Ácsteszér Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2007 (II.14.) önkormányzati rendelete
Ácsteszér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2007.(II.14.) rendelete a szociális ellátásokról és eljárásról
Hatályos: 2007. 02. 14- 2013. 12. 17Ácsteszér Község Önkormányzat Képviselő-testületének 3/2007 (II.14.) önkormányzati rendelete
Ácsteszér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 3/2007.(II.14.) rendelete a szociális ellátásokról és eljárásról
2007-02-14-tól 2013-12-17-ig
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló módosított 1993. évi III. tv. 10.§. (1), 32.§. (1) b./ pont, (3), 38.§. (9), 43./B. §.(1), 45.§. (1)-(2), 46.§. (1), 50.§. (3), 60. §. (4), 92.§. (1)-(2), bekezdéseiben, valamint a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. tv. 160.§.(1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, ezek helyi végrehajtásáról Ácsteszér Község Önkormányzata a következő rendeletet alkotja:
I. FEJEZET
Általános rendelkezések
1. §.
A rendelet célja
A szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény /továbbiakban SZT/ helyi végrehajtásán túl meghatározni azokat a szociális ellátásokat, amelyeket az Önkormányzat közigazgatási területén biztosítani tud azoknak a személyeknek, akik átmenetileg, vagy tartósan igénylik az Önkormányzat gondoskodását, személyes, természetbeni, vagy anyagi formában történő törődését, támogatását, valamint az érvényesítés garanciáit.
2. §.
E rendelet szabályozza:
a./ a községben nyújtott személyes pénzbeni és természetbeni ellátások formáit és
a jogosultság helyi feltételeit,
b./ az egyes szociális gondoskodási formák részletes szabályait,
c./ a szociális ellátások pénzügyi finanszírozásának gyakorlati kérdéseit,
d./ a szociális ügyekben eljárásra jogosultak körét.
Eljárási rendelkezések
3. §.
/1/ A szociális ellátásokra való jogosultság megállapítása céljából a kérelmező az alábbi
iratokat köteles benyújtani az önkormányzathoz:
a./ A lakásfenntartási támogatás, közgyógyellátás, ápolási díj iránti kérelem benyújtása
esetén a 3. §. /1/ bek. b./ c./ pontjában meghatározott igazolásokat, nyilatkozatokat kell
csatolni. A jövedelemigazolásnak az igénylő és a vele közös háztartásban élők havonta
mérhető jövedelméről a kérelem benyújtását megelőző három havi nettó átlagát kell
tartalmaznia, egyéb jövedelmeknél pedig a kérelem benyújtását megelőző 12 havi nettó
jövedelemre vonatkozó igazolást vagy nyilatkozatot.
b./Munkaviszonyban állók a munkáltató által kiállított kereseti igazolást, nyugdíjban,
nyugdíjszerű ellátásban, árvaellátásban, gyermekgondozási díjban, gyermekgondozási
segélyben, gyermeknevelési támogatásban, munkanélküli járadékban, álláskeresési
járadékban, álláskeresési segélyben, álláskeresést ösztönző juttatásban, családi
pótlékban, tartásdíjban részesülők a kiutalást bizonyító feladóvevényt csatolják,
a jogosultságot megállapító határozatot bemutatják.
c./Egyéb forrásból származó jövedelem esetén –különösen ingatlan-, üdülő-, lakás
hasznosítása, alkalmi munka- személyes nyilatkozatot mellékelnek.
d./ A szociális rászorultságtól függő kérelmek az év folyamán bármikor benyújthatók.
/2/ A Körjegyzőség az önkormányzathoz benyújtandó szociális ellátások iránti kérelmek, a
jövedelem és vagyonnyilatkozat tartalmára formanyomtatványt készít a mindenkor
hatályos kormányrendelet alapján.
/3/ A szociális ellátások igénylését a Körjegyzőségen elektronikus úton nem lehet intézni.
II. FEJEZET
A szociális ellátások formái
4. §.
/1/ Az önkormányzat a szociális gondoskodás keretében az alábbi ellátásokat nyújtja:
- szociális rászorultságtól függő helyi támogatások
a./ pénzbeni támogatások
b./ természetbeni támogatás...
c./ személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátás, szolgáltatás.
/2/ Az Önkormányzat e rendeletében szabályozza a szociális rászorultságtól függő
támogatások , ellátások megállapításának feltételeit.
/3/ A felsorolt támogatások, ellátások pénzügyi fedezetét az éves költségvetési rendeletében állapítja meg a Képviselőtestület.
III. FEJEZET
Az önkormányzat által nyújtható pénzbeni és természetbeni szociális rászorultságtól függő támogatás megállapításának
kifizetésének, folyósításának és ellenőrzésének
feltételei.
5. §.
/1/ Az önkormányzat szociális rászorultságtól függően támogatást kérelemre, vagy
hivatalból állapít meg.
6. §.
/1/ Amennyiben a fél által benyújtott igazolások, nyilatkozatok, helyi ismeret nem
elegendő a rászorultság megállapításához, a Körjegyzőség
környezettanulmányt készít.
/2/ A megállapított pénzbeni támogatást a jogerős határozat alapján a Körjegyzőség az
Önkormányzat házipénztárából fizeti ki a jogosultnak.
/3/ A természetbeni támogatást elsősorban vásárlási utalvány formájában, illetve a
közüzemi díjak átvállalása esetén -a közüzemmel megállapodásban foglaltak
szerint - kell teljesíteni.
/4/ A természetbeni juttatásra jogosító utalványt szigorú számadású nyomtatványként
kell kezelni.
IV. FEJEZET
Ellátási formák
Szociális rászorultságtól függő pénzbeni ellátások
7. §.
Időskorúak járadéka
Az időskorúak járadékának megállapítása, megszüntetése, felülvizsgálata, összegének
megállapítása a Szt. 32/B-32/D §-ok alapján történik.
8. §.
Rendszeres szociális segély
/1/ A Szt. 37/A. §. (1) bekezdés b.) pontjában meghatározott nem foglalkoztatott részére a rendszeres szociális segély folyósításának a Szt-ben meghatározottakon túl feltétele, hogy a nem foglalkoztatott segélyezett személy együttműködjön:
a./ Ácsteszér Község Önkormányzatával,
b./ a Kisbéri Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Alapellátási Központtal,
c./ a Közép-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Tatabányai Regionális
Kirendeltségével.
/2/ Az együttműködési kötelezettség tartalma:
a./ Az aktív korú nem foglalkoztatott az Önkormányzattal való együttműködés
keretében köteles a felajánlott és a Szt. 37/H. §. (6) bekezdése szerint megfelelő
munkalehetőséget - ami lehet közmunka, közhasznú és közcélú – elfogadni.
b./Az aktív korú nem foglalkoztatott a rendszeres szociális segélyt megállapító
határozat jogerőre emelkedését követő 15 napon belül köteles személyesen
felkeresni a Kisbéri Kistérségi Szociális és Gyermekjóléti Alapellátási Központot
nyilvántartásba vétel végett, továbbá köteles a beilleszkedést segítő programról
írásban megállapodni és a továbbiakban az abban foglaltakat teljesíteni.
c./ Az aktív korú nem foglalkoztatott köteles a Közép-Dunántúli Regionális Munkaügyi
Központ Tatabányai Regionális Kirendeltségénél az általa meghatározott időpontban
álláskeresőként történő nyilvántartásba vételre jelentkezni és az elhelyezkedése
érdekében együttműködni.
/3/ Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül:
ha a segélyezett a szervnél az első jelentkezésként megjelölt időpontig nem jelenik meg
és az akadályoztatásáról, illetve a távolmaradásának okáról szóló igazolást a felhívás
kézhezvételétől számított 3 napon belül nem mutatja be.
/4/ Az együttműködési kötelezettség súlyos megszegésének minősül:
Segélyezett az önkormányzat által felajánlott megfelelő munkalehetőséget elfogadja, de
a nyilatkozatban meghatározott időpontban és helyen a munkavégzést nem kezdi meg
és az akadályoztatásáról, a távolmaradásának okáról szóló igazolást a felhívás
kézhezvételétől számított 3 napon belül nem mutatja be.
/5/ Amennyiben az aktív korú a /2/ bekezdés szerinti együttműködési kötelezettségét meg-
szegi 6 hónapig 75 %-os mértékben kell folyósítani a segély összegét.
9. §.
Lakásfenntartási támogatás
(1) Lakásfenntartási támogatásra jogosultak – a Szt. 38. (2) bekezdésében meghatározott személyek körén túl – azon személyek, akik háztartásában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 200%-át nem haladja meg, valamint a lakásfenntartás költségei elérik a háztartás havi összjövedelemének 30%-át.
(2) A lakásfenntartási támogatás esetén a lakásfenntartás elismert havi költsége az elismert lakásnagyság és az egy négyzetméterre jutó elismert költség szorzata.
Az egy négyzetméterre jutó elismert havi költség 425 Ft/nm.
(3) A lakásfenntartási támogatás esetén az elismert lakásnagyság:
a) ha a háztartásban egy személy lakik 35 nm,
b) ha a háztartásban két személy lakik 45 nm,
c) ha a háztartásban három személy lakik 55 nm,
d) ha a háztartásban négy személy lakik 65 nm,
e) ha a négynél több személy lakik a háztartásban, a d) pontban megjelölt lakásnagyság és minden további személy után 5-5 nm.
(4) A lakásfenntartási támogatás egy hónapra jutó összege legalább 2.500 Ft.
(5) A lakásfenntartási támogatással kapcsolatos kérelem folyamatosan benyújtható.
(6) A normatív lakásfenntartásra való jogosultság megállapítását a Képviselőtestület a Polgármesterre ruházza át.
10. §.
Ápolási díj
/1/ Az önkormányzat Képviselő-testülete ápolási díjat állapíthat meg annak a hozzátartozónak, aki 18. életévet betöltött tartósan beteg személy ápolását, gondozását végzi, ha
a./ az ápolt és az ápoló azonos lakóhellyel rendelkezik, és életvitelszerűen
azonos lakóhelyen él,
b./ az ápolást végző személy a hozzátartozó ápolása miatt kénytelen
munkaviszonyát felmondani.
c./ az ápolási díjra való jogosultság megállapítása szempontjából
figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár az
öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 200 %-a, egyedül
élő esetén annak 250 %-a.
11.§.
Átmeneti segély
(1) Az átmeneti segélyre való jogosultság esetén az ellátás megállapításánál
figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi
nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-a, egyedül élő esetén
annak 200 %-a.
(2) Az esetenként megállapított átmeneti segély összege 2000 Ft-nál kevesebb
nem lehet.
(3) A kérelmeket döntésre a Körjegyzőség készíti elő, a segély odaítéléséről
Az (5) bekezdést kivéve a Képviselőtestület dönt.
(4) Ha a kérelmező olyan rendkívüli élethelyzetbe került, hogy azonnali támogatásra van szüksége, kérelmét a polgármester is elbírálhatja.
(5) A (4) bekezdésben meghatározott sürgősség esetén a polgármester az éves költségvetési rendeletben felnőttek eseti segélyezésére megállapított keret 40 %-át használhatja fel azzal a kikötéssel, hogy a segély összege 2000.-Ft-nál kevesebb illetve 10.000 Ft-nál több nem lehet.
12.§.
Temetési segély
/1/ A temetési segélyre való jogosultság megállapítása szempontjából figyelembe vehető egy főre számított havi családi jövedelemhatár az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 300 %-a.
/2/ A temetési segély megállapítására vonatkozó hatáskörét a Képviselőtestület a polgármesterre bízza.
Természetben nyújtott szociális ellátások
13. §.
Közgyógyellátás
Közgyógyellátásra való jogosultság állapítható meg a Szt 50.§.(1)-(2) bekezdésén túl
ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén 200 %-át, és havi rendszeres gyógyító ellátásának költsége eléri a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 25 %-át.
V.FEJEZET
Szociális szolgáltatások
Személyes gondoskodást nyújtó ellátások
Szociális alapszolgáltatások
14. §.
Ellátások formái
/1/ Az Önkormányzat közigazgatási területén az alábbi szolgáltatást és személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátásokat biztosítja:
- étkeztetés /szociális étkeztetés/
- házi segítségnyújtás
- családsegítés.
/2/ Az önkormányzat biztosítja az SZT-ben foglaltak szerint az alapellátás keretében nem gondozható rászorultak szakosított ellátáshoz való jutását.
15. §.
Szociális étkeztetés és házi segítségnyújtás
/1/ A szociális étkeztetést és házi segítségnyújtást a rászorult kérelme alapján biztosítja az
önkormányzat.
A szociális étkeztetésre való jogosultság megállapításánál figyelembe vehető egy főre
számított havi jövedelemhatár az öregségi nyugdíjminimum 250 %-a, egyedül élő esetén
annak 300 %-a.
/2/ Az ellátás indokoltságát a háziorvos is alátámaszthatja.
/3/ Az ellátás megszűnik
- az ellátott kérelmére
- az ellátott halála esetén.
Az ellátást meg kell szüntetni, ha annak igénybevételekor rosszhiszeműség merül fel.
/4/ Az ellátások igénybevételéről és megszüntetéséről szóló döntést a képviselő-
testület a polgármesterre ruházza át.
16. §.
Családsegítés
/1./ A Képviselőtestület a családsegítést a társulási formában működő Kisbéri
Szociális Szolgáltató Központ révén biztosítja.
/2/ A családsegítő szolgáltatás igénybevételére irányuló kérelmet Kisbéren a
Szolgálat irodájában vagy a családgondozó helyi irodájában a családgondozónál
vagy ugyanitt a Gyermekjóléti Szolgálat családgondozójánál lehet benyújtani.
17. §.
A térítési díj
/1/ A szociális étkeztetést és házi segítségnyújtást igénybevevő térítési díj fizetésére köteles.
A térítési díjat a képviselőtestület külön rendeletben állapítja meg.
18. §.
Egyéb rendelkezések
/1/ E rendelet a kihirdetése napján lép hatályba.
/2/ A rendelet hatálybalépésével egyidejűleg hatályát veszti Ácsteszér Község
Önkormányzata Képviselőtestületének a szociális ellátásokról és eljárásról
szóló 12/2005. (IX.8.), 6/2006. (II.9.) rendelete.
Lunk György Klupácsné Somogyi Éva
polgármester körjegyző
Záradék:
A rendelet kihirdetve: 2007. február 14.
Ácsteszér, 2007. február 14.
Klupácsné Somogyi Éva
körjegyző