Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Pamuk Község Önkormányzata 2025.évi költségvetéséről

Hatályos: 2025. 11. 28

Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 1/2025. (II. 14.) önkormányzati rendelete

Pamuk Község Önkormányzata 2025.évi költségvetéséről

2025.11.28.

[1] Pamuk Község Önkormányzata 2025. évi költségvetésének összeállításakor a takarékos, ésszerű gazdálkodás elvét, valamint az önkormányzat gazdálkodásának tervszerű működését helyezte előtérbe.

[2] A Képviselő-testület az Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdésében meghatározott eredeti jogalkotói hatáskörében, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés f) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:

I. Fejezet

A rendelet hatálya

1. § (1) A rendelet hatálya kiterjed az önkormányzatra, annak bizottságára, a polgármesterre, az Önkormányzat költségvetési szervére.

II. Fejezet

Az önkormányzat bevételei és kiadásai

2. §1

2025. évi költségvetési bevételének és kiadásának részletezése

Adatok: e Ft-ban

Működési bevételek

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Intézményi működési bevétel

300

960

1 260

Önk közhatalmi bevétele

3 215

3 215

Önkormányzatok működésének ált.támogatása

17 783

17 783

Szociális és gyermekjóléti feladatok támogatása

10 606

10 606

Kulturális feladatok támogatása

2 270

2 270

Kiegészítő támogatások

1 285

1 285

Működési célú pénzeszköz átvétel

32 047

32 047

Áht-én belüli megelőgezések

682

682

Működési célú pénzmaradvány

10 541

10 541

Működési célú bevételek összesen

78 729

960

0

79 689

Felhalmozási bevételek

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Felh. és tőke jell.bev.

1 200

1 200

Felhalmozási célú pénzeszköz átvétel

0

Felhalmozási célú pénzmaradvány

2 242

2 242

felhalmozás célú bevételek összesen

3 442

0

0

3 442

BEVÉTELEK MINDÖSSZESEN:

82 171

960

0

83 131

Működési kiadások

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

Személyi juttatás

33 646

33 646

Munkaadót terhelő járulék

2 298

2 298

Dologi kiadások, egyéb folyó kiadások

25 110

25 110

ÁFA - kiadások

5 243

5 243

Működési célú pe. átadás, egyéb tám.

5 724

599

6 323

Működési tartalék

2 021

2 021

Áht-én belüli megelőgezések visszafizetése

1 670

0

1 670

Működési célú kiadások összesen

75 712

599

0

76 311

Felhalmozási kiadások

Kötelező feladat

Önként vállalt feladat

Államigazgatási feladat

Mindösszesen

eredeti

eredeti

eredeti

eredeti

fejlesztési kiadások

4 260

4 260

beruházási kiadások

318

318

fejlesztési tartalék

2 242

2 242

felhalmozási célú kiadások összesen

6 820

0

0

6 820

KIADÁSOK MINDÖSSZESEN:

82 532

599

0

83 131

361

361

0

0

az átlagos statisztikai állományi létszám 22 fő
ebből:

Megnevezés

Létszám (fő)

Szakmai

Technikai

Összesen

Pamuk Község Önkormányzat községgazdálkodás

5

0

5

Tanyagondnoki szolgálat

1

0

1

Közművelődés, könyvtári tevékenység

1

0

1

Közfoglalkoztatási tevékenység

6

6

Pamuk Község Önkormányzat mindösszesen:

7

6

13

-Kötelező feladatok

7

6

13

-Önként vállalt feladatok

0

0

0

-Államigazgatási feladatok

0

0

0

A bevételi többlet keletkezése

3. § (1) A gazdálkodás során az év közben létrejött bevételi többletet a képviselő-testület, illetve pénzintézeti lekötés után hasznosíthatja.

(2) Az (1) bekezdés szerinti hasznosítással kapcsolatos szerződések, illetve pénzügyi műveletek lebonyolítását 10.000.000.-Ft-ig a képviselő testület a polgármester hatáskörébe utalja. A polgármester a megtett intézkedésekről a következő képviselő-testületi ülésen tájékoztatást ad.

(3) A (2) bekezdésben meghatározott összeget meghaladó bevételi többlet felhasználásáról a képviselő-testület annak felmerülését követő testületi ülésen esetenként dönt.

Előirányzat átcsoportosítások

4. § (1) A polgármesteri hatáskörben végrehajtott előirányzat módosításokról a jogszabályi előírásoknak megfelelően a Képviselő- testületet folyamatosan tájékoztatni kell.

(2) A képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert a központi céljellegű előirányzatok célszerinti felhasználására, továbbá a képviselő-testület a jóváhagyott kiadási, bevételi előirányzatok közötti átcsoportosítás jogát 2.000 e Ft összeghatárig a polgármesterre ruházza át. A képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert, hogy az év közben bekövetkezett, előre nemlátható események hatására a beruházás és fejlesztés előirányzatokra a költségvetés egyéb jogcímeinek terhére 2.000 e Ft átcsoportosítást végezhessen.

III. Fejezet

A 2025. évi költségvetés végrehajtásának szabályai

5. § (1) Az önkormányzat költségvetési rendeletében jóváhagyott beruházások és felújítások lebonyolítása a közbeszerzési törvény szerint történik. Értékhatár alatti beszerzések esetén 2 millióFt-ig a polgármester dönt 2 millió Ft felett pedig az önkormányzat Beszerzési Szabályzatának megfelelően történik a beszerzés.

(2) A Képviselő- testület felhatalmazza a polgármestert az év folyamán, a bérkifizetéshez – a likviditás fenntartása érdekében szükséges hitel felvételére.

6. § (1) Ha a helyi önkormányzat év közben a költségvetési rendelet készítésekor nem ismert többletbevételhez jut vagy bevételei e a tervezettől elmaradnak, á tényről a polgármester a képviselő-testületet tájékoztatja .

(2) A képviselő-testület a 3§-ban foglaltak kivételével -negyedévenként, döntése szerinti időpontban, de legkésőbb az éves költségvetési beszámoló elkészítésének határidejéig, december 31-i hatállyal módosítja a költségvetési rendeletét. Ha év közben az Országgyűlés-a helyi önkormányzatot éríntő módon- a meghatározott, támogatások előirányzatait zárolja, azokat csökkenti, törli, az intézkedés kihirdetését követően haladéktalanul a képviselő-testület elé kell terjeszteni a költségvetési rendelet módosítását.

7. § A képviselő-testület a polgármesternek e rendelet elfogadásáig az átmeneti időszakban tett intézkedéseiről (bevételek beszedése, az előző évi kiadási előirányzatokon belül a kiadások arányos teljesítése) szóló beszámolóját elfogadja. Az átmeneti időszakban beszedett bevételek és teljesített kiadások e rendeletbe beépítésre kerültek.

Létszám és bérgazdálkodással kapcsolatos előírások

8. § (1) A költségvetési szerv vezetője önálló létszám-és bérgazdálkodási jogkörben eljárva a költségvetési szerv részére engedélyezett létszám-keretet a tényleges foglalkoztatás során köteles betartani.

(2) Az egyes foglalkoztatási formákra (teljes munkaidős, részmunkaidős, valamint a megbízási díjas tiszteletdíjas foglalkoztatás) álláshelyenként, illetve összeségében az elemi költségvetésben tervezett (módosított személyi juttatás) előirányzatot nem lépheti túl.

9. § A Képviselő-testület által jóváhagyott előirányzatok, és költségvetési létszámkeretek közötti átcsoportosítást a képviselő-testület engedélyezheti.

(1) Az átruházott hatáskörben hozott döntésekről a polgármester negyedévente köteles beszámolni a képviselő-testületnek.

(2) A polgármester a helyi önkormányzat gazdálkodásának a három negyedéves helyzetéről a következő évi költségvetési koncepcióval együtt november 30-ig tájékoztatja a Képviselő-testületet a költségvetés előirányzatainak időarányos alakulásáról, a tartalék felhasználásáról a hiány illetőleg többlet összegének alakulásáról, valamint a költségvetés teljesülésének alakulásáról.

10. § A 4§ (3) bekezdésen kívül gazdálkodás során létrejött hiány finanszírozásának módja a hitelfelvétel, a hitelügyletekkel kapcsolatos hatáskörök kizárólagosan a képviselő- testületet illetik meg.

11. § (1) A polgármester a helyi önkormányzat költségvetése körében átmeneti- e törvény rendelkezéseitől eltérő- intézkedést hozhat az állampolgárok élet és vagyonbiztonságát veszélyeztető elemi csapás, illetőleg következményeinek elhárítása érdekében (veszélyhelyzetben), melyről a képviselő-testületnek be kell számolni.

(2) Az (1) bekezdésben meghatározott jogkörben a polgármester az előirányzatok között átcsoportosítást hajt végre, egyes kiadási előirányzatok teljesítését felfüggesztheti, a költségvetési rendeletben nem szereplő kiadásokat teljesíthet.

Önkormányzati biztos kirendelése

12. § (1) Ha a helyi önkormányzat által irányított költségvetési szerv harminc napon túli elismert tartozásállományának mértéke eléri az éves eredeti kiadási előirányzatának 10%-át vagy a százötven millió forintot, és e tartozását egy hónapon belül nem tudja harminc nap alá szorítani, a képviselő-testület a költségvetési szervhez – az Áht. 71. § (2) és (3) bekezdésben foglalt hatáskörrel rendelkező önkormányzati biztost jelöl ki.

(2) Az önkormányzati biztos kirendelését az (1) bekezdésben meghatározott mértékű elismert tartozásállomány elérése esetén a képviselő-testületnél a polgármester kezdeményezi.

(3) Ha a polgármester a kötelezettségének nem tesz eleget, a biztos kirendelését indítványozhatja

a) az önkormányzat képviselő-testületének pénzügyi bizottsága,

b) a helyi önkormányzat jegyzője a polgármesteren keresztül,

c) a helyi önkormányzat képviselő-testülete által megbízott könyvvizsgáló,

d) a költségvetési szerv vezetője.

(4) Az önkormányzati biztost a jelölhető személyek, illetve szervezetek közül a képviselő-testület döntése alapján a polgármester bízza meg, és ennek tényét a helyben szokásos módon teszi közzé.

IV. Fejezet

Vegyes záró rendelkezések

13. § (1) E rendelet rendelkezéseit 2025. január 01. napjától kell alkalmazni.

(2) Ez a rendelet 2025. február 15-én lép hatályba.

1

Megállapította: Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1. §. Hatályos: 2025. XI. 28-tól.

2

Módosította: Pamuk Község Önkormányzata Képviselő-testületének 5/2025. (XI. 27.) önkormányzati rendelete 1-11. §, 1-10. melléklet.