Dág Község Önkormányzat Képviselő-Testületének 9/2013. (XII. 2.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról,valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról

Hatályos: 2014. 01. 01- 2014. 01. 29

Dág Község Önkormányzata Képviselő-testületének

9/2013. (XII. 2.) önkormányzati rendelete

a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról,

valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról



Dág Község Önkormányzata Képviselő-testülete, a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény 10. § (1) bekezdésében, 32. § (1) b) és (3) bekezdésében, 37/A. § (3) bekezdésében, 43/B. § (1) bekezdésében, 50. § (3) bekezdésében, 132. § (4) bekezdés d) és g) pontjában, a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 29.§ (2) bekezdésében, 32.§ (1) bekezdés d) pontjában kapott felhatalmazás alapján,

az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:


I. Fejezet

Általános rendelkezések


1. Szociális igazgatás általános szabályai


1. § (1) Az igényelt ellátási forma iránti kérelmeket a Dági Közös Önkormányzati Hivatalhoz (továbbiakban: Hivatal) kell benyújtani.

(2) Civil szervezetek is kezdeményezhetik a hivatalból történő eljárást.


2. § (1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, illetve azokat igazolni, a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg becsatolni

(2) A jövedelem igazolásához csatolni kell:

a) havonta rendszeresen mérhető jövedelem esetén a kérelem benyújtását megelőző hónap nettó átlagkeresetéről szóló munkáltatói igazolást,

b) munkanélküli ellátásról a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátást igazoló szelvényt, vagy bankszámlakivonatot, ennek hiányában a munkaügyi kirendeltség által kiállított igazolást,

c) a társadalombiztosítás keretében folyósított ellátások esetében a kérelem benyújtását megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényét, ennek hiányában az utolsó havi bankszámla kivonatot,

d) vállalkozó esetében az illetékes Nemzeti Adó és Vámhivatal (továbbiakban: NAV) igazolását, a kérelem benyújtását megelőző gazdasági év személyi jövedelemadó alapjáról,

     e) nyugdíj, illetve nyugdíjszerű ellátás esetén a nyugdíjszelvény, vagy számlakivonat a nyugdíjas igazolvánnyal, vagy a nyugdíjösszesítővel együtt,

f) egyéb jövedelmek esetében a kérelmező büntetőjogi felelőssége mellett tett nyilatkozatát a havi átlagos nettó jövedelméről,

g) Tartásdíj esetében a szülők közötti egyezség jóváhagyásáról, illetve a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírói ítéletet, vagy teljes bizonyító erejű magánokirat bemutatása mellett, a ténylegesen folyósított tartásdíj átvételi elismervényét, postai feladóvevényét a kérelem benyújtását megelőző hónapra vonatkozóan,

h) ha a családban kiskorú gyermek van, igazolás a családi pótlék összegéről, esetlegesen igazolás az árvaellátásról, özvegyi nyugdíjról is.

(3) Az e rendeletben megállapított ellátások pénzben postai utalással, átutalással, készpénzben pénztári kifizetéssel, közüzemi vállalatokhoz, intézményekhez történő átutalással, élelmiszer utalvány, valamint egyéb utalványi formákban adhatók, az egyes ellátási formáknál meghatározott összeghatárokban.

(4) A lakásban való tartózkodás jogcímének igazolásához – albérlet esetében - a kérelemhez mellékelni kell a bérleti szerződést valamint a NAV felé történő bejelentés tényét igazoló iratot.

(5) A Dorog és Térsége Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat székhelye: 2510 Dorog, Hantken Miksa u. 8. családgondozója az igénylő személy szociális és vagyoni helyzetéről, a jogszabályban meghatározott esetekben és a jegyző felkérésére, a kérelmek döntésre való előkészítése érdekében környezettanulmányt készít.





II. Fejezet

Pénzbeli szociális ellátások



2. Ellátások formái


3. § (1) Az Igazgatási, Szociális és Ügyrendi Bizottság átruházott hatáskörébe tartozik

a) az Sztv. 43/B. § (1) bekezdésébe foglalt ápolási díj,

b) az önkormányzati segély,

c) a méltányossági közgyógyellátás

megállapítása.



3. Rendszeres szociális segélyre vonatkozó külön rendelkezések


4. § (1)  A szociális igzagatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Sztv.) 37. § (1) bekezdés b)-d) pontjában nevesített személyek részére a rendszeres szociális segély akkor állapítható meg és akkor folyósítható, ha az aktív korúak ellátására jogosult személy nyilatkozatában vállalja a  Dorog és Térsége Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálattal (2510 Dorog, Hantken Miksa u. 8., a továbbiakban: az Önkormányzat által kijelölt szerv) való együttműködési kötelezettséget.

(2) Az (1) bekezdésben előírt együttműködés keretében az a személy, akinek rendszeres szociális segélyre való jogosultságát megállapították:

  1. teljesíti a beilleszkedését segítő programban foglaltakat,
  2. havonta 1 alkalommal az együttműködésre kijelölt szervnél az általuk megadott időpontban   

         megjelenik,

  1. az ellátásra való jogosultság feltételeinek felülvizsgálatában együttműködik az  

        Önkormányzattal.


5. §  (1) A beilleszkedést segítő programok - a rendszeres szociális segélyben részesülő személyek szociális és mentális helyzetéhez igazodva - az alábbiak lehetnek:

  1. szocializációs program, amelynek célja az egyénnek és környezetének megfelelő, egyéni és családi életstratégiák kialakításának elősegítése,
  2. munkaerő-piaci esélynövelő program, amelynek célja az egyén visszavezetésének elősegítése az aktív foglalkoztatási szférába,

(2) A beilleszkedést segítő programok kötelező tartalmi elemei:

a) Személyi adatok

b) Megvalósítandó célok

c) A kliens feladatai

d) A családgondozó feladatai

e) Az együttműködésre kijelölt szervnél történő megjelenés dokumentálása


6. § Az együttműködési kötelezettség megszegésének minősül, ha a rendszeres szociális segélyben részesülő személy:

a) elmulasztja az együttműködésre kijelölt intézménynél a rendszeres szociális segélyt megállapító határozatban előírt határidőn belül nyilvántartásba vetetni magát,

b)  a beilleszkedést segítő programról írásban nem állapodik meg,

c) a beilleszkedést segítő programról írásban megállapodik, de nem teljesíti a programban foglaltakat,


                                    

4. Ápolási díj


7. § (1) Ápolási díj akkor állapítható meg, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén annak 150 %-át.


8. § (2) Az ápolási kötelezettség teljesítését a Dorog és Térsége Szociális Alapellátó Szolgálat Dági telephelye a házi segítségnyújtás keretében évente egyszer ellenőrzi.

(3) Az ápolási kötelezettség nem teljesítésének minősül, ha az ápolást végző személy több egymást követő napon – kivéve, ha az ápolt személy egészségi állapota megfelelő, illetve az ápolást végző személy akadályoztatva van –

a) nem gondoskodik az ápolt személy alapvető gondozási, ápolási igényeinek kielégítéséről, vagy

b) az ellátott és lakókörnyezete megfelelő higiénés körülményeinek biztosításáról, vagy

c) az esetleges vészhelyzet kialakulásának megelőzéséről.

(4) Az ápolási díj iránti kérelmet a pénzbeli és természetbeni szociális ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet (továbbiakban: 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet)  25. §-ában foglaltak szerint kell benyújtani.



5. Önkormányzati segély


9. § (1) Az önkormányzati segélyt a polgármester átruházott hatáskörben, pénzbeli ellátásként, vagy természetbeni juttatás formájában biztosítja.

(2) Önkormányzati segély akkor állapítható meg, ha a kérelmező háztartásában az egy főre jutó havi családi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedülálló esetén annak 300 %-át.

(3) Sürgős esetben, ha az igénylő életkörülményei, az azonnali segítséget indokolják, bizonyítási eljárás nélkül az igénylő nyilatkozatai alapján is kiadható az önkormányzati segély.

(4) Az önkormányzati segély alkalmankénti és egy hónapra jutó összege

a) nem lehet kevesebb a mindenkori öregségi nyugdíj legkisebb összegének 10 %-ánál.

b) az elhunyt személy eltemettetésének költségeihez való hozzájárulásként megállapítható önkormányzati segély összegének a következő évre vonatkozó megállapításához, a helyben szokásos legolcsóbb temetés összegét a polgármester minden év december 31. napjáig a községben kegyeleti közszolgáltatási szerződés alapján temetést végző Kegyeleti Léthé Temetkezési Bt-től bekéri.

(5) Az önkormányzati segély összegének megállapításánál a család létszámát, az ellátottak számát, a kiskorúak számát, a család egy főre eső jövedelmét, vagyoni helyzetét, valamint azt kell figyelembe venni, hogy a családban tartósan beteg vagy fogyatékos személy él-e.


10. § (1) Önkormányzati segélyben részesíthetők kérelemre vagy hivatalból – a 11. § (2) bekezdése szerinti jövedelemhatáron belül – azok az önhibájukon kívül rendkívüli élethelyzetbe került személyek, akiknek ingatlanában elemi kár keletkezett vagy vagyona elpusztult. Elemi kár, vagy vagyon pusztulás esetén az átmeneti segély maximális mértéke az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének ötszöröséig terjedhet.

 (2) Az önkormányzati segély megállapítása iránti kérelmet az erre a célra rendszeresített 1. melléklet szerinti formanyomtatványon kell benyújtani.




III. Fejezet

Természetben nyújtott szociális ellátások


6. Közgyógyellátás


11. § (1) A képviselő-testület méltányosságból közgyógyellátásra való jogosultságot, akkor állapít meg, ha a kérelmező családjában az egy főre jutó jövedelem az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150 %-át, egyedül élő esetén annak 200 %-át nem haladja meg.

(2) A közgyógyellátásra való jogosultság megállapításának további feltétele, hogy havi rendszeres gyógyító ellátás költségei az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 25 %-át elérjék.

(3) A méltányossági közgyógyellátásra jogosító igazolvány kiadásáram vonatkozó  kérelmet a 63/2006. (III.27.) Korm. rendelet 35.§ paragrafusában foglaltak szerint kell benyújtani.



IV. Fejezet

Szociális szolgáltatások





7. Ellátások formái


12. § (1) Az önkormányzat a szociális rászorultak részére a következő személyes gondoskodás keretébe tartozó szociális alapszolgáltatást biztosítja:

a) a családsegytést,

b) a szociális étkeztetést,

c) a nappali ellátástségnyújtás,

d) a nappali ellátást


(2) Az ellátások igénybevételének feltételeit, a fizetendő térítési díjat az Sztv. 92.§ (1)  bekezdés b) pontja alapján Dorog Város Képviselő-testülete által alkotott rendelet határozza meg.


8. Családsegítés


13. § Dág Község Önkormányzata a családsegítés feladatát társulásban látja el.  A szolgáltatást a Dorog és Térsége Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat útján biztosítja.


9. Szociális étkeztetés


14. §  Dág Község Önkormányzata a szociális étkeztetés feladatát társulásban látja el. A szolgáltatást a Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás által alapított és közösen fenntartott Dorog és Térsége Szociális Alapellátó Szolgálat intézménye útján biztosítja.


10. Házi segítségnyújtás


15. §  Dág Község Önkormányzata a házi segítségnyújtás feladatát társulásban látja el.  A szolgáltatást a Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás által alapított és közösen fenntartott Dorog és Térsége Szociális Alapellátó Szolgálat intézménye útján biztosítja.


11. Nappali ellátás


16. § Dág Község Önkormányzata a nappali ellátás feladatát társulásban látja el.  A szolgáltatást a Dorogi Többcélú Kistérségi Társulás által alapított és közösen fenntartott Dorog és Térsége Szociális Alapellátó Szolgálat intézménye útján biztosítja.



V. Fejezet

A gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról



12. Ellátások formái


17. § (1) Dág Község Önkormányzata a gyermekek védelmét pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó gyermekjóléti alapellátások, illetve gyermekvédelmi szakellátások nyújtásával biztosítja.

(2) A személyes gondoskodás keretébe tartozó gyermekjóléti alapellátások:

      a) a gyermekjóléti szolgáltatás           

      b) a gyermekek napközbeni ellátása.




13. Gyermekjóléti szolgáltatás


18. § Dág Község Önkormányzata a gyermekjóléti szolgáltatás feladatát társulásban látja el. A  Dorog és Térsége Családsegítő és Gyermekjóléti Szolgálat útján biztosítja a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény 39-40. §-ai szerinti gyermekjóléti feladatok ellátását.




14. Gyermekek napközbeni ellátása


19. § (1) Az önkormányzat a gyermekjóléti ellátás keretében biztosítja

 a) az óvodában a gyermekek részére az étkeztetést, melynek

intézményi térítési díja nettó                                  246 Ft/fő/nap

a.a) reggeli:                                   63 Ft/fő/nap;

a.b) ebéd:                                   183 Ft/fő/nap.

 b) az általános iskolában a napközis étkeztetést, melynek

intézményi térítési díja nettó:                              302 Ft/fő/nap

b.a) reggeli:                                   87 Ft/fő/nap;

b.b) ebéd:                                   215 Ft/fő/nap.

  1. A szociális alapellátás igénybevétele önkéntes, az ellátást igénylő kérelmére történik. Ha az ellátást igénylő cselekvőképtelen, a kérelmet a törvényes képviselő terjesztheti elő. A kérelmet, az alapellátást nyújtó intézmény vezetőjéhez kell benyújtani.
  2. A gyermekek napközbeni ellátására irányuló jogviszonyt az intézményvezető intézkedése alapozza meg.



VI. Fejezet


Záró rendelkezések


20. § (1) Ez a rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba.

 (2) Hatályát veszti Dág Község Önkormányzata Képviselő-testületének a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 5/2011. (III.22.) önkormányzati rendelete.







A rendelet kihirdetve: 2013. december 2.




Kovács Gyuláné

jegyző

Mellékletek