Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Pamuk Község Önkormányzata 2025.évi költségvetéséről
Hatályos: 2025. 11. 28Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete
Pamuk Község Önkormányzata 2025.évi költségvetéséről
[1] Pamuk Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésének összeállításakor a takarékos, ésszerű gazdálkodás elvét, valamint az önkormányzat gazdálkodásának tervszerű működését helyezte előtérbe.
[2] A Képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
A rendelet hatálya
1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, annak bizottságára, a polgármesterre, az Önkormányzat költségvetési szervére.
Az önkormányzat bevételei és kiadásai
2. §1
|
2025. évi költségvetési bevételének és kiadásának részletezése |
Adatok: e Ft-ban |
|||
|
Működési bevételek |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|
|
Intézményi működési bevétel |
300 |
960 |
1 260 |
|
|
Önk közhatalmi bevétele |
3 215 |
3 215 |
||
|
Önkormányzatok működésének ált.támogatása |
17 783 |
17 783 |
||
|
Szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása |
10 606 |
10 606 |
||
|
Kulturális feladatok támogatása |
2 270 |
2 270 |
||
|
Kiegészítő támogatások |
1 285 |
1 285 |
||
|
Működési célú pénzeszköz átvétel |
32 047 |
32 047 |
||
|
Áht-én belüli megelőgezések |
682 |
682 |
||
|
Működési célú pénzmaradvány |
10 541 |
10 541 |
||
|
Működési célú bevételek összesen |
78 729 |
960 |
0 |
79 689 |
|
Felhalmozási bevételek |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|
|
Felh. és tőke jell.bev. |
1 200 |
1 200 |
||
|
Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel |
0 |
|||
|
Felhalmozási célú pénzmaradvány |
2 242 |
2 242 |
||
|
felhalmozás célú bevételek összesen |
3 442 |
0 |
0 |
3 442 |
|
BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN: |
82 171 |
960 |
0 |
83 131 |
|
Működési kiadások |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|
|
Személyi juttatás |
33 646 |
33 646 |
||
|
Munkaadót terhelő járulék |
2 298 |
2 298 |
||
|
Dologi kiadások, egyéb folyó kiadások |
25 110 |
25 110 |
||
|
ÁFA - kiadások |
5 243 |
5 243 |
||
|
Működési célú pe. átadás, egyéb tám. |
5 724 |
599 |
6 323 |
|
|
Működési tartalék |
2 021 |
2 021 |
||
|
Áht-én belüli megelőgezések visszafizetése |
1 670 |
0 |
1 670 |
|
|
Működési célú kiadások összesen |
75 712 |
599 |
0 |
76 311 |
|
Felhalmozási kiadások |
Kötelező feladat |
Önként vállalt feladat |
Államigazgatási feladat |
Mindösszesen |
|
eredeti |
eredeti |
eredeti |
eredeti |
|
|
fejlesztési kiadások |
4 260 |
4 260 |
||
|
beruházási kiadások |
318 |
318 |
||
|
fejlesztési tartalék |
2 242 |
2 242 |
||
|
felhalmozási célú kiadások összesen |
6 820 |
0 |
0 |
6 820 |
|
KIADÁSOK MINDÖSSZESEN: |
82 532 |
599 |
0 |
83 131 |
|
361 |
361 |
0 |
0 |
|
|
Megnevezés |
Létszám (fő) |
|||
|
Szakmai |
Technikai |
Összesen |
||
|
Pamuk Község Önkormányzat községgazdálkodás |
5 |
0 |
5 |
|
|
Tanyagondnoki szolgálat |
1 |
0 |
1 |
|
|
Közművelődés, könyvtári tevékenység |
1 |
0 |
1 |
|
|
Közfoglalkoztatási tevékenység |
6 |
6 |
||
|
Pamuk Község Önkormányzat mindösszesen: |
7 |
6 |
13 |
|
|
-Kötelező feladatok |
7 |
6 |
13 |
|
|
-Önként vállalt feladatok |
0 |
0 |
0 |
|
|
-Államigazgatási feladatok |
0 |
0 |
0 |
|
A bevételi többlet keletkezése
3. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület, illetve pénzintézeti lekötés után hasznosíthatja.
(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 10.000.000.-Ft-ig a képviselő testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.
(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.
Előirányzat átcsoportosítások
4. § (1) A polgármesteri hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokról a jogszabályi előírásoknak megfelelően a Képviselő- testületet folyamatosan tájékoztatni kell.
(2) A képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert a központi céljellegű előirányzatok célszerinti felhasználására, továbbá a képviselő-testület a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 2.000 e Ft összeghatárig a polgármesterre ruházza át. A képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az év közben bekövetkezett, előre nemlátható események hatására a beruházás és fejlesztés előirányzatokra a költségvetés egyéb jogcímeinek terhére 2.000 e Ft átcsoportosítást végezhessen.
A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai
5. § (1) Az önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott beruházások és felújítások lebonyolítása a közbeszerzési törvény szerint történik. Értékhatár alatti beszerzések esetén 2 millióFt-ig a polgármester dönt 2 millió Ft felett pedig az önkormányzat Beszerzési Szabályzatának megfelelően történik a beszerzés.
(2) A Képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert az év folyamán, a bérkifizetéshez – a likviditás fenntartása érdekében szükséges hitel felvételére.
6. § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut vagy bevételei e a tervezettől elmaradnak, á tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja .
(2) A képviselő-testület a 3§-ban foglaltak kivételével -negyedévenként, döntése szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés-a helyi önkormányzatot éríntő módon- a meghatározott, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.
7. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.
Létszám és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások
8. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám-és bérgazdálkodási jogkörben eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.
(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási díjas tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összeségében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.
9. § A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok, és költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosítást a képviselő-testület engedélyezheti.
(1) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a polgármester negyedévente köteles beszámolni a képviselő-testületnek.
(2) A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának a három negyedéves helyzetéről a következő évi költségvetési koncepcióval együtt november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet a költségvetés előirányzatainak időarányos alakulásáról, a tartalék felhasználásáról a hiány illetőleg többlet összegének alakulásáról, valamint a költségvetés teljesülésének alakulásáról.
10. § A 4§ (3) bekezdésen kívül gazdálkodás során létrejött hiány finanszírozásának módja a hitelfelvétel, a hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő- testületet illetik meg.
11. § (1) A polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti- e törvény rendelkezéseitől eltérő- intézkedést hozhat az állampolgárok élet és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben), melyről a képviselő-testületnek be kell számolni.
(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajt végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.
Önkormányzati biztos kirendelése
12. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.
(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.
(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja
a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,
b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,
c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,
d) a költségvetési szerv vezetője.
(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.
Vegyes záró rendelkezések
13. § (1) E rendelet rendelkezéseit 2025. január 01. napjától kell alkalmazni.
(2) Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.
Megállapította: Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1. §. Hatályos: 2025. XI. 28-tól.
Módosította: Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1-11. §, 1-10. melléklet.