Ácsteszér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2011. (IV. 14.) önkormányzati rendelete

Ácsteszér Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

Hatályos: 2013. 11. 27- 2014. 11. 30

Ácsteszér Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2011. (IV. 14.) önkormányzati rendelete

Ácsteszér Önkormányzat Szervezeti és Működési Szabályzatáról

2013.11.27.

Ácsteszér Község Önkormányzat Képviselő-testülete a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 18. § (1) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján, az Alkotmány 44/A. § (1) bekezdés e) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. Fejezet

Az önkormányzat hivatalos megnevezése, jelképei, a hatáskör átruházás szabályai

1. Az önkormányzat megnevezése és jelképei

1. § . (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Ácsteszér Község Önkormányzata

(továbbiakban : önkormányzat)
(2) Az önkormányzat székhelye: Ácsteszér Kossuth Lajos utca 45.

2. § . (1) Az önkormányzat jelképei: a címer, a zászló és a pecsét.

(2) A címer leírása és heraldikai értelmezése: álló, háromszögű pajzs kék mezejé-

ben ezüsttel harántosan rácsozott vörös pajzsfő, ebben lebegő helyzetű, hegyével
jobbra fordított, fektetett arany írótoll. A kék mezőben zöld hármas halom felett
lebegő helyzetben, egymáson harántirányban keresztbetett két ezüst ácsszeker-
ce, melyeket felülről arany heraldikai liliom kísér. A két címerpajzsot két oldalról
egy-egy, szárukon alul keresztbetett és arany makktermésekkel ékített leveles
zöld tölgyfaág övezi. A címer alatt lebegő, hármas tagolású íves arany szalagon
feketével nagybetűs ÁCSTESZÉR felirat. A településnév előtt és után egy-egy
díszpont.
(3) A község lobogója: álló, téglalap alakú, 2:1 méretarányú fehér textillap, aljában
arany felette kék vízszintes pólyával. Egy pólyaszélesség a lobogó hosszának
1/10 része. A színes címer a feliratos szalaggal a lobogó hosszanti szimmetria-
tengelyén, annak felülről mért 1/3-os osztásvonalán helyezkedik el. A lobogó
kétoldalas.
(4) A község zászlója: a lobogó 90 fokkal történő elforgatásával jön létre. A feliratos
szalag nélküli színes címer szimmetriatengelye a zászló hosszának rúdtól mért
1/3-os osztásvonalával esik egybe. A zászló kétoldalas.
..
(5) Az önkormányzat pecsétje a település címerének hiteles kicsinyített rajzát
ábrázolja, Ácsteszér község Önkormányzata felirattal.
(6) A Képviselőtestület tanácstermében el kell helyezni a település zászlóját.
(7) A Magyar Köztársaság címerének elhelyezése a Képviselőtestület tanácstermé-
ben kötelező.
(8) Az önkormányzat hivatalos pecsétje: körbélyegző kerületén feliratozással
- Ácsteszér Község Képviselőtestülete – közepén a Magyar Köztársaság
címerével.
(9) A polgármester és a körjegyző hivatalos kör alakú pecsétjén középen a Magyar
Köztársaság címere van, a köríven pedig a következő felirat olvasható .
a) Ácsteszér Község Polgármestere
b) Körjegyző Ácsteszér

2. Hatáskör átruházás

3. § . (1) A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását az 1. mellékletben foglaltak szerint a polgármesterre átruházza.

II. Fejezet

A képviselő-testület működése

3.A képviselő-testület ülései

4. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban:rendes ülés) ülésezik. Ezen kívül alakuló, és rendkívüli ülést, Aka és Csatka községekkel együttes ülést valamint közmeghallgatást tart.

(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés hivatalos, közmeghallgatás helyszíne: Ácsteszér Községháza tanácskozó terme.

4. Az alakuló ülés szabályai

5. § (1) A korelnök felkérésére a Helyi Választási Bizottság Elnöke tájékoztatást ad a polgármester és a helyi önkormányzati képviselők választásának eredményéről.

(2) Az eredmények ismertetése után az eskütételek következnek. Az eskük szövegét a legfiatalabb képviselő olvassa elő.

6. § (1) Az eskütételt követően a polgármester megszavaztatja az alakuló ülés napirendjét.

(2) Az alakuló ülés kötelező napirendi pontjai az alábbiak:

a) a bizottságok tagjainak megválasztása,

b) a polgármester programjának ismertetése,

c) a polgármester juttatásainak megállapítása,

d) az alpolgármester megválasztása, és

e) az alpolgármester juttatásának megállapítása.

5. A rendes ülés

7. § (1) A képviselő-testület évente legalább 5 alkalommal rendes ülést tart.

6. Rendkívüli ülés

8. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülését a polgármester hívja össze az indítvány kézhezvételét követő legkésőbb 5 napon belül.

(2) A polgármester köteles rendkívüli ülést összehívni, ha

a) a képviselő-testületi tagok legalább egynegyede kezdeményezi, vagy

b) a képviselő-testület bizottsága indítványozza.

9. § (1) Az indítványt írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.

(2) A rendkívüli ülésen kizárólag az a napirend tárgyalható, amelyet a rendkívüli ülés tartására vonatkozó indítvány megjelölt.

7.Együttes ülés

10. § (1) A képviselő-testület évente legalább 5 alkalommal együttes ülés tart Aka és Csatka községek Képviselőtestületeivel.

(2) Az együttes ülés akkor határozatképes, ha az ülésen mindhárom település képviselőinek több mint a fele jelen van.

III. Fejezet

A képviselő-testület működésének dokumentumai

8. A képviselő-testület munkaterve

11. § (1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év december 15-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.

(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:

a) az alpolgármester,

b) a települési képviselők,

c) a képviselő-testület bizottsága

(3) A kötelező javaslattevők javaslatukat írásban a tárgyidőszakot megelőző év december 1. napjáig juttatják el a polgármesternek.

12. § (1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.

(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:

a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,

b) a napirend előterjesztőjének vagy felelősének neve,

c) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és

d) a közmeghallgatás időpontja.

9. A meghívó

13. § (1) A meghívó tartalmazza:

a) az ülés helyét, napját, kezdési időpontját,

b) a tervezett írásbeli előterjesztés tárgyának és előterjesztőjének megjelölését, és

c) az ülés típusát.

(2) Rendes és együttes ülés meghívóját az ülés előtt 5 nappal, rendkívüli ülés esetén az ülést megelőző nap 12. órájáig kézbesíthető a képviselők és a meghívottak részére.

(3) Az ülés időpontjáról az ülést megelőző 5. naptól a polgármester tájékoztatást tesz közzé:

a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel.

IV. Fejezet

A képviselő-testület működése

10. A képviselő-testület összehívása

14. § . (1) A polgármesteri és az alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, illetőleg tartós akadályoztatásuk esetére a korelnök vezeti és hívja össze a képviselő-testület ülését.

(2) Az Aka Ácsteszér Csatka községek együttes ülését az ácsteszéri polgármester – akadályoztatása esetén megegyezés alapján az akai vagy a csatkai polgármester hívja össze és vezeti.

(3) A polgármester a napirendek összeállításáról, az előterjesztésekről, azok sorrendjéről, a képviselő-testületi meghívó végleges tartalmáról az ülést megelőzően legalább 8 nappal dönt.

11. Az előterjesztések rendje

15. § (1) A képviselő-testület napirendjéhez előterjesztők lehetnek:

a) a polgármester

b) az alpolgármester,

c) a képviselő vagy

d) a képviselő-testület bizottsága.

(2) Az előterjesztést, a képviselő-testület ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a polgármesternek kell benyújtani.

12. Napirend

16. § (1) A napirendi előterjesztés írásban vagy szóban nyújtható be.

(2) A képviselő-testület napirendjének előterjesztésére kizárólag írásban kerülhet sor:

a) a képviselő-testület hatásköréből át nem ruházható és

b) az önkormányzati vállalkozásokkal kapcsolatos ügyekben.

(3) Sürgősségi indítvány kizárólag szóban tehető. Sürgősségi indítvánnyal előterjesztést akkor lehet tenni, ha a Képviselő-testület által megállapított határidő mulasztás, vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. A sürgősségi indítványt legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásáig lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.

13. Az ülés vezetése

17. § (1) A polgármester, az alpolgármester, és a korelnök (a továbbiakban együtt:ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:

a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,

b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,

d) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,

e) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,

f) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, és

g) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.

18. § (1) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását.

(2) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban az ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.

19. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.

(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.

(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.

20. § (1) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli személyek (a továbbiakban:hallgatóság) is részt vehetnek.

(2) A hallgatóság a napirendekhez hozzászólhat.

(3) A polgármester legfeljebb 5 perc időtartamú hozzászólási jogot biztosít a hallgatóság minden egyes tagjának.

14. A tanácskozás rendjének fenntartása

21. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása. Ennek érdekében a feladatai a következők:

a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi eldöntésére, és

b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.

(2) A Képviselő-testület ülésének ideje alatt az ülésteremben mobiltelefont használni nem lehet.

15. A szavazás módja

22. § (1) A polgármester a vita során elhangzott javaslatokat külön-külön bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában az elhangzás sorrendjében elhangzott módosító és kiegészítő, majd a teljes javaslatot bocsátja szavazásra.

(2) Amennyiben a módosító vagy kiegészítő javaslatot az előterjesztő elfogadja, a módosító vagy kiegészítő javaslatról az eredeti javaslatnak módosítással, kiegészítéssel nem érintett pontjaival együtt kell szavazni.

(3) A szavazás nyíltan vagy titkosan történhet. A nyílt szavazás név szerinti is lehet.

16. Nyílt szavazás

23. § (1) A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.

(2) Bármely képviselő javaslatot tehet név szerinti szavazásra.

24. § (1) A név szerinti szavazás esetén a polgármester a képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni.

(2) A képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak. A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.

17. Közmeghallgatás

25. § . (1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 5 nappal a következő helyeken:

a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel.

(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre a képviselő-testületen lehetőleg azonnal válaszolni kell.

(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester vizsgálja.

26. § (1) A kérdést a polgármester illetékes 15 napon belül megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.

(2) A közmeghallgatáson a képviselő-testület önálló napirendeket is megtárgyalhat.

V. Fejezet

Egyéb működési kérdések

18. A rendelet kihirdetése

27. § (1) Az önkormányzati rendelet kihirdetése a Községháza épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel történik.

(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.

VI. Fejezet

19. Helyi népszavazás és helyi népi kezdeményezés

28. § (1) A helyi népi kezdeményezést a választópolgárok legalább 10 %-a kezdeményezheti.

(2) A helyi népszavazást a választópolgárok legalább 25 %-a kezdeményezheti.

VII.Fejezet

A képviselő-testülethez kapcsolódó szervek

20. Bizottság

29. § (1) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre.

(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 tagból áll. Az Ügyrendi Bizottság feladata a vagyonnyilatkozatok vizsgálata.

21. Polgármester, alpolgármester

30. § (1) A polgármester tisztségét társadalmi megbízatásban látja el.

(2) Az alpolgármester társadalmi megbízatásban látja el tisztségét. A képviselő-testület egy alpolgármestert választ.

22.A képviselőtestület hivatala

31. § .(1) A képviselőtestület a hatáskörébe tartozó önkormányzati ügyek előkészítésére, az önkormányzati döntések végrehajtására, a testületek működésével kapcsolatos adminisztratív feladatok és jogszabályokban előírt államigazgatási feladatok ellátására Ácsteszér, Aka és Csatka községek képviselőtestületeivel közösen egységes hivatalt hoz létre. A hivatal elnevezése: „Aka, Ácsteszér, Csatka községek Képviselőtestületeinek Körjegyzősége”.

A körjegyzőség székhelye: Ácsteszér község.
VIII. Fejezet

Záró rendelkezések

32. § (1) Ez a rendelet 2011. április 15-én lép hatályba.

(2)

(3) Az önkormányzat szakfeladat rendjét a 2. melléklet tartalmazza.

1. melléklet

A Képviselő-testület a polgármesterre ruházza át

1. Átmeneti segély megállapítását a részére biztosított keretösszegig

2. Temetési segély megállapítását

3. Szociális étkeztetésre vonatkozó megállapodás megkötése

2. melléklet

Az önkormányzat szakfeladatai
370000 Szennyvíz gyűjtése, tisztítása, elhelyezése
421100 Út, autópálya építés
422100 Folyadék, szállításra szolgáló közmű építés
562917 Munkahelyi étkeztetés
562912 Óvodai intézményi étkeztetés
562913 Iskolai intézményi étkeztetés
680001 Lakóingatlan bérbeadása, üzemeltetése
680002 Nem lakóingatlan bérbeadása
841112 Önkormányzati jogalkotás
841114 Országgyűlési képviselőkhöz kapcsolódó tevékenység
841115 Önkormányzati képviselőkhöz kapcsolódó tevékenység
841116 Országos települési és területi kisebbségi választásokhoz kapcsolódó tevékenységek
841126 Önkormányzatok és társulások igazgatási tevékenység
841173 Statisztikai tevékenység
841402 Közvilágítás
841403 Város-, községgazdálkodási m.n.s. szolgáltatások
841901 Önkormányzatok, társulások elszámolásai
841906 Finanszírozási műveletek
841907 Önkormányzatok elszámolásai a költségvetési szerveikkel
843044 Gyógyító-megelőző ellátások finanszírozása
851011 Óvodai nevelés, ellátás
882111 Aktívkorúak ellátása
882113 Lakásfenntartási támogatás normatív alap
882115 Ápolási díj alanyi jogon
882117 Rendszeres gyermekvédelmi pénzbeli ellátás
882122 Átmeneti segély
882123 Átmeneti segély
882124 Rendkívüli gyermekvédelmi támogatás
882125 Mozgáskorlátozottak közlekedési támogatása
882129 Egyéb Önkormányzati eseti pénzbeli ellátás
882202 Közgyógyellátás
882203 Köztemetés
889921 Szociális étkeztetés
889922 Házi segítségnyújtás
890301 Civil szervezetek működési támogatása
890441 Közcélú foglalkoztatás
890442 Foglalkoztatást helyettesítő támogatás hosszú időre
890443 Egyéb közfoglalkoztatás
890509 Egyéb m.n.s. közösségi, társadalmi tevékenység
900121 Zeneművészeti tevékenység
900400 Kulturális műsorok, rendezvények, kiállítások szervezése
910502 Közművelődési intézmények, közösségi színterek működtetése