Ácsteszér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2011. (IV. 14.) önkormányzati rendelete
Ácsteszér Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Hatályos: 2011. 04. 16- 2013. 11. 26Ácsteszér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2011. (IV. 14.) önkormányzati rendelete
Ácsteszér Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról
Ácsteszér Község Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Fejezet
Az önkormányzat hivatalos megnevezése, jelképei, a hatáskör átruházás szabályai
1. Az önkormányzat megnevezése és jelképei
1. § . (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Ácsteszér Község Önkormányzata
2. § . (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.
(2) A címer leírása és heraldikai értelmezése: álló, háromszögű pajzs kék mezejé-
2. Hatáskör átruházás
3. § . (1) A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását az 1. mellékletben foglaltak szerint a polgármesterre átruházza.
A képviselő-testület működése
4. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban:rendes ülés) ülésezik. Ezen kívül alakuló, és rendkívüli ülést, Aka és Csatka községekkel együttes ülést valamint közmeghallgatást tart.
(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés hivatalos, közmeghallgatás helyszíne: Ácsteszér Községháza tanácskozó terme.
4. Az alakuló ülés szabályai
5. § (1) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről.
(2) Az eredmények ismertetése után az eskütételek következnek. Az eskük szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.
6. § (1) Az eskütételt követően a polgármester megszavaztatja az alakuló ülés napirendjét.
(2) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai az alábbiak:
a) a bizottságok tagjainak megválasztása,
b) a polgármester programjának ismertetése,
c) a polgármester juttatásainak megállapítása,
d) az alpolgármester megválasztása, és
e) az alpolgármester juttatásának megállapítása.
5. A rendes ülés
7. § (1) A képviselő-testület évente legalább 5 alkalommal rendes ülést tart.
6. Rendkívüli ülés
8. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülését a polgármester hívja össze az indítvány kézhezvételét követő legkésőbb 5 napon belül.
(2) A polgármester köteles rendkívüli ülést összehívni, ha
a) a képviselő-testületi tagok legalább egynegyede kezdeményezi, vagy
b) a képviselő-testület bizottsága indítványozza.
9. § (1) Az indítványt írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.
(2) A rendkívüli ülésen kizárólag az a napirend tárgyalható, amelyet a rendkívüli ülés tartására vonatkozó indítvány megjelölt.
10. § (1) A képviselő-testület évente legalább 5 alkalommal együttes ülés tart Aka és Csatka községek Képviselőtestületeivel.
(2) Az együttes ülés akkor határozatképes, ha az ülésen mindhárom település képviselőinek több mint a fele jelen van.
A képviselő-testület működésének dokumentumai
8. A képviselő-testület munkaterve
11. § (1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év december 15-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.
(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:
a) az alpolgármester,
b) a települési képviselők,
c) a képviselő-testület bizottsága
(3) A kötelező javaslattevők javaslatukat írásban a tárgyidőszakot megelőző év december 1. napjáig juttatják el a polgármesternek.
12. § (1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.
(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:
a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,
b) a napirend előterjesztőjének vagy felelősének neve,
c) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és
d) a közmeghallgatás időpontja.
9. A meghívó
13. § (1) A meghívó tartalmazza:
a) az ülés helyét, napját, kezdési időpontját,
b) a tervezett írásbeli előterjesztés tárgyának és előterjesztőjének megjelölését, és
c) az ülés típusát.
(2) Rendes és együttes ülés meghívóját az ülés előtt 5 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülést megelőző nap 12. órájáig kézbesíthető a képviselők és a meghívottak részére.
(3) Az ülés időpontjáról az ülést megelőző 5. naptól a polgármester tájékoztatást tesz közzé:
a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel.
A képviselő-testület működése
10. A képviselő-testület összehívása
14. § . (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetére a korelnök vezeti és hívja össze a képviselő-testület ülését.
(2) Az Aka Ácsteszér Csatka községek együttes ülését az ácsteszéri polgármester – akadályoztatása esetén megegyezés alapján az akai vagy a csatkai polgármester hívja össze és vezeti.
(3) A polgármester a napirendek összeállításáról, az előterjesztésekről, azok sorrendjéről, a képviselő-testületi meghívó végleges tartalmáról az ülést megelőzően legalább 8 nappal dönt.
11. Az előterjesztések rendje
15. § (1) A képviselő-testület napirendjéhez előterjesztők lehetnek:
a) a polgármester
b) az alpolgármester,
c) a képviselő vagy
d) a képviselő-testület bizottsága.
(2) Az előterjesztést, a képviselő-testület ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a polgármesternek kell benyújtani.
12. Napirend
16. § (1) A napirendi előterjesztés írásban vagy szóban nyújtható be.
(2) A képviselő-testület napirendjének előterjesztésére kizárólag írásban kerülhet sor:
a) a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható és
b) az önkormányzati vállalkozásokkal kapcsolatos ügyekben.
(3) Sürgősségi indítvány kizárólag szóban tehető. Sürgősségi indítvánnyal előterjesztést akkor lehet tenni, ha a Képviselő-testület által megállapított határidő mulasztás, vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. A sürgősségi indítványt legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásáig lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.
13. Az ülés vezetése
17. § (1) A polgármester, az alpolgármester, és a korelnök (a továbbiakban együtt:ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:
a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,
b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
d) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,
e) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
f) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, és
g) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.
18. § (1) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.
(2) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban az ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.
19. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
20. § (1) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli személyek (a továbbiakban:hallgatóság) is részt vehetnek.
(2) A hallgatóság a napirendekhez hozzászólhat.
(3) A polgármester legfeljebb 5 perc időtartamú hozzászólási jogot biztosít a hallgatóság minden egyes tagjának.
14. A tanácskozás rendjének fenntartása
21. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében a feladatai a következők:
a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi eldöntésére, és
b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.
(2) A Képviselő-testület ülésének ideje alatt az ülésteremben mobiltelefont használni nem lehet.
15. A szavazás módja
22. § (1) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában az elhangzás sorrendjében elhangzott módosító és kiegészítő, majd a teljes javaslatot bocsátja szavazásra.
(2) Amennyiben a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő elfogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel nem érintett pontjaival együtt kell szavazni.
(3) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.
16. Nyílt szavazás
23. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
(2) Bármely képviselő javaslatot tehet név szerinti szavazásra.
24. § (1) A név szerinti szavazás esetén a polgármester a képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni.
(2) A képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.
17. Közmeghallgatás
25. § . (1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 5 nappal a következő helyeken:
a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel.
(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre a képviselő-testületen lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester vizsgálja.
26. § (1) A kérdést a polgármester illetékes 15 napon belül megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
(2) A közmeghallgatáson a képviselő-testület önálló napirendeket is megtárgyalhat.
Egyéb működési kérdések
18. A rendelet kihirdetése
27. § (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Községháza épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel történik.
(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.
19. Helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés
28. § (1) A helyi népi kezdeményezést a választópolgárok legalább 10 %-a kezdeményezheti.
(2) A helyi népszavazást a választópolgárok legalább 25 %-a kezdeményezheti.
VII.Fejezet
20. Bizottság
29. § (1) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre.
(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 tagból áll. Az Ügyrendi Bizottság feladata a vagyonnyilatkozatok vizsgálata.
21. Polgármester, alpolgármester
30. § (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.
(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét. A képviselő-testület egy alpolgármestert választ.
31. § .(1) A képviselőtestület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Ácsteszér, Aka és Csatka községek képviselőtestületeivel közösen egységes hivatalt hoz létre. A hivatal elnevezése: „Aka, Ácsteszér, Csatka községek Képviselőtestületeinek Körjegyzősége”.
Záró rendelkezések
32. § (1) Ez a rendelet 2011. április 15-én lép hatályba.
(2)
1. melléklet
1. Átmeneti segély megállapítását a részére biztosított keretösszegig
2. Temetési segély megállapítását
3. Szociális étkeztetésre vonatkozó megállapodás megkötése