódását, létszámát, munkarendjét, valamint ügyfélfogadási rendjét tartalmazó szervezeti és működési szabályzatot - az Mötv. 67. § d) pontja figyelembe vételével - a képviselő-testület határozattal fogadja el.

(4) A Hivatal szervezeti és működési szabályzatának folyamatos (jogszabályokhoz igazodó) aktualizálása a jegyző feladata.

13. A jegyző

25/B. § (1) [38] A jegyző jogállására és kinevezésére az Mötv. 81. § (1) bek., 82. § (2) bek. és 83. §-a bekezdését kell alkalmazni.

(2) A jegyzőnek az Mötv. 81. § (3) bekezdésben felsoroltakon kívüli kiemelt feladatai

a) tájékoztatást nyújt a képviselő-testületnek a képviselő-testület hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

b) tájékoztatást nyújt a bizottságnak a bizottság hatáskörét érintő jogszabályokról, azok változásairól,

c) gondoskodik a hivatali dolgozók továbbképzésének megszervezéséről,

d) az érintettek részére megküldi a határozatokat tartalmazó jegyzőkönyvi kivonatokat,

e) a képviselő-testület döntéseiről nyilvántartást vezet határozat-nyilvántartás, illetve rendelet-nyilvántartás formájában,

f) a bizottság döntéseiről határozat-nyilvántartást vezet,

g) rendszeresen áttekinti az képviselő-testületi rendeletek felsőbbrendű jogszabályokkal való harmonizálását, ha jogszabálysértést tapasztal, írásban tájékoztatja a polgármestert, illetve rendeletmódosítást kezdeményez,

h) gondoskodik a módosított képviselő-testületi rendeletek egységes szerkezetbe történő foglalásáról.

25/C § A jegyzői és az aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, illetve a jegyző és az aljegyző egyidejű tartós akadályoztatása esetén – legfeljebb hat hónapra – a képesítési és az alkalmazási feltételeknek megfelelő, a Közös Önkormányzati Hivatal állományába tartozó köztisztviselő bízható meg a jegyzői feladatokkal.[39]

14. Az Önkormányzat gazdálkodása[40]

26. § [41] Az önkormányzat gazdálkodására az Mötv. 111-118. §-aiban foglaltakat kell alkalmazni.

27. § [42] Az Mötv. 115 § (1) bekezdése alapján az önkormányzat gazdálkodásának szabályszerűségéért a polgármester, míg annak biztonságáért a képviselő-testület a felelős.

28. § (1) [43] A képviselő-testület a megbízatásának időtartamára gazdasági programot fogad el, amelyben meghatározza főbb fejlesztési, beruházási, felújítási terveit, a gazdálkodás fő irányait és céljait.

(2) A gazdasági program tervezetének elkészítéséről, valamint a képviselő-testület elé terjesztéséről a polgármester gondoskodik.

29. § [44] A Képviselő-testület a vagyonával történő gazdálkodás szabályairól rendeletet alkot, a vagyonával történő gazdálkodásról közép- és hosszútávú vagyongazdálkodási tervet fogad el.

30. § A polgármester évente egy alkalommal a falugyűlésen tájékoztatja a lakosságot az önkormányzati vagyon alakulásáról.

15. Önkormányzati rendeletalkotás

31. § Önkormányzati rendelet alkotását kezdeményezheti a polgármesternél:

a) a települési képviselő

b) a képviselő-testület bizottsága

c) a Nemzetiségi Önkormányzat képviselő-testülete

d) a helyi társadalmi szervezet vezető testülete

e) a jegyző

f) az állampolgárok közösségei.

32. § A rendelet alkotásának kezdeményezését a polgármester a Képviselő-testület elé terjeszti. A képviselő-testület dönt a rendeletalkotás szükségességéről.

33. § [45] A helyi rendeletek előkészítésében való társadalmi részvételt a Képviselő-testület külön rendeletben szabályozza.

16. Helyi népszavazás

34. § [46]

35. § [47]

36. § [48]

17. A Nemzetiségi Önkormányzat[49]

37. § [50] A Képviselő-testület a Demjéni Roma Nemzetiségi Önkormányzat tevékenységét az együttműködés területeit, feltételrendszerét és eszközeit meghatározó együttműködési megállapodás keretei között segíti. A segítségnyújtás főbb területei:

a) helyiség biztosítása a nemzetiségi önkormányzati ülések, fogadóórák és más rendezvények számára,

b) adminisztrációs és szervezési háttér biztosítása,

c) információnyújtás,

d) szakmai segítségnyújtás a nemzetiségi önkormányzati döntések előkészítéséhez, e) a Közös Önkormányzati Hivatal ellátja a nemzetiségi önkormányzatok pénzügyi és gazdálkodási feladatait.

38. § [51]

39. § [52]

18. Az Önkormányzat társadalmi kapcsolatai

40. § (1) Az Önkormányzat a rendelkezésére álló szervezeti és pénzügyi eszközökkel segíti a demjéni polgárok önszerveződő kulturális, sport és érdekvédelmi közösségeinek létrejöttét, működését, velük, az Önkormányzattal közös céljaik megvalósítása érdekében együttműködik.

41. § [53]

41/A. §8 Az Önkormányzat az idegenforgalmi feltételek javítása érdekében, turisztikai információs irodát, a 3395 Demjén, Kossuth tér 7. szám, valamint turisztikai információs pontot működtet a Demjén külterület 0107/ 2 hrsz.-on szám található ún. Demjéni Via Ferrata alatt.

19. Záró rendelkezések

42. § [56] A Szervezeti és Működési Szabályzat melléklete:

1. melléklet Kormányzati funkciók

2. melléklet Átruházott hatáskörök

43. § A Szervezeti és Működési Szabályzat függelékei:1.függelék A képviselő-testület tagjai, a bizottságok felsorolása, névsora

44. § A jegyző feladata, hogy gondoskodjon a Szervezeti és Működési Szabályzat mellékleteinek és függelékeinek folyamatos vezetéséről, kiegészítéséről.

45. § [57]

46. § [58] A Szervezeti és Működési Szabályzatot a Kerecsendi Közös Önkormányzati Hivatal Demjéni Kirendeltségén kell elhelyezni. Erről a jegyző gondoskodik.

47. § (1) Ez a rendelet 2011. október 1-jén lép hatályba.

(2) A rendelet hatályba lépésével egyidejűleg az Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról szóló, többször módosított 2/2005. (II.24.) önkormányzati rendelet hatályát veszti.

1

Az 5. § (5) bekezdése a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 4. § a) pontja szerint módosított szöveg. Az 5. § (5) bekezdését a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 10.) önkormányzati rendelete 2. §-a hatályon kívül helyezte.

2

Az 5. § (7) bekezdését a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 1. §-a iktatta be.

3

A 19. § (1) bekezdés a) pontja a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 4. § b) pontja szerint módosított szöveg.

4

A 20. § nyitó szövegrésze a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 4. § c) pontja szerint módosított szöveg.

5

A 20. § e) pontja a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 4. § d) pontja szerint módosított szöveg.

6

A 20. § h) pontját a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 2. §-a iktatta be.

7

A 20/A. § a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IV. 6.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

8

A 41/A. § a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2022. (IV. 6.) önkormányzati rendelete 2. §-ával megállapított szöveg.

9

Az 1. melléklet a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 4/2022. (II. 10.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

10

A 2. melléklet a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (1) bekezdésével megállapított szöveg. A 2. melléklet a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 9/2022. (V. 31.) önkormányzati rendelete 1. §-ával megállapított szöveg.

11

A 2. melléklet 1. függelék a Demjén Község Önkormányzata Képviselő-testületének 8/2021. (VIII. 30.) önkormányzati rendelete 3. § (2) bekezdésével megállapított szöveg.