Kompolt Község Önkormányzat Képviselő-testületének 4/2015.(II.16.) önkormányzati rendelete

a települési támogatás szabályozásáról és egyéb ellátásokról

Hatályos: 2015. 03. 01- 2015. 04. 10

Kompolt Község Önkormányzata Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésben meghatározott feladatkörében eljárva, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 132. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján a következőket rendeli el:


I. Fejezet


1. Általános rendelkezések


1.§ (1) A rendelet célja, hogy a Kompolt Község Önkormányzata közigazgatási területén élő személyek és családok szociális biztonságának megőrzése, elősegítése érdekében megállapítsa a települési támogatás keretében nyújtott támogatások formáit, az azokra való jogosultság feltételeit, kifizetésének, folyósításának és ellenőrzésének szabályait, valamint az igénybe vehető szociális szolgáltatásokat.

(2) A rendelet hatálya kiterjed Kompolt Község Önkormányzata illetékességi területén lakóhellyel, tartózkodási hellyel rendelkező, életvitelszerűen is a településen lakó személyekre.

(3) A (2) bekezdés tekintetében alkalmazni kell az Szt. 3. § (1)-(3) bekezdéseit és a 7. § (1) bekezdését.


2. Általános eljárási szabályok


2.§ (1) Az e rendeletben szabályozott támogatások megállapítására irányuló eljárást kérelemre kell, vagy hivatalból lehet megindítani.

(2) Kérelem benyújtása az erre a célra rendszeresített formanyomtatványon történik. A kérelemhez csatolni kell az egyes ellátások megállapításához szükséges, formanyomtatványon felsorolt mellékleteket.

(3) Az adott ellátásnál alkalmazandó sajátos eljárási szabályok az adott ellátáshoz kapcsolódóan kerülnek meghatározásra.

(4) A szociális igazgatásra vonatkozó eljárási szabályokat az Szt. 5. § (1) bekezdése szerint kell alkalmazni.

(5) A kérelmet, a mellékletekkel együtt – amennyiben e rendelet másként nem rendelkezik – a Kompolti Közös Önkormányzati Hivatal (továbbiakban: Hivatal) címére postai úton, vagy személyesen a Hivatalban lehet benyújtani.

(6) A kérelemben foglaltak ellenőrzése céljából a Hivatal ügyintézője környezettanulmányt végezhet, valamint más szervek (védőnő, családgondozó, gondozási központ) javaslata, környezettanulmánya is felhasználható.


3.§ (1) A pénzbeli ellátások folyósítása – a számlaszám igazolás mellett – folyószámlára utalással, vagy postai úton történik.

(2) Kivételes esetben a polgármester – általa indokolt esetben – a házipénztártól, készpénzben történő kifizetést engedélyezheti.


4.§ (1) A rendszeres pénzbeli települési támogatásokat utólag, minden hónap 5-ig kell folyósítani, az eseti ellátásokat a határozatban meghatározott időpontig.

(2) A természetbeni települési támogatások biztosításának szabályairól, határidejéről, formájáról a megállapítást tartalmazó határozat rendelkezik.


5.§ (1) Az Sztv. 17. §-ában foglaltak szerint jogosulatlanul igénybevett ellátás és annak kamatai megtérítésének elrendelése esetén a visszafizetés méltányosságból részben vagy egészben akkor engedhető el, ha a visszafizetés olyan helyzetet eredményezne, amely a kérelmező vagy családja megélhetését veszélyeztetné, vagy amelyben ismételten szociális gondoskodásra szorulna.

(2) A rendszeres települési támogatásra való jogosultságot meg kell szüntetni, ha:

a) a jogosultság feltételei már nem állnak fenn, vagy jogosultságot kizáró körülmény következett be,

b) a jogosult kéri,

c) a jogosult meghalt,

d) az e rendeletben meghatározott egyéb okból.


II. Fejezet


Pénzbeli és természetbeni települési támogatások


1. Települési lakhatási támogatás


7.§ (1) Az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság települési lakhatási támogatásra való jogosultságot állapít meg a szociálisan rászoruló személy részére, a háztartásuk tagjai által lakott lakás fenntartásával kapcsolatos kiadásainak viseléséhez.

(2) Az (1) bekezdés alkalmazásában szociálisan rászorult az a személy, akinek a háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 250 %-át, és a háztartás egyik tagjának sincs vagyona.

(3) A fogyasztási egység a háztartás tagjainak a háztartáson belüli fogyasztási szerkezetet kifejező arányszáma, ahol

a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma: 1,0;

b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma: 0,9;

c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma: 0,8;

d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma személyenként: 0,8;

e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként: 0,7.

(4) Ha a háztartásban:

a) a (3) bekezdés a)-c) pontja szerinti személy magasabb összegű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesül,

b) a (3) bekezdés d) vagy e) pontja szerinti személyre tekintettel magasabb összegű családi pótlékot folyósítanak,

c) a gyermekét egyedülállóként nevelő szülő – ideértve a gyámot és a nevelőszülőt – él,

rá tekintettel figyelembe vett arányszám: 0,2-del növekszik.

(5) A lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata. Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség 450 Ft.

(6) Az elismert lakásnagyság:

a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 m2,

b) ha a háztartásban két személy lakik 45 m2,

c) ha a háztartásban három személy lakik 55 m2,

d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 m2,

e) ha négy személynél több lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 m2, de legfeljebb a jogosult által lakott lakás nagysága.


8.§ (1) A lakhatási támogatás egy hónapra jutó összege:

a) a lakásfenntartás elismert havi költségének 30 %-a, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50 %-át,

b) a lakásfenntartás elismert havi költségének és a támogatás mértékének (a továbbiakban: TM) szorzata, ha a jogosult háztartásában az egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelem az a) pont szerinti mértéket meghaladja, de nem lehet kevesebb, mint 2500 Ft, azzal, hogy a támogatás összegét 100 forintra kerekítve kell meghatározni.

(2) Az (1) bekezdés b) pontja szerinti TM kiszámítása a következő módon történik:


TM = 0,3-

J-0,5 NYM
─────


x 0,15,

 


NYM


ahol a J a jogosult háztartásában egy fogyasztási egységre jutó havi jövedelmet, az NYM pedig az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét jelöli. A TM-et századra kerekítve kell meghatározni.

(3) Az (1) és (2) bekezdés alapján egy hónapra megállapított lakhatási támogatás maximális összege 6.000 Ft.

(4) A lakhatási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg, függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.

(5) A lakhatási támogatást havi rendszerességgel egy évre kell megállapítani.


9.§ (1) A lakhatási támogatást elsősorban természetbeni szociális ellátás formájában, és a lakhatással összefüggő azon rendszeres kiadásokhoz kell nyújtani, amelyek megfizetésének elmaradása a kérelmező lakhatását a legnagyobb mértékben veszélyezteti.

(2) A kérelem elbírálásakor figyelembe vehető lakhatási kiadások: a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat és a szemétszállítás díj, a lakbér vagy az albérleti díj illetve a tüzelőanyag költsége.

(3) A kérelmezőnek a (2) bekezdésben foglalt kiadásait számlával, vagy más bizonylattal igazolnia kell.


10. § (1) A képviselő-testület a lakhatási támogatásra való jogosultság egyéb feltételeként a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja számára a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozóan az alábbi együttes feltételeket határozza meg:

a) a lakóházhoz tartozó udvar, kert hulladékmentesítése, gyomtalanítása,

b) az ingatlan előtti járda, árok rendszeres tisztántartása, téli időszakban síkosság mentesítése, zöldterület gondozása,

c) az ingatlan rágcsálóktól, kártevőktől történő mentesítése,

d) a lakóház folyamatos karbantartása, állagának megóvása, tisztántartása.

(2) Amennyiben a helyszíni ellenőrzése során, vagy hivatalos tudomásszerzés alapján megállapításra kerül, hogy az (1) bekezdésben meghatározott feltételek nem teljesülnek, a lakhatási támogatásra jogosult személyt az elvégzendő feladatok konkrét megjelölését tartalmazó felszólítás kézhezvételétől számított 8 napon belül köteles a kifogásolt hiányosságot megszüntetni, melyek teljesítését ismételt helyszíni ellenőrzés során vizsgálni kell.

(3) A helyszíni ellenőrzésre az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság tagjai jogosultak.


2. Ápolási támogatás


11.§ (1) Az ápolási támogatást az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság állapítja meg.

(2) Az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság ápolási támogatást állapít meg a kérelem benyújtásának napjától, a jogosultsági feltételek fennállásáig annak a nagykorú személynek, aki az önkormányzat illetékességi területén lakóhellyel rendelkezik, 18. életévét betöltötte és az önkormányzat illetékességi területén lakó, folyamatos ápolást, gondozást igénylő tartósan beteg Ptk. szerinti hozzátartozója gondozását végzi, feltéve, hogy

a) az ápolási teendők miatt kereső tevékenységet nem folytat,

b) egyéb kereső tevékenysége a beteg ápolása miatt szűnt meg,

c) az egy főre számított havi családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-ánál nem magasabb.

(3) Az ápolási támogatás (2) bekezdés alapján folyósított összege az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 85 %-a.


12.§ (1) Az ápolási támogatás folyósítását meg kell szüntetni, ha az ápoló bizonyíthatóan nem gondoskodik az ápolt:

a) szükség szerinti háziorvosi ellenőrzéséről,

b) részére rendelt gyógyszerek, gyógyászati segédeszközök beszerzéséről, illetve azok előírás szerinti adagolásáról,

c) megfelelő étkeztetéséről,

d) higiéniás ellátásáról.

(2) Az ápoló (1) bekezdés szerinti kötelezettségének teljesítését a Gondozási Központ Kompolt dolgozói ellenőrizhetik, melynek során együttműködnek a háziorvossal. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látják, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság részére jelzéssel élnek.

(3) Az ápolást végző személynek az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottsághoz benyújtott kérelmére a házi segítségnyújtás keretében segítség nyújtható, illetve az ápolt személy átmenetileg évente legfeljebb egy hónapos időtartamban ellátható, ha az ápolást végző személy akadályoztatása miatt az ápolási tevékenységet nem tudja ellátni.

(4) Az ápolási támogatás benyújtása iránti kérelemhez csatolni kell a háziorvos igazolását arról, hogy az ápolt személy előreláthatólag három hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igénylő tartós beteg.


3. Gyógyszertámogatás


13.§ (1) Az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság eseti vagy rendszeres gyógyszertámogatásra való jogosultságot állapít meg – kérelemre, a háziorvos javaslatára – annak a személynek, aki a gyógyszerkiadások, betegséghez kapcsolódó kiadások miatt időszakosan, vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzd.

(2) A polgármester – kérelemre, a háziorvos javaslatára – azonnali intézkedést igénylő esetben eseti gyógyszertámogatást állapít meg.

(3) A gyógyszertámogatásra a kérelmező akkor jogosult, ha

a) a családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetében a 250 %-át nem haladja meg, és

b) a gyógyszerkiadásai, illetve a betegséghez kapcsolódó kiadásai elérik, vagy meghaladják a család havi egy főre jutó jövedelmének 10 %-át.

(4) A gyógyszertámogatás az igazolt gyógyszerköltség összege, de legfeljebb:

a) eseti gyógyszertámogatás esetén: 5.000 Ft,

b) rendszeres gyógyszertámogatás esetén: 4.000 Ft.

(5) Eseti gyógyszertámogatás családonként, évente maximum két alkalommal állapítható meg.

(6) Rendszeres gyógyszertámogatás a kérelem benyújtásának hónapjától maximum hat hónapra állapítható meg. A jogosultság lejártát követően a kérelem ismételten benyújtható.


4. Temetési támogatás


14.§ (1) A polgármester temetési támogatás állapít meg annak a személynek, aki elhunyt személy eltemettetéséről gondoskodott, függetlenül attól, hogy arra tartásra köteles hozzátartozó volt-e, vagy sem, amennyiben a temetési költségek viselése a saját illetve családja létfenntartását veszélyezteti.

(2) Az (1) bekezdés szerinti temetési támogatás akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában az egy főre számított családi jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-át, egyedül élő esetében 350 %-át nem haladja meg.

(3) Az (1) bekezdés szerinti temetési támogatás összege nem lehet kevesebb a helyben szokásos legolcsóbb temetés 10 %-ánál.

(4) A helyben szokásos legolcsóbb temetés költsége 90.000 Ft.

(5) A temetési támogatás iránti kérelmet az elhalálozás napjától számított 90 napon belül lehet benyújtani az erre rendszeresített formanyomtatványon, melynek melléklete a kérelmező nevére szóló számla, és a halotti anyakönyvi kivonat hiteles másolata.


5. Gyermekétkeztetési kedvezmény


15.§ (1) Az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság a gyermekétkeztetés személyi térítési díjából nevelési évenként/tanévenként maximum hat hónapra, ingyenes étkezésben nem részesülő gyermeket gyermekétkeztetési kedvezményben részesíti.

(2) Gyermekétkeztetési kedvezményre jogosult az a gyermek/tanuló, akinek a családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 160 %-át.

(3) A gyermekétkeztetési kedvezmény a személyi térítési díj 25% - 100 % közötti mértékben állapítható meg.

(4) A megállapított gyermekétkeztetési kedvezmény folyósítása a gyermekétkeztetési intézmény által kiállított igazolás alapján utólag a gyermekétkeztetési intézmény számlájára történik.


6. Rendkívüli települési támogatás


16.§ (1) A Hivatal szociális ügyekkel foglalkozó köztisztviselőjéhez benyújtott kérelem alapján vagy hivatalból indult eljárásra az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság rendkívüli települési támogatás nyújt azon személyek részére akik:

a) létfenntartását veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe kerültek,

b) időszakosan vagy tartósan létfenntartási gondokkal küzdenek,

és az egy főre számított családi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-át, egyedül élő esetében a 250 %-át.

(2) Az (1) bekezdés a) és b) pontjában meghatározott esetekben részesíthető rendkívüli települési támogatás különösen: elemi kár elhárítására, helyreállításra; betegséggel, balesettel, kórházi ápolással járó keresetkiesés pótlására; rokkantsági ellátás, illetve nyugdíjazás megállapítása miatti tartós jövedelem kiesés esetén; hozzátartozó halála esetén; gyermekek iskoláztatási támogatására, munkanélküli ellátásra nem jogosult regisztrált munkanélküli támogatására.

(3) Azonnali segítséget igénylő, indokolt esetben, az (1) és (2) bekezdésben foglaltak figyelembe vételével rendkívüli települési támogatást a polgármester is állapíthat meg.

(4) Rendkívüli méltánylást érdemlő, (1) bekezdésben meghatározott esetekben, egyedi mérlegelést követően, kérelemre, évente legfeljebb két alkalommal az (1) bekezdésben meghatározott jövedelemre való tekintet nélkül is állapíthat meg az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság vagy a polgármester rendkívüli települési támogatást.


17.§ (1) Rendkívüli települési támogatás természetbeni és pénzbeli ellátásként

a) eseti jelleggel évente legfeljebb három alkalommal,

b) létfenntartást veszélyeztető esetben havi rendszerességgel is megállapítható.

(2) Természetbeni ellátást kell megállapítani ha

s) a kérelem erre irányul,

b) az Egészségügyi és Szociálpolitikai Bizottság, vagy a polgármester ilyen döntést hoz.

(3) A természetben nyújtott támogatás különösen: élelmiszercsomag, tanszer, taneszköz, tisztálkodó és tisztítószerek, ruhanemű, építőanyag,

(4) A rendkívüli települési támogatás legkisebb összege 2.000 Ft/alkalom, legnagyobb összege nem haladhatja meg a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegét.


7. Köztemetés


18.§ A képviselő-testület a köztemetés megállapítását, tartásra köteles hozzátartozó, örökös kötelezését a köztemetés megfizetésére, valamint a köztemetés összegének behajtását a polgármester hatáskörébe utalja.


8. Aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételei


19.§ Az Szt. 33.§ (7) bekezdése alapján a képviselő-testület az aktív korúak ellátására való jogosultság egyéb feltételeként a kérelem benyújtója, illetve az ellátás jogosultja számára a lakókörnyezete rendezettségének biztosítására vonatkozóan a települési lakhatási támogatás nyújtásának 10. §-ában meghatározottak szerinti feltételeket ír elő.




III. Fejezet

Szociális szolgáltatások


20.§ (1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások körében az önkormányzat az alábbi szociális alapszolgáltatásokat biztosítja:

a) étkeztetés,

b) házi segítségnyújtás,

c) családsegítés,

d) nappali ellátás.

e) jelző rendszeres házi segítségnyújtás.

(2) Az (1) bekezdésben foglalt szociális alapszolgáltatásokat az önkormányzat a Tarna-menti Szociális Intézményfenntartó Mikrotársulás útján, a Tarnamenti Szociális Központ intézmény telephelyeként működő Gondozási Központ keretében látja el.


21.§ (1) Az önkormányzat az Szt. 58/B. § (2) bekezdése alapján szociálpolitikai kerekasztalt működtet.

(2) A szociálpolitikai kerekasztal tagjai: az önkormányzat, mint intézmény fenntartó képviselőin túl a Gondozási Központ vezetője, a háziorvos, a roma és német nemzetiségi önkormányzatok képviselői, a Kompolti Nyugdíjasok Egyesületének képviselője.


22.§ (1) Az önkormányzat legalább egyszeri meleg étkeztetést biztosít az Szt. 62. § (1) bekezdésében meghatározott jogosulti kör részére.

(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt a kérelmezőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelemtől függetlenül kora, fogyatékossága, egészségügyi állapota – önkiszolgálási, önellátási képessége, mozgás és érzékszervi funkciója, felügyeleti igénye –, szociális körülményei miatt nem képes az étkezésről más módon gondoskodni.

(3) Az ellátás iránti kérelemről a Gondozási Központ vezetője dönt.


23.§ (1) A házi segítségnyújtás keretében a Gondozási Központ az Szt. 63. § (2) bekezdésében meghatározott ellátásokat biztosítja.

(2) A házi segítségnyújtás igénybevétele szempontjából szociálisan rászorult az, akinek egészségi állapota indokolja a szolgáltatás biztosítását. [Szt. 63. § (4) bekezdés]

(3) Házi segítségnyújtás igénybevétele napi gondozási szükséglet felmérése alapján történik, melyet a Gondozási Központ vezetője végez.


IV. Fejezet

Záró rendelkezések


24.§ Ez a rendelet 2015. március 1. napján lép hatályba.

25.§ (1) 2015. március 1-vel meg kell szüntetni a 2015. március 1-je előtt megállapított méltányossági ápolási díjra való jogosultságot.

(2) Az ápolási díj megállapítása iránt 2015. március 1-jén folyamatban lévő ügyekben e rendelet ápolási támogatásra vonatkozó szabályait kell alkalmazni.

(3) Az önkormányzati segély megállapítása iránt 2015. március 1-jén folyamatban lévő ügyekben az e rendelet rendkívüli települési támogatás szabályait kell alkalmazni.

(4) A 2015. március 1-jét megelőzően megállapított lakásfenntartási támogatásra jogosultak – a jogosultság határozatban megállapított időtartamára, vagy annak megszüntetéséig – települési lakhatási támogatásra nem jogosultak.

(5) Hatályát veszti

Kompolt Községi Önkormányzat Képviselő-testülete a szociális ellátásokról 1/2007. (II. 17.) önkormányzati rendelete, a szociális ellátásokról szóló 1/2007. (II. 17.) önkormányzati rendeletet módosító 6/2009. (IV. 30.) önkormányzati rendelet, 6/2011. (III. 31.) önkormányzati rendelet, a 17/2011. (XII. 1.) önkormányzati rendelet, 4/2012. (IV. 20.) önkormányzati rendelet, 8/2013. (VII. 2.) önkormányzati rendelet.




            Balázs Zoltán                                                  Magdáné Földi Sarolta

 polgármester                                                                jegyző


Kihirdetve: 2015. február 16.