Bakonybánk Község Önkormányzati Képviselő testületének 9/2014 (X.21..) önkormányzati rendelete
Bakonybánk Község Önkormányzatának szervezeti és működési szabályzatáról
Hatályos: 2021. 09. 30- 2021. 12. 15Bakonybánk Község Önkormányzati Képviselő testületének 9/2014 (X.21..) önkormányzati rendelete
Bakonybánk Község Önkormányzatának szervezeti és működési szabályzatáról
Bakonybánk Község Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés d) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1. Az önkormányzat hivatalos megnevezése, székhelye, a közös önkormányzati hivatal elnevezése
1. § (1) Az önkormányzat hivatalos megnevezése: Bakonybánk Község Önkormányzata
(2) Az Önkormányzat székhelye: 2885 Bakonybánk, Kossuth u. 27.
2. §
A közös önkormányzati hivatal megnevezése: Rédei Közös Önkormányzati Hivatal
2. Hatáskör átruházás
3. § [1] A képviselő-testület egyes hatásköreinek gyakorlását az 1. melléklet szerint ruházza át.
3. A képviselő-testület ülései
4. § (1) A képviselő-testület munkatervében megjelölt időpontban (a továbbiakban: rendes ülés) ülésezik.
(2) Az alakuló ülés, a rendes ülés, a rendkívüli ülés hivatalos helyszíne: Rédei Közös Önkormányzati Hivatal Bakonybánki Kirendeltsége tanácsterme. A közmeghallgatást és a falugyűlést a község kultúrházában tartja a képviselő-testület.
4. A rendes ülés
5. § (1) A képviselő-testület évente legalább 6 alkalommal rendes ülést tart.
(2) Az ülés napját a tárgyhó második hetének keddjére, 16 órára kell ütemezni.
(3) A képviselő-testület július és augusztus hónapban nem tart ülést.
5. Rendkívüli ülés
6. § (1) A képviselő-testület rendkívüli ülésének összehívására vonatkozó indítvány írásban vagy elektronikus formában a polgármesternél terjeszthető elő.
(2) A rendkívüli ülésen kizárólag az a napirend tárgyalható, amelyet a rendkívüli ülés tartására vonatkozó indítvány megjelölt.
6. A képviselő-testület munkaterve
7. § (1) A munkatervet a polgármester a tárgyidőszakot megelőző év december 15-ig terjeszti a képviselő-testület elé. A munkatervet legkésőbb a beterjesztéstől számított 15 napon belül fogadja el a képviselő-testület.
(2) A munkaterv-tervezet összeállításakor kötelező javaslattevők:
- a) az alpolgármester,
- b) a települési képviselő,
- c) a képviselő-testület bizottsága.
(3) A javaslattevők javaslatukat írásban a tárgyidőszakot megelőző év december 1. napjáig juttatják el a polgármesternek.
8. § (1) A munkatervet a polgármester állítja össze a beérkezett javaslatok alapján, aki saját javaslattal is kiegészítheti azt. A figyelembe nem vett javaslatok esetén a képviselő-testület ülésén részletes tájékoztatót tart a polgármester a figyelembe nem vett javaslatok indokairól.
(2) A munkaterv tartalmi elemei a következők:
- a) az ülések tervezett időpontja, napirendje,
- b) a napirend előterjesztőjének neve,
- c) annak a napirendnek a megjelölése, amelyet valamely bizottság nyújt be,
- d) a napirend előkészítésében résztvevő megnevezése, és
- e) a közmeghallgatás időpontja.
7. Meghívó
9. § (1) A rendes ülések meghívóját és a kapcsolódó előterjesztéseket a képviselő-testület tagjai részére az ülés előtt legalább 5 nappal el kell juttatni elektronikus formában. A tanácskozási joggal meghívottak a rendes ülés meghívóját szintén az ülés előtt 5 nappal kapják meg elektronikus formában.
(2) A rendkívüli ülésekre történő meghívás történhet írásban, szóban, elektronikus úton, olyan módon, hogy az ülés előtt legalább 1 nappal megkapják a képviselők, a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjai, az intézményvezetők, valamint a napirendi pontban érintett személyek, szervek képviselői a meghívót.
(3) A Képviselő-testület ülésére tanácskozási joggal a napirend témájától függően meg kell hívni:
- a) a bizottságok képviselő-testületi tagsággal nem rendelkező tagjait,
- b) intézmények vezetőit,
- c) civil szervezetek vezetőit,
- d) egyházak képviselőit.
(4) A testületi ülés időpontjáról, helyéről, idejéről az ülést megelőző 5. naptól a polgármester tájékoztatást tesz közzé:
- a) az önkormányzat hirdetőtábláján történő kifüggesztéssel,
- b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel is
10. § A meghívó mellékletét képezi az előterjesztés, szükség esetén a kérelem, egyéb javaslat.
11. § Az előterjesztés írásban és szóban is beterjeszthető. Az előterjesztés tartalmazza a tényállást, valamint lehetőség szerint döntési alternatívákat. A rendelet tervezetek, a gazdasági és vagyoni ügyek csak írásban terjeszthetők elő.
8. Előterjesztés
12. § (1) Előterjesztésnek minősül:
- a) minden a munkatervbe felvett és új – tervezett napirenden kívüli – dokumentum;
- b) a képviselő-testület vagy a képviselő-testület bizottsága által előzetesen javasolt rendelet-tervezet, határozat-tervezet, beszámoló és tájékoztató.
(2) Előterjesztést a polgármester, alpolgármester, a jegyző, a bizottság elnöke, a képviselők, illetve az intézményvezetők tehetnek.
(3) Az előterjesztés első sorban írásban kerül benyújtásra. Az írásbeli előterjesztést legkésőbb a képviselő-testület ülését megelőző 10. napig kell a jegyzőhöz eljuttatni.
(4) Az ülés vezetője halaszthatatlan esetben szóbeli sürgősségi előterjesztést is engedélyezhet (szóban vagy írásban). Sürgősségi előterjesztés akkor terjeszthető be, ha határidő mulasztás vagy önkormányzati érdeksérelem nélkül a következő ülésre már nem terjeszthető be. A sürgősségi előterjesztést legkésőbb az ülés napirendjének megszavazásáig lehet előterjeszteni, melyet az előterjesztéskor meg is kell indokolni.
(5) Az előterjesztés tartalmi és alaki követelményei:
- a) Az előterjesztés első része tartalmazza:
- aa) a címet vagy tárgyat, az előzmények ismertetetését, különös tekintettel a tárgykört érintő korábbi képviselő-testületi döntéseket,
- ab) az előkészítésben részt vevők nevét, véleményét,
- ac) mindazokat a tényeket, adatokat, körülményeket, összefüggéseket, amelyek lehetővé teszik a minősítést, és a döntést indokolják,
- b) Az előterjesztés második része tartalmazza:
- ba) az egyértelműen megfogalmazott határozati vagy rendeletalkotási javaslatot,
- bb) a végrehajtásért felelősök megnevezését és a végrehajtás határidejét.
9. Az ülés vezetése
13. § (1) A polgármesteri és alpolgármesteri tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk esetén az ülést az ügyrendi biztottság elnöke hívja össze és vezeti. A polgármester, az alpolgármester, és az ügyrendi bizottság elnöke (a továbbiakban együtt: ülést vezető) állandó feladatai az ülés jellegétől függetlenül:
- a) az ülés megnyitásakor számszerűen megállapítja a határozatképességet és azt az ülés teljes időtartama alatt folyamatosan vizsgálja,
- b) javaslatot tesz az ülés napirendjére,
- d) minden egyes előterjesztés felett külön-külön nyit vitát,
- e) döntésre alkalmas módon összegzi az elhangzott javaslatokat,
- f) az előterjesztésben és a vitában elhangzott határozati javaslatokat egyenként bocsátja szavazásra úgy, hogy előbb a vitában elhangzott módosító, kiegészítő indítványokról az elhangzás sorrendjében, majd az előterjesztésben szereplő határozati javaslatot, és
- g) a szavazás eredményének megállapítása után kihirdeti a határozatot.
(2) A polgármester, a képviselők kezdeményezhetik valamely napirendi pont elnapolását, illetve a javasolt sorrend megváltoztatását. A települési képviselő az ülés napirendjének megszavazása előtt kezdeményezheti rendelet megalkotását, vagy határozat meghozatalát. Amennyiben az ülés napirendjébe nem kerülnek a javaslatok, a következő képviselő-testületi ülés napirendjébe kötelezően fel kell venni a képviselő javaslatát, javaslatait.
(3) Ügyrendi javaslat legfeljebb egy perc időtartamban a képviselő-testületi ülés során bármikor tehető, amely az ülés vezetésével, rendjével összefüggő, a tárgyalt napirendi pontot érdemben nem érintő döntést igénylő eljárási kérdésre vonatkozó javaslat.
14. § (1) Az előterjesztőhöz a képviselő-testület tagjai és a tanácskozási joggal meghívottak kérdéseket intézhetnek, amelyekre még a vitát megelőzően válaszolni kell.
(2) Az előterjesztéshez szóbeli kiegészítés csak akkor tehető, ha az új információt tartalmaz.
(3) A vita lezárására a képviselő-testület bármely tagja javaslatot tehet. A vita lezárása után a napirend előadója válaszol a hozzászólásokra, ezt követően további hozzászólásra nincs lehetőség.
15. § (1) A nyilvános ülésen a képviselő-testület tagjain kívüli személyek (a továbbiakban: hallgatóság) a teremben kijelölt helyen elhelyezett széksorokon foglalhatnak helyet.
(2) A hallgatóság – amennyiben erre a képviselő-testület egyszerű többsége szavazatával lehetőséget ad - a napirendekhez hozzászólhatnak.
(3) A polgármester legfeljebb 5 perc időtartamú hozzászólási jogot biztosít a képviselő-testület minden egyes tagjának.
10. A tanácskozás rendjének fenntartása
16. § (1) Az ülést vezető feladata a tanácskozás rendjének fenntartása.
(2) A tanácskozás rendjének fenntartása érdekében a feladatai a következők:
- a) a tanácskozás időtartama alatt mindvégig törekszik a vita gyors, érdemi eldöntésére, és
- b) figyelmezteti a hozzászólót, ha eltért a tárgyalt témától.
11. Döntéshozatal
17. § (1) A képviselő-testület döntéseit – határozat, rendelet – kézfeltartás útján történő szavazással hozza.
(2) A szavazatok igen, nem, illetve tartózkodó tartalmúak lehetnek.
(3) Önkormányzati rendelet megalkotását kezdeményezheti:
- a) a képviselő;
- b) a polgármester;
- c) az alpolgármester,
- d) a bizottság elnöke,
- e) a jegyző.
(4) A kezdeményezést a polgármesternél kell benyújtani.
(5) Az önkormányzati rendelet-tervezet előkészítése a jegyző feladata.
(6) A rendelet tervezet előkészítése és képviselő-testületi elfogadása az alábbiak szerint történik:
- a) A rendelet-tervezetet a jegyző készíti el. A tervezet előkészítésével a tárgy szerint illetékes önkormányzati bizottság részt vehet.
- b) A tervezetet megvitatás céljából az illetékes bizottság(ok) elé kell terjeszteni, amely azt megvitatja. Erre az ülésre a jegyzőt és szükség szerint más külső szakembereket is meg kell hívni.
- c) A jegyző – a polgármester és a bizottságok egyetértése esetén – a rendelet-tervezetet a képviselő-testület elé terjeszti.
12. Nyílt, név szerinti és a titkos szavazás
18. § A nyílt szavazás kézfelemeléssel történik.
19. § (1) A név szerinti szavazás esetén a polgármester a települési képviselők névsorát betűrendben kell felolvasni.
(2) A települési képviselők "igen", "nem", "tartózkodom" nyilatkozattal szavaznak.
(3) A polgármester szavazatát mindig utolsóként adja le.
20. § (1) A titkos szavazás lebonyolítása előtt 3 fő települési képviselőből álló szavazatszedő bizottságot kell alakítani.
(2) A bizottság elnökét a képviselő-testület a szavazás előtt megválasztja.
(3) A szavazólap elkészítéséről a bizottság elnöke gondoskodik. A szavazólapot a lepecsételt urnába kell helyezni a titkos szavazáskor.
(4) A képviselő-testület tagjainak a nevét a polgármester felolvassa, majd a polgármestertől a szavazólapot átveszik a települési képviselők. A polgármester mindig utoljára veszi fel a szavazólapot.
21. § A szavazólap kitöltését követően a lepecsételt urnába kell helyezni. A szavazás lezárását követően az szavazatszedő bizottság tagjai összeszámolják a leadott szavazatokat. A szavazás végeredményét a szavazatszedő bizottság elnöke ismerteti a képviselő-testülettel.
13. A rendelet kihirdetése
22. § (1) Az önkormányzati rendeletet a közös hivatal épületében lévő hirdetőtáblán történő kifüggesztéssel hirdeti ki.
(2) A kihirdetés időpontja a hirdetőtáblára történő kifüggesztés napja. Az önkormányzati rendeletet 15 napra kell kifüggeszteni.
(3) Az önkormányzati rendeletet a község honlapjára elektronikus formában is fel kell tölteni.
14. Közmeghallgatás
23. § (1) A közmeghallgatás időpontjáról a képviselő-testület munkatervében rendelkezik. Közmeghallgatás összehívása előtt a polgármester tájékoztatást tesz közzé a közmeghallgatás időpontja előtt legalább 8 nappal a következő helyeken:
- a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,
- b) a elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel és
- c) a helyi kábeltévén keresztül.
(2) A közmeghallgatáson elhangzott kérdésekre a képviselő-testületnek lehetőleg azonnal válaszolni kell.
(3) Amennyiben a közérdekű kérdés vagy javaslat a közmeghallgatáson nem válaszolható meg, a meg nem válaszolt közérdekű kérdést és javaslatot a polgármester megvizsgálja, és 15 napon belül írásban megválaszolja a kérdezőnek. A válaszról a képviselő-testületet a soron következő ülésen tájékoztatni kell.
24. § A közmeghallgatáson a képviselő-testület önálló napirendeket is megtárgyalhat.
15. Jogszabálysértés jelzése
25. § (1) A jegyző köteles jelezni a képviselő-testületnek, a képviselő-testület szervének és a polgármesternek, ha a döntésük, működésük jogszabálysértő.
(2) A jegyző észrevételét:
- a) jegyzőkönyvhöz csatolja, vagy
- b) a képviselő-testület ülésen a jegyzőkönyvbe mondhatja, vagy
- c) írásban tájékoztatást küld a polgármesternek, bizottság elnökének.
16. Bizottság
26. § (1) A Képviselő-testület Ügyrendi Bizottságot hoz létre.
(2) Az Ügyrendi Bizottság 3 képviselő tagból áll, melynek nem lehet tagja a polgármester, illetve az alpolgármester. Az Ügyrendi Bizottság feladata:
- 1. a vagyonnyilatkozatok kezelése, nyilvántartása, ellenőrzése, vizsgálata,
- 2. a méltatlansági és összeférhetetlenségi ügyekben eljárás,
- 3. a 30 napon belül nem megszüntethető összeférhetetlenség esetén a lemondó nyilatkozás átvétele, kezelése.
17. A bizottság működésének közös szabályai
27. § (1) A bizottság önálló munkatervet készít minden év február 15-ig.
(2) A bizottság üléseit a bizottság elnöke hívja össze és vezeti.
(3) A bizottság munkájába külső szakértőt vonhat be.
(4) A bizottság napirendjéhez előterjesztők lehetnek a bizottság tagjai.
(5) Az előterjesztést, a bizottság ülésének időpontját megelőzően legalább 3 nappal a bizottság elnökének kell benyújtani.
(6) Az előterjesztést szóban vagy írásban is előterjeszthető.
(7) Írásbeli előterjesztést kell készíteni:
- a) rendeletalkotással,
- b) költségvetési szerv alapítással, megszüntetéssel, átszervezéssel, és
- c) társulás alakításával, megszüntetésével
kapcsolatos ügyekben.
28. § (1) A bizottság tanácskozási rendjére, döntéshozatalára a képviselő-testületre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.
(2) A bizottsági ülés időpontjáról, napirendjéről, helyéről az ülést megelőző 5. naptól a bizottság elnöke tájékoztatást tesz közzé:
- a) az önkormányzat hirdetőtábláin történő kifüggesztéssel,
- b) elektronikus formában az önkormányzat honlapján történő megjelenítéssel.
18. Az önkormányzat szervei
29. §
(1) Az önkormányzat szervei:
a) 1 társadalmi megbízatású polgármester,
b) 1 társadalmi megbízatású alpolgármester, melyet a képviselők közül választanak,
c) Ügyrendi Bizottság,
d) 1 jegyző,
e) Rédei Közös Önkormányzati Hivatal
(2) Az önkormányzat a következő társulásokban vesz részt:
a) Kisbéri Többcélú Kistérségi Társulás
b) Közép-duna Vidéki Hulladékgazdálkodási Társulás
19. A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk
30. § A jegyzői, aljegyzői tisztség egyidejű betöltetlensége, tartós akadályoztatásuk estére a jegyzői feladatokat legfeljebb hat hónap időtartamra a szociális igazgatási főelőadó látja el.
20. Egyéb működési kérdések és a falugyűlés tartásának szabályai
31. § A települési képviselők az ülésteremben a tanácskozás ideje alatt mobiltelefont nem használhatnak.
32. §
A képviselő személyes érintettségét nem jelenti be, ezen tény tudomására jutását követő soron következő testületi ülésen a döntést ismételten megtárgyalja a képviselő-testület.
33. §
A képviselő-testületi ülésről, bizottsági ülésről készült jegyzőkönyvet a település honlapján, valamint a közös önkormányzati hivatalban kell elhelyezni.
34. § (1) A falugyűlést a polgármester hívja össze, legalább 50 választópolgár írásbeli kezdeményezésre. A kezdeményezést a polgármesterhez kell benyújtani. A kezdeményezésen meg kell jelölni a napirendet.
(2) A falugyűlés összehívásáról a polgármester hirdetmény közzétételével tájékoztatót tesz közzé a közös önkormányzati hivatal hirdetőtábláján. A kezdeményezés benyújtását követő 30 napon belül kerül sor a falugyűlés összehívására.
(3) A falugyűlés napirendjére csak olyan kérdések vehetők fel, melyek a településen tervezett ipari beruházás letelepedésével, a települési közszolgáltatások fejlesztésével kapcsolatosak.
(4) A falugyűlést a polgármester vezeti.
(5) A falugyűlés a hirdetményben közzétett napirendeket tárgyalja.
(6) A megjelentek véleményüket személyenként 5 perc időtartamban fejthetik ki. Egy személy több alkalommal is hozzászólhat.
(7) Amennyiben több vélemény vagy hozzászólás nem érkezik, a polgármester összefoglalja röviden az elhangzottakat és a falugyűlést berekeszti.
21. Záró rendelkezések
35. § (1) A rendelet kihirdetésének időpontja: 2014. október 21. 16,20 óra. A rendelet hatályba lépésének időpontja: 2014. október 21. 16,25 óra.
(2) Hatályát veszti:
- 1. Az 1/2004. ( I. 30. ) önkormányzati rendelet a Szervezeti és Működési Szabályzatról,
- 2. A Szervezeti és Működési Szabályzat módosításáról szóló 7/2013. ( IV. 30.) önkormányzati rendelet.
1. melléklet [2]
Képviselő-testület által átruházott hatáskörök felsorolása
1. Polgármesterre átruházott hatáskörök:
1.1. Bakonybánk Község Önkormányzat Képviselő-testületének a szociális ellátások helyi szabályozásáról szóló 4/2020. (II. 12.) rendelet alapján az alábbi ellátások megállapítása
- a) rendkívüli települési támogatás
- b) települési támogatás gyermek születésére
- c) települési támogatás temetési költségek enyhítésére
- d) települési támogatás beiskolázási költségekhez
- e) szociális étkeztetés biztosítása
1.2. A közterületek elnevezésének, valamint az elnevezésük megváltoztatására irányuló kezdeményezés és a házszámmegállapítás szabályairól szóló 8/2014. (IX. 25.) önkormányzati rendelet szerint házszám megállapítása
1.3. A közúti közlekedésről szóló 1988. évi I. tv. 36. § és 42/A. § szerinti közútkezelői hozzájárulás megadása
1.4. Bakonybánk Község Önkormányzat Képviselő testületének a településkép védelméről szóló 6/2019. (X.1.) önkormányzati rendeletben foglalt
- a) szakmai konzultáció biztosítása
- b) településképi véleményezési eljárás lefolytatása
- c) településképi bejelentési eljárás lefolytatása
- d) településképi kötelezési eljárás lefolytatása
- e) településképi bírság kiszabása
2. Jegyzőre átruházott hatáskör:
Bakonybánk Község Önkormányzat Képviselő-testületének a közösségi együttélés alapvető szabályairól és ezek elmulasztásának jogkövetkezményeiről szóló 9/2021. (VIII. 25.) önkormányzati rendeletben foglaltak betartásának ellenőrzése, a közösségi együttélés alapvető szabályaival ellentétes magatartás miatti eljárás lefolytatása