Somogyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 25.) önkormányzati rendelete
a szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról
Hatályos: 2015. 03. 01- 2021. 12. 31Somogyvár Község Önkormányzata Képviselő-testületének 2/2015. (II. 25.) önkormányzati rendelete
a szociális rászorultságtól függő pénzbeli, természetbeni és személyes gondoskodást nyújtó ellátásokról
Somogyvár Község Önkormányzatának Képviselő-testülete a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (továbbiakban: Szt.) 1. § (1) bekezdés, 10. § (1) bekezdés, 26. §, 32. § (3) bekezdés, 45. §, 48. § (4) bekezdés, 132. § (4) bekezdés, valamint a gyermekek védelméről lés a gyámügyi igazgatásról szóló 1997. évi XXXI. törvény (továbbiakban: Gyvt.) 18. § (2) bekezdés, 131. § (1) bekezdésben meghatározott jogalkotói hatáskörében; az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
Általános rendelkezések
1. A rendelet célja
1. § (1) E rendelet célja, hogy a szociális biztonság megteremtése és megőrzése érdekében szabályozza a pénzbeli és természetbeni juttatások, valamint a szociális ellátások igénybevételének helyi szabályait, rendelkezzék a szociális szolgáltatások igénybevételének jogosultságáról, mértékéről, igénybevételük módjáról és térítési díjairól.
(2) A Képviselő-testület az ellátások biztosításával a szociális szempontokból rászorult családok életminőségén kíván javítani, egyidejűleg ösztönözni kívánja a kérelmezőket arra, hogy maguk is tegyenek meg minden tőlük elvárhatót annak érdekében, hogy családjuk eltartásáról elsősorban kereső tevékenységből származó jövedelemből tudjanak gondoskodni.
(3) E rendelet a Szt-ben és Gyvt-ben foglalt rendeletalkotási kötelezettségnek megfelelően a Szt. 1. § (2) bekezdés felhatalmazása alapján rendelkezik az Önkormányzat által nyújtható szociális ellátásokról.
2. A rendelet hatálya
2. § (1) E rendeletet kell alkalmazni az Somogyvár Község Önkormányzatának közigazgatási területén életvitelszerűen élő
a) magyar állampolgárokra,
b) bevándoroltakra és letelepedettekre,
c) hontalanokra,
d) a magyar hatóság által menekültként vagy oltalmazottként elismert személyekre.
(2) E rendelet hatálya a Szt. 7. § (1) bekezdésében meghatározott ellátások tekintetében az (1) bekezdésben foglaltakon túlmenően kiterjed az Európai Szociális Kartát megerősítő országoknak a Magyarország területén jogszerűen tartózkodó állampolgáraira is.
(3) E rendelet hatálya kiterjed a Szt. 3. § (3) bekezdésében, a Gyvt. 4. § (1) bekezdés b) pontjában meghatározottakra.
(4) E rendelet szerint kell eljárni az (1) és (2) bekezdésben meghatározott személyeken kívül, a Somogyvár község területén tartózkodó nem magyar állampolgárságú gyermek védelmében is, ha a hatósági intézkedés elmulasztása a gyermek veszélyeztetettségével vagy elháríthatatlan kárral járna.
3. Értelmező rendelkezések
3. § (1) E rendelet alkalmazásában:
1. család: a Szt. meghatározása1 szerint;
2. egyedül élő: aki egyszemélyes háztartásban lakik;
3. háztartás: a Szt. meghatározása2 szerint;
4. jövedelem: a Szt. meghatározása szerint;
5. környezettanulmány: a kérelmező családi és vagyoni viszonyainak, továbbá a kérelem szempontjából lényeges tények, adatok, előírt kötelezettségek teljesítésének esetenkénti helyszíni ellenőrzése;
6. különös méltánylást érdemlő eset: különösen fogyatékosság, betegség, baleset, haláleset, munkanélküliség, tartós jövedelemromlás, elemi kár, egyéb rendkívüli létfenntartást veszélyeztető élethelyzet,
7. nyugdíjminimum: az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összege;3
8. vagyon: a Szt. meghatározása4 szerint.
(2) Fogyasztási egységek:
a) a háztartás első nagykorú tagjának arányszáma: 1,0
b) a háztartás második nagykorú tagjának arányszáma: 0,9
c) a háztartás minden további nagykorú tagjának arányszáma: 0,8
d) a háztartás első és második kiskorú tagjának arányszáma: 0,8
e) a háztartás minden további kiskorú tagjának arányszáma tagonként: 0,7
(3) A háztartásban gyermekét egyedülállóként nevelő szülő, továbbá a magasabb összegű családi pótlékban, vagy fogyatékossági támogatásban részesülő személy arányszáma 0,2-del növekszik.
(4) A háztartásban élők fogyasztási egysége a családtagok fogyasztási egységeinek összeadásával képzett mutatószám.
(5) Egy fogyasztási egységre eső jövedelem: a háztartás összes havi nettó jövedelme osztva a háztartásban élők fogyasztási egységével.
4. Eljárási rendelkezések
4. § (1) Az önkormányzat saját hatáskörében nyújtott ellátásaira – az e rendeletben foglalt kivételekkel – a Szt-ben, valamint a pénzbeli és természetben nyújtott ellátások igénylésének és megállapításának, valamint folyósításának részletes szabályairól szóló 63/2006.(III.27.) Korm. rendeletben foglaltak megfelelően irányadóak.
(2) A pénzbeli és természetben nyújtott települési ellátások iránti kérelmet, ha magasabb szintű jogszabály vagy e rendelet másként nem rendelkezik év közben folyamatosan az erre rendszeresített formanyomtatványon, Somogyjád Község Polgármesteréhez (a továbbiakban: polgármester) címezve lehet benyújtani.
(3) A kérelemhez csatolni kell a kérelmező és a család vagy háztartás tagjainak jövedelméről szóló igazolásokat, melynek irányadó időszakára a Szt-ben meghatározottakat kell figyelembe venni.
(4) A jövedelem igazolható:
a) munkabérből származó jövedelem esetén, a munkáltató által kiállított igazolással (amennyiben az adott hónapban 13. havi munkabér, illetve más jogcímen egy-egy többletjuttatás is kifizetésre került, annak összegét a havi munkabértől elkülönítve kell feltüntetni);
b) munka elvesztése nyomán kapott ellátás esetén a az ellátást megállapító hatóság által kiállított igazolással;
c) nyugdíj vagy nyugdíjszerű ellátás esetén, a Nyugdíjfolyósító Igazgatóság által a tárgyév elején megküldött elszámolási lappal, vagy a megelőző hónapban kifizetett ellátás igazoló szelvényével és a nyugdíjas igazolvány fénymásolatával;
d) családtámogatási ellátások esetén a kérelem benyújtását megelőző hónapban folyósított ellátás igazoló szelvényével vagy a kifizető szerv igazolásával;
e) őstermelők esetén a bevételről vezetett dokumentum fénymásolatával, illetve a NAV által kiállított igazolással, továbbá támogatás esetén a támogatás összegéről szóló igazolással;
f) vállalkozásból származó jövedelem esetén a NAV igazolásával, továbbá az adóbevallással nem lezárt időszakra vonatkozóan az egy havi átlagjövedelemről szóló könyvelői igazolással, ennek hiányában az érintett nyilatkozatával;
g) alkalmi munka esetén a havi átlagos nettó jövedelemre vonatkozó nyilatkozattal és az alkalmi munkavállalói könyv fénymásolatával;
h) tartásdíj esetén a ténylegesen felvett tartásdíjról szóló irattal (elismervény, postai feladóvevény, stb.) és a szülők közötti egyezséget tartalmazó közokirattal, vagy teljes bizonyító erejű magánokirattal, illetve a tartásdíj megállapításáról szóló jogerős bírói ítélettel, állam által megelőlegezett gyermektartásdíjról a gyámhivatal határozatával;
i) ösztöndíjról a felsőoktatási intézmény igazolásával;
j) a munkaügyi kirendeltség igazolása arról, hogy a támogatást igénylő személy és nagykorú családtagja regisztrált munkanélküli és támogatásban nem részesül;
k) az a)-j) pontokba nem tartozó jövedelmek esetén egyéb, a jövedelem típusának megfelelő igazolással;
l) amennyiben a c), d) és i) pontban meghatározott ellátások folyószámlára kerülnek átutalásra, úgy a jövedelem a bankszámlakivonattal is igazolható.
(5 ) A havi rendszerességgel nyújtott pénzbeli ellátásokat utólag, minden hónap ötödik napjáig kell folyósítani. A kifizetés történhet házipénztárból, illetve a jogosult kérelme alapján annak bankszámlájára.
(6) A nem havi rendszerességgel nyújtott pénzbeli ellátás kifizetése legkésőbb a megállapítást követő 15 nap házipénztárból, illetve a jogosult kérelme alapján annak bankszámlájára.
(7) Amennyiben a kérelmező életkörülményei azt igazolják, a megállapított támogatás folyósítása az Alapszolgáltatási Központ és "Együtt Könnyebb " Időskorúak Otthona Intézmény családgondozója útján is történhet. Ez esetben a pénz felhasználásáról a családgondozó köteles elszámolni.
(8) A havi rendszerességgel nyújtott települési támogatás bármely okból történő megszüntetése esetén a jogosultságot – az (9) bekezdésben foglalt kivétellel – a határozathozatal hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
(9) Ha a havi rendszerességgel nyújtott települési támogatásra jogosult az ellátás folyósítása alatt Somogyjádról elköltözik, a jogosultságot a lakcímváltozás hónapjának utolsó napjával kell megszüntetni.
(10) A települési vagy gyermekjóléti támogatásban részesülő a jogosultsága feltételeit érintő lényeges tények, körülmények (jövedelmi, vagyoni viszonyai, családi állapota, lakhelye, stb.) megváltozását, annak bekövetkeztét követő 15 napon belül köteles a Hivatal jegyzőjének bejelenteni. E kötelezettségről a megállapító határozatban tájékoztatni kell a jogosultat.
(11) A (10) bekezdés tekintetében a jövedelmi viszonyok megváltozásának a Szt.25. §.(7) bekezdésében meghatározott tartós jövedelemváltozás számít.
5. Jogosulatlanul igénybe vett ellátás megtérítése
5. § (1) A (10) bekezdés szerinti bejelentés elmulasztása esetén vizsgálni kell a támogatás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevételét. E rendeletben szabályozott települési támogatás jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele esetén a Szt. 17. §-ban foglaltakat, a gyermekjóléti támogatások jogosulatlan és rosszhiszemű igénybevétele esetén a Gyvt.133. §-ában foglaltakat kell alkalmazni.
(2) E rendeletben szabályozott ellátási formáknál a jogosulatlanul és rosszhiszeműen igénybe vett ellátás megtérítését elrendelő jogerős határozat kézhezvételét követő 30 napon belül kérelemre, méltányosságból, indokolt esetben, amennyiben a visszafizetés a kötelezett megélhetését súlyosan veszélyezteti a polgármester a visszafizetésre kötelezett összeget méltányosságból
a) elengedheti,
Pénzben vagy természetben rendszeres ellátásként nyújtott települési támogatások
6. Lakásfenntartási támogatás
6. § (1) Az önkormányzat települési támogatás keretében a szociálisan rászoruló háztartások részére, a háztartás tagjai által lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség fenntartásával kapcsolatos (2) bekezdésben meghatározott rendszeres kiadásaik viseléséhez lakásfenntartási támogatást nyújt.
(2) A lakás fenntartásával kapcsolatos rendszeres kiadások körén a villanyáram-, a víz- és a gázfogyasztás, a csatornahasználat, a szemétszállítás díját, albérleti díjat, és a tüzelőanyag költségeit kell érteni.
(3) Lakásfenntartási támogatásra jogosult az a személy, akinek háztartásában:
a) az egy fogyasztási egységre eső nettó jövedelem a nyugdíjminimum 200%-át, egyedül élő esetében a nyugdíjminimum 250%-át és
b) az általuk lakott lakás, vagy nem lakás céljára szolgáló helyiség nagysága:
ba) két személyig a 60 m2-t,
bc) három személyig a 80 m2-t,
bd) négy személyig a 100 m2-t, illetve személyenként további 25 m2-el növelt részt
nem haladja meg és
c) a lakás fenntartásával kapcsolatos havi rendszeres kiadásaik mértéke a háztartás összjövedelmének 20%-át eléri, vagy meghaladja és
d) a háztartás tagjai egyikének sincs vagyona.
(4) A lakásfenntartási támogatás havi összege, amennyiben:
a) a háztartás egy fogyasztási egységre eső jövedelme a nyugdíjminimum 100%-át nem haladja meg: havi 3.500 Ft,
b) a háztartás egy fogyasztási egységre eső jövedelme a nyugdíjminimum 150%-át nem haladja meg: havi 3.000 Ft,
c) a háztartás egy fogyasztási egységre eső jövedelme a nyugdíjminimum 200%-át nem haladja meg: havi 2.500 Ft,
d) a háztartás egy fogyasztási egységre eső jövedelme a nyugdíjminimum 250%-át nem
haladja meg: havi 2.000 Ft.
(5) Lakásfenntartási támogatást elsősorban természetbeni ellátásként kell megállapítani és a támogatás összegét a határozatban megjelölt egy vagy több szolgáltató részére havonta kell átutalni. Szolgáltató hiányában a megállapított támogatás összegét a jogosult kezeihez kell kifizetni.
(6) Azon személy esetében, akinél előrefizetős gáz- vagy áramfogyasztást mérő készülék működik, a lakásfenntartási támogatást, vagy annak egy részét természetben, a készülék működését lehetővé tevő kódhordozó formájában kell nyújtani.
(7) Lakásfenntartási támogatás ugyanazon lakásra csak egy jogosultnak állapítható meg függetlenül a lakásban élő személyek és háztartások számától.
(8) Külön lakásnak kell tekinteni a társbérletet, az albérletet, és a jogerős bírói határozattal megosztott lakás lakrészeit.
(9) A megállapított jogosultsági időtartam alatt a jogosult, vagy háztartásának tagja részére újabb lakásfenntartási támogatást – a háztartás szerkezetében történt változást, illetve elköltözést kivéve – ugyanarra a lakásra nem lehet megállapítani.
(10) A lakásfenntartási támogatást a kérelem benyújtása hónapjának első napjától, a már fennálló jogosultság utolsó hónapjában benyújtott kérelmek esetén a korábbi jogosultság lejártát követő hónap első napjától egy év időtartamra kell megállapítani.
(11) A kérelemhez csatolni kell:
a) kérelmező nyilatkozatát a lakásban tartózkodás jogcíméről valamint a háztartás vagyoni helyzetéről;
b) a lakás nagyságát hitelt érdemlő módon igazoló iratot, ennek hiányában a tulajdoni lapot;
c) bérleményben, albérletben élők esetén a bérleti szerződést;
d) a kérelmező, illetve háztartása tagjai nevére szóló, – vagy azon legalább számlafizetőként feltüntetett – a lakás fenntartásával kapcsolatos kiadások egy havi átlagos összegéről a szolgáltatói igazolásokat, ennek hiányában a kérelem benyújtását megelőző utolsó számlákat.
(12) Havi átlagos költségről szóló szolgáltatói igazolás hiányában a fűtés kiadásait téli és nyári számlák figyelembe vételével átlagosan kell kiszámítani.
(13) Vegyes tüzelés esetén az egy hónapra jutó átlagos kiadást az előző fűtési időszak számlái alapján kell kiszámítani. Számla hiányában havi költségként legfeljebb 8.000 Ft vehető figyelembe.
(14) A lakhatási támogatás nem állapítható meg annak, akinek e rendelet hatályba lépését megelőzően normatív lakásfenntartási támogatás került megállapításra, a jogosultsága fennállásáig.
7. 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére megállapított támogatás
7. § (1) A képviselő-testület 18. életévét betöltött tartósan beteg hozzátartozójának ápolását, gondozását végző személy részére rendszeres települési támogatást, feltéve, hogy az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegét, egyedülálló esetén 150%-át.
(2) Az (1) bekezdés szerinti települési támogatás megállapítása iránti kérelmet a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet és jelen rendelet melléklete szerinti formanyomtatványon kell benyújtani. A kérelemhez csatolni kell az Szt. 43. §-ában és a 63/2006.(III.27.) Korm. rendelet 25. §-ában meghatározott igazolásokat és szakvéleményt.
(3) A települési támogatás havi összegére vonatkozóan az Szt. 44. §-ában előírt összeg az irányadó.
(4) Az (1) bekezdés alapján adható települési támogatás megállapításával, megszüntetésével kapcsolatos hatáskört a polgármester gyakorolja.
8. Ápolási, gondozási kötelezettség teljesítésének ellenőrzése
8. § (1) Az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ha az ellátott rendszeres étkeztetéséről, ápolásáról nem gondoskodik, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában nem működik közre.
(2) A házi segítségnyújtást végző intézmény: Alapszolgáltatási Központ (Lengyeltóti) az ápolást végző személy kötelezettségének teljesítését havi rendszerességgel ellenőrzi. Az ellenőrzés során együttműködik a háziorvossal is, hogy meggyőződhessen az ápolt személy egészségi állapotának esetleges romlásáról és annak okairól. Amennyiben az ellenőrzés során úgy látja, hogy az ápolást végző személy a kötelezettségét nem teljesíti, ezt a jegyzőnek jelzik.
9. Gyógyszertámogatás
9. § (1) Szociálisan rászorult azon személyek részére, akik az Sz.50. §.(1)-(2) bekezdése szerint közgyógyellátásra nem jogosultak gyógyszertámogatásra való jogosultság állapítható meg, amennyiben egészségi állapotuk,diagnosztizált krónikus betegségükre tekintettel a járó beteg- ellátáskeretében rendelhető vényköteles gyógyszerek költségét létfenntartásuk veszélyeztetése nélkül nem képesek viselni.
(2) Gyógyszertámogatásra jogosult az,
a) családjában az egy főre jutó havi jövedelem nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének 150%-át, egyedül élő esetében 200%-át,
b) gyógyszertár által beárazott , háziorvos és / vagy kezelőorvosa által kiállított igazolás szerint a kérelem benyújtását megelőző három hónapban krónikus betegségéhez közvetlenül kapcsolódó vényköteles gyógyszerköltségének havi átlaga (továbbiakban havi rendszeres gyógyszerköltség) meghaladta az öregségi nyugdíjminimum 30 %-át
(3) A gyógyszertámogatás havi összege a kérelmező igazolt havi rendszeres gyógyszerköltsége 100.-Ft-ra felfelé kerekítve, de nem lehet magasabb az alábbi jövedelemkategóriák szerinti összegeknél.
|
Havi maximum összeg |
|
Egyedül élő |
Családban élő |
|
0- 28 500 |
4 000 |
3 000 |
28 501- 42 750 |
3 000 |
2 000 |
42 751 - 57 000 |
2 000 |
0 |
Pénzben vagy természetben átmeneti ellátásként nyújtott települési támogatások
10. Rendkívüli települési támogatás
10. § A Képviselő-testület a létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint az időszakosan létfenntartási gonddal küzdő személyek részére e rendeletben meghatározottak szerint rendkívüli települési támogatást nyújt
a) halálesetre tekintettel temetési támogatást,
b) eseti támogatást,
c) eseti gyermekvédelmi támogatást,
d) pénzügyi szolgáltatási tevékenységnek nem minősülő szociális kamatmentes kölcsön,
11. Temetési támogatás
11. § (1) Temetési támogatás formájában rendkívüli települési támogatás állapítható meg annak, aki a meghalt személy eltemettetéséről gondoskodott.
(2) Nem jogosul temetési támogatásra, aki az eltemettetésre- ellenszolgáltatás fejében - szerződésben vállalt kötelezettséget.
(3) Nem állapítható meg temetési támogatás, ha az elhunyt temetése közköltségen történt.
(4) A temetési támogatás összege a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségének 10%-a.
(5) A Képviselő-testület a helyben szokásos legolcsóbb temetés költségét 250 000.-Ft-ban állapítja meg.
(6) A temetési támogatás megállapítása iránti kérelemhez csatolni kell
a) temetés költségeiről a kérelmező nevére kiállított számla eredeti példányát,
b) a halotti anyakönyvi kivonatot,
(7) A kérelmet a halálesetet követő vagy a halotti anyakönyvi kivonat kiállításától számított 60 napon belül kell benyújtani. A határidő elmulasztása jogvesztő.
(8) A megállapított temetési támogatás összegét vagy a kérelem elutasításának tényét az erről szóló határozat számával együtt a temetési számlára rá kell vezetni és a számlát a kérelmező részére vissza kell küldeni.
12. Eseti támogatás
12. § (1) Eseti támogatásra való jogosultság állapítható meg kérelemre, vagy hivatalból annak a személynek,
a) aki létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, valamint időszakosan létfenntartási gonddal küzd, és önmaga, illetve családja létfenntartásáról más módon nem tud gondoskodni,vagy
b) alkalmanként jelentkező többletkiadások, így különösen
ba) betegséghez,
bc) válsághelyzetben lévő várandós anya gyermekének megtartása,
11.Eseti gyermekvédelmi támogatás
13. § (1) Eseti gyermekvédelmi támogatásban részesíthető a gyermek, ha az őt gondozó család időszakosan létfenntartási gonddal küzd, vagy létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetbe került, és a családban az egy főre eső jövedelem nem haladja meg a mindenkori öregségi nyugdíjminimum 150 %-át, gyermekét egyedül nevelő esetében 200%-át
(2) E rendelet alkalmazásában létfenntartási gondnak, valamint létfenntartást veszélyeztető rendkívüli élethelyzetnek kell tekinteni, ha a családjának alkalmanként váratlan többletkiadása jelentkezik, különösen:
a) gyermek iskoláztatása,
b) gyermek betegsége,
c) gyermek hátrányos helyzete
miatt anyagi segítségre szorul.
(3) Eseti gyermekvédelmi támogatás kérelemre, vagy hivatalból állapítható meg.
(4) Az eseti gyermekvédelmi támogatás egy naptári éven belül, gyermekenként 4 alkalommal adható, melynek éves összege nem haladhatja meg a 20 000.-Ft-ot.
(5) Eseti gyermekvédelmi támogatás alkalmankénti összege legalább 1 000.-Ft, legfeljebb 5 000.-Ft.
(6) Eseti gyermekvédelmi támogatás állapítható meg továbbá jövedelemtől függetlenül, Somogyvár község közigazgatási területén bejelentett lakó-, vagy tartózkodási hellyel rendelkező, és életvitelszerűen Somogyvár Közigazgatási területén élő köznevelési intézményben nappali képzésben résztvevők részére tanévkezdés kiadásainak enyhítésére beiskolázási támogatást, általános iskolai tanulmányokat folytató- ingyenes tankönyvellátásban nem részsülők - részére tankönyvtámogatást biztosít, amennyiben az önkormányzat költségvetése azt lehetővé teszi.
(7) A (6) bekezdés szerinti támogatások összegét a Képviselő-testülete tárgyévi költségvetésében határozza meg, odaítéléséről évente határozattal dönt.
(8) Az önkormányzat közoktatási és felsőoktatási intézményben tanulók részére pályázat keretében igénybe vehető települési támogatást tanulmányi ösztöndíj támogatásokat biztosíthat, melynek keretében:
12. Szociális kamatmentes kölcsön temetési költségek fedezéséhez
14. § (1) Szociális kamatmentes kölcsön állapítható meg, temetési költséghez kapcsolódó kiadásokra, annak a személynek, akinek a családjában az egy főre jutó jövedelem a nyugdíjminimum 200 %-át, egyedül élő esetében a nyugdíjminimum 250 % át nem haladja meg.
(2) Kamatmentes kölcsön összege: legfeljebb 200 000.-Ft
(3) A kamatmentes kölcsön összege visszafizetésének időtartama legfeljebb 12 hónap. A kölcsönt igénylő és családja jövedelmétől függően kerül megállapításra visszafizetés időtartama, valamint a havi törlesztő részlet összege.
(4) A megállapított kölcsön visszafizetési kötelezettség a kifizetést követő hónap első napjától esedékes.
(5) A Kérelemhez csatolni kell egy fő kézfizető kezes nyilatkozatát, valamint jövedelemigazolását, amennyiben a kérelmező egyedül élő, vagy a családban nincs két fő rendszeres jövedelemmel rendelkező személy.
(6) A kölcsön igénybevételének, visszafizetésének feltételeiről a kérelmezővel, illetve a kézfizető kezessel megállapodást kell kötni
(7) A (6) bekezdésben meghatározott megállapodást az érintettekkel a polgármester köti meg.
(8) Amennyiben a támogatott háromhavi törlesztő részlet befizetését elmulasztja a hátralévő teljes kölcsönösszeg egy összegben az egyéb jogszabályban meghatározott módon kamattal együtt esedékessé, behajthatóvá válik.
(9) Nem részesíthető kamatmentes kölcsönben az a személy, aki korábban nyújtott támogatás összegét neki felróható okból nem fizette vissza.
15. Köztemetés
15. § (1) A köztemetéssel összefüggő feladatokat az Szt. 48. §.-ban foglaltak szerint a kell ellátni.
(2) Az Szt.48. §.(3) bekezdés b.) pontjában szabályozott esetben a köztemetés költségeinek megtérítésére kötelező határozat kézhezvételét követő 30 napon belül benyújtott kérelemre, a polgármester engedélyezheti a köztemetés költségének – maximum 12 havi – részletekben történő törlesztését, ha az eltemettetésre köteles személy,
a) egyedül élő és havi jövedelme a mindenkori öregségi nyugdíjminimum háromszorosát nem éri el
b) családjában az egy főre jutó havi jövedelem a mindenkori nyugdíjminimum kétszeresét nem éri el.
(3) Különösen méltányolható, létfenntartást veszélyeztető esetben a polgármester az (1) bekezdésben meghatározott jövedelemhatároktól eltérhet.
(4) Az első részlet visszafizetésének határideje a részletfizetést megállapító határozat jogerőre emelkedését követő 15. nap
16. Szociális szolgáltatások
16. §
.
17. § (1) E rendeletben felsorolt személyes gondoskodást nyújtó alapellátások keretében az ellátást biztosító intézménybe történő felvétel, valamint az ellátások igénybevétele iránti kérelmet a intézményvezetőhöz kell benyújtani, a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM. rendelet 1. sz. melléklete szerinti formanyomtatványon.
(2) A jogviszony keletkezéséről és az ellátás iránti kérelemről az intézményvezetője dönt.
(3) Külön eljárás nélkül akkor biztosítható ellátás, ha indokolt az igénylő azonnali ellátása. Az írásos kérelmet és a jövedelemigazolást ebben az esetben is mellékelni kell.
(4) Az intézményvezető külön eljárás nélkül ellátásban részesíti azt, aki a 9/1999. (XI. 24.) SZCSM rendelet 15. § (1) bekezdésében foglalt feltételeknek megfelel.
18. § Tanyagondnoki szolgáltatás keretében az önkormányzat enyhíti a település intézményhiányából eredő hátrányait, biztosítja az alapvető szükségletek kielégítését célzó szolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint az egyes alapszolgáltatásokhoz való hozzájutást, valamint segíti az egyéni és a közösségi szintű szükségletek teljesítését, ezen belül: betegszállítás, bevásárlás, gyógyszerek kiváltása, tömegközlekedéshez történő hozzájutás elősegítése, valamint közreműködik az étkeztetés biztosításában.
19. § (1) Az étkeztetés keretében azoknak a szociálisan rászorultaknak a legalább napi egyszeri meleg étkeztetéséről kell gondoskodni, akik azt önmaguk, illetve eltartottjaik részére tartósan vagy átmeneti jelleggel nem képesek biztosítani, különösen
a) koruk,
b) egészségi állapotuk,
c) fogyatékosságuk, pszichiátriai betegségük,
d) szenvedélybetegségük, vagy
e) hajléktalanságuk
miatt.
(2) Étkeztetésben részesíti az önkormányzat azt az igénylőt, illetve az általa eltartottat is, aki jövedelmétől függetlenül kora vagy egészségi állapota miatt nem képes az étkezéséről más módon gondoskodni.
(3) Az ellátás iránti kérelmet a kérelmező lakóhelye szerinti települési önkormányzathoz vagy a Lengyeltóti Alapszolgáltatási Központ intézményvezetőjéhez lehet benyújtani.
20. § (1) Házi segítségnyújtás keretében a szolgáltatást igénybe vevő személy saját lakókörnyezetében kell biztosítani az önálló életvitel fenntartása érdekében szükséges ellátást.
(2) A házi segítségnyújtás keretében biztosítani kell:
a) az alapvető gondozási, ápolási feladatok elvégzését,
b) az önálló életvitel fenntartásában, az ellátott és lakókörnyezete higiéniás körülményeinek megtartásában való közreműködést,
c) a veszélyhelyzetek kialakulásának megelőzésében, illetve azok elhárításában való segítségnyújtást.
(3) Házi segítségnyújtás igénybevételét megelőzően – az Szt. 68/A. § (4) bekezdése, valamint a 63. § (8) bekezdés szerinti kivétellel - vizsgálni kell a gondozási szükségletet. A szolgáltatás iránti kérelem alapján az intézményvezető, ennek hiányában a jegyző kezdeményezi az igénylő gondozási szükségletének vizsgálatát.
(4) A gondozási szükséglet vizsgálatát külön jogszabályban megjelölt szakértői bizottság végzi, mely kötelező erejű szakvéleményt ad a napi gondozási szükséglet mértékéről.
(5) A házi segítségnyújtást a szakvéleményben meghatározott napi gondozási szükségletnek megfelelő időtartamban, de legfeljebb napi 4 órában kell nyújtani. Ha a gondozási szükséglet a napi 4 órát meghaladja, a szolgáltatást igénylőt az intézményvezető tájékoztatja a bentlakásos intézményi ellátás igénybevételének lehetőségéről.
(6) Ha a szolgáltatást igénylő személy egészségi állapota vagy személyes körülményei a szolgáltatás átmeneti jellegű vagy halaszthatatlan biztosítását teszik szükségessé, a házi segítségnyújtás az intézményvezető döntése alapján legfeljebb három hónapos időtartamra a gondozási szükséglet vizsgálata nélkül is nyújtható.
(7) A települési önkormányzat a megállapított gondozási szükséglettel rendelkező, házi segítségnyújtást igénylő személyek ellátásáról köteles gondoskodni.
(8) Az ellátás iránti kérelmet a Lengyeltóti Alapszolgáltatási Központ intézményvezetőjéhez lehet benyújtani.
(9) Az ellátás iránti kérelemről az Alapszolgáltatási Központ vezetője dönt.
Családsegítés
21. §
.
22. § (1) Az ellátás szabályozása a Sztv. 65/F. § rendelkezéseinek megfelelően.
(2) Térítési díj az étkezésért állapítható meg e rendeletben foglaltak alapján. A személyi térítési díjat úgy kell megállapítani, hogy annak összege nem haladhatja meg az igénybe vevő rendszeres havi jövedelmének 30 %-át.
(3) Az ellátás iránti kérelmet a Lengyeltóti Alapszolgáltatási Központ intézményvezetőjéhez lehet benyújtani.
(4) Az ellátás iránti kérelemről a Lengyeltóti Alapszolgáltatási Központ intézmény vezetője dönt.
Térítési díj
23. §
.
(119/C. §) nem rendelkezik, és bentlakásos ellátás esetében az Szt. 119. § (2) bekezdése szerinti jelzálog alapjául szolgáló vagyona nincs.
24. § (1) A szociális alapszolgáltatás személyi térítési díjának megállapításánál
a) a szolgáltatást igénybe vevő személy rendszeres havi jövedelmét,
b) étkeztetés és házi segítségnyújtás esetében az Szt. 119/C. § (3) bekezdése szerinti jövedelemigazolásban meghatározott jövedelmet,
c) kiskorú igénybe vevő esetén - a b) pont szerinti kivétellel - a vele közös háztartásban élő szülők egy főre jutó rendszeres havi jövedelmét kell figyelembe venni.
(2) A személyi térítési díj nem haladhatja meg az (1) bekezdés szerinti jövedelem
a) 25%-át étkeztetés,
b) 20%-át házi segítségnyújtás,
c) 30%-át, ha a házi segítségnyújtás mellett étkezést is biztosítanak, illetve támogató szolgáltatás,
d) 20%-át a kiskorú részére nyújtott támogató szolgáltatás,
e) 2%-át jelzőrendszeres házi segítségnyújtás
esetében.
(3) Az intézményi ellátásért fizetendő személyi térítési díj nem haladhatja meg az ellátott havi - idősotthoni ellátás esetében az Szt. 119/C. § (3) bekezdése szerinti jövedelemigazolásban meghatározott - jövedelmének
a) 15%-át a nappali ellátást, illetve 30%-át a nappali ellátást és ott étkezést;
b) 60%-át az átmeneti elhelyezést;
c) 50%-át a rehabilitációs célú lakóotthoni elhelyezést;
d) 80%-át, a c) pont alá nem tartozó egyéb tartós elhelyezést
nyújtó intézmények esetén.
(4) A személyes gondoskodást nyújtó ellátások intézményi térítési díját a képviselő-testület, évente egyszer állapíthatja meg. Az intézményi térítési díjakat e rendelet 1. sz. melléklete tartalmazza.
(5) A személyi térítési díj nem haladhatja meg az intézményi térítési díj összegét.
(6) Térítési díjkedvezményt, illetve mentességet az ellátást biztosító intézmény vezetőjétől kell kérni.
(7) Az intézményvezető a személyi térítési díj 50.%-áig terjedő térítési díjkedvezményt vagy térítési díjmentességet adhat különösen akkor, ha az igénybevevő életkörülményeiben kedvezőtlen változás következett be, így ha pl. (szabályozási alternatívák)
A személyi térítési díjak megfizetése
25. § (1) A személyi térítési díjat konkrét összegben, forintra kerekítve kell megállapítani. Ha a személyi térítési díj az ellátás igénybevételét követő 30 napon belül nem állapítható meg, a megállapítására jogosult térítési díj-előleg fizetését kérheti.
26. §
Az intézményvezető és az ellátást igénybevevő között kötendő megállapodás
27. §
Az intézményi jogviszony megszűnése
28. §
.
Házirend
17. Méltányossági jogkör gyakorlása
29. § (16) Különös méltánylást érdemlő esetben a polgármester lakásfenntartási támogatás, valamint a gyógyszertámogatás kivételével – az e rendeletben foglalt feltételektől az ügyfél javára eltérhet.
18. Záró és hatályba léptető rendelkezések.
30. §
.
AZ EGYES KÉRELEMTÍPUSOKHOZ CSATOLANDÓ IGAZOLÁSOK JEGYZÉKE ELLÁTÁSI FORMÁNKÉNT
Intézményi térítési díjak
A személyes gondoskodást nyújtó intézmények térítési díjai
Étkeztetés
Ellátottak |
Elbírálási szempont |
Elvitel/helyben fogyasztás esetén Ft/adag +ÁFA a mindenkor hatályban lévő ÁFA törvény előírásai szerint |
1. kategória |
Akinek jövedelme a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 150 %-át nem haladja meg |
130 Ft/adag |
2. kategória |
Akinek jövedelme a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 150 %-a és 300 %-a között van |
180 Ft/adag |
3. kategória |
Akinek jövedelme a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 300 %-át meghaladja |
250 Ft/adag |
Házi segítségnyújtás
Ellátottak |
Elbírálási szempont |
Házi gondozási óradíj |
1. kategória |
Akinek jövedelme a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 150 %-át nem haladja meg |
0 Ft/óra |
2. kategória |
Akinek jövedelme a mindenkori legkisebb öregségi nyugdíj összegének 150 %-át meghaladja |
0 Ft/óra |
Idősek nappali ellátása
Étkezés igénybevételével |
330 Ft/nap |
Étkezés igénybevétele nélkül |
120 Ft/nap |
KÉRELEM TELEPÜLÉSI TÁMOGATÁSHOZ
KÉRELEM
települési támogatás megállapításához
( a megfelelő rész aláhúzandó)
3./ Családi állapota: egyedülálló (hajadon, nőtlen), házastársával/élettársával/bejegyzett élettársával lakik együtt, házastársától külön élő, elvált , özvegy (a megfelelő rész aláhúzandó)
Név |
Születési hely,idő |
Anyja neve |
Rokoni fok |
TAJ szám |
A jövedelem típusa |
Kérelmező |
A kérelmezővel közös háztartásban élő további személyek |
||||
1. Munkaviszonyból és más foglalkoztatási jogviszonyból származó |
||||||
2. Társas és egyéni vállalkozásból, őstermelői, illetve szellemi és más önálló tevékenységből származó |
||||||
3. Táppénz, gyermekgondozási támogatások |
||||||
4. Nyugellátás és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátások |
||||||
5. Önkormányzat, járási hivatal és munkaügyi szervek által folyósított ellátások |
||||||
6. Egyéb jövedelem ( pl: tartásdíj ) |
||||||
7. Összes jövedelem |
||||||
(* A kérelemhez mellékelni kell a jövedelmi adatok táblázat 1-9 pontjaiban feltüntetett jövedelmek valódiságát igazoló iratokat, melyek 30 napnál régebbiek nem lehetnek.)
VAGYONNYILATKOZAT
Szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. tv. 4.§ (1) bekezdés c) pontja
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. tv. 4.§ (1) bek. f.) pontja
Minden évben hivatalosan közzétett és kihirdetett öregségi nyugdíjminimum legkisebb összege: a társadalombiztosítási nyugellátásról szóló 1997. évi LXXXI. törvény végrehajtásáról rendelkező 168/1997.(X.6.) Korm. rendelet (TnyR.) 11.§ szerint 2008. január 1-től 28.500,-Ft.
A szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló többször módosított 1993. évi III. tv. 4.§ (1) bekezdés b.) pontja