Böhönye Község Önkormányzat Képviselő-testületének 29/2013 (XI.21.) önkormányzati rendelete

A szociális és gyermekvédelmi pénzbeni, természetbeni és intézményi ellátások helyi szabályozásáról

Hatályos: 2018. 08. 28- 2019. 06. 30

Böhönye Községi Önkormányzat Képviselő-testülete az Alaptörvény 31. cikke 2 bekezdése valamint az  Alaptörvény 32. cikk (2) bekezdése, valamint 1993. évi III. tv. a Szociális törvény 10.§(1) 25.§(3) b.) pontja bb.) alpontja , 26§-a, 32.§(1) bekezdés b.) pontja,32.§(2) ,33.§7) bekezdése , 37.§(1) d.) pontjában,38§(9)  37/A§ (3) 43/B § (1) és (3) bekezdései 45.§-a 47.§-a (1) és (2a) bekezdései, 48.§ ( 4) bekezdése 50.§(3) bekezdése,60.§(3, (4)bekezdései, 62.§(2) bekezdése,90.§(3) bekezdése92.§(1) és(2) bekezdése 115.§(3) bekezdése 132.§ (4) bekezdésben 140/R §-ában  ) bekezdéseiben, a gyermekvédelemről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv. (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2); 20.§(9) bekezdése ; 29. § (1) és (2)  131§(1) bekezdésében és a 148.§(5) bekezdésében kapott felhatalmazás alapján az alábbi rendeletet alkotja:


I. FEJEZET

Általános rendelkezések

A rendelet hatálya

1. §.


A rendelet :

(1) A pénzbeni ellátások tekintetében e rendelet területi hatálya Böhönye község önkormányzata  közigazgatási területére terjed ki.

(2) A rendelet személyi hatálya a Szociális igazgatásról és ellátásokról szóló 1993 évi III. tv (továbbiakban: Szt.) 3. §-ban, valamint a Gyermekek védelméről és gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. tv (továbbiakban: Gyvt.) 4.§-ban meghatározott személyekre terjed ki.

(3) A rendelet személyi hatálya a szociális és gyermekjóléti  szolgáltatások tekintetében

 a.) étkeztetés Böhönye községre terjed ki,

 b.) házi segítségnyújtás: Böhönye, Nemesdéd, Vése  községekben ellátást igénylőkre   és igénybe vevőkre

 c.) családsegítés: Böhönye, Nemeskisfalud, Szenyér községekben ellátást igénylőkre és igénybe vevőkre;

 d.) idősek nappali ellátása  Böhönye, Nemeskisfalud, Nemesdéd, Szenyér,Vése, Varászló községekben  ellátást igénylőkre   és igénybe vevőkre

 e.) gyermekek napközbeni ellátása és gyermekétkeztetés: Böhönyei Gézengúz Óvodában és Festetics Pál Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskolában ellátást igénybe vevőkre terjed ki;

f.) gyermekjóléti szolgáltatás Böhönye, Nemeskisfalud, Szenyér községekben ellátást igénylőkre és igénybe vevőkre terjed ki.



(4) E rendelet tárgyi hatálya az alábbi ellátásokra terjed ki :

a./ Pénzbeni és természetbeni ellátások:

aa./ települési támogatások :

aaa./ lakhatáshoz kapcsolódó támogatás;

aab./ tartósan beteg felnőtt hozzátartozó ápolásának támogatása;

aac./ támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez;

aad./ lakhatási kiadásokban hátralékot felhalmozó személyek támogatása;

aae.) rendkívüli települési támogatás.

ab./ Köztemetés

ac./ Bursa Hungarica Ösztöndíj pályázat

ad./ Felsőoktatási ösztöndíj támogatás

ae./ A szociális földprogram

b.)        Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások

    ba.)étkeztetés

    bb. házi segítségnyújtás

    bc) jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

    bd. családsegítés

    be) támogató szolgálat

    bf.) idősek nappali ellátása 

    bg.) gyermekek ellátásával kapcsolatban  gyermekjóléti szolgáltatás

    bh.) gyermekek napközbeni ellátása és gyermekétkeztetés

    bi.) bölcsödei ellátás

    bk.) gyermekek átmeneti gondozása


(5) E rendeletben szabályozott Bursa Hungarica önkormányzati támogatása Böhönye községben állandó bejelentett lakcímmel rendelkező személyekre terjed ki.


(6) E rendelet 1§ (4) bek b. pontjának ba),bb),bd)bf),bg) pontjainban felsorolt ellátásokat a Böhönye és Környéke Önkormányzati Társulása( továbbiakban Társulás)  által fenntartott Szociális Alapszolgáltató Központ, a bh) pontban foglalt ellátást a Társulás által fenntartott Böhönyei Gézengúz Óvoda  biztosítja. A bc), be.) bi) pontokba foglalt ellátást a Marcali Többcélú Önkormányzati Társulás biztosítja a Marcali SZISZK intézményen keresztül. A bk)  pontban foglalt ellátás a Vöröskereszt szervezettel kötött együttműködési megállapodás alapján biztosított.


Értelmező rendelkezések

2.§.


3.§.




Általános eljárási rendelkezések

4.§.


(1) A pénzbeli és természetben nyújtott szociális ellátások iránti kérelmet, ha magasabb szintű jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik az erre rendszeresített formanyomtatványon a Böhönyei Közös Önkormányzati  Hivatalnál ( továbbiakban Hivatal) lehet benyújtani.

(2) Amennyiben az e rendeletben szabályozott szociális alapszolgáltatások biztosítása társulás keretében fenntartott intézmény (Böhönyei Szociális Alapszolgáltató Központ illetve a Marcali Szociális Szolgáltató Központ) útján történik az alapszolgáltatás igénybevétele iránti kérelmet a Központok vezetőjéhez lehet szóban vagy írásban előterjeszteni.

(3) A kérelmet – ha törvény másként nem rendelkezik – az a szociális hatáskört gyakorló szerv bírálja el, amelynek illetékességi területén a kérelmező lakcíme van. A kérelmező lakcíme az a lakóhely vagy tartózkodási hely, ahol életvitelszerűen lakik. A lakcím megállapítása szempontjából a személyiadat-és lakcímnyilvántartás adatai az irányadók.

(4) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és családtagjai jövedelemviszonyairól szóló igazolásokat, melynek irányadó időszakára az Szt. 10§ (1) bekezdésében meghatározottakat kell figyelembe venni.

(5)

(6) A havi rendszeres szociális ellátásokat utólag, minden hónap 5.-éig kell folyósítani. A kifizetés történhet postai úton, illetve a jogosult kérelme alapján annak bankszámlájára.

(7) A nem havi rendszerességgel nyújtott szociális ellátás kifizetése, a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került személy kérelmére vagy hivatalból, a (5) bekezdésben meghatározottakon túl házipénztárból is kifizethető. Erről a határozatban rendelkezni kell.


5. §.

(1) A kérelmező a kérelmében saját, valamint a vele egy háztartásban lakó személyek adatairól, jövedelmi viszonyairól köteles nyilatkozni, továbbá a jövedelmi adatokra vonatkozó bizonyítékokat a kérelem benyújtásával egyidejűleg kell becsatolnia.

A pénzbeli és természetbeni szociális ellátások megállapítása iránti kérelem tartalmazza:

- az ellátást igénylő személynek az Szt. 18. §-ának a.) c.) pontjában szereplő adatait, valamint az egységes szociális nyilvántartásról szóló törvényben szereplő adatokat,

- az igényelt szociális ellátás jogosultsági feltételeire vonatkozó adatokat, nyilatkozatokat.

(2) A jövedelemtől függő szociális ellátások esetében a jövedelem típusának megfelelő igazolás vagy annak fénymásolata a jövedelemről tett nyilatkozat melléklete.

(3) Amennyiben a jövedelemszámításnál irányadó időszakban az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege változik, akkor időarányosan annak az időszaknak az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegével kell számolni, amelynek a nettó jövedelemét a kérelmező igazolja

(4) Amennyiben a pénzbeli és természetbeni ellátás iránti kérelemben előadott életkörülmények vizsgálata kapcsán a kérelem megalapozott elbírálása szükségessé teszi, az igénylőnél környezettanulmányt kell készíteni.

(5) Nem kell környezettanulmányt készíteni az igénylőről, ha életkörülményeit a  Hivatal már bármely ügyben vizsgálta és azokban lényeges változás nem feltételezhető. 


6.§.

A képviselő-testület, a Szociális Bizottság és a polgármester hatáskörébe tartozó pénzbeni és természetbeni szociális ellátás esetén, a közigazgatási hatósági  eljárás során valamennyi végzés meghozatalára vonatkozó hatáskör gyakorlását a jegyzőre ruházza át. A jegyző jogosult a döntést nem igénylő eljárási cselekményekben történő eljárásra.


7. §.

A rendszeres ellátások folyósítása havonta utólag, kifizetése minden hónap 5-éig, nem rendszeres ellátások kifizetése a határozat jogerőre emelkedésétől számított 15 napon belül a pénztárból, folyószámlával rendelkezőnél átutalással történik. A házipénztárból történő döntést követő azonnali kifizetés létfenntartást veszélyeztető, rendkívüli élethelyzetbe került személy esetében történhet.



8.§.


A települési támogatások egészben vagy részben természetbeni ellátás formájában is nyújthatók. A folyósítás módjáról az ellátást megállapító határozatban rendelkezni kell.


9. §.


A szociális ellátásra való jogosultság elbírálásához, ha a kérelmező életvitele alapján vélelmezhető, hogy a jövedelemigazolásban feltüntetett összegen felül egyéb jövedelemmel is rendelkezik, a kérelmező kötelezhető arra, hogy családja vagyoni viszonyairól a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon nyilatkozzék.


10. §.


A határozatlan időre megállapított ellátások esetén a jogosultság fennállását – ha a jogszabály másként nem rendelkezik – az ellátás megállapítását követően naptári évenként egy alkalommal ismételten vizsgálni kell, ennek tényét – azaz a továbbfolyósíthatóságot – az ügyiratban rögzíteni kell.



II. FEJEZET


Pénzbeni és természetbeni szociális ellátások


11. §.


12. §.


(1)

(2)

(3) Az önkormányzat által szervezett foglalkoztatás időtartama legalább 30 munkanap, kivéve, ha az aktív korú nem foglalkoztatott személyt alkalmi munkavállalói könyvvel foglalkoztatják.

(4) Az önkormányzat által szervezett közfoglalkoztatás keretében végezhető közcélú munkák köre különösen:

a ) környezetvédelmi, kommunális munka (pl: hulladék gyűjtése, kaszálás, parlagfű irtása, ároktisztítás).

b) az önkormányzat hivatalánál és intézményeinél végezhető szakipari tevékenység (építőipari, fémmegmunkálási, stb. szakmunkák).

c.) mezőgazdasági , kertészeti tevékenység,

d.) szociális alapellátási szolgáltatási feladatok,

e) intézményi kisegítő tevékenység végzése . 


13. §.


14. §.


15. §


16.§



Lakhatáshoz kapcsolódó támogatás


17.§.(1) Az önkormányzat a lakhatáshoz kapcsolódó rendszeres kiadások viseléséhez önkormányzati segély nyújt.

(2) A segélyre az jogosult, aki lakókörnyezete rendezettségét biztosítja, ennek során a kérelmezőnek vagy jogosultnak kötelezettsége, hogy a tulajdonában vagy használatában álló lakást vagy házat és annak udvarát, kertjét a kerítésen kívül határos területet, a járdát folyamatosan tisztán tartja, valamint az ingatlan állagának fenntartásáról gondoskodik, lakókörnyezete; kertje, udvara, lakása, háza tiszta és higiénikus.

(3) Támogatásra jogosult az a személy, akinek a háztartásában az 1 főre jutó jövedelem nem haladja meg a nyugdíjminimum kétszeresét (2015-ben 57.000 forint) és a közüzemi költségei (villanyáram, víz, gáz, csatornadíj) havi rendszeres kiadása meghaladja a háztartás jövedelmének az 10%-át. 65 év feletti egyedül élő esetén a jövedelem határ 70.000 Ft/hó.

(4) A támogatás mértéke havonta az összes közüzemi költség 50%-át nem haladhatja meg, de maximális összege 5.000. forint lehet. A támogatást legfeljebb egy évre lehet megállapítani. A támogatás kizárólag pénzbeni lehet.


Tartósan beteg felnőtt hozzátartozó ápolásának támogatása


18.§. Tartósan betegnek minősül e rendelet alkalmazásában, aki előreláthatólag 3 hónapnál hosszabb időtartamban állandó ápolást, gondozást igényel. A tartósan beteg állapot igazolására a háziorvos jogosult.

19.§. Ápolásra jogosult az a személy, aki a tartósan beteg 18 év feletti hozzátartozóját gondozza.

20.§. A támogatás mértéke havonta maximum 10.000. forint.

21.§. Nem jogosult ápolási díjra a hozzátartozó, ha jövedelemmel rendelkezik, vagy rendszeres pénzellátásban részesül. A támogatás legfeljebb egy évre állapítható meg. E támogatás kizárólag pénzbeni lehet.


Támogatás gyógyszerkiadások viseléséhez


22.§. Gyógyszerkiadások viseléséhez az önkormányzat akkor nyújt segítséget, ha a kérelmező havi gyógyszerkiadása vagy gyógyító ellátásának költsége eléri az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 50%-át (2015-ben 14.250.-Ft).

23.§. Támogatásra jogosult az a polgár, akinek a háztartásában az 1 főre eső jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíjminimum háromszorosát (2015-ben 85.500.-Ft).

24.§. Az igazolt havi gyógyszerköltségekről a háziorvos, szakorvos adhat igazolást. A támogatás mértéke havonta maximum 3.000. forint. Támogatás legfeljebb egy évre állapítható meg. Nem jogosult támogatásra, aki közgyógyellátási igazolvánnyal rendelkezik. E támogatás kizárólag pénzbeni lehet.


Lakhatási kiadásokban hátralékot felhalmozó személyek támogatása


25.§. Az önkormányzat évente maximum kétszer pénzbeni támogatás formájában maximum 10.000 forintos támogatást adhat annak a személynek, akinek a nevén lévő közműóra adóssága meghaladja az 25.000 forintot és a fennálló tartozás legalább 3 havi.

Rendkívüli települési támogatás


26.§. (1) Szülési támogatásra jogosult az anya, ennek hiányában az apa, a gyermeke születését követő három hónapon belül, akinek legalább egy év bejelentett állandó lakóhelye vagy tartózkodási helye van Böhönyén.

(2) A szülési támogatás iránti kérelmet a Közös Önkormányzati Hivatalhoz lehet benyújtani, melyhez csatolni kell a gyermek születési anyakönyvi kivonatát. A kérelmet a szülést követően 30 napon belül lehet benyújtani.

(3) A támogatás mértéke gyermekenként 10.000 forint egyszeri támogatás.




27.§. (1) Tüzifa természetbeni támogatásban részesülhet az a böhönyei polgár, akinek jövedelmi helyzete miatt aránytalan nehézséget okoz lakásának fűtése.

(2) Jövedelmi helyzete miatt rászorult az, ahol a közös háztartásban élők 1 főre jutó jövedelme nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150%-át (2015-ben 42.750.-Ft). 65 év feletti egyedül élő esetén a jövedelem határ 70.000 forint/hó.

(3) Szociális tüzifa támogatás mértéke alkalmanként maximum 1m3. Ugyanazon lakásra tüzifa juttatás támogatás csak egy jogosultnak állapítható meg a fűtési szezonban október 15 és április 15 között. Évente maximum 3 alkalommal adható tüzifa támogatás és a két kérelem beadása között 45 napnak el kell telnie.


27/A.§ Gyermekétkezetési támogatásra jogosult az a böhönyei óvodába, vagy általános iskolába járó gyermek, akik teljes vagy 50%-os árú étkezési díjat fizet. Az étkezési díjak és e rendelet 2018. június 30-i állapotát megelőző és hatályos étkezési díjak különbözetét hivatalból állapítja meg a döntéshozó természetbeni támogatásként. Az utólagos elszámolásnál az étkezési napok figyelembevételével kell az élelmezést biztosítónak a támogatásról elszámolni a döntéshozó felé.


28.§. Az önkormányzat egyéb rendkívüli települési támogatást nyújt a fentieken kívül a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan vagy létfenntartási gondokkal küzdő személyek részére. E támogatás természetbeni támogatásként tűzifaként nem adható.


29.§. Az önkormányzati egyéb rendkívüli települési támogatásának mértéke egyedülálló vagy gyermekét egyedül nevelő szülőknél maximum 20.000. forint, egyéb esetekben maximum 10.000. forint.


30.§. Egyéb rendkívüli települési támogatásban elsősorban azokat a személyeket indokolt részesíteni, akik önmaguk, illetve családjuk létfenntartásáról más módon nem tudnak gondoskodni,vagy alkalmanként jelentkező többletkiadások – így különösen betegséghez, halálesethez, elemi kár elhárításához, válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartásához, iskoláztatáshoz – kapcsolódó kiadások vagy a gyermek hátrányos helyzete miatt anyagi segítségre szorulnak.


31.§. Egyéb rendkívüli települési támogatás iránti kérelmet háztartásonként évente maximum 5 alkalommal lehet benyújtani és a kérelmek beadása között 60 napnak el kell telnie.




32.§. Rendkívüli méltánylást érdemlő körülmények esetén lakóingatlant ért természeti katasztrófa esetén az önkormányzat maximum 100.000. forintig terjedő összegű támogatást is megállapíthat jövedelemhatártól, és már folyósított támogatásoktól függetlenül. A kérelmet fotókkal és környezettanulmánnyal kell alátámasztani.


33 §


34.§. E rendelet 17. § (2) bekezdésében meghatározott kötelezettség kiterjed valamennyi támogatásra azzal a kitétellel, hogy tegye ezt a tőle elvárható gondossággal.


Bursa Hungarica támogatás


35. §


(1)       A képviselő-testület a felsőoktatási tanulmányokat kezdeni kívánó fiatalok, valamint a felsőoktatási intézmény nappali tagozatos, államilag finanszírozott első alapképzésben, vagy első akkreditált iskolai rendszerű felsőfokú szakképzésben résztvevők számára a Bursa Hungarica felsőoktatási önkormányzati ösztöndíj pályázat keretében támogatást biztosít.

(2)       Az ösztöndíj támogatás feltétele a hallgatói jogviszony igazolása.

(3)       Az ösztöndíj támogatás annak a hallgatónak adható, aki az önkormányzat illetékességi területén állandó lakóhellyel rendelkezik. Amennyiben a támogatott az önkormányzat illetékességi területéről elköltözik, úgy a támogatás az elköltözést követő tanulmányi félévtől megszűnik.

(4)       Ösztöndíj támogatás célja az esélyteremtés érdekében a hátrányos helyzetű, szociálisan rászorul fiatalok felsőoktatásban való részvételének a támogatása. A szociális rászorultságot a hatáskör gyakorlója kérelmenként határozza meg, mely alapján szociális rászorultság alapján rangsort állít fel a jogosultak között.

(5)       Az ösztöndíj támogatás legkisebb összege havi 1.000,-Ft-nál nem lehet kevesebb, de az 5.000,- Ft-ot nem haladhatja meg.

(6)       Az ösztöndíj támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a képviselő-testület gyakorolja.



Felsőoktatási Ösztöndíj támogatás


36.§. (1) Böhönye Község Önkormányzata a felsőoktatásban nappali tagozaton BSc/BA, illetve MSc/MA tanulmányokat folytató böhönyei fiatalok számára a lakóhelyükhöz történő kötődés erősítése, valamint a tanulmányaik ideje alatt felmerülő költségeik enyhítése céljából felsőoktatási ösztöndíjat alapít.

(2) A támogatás mértéke havi 5.000. forint.

(3) A felsőoktatási ösztöndíj tanulmányi félévre, az I. félév szeptember 1-január 31. közötti 5 hónapjára, valamint a II. félév február 1-június 30. közötti 5 hónapjára szól.

(4) A felsőoktatási ösztöndíj folyósítására tanulmányi félévenként havonta kerül sor a döntést követő hónap 15. napjáig.

(5) Az ösztöndíjra félévenként újra lehet kérelmet beadni.

(6) A felsőoktatási ösztöndíjat igénylő hallgatók minden év október 15-ig, valamint március 31-ig nyújthatják be kérelmüket Böhönye Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális Bizottságához címezve

(7) A kérelemhez csatolni kell az aktuális félévre vonatkozó hallgatói jogviszony igazolást és az előző félévről a lezárt leckekönyv másolatát, vagy az azzal egyenértékű és azonos információkat tartalmazó elektronikus dokumentumnak az illetékes tanulmányi osztály által aláírt és lepecsételt eredeti példányát. A felsőfokú oktatási intézményben tanulmányait kezdő kérelmezőnek a hallgatói jogviszony igazolását kell benyújtani.

(8)

(9) A felsőoktatási ösztöndíjban részesülő hallgató köteles bejelenteni, ha hallgatói jogviszonya év közben bármely okból megszűnt.


A szociális földprogram


36/A.§ (1) Az Önkormányzat szociális földprogramot működtet. A program célja a településen lakóhellyel rendelkező szociálisan rászorult családok és személyek élelmiszerszükségletét részben kielégítő gazdálkodás (növénytermesztés) segítése és ehhez segélyként természetbeni szociális támogatás biztosítása.

(2) A támogatás célja, hogy a kedvezményezett családok növénytermesztés alapjainak elsajátításával és az ehhez nyújtott természetbeni támogatással önellátóvá váljanak, illetve ebbe az irányba mozduljanak.

(3) Támogatásban részesíthetők a javak megfelelő mennyiségben történő rendelkezésre állása esetén a legalább három gyermeket nevelő személyek, az időskorúak járadékában, foglalkoztatást helyettesítő támogatásban, az egészségkárosodási és gyermekfelügyeleti támogatásban, az ápolási díjban részesülő személyek. Támogatásra jogosult továbbá a gyermekét egyedül nevelő szülő, melyet államkincstári családi pótlék folyósítással tud igazolni; 18.§-ban meghatározott tartósan beteg 18 év alatti gyermeket nevelő szülő; az a szülő, akinek a közös háztartásában élő nagykorú gyermeke iskola által kiadott igazolás alapján felsőoktatási intézményben tanul; továbbá az a személy, akinek a háztartásában az 1 főre eső havi jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át (2016-ban 42.750.-Ft).

(4) A szociális földprogram keretében nyújtott természetbeni támogatás, a rászorulók maximum 5000 Ft értékben vetőmaggal, és műtrágyával, és 5000 Ft értékben bogyós gyümölcs cserjetővel történő ellátása évente egy alkalommal.

(5) Böhönye Község Önkormányzat Képviselő-testületének Szociális Bizottsága a beszerzésről és az elosztásról az önkormányzat „Kommunális Csoportjának” közreműködésével gondoskodik. A kérelmeket a Böhönyei Szociális Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez lehet benyújtani, aki javaslatával együtt továbbítja a kérelmeket a Szociális Bizottság elnökének.





III. FEJEZET


Természetben nyújtott szociális ellátások


37. §.



IV. FEJEZET


Szociális és gyermekvédelmi szolgáltatások


38. §.


(1)

(2) Az alábbi szociális ellátásokat az Önkormányzat a Böhönye és Környéke Önkormányzatai Társulása által fenntartott Böhönyei Szociális Alapszolgáltató Központon keresztül biztosítja:

a.) családsegítés

b.) gyermekjóléti szolgáltatás

c.) idősek nappali ellátása

d.) házi segítségnyújtás

e.) étkeztetés

(3) Az alábbi szociális ellátásokat az Önkormányzat a Marcali Többcélú Kistérségi Társulás útján biztosítja

- jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

- bölcsödei ellátás

- támogató szolgálat

(4)

(5) A (3) bekezdésben foglalt ellátásokra vonatkozó rendeleti szabályozás Marcali Városi Önkormányzat vonatkozó rendeleteiben található.





Az ellátások igénybevétele

39.§.

(1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások esetében, az ellátást biztosító intézménybe történő felvételt, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet az Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez kell benyújtani. A gyermekek szülei törvényes  képviselői az étkezetési igényt az oktatási intézmény szervezeti szabályzat szerinti rendben nyújtják be,az oktatási  intézményben .

(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről Alapszolgáltatási Központ vezetője, egyes esetekben annak hatáskörrel rendelkező munkatársa dönt. Gyermekétkeztetésről a Gézengúz Óvoda vezetője dönt.

(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.

(4) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI. 24.) SzCsM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.

(5) Étkeztetés csak jövedelemvizsgálat alapján nyújtható. Térítésmenetesen kell biztosítani a családsegítés és gyermekjóléti szolgáltatásokat, a fenntartó térítésmentesen biztosítja az időskorúan nappali ellátását, és a házi segítségnyújtást.


Szociális étkeztetés

40.§

(1)Az étkeztetés keretében azoknak a 18 éven felüli rászorultaknak, legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk illetve eltartottjaik részére tartósan, vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen:

a.) jövedelmi, vagyoni helyzetük alapján azok a rászorultak, akiknek a jövedelme nem haladja meg az 50.000.-Ft-ot;

b.) koruk miatt akik 50 év feletti;

c.) egészségi állapotuk miatt rászorulóknak kell tekinteni azokat a személyeket, akik a háziorvos vagy kezelőorvos igazolása szerint önmaguk ellátásáról részben vagy teljesen gondoskodni nem tudnak

d.) fogyatékosságukat, pszichiátriai betegségüket dokumentációval igazolják,

e.) szenvedélybetegségük, vagy

f.) hajléktalanságuk miatt.

(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.

(3) Az ellátás iránti kérelmet az Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez lehet benyújtani.

(4) Az ellátás iránti kérelemről az Alapszolgáltatási Központ vezetője, egyes esetekben annak hatáskörrel rendelkező munkatársa dönt.

(5) A térítési díjak számításának módját és mértékét a rendelet melléklete tartalmazza.


Házi segítségnyújtás

41. §


(1)       Az ellátás iránti kérelmet kérelmező lakóhelye szerinti települési önkormányzathoz vagy a Szociális Alapszolgáltató Központ vezetőjéhez lehet benyújtani.

(2)       Az ellátás iránti kérelemről az Alapszolgáltatási Központ vezetője,avagy annak SZMSZ-ében meghatározott  esetekben hatáskörrel rendelkező munkatársa dönt.

(3)       A gondozásra fordított időt a gondozási napló alapján kell megállapítani.

(4)       A gondozási díj mértékét a rendelet melléklete tartalmazza.



42. §

Az ellátás igénybevétele, valamint annak megszüntetése az Alapszolgáltatási Központ intézményvezetőjének intézkedése alapján, az Sztv. 93. §. - 94/A. §. rendelkezéseinek megfelelően történik.


Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás

43.§

(1)       Böhönye Község Önkormányzata a jelzőrendszeres házi segítségnyújtást a Marcali Kistérségi Többcélú Társulással kötött megállapodása alapján, a kistérségi szociális feladatokat ellátó Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központ útján biztosítja. 

(12)     A kistérségi jelzőrendszeres házi segítségnyújtás feladatát ellátó Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központjának térítési díjait Marcali Város Önkormányzata állapítja meg. 


Támogató szolgáltatás

44.§

(1)       Böhönye Község Önkormányzata a támogató szolgáltatást a Marcali Kistérségi Többcélú Társulással kötött megállapodása alapján, a kistérségi szociális feladatokat ellátó Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központ útján biztosítja.

(2)       Az ellátásra vonatkozó kérelmet a Szociális Alapszolgáltatási Központhoz lehet benyújtani, de az ellátásról a Marcali SZESZK vezetője dönt. A Marcali Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központjának térítési díjait a Marcali Város Önkormányzata állapítja meg.


Családsegítés

45. §

A Szt.tv.64.§-ban szabályozott szolgáltatást az Önkormányzat a Böhönye és Környéke önkormányzati Társulása által fenntartott Szociális Alapszolgáltató Intézmény útján biztosítja


Gyermekjóléti szolgáltatás

46. §

A Gyvt. 40.§-ban foglalt ellátást az Önkormányzat a Böhönye és Környéke önkormányzati Társulása által fenntartott Szociális Alapszolgáltató Intézmény útján biztosítja


47. §


A családsegítő és gyermekjóléti szolgáltatás térítésmentesen vehető igénybe.




Gyermekek napközbeni ellátása

48. §


(1) A gyermekek napközbeni ellátását az Önkormányzat a Társulás által fenntartott Böhönyei Gézengúz Óvodában valamint az állami fenntartású Festetics Pál Általános Iskola és Művészeti Iskola napközi otthonos ellátásával, biztosítja

(2) A bölcsődei ellátást a Szociális és Egészségügyi Szolgáltató Központtal kötött szerződés révén Marcali város intézménye biztosítja, míg az otthontalanná vált szülő és gyermek részére elhelyezést a Magyar Vöröskereszt Somogy Megyei Szervezetével kötött megállapodás alapján a szervezet a fenntartásában lévő Családok Átmeneti Otthona (Nagyatád, József A. u. 1.) biztosítja.


Idősek nappali ellátása

49. §


(1)

(2) Az idősek klubjában a nappali tartózkodásért térítési díj nem kerül megállapításra.

(3) Az ellátás iránti kérelmet az Alapszolgáltatási Központ vezetőjéhez lehet benyújtani.

(4) Az ellátás iránti kérelemről az Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.

(5) Az intézményi térítési díj összegét a rendelet  melléklete tartalmazza.



V. FEJEZET

A fizetendő személyi térítési díj, és annak csökkentésének, elengedésének esetei, módjai

50.§

Ha az Szt. másként nem rendelkezik, a személyes gondoskodást nyújtó ellátásokért személyi térítési díjat kell fizetni.

(2) A személyi térítési díjat a hatályos jogi szabályok alapján (Szt. tv.115-119 §-ai ) a Szociális Alapszolgáltatási  Központ vezetője illetve gyermekétkeztetés személyi térítési díját a Gézengúz Óvoda vezetője állapítja meg.


51. §


(1) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját a képviselő-testület, évenként maximum kétszer állapíthatja meg. Az intézményi térítési díjakat e rendelet melléklete tartalmazza.

(2) Minden évben  a konkrét személyi térítési díj mértékének megállapításánál az igénybevevő jövedelmétől függően normatív személyi térítési díj kedvezményben részesül. Az intézményvezető a személyi térítési díjat az ellátott  jövedelmétől függő kedvezmény érvényesítésével állapítja meg.


(3) A szociális étkeztetésnél az ellátottat megillető kedvezmény mértéke : 

a.) 0-28.500 forint jövedelemig, a z intézményi térítési díjból  35%

b.) 28.501- 42.750 forint jövedelemig az intézményi térítési díjból 15 %

c.) 42.751-62.700 forint jövedelemig az intézményi térítési díjból 8%.



A személyi térítési díjak megfizetése

52. §


(1) A személyi térítési díjat havonta kell megfizetni.

(2) A befizetett és a ténylegesen fizetendő személyi térítési díj különbözetét a következő befizetés alkalmával a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások térítési díjáról szóló 29/1993. (II.27.) Korm. rendelet 5. § (4) bekezdése szerint korrigálni kell.

A személyi térítési díj befizetését az Alapszolgáltatási Központ pénztárába kell havonként, a tárgyhónapot követő hónap 10. napjáig befizetni.

(3) A szolgáltatások, illetve ellátások igénybe vételének szüneteltetését az alábbiak szerint kell bejelenteni az intézményvezetőnek:

- alapszolgáltatás esetében a szüneteltetés első napját megelőző két munkanappal korábban írásban vagy szóban kell a bejeleni.


Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás

53. §


(1) Az intézményvezető az intézményi ellátás igénybevételekor írásban megállapodást köt a szolgáltatásban részesülő személlyel, illetve törvényes képviselőjével. A megállapodásban ki kell térni a 94/C.§ (3) bekezdésben foglaltakon túl az alábbiakra is:

a) étkeztetés esetén az étkeztetés módjára,

b.) házi segítségnyújtás esetén a nyújtott szolgáltatási elemeket

c) a személyi térítési díj összegére és a megfizetés időpontjára, módjára,

d) az ellátás megkezdésének időpontjára.

e) az ellátástól való távolmaradás esetén (pl. betegség, kórházi ápolás, elutazás) az előzetes bejelentési kötelezettség szabályaira,

f) az ellátás megszüntetésének eseteire vonatkozó figyelmeztetésre,

g) a döntések elleni jogorvoslat módjára.


Az intézményi jogviszony megszűnése

54. §


(1) Az intézményi ellátás megszűnik az Szt. 100. §. és 101.§-ában foglalt esetekben és módon.


Az intézményi házirend

55. §





Helyi Szociálpolitikai Kerekasztal

56.§


(1)       Az önkormányzat helyi szociálpolitikai kerekasztalt hoz létre a szolgáltatásszervezési koncepcióban meghatározott feladatok megvalósulásának, végrehajtásának folyamatos figyelemmel kísérésére.

(2)       A kerekasztal szükség szerint, de évente legalább egy alkalommal ülést tart. Az ülés összehívásáról az Alapszolgáltatási Központ vezetője gondoskodik. Össze kell hívni az ülést bármely tag indítványára.

(3)       A kerekasztal tagjai:

-        Általános Iskola Igazgatója,

-        Vezető Óvónő,

-        Óvoda ifjúságvédelmi felelőse,

-        Nagyszakácsi Gyermekotthon delegált pedagógusa,

-        Rendőrőrs parancsnoka,

-        Háziorvos,

-        Böhönyei Vöröskereszt Alapszervezetének vezetője,

-        Védőnő,

-        Idősek klubja vezető,

-        Ügyrendi és Pénzügyi Bizottság elnöke,

-        Alapszolgáltatási Központ vezetője.

(4) A kerekasztal működésének szabályait a kerekasztal ügyrendje tartalmazza.


VI. FEJEZET

Záró rendelkezések

57. §


E rendelet 2014. január 1. napján lép hatályba. Hatálybalépésével hatályát veszti a   1/2009( II.16) , az 1/2010 (I.21.), 3/2011(III.16.),és a 6/2012(III.28) számú rendeletei .




Zsoldos Márta Piroska                                                Vezér Ákos

 polgármester                                                             jegyző



Melléklet a 29/2013. (XI.21.) önkormányzati rendelethez


Intézményi térítési díjak                        



Böhönyei Gézengúz Óvoda intézményi térítési díjai


Napi háromszori étkezés esetén                           nettó 364 .- Ft.

Tízórai + ebéd esetén                                               nettó 284 - Ft.

Csak ebéd esetén                                                     nettó 204.- Ft.


Festetics Pál Általános és Alapfokú Művészeti Iskola részére


Napi háromszori étkezés esetén                           nettó 464.- Ft.

Tízórai + ebéd esetén                                              nettó 359.- Ft.

Csak ebéd esetén                                                    nettó 254.- Ft.


A speciális étkeztetés térítési díja megegyezik az óvodára és az iskolára megállapított térítési díjak mértékével.



Szociális Alapszolgáltató Központ intézményi térítési díjai


1./Szociális étkeztetés: 


  • intézményi térítési díj nettó 326.- Ft.


  • szociális étkezés kiszállítása intézményi térítési díja: nettó 30.- Ft.

A díj az egy címre történő kiszállítás díja.


2./ Házi segítségnyújtás intézményi térítési díja: díjmentes, 0 forint

elengedett díj: nettó 873.- Ft.


3./ Nappali ellátás keretében nyújtott étkezés intézményi térítési díja: nettó 326.- Ft.


4. Nappali ellátás intézményi térítési díja étkezés nélkül: díjmentes, 0 forint

elengedett díj: nettó 278.-Ft.