Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2015. (VII. 9.) önkormányzati rendelete

a falugondnoki szolgálatról

Hatályos: 2015. 07. 09

Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2015. (VII. 9.) önkormányzati rendelete

a falugondnoki szolgálatról

2015.07.09.

Pamuk Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásról szóló többször módosított 1993. évi III. törvény 60. § (4) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

1. A rendelet célja, hatálya

1. § (1) Pamuk Község Önkormányzatának Képviselő-testülete falugondnoki szolgálatot hoz létre és működtet a 2. §-ban meghatározott célok megvalósítása érdekében.

(2) A falugondnoki szolgálat működési engedély alapján működik.

2. § (1) A falugondnoki szolgáltatás célját az Szt. 60. § (1) bekezdése tartalmazza.

(2) A rendelet hatályára vonatkozóan az Szt. 3. §-a az irányadó.

2. A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok

3. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok:

1. közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok,

2. közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok,

3. önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatások,

4. egyéb feladatok.

(2) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatok:

1. közreműködés étkeztetésben,

2. közreműködés a házi segítségnyújtásban,

3. közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában,

4. egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás segítése,

5. gyermekszállítás, óvodások, iskolások, fiatalok szállítása.

(3) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó kiegészítő feladatok:

1. közösségi, művelődési, sport-és szabadidős tevékenységek szervezése, segítése,

2. egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása,

3. egyéb alapszolgáltatásokhoz való hozzáférésben való közreműködés,

4. egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés.

(4) A falugondnoki szolgáltatás által ellátandó feladatokat részletesen falugondnoki szolgáltatás szakmai programja tartalmazza, mely a rendelet 1. függelékét képezi.

3. A falugondnoki szolgáltatás igénybevételi rendje

4. § (1) A szolgáltatás igénybe vétele is önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik.

(2) A szolgáltatások iránti igényeket a falugondnoknál vagy a Pamuki Polgármesteri Hivatal székhelyén írásban, személyesen vagy telefonon kell jelezni. A településen belüli szolgáltatási igényt minimum 4 munkanappal, míg a településen kívüli szolgáltatási igényt 4 munkanappal előbb kell bejelenteni és leegyeztetni a falugondnokkal. A feladatellátás a bejelentés sorrendjétől és a bejelentett probléma fontosságától függ.

(3) A falugondnoki szolgáltatás során az igények teljesítésének mérlegelésekor ügyelni kell, hogy a rendszeres, közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapellátási feladatok ne sérüljenek, valamint a gazdaságosság szempontjának figyelembe vételével kell dönteni.

(3) A falugondnoki szolgálat igénybevétele térítésmentes.

(4) A falugondnoki szolgáltatás megszűnik:

1. kérelmező halálával,

2. kérelmező lemondása által,

3. ha az ellátásban részesülő személy a szolgáltatásra nem szorul rá.

(5) A falugondnok által vezetendő tevékenységi naplót a szolgáltatást igénybe vevőnek nem kell aláírnia.

4. A falugondnoki szolgálat ellátása

5. § (1) A falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatokat a falugondnok – a szolgálat rendelkezésére álló gépjármű segítségével – látja el.

(2) A gépjármű üzemeltetésével összefüggő szabályokat a gépjármű üzemeltetési szabályzat tartalmazza, mely a rendelet 2. függelékét képezi.

(3) A falugondnok foglalkoztatására a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény rendelkezései az irányadóak.

(4) A falugondnok tekintetében az alapvető munkáltatói jogokat a képviselő-testület, az egyéb munkáltatói jogokat a polgármester gyakorolja.

(5) A falugondnok a munkaköri leírásban írtak szerint, valamint a polgármester utasításának megfelelően látja el a tanyagondnoki szolgáltatás körébe tartozó feladatokat.

(6) A falugondnokot szabadsága, betegsége, egyéb törvényes távolmaradása esetében helyettesíteni kell, a helyettesítő személyről a polgármester gondoskodik.

(7) A falugondnoki szolgálat működtetésével, üzemeltetésével kapcsolatos költségvetési bevételeket-kiadásokat, egyéb költségvetési elszámolásokat a Somogyvári Közös Önkormányzati Hivatal látja el. Az évenkénti falugondnoki költségvetés és beszámoló Pamuk Község Önkormányzatának költségvetésébe épül be, külön kormányzati funkción és annak részét képezi.

5. Záró rendelkezések

6. § (1) Jelen rendelet hatályba lépésével egyidejűleg hatályát veszti Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 7/2000.(VIII. 15.) önkormányzati rendelete a falugondnoki szolgálatról

(2) Jelen rendelet a kihirdetését követő napon lép hatályba.



Pamuk Község Önkormányzata Falugondnoki Szolgálat

SZAKMAI PROGRAMJA















Pamuk Község Önkormányzata
8698 Pamuk, Petőfi S. u. 76.

Pamuk Község Önkormányzata – a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi törvény (a továbbiakban: Szt.) 60. § (1) - (6) bekezdései, a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet 39. § (1) - (9) bekezdései, alapján - a település falugondnoki szolgáltatásának szakmai programját az alábbiak szerint határozza meg.
A szakmai program Pamuk Község Önkormányzata közigazgatási területén működő falugondnoki szolgáltatásra terjed ki.

A szolgáltatás fenntartója

A szolgáltatás megnevezése: Pamuk Község Önkormányzata Falugondnoki Szolgálat
Fenntartó: Pamuk Község Önkormányzata
Székhelye: 8698 Pamuk, Petőfi S. utca 7.6
Ügyfélfogadás helye: 8698 Pamuk, Petőfi S. utca 76.
Képviselője: Tóth Csaba polgármester
Elérhetősége (telefon): 30/249-09-00
E-mail: pamuk.pmester@gmail.com

I. rész

A falugondnoki szolgáltatás célja, feladata

A program konkrét bemutatása, kapacitások, a nyújtott szolgáltatáselemek, tevékenységek leírása

A falugondnoki szolgáltatás célja a hátrányos helyzetű, szolgáltatáshiányos kistelepülések és tanyák esélyegyenlőségének növelése, az ott élők életfeltételeinek javítása, a közszolgáltatásokhoz való hozzájutás és a szociális alapellátások kiépítésének elősegítése, a települések szolgáltatási funkcióinak bővítése, a közösségfejlesztés, valamint a jobb életminőség elérése. Igény szerint a kistérségi közlekedési szolgáltatásban való részvétel.
Ezen fő célok tekintetében Pamuk Község Önkormányzata a falugondnoki szolgálat létrehozásával, működtetésével és fenntartásával a következőket kívánja elérni:
a település demográfiai adatainak további javítása, a település lassú társadalmi hanyatlásának megállítása, e folyamat visszaszorítása, a település népességmegtartó erejének növelése,
a település és a lakosság elszigeteltségének mérséklése,
a lakosság életfeltételének javítása, a településen a jobb életminőség elérése,
a közszolgáltatásokhoz való hozzájutás elősegítése,
az önkormányzat által nyújtandó szociális alapellátások kiépítésének és működtetésének elősegítése,
a településre nézve kedvező gazdasági folyamatok elindítása,
a települési funkciók bővítése,
a közösség fejlesztése, a helyi társadalom és a civil szféra erősítése,
helyi adottságokhoz és sajátosságokhoz igazodó egyéni és közösségi szintű igények kielégítése,
az esélyegyenlőség feltételeinek megteremtése, javítása,
a meglévő önkormányzati vagyon állagmegóvása, növelése,
az egyházakkal való együttműködés erősítése,
fenntartható fejlődés, környezettudatos szemléletformálás,
elsősegélynyújtás.
A falugondnoki szolgálat a helyi szükségletek alapján
közvetlen, személyes alapszolgáltatásokat (ezen belül alap- és kiegészítő feladatokat), valamint
az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatásokat végez.
A szolgáltatás igénybevételére jogosultak köre:
A településen életvitelszerűen tartózkodó lakosság, amely szociális körülményei, ezen belül kora, egészségi állapota és egyéb aktuális élethelyzete alapján alkalmilag vagy tartósan jogosulttá válik a falugondnoki szolgáltatás igénybevételére.
A falugondnoki szolgáltatás valamennyi eleme térítésmentes.

II. rész

Más intézményekkel történő együttműködés módja

Együttműködés társadalmi szervezetettel:
Somogy Megyei Falugondnokok Egyesülete (7400 Kaposvár, Ady Endre u. 13.) A kapcsolattartás alkalomszerű, módja: személyesen, telefonon vagy írásban.
Kapcsolattartás közszolgáltatást végző szervezetekkel:
Somogyvári Közös Önkormányzati Hivatal (8698 Somogyvár, Kaposvári utca 2.) A kapcsolattartás rendszeres, módja: személyesen vagy telefonon.
Lengyeltóti Alapszolgáltatási Központ (8693 Lengyeltóti, Zrínyi utca 2.) A kapcsolattarás elsősorban a szociális étkeztetés és házi segítségnyújtási feladatokat ellátó személy útján, rendszeresen, személyesen történik.
Együttműködés a háziorvossal, védőnői szolgálattal, fogorvossal. A kapcsolattartás alkalomszerű, módja: telefonon, vagy személyesen.
Együttműködés az iskolával. A kapcsolattartás alkalomszerű, módja: telefonon, vagy személyesen.
Együttműködés az óvodával. A kapcsolattartás rendszeres, módja: személyesen vagy telefonon.
Közreműködés civil szervezetekkel: Pamuk Község Polgárőr Egyesülete. A kapcsolattartás alkalomszerű, módja: személyesen, telefonon vagy írásban.

III. rész

Az ellátandó célcsoport jellemzői

Pamuk község Külső-Somogy közepén a „Pogány völgye” térségének dombokkal tagolt völgyében fekszik hosszanti észak és dél irányában. Közepén a bővizű Bozót-csatorna szeli át. A vasúti összeköttetés a fővonalakra és a vasúti csomópontokra (Kaposvár-Fonyód) jó. A vasútvonal is észak-déli irányban középen fut át. Az autóbusz közlekedés is megfelelő. Három megállóhely van, kettő helyi egy távolsági.
Pamuk éghajlata Dunántúl éghajlatának felel meg. Hőmérséklete és a csapadék mennyiségére hatással van a Balaton közelsége (kb:30km). Természeti adottságai folytán már az őskorban lakott terület volt. A régészeti ásatási eredmények alapján – honfoglalás kori település – amely megjelenik a címerben is.
Az önkormányzat önállóan működő és gazdálkodó intézményt nem tart fenn, de a közigazgatási szolgáltatások helyben történő igénybevételére lehetőség van. A település Somogyvár községgel alapított Közös Önkormányzati Hivatalt a hatósági igazgatási feladatok ellátására, amelynek székhelye 8698 Somogyvár, Kaposvári utca 2. szám alatt van.
Háziorvosi feladatok ellátásról Somogyvámos Önkormányzatával közösen gondoskodik. Az Önkormányzat háziorvosi rendelőt tart fenn, ahol heti két alkalommal van rendelés.
A fogorvosi ellátást az Önkormányzat a Somogyváron működő fogorvosi rendelő, illetve ott dolgozó fogorvos útján látja el.
A védőnői feladatok ellátásról Somogyvámos településsel közösen gondoskodik.
Az óvodai nevelés feladatát a Somogyvári Tündérkert Óvoda által látja el az Önkormányzat.
Az általános iskolai oktatásról a KLIK fenntartásával működő Somogyvári Szent László Általános Iskola gondoskodik.
Az Önkormányzat szakfeladaton tart fenn Kultúrházat, mozgókönyvtárat.
A Lengyeltóti Kistérség Pogányvölgyi Többcélú Kistérségi Társulási Megállapodása az egészségügyi, a szociális, valamint a család-, gyermek- és ifjúságvédelem feladatainak ellátására irányul. Az egészségügyi szolgáltatás esetében a társulás a központi orvosi ügyeletet közösen tartja fenn. A Lengyeltóti székhelyű központi orvosi ügyelet a háziorvosi praxishoz kapcsolódó sürgősségi betegellátást a 10 társult települési önkormányzat működési területére kiterjedően végzi. A Társulás által alapított és fenntartott Alapszolgáltatási Központ intézményegysége a szociális igazgatásról és a szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvényben, valamint a gyermekek védelméről és a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvényben meghatározott feladatok közül az alábbiakat látja el:
családsegítő szolgálat működtetése,
jelzőrendszeres házi segítségnyújtás működtetése
házi segítségnyújtás biztosítása,
szociális étkeztetés,
szakmai tanácskozást szervez a szociális ellátó rendszerben résztvevő szakemberek számára.
A lakosság a település méretéből és zsáktelepülés jellegéből adódóan a lakossági és kereskedelmi szolgáltatások terén jelentős hátrányt szenved. A településen egy élelmiszerbolt működik, vállalkozó üzemelteti. Posta a településen nincs, a lakosok mozgópostai szolgáltatás útján intézhetik ügyeiket.


A település lakossága 2014. január 1-én 269 fő. A népesség elöregedése, a családi struktúrák változásai, valamint a lakosság anyagi helyzete romlásának következtében növekszik az igény a személyes gondoskodási formák iránt.
Településünkön a lakosság korösszetétele átlagosnak tekinthető. A munkahelyek folyamatos megszűnése miatt megfigyelhető a fiatalok elvándorlása. Többek között ennek is köszönhető, hogy ma már kevéssé jellemző több generáció együttélése, ami megnehezíti az önmaguk ellátásában segítségre szoruló, időskorúak gondozását. Emiatt egyre növekszik azok aránya, akik idősen egyedül élnek. Növekvő tendenciát mutat azok száma is, akik különböző testi, szellemi valamint szociális problémákkal küzdenek, és emiatt segítségre szorulnak.
Ezért szociális alapszolgáltatás keretében Pamuk Község Önkormányzata a közigazgatási területén lakóhellyel rendelkező rászorulók részére biztosítja a falugondnoki szolgáltatást, különösen azoknak, akik szociális körülményei, ezen belül koruk, egészségi állapotuk és egyéb aktuális élethelyzetük alapján alkalmilag vagy tartósan jogosulttá válnak a falugondnoki szolgáltatás igénybevételére.
A helyben maradó gyermekes családok részére szintén szükséges segítséget nyújtani, hiszen Pamukon nincs iskola és óvoda. Az iskolás gyermekek leginkább tömegközlekedéssel járnak. Az óvodás gyermekek bejárását szállítással oldja meg az önkormányzat.

IV. rész

A feladatellátás szakmai tartalma, módja, a biztosított szolgáltatások formái, köre, rendszeressége, a szolgáltatás elemeket igénybe vevők

körének bemutatása

A./ A falugondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapfeladatai

1. Közreműködés az étkeztetésben

A feladatellátás tartalma, módja:
Az Önkormányzat a szociális étkeztetés feladatot vásárolt élelmezéssel látja el. Az önkormányzat kiszállítja az ebédet a településre, ám az ellátottakkal való kapcsolattartásban a falugondnok is részt vesz.
A feladatellátás rendszeressége:
Alkalomszerű.
Az ellátottak köre:
Szociális étkeztetésben részesülők.

2. Közreműködés a házi segítségnyújtás biztosításában

A feladatellátás tartalma, módja:
A házi segítségnyújtás feladatot az Önkormányzat az Alapszolgáltatási Központ útján látja el. Az Alapszolgáltatási Központ a településeken jelentkező házi segítségnyújtási feladatok ellátásra egy főt alkalmaz. Tekintettel arra, hogy a házi segítségnyújtás és a falugondnoki szolgálat keretében ellátandó feladatok egy részérhez megfelelő képesítés szükséges, így a falugondnok azon feladatok ellátásában működik közre, melyek képesítés nélkül is végezhetőek, így különösen a ház körüli feladatok ellátásban, bevásárlásban, gyógyszerkiváltásában. A két szolgálat tekintetében nagyon fontos, hogy feladataikat kölcsönösen együttműködve látják el.
A feladatellátás rendszeressége: Heti rendszerességű.
Az ellátottak köre:A házi segítségnyújtásban részesülők.

3. Közreműködés a közösségi és szociális információk szolgáltatásában

A feladatellátás tartalma:
A szociális biztonság megteremtéséhez és a helyi közösségi életbe való bekapcsolódáshoz szükséges információk eljuttatása a település lakói számára. A falugondnok feladata: a helyben vagy a legközelebbi település(ek)en elérhető szolgáltatások igénybevételének lehetőségeire vonatkozó információ források és információk felkutatása, és a lakosság ezek alapján történő tájékoztatása. Ezen belül az önkormányzati, rendőrségi, bűnmegelőzési, polgárőri információk megosztása.
A feladatellátás rendszeressége: Folyamatos
Az ellátottak köre: A közösségi és szociális ellátásokra vonatkozó információkat igénylők, illetve a lakosság.

4. Az egészségügyi ellátáshoz való hozzájutás segítése

A feladatellátás tartalma, módja:
A feladat három fő területet érint: a betegek háziorvoshoz és egyéb egészségügyi intézménybe szállítását, valamint a gyógyszerek kiváltását, illetve a gyógyászati segédeszközök beszerzését.
A falugondnoki szolgálat alapfeladata, hogy a településen élő betegek minél gyorsabban jussanak el a megfelelő orvoshoz, jussanak gyógyszereikhez. Ez az alapfeladat különösen nagy hangsúlyt kap a pamuki lakosok tekintetében, ugyanis a Kaposváron, Fonyódon és Marcaliban elérhető szakrendelésekre a településről történő közvetlen autóbusz járatok száma ritka.
A szállítási feladatot igény szerint kell ellátni, indokolt esetben a saját településen belül is. A településen kívüli betegszállítás esetén alkalmazkodni kell a rendelési időkhöz és a betegek számára előírt időpontokhoz. A falugondnok a betegszállítás tekintetében kompetenciáját nem lépheti át, a sürgősségi betegszállítást nem helyettesítheti. Kizárólag járóbeteg-szállítást végezhet, kivéve, ha a mentő kihívására – vagy megérkezésére nincs lehetőség. A járóbetegek falugondnoki gépjárművel történő szállításához nincs szükség ÁNTSZ engedélyre, tekintve, hogy ez szerepel a falugondnoki szolgáltatás alapfeladataiban, amelyet a többször módosított 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet tartalmaz.
A betegszállítás biztonságos megoldása érdekében a falugondnoknak rendelkeznie kell az alapvető elsősegély-nyújtási ismeretekkel.
A falugondnok munkájával hozzájárul a lakosok egészségi állapotának megőrzéséhez azáltal is, hogy aktívan részt vesz a betegségmegelőző tevékenységek, akciók szervezésében, tájékozódik és tájékoztatja a lakosságot a szűrővizsgálatok lehetőségéről, helyszínéről, időpontjáról.
Felmerülhet az igénye az esti vagy hétvégi orvosi ügyeletre történő szállításnak, ezt akkor kell megoldani, ha az ügyeletes orvos várhatóan nem tud időben a helyszínre érkezni.
4.1. Háziorvosi rendelésre szállítás
Mozgásukban korlátozottak esetében
4.2. Egyéb egészségügyi intézménybe szállítás (pl. szakorvosi rendelésre) történő szállítás; egyéni kórházi, intézeti látogatás. Az ellátás megoldható, ha nem ütközik a kötelező feladat ellátásával (igény alapján), polgármesteri engedéllyel.
4.3. Gyógyszerkiváltás és gyógyászati segédeszközökhöz való hozzájutás biztosítása
A betegek a vénnyel felkeresik a falugondnokot. A falugondnok meghozza a gyógyszereket, amelyet minden beteg részére házhoz kihord. A gyógyszereket személyenként külön csomagoltatja, névvel és blokkal együtt, így a gyógyszerek összekeveredése kizárt, ezen kívül könnyen elszámolható. Ezzel a szolgáltatással a településen élő idős, beteg emberek gyógyszerellátottsága biztosított, nagy könnyítést jelent a házhoz történő kihordás és így a gyógyulás feltételei is gyorsabban biztosíthatók.
A feladatellátás rendszeressége: igény szerint
Az ellátottak köre: Betegek, mozgáskorlátozottak, kismamák, kisgyermekes családok, idősek, akik számára a közlekedés elsősorban egészségi állapotuk, életkoruk, egyéni élethelyzetük és szociális helyzetük miatt nehézséget okoz.

5. Gyermekszállítás, óvodások, iskolások, fiatalok szállítása

A feladatellátás tartalma:
A gyermekszállítási feladatok a gyermekek biztonságos közlekedése érdekében, további esélyegyenlőségüket biztosító szolgáltatásokhoz való hozzájutás segítése érdekében adódnak (pl. logopédiai és egyéb fejlesztő foglalkozások, úszásoktatás, zenetanulás, néptánc, sportolási lehetőségek, színház, bábszínház stb.) Ide tartozik a gyermekek iskolai rendezvényekre, versenyekre, a fiatalok sportversenyekre való szállítása is.
5.1. Gyermekszállítás óvodába, iskolába Óvodásokat naponta, iskolások igény szerint (pl. verseny)
5.2. Egyéb gyermekszállítás Esetenként
Az ellátottak köre: A tankötelezettségi korba tartozó óvodás, iskolás gyermekek, fiatalok

B./ A falugondnoki szolgálat közvetlen, személyes szolgáltatásokon belüli kiegészítő feladatai

1. A közösségi, művelődési, sport- és szabadidős rendezvények szervezése, segítése

A feladatellátás tartalma:
A falugondnoki szolgálat egyik fő célja a településen élők életminőségének javítása. Ez jelenti a helyi társadalom demokratikus működéséből fakadó élénk közéletet, civil szervezetek létét és működését, amit a szolgálat fenntartója támogathat. A feladat elvégzésében nagy szerepe van a falugondnoknak, aki ismeri a település lakóit és szükségleteit, élvezi bizalmukat, és könnyen aktivizálható kapcsolatrendszerrel kell rendelkeznie. E feltételek megléte esetén lehet a helyi közélet motorja, illetve a közéleti események szervezője. Feladatainak egy része a gépjárművel történő szállítás (helyi egyesületek, nyugdíjasok, sportolók, illetve a rendezvényekre más települések közösségei, valamint a rendezvényekkel kapcsolatos beszerzések, helyszín biztosítása, berendezése, stb.) megoldása. A feladatok más része a rendezvények szervezésével, népszerűsítésével kapcsolatos.
A falugondnok tevékenysége a településen kívüli közösségi, kulturális események szervezésére is kiterjed, azoknak rendszeres szervezője lehet: színházlátogatás, nyugdíjasok kirándulása, egyházi eseményekre történő szállítása.
A feladatellátás rendszeressége: esetenként
Az ellátottak köre: A település lakosai, közösségei, helyi klubok.

2. Egyéni hivatalos ügyek intézésének segítése, lakossági igények továbbítása

A feladatellátás tartalma:
Segítségnyújtás a lakosság hivatalos ügyeinek intézésében, amely történhet a szolgáltatást igénylők adott hivatalokba, intézményekbe történő szállításával, illetve az ügyek falugondnokok által történő elintézésével. Ide tartozik a különféle ügyek elintézéséről (milyen ügyben hova kell fordulni, hol, milyen dokumentumokat kell beszerezni, ill. benyújtani) való tájékozódás és tájékoztatás is.
A falugondnok munkája során köteles a lakosságot érintő gondokat az önkormányzat felé tolmácsolni, valamint az önkormányzat intézkedéseit a lakossággal megismertetni, és a visszajelzéseket továbbítani. Feladatellátása során rendszeres kapcsolatban van a lakossággal, problémáikat, kérdéseiket meghallgatja.
Az önkormányzati munkát segíti a hivatal leveleinek, szórólapjainak kézbesítésével, a hirdetmények hirdetőtáblára történő kihelyezésével.
A feladatellátás rendszeressége: esetenként
Az ellátottak köre: A település lakosai, közösségei.

3. Közreműködés az egyéb alapszolgáltatásokhoz való hozzáférésben

A feladatellátás tartalma, módja:
A falugondnok fontos feladata az Szt.-ben meghatározott szociális alapszolgáltatások, valamint a gyermekjóléti szolgálat igénybevételéhez nyújtott segítség, az ezen intézményekkel, szakemberekkel való folyamatos kapcsolattartás, igény esetén a szakemberek szállítása.
A falugondnok munkája során folyamatosan figyelemmel kíséri a lakosság, és különösen a veszélyeztetett családok életkörülményeit. Észlelnie kell a veszélyhelyzeteket, a különböző szenvedélybetegségeket (alkohol, drog, stb.). Különös figyelemmel kell lennie a gyermekek helyzetére, az esetleges gyermekbántalmazásra, a családon belüli erőszakra. Amennyiben ilyen esetek tudomására jutnak, azonnal köteles tájékoztatni a fenntartót, illetve az Alapszolgáltatási Központ munkatársát, hogy a szükséges intézkedésekre (megelőzés, kríziskezelés) sor kerülhessen.
A falugondnok részt vesz a veszélyhelyzetek elhárítását célzó intézkedésekben (otthonba szállítás, gyermekjóléti és családsegítő szolgálattal való együttműködés, a krízishelyzetben lévő családok szakemberekkel történő látogatása).
A jelzőrendszer elemeként figyelemmel kíséri a magányosan élőket, esetleges egészségromlásukról tájékoztatja a háziorvost. Amennyiben azt tapasztalja, hogy önmagukról saját háztartásukban már segítséggel sem képesek gondoskodni, jelzi az ellátás szükségességét a fenntartónak, ill. a szociális intézményhálózat munkatársainak. A magatehetetlen személyek esetében gondoskodik a hozzátartozók értesítéséről, a kórházba vagy otthonba került egyedülálló falusi lakosokat látogatja.
A szállítási szolgáltatás a rászorult lakosok, hozzátartozóik, a házi gondozó jelzése vagy a falugondnok bejelentése alapján vehető igénybe.
A feladatellátás rendszeressége: Folyamatos feladat.
Az ellátottak köre: A településen élő szociális, egészségügyi és mentálhigiénés problémák miatt veszélyeztetett, illetve krízishelyzetbe került személyek, családok.

4. Egyéb lakossági szolgáltatások biztosításában való közreműködés

A feladatellátás tartalma:
Olyan feladatok tartoznak ide, amelyek közvetlenül egyik korábban felsorolt feladathoz sem tartoznak: napi beszerzések (a mindennapi megélhetéshez szükséges áruk, pl. alapvető élelmiszerek beszerzése és házhoz szállítása).
Nagybevásárlás: az igénybevevők bevásárlóközpontokba való eljuttatásával vagy – megbízásuk alapján – a falugondnok által, nagyobb tételben történő egyidejű beszerzések, melyek egyik célja az ellátottak korlátozott anyagi lehetőségeinek kímélése a nagybani bevásárlással, elérhető megtakarítással (nyáron cukor- és gyümölcsbeszerzés, pl.”szedd magad akciók” helyszínére szállítás, télen a disznóvágással kapcsolatos beszerzések, ünnepi bevásárlások (karácsony, szilveszter, húsvét).
A saját fogyasztás céljára háziállatot tartó lakosok számára táp, állatgyógyszerek és az állattartáshoz szükséges egyéb eszközök, gépek beszerzése és házhoz szállítása. A járműben élő állat nem szállítható.
Tartós fogyasztási cikkek, háztartási kisgépek szervizbe szállítása.
A falugondnoki szolgálat egyik legfontosabb célcsoportja az időskorúak köre, a számukra nyújtott szolgáltatások elsőbbséget élveznek. Cél, hogy megkapják azon segítő szolgáltatásokat, amelyek révén minél hosszabb ideig otthonukban, megszokott lakókörnyezetükben élhessenek, és – egészségi állapotuk függvényében - legyen lehetőségük a helyi köz- és kulturális életben, programokban is – aktívan részt venni. Az önkormányzati kertben, illetve földeken megtermelt élelmiszerek kiosztása.
A feladatellátás rendszeressége: Hetente legalább kétszer
Az ellátottak köre: Azok a rászorultak, akik a fenti szolgáltatásokat igénylik, s azok teljesítéséről más módon nem tudnak gondoskodni, illetve az számukra aránytalan terhet jelentene.

C./ A falugondnoki szolgálat által nyújtott, az önkormányzati feladatok megoldását segítő, közvetett szolgáltatás

A feladatellátás tartalma:
A falugondnok – amennyiben ez nem a személyes segítségnyújtás rovására történik – közreműködhet azon önkormányzati feladatok megoldásában is, amelyeknek ugyancsak célja szintén a falu lakosságának minél jobb ellátása, tájékoztatása, de amely feladatokat nem személyesen és közvetlenül az egyes rászorulók, igénybevevők számára végzi. Ilyen feladatok lehetnek:
- a település ellátását, működését szolgáló anyag- és árubeszerzés az önkormányzat és intézményei számára,
- önkormányzati, intézményi információk közvetítése a lakosság részére (írásos anyagok, szórólapok terjesztése – a helyi hirdetőtáblákon való elhelyezés, illetve a szórólapok házhoz juttatása).
A feladatellátás rendszeressége: folyamatos
A szolgáltatást igénybe vevők köre: A települési önkormányzat és intézményei
A feladatellátás módja: A fenntartó utasításai alapján, összehangolva a falugondnoki szolgáltatás személyes szolgáltatást jelentő alapfeladataival.

D./ A falugondnoki szolgálat által nyújtott egyéb feladatok

A falugondnoki szolgálat a falugondnoki gépjárművel a személyes szociális segítségnyújtást végezve egyúttal részét képezi annak a közlekedési rendszernek, amelynek révén a helyi lakosság általános szükségleteinek kielégítését az emberek szállításával segíti. Változó mértékben a falugondnoki szolgálat közreműködik a településen élők tömegközlekedéshez való hozzájutásában.
A falugondnoki szolgálat menetrendszerű járatot nem üzemeltethet, a tömegközlekedéshez való csatlakozás biztosítása az alapfeladatokat nem akadályozhatja. A közlekedési szolgáltatásokhoz való kapcsolódás az egyedi eseteket preferálja (késői járatokhoz, iskolások közlekedéséhez való igazodás).
A falugondnoki szolgálat a foglalkoztatás elősegítése érdekében közreműködés az álláskeresők munkaügyi kirendeltségre szállításában.
A feladatellátás módja: A fenntartó utasításai alapján, összehangolva az alapellátási feladatokkal.
A feladatellátás rendszeressége: folyamatos.
Közreműködés a tömegközlekedéshez való hozzájutásban és a foglalkoztatás elősegítésében
Esetenként részt vesz.
A szolgáltatást igénybe vevők köre: A település rászorult lakosai, akik számára a közlekedés más módon történő megoldása aránytalanul nagy terhet jelentene.

V. rész

Az ellátás igénybevételének módja

A szolgáltatással ellátott település lakossága a helyben szokásos tájékoztatási módozatok szerint értesül a lehetőségekről. A személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, így a falugondnoki szolgáltatás igénybe vétele is önkéntes, az ellátást igénylő, illetve törvényes képviselője kérelmére, indítványára történik. A lakosok szolgáltatás iránti igényeiket a falugondnoknál vagy Pamuki Polgármesteri Hivatal székhelyén írásban, személyesen vagy telefonon jelezhetik.
A szolgáltatásra igényt tartó személy a településen belüli szolgáltatási igényét minimum 4 munkanappal előbb bejelentheti és egyeztetheti a falugondnokkal, a településen kívüli szolgáltatási igényét pedig 4 munkanappal előbb kell bejelentenie és leegyeztetnie. A feladatellátás egyrészt a bejelentés sorrendjétől, másrészt a bejelentett probléma fontosságától függ.
Azon szolgáltatási, szállítási igényeket, amelyek eltérnek a rendszeres tevékenységekről, a polgármesterrel kell egyeztetni.
A falugondnoki szolgáltatás során az igények teljesítésének mérlegelésekor ügyelni kell arra, hogy az időben is rendszeres, közvetlen, személyes szolgáltatások körébe tartozó alapellátási feladatok nem sérülhetnek, valamint a gazdaságosság szempontjának figyelembe vételével kell dönteni.
A falugondnoki szolgáltatás jogszabályban meghatározott szolgáltatásainak igénybevétele térítésmentes.
A szolgáltatással kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség
A szolgáltatásokkal és a felmerülő problémákkal kapcsolatban tájékoztatást munkaidejében a falugondnok, ügyfélfogadási időben a Közös Önkormányzati Hivatal dolgozói adnak. A tájékoztatás alapja az Önkormányzatnak a működési engedélyt kiadó hatósághoz benyújtott szakmai programja.
A szolgáltató és az igénybe vevő közötti kapcsolattartás módja
A kapcsolattartás lehetséges módjai az alábbiak:
Személyesen: a falugondnoki szolgálattal való kapcsolattartásra az esetek többségében az igénybevételkor kerül sor. Az igénybevétel dokumentálása az adott szolgáltatás elvégzésének elismerését igazoló tevékenységnaplónak az igénybevevő részéről történő aláírásával történhet.
Telefonon: a falugondnok számára biztosítani kell a telefonon történő mobil elérhetőséget, hogy az igénybevevők távollétében is jelezni tudják számára a szükségleteiket.
Írásban: rendszeres ellátási igényét, észrevételeit és esetleges panaszait az ellátottak írásban is jelezhetik a szolgáltatás fenntartójának.

VI. rész

A szolgáltatásról szóló tájékoztatás helyi módja

A falugondnoki szolgáltatásokról szóló tájékoztatást a helyben szokásos módon kell közzétenni:
hirdetményben a település hirdetőtábláin,
szórólapokon, minden háztartás részére eljuttatva,
helyi rendezvényeken, közmeghallgatás, falu fórum szervezése,
személyesen, élőszóba a falugondnok, a polgármester, illetve a képviselők, az önkormányzati hivatali dolgozók útján.

VII. rész

Az ellátottak és a személyes gondoskodást végző személyek jogainak védelmével kapcsolatos szabályok

1. Az ellátottak jogainak biztosítása a falugondnoki szolgálat működése során
A falugondnoki szolgáltatást igénybe vevőnek joga van szociális helyzetére, egészségi és mentális állapotának megfelelő, és a szolgáltatás által nyújtható teljes körű ellátásra, valamint egyéni szükségletei, speciális helyzete vagy állapota alapján az egyéni ellátás, szolgáltatás igénybevételére.
A szociális szolgáltatások biztosítása során az egyenlő bánásmód követelményét be kell tartani.
A falugondnok a szolgálat által biztosított szolgáltatást olyan módon végzi, hogy figyelemmel legyen az ellátást igénybe vevőket megillető alkotmányos alapjogok maradéktalan és teljes körű tiszteletben tartására, különös figyelemmel az élethez, emberi méltósághoz, a testi épséghez, valamint a testi-lelki egészséghez való jogra.
A falugondnoki szolgáltatás adott időpontban történő igénybevételének indokoltságát a falugondnok, ill. a fenntartó az igénylő adott élethelyzete, rászorultsága alapján állapítja meg, függetlenül az igénybe vevő egyéb, az akut élethelyzetet nem feltétlenül befolyásoló körülményeitől (családi körülmények, jövedelmi helyzet stb.) A falugondnoki szolgálat az ellátottak élethelyzetükből adódó szükségleteit köteles kielégíteni.
Az ellátást igénybe vevőnek joga van a szolgáltatás működésével kapcsolatos legfontosabb adatok megismeréséhez.
Az ellátást igénybe vevőt megilleti személyes adatainak védelme, valamint a magánéletével kapcsolatos titokvédelem, különös tekintettel, az egészségi állapotával, személyes körülményeivel, jövedelmi viszonyaival, szociális helyzetével kapcsolatos információkra.
2. Az ellátottjogi képviselő igénybevétele
A szolgáltatást igénybevevő jogai gyakorlása érdekében az ellátott-jogi képviselőhöz fordulhat. Az ellátott-jogi képviselő a személyes gondoskodást nyújtó alap- és szakosított ellátást biztosító intézményi elhelyezést igénybevevő, illetve a szolgáltatásban részesülő részére nyújt segítséget jogai gyakorlásában. Működése során tekintettel van a személyes adatok kezeléséről és védelméről szóló 1997. évi XLVII. törvény rendelkezéseire.
3. Az ellátott jogi képviselő
tájékoztat az alapjogokról, az intézmény kötelezettségeiről, és az ellátást igénybe vevőket érintő jogokról,
segít az ellátással kapcsolatos kérdések, konfliktusok megoldásában, panaszok megfogalmazásában és kivizsgálásában,
segít a panasz megfogalmazásában, kezdeményezheti annak kivizsgálását a fenntartónál,
segítséget nyújt a hatóságokhoz benyújtandó kérelmek, beadványok megfogalmazásában,
intézkedést kezdeményezhet a fenntartónál a jogszabálysértő gyakorlat megszüntetésére.
A fenntartó tizenöt napon belül köteles a panasztevőt írásban értesíteni a panasz kivizsgálásának eredményéről. Amennyiben határidőben nem intézkedik, vagy a panasztevő nem ért egyet az intézkedéssel, az intézkedés kézhezvételétől számított nyolc napon belül Pamuk Község Önkormányzatának Képviselő-testületéhez fordulhat jogorvoslattal.
4. A falugondnoki szolgáltatást végzők jogai
A falugondnoki szolgáltatást végző közalkalmazotti jogviszonyban foglalkoztatott munkavállaló számára biztosítani kell, hogy a munkavégzéshez kapcsolódó megbecsülést megkapja, tiszteletben tartsák emberi méltóságát és személyiségi jogait, munkáját elismerjék, valamint a fenntartó megfelelő munkavégzési körülményeket biztosítson számára.
A munkavállaló munkakörében – esetlegesen – történő felelősségre vonása csak a fentiekkel arányosítható.
A falugondnok jogosult munkavállalói jogainak érvényesítésére a közalkalmazottak jogállásáról szóló törvény alapján.
5. A falugondnok helyettesítése
A fenntartó a falugondnok távolléte esetén is köteles a feladatot képzett munkaerővel ellátni az adott évben előírt munkaórák teljes mennyiségében. A helyettesítés megoldható:
akkreditált képzésen tanúsítvány szerzett helyettes falugondnokkal,
földrajzilag elérhető legközelebbi településsel kötött együttműködés alapján az ott dolgozó falugondnok igénybevételével, illetve
falugondnok igénybevételével, illetve a falugondnoki alapképzésnél magasabb iskolai végzettséggel rendelkező szociális/humán képesítéssel rendelkező személy eseti megbízással történő feladat-ellátásával.

VIII. rész

Egyéb- a szolgáltatás fenntartásával kapcsolatos –előírások

Személyi feltételek:
A falugondnok köteles elvégezni a fenntartó által finanszírozott, munkakör betöltéséhez szükséges falugondnoki alapképzést.
A falugondnok köteles a munkáltató által támogatott kötelező továbbképzéseken részt venni, és a közalkalmazottak számára előírt kreditpontokat megszerezni.
A falugondnok számára lehetőséget kell biztosítani –a feladatellátáshoz szükséges – közösségi összejöveteleken való részvételre, a szakmai szervezetekkel (megyei vagy regionális falugondnoki egyesületek, Magyar Tanya- és Falugondnoki Szövetség, regionális módszertani intézmény stb.) történő kapcsolattartásra.
A falugondnok köteles a szociális szolgáltatást végző munkatársakra vonatkozó etikai szabályokat betartani.
A falugondnok köteles a szociális szolgáltatást végző munkatársakra vonatkozó etikai szabályokat betartani.
A falugondnok köteles minden munkanapon, illetve a munkaidőn túli munkába rendelés esetén az előírt időben munkára jelentkezni munkavégzésre alkalmas állapotban.
A falugondnok esetleges egészségügyi, fiziológiai állapotváltozását köteles munkaadójának mielőbb jelenteni, hogy helyettesítése megoldható legyen. Ez különösen vonatkozik a gépjárművezetés alóli felmentésre, amennyiben esetleg más feladatok ellátásában az említett problémák miatt nem akadályozott.
Tárgyi feltételek:
A falugondnoki gépjárművet zárt helyen, a 8698 Pamuk, Petőfi S. utca 76. szám alatti önkormányzati tulajdonú hivatali épület udvarában kialakított gépkocsi tárolóban kell tárolni, a falugondnok köteles a falugondnoki gépjárművet használat után minden nap ezen a helyen leállítani.
A falugondnok köteles a gépkocsit rendben, tisztán tartani, a szervizigényt figyelemmel kísérni (km óraállás).
A falugondnok jogosult a szolgáltatással kapcsolatos iratokba betekinteni és a falugondnoki gépjármű mellett a feladat ellátásához szükséges egyéb, a szolgáltatást fenntartó rendelkezésére álló eszközöket is használni (számítógép, internet, telefon stb.)
A fenntartó saját költségén – az ellátottakkal való kapcsolattartás, a megoldandó feladatokról való gyors értesülés és a hasonlóan gyors problémamegoldás érdekében – mobiltelefon használatát biztosítja a falugondnok számára.
A falugondnok tevékenységének, a szolgáltatások igénybevételének dokumentálására az alábbi dokumentumokat használja:
1. gépjármű menetlevele,
2. a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működési feltételekről szóló 1/2000. (I. 07.) SzCsM rendelet 8. sz. melléklete szerinti tevékenység napló.
Záradék:
Pamuk Község Önkormányzatának Képviselő-testülete 50/2015. (VII. 08.) számú határozatával a falugondnoki szolgálat szakmai programját elfogadta.
Pamuk, 2015. július 08.

Tóth Csaba
polgármester

dr. Molnár Éva
jegyző

GÁPJÁRMŰ ÜZEMELTETÉSI SZABÁLYZATA

A GÉPJÁRMŰ ÜZEMELTETÉSI SZABÁLYZAT (a továbbiakban: Szabályzat) PAMUK KÖZSÉG ÖNKORMÁNYZATÁNAK TULAJDONÁBAN, A FALUGONDNOKI SZOLGÁLAT ÜZEMELTETÉSÉBEN, A FALUGONDNOK ÁLTAL E TEVÉKENYSÉGÜK KÖRÉBEN TÖRTÉNŐ GÉPJÁRMŰ HASZNÁLAT KÉRDÉSEIT SZABÁLYOZZA.
1.A szabályzat szerint gépjármű: a forgalmi engedély szerinti
a)személygépjármű
b)tehergépjármű
c)autóbusz
2.A Szabályzatban nem érintett kérdésekben az alábbi jogszabályok irányadók:
a)a közúti közlekedési szolgáltatásokról és a közúti járművek üzemben tartásáról szóló 89/1988. (XII.20.) MT rendelet,
b)a közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV.12.) sz. KöHÉM rendelet.
c)a közúti járművek forgalomba helyezéséről és forgalomba tartásáról szóló 6/1990.(IV.12.) sz. KöHÉM rendelet,
d)a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II.05.) KPM-BM sz. együttes rendelet (KRESZ),
5. a közúti járművek környezetvédelmi felülvizsgálatának szabályairól szóló 77/2009. (XII. 15.) KHEM-IRM-KvVM együttes rendelet,
f)a nemzetközi közúti áru- és személyszállítás végzésének egyes feltételeiről szóló 101/2003. (XII.23.) GKM rendelet,
g)60/1992. (IV.1.) Korm.rendelet,
h)a közalkalmazottak jogállásáról szóló 1992. évi XXXIII. törvény,
1. a szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézményekés hálózatok hatósági nyilvántartásáról és ellenőrzéséről szóló 369/2013. (X. 24.) Korm. rendelet,
j)a falugondnoki szolgálat működésének engedélyezéséről a személyes gondoskodást nyújtó szociális intézmények szakmai feladatairól és működésük feltételeiről szóló 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendelet.
I.
A FALUGONDNOKI GÉPJÁRMŰ RENDELTETÉSE, FELHASZNÁLHATÓSÁGA
1.A falugondnoki szolgáltatás céljára használt gépjármű rendeltetése az 1/2000. (I. 7.) SzCsM rendeletben, illetve az önkormányzat helyi rendeletében meghatározott alapellátási feladatok segítése során, azzal összefüggésben felmerülő utazási, szállítási feladatok ellátása.
2.A falugondnoki gépjármű tényleges felhasználását – a szolgáltatás szakma programjának megfelelően a falugondnok által összeállított program alapján-
a)a szolgáltatást fenntartó szervezet vezetője - polgármester,
b)polgármester felhatalmazása alapján a szervezet más dolgozója engedélyezi.
3.A gépjármű napi, illetve havi menetteljesítményéről, üzemanyag- és kenőanyag felhasználásáról el kell számolni.
4.A menetlevél vezetésének szabályai:
a) A menetlevelet a gépjárművel kapcsolatos ügyek intézésével megbízott dolgozó adja ki és érvényesíti
b)A menetlevelet egy napra kell érvényesíteni
c)A járművezető köteles a menetlevelet:
o magánál tartani, és a rovatokat folyamatosan vezetni
o közúton az ellenőrzésre jogosultnak átadni (csak tehergépjármű esetén!)
o a gépjármű igénybevételét és menetteljesítményét a nap végén igazoltatni, naponta lezárni és leadni. (A menetlevél-tömböt általában nem szabad kiadni. A menetlevelet sorszám szerint kell felhasználni.)
d)A havi elszámolás szolgál egyidejűleg az üzemanyag-felhasználás jogszerű mértékének megállapítására, az esetleges megtakarítás kiszámítására. Az elszámoló lapokat az elszámolást végző köteles irattározni, és 5 évig megőrizni.
e)A falugondnoki gépjármű felhasználását tehergépjármű esetében a menetokmányon kell feltüntetni, személygépjárműnél és autóbusznál a heti programokat kell csatolni. A felhasználás indokoltságát, szabályszerűségét és az elismert menetteljesítményt a havi elszámolás aláírásával a felhasználást engedélyező személy igazolja.
5. Minden esetben a polgármester előzetes, írásbeli engedélye szükséges a falugondnoki gépjármű
a)országhatáron kívüli,
b)nem falugondnoki szolgáltatás keretében történő igénybevételéhez.
Az engedélyt a menetlevélhez kell csatolni.
6. Ha a helyi önkormányzati rendelet lehetővé teszi, és/vagy a szolgáltatást fenntartó szervezet vezetője engedélyezi, a nem falugondnoki szolgáltatás keretében történő igénybevétel történhet:
a)a falugondnok részéről
b)a falugondnoki szolgáltatás során ellátott település(ek)en életvitelszerűen tartózkodó további személyek, illetve a településen működő szervezetek részéről.
7. A felhasználás során különös figyelmet igényel:
a)a gyermekkorúak szállítása
b)a személygépjármű áruszállításra történő igénybe-vétele
Ennek megfelelően:
o gyermekkorúak szállításánál az első ülésen csak 150 cm-nél magasabb személy ülhet, ebben az esetben biztonsági gyermekülés nem kell. Az első üléseken életkortól függetlenül csak egy személy szállítható.
o A személygépjárműből áruszállítás céljából a vezető ülésen kívül ideiglenesen bármennyi ülés kiszerelhető engedély nélkül, de gondoskodni kell a szállított személyek biztonságáról.
o 3,5 t össztömegűnél kisebb tehergépjármű rakterében személyt szállítani tilos!
o A forgalmi engedélyben (illetve a típusbizonyítványban) lévő bármely adat (pl. a szállítható személyek száma) végleges megváltoztatásához a megyei közlekedési felügyelet előzetes engedélye szükséges!
o Ételszállítás az ÁNTSZ által előírt feltételek között végezhető.

II.

A FALUGONDNOKI GÉPJÁRMŰ ÜZEMELTETÉSE

1.A falugondnoki szolgáltatás szállítási feladataira rendszeresített gépjármű jogszerű (a 2/2006. sz. ICsSzEM rendelettel módosított 1/2000. sz. SZCSM rendeletben meghatározott szociális szolgáltatási célokat szolgáló), rendeltetésszerű, hatékony és gazdaságos üzemeltetéséért a polgármester a felelős.
2.A gépjármű üzembiztos, a környezetvédelmi, illetve műszaki szempontból megfelelő állapotáért a falugondnok a felelős. Szabadsága, betegsége, vagy akadályoztatása esetén helyettesét a polgármester jelöli ki.
3.A falugondnok felelős:
a)a gépjárműre előírt (ajánlott) karbantartások elvégzéséért (olajcsere, szemle stb.),
b)a meghibásodásból, természetes elhasználódásból bekövetkezett hibák, hiányosságok kiküszöböléséért,
c)az előírt kötelező, illetve közlekedésbiztonsági szempontból szükséges anyagok, tartozékok szükségszerinti pótlásáért (egészségügyi csomag, izzó, stb.)
d)a gépjármű állapotáért, rendszeres külső és belső tisztításáért,
e)a kötelezően előírt, illetve helyi szabályzatban megállapított nyomtatványok vezetéséért, hatósági közúti ellenőrzéskor, azok bemutatásáért,
f)a kötelező hatósági, műszaki és környezetvédelmi vizsgálatok elvégzéséért,
g)üzemanyag- és kenőanyag-elszámolásért,
h)az üzemeltető által előírt használatért.

III.

A FALUGONDNOKI GÉPJÁRMŰ VAGYONVÉDELME

ÉS TÁROLÁSA

1. A szolgálat gépjárművének biztonságos, a vagyonvédelmi követelményeket kielégítő tárolásáért a tanyagondnok felelős.
2. A gépjármű tárolási helye: 8698 Pamuk, Petőfi S. utca 76. szám alatti önkormányzati tulajdonú épület udvarában kialakított garázs.
3. A falugondnok köteles minden jogszerű eszközzel – elsősorban a gépjárműbe épített biztonsági berendezések működtetésével – megakadályozni a gépjármű jogellenes használatát.

IV.

A GÉPJÁRMŰÉRT ÉS A KÖZLEKEDÉSÉRT VALÓ FELELŐSSÉG

1. A gépjárműt vezető falugondnok – a vonatkozó jogszabályok kereti között – felelősséggel tartozik az általa okozott balesetért, kárért. Felelőssége – a jogellenes módon igénybe vett jármű használatát kivéve – a közalkalmazotti jogviszony folytán munkáltatója anyagi helytállását vonja maga után, melyért a tanyagondnok neki felróható mértékig tartozik fegyelmi és kártérítési felelősséggel.
2. A falugondnok a falugondnoki gépjárművel a közúti forgalomban akkor vehet részt, ha gépjárművezetői alkalmassága, a gépjármű műszaki állapota, felszereltsége valamint az ezeket igazoló dokumentumok tekintetében valamennyi szükséges feltételnek megfelel.
3. A gépjárművel okozott balesetről, a gépjárműt vagy a benne szállított személyeket ért, bármely okból bekövetkezett sérülésről és kárról a tanyagondnok a szolgáltatást fenntartó szervezet vezetőjét vagy a felügyelettel megbízott személyt haladéktalanul tájékoztatni köteles. Ilyen esetek bekövetkeztekor köteles megtenni minden olyan intézkedést, amely az üzembentartó érdekeinek védelme céljából szükséges, ha a felelősség megállapítása tekintetében nem történik megegyezés a balesetben illetve károkozásban érintett személyek között.
a)Személyi sérüléssel járó baleset esetén a 3. pontban foglaltakat a rendőrség értesítése, a helyszín indokolt mértékű biztosítása, valamint esetleges elsősegélynyújtás után kell végrehajtani.
b)A balesetről a tanyagondnoknak legkésőbb a jármű telephelyre beérkezése, vagy a következő munkanapon írásos jelentést kell készítenie.

V.

ÜZEM- ÉS KENŐANYAG FELHASZNÁLÁS, ELSZÁMOLÁS

1. A tervezett utazási teljesítményre üzemanyag-előleget kell a falugondnok részére biztosítani. Újbóli felvételre az előzőleg felvett összeg elszámolása után van lehetőség.
2. A felvett üzemanyag-előleggel – annak felhasználását követően – mindig a hónap végén, előre meghatározott időpontban kell elszámolni. Elszámoláskor a gépjárművet tele tankkal kell leállítani!
3. Az üzem- és kenőanyagköltség elszámolási alapja a gépjármű kilométerórájával alátámasztott tényleges és igazolt teljesítmény, az engedélyezett korrekciós tényezőkkel (1. melléklet) képzett elszámolási norma és a gépjármű típusára vonatkozó üzemanyag- és kenőanyag-egységár. (Az elszámolási időszakban érvényes, az NAV által közzétett ár).
4. Az üzem- és kenőanyag-felhasználás keretében előforduló rendellenességet, a járművezetőnek fel nem róható túlfogyasztást vagy hiányt az illetékes vezetőnek haladéktalanul jelezni kell. Ezzel egyidejűleg a tényt a menetlevélen (elszámoláson) is jelezni kell, és a lehetséges megállapításokat jegyzőkönyvbe is kell foglalni. A túlfogyasztás (hiány) következményeiről a vezető dönt. A kellően nem indokolható, a járművezetőnek felróható túlfogyasztás költségét – anyagi felelőssége keretei között – a falugondnokkal a munkáltató megtéríttetheti.
5. Üzemanyag-vásárlási kártya használata esetén a megtakarítás kifizetéséről a számla beérkezését követően kell gondoskodni. A ténylegesen felhasznált üzemanyagköltség a számlákból állapítható meg.

VI.

A GÉPJÁRMŰVEZETÉSRE VALÓ JOGOSULTSÁG

1. A falugondnoki gépjármű vezetése a falugondnoki munkakörhöz kapcsolódó jogosultságként (kötelezettségként) kerül meghatározásra, melyet a közalkalmazott munkaköri leírása tartalmaz. A gépjárművezetési jogosultság személyi (egészségügyi stb.) korlátozását a tanyagondnok köteles a polgármester tudomására hozni.
2. A legfeljebb 3500 kg megengedett össztömegű gépjármű és a hozzá kapcsolható könnyű pótkocsi (750 kg össztömegű), továbbá a személygépjármű vezetésére „B” kategóriás, autóbusz vezetésére „D” kategóriás érvényes vezetői engedély szükséges. Az adott forgalmi rendszámú gépjármű jogszerű vezetését a gépjárművet üzemben tartó szervezet vezetője által kiadott írásos engedéllyel kell igazolni.
3. Amennyiben a gépjárművezetésre jogosult (kötelezett) közalkalmazott – munkavégzési kötelezettsége idején – önhibájából járművezetésre alkalmatlan állapotba kerül, ezt a munkavégzési kötelezettség szándékos megtagadásának kell minősíteni.

VII.

A GÉPJÁRMŰ-BIZTOSÍTÁS

A falugondnoki gépjármű kötelező felelősség- és CASCO-biztosításáról az önkormányzat gondoskodik.

VIII.

SAJÁT GÉPJÁRMŰ HIVATALOS CÉLÚ HASZNÁLATA

1. A falugondnoki szolgáltatás céljára rendszeresített gépjármű igénybevételének akadályoztatása (meghibásodás, javítás) esetén eseti előzetes engedéllyel a tanyagondnok saját tulajdonú, CASCO-biztosítással rendelkező gépjárművét is használhatja munkaköre ideiglenes ellátásához.
2. A gépjármű akadályoztatása esetén, csak a szociális jellegű szolgáltatásokat kell biztosítani, ennek megszervezése a falugondnok feladata, melynek jóváhagyásához polgármesteri engedély szükséges.
3.A saját gépjármű hivatalos használatáról kiküldetési rendelvényt kell kiállítani, amely az elszámolás alapbizonylatát képezi.
4.A rendelvénnyel esetenként, legkésőbb a kiküldetés befejezésének hónapja végéig kell elszámolni, a mindenkori jogszabálynak megfelelően.
5.Saját gépjármű használata esetén a falugondnokot az elszámolási normával kiszámított üzemanyag ára (lásd 1. melléklet), továbbá a jogszabályban előírt km-enkénti költségtérítés illeti meg.

IX.

EGYÉB TUDNIVALÓK

1.A gépjármű üzemeltetésével kapcsolatos egyéb költségeket (autópályadíj, parkolódíj stb.) a havi elszámoláskor kell – számla ellenében – kiegyenlíteni.
2.A műszakilag arra alkalmassá tett és a jogszabályok által előírt érvényes dokumentumokkal rendelkező gépjármű pótkocsit (utánfutót) vontathat. A járműszerelvény vezetésére előírásait kell alkalmazni. Üzemanyag-elszámolásnál a 1. mellékletben foglaltakat kell alkalmazni.

X.

SZABÁLYZAT ÉRVÉNYESSÉGE, FELÜLVISZGÁLATÁNAK SZABÁLYAI

Jelen gépjármű üzemeltetési szabályzat 2015. július 9-től határozatlan ideig érvényes. Aktualitását Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testülete szükség szerint felülvizsgálja, és ha indokolt határozattal módosítja.
Záradék:
Pamuk Község Önkormányzata Falugondnoki Szolgálatának gépjármű üzemeltetési szabályzatát Pamuk Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a 51/2015. (VII. 08..) számú határozatával jóváhagyta.
Pamuk, 2015. július 08.

Tóth Csaba
polgármester

dr. Molnár Éva
jegyző

1. melléklet
Pamuk Község Falugondnoki Szolgálatának
gépjármű üzemeltetési szabályzatához

AZ ÜZEMANYAG- ÉS KENŐANYAG-FOGYASZTÁS IGAZOLÁS NÉLKÜL ELSZÁMOLHATÓ MÉRTÉKÉNEK MEGÁLLAPÍTÁSA

(közúti gépjárművek, az egyes mezőgazdasági, erdészeti és halászati erőgépek üzemanyag- és kenőanyag- fogyasztásának igazolás nélkül elszámolható mértékéről szóló
AZ ELSZÁMOLÁS HAVONTA KÖTELEZŐ!
A gépjármű elszámolható üzemanyagköltségét az alábbi tényezők szorzata adja:
1. az elszámolt és igazolt havi menetteljesítmény (km)
2. alapnorma (l/100 km)
3. korrekciós tényező
4. üzemanyag egységár (Ft/l)
havi kilométer x alapnorma
üzemanyagköltség (Ft) = x korrekciós tényező
x üzemanyag egységár
100
1. Az elszámolt és igazolt menetteljesítmény a menetlevelekből és az összesítőből vehető.
2. Az alapnorma meghatározásának lehetőségei:
jogszabály-mellékletében a gyártmány és típus-érték megtalálható,
a gyártó adata (a kezelési könyvben)
szakértői intézmény (Közlekedési Felügyelet) bemérése alapján
3. Az átlagostól eltérő üzemeltetési mód esetén az üzemanyag-elszámolásnál alkalmazható korrekciós tényezők a 60/1992. (IV.1.) Korm. rendelet 2. mellékletében találhatók.
Azonos útszakaszon csak egy szorzó vehető figyelembe, kivéve a téli és a légkondicionálóval történő üzemeltetés szorzóját, amely a jelzett naptári időszakban a teljes futásteljesítményre alkalmazható.
Ez az elszámolási mód figyelembe veszi a jármű egyedi jellegzetességét, a használat körülményeit, ugyanakkor részletesebb nyilvántartást igénylő, bonyolultabb megoldás.
Mivel a tevékenység döntő része naponta ismétlődő igénybevételt eredményez, az alkalmazás szempontjából célszerűbb egy jól megfigyelt (igazolt és elfogadott) és jól dokumentált havi elszámolásból átlagosított korrekciós tényezőt meghatározni, és ezzel az elszámolás egy szorzásra egyszerűsödik.
4. Üzemanyag-egységárnak az adott elszámolási időszakban közzétett NAV-árat kell figyelembe venni.
Az üzemanyag minőségére vonatkozóan a gyártó ill. a kereskedő által meghatározott az irányadó. (A kezelési utasításban található)
Az elszámolási norma a gépjármű-használattal felmerült személyi jövedelemadó-mentes üzemanyag-felhasználás maximumát jelenti.
A gépjármű kenőanyag-
felhasználásának = elszámolt üzemanyag x 0,7% x kenő-
ellenértéke anyag-egységár
Példa az üzemanyag-elszámolásra: (2006. augusztus)
A hónapban futott kilométer
(igazolt menetlevél alapján)........................................... 1600 km
Alapnorma (minőség: ESZ-95)................................. 10 l/100 km
Átlagos korrekció:................................................................ 1,28
Az elszámolási időszakban ténylegesen felhasznált
(számlával igazolt) üzemanyag mennyisége:....................... 188 l
Az elszámolási időszakban az üzemanyagnorma és a korrekció
alapján számított mennyiség (1.600x10,0x1,28):100....... 204,8 l
Az NAV által közzétett üzemanyagár .......................... 299,- Ft/l
Igazolás nélkül elszámolható üzemanyag-költség
204,8 l x 299,- Ft/l..................................................... 61.235,- Ft
Feltételezett megtakarítás:
Ha az elszámolási időszakban ténylegesen felhasznált üzemanyag mennyisége (számlával igazolt) 188 l
A megtakarított mennyiség (204,8-188) .......................... 16,8 l
Üzemanyag megtakarítás (16,8 x 299,-) ............. 5.023,- Ft
Igazolás nélkül elszámolható kenőanyag-költség:
Elszámolt üzemanyag-mennyiség x 0,7 % x kenőanyag-egységár

(Kenőanyag-egységár: ............................................ 2.000,- Ft/l)

= 204,8 x 0,7 % x 2.000 = ......................................... 2.867,- Ft
Mindösszesen:........................................................... 7.890,- Ft
2. melléklet
Pamuk Község Falugondnoki Szolgálatának
gépjármű üzemeltetési szabályzatához

KORREKCIÓS TÉNYEZŐK

(A szabályzat elfogadásakor irányadó korrekciós tényezőket a 60/1992. (IV. 1.) Korm. rendelet 2. számú melléklete határozza meg.)

Szorzók
1. Hegymenet
A hegy- és lejtmenet teljes hosszán alkalmazható, ha legmagasabb sebességfokozat az emelkedőszakasz több mint 25%-ában nem használható. Autópályán, autóúton, továbbá egy számjegyű országos vagy betűvel jelzett főközlekedési közúton nem alkalmazható.
Értéke: 10%
2. Száraz földút, nem portalanított makadámút
Értéke: 10%
3. Városi forgalom
Átmenő forgalom esetében - Budapest kivételével - nem alkalmazható. Lakott területen belüli forgalom esetében a lakott területet jelző táblák közötti területre alkalmazható.
Értéke:
a) Budapesten 35%
b) megyeszékhelyen és 100 000 feletti lakosú városokban 25%
c) egyéb városokban 15%
Közforgalmú autóbusz és személygépkocsi (taxi) esetében az a), b) pontban feltüntetett városokban
- mechanikus sebességváltóval szerelt járműnél 35%
- hidraulikus sebességváltóval szerelt járműnél 45%
4. Terep

(Erdei út, időszakos közlekedésre használt dűlőút, mezőgazdasági, erdőgazdasági művelés alatt álló területen.)

Értéke: 25%
5. Téli üzemeltetés

(December 1-je és március 1-je közötti időszak.)

Értéke: 3%
5.1. Légkondicionáló berendezés üzemeltetése24
Értéke: 5%
Légkondicionáló berendezéssel felszerelt gépkocsi május 1-je és szeptember 1-je közötti üzemeltetési időszakában alkalmazható.
6. Akadályozott forgalom

(Egyedi üzemeltetés.)

Az 1-5. pontokban nem említett üzemeltetési körülmények esetében alkalmazható.
Értéke: 90%
7. Járművezetés oktatása oktató gépjárművel Értéke: 90%.
Azonos útszakaszon csak egy szorzó vehető figyelembe, kivéve a téli üzemeltetés és a légkondicionáló berendezés üzemeltetésének szorzóját, amely a jelzett naptári időszakban a teljes futásteljesítményre alkalmazható. Amennyiben a téli üzemeltetés vagy a légkondicionáló berendezés üzemeltetésének szorzóját valamely más szorzóval együtt kell figyelembe venni, az alkalmazható szorzó meghatározása úgy történik, hogy a téli üzemeltetés vagy a légkondicionáló berendezés üzemeltetésének szorzóját a másik szorzóval össze kell adni és az eredménnyel az alapnorma értéke növelhető.
Pótlékok
1. Billentés
Billentésként (fordulóként csak egy billentés vehető figyelembe)
5 m3 raktérfogat alatt 0,1 liter
5 m3 raktérfogat felett 0,2 liter
2. Pótkocsivontatás
Gázolajüzemű vontatás esetében vontatmánytonnánként és 100 km-enként 0,7 liter.
Benzinüzemű vontatás esetében vontatmánytonnánként és 100 km-enként 1,1 liter.
3. A gépkocsi motorjával hajtott segédberendezések (csörlő, daru, szivattyú stb.) működtetése.
A gyártó által megjelölt érték.
4. Külön erőforrással hajtott segédberendezések (csörlő, daru, szivattyú stb.), illetve a gépjárműmotortól független fűtő- és klímaberendezés.
A gyártó által megjelölt érték.
3. melléklet
Pamuk Község Falugondnoki Szolgálatának
gépjármű üzemeltetési szabályzatához

(A szabályzat elfogadásakor irányadó gyermekszállításra vonatkozó a közúti közlekedés szabályairól szóló 1/1975. (II. 5.) KPM-BM együttes rendelet alapján)

46. § (1) Személyt szállítani csak a járműnek e célra kialakított álló- vagy ülőhely részén szabad. Álló utast csak autóbuszon, trolibuszon és villamoson szabad szállítani.

46. § (2) Gépjárművel, mezőgazdasági vontatóval és lassú járművel - a (4) és (5) bekezdésben említett esetet kivéve - legfeljebb a jármű hatósági engedélyében feltüntetett számú személyt szabad szállítani. A szállítható személyek számának meghatározásánál a vezetőt is figyelembe kell venni. Két 10 éven aluli gyermeket - ha az általuk elfoglalt ülésen a gyermekbiztonsági rendszer használata a 48. §-ban foglaltak alapján nem kötelező - egy személynek kell tekinteni.

48. § (7) A gépkocsiban vagy a mopedautóban utazó 150 cm-nél alacsonyabb gyermek - a testsúlyához igazodó kialakítású - gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermekbiztonsági rendszert kialakításától függően a járműnek erre a célra gyárilag kialakított rögzítési pontjaihoz, vagy az üléshez tartozó biztonsági övhöz vagy ennek bekötési pontjaihoz kell csatlakoztatni. A gépkocsi és a mopedautó üléseihez - a vezető ülését kivéve - gyermekbiztonsági rendszer szerelhető be. Az első üléshez - a jármű szokásos haladási irányával ellentétes irányban - a gyermekbiztonsági rendszer csak akkor szerelhető be, ha az üléshez légzsákot nem szereltek fel vagy a légzsák működésbe lépését előzetesen megakadályozták. A 3 évnél fiatalabb gyermek csak gyermekbiztonsági rendszerben rögzítve szállítható. A gyermeket a gyermekbiztonsági rendszerhez tartozó hevederekkel (pántokkal) is rögzíteni kell.

48. § (8) A gyermeket nem kell gyermekbiztonsági rendszerben rögzíteni:

a) ha a gyermekbiztonsági rendszer beszerelésére a gépkocsi a gyári kialakítása alapján nem alkalmas (az ilyen kialakítású M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsiban a 3 évnél fiatalabb gyermek nem szállítható, illetve a 3. életévét már betöltött és 150 cm-nél kisebb testmagasságú gyermek az első ülésen nem szállítható);

b) ha gépkocsi hátsó ülésén utazik, 3. életévét már betöltötte, legalább 135 cm magas és az üléshez beszerelt biztonsági övvel - testméretéhez igazodóan - biztonságosan rögzíthető;

c) ha taxi üzemmódban használt taxi gépkocsi és a személygépkocsis személyszállítást végző gépkocsi hátsó ülésén utazik;

d) ha a rendvédelmi szervek gépkocsijában vagy a mentő gépkocsi betegellátó terében utazik;

e) a menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban;

f) a nem menetrend szerinti személyszállítást végző autóbuszban, ha álló utasokat is szállíthat;

g) ha 3. életévét még nem töltötte be és állva utazik az autóbuszban;

h) ha külön jogszabályban meghatározott orvos által kiállított igazolással rendelkezik.

(…)

w) Gyermekbiztonsági rendszer:
wa) integrált gyermekbiztonsági rendszer: hevederek vagy hajlékony elemek kombinációja, biztonsági csattal, beállító eszközökkel, tartozékokkal és egyes esetekben kiegészítő székkel és/vagy ütközésvédelemmel együtt, amit a saját beépített hevederrel vagy hevederekkel rögzítenek;
wb) nem integrált gyermekbiztonsági rendszer: részleges biztonsági rendszer, amely a felnőttek számára szolgáló biztonsági övvel együtt használva - amely körbeveszi a gyermek testét, vagy biztonságosan rögzíti azt a szerkezetet, amelyben a gyermeket elhelyezik - teljes gyermekbiztonsági rendszert képez;
A közúti járművek műszaki megvizsgálásáról szóló 5/1990. (IV. 12.) KöHÉM rendelet 2. § (9) bekezdése alkalmazásában M1, N1, N2 és N3 kategóriájú gépkocsik a következők:
- M1 járműkategória”: személygépkocsik,
- N1 járműkategória”: legfeljebb 3,5 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók,
- N2 járműkategória”: több, mint 3,5 t, de legfeljebb 12 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók,
- N3 járműkategória”: több, mint 12 t megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsik és vontatók,
Értelmezés példákkal:
- 3 év alatti gyermek személygépjárműben csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható. Régi típusú személygépjárműben – Trabant, kis Polski stb. – ha nem tudjuk beszerelni a gyermekbiztonsági rendszert (pl. a hátsó biztonsági öv hiánya miatt), nem szállítható 3 év alatti gyermek! Ugyanígy érvényes ez valamennyi tehergépjárműre is. (N1-N2-N3 kategória)
- 3 év felett és 135 cm alatt a hátsó ülésen kötelező a gyermeket gyermekbiztonsági rendszerben szállítani.
- 135 cm felett a testmérethez igazodó biztonsági övvel is rögzíthető a gyermek, de csak a hátsó ülésen.
- 150 cm alatt az első ülésben csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható a gyermek.
Összefoglalás
- 3 éves kor alatt akár az első ülésben menetiránnyal ellentétesen (légzsák nélküli vagy kikapcsolható légzsákkal rendelkező járműben), akár a hátsó ülésben csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható gyermek.
- 135 és 150 centiméter közötti gyermek az első ülésen csak gyermekbiztonsági rendszerben szállítható. A hátsó üléseken pedig akkor is, ha a biztonsági övvel megfelelően rögzíthetők.